Grønlandsudvalget 2016-17
GRU Alm.del Bilag 12
Offentligt
18-11-2016
EM 2016/39
Naalakkersuisut fremsætter hermed følgende beslutningsforslag i henhold til § 33 i forretningsordenen
for Inatsisartut:
Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Inatsisartut giver Naalakkersuisut bemyndigelse til at
etablere en forfatningskommission med henblik på at udfærdige et forslag til en grønlandsk
forfatning.
(Medlem af Naalakkersuisut for Selvstændighed, Natur, Miljø og Landbrug)
Begrundelse
Inatsisartut har med sin beslutning i 2015 indikeret, at udarbejdelsen af en grønlandsk forfatning bør
ske i regi af en forfatningskommission. Med færdiggørelsen af ”Redegørelse for nedsættelse af en
grønlandsk forfatningskommission” er Naalakkersuisut som pålagt fremkommet med et grundlag for
en Inatsisartutbeslutning om, hvorvidt der skal nedsættes en forfatningskommission.
Hvis der nedsættes en grønlandsk forfatningskommission, bliver kommissionen det forum, hvor et
udkast til en grønlandsk forfatning skal udformes. Da der her er tale om at arbejde med et udkast til
den mest grundlæggende lov i det grønlandske samfund, er det vigtigt, at mandatet gives af folkets
demokratisk valgte forsamling – Inatsisartut.
Grundlaget for forfatningskommissionens arbejde bliver det kommissorium, der fastlægges af
Inatsisartut. Redegørelsen ”Redegørelse for nedsættelse af en grønlandsk forfatningskommission”
skitserer, hvorledes dette kommissorium
kan
se ud, men det er op til Inatsisartut at tilrette, godkende
og lægge det endelige kommissorium fast.
I Inatsisartuts 2011-betænkning indstilles, at det vurderes i redegørelsen, om det er muligt at udfærdige
en grønlandsk forfatning i to tempi – således at der udarbejdes en grønlandsk forfatning, der gælder
under selvstyret, og som supplerer den danske grundlov, og der samtidig udarbejdes en del, der træder
i kraft den dag, Grønland danner sin egen selvstændighede stat. I redegørelsen skitseres denne
mulighed samt muligheden med et forfatningsudkast, hvis formål udelukkende er at træde i kraft den
dag, det grønlandske folk danner sin egen selvstændige stat.
Det er op til Inatsisartut at tage stilling til, om der eventuelt skal etableres et ad hoc udvalg i
Inatsisartut med repræsentanter fra samtlige partier, som skal kunne behandle beslutningsforslaget,
herunder forfatningskommissionens nedsættelse, kommissoriets udformning, og som eventuelt skal
kunne følge forfatningskommissionens arbejde.
Forfatningsudkastet skal i givet fald skrives. Redegørelsen anbefaler, at der nedsættes et sekretariat,
der udfører denne opgave. Kommissionen skal også serviceres og rådgives, og derfor peger
redegørelsen på, at der bør etableres et dedikeret sekretariat, der står kommissionen til rådighed fra
første til sidste møde.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Redegørelsen lægger op til en arbejdsproces på tre år. Det er foreslået, at det første år bliver et
etableringsår, hvor sekretariatet etableres, og kommissionen konstitueres. Dette behøver dog ikke
nødvendigvis at tage et helt år. Derfor har Naalakkersuisut valgt at fremsætte ændringsforslag til
______________________
EM 2016/39
NPANN – Sags nr.: 2016-16450
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 12: Grønlandsk forfatningskommission
Finanslovsforslaget for 2017, hvor der reserveres 5,5 mio. kroner i henholdsvis 2017 og 2018 til
forfatningskommissionens aktiviteter og til et sekretariat.
De økonomiske konsekvenser knyttet til, hvis det grønlandske folk på et tidspunkt vælger at danne sin
egen selvstændige stat, er ikke medtaget i dette beslutningsforslag eller i redegørelsen.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det private erhvervsliv
Beslutningsforslaget har ikke i sig selv negative økonomiske eller administrative konsekvenser for det
private erhvervsliv.
De økonomiske konsekvenser knyttet til, hvis det grønlandske folk på et tidspunkt vælger at danne sin
egen selvstændige stat, er ikke medtaget i dette beslutningsforslag eller i redegørelsen.
Økonomiske og administrative konsekvenser for den enkelte borger
Beslutningsforslaget har ikke i sig selv negative økonomiske eller administrative konsekvenser for
borgerne.
De økonomiske konsekvenser knyttet til, hvis det grønlandske folk vælger på et tidspunkt at danne sin
egen selvstændige stat, er ikke medtaget i dette beslutningsforslag eller i redegørelsen.
Høring
Beslutningsforslaget har været i høring ved Formandens Departement og Departementet for Finanser
og Skatter. Høringssvar er indarbejdet i relevant omfang.
Bilag
Bilag 1. Redegørelse for nedsættelse af en grønlandsk forfatningskommission.
2