Forsvarsudvalget 2016-17
FOU Alm.del Spørgsmål 145
Offentligt
Oplæg til et samlet indspil til det kommende Forsvarsforlig
Udkast 26. juni 2017
Dette oplæg er et bidrag til den militære og politiske proces forud for det kommende
forsvarsforlig. Det kan læses af interesserede civile, men er i kraft af dets skitsemæssige karakter
kun tænkt til begrænset cirkulation. Overslag bygger på offentligt tilgængelige oplysninger, der
ikke altid er helt præcise elle udtømmende. Desuden er oplægget baseret på svarene på en række
FT-spørgsmål til forsvarsministeren i 2016/2017, ligesom det er inspireret af
’Den
Alternative
Forsvarsrapport’ fra organisationen Folk & Sikkerhed. Ønsket er blot at illustrere muligheder og
inspirere debat, og oplægget skal ikke læses som en implementeringsklar plan. I oplægget
argumenteres for en gradvis forandring af forsvaret hen imod en anderledes bemandingsmodel,
end den der anvendes i dag. Det vises at gradvis implementering af totalstyrkekonceptet vil skabe
et forsvar med langt dybere og bredere folkelig forankring og mere effektiv ressourceudnyttelse,
og dermed langt flere og stærkere militære kapaciteter end det er tilfældet i dag.
Indholdsfortegnelse
1. Baggrund........................................................................................................................................................ 2
1.1 Den politiske situation ......................................................................................................................... 3
1.2 Sikkerhedspolitisk perspektiv .............................................................................................................. 3
1.3 Effektivisering af personelanvendelsen............................................................................................... 4
1.4 Folkelig forankring, værnepligt og troværdigt NATO-medlemskab .................................................... 4
2. Hvorfra ressourcerne? ................................................................................................................................... 5
2.1 Plan for langsom omlægning hen imod kapacitetsforsvar .................................................................. 7
3. Basisscenarie for løft af forsvaret .................................................................................................................. 8
3.1 Hæren ................................................................................................................................................ 10
3.2 Søværnet ........................................................................................................................................... 12
3.3 Flyvevåbnet........................................................................................................................................ 13
3.4 Værnsfælles kapaciteter .................................................................................................................... 14
3.5 Hjemmeværnet.................................................................................................................................. 14
4. Samlet økonomi i basisscenariet ................................................................................................................. 15
Bilag 1: Ni pejlemærker for forsvarsforliget .................................................................................................... 18
Bilag 2: Forslag til basiscenariets materielkøb til de tre værn ........................................................................ 22
Bilag 3: forsvarets struktur mv. i 1990 og i 2022 ............................................................................................. 24
Side 1 af 25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 145: Spm. om ministerens holdning til den vedhæftede plan for en langsom omlægning af forsvaret fra et beskæftigelsesforsvar til et kapacitetsforsvar, til forsvarsministeren
1777953_0002.png
. Baggrund
Oplægget indeholder konkrete, realistiske og skalérbare forslag, der kan anvendes under forhandlingerne
om det kommende forsvarsforlig. En række forsvarsudvalgsspørgsmål til forsvarsministeren har bidraget til
at validere oplæggets elementer og de økonomiske rammer. Desuden tager oplægget afsæt i de foreslåede
ni pejlemærker for det kommende forsvarsforlig, der fremgår af bilag 1.
Det overordnede afsæt for oplægget er, at forsvarets og Hjemmeværnets militære kapaciteter bør styrkes
grundet den ustabile sikkerhedspolitiske situation med henblik på:
Større bredde i kapaciteterne forstået som genintroduktion af materiel og enhedstyper forsvaret
ikke længere råder over
Større dybde i kapaciteterne i kraft af flere yngre soldater, mere materiel og udrustning samt større
lagre og mere slidstærk logistik
Evne til konventionel kamp for at afskrække og forsvare imod en konventionel modstander
Større fleksibilitet gennem mere effektiv udnyttelse af personelressourcerne
Større omkostningseffektivitet gennem implementerings af totalstyrkekonceptet, dvs. mere
effektiv udnyttelse af fastansat militært personel samt genskabelse af operative reserveenheder i
særligt Hæren bl.a. gennem forlænget værnepligt.
Fornyet og forstærket forankring af forsvaret i befolkningen gennem bedre brug af værnepligt,
reserve og Hjemmeværn og et større 'gennemtræk' med flere der gør tjeneste i forsvaret i form af
værnepligt eller 3-4 årige kontrakter
En mere samfundsmæssig ansvarlig fordeling af byrderne ved udsendelser til udlandet på flere
skuldre, idet en langt større andel af forsvarets ansatte blot skal gøre tjeneste i nogle år i deres
ungdom snarere end hele arbejdslivet
Behovene for bredde og dybde er på overordnet niveau erkendt og udtrykt af Forsvarschefen og en række
militære og civile eksperter. En forståelse af konsekvenserne af implementering af totalstyrkekonceptet, og
dermed af mulighederne for en mere effektiv udnyttelse af personelressourcerne, er dog kun undervejs.
Der er fra flere sider udtrykt forståelse for konkrete behov for f.eks. flere værnepligtige der gives en
egentlig militær uddannelse så de reelt kan bidrage til opstillingen af militære kapaciteter
1
, ligesom det
allerede i 2014 er politisk aftalt at implementere totalstyrkekonceptet, der skal medvirke til en mere
effektiv udnyttelse af alle personelressourcerne, herunder gennem skabelse af en reel operativ reserve og
egentlige konventionelle styrker baseret på Hjemmeværnets frivillige.
Formanden for Centralforeningen for Stampersonel (dvs. alle militært fastansatte undtagen officerer og Hærens
konstabler) Jesper K. Hansen har af flere omgange og senest i Jyllandsposten den 24. juni gjort sig til klar talsmand for
en styrkelse og gentænkning af værnepligten. Han har bl.a. nævnt Norge som eksempel på et land, hvor 8.000
værnepligtige årligt uddannes i 12 måneder. I et interview med TV2 i foråret 2017 har formanden for
Hovedorganisationen af Officerer i Danmark, Niels Tønning desuden talt for en styrkelse af værnepligten.
1
Side 2 af 25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 145: Spm. om ministerens holdning til den vedhæftede plan for en langsom omlægning af forsvaret fra et beskæftigelsesforsvar til et kapacitetsforsvar, til forsvarsministeren
1777953_0003.png
1.1 Den politiske situation
Der er i takt med ændringerne i den sikkerhedspolitiske situation samt pres fra NATO og USA (herunder
ikke mindst Trump-administrationen) opnået bred politisk erkendelse af behovet for en styrkelse af
forsvaret, og dermed også for en forøgelse af forsvarsbudgettet.
Der er udtrykt politisk vilje til at forøge forsvarsbudgettet substantielt i såvel regeringen som hos DF. Bl.a.
har stats i istere såvel u der sit esøg hos USA’s præside t Do ald Tru p so op til NATO-topmødet
i
maj 2017 slået fast, at der skal være ske et substantielt løft i forsvarsbudgettet i den næste forligsperiode.
Forsvarsbudgettets andel af BNP skal være stigende, men regeringen har ikke angivet en konkret
målsætning.
Modsat har regeringen i den indgående aftale om køb af kampfly lagt op til, at kampflykøbet og den
efterfølgende drift alene skal finansieres indenfor forsvarets nuværende rammer. Dette må anses for
stærkt urealistisk, da det
selv om det modsatte fremgår af aftalen om kampflykøbet
vil betyde en
drastisk reduktion af forsvarets øvrige kapaciteter og blokere mulighederne for at investere i andet materiel
end kampfly i en længere årrække. Desuden har regeringen iværksat en budgetanalyse af forsvarets
operative kapaciteter, hvor målet er at finde 600 mio. kr. dels til at bidrage til finansieringen af
kampflykøbet, dels til en række ikke militære formål (f.eks. finansiering af aflyste besparelser i det civile
beredskab). Som det vil fremgå nedenfor, er det tvivlsomt, om der kan findes et beløb i denne
størrelsesorden uden der sker en reduktion i forsvarets operative kapaciteter, og dermed kerneopgaver
med mindre personelanvendelsen/-strukturen reformeres.
1.2 Sikkerhedspolitisk perspektiv
Af regeringens udredning om dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik (Taksøe-udredningen fra maj 2016)
fremgår det, at forsvarets primære fokus skal være nærområdet (dvs. Baltikum, Polen og Østersøen),
suppleret af Arktis og af indsatser uden for nærområdet. Desuden anbefales en forøgelse af
forsvarsbudgettet for at Danmark i højere grad kan leve op til sine NATO-forpligtelser og på den måde
bidrager til at styrke NATO såvel politisk som militært og dermed bidrage til at det transatlantiske bånd
består. Taksøe-udredningen lider dog af den klare svaghed, hvilket formanden har erkendt offentligt, at
dens anbefalinger
om forsvarets indretning, dimensionering og materiel
ikke bygger på en dybtgående eller
militærfaglige vurderinger.
Blandt Danmarks NATO-forpligtelser er, at skulle leve op til følgende målsætninger inden for en 10-årig
periode
2
:
Anvende 2 % af BNP på forsvaret. Danmark anvender pt. ca. 1,14 % (ca. 23 mia. kr. jf. NATO's
definition), hvoraf de 0,14 % går til tjenestemandspensioner, miljøopgaver mv., hvorfor
forsvarsbudgettet reelt er ca. 1 % af BNP svarende til ca. 20,5 mia. kr.
Anvende mindst 20 % af forsvarsbudgettet på nyt materiel samt større opgraderinger af materiel.
(Løbende vedligeholdelse og mindre opgraderinger af materiel tæller som driftsudgifter, og kan jf.
NATO's definition ikke tælles med i de 20 %). Danmark anvender i disse år kun 9-11 % på
materielindkøb og større opgraderinger.
2
Jf. statsledernes fælles udtalelse efter Wales-topmødet i september 2014, som blev bekræftet ved topmødet i
Warszawa i 2016.
Side 3 af 25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 145: Spm. om ministerens holdning til den vedhæftede plan for en langsom omlægning af forsvaret fra et beskæftigelsesforsvar til et kapacitetsforsvar, til forsvarsministeren
1777953_0004.png
Fortsat effektivisere landenes forsvar, så ressourcerne anvendes bedst muligt, herunder hvor
muligt med fælles materielprojekter.
En række NATO-lande (samt Sverige og Finland) forøger derfor deres forsvarsbudgetter og investerer i nyt
materiel. Danmark har som det eneste land omkring Østersøen endnu ikke forøget sine forsvarsudgifter. De
fleste NATO-lande har desuden i markant modsætning til Danmark reelle reservekapaciteter i alle tre værn,
om end reserve-kapaciteterne selvsagt er langt mindre end under Den Kolde Krig.
1.3 Effektivisering af personelanvendelsen
Det fremgår af den seneste udgave af International Institute of Strategic Studies (IISS) årlige publikation
The
Military Balance 2016,
at såvel USA som Storbritannien, Canada og Australien har aktive reserver af ikke
fastansatte soldater i alle værn, der for hærenes vedkommende både omfatter komplette bataljoner,
artilleriafdelinger samt enheder på underafdelings-
iveau, der ka fu gere so ’plug i ’ for ståe de
professionelle enheder (f.eks. to-tre ekstra kompagnier/eskadroner, der kan bringe en bataljon på fuld
styrke). De nævnte lande har en lang tradition for et såkaldt professionelt, dvs. fuldtidsansat forsvar, men
de har i kraft af totalstyrkekonceptet (kaldet
Total Force Concept
og
Whole Force Concept)
en økonomisk og
militært særdeles effektiv strategi for at have reelle og aktive reservestyrker. Sverige er i gang med at
implementere et tilsvarende system med reservesoldater samtidig med at landet har besluttet at
genindføre værnepligten, så der vha. disse to elementer igen opbygges en reel reserve. I Norges er man
også ved at styrke værnepligten og genskabe et mobiliseringsforsvar (jf.
Landmaktudredningen
fra maj
2017).
Derudover viser en sammenligning af det danske forsvars personelstruktur med strukturen i bl.a. Canada,
Storbritannien, USA og Australien, at der er et ganske betydeligt militært og økonomisk
effektiviseringspotentiale ved gradvist at forskyde strukturen, så der på sigt bliver færre og gennemsnitligt
noget yngre fastansatte, og der opbygges en operativ reserve. Dette gælder særligt for Hærens
vedkommende, men til en vis grad også for Flyvevåbnet og Søværnet. Danmark har et Hjemmeværn, der på
mange måder svarer til USA's
National Guard
og til Storbritanniens
Reserve Army
(indtil 2014 kaldet
Territorial Army),
og Hjemmeværnets opstilling af kapaciteter vil med stor fordel kunne justeres så det
anvendes efter britisk og amerikansk mønster og supplerer forsvaret med kampklare konventionelle
styrker, der dog i hovedsagen ikke skal være teknologisk komplicerede.
1.4 Folkelig forankring, værnepligt og troværdigt NATO-medlemskab
De forhold, der indledningsvist er nævnt som afsæt for nærværende oplæg kan udfoldes yderligere som
følger:
a. Forliget bør sigte på at styrke sammenhængskraften og borgernes engagement i Danmark som
demokratisk nationalstat ved i større grad at gøre forsvarsviljen og et forsvar der afspejler danske
værdier til en folkesag, herunder ved at en andel af de unge gennem værnepligten bidrager til
landets forsvar.
b. Den nuværende værnepligtstid på fire måneder er for kort til at uddanne enheder, der er militært
duelige, og er kun beregnet på rekruttering. Værnepligtstiden bør forlænges til 9-12 måneder,
hvilket erfaringsmæssigt giver mulighed for at træne værnepligtige til fuld kampevne i intensiv
kamp. (Eksempelvis havde omkring halvdelen af de danske soldater i Afghanistan blot gennemgået
Side 4 af 25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 145: Spm. om ministerens holdning til den vedhæftede plan for en langsom omlægning af forsvaret fra et beskæftigelsesforsvar til et kapacitetsforsvar, til forsvarsministeren
1777953_0005.png
c.
d.
e.
f.
g.
12 måneders reaktionsstyrkeuddannelse, HRU, før de med succes indsattes i kamp mod Taliban i
Helmand.
3
Som suveræn stat er Danmark af NATO og folkeretligt forpligtet til at kunne forsvare sig selv for at
bidrage til den internationale stabilitet, herunder hævde sit territorium til lands, til vands, under
vandet og i luften. Denne evne bør retableres.
Danmark bør kunne yde et væsentligt og troværdigt bidrag til NATO's kollektive forsvar, herunder i
vores nærområde ved at have et ekspeditionsforsvar svarende til det Canada, UK og USA bidrog
med til NATOs frontlinjestater under Den Kolde Krig, og dermed blive en producent snarere end en
forbruger af stabilitet og sikkerhed.
Forsvaret og Hjemmeværnet bør struktureres til også at indgå i det hjemlige terrorberedskab, og
dermed i videre omfang end nu kunne støtte Politiet med civile opgaver som f.eks.
bevogtningsopgaver ved terrortrusler. Dette sker mest omkostningseffektivt ved at implementere
totalstyrkekonceptet, så reservestyrken bliver en betydelig, militært kapabel mandskabsreserve.
Forsvaret bør gøres økonomisk effektivitet så det fleksibelt kan opstille flest muligt relevante
militære kapaciteter for pengene. Den afgørende forudsætning herfor er jf. danske og
internationale erfaringer skabelsen af en reel operativ reserve særligt i Hæren via en
implementering af det totalstyrkekoncept. Dette med inddragelse af Hjemmeværnet og en styrket
værnepligt, da det er den mest kosteffektive måde at give forsvaret dybde og udholdenhed (jf.
forligspartiernes Aftale om forsvarets fremtidige anvendelse af Hjemmeværnets frivillige og
personel af reserven af 19.12 2014).
Forsvarets personelstruktur bør sikre en langt større gennemstrømning af langt yngre personel i
forsvaret og Hjemmeværnet i kraft af flere værnepligtige og flere korttidsansatte. Dermed opnås at
en større andel af befolkningen vil have været i berøring med forsvaret, hvilket dels styrker
forsvarsviljen og den folkelige kontrol med forsvarets virksomhedskultur og virke, dels fordeler
opgaverne, sliddet og risikoen på flere skuldre så sociale risici og den fysiske nedslidning af den
enkelte soldat nedsættes markant.
. Hvorfra ressourcerne?
For at de i afsnit 1 nævnte behov kan imødekommes, kræves der en styrkelse af forsvarets økonomiske
rammer, så der bliver sammenhæng mellem mål og midler. Styrkelsen kan ske på tre måder
4
:
1. Forøgelse af forsvarsbudgettet så der opnås realvækst i forsvarsbudgettet
2. Gennemførelse af effektiviseringerne fra den politiske aftale om finansiering af købet af F-
35 kampfly hhv. fra den igangværende budgetanalyse af det operative område
dog kun i
det omfang effektiviseringerne ikke medfører en reduktion i forsvarets operative kapaciteter
Det hævdes af og til, at kun fastansat "professionelt" militært personel kan betjene tungt militært materiel. Dette
bygger på ukendskab til såvel danske som internationale militære forhold. Det kan f.eks. nævnes, at Finland netop har
erklæret den første værnepligtige eskadron med nyindkøbte Leopard 2A6 kampvogne operativ, at landet i mange år
har uddannet værnepligtige til Leopard 2A4 og andre typer kampvogne, til avancerede luftværnssystemer, og at finske
værnepligtige reserveofficerer og -befalingsmænd træner britiske professionelle/kontraktansatte artillerister.
4
Punkt 1 og 3 er også gældende ift. Hjemmeværnet.
3
Side 5 af 25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 145: Spm. om ministerens holdning til den vedhæftede plan for en langsom omlægning af forsvaret fra et beskæftigelsesforsvar til et kapacitetsforsvar, til forsvarsministeren
1777953_0006.png
3. Bedre udnyttelse af personelressourcerne
Ad 1. Forøgelse af forsvarsbudgettet
Statsministerens udmelding om at der i den kommende forligsperiode skal være
substantiel realvækst
i
forsvarsbudgettet medfører, at budgettet ikke blot forøges i takt med den forventede BNP-vækst, men
forøges så dets andel af BNP stiger. Hvis forsvarsbudgettet ved forligsperiodens udløb skal udgøre
eksempelvis 1,25% af BNP (en stigning på 0,11 %-point fra 1,14% i 2017) vil det medføre, at det gradvis skal
forøges, så det i 2022 er ca. 3,5 mia. kr. højere end i 2017. Afsættet for denne beregning er, at
forsvarsbudgettet i 2017 er på ca. 23,5 mia. kr. årligt (jf. NATO's målemetode, heraf går ca. 20,5 mia. kr. til
militært forsvar, mens den resterende del går til tjenestemandspensioner, miljøopgaver mv.), og en
forventet årlig gennemsnitlig vækst i BNP på 1,2 % i forligsperioden. Med en gradvis forøgelse på 3,5 mia.
kr. vil forsvarsbudgettet udgøre ca. 27 mia. kr. årligt i 2022, heraf ca. 24 mia. kr. til militært forsvar. En
sådan beskeden realvækst på 0,11 %-point til 1,25 % af BNP vil stadig være
eget la gt fra NATO’s
målsætning om 2 % af BNP, men synes at være det niveau der kan skabes enighed om. Forøgelsen af
forsvarsbudgettet bør anvendes primært til en gradvis forøgelse af materielkøbsrammen fra de nuværende
ca. 2 mia. kr. årligt (10 %) til som minimum 4,7 mia. kr. årligt ved udløbet af den næste forligsperiode.
Ad 2. De aftalte effektiviseringer
Af den politiske aftale om købet af F-35 kampfly fremgår en række effektiviseringer (sammenfattet i FOU,
Alm. Del, bilag 150). Der er gennemført budgetanalyser, der anviser et effektiviseringsprovenu på 0,3 mia.
kr. årligt fra og med 2018. Yderligere ikke specificerede effektiviseringer er forudsat indfaset med 0,1 mia.
kr. i 2018 stigende til 0,4 mia. kr. årligt i 2021 og fremefter. Desuden bidrager et forventet salg af
ejendomme med ca. 0,4 mia. kr. som et engangsbeløb. Endelig er der iværksat den nævnte budgetanalyse
af det operative område i forsvaret, hvor målet er at finde effektiviseringer for 600 mio. kr. årligt.
Sidstnævnte effektiviseringer må dog anses for urealistiske med mindre der enten justeres i
personelstrukturen eller beskæres yderligere i forsvarets operative kapaciteter. I nærværende oplægs
økonomioversigt er der derfor kun indregnet effektiviseringer for 400 mio. kr. årligt, samt effektiviseringer
som følge af bedre udnyttelse af personelressourcerne jf. punkt 3 nedenfor.
Ad 3. Bedre udnyttelse af personelressourcerne
Der er et betydeligt potentiale i en gradvis effektivisering af anvendelsen af forsvarets personelressourcer.
Militære forsvar kan optimeres hen imod forskellige formål. Følgende to modeller udgør yderpunkter:
Beskæftigelsesforsvar:
forsvarets optimeres til at levere det højest mulige antal
fuldtidsstillinger på bekostning af den militære kapacitet, fleksibilitet, beredskab og
professionalisme. Dette sker for at sikre, at den størst mulige andel af forsvarsbudgettet
omsættes i jobs (og dermed skatteydere), der fra politisk hold kan fordeles ud over
landets byer og regioner.
Kapacitetsforsvar:
forsvarets optimeres til at levere fleksible, skalérbare professionelt
kompetente militære kapaciteter på et beredskab der kan tilpasses situationen. Dette
medfører et lavere antal jobs til politisk fordeling, og at en mindre andel af
forsvarsbudgettet går til løn, der kan beskattes.
Side 6 af 25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 145: Spm. om ministerens holdning til den vedhæftede plan for en langsom omlægning af forsvaret fra et beskæftigelsesforsvar til et kapacitetsforsvar, til forsvarsministeren
1777953_0007.png
De fleste europæiske forsvar, i særlig grad det tyske og det danske, er i de seneste årtier overgået til at
være beskæftigelsesforsvar, der ud over jobskabelse blot opstiller symbolske militære kapaciteter med lav
udholdenhed. Der er dog undtagelser, herunder det finske forsvar, jf. nedenfor:
Bundeswehr
ia €
230.000
2.000
3.000
70
100/240
forsvaret
ia €
20.000
1.500
400
20
28/38
Finsk forsvar
ia €
12.300
230.000
500
46
209
Årlig omkostning
Antal ansatte
Hærstyrker på 1 måned
Udsendte årsværk
Operative kampfly
Operative kampvogne
Tabellen viser at det tyske og danske forsvar er fokuseret på jobskabelse, mens den finske har opretholdt
opstillingen af militær kapacitet som hovedformål. Forsvaret har skønnet 10-15 % flere ansatte end der
militært set er behov for og råd til, og de er generelt af en rang, levealder og uddannelse der ikke er
forenelige med forsvarets militære behov. Pt. er 22% af forsvarets militære ansatte officerer, 29% er
sergenter, mens under halvdelen
49% - er menige/konstabler, og de ansatte har en meget høj
gennemsnitsalder sammenlignet med f.eks. det amerikanske eller britiske forsvar.
Hvor Finland er et ekstremt eksempel på effektiv ressourceanvendelse, er Bundeswehr og forsvaret blevet
ekstreme eksempler på beskæftigelsesforsvar. Der er dog mellempositioner. Hvis dansk forsvar eksempelvis
gradvist omlagdes, så det i år 2027 blev til et konventionelt kapacitetsforsvar jf. totalstyrkekonceptet og
fokuseret på udsendelseskapacitet, kunne det se ud som følger:
forsvaret 2017
Årlig omkostning
Antal fastansatte
Hærstyrker på 1 måned
Udsendte årsværk
Operative kampfly
Operative kampvogne
20 mia kr.
20.000
1.500
400
20
30
forsvaret 2027
25 mia. kr.
16.000
20.000
2.500
5
24
80
2.1 Plan for langsom omlægning hen imod kapacitetsforsvar
I det følgende opstilles en plan, der gradvist og forsigtigt påbegynder skiftet fra beskæftigelses- til
kapacitetsforsvar uden at det medfører et opgør med de militære personelorganisationers indflydelse på
forsvarets personelanvendelse og de ansattes opgaver og vilkår.
5
I op til 1,5 år og derefter færre kontinuerligt.
Side 7 af 25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 145: Spm. om ministerens holdning til den vedhæftede plan for en langsom omlægning af forsvaret fra et beskæftigelsesforsvar til et kapacitetsforsvar, til forsvarsministeren
Med en gradvis overgang skønnes der at være et akkumulerende omlægningspotentiale på 120 mio. kr.
årligt, hvilket samlet bliver til ca. 1,2 mia. kr. årligt efter 10 år. Forsvarets samlede lønudgifter er i dag ca. 11
mia. kr. årligt, så omlægningen indebærer, at ca. 11 procentpoint af forsvarets nuværende lønsum
omlægges til drift og materiel over en 10-årig periode.
På den positive side kan omlægningen af personelressourcerne ske uden afskedigelser og alene ske ved
naturlig afgang, herunder aldersbetinget afgang, hvilket skønnes realistisk, da forsvaret har en årlig
personaleomsætning på ca. 8 %. Forsvaret vil efter en 10-årig periode have lidt færre og markant yngre
militært og civilt fastansatte. Med personaleomsætningen på ca. 8 % frigøres der årligt ca. 0,9 mia. kr. i
lønsum, hvoraf 120 mio. kr. (dvs. hver 7. frigjorte lønkrone) i stedet anvendes til andre formål (materiel,
driftsudgifter og reservestyrken).
Forudsætningen for at afskedigelser kan undgås, er at tilpasning af personelsystemet og HR-principperne
hurtigt indledes, så der i de kommende år ikke ansættes og uddannes flere fastansatte end forsvaret har
brug for. Bemanding, uddannelse og ansættelser skal hurtigst muligt gøres forenelige med
totalstyrkeprincippet, så der kommer langt flere unge og en lagt større andel af korttidsansatte (typisk 3-4
år) ind i forsvaret, hvilket i sig selv erstatter dyre lønninger og pensionsforpligtelser med mindre dyre. En
betydelig andel af de unge tidligere fastansatte skal, jf. totalstyrkekonceptet, når de forlader forsvaret gives
forhold, der motiverer dem til at indtræde i reservestyrken. Dermed fastholdes den betydelige investering,
der er foretaget i deres uddannelse fastholdes til gavn for forsvaret, alt imens lønomkostningerne til dem
primært bæres af det civile arbejdsmarked. En fastansat i forsvaret koster ca. 225 løndage om året, mens
personel i reservestyrken, der er fuldtidsansat i det civile arbejdsmarked, kun koster løn i de typisk 20-25
dage om året vedkommende er indkaldt til intensive uddannelses- og øvelsesforløb.
Provenuet fra personelomlægningen anvendes bl.a. til løn- og driftsudgifter til indkaldelse af flere
værnepligtige inkl. flere værnepligtige 2-års reserveofficerer og sergenter, til forlængelse af værnepligten til
9-12 måneder, til ansættelse af flere yngre konstabler og befalingsmænd på 3-4 årige kontrakter (de
hjemsendes derefter, men indgår som del af den operative reserve), samt til løn og driftsudgifter til den
operative reservestyrke samt til genindkaldelser (mønstringer) af værnepligtige.
De tre ovennævnte midler til styrkelse af forsvarets rammer vil såfremt de vinder politisk accept på sigt
(efter 5-10 år) give en mere bæredygtig udgiftsfordeling hen imod et egentligt kapacitetsforsvar, hvor målet
efter 10-15 år kan være at ca. 35 % af forsvarsbudgettet går til fastansat personel og yderligere ca. 7 % til
Hjemmeværns- og reservepersonel, og at der dermed kan anvendes 20 % til materiel og knap 40 % til
øvelsesvirksomhed, drift og indsættelser.
Med dette især personeløkonomiske afsæt er der nedenfor beskrevet et
’Basiss e arie’
for et løft af
forsvaret, så det opnår den bredde og dybde som den nuværende sikkerhedspolitiske situation tilsiger.
. Basisscenarie for løft af forsvaret
Nedenfor gives et mere detaljeret bud på forsvarets indretning i et basisscenarie, hvor forsvarsbudgettet
gradvist forøges, så det i 2022 er 3,5 mia. kr. højere end i 2017 og udgør ca. 1,25 % af BNP. Afsættet for
dette er de behov, der identificeret i afsnit 1, og de økonomiske rammer der fremgår af afsnit 2.
Side 8 af 25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 145: Spm. om ministerens holdning til den vedhæftede plan for en langsom omlægning af forsvaret fra et beskæftigelsesforsvar til et kapacitetsforsvar, til forsvarsministeren
1777953_0009.png
Basisscenariet skal ses som en minimumsmodel såvel økonomisk som militært ift. den sikkerhedspolitiske
situation. Hvis forsvarsudgifternes andel af BNP skal tættere på 2 % skal forøgelsen af forsvarsbudgettet
derfor også være markant større, hvilket dog vil give alvorlige udfordringer med at sikre at midlerne kan
omsættes til relevant militær kapacitet.
I basisscenariet bemandes, udstyres og uddannes forsvaret til at forebygge, afskrække, og ultimativt
kæmpe mod en konventionelt kapabel modstander. Erfaringerne fra de sidste ca. 20 års internationale
indsats viser, at forsvaret med et konventionelt afsæt forholdsvis hurtigt kan uddannes supplerende til med
held at bekæmpe mere asymmetriske modstandere, hvad enten der er tale om pirater og Taliban-lignende
styrker mv.
En lang række af de tiltag og kapaciteter, der foreslås i basisscenariet matcher
NATO’s a efali ger til
indretningen af det danske forsvar, jf.
NATO Defence Planning Capability Review 2015/2016
(udsendt til
Forsvarsudvalget 2015/2016 som FOU Alm. Del, bilag 156). F.eks. ønskes det fra NATO, at Danmark skal
kunne opstille en hel panserinfanteribrigade med alle nødvendige våbensystemer/kapaciteter, at
fregatterne skal have missiler til områdeluftforsvar, og at flyvevåbnets fly skal have langtrækkende missiler
til bekæmpelse af bl.a. luftforsvarssystemer.
Strukturen i basisscenariet indebærer et samlet værnepligtsindtag på ca. 5.500 årligt, flere yngre militært
ansatte på korttidskontrakter, og 11 % færre fastansatte (militære og civile) i 2027 efter en gradvis 10-årig
effektivisering af personelressourcerne.
6
Med en friskningstid på ca. 4 år giver det en samlet reservestyrke
på ca. 18.000, hvoraf 50 % er en aktiv reserve baseret på reservestyrken (reservepersonel og de mest aktive
hjemmeværnsfolk) med og 50% er en reserve med hjemsendte, men lejlighedsvis korttids genindkaldte
(mønstrede) værnepligtige. Hertil kommer ca. 13.000 (efter reduktion på ca. 11%) militært fastansatte,
hvoraf ca. 8.000 vil kunne have en operativ funktion (som det var tilfældet i Danmark under Den Kolde Krig,
og fortsat er tilfældet i personel-balancerede udenlandske totalstyrke-forsvar). Samlet vil der kunne være
en styrke på ca. 26.000
7
plus ca. 15-20.000 aktive medlemmer af Hjemmeværnet (dele af Hjemmeværnet
skal integreres direkte i reservestyrken hhv. mobiliseringsreserven). Kombineret med at forsvarets primære
opgaver skal ligge i nærområdet og nationalt og blot suppleres med opgaver i Arktis og internationalt, fås et
bredt, dybt, fleksibelt og omkostningseffektivt forsvar, der kan indsættes mod en bred palet af trusler og
med et beredskab der hurtigt kan tilpasses den sikkerhedspolitiske situation.
Særligt anskaffelsen af nye kampfly samt bygning af nye mindre skibe og eventuelt ubåde til Søværnet vil
også strække sig ind i den næstfølgende 5-årige forligsperiode fra 2023-2028. Omlægningen af
personelstrukturen vil strække sig til 2028, men det væsentligste i 2018-forliget er at få lagt grunden til en
militært og omkostningsmæssigt effektiv personelstruktur, der på sigt vil give forsvaret og det politiske
niveau langt større handlefrihed fremover.
6
Til sammenligning indkaldes der årligt ca. 8.000 værnepligtige i 12 måneder i Norge, ca. 25.000 værnepligtige i 6-12
måneder i Finland, og Sverige vil fra 2018 indkalde ca. 8.000 værnepligtige årligt.
7
Ved Den Kolde Krigs afslutning var forsvarets samlede mobiliseringsreserve ca. 88.000, hvilket sammen med de
fastansatte gav en krigsstyrke på ca. 105.000. Desuden var der ca. 70.000 i Hjemmeværnet.
Side 9 af 25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 145: Spm. om ministerens holdning til den vedhæftede plan for en langsom omlægning af forsvaret fra et beskæftigelsesforsvar til et kapacitetsforsvar, til forsvarsministeren
1777953_0010.png
De her foreslåede militære strukturer og bemandingen i basisscenariet svarer til 25-30 % af forsvarets
struktur/størrelse ved slutningen af Den Kolde Krig (jf. bilag 3).
8
Nærværende forslag er derfor ikke en
retablering af Koldkrigsforsvaret, hverken mht. størrelse, struktur eller primære opgaver.
Med afsæt i Basisscenariet vurderes nedenstående forslag som militært realistiske og politisk
gennemførlige, herunder de forbundne indkøb af materiel når der sker en gradvis forøgelse af
forsvarsbudget fra 20,5 mia. kr. i 2017 til 24 mia. kr. i 2022. Det skal også bemærke at den gradvise
omlægning af personelstrukturen vil frigøre en betydelig andel af de driftsmidler, der i dag medgår til
personelrelaterede omkostninger. Materielkøb knyttet til basisscenariet er beskrevet detaljeret i afsnit 4
(økonomi) og i bilag 2 (antal og typer af materiel).
3.1 Hæren
Hæren får ved implementering af det foreslåede Basisscenarie en størrelse, udholdenhed (inklusiv en kritisk
masse af hovedmaterielgenstande) og en reel reserve og dybde, der gør den i stand til at løse et bredt
spektrum af opgaver i nærområdet og internationalt (herunder ligeværdig kamp mod en konventionel
modstander) i samarbejde med og suppleret af styrker fra andre NATO-lande. Den vil desuden kunne løse
opgaver i Danmark i tæt samarbejde med Hjemmeværnet. Hæren vil afhængigt af opgaverne både kunne
indsætte tunge pansrede enheder og mobile infanterienheder.
Implementeres basisscenariet, vil det blive muligt at udstationere en bataljonskampgruppe permanent i
Baltikum/Polen samt oplagre yderligere tungt materiel. Det vil i en krise- eller krigssituation blive muligt at
indsætte op til to brigader i op til seks måneder, en brigade i en længere periode (1,5 år), eller en reduceret
brigade kontinuerligt. Dette skyldes at totalstyrkekonceptets personelstruktur giver langt flere og langt
yngre skuldre at lægge udsendelsesbyrden på, foruden at konceptets rationaliserede personelforbrug
reducerer personelomkostningerne markant, hvorved midler frigives til materiel, uddannelse og drift.
Endvidere vil der kunne indsættes op til en halv bataljonskampgruppes værdi i Arktis i op til fire måneder
(sommerperioden) eller en underafdeling i en længere periode.
Deployerbar struktur
Efter implementering af basisscenariet og totalstyrkekonceptet vil langt flere kapaciteter være til rådighed.
Hæren vil have en divisions- og tre brigadestabe (en brigadestab mere end i dag). Danske Division tænkes
fortsat at virke inden for rammerne af det dansk, polsk, tyske Multinational Corps North East, som
føringsenhed for de tre danske, de tre baltiske og en amerikansk brigade, der er designeret til eller
stationeret i Baltikum og Polen. Brigadestabene skal kunne føre en blanding af nedenstående enheder
afhængigt af den konkrete opgave:
En panserbataljon og fire panserinfanteribataljoner (haves i dag, men fremover skal alle
panserinfanteribataljoner igen have kampvogne modsat i dag, hvor kun panserbataljonen har
kampvogne
9
), to-tre mekaniserede infanteribataljoner, heraf en særligt uddannet til indsats også i
arktiske forhold
(PMV’er, e i ge ka pvog
e, et mindre antal snebæltekøretøjer, samt delvis
mulighed for lufttransportmed f.eks. ), samt en fuld opklaringsbataljon. Alle kampbataljoner skal
Bilag 3 indeholder en tabel med en sammenligning af forsvarets materiel og krigsstyrke i ved afslutningen af den
kolde krig i 1990 og nærværende oplæg til forsvaret anno 2022.
9
Hærens panserinfanteribataljoner havde indtil 2005 alle en kampvognseskadron udover bataljonernes tre
panserinfanterikompagnier og stabskompagniet.
8
Side 10 af 25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 145: Spm. om ministerens holdning til den vedhæftede plan for en langsom omlægning af forsvaret fra et beskæftigelsesforsvar til et kapacitetsforsvar, til forsvarsministeren
1777953_0011.png
have egen ildstøtte (tunge og lette morterer), samt langtrækkende panserværn, hvilket - ligesom
for kampvognenes vedkommende - kræver investering i yderligere materiel.
To artilleriafdelinger med selvkørende haubitser samt artilleripejle- og målopklaringskapacitet
(kræver investering i yderligere materiel og genindførelse af kapaciteter)
Et raketkasterbatteri med MRLS til bekæmpelse af mål i dybden (genindførelse af kapacitet -
alternativt flere selvkørende haubitser)
Øvrige signal-, elektroniske opklarings-, ingeniør-, logistik- og trænkapaciteter som i dag - dog
udbygget, så de i en kortere periode kan støtte op til to udstationerede brigader
National struktur
sikring af Danmark som opmarchområde mv.
Bevogtnings-, overvågnings-, nærforsvarsenheder, enheder med opgaver ift. Host Nation Support
bl.a.
aktuelt, hvis Danmark bliver opmarchområde for allierede forstærkninger ved en krise i
Baltikum/Østersøområdet. Der er tale om rene reservestyrkeenheder, der er flettet sammen med de mest
aktive dele af Hjemmeværnet. Disse styrker kan organiseres i et antal områdebataljoner med egen
ildstøtte, logistik mv., heraf mindst en dedikeret til sikring af danske flyvestationer og en på Bornholm.
10
Personel
For at skaffe mere dybde og bredde og forynge forsvarets personel bør der uddannes minimum 4000
værnepligtige
11
i 9-12 måneder til et niveau svarende til den nuværende reaktionsstyrkeuddannelse. Efter
endt værnepligt hjemsendes minimum 2000 af disse i samlede enheder til at være reserve til nationale og
om nødvendigt som grundlag for yderligere evne til opgaver i nærområdet. Disse hjemsendte
værnepligtsenheder genindkaldes/mønstres en gang i løbet af de første år til genopfriskende uddannelse
og en feltøvelse (nøglepersonel inkl. reservesergenter og -officerer skal have rådighedskontrakter).
De resterende ca. 2000 værnepligtige forventes at melde sig til korttidstjeneste i deployerbare enheder (til
f.eks. Baltikum), heraf 1000 i form af ansættelse på 3-4 års konstabel-/befalingsmandskontrakter, og 1000
optages direkte i reservestyrken via 3-4 årige rådighedskontrakter og forretter tjeneste inkl.
øvelsesvirksomhed 20-30 dage årligt. De der ansættes optjener ret til arbejdsmarkedsrelevant meriterende
faglig uddannelse (jf. princippet om "CU", civil uddannelse). Når de korttidsansatte er færdige med deres
kontrakter, optages de også i reservestyrken via en rådighedskontrakt og forretter 20-30 dages tjeneste
inkl. øvelsesvirksomhed årligt. På den måde opretholdes et ungt og kapabelt korps af soldater, hvor
udsendelsesbyrden fordeles jævnt, og hvor militær tjeneste igen gøres til et stærkt aktiv på
arbejdsmarkedet.
10
Den militære tilstedeværelse på Bornholm bør styrkes kraftigt bl.a. i lyset af, at Rusland i 2015 gennemførte en
større øvelse med ca. 33.000 soldater, der omfattede en hurtig besættelse af Nordnorge, Ålandsøerne, Gotland og
Bornholm. En russisk besættelse af et af disse strategiske nøglepunkter, og ikke mindst Bornholm, vil i praksis gøre det
umuligt for NATO at forstærke og forsvare alliancens baltiske medlemsstater i en sikkerhedspolitisk krise.
Baseret på erfaringerne er der frafald på ca. 15 % blandt de værnepligtige under uddannelsen, hvorfor der skal
indkaldes ca. 4.650 for, at der kan færdiguddannes de i alt 4.000 værnepligtige årligt. Hertil kommer, at der, jf.
nedenfor, også skal uddannes et vist antal værnepligtige til Søværnet og Flyvevåbnet (f.eks. i alt 600 færdiguddannede
årligt).
11
Side 11 af 25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 145: Spm. om ministerens holdning til den vedhæftede plan for en langsom omlægning af forsvaret fra et beskæftigelsesforsvar til et kapacitetsforsvar, til forsvarsministeren
1777953_0012.png
Samtidig udvides og genoprettes uddannelserne af unge 2-års løjtnanter og sergenter, der nedlagdes i
2004, hvilket bemander det reservebefalingsmands- og reserveofficerskorps, der fører bl.a. enhederne i
den nationale struktur.
12
De faste officersuddannelser kan desuden rekruttere fra disse afprøvede og
erfarne unge befalingsmænd og officerer.
Hærens deployerbare enheder bemandes 50/50 med hhv. fast-/kontraktansatte og hjemsendt aktiv reserve
(reservestyrken). Hver bataljon hhv. artilleriafdeling vil bestå af en stab og 2-3 underafdelinger
(kompagnier/eskadroner/batterier) med fast personel, samt 2-3 underafdelinger og noget supplement med
reservepersonel. På den måde opnår Hæren både højt beredskab, dybde og fleksibilitet på en økonomisk
effektiv måde. Der opretholdes til stadighed en fuldt bemandet bataljonskampgruppe (f.eks. til VJTF) på
højt beredskab.
Dele af Hjemmeværnet udstyres med samme lette og til dels tunge
vå e i kl. e vis ildstøtte, og ’flettes
sa
e ’ ed særligt de reservee heder i Hære , der skal løse atio ale opgaver. Det er dog et vilkår, at
Hjemmeværnets personel skal kompenseres for tjeneste på et niveau der svarer til fast personels og
reservestyrkens løn. Uden kompensation vil det typiske Hjemmeværnsmedlem miste 1.300-1.600 kr. per
dags udført tjeneste. Vedkommende vil dermed reelt kun være villig til at gøre tjeneste om aftenen og i
weekender, hvilket i betydelig grad reducerer mulighederne for samøvelse med de øvrige operative
kapaciteter. Forestillingen om at Hjemmeværnets frivillige møder gratis op er korrekt så længe tiden ikke
tages af deres lønnede arbejdstid. De færreste vil dog være villige til reelt at betale for indgå i forsvarets
operative styrker, så på normale arbejdsdage skal de kompenseres ikke blot med "tabt arbejdsfortjeneste"
svarende til laveste dagpengesats, men på niveau med reservister og fastansatte.
3.2 Søværnet
Søværnet får ved en bedre personeludnyttelse en størrelse (inklusiv en vis reserve) og bredde, der gør det i
stand til at løse et bredt spektrum af opgaver i nærområdet, nationalt og internationalt i samarbejde med
og suppleret af styrker fra andre NATO-lande. Herunder skal indgå kapacitet til beskyttelse og nærsikring
baseret primært på værnepligtsenheder og reservestyrken, så Søværnet vil kunne operere også i krise og
krig. Søværnet vil dermed både kunne indsætte enheder i langt fra Danmark (f.eks. som eskorte til
amerikanske hangarskibe
13
og til antipirataktioner), i Arktis, med fregatter med langtrækkende
luftværnsmissiler til områdeforsvar af Danmark, og
på sigt
igen med mindre multifunktionsskibe i
danske farvande og Østersøen samt med helikoptere til ubådsbekæmpelse.
Da antallet af kystubåde i NATO i dag er væsentligt lavere end da Danmark afskaffede ubådsvåbenet, og da
den russiske baltiske flådes profil er langt mere offensiv end da, vil det også være ønskeligt, at Danmark
genanskaffer tre ubåde (det mindste antal for at der reelt er tale om en kapacitet). Der er dog ikke
økonomiske midler til dette i den første 5-årige forligsperiode, så uanset at projektering bør igangsættes vil
anskaffelse skulle ske i de to næstfølgende forligsperioder. Ubåde er særdeles nyttige med meget høj
synlighed og effekt strategisk set, og dyre i anskaffelse. Til gengæld er de billige i drift, idet besætningerne
på kystubåde er på 20-30 mand. Søværnet bør med det samme forberede vejen tilbage til ubåde og til anti-
ubådskapaciteter ved at påbegynde et træningssamarbejde med nabolande, der har fastholdt kapaciteten.
Pga. manglen på yngre officerer til uddannelse af værnepligtige, er det i 2017 besluttet at genindføre det der svarer
til den klassiske reserveofficersuddannelse, og de første løjtnanter er under uddannelse.
13
Dette indøves pt. af Søværnets fregatter.
12
Side 12 af 25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 145: Spm. om ministerens holdning til den vedhæftede plan for en langsom omlægning af forsvaret fra et beskæftigelsesforsvar til et kapacitetsforsvar, til forsvarsministeren
1777953_0013.png
For at give mere dybde og bredde til nationale, nærområde og internationale opgaver (inkl. deployerbare
enheder) kan der inden for basisscenariet opstilles følgende kapaciteter:
-
Tre fregatter med langtrækkende luftværnsmissiler til områdeluftforsvar og to støtteskibe inkl. de
nye maritime helikoptere udstyret til ubådsbekæmpelse (luftværnsmissiler og udstyr til
ubådsbekæmpelse til helikoptere skal anskaffes)
Tre-fire reaktiverede Standard Flex 300 og/eller lejede minestrygere (på sigt ny fleksibel skibsklasse
på 6-10 mindre multifunktionsenheder, der kan varetage samme brede palet af opgaver som
Standard Flex-klassen i kystnært farvand)
Reaktivering af de oplagrede søminer, så der genskabes en vis evne til defensiv og offensiv
minering
Øvrig struktur inkl. inspektionsskibe som planlagt
-
-
-
Søværnets personel
-
-
Alle tre fregatter og de to støtteskibe bemandes fuldt
Bemanding af alle enheder sker ved en kombination af fastansatte og en aktiv reserve hvis civile
kompetencer fra handelsflåden mv. gør dem egnede til sejlende tjeneste (f.eks. navigatører og
maskinmestre der ved siden af deres civile job er reserveofficerer
en velafprøvet model).
Der indkaldes et antal værnepligtige til såvel sejlende tjeneste som til bevogtning og nærsikring på
land. En andel heraf gives forhold, der gør dem villige til at indgå i reservestyrken.
Bevogtningstjeneste af flådestationer og øvrige installationer på land forestås af en kombination af
civile, kontraktansatte militære, reservestyrken samt Hjemmeværnet så en skalerbar, robust og
delvist deployerbar kapacitet genskabes.
-
-
3.3 Flyvevåbnet
Flyvevåbnet gives en størrelse (inklusiv en vis reserve) og bredde, der gør det i stand til at løse et bredt
spektrum af opgaver i nationalt og i nærområdet, samt internationalt i samarbejde med og suppleret af
styrker fra andre NATO-lande. Flyvevåbnet vil, samtidig med varetagelse af et afvisningsberedskab med fire
kampfly, kunne indsætte fly til Baltic Air Policing, og i en international operation i en periode på op til 6
måneder. I en periode op ud over 6 måneder vil der
ud over det faste afvisningsberedskab - skulle vælges
mellem nærområde og internationale opgaver. I en spændt situation vil luftforsvaret af Danmark skulle
varetages af alle fly. Flyvevåbnet vil ved anvendelse af værnepligtige enheder samt reservestyrken kunne
genopbygge evnen til styrkebeskyttelse (Force Protection), og dermed igen kunne leve op til dette basale
NATO-krav, hvilket bl.a. er afgørende for at danske flyvestationer i en krise umiddelbart kan anvendes af
NATO-styrker. Derudover vil Flyvevåbnet kunne bidrage i nærområdet og til internationale opgaver med
transportfly, transporthelikoptere, raderbidrag mv. Flyvevåbnet bør analysere behovet for at deltage i det
fælles NATO-samarbejde om lufttankningskapacitet (på samme måde som der i dag deltages i AWACS-
samarbejdet) samt i samarbejdet om droner.
Mere dybde og bredde til nationale, nærområde og internationale opgaver/(deployerbare enheder):
-
-
27 kampfly (på sigt købes 5-7 fly ekstra for at sikre tilstrækkelig dybde)
Fire middeltunge transportfly (haves i dag)
Side 13 af 25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 145: Spm. om ministerens holdning til den vedhæftede plan for en langsom omlægning af forsvaret fra et beskæftigelsesforsvar til et kapacitetsforsvar, til forsvarsministeren
-
-
-
-
Fire lette transportfly/overvågningsfly (haves i dag)
Otte rednings- og seks transporthelikoptere (haves i dag)
Muligvis seks-otte lette helikoptere (haves i dag)
9 maritime helikoptere (Seahawk, under anskaffelse)
Hvad angår den øvrige struktur bør der arbejdes for større dybde og bredde. Anvendelsen af personellet er
afgørende, idet totalstyrkekonceptet og anvendelsen af værnepligtige i rutine- og mindre specialiserede
funktioner jf. udenlandske erfaringer kan medføre betydelige effektiviseringer:
-
-
-
I alle Flyvevåbnets enheder indtænkes en supplerende bemanding med en aktiv reserve
Der indkaldes et antal værnepligtige, der uddannes til og motiveres til at indgå i en aktiv reserve
Bevogtningstjeneste af flyvestationer og øvrige installationer, herunder discipliner der sikrer
flyvestationernes evne til at operere også i tilfælde af væbnet konflikt og krig, genetableres af
Flyvevåbnet baseret på kontraktansatte, værnepligtige og reservestyrken. Heri indgår også
genetablering af styrkebeskyttelse (Force Protection) af Flyvevåbnets nationale samt udsendte
operative kapa iteter jf. NATO’s a efali ger.
Mindst en enhed fra Flyvevåbnet bør ved forligsperiodens udløb have bestået NATO's OPEVAL
evalueringsprogram både af hensyn til Flyvevåbnets parathed og til opretholdelsen af den danske politiske
og militære støtte til NATO som en effektivt militær alliance.
3.4 Værnsfælles kapaciteter
Hvor det er ønskeligt for at opnå effektiv ressourceudnyttelse og fleksibilitet opstilles værnsfælles
kapaciteter, herunder:
- Luftværnsafdeling med systemer med kort og middel rækkevidde
primært som feltluftværn til
Hærens deployerede enheder og sekundært til forsvar af flyvestationer mv.
- Hvis behov for yderligere kapacitet til områdeluftforsvar af Danmark udover fregatterne,
landbaserede mobile batterier med langtrækkende jord-til-luft missiler (på sigt
er ikke indregnet i
basisscenariet)
- NATO-kompatible føringsstøtte-elementer
- Disse kapaciteter bemandes 50/50 med en fastansat kadre og en aktiv reserve baseret på
reservister (inkl. tidligere værnepligtige) med rådighedskontrakt.
3.5 Hjemmeværnet
De mest aktive dele af Hjemmeværnet flettes organisatorisk sammen med de nationale dele af forsvaret i
de tidligere nævnte områdebataljoner, der er forankret i et kamptropperegiment (denne model kendes fra
Norge og Sverige). Dette samtidig med at Hjemmeværnets unikke identitet beholdes, om end soldaterne
ligesom reserven kompenseres fuldt ud med en fuld normal dansk dagsløn for hver dag de støtter forsvaret
(aflønningsmodellen fra grænsekontrollen kan anvendes). Øvrige dele af Hjemmeværnet fungerer
organisatorisk separat.
Hjemmeværnet gives gradvis (igen) flere taktiske og terrængående lastbiler og køretøjer, flere lette og
tunge maskingeværer og kortholds panserværnsvåben (findes allerede i nogle af værnets enheder), samt
Side 14 af 25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 145: Spm. om ministerens holdning til den vedhæftede plan for en langsom omlægning af forsvaret fra et beskæftigelsesforsvar til et kapacitetsforsvar, til forsvarsministeren
1777953_0015.png
lette morterer (og hvor det lokalt er relevant, f.eks. på Bornholm, også tunge morterer).
Marinehjemmeværnet tilføres som planlagt hurtigtgående, bevæbnede indsatsfartøjer.
. Samlet økonomi i basisscenariet
Tabel 1: Hovedtal for forsvarets økonomi med afsæt i afsnit 2 om finansiering jf. basisscenariet.
År/budgettal
Nuværende budget inkl.
materielkøbsramme på 2 mia.
kr. årligt
Gradvis forøgelse af
forsvarsbudgettet med 3,5
mia. kr.
Samlet årligt forsvarsbudget til
militære opgaver
ekskl.
tjenestemandspensioner mv.
Provenu fra effektiviseringer
mv.
Provenu fra omlægning af
personelressourcer
Øvrige effektiviseringer, jf.
beslutning om køb af kampfly
Provenu fra salg af
ejendomme (engangsindtægt)
I alt forøgelse af
forsvarsbudgettet plus
effektiviseringer/ejendomssalg
og provenu fra omlægning af
personelstruktur
14
År/anvendelse af forøgelse
og provenu
Materielkøbsramme (inkl. de
nuværende 2 mia. kr. årligt)
Heraf ekstra midler til
materielkøb udover de
nuværende 2 mia. kr. årligt
Merforbrug til: løn/drift til
forlænget værnepligt/flere
værnepligtige, løn og drift ifm.
forsvarets reservestyrke, samt
til drift af øget mængde
materiel
2018
20,5
2019
20,5
2020
20,5
2021
20,5
2022
20,5
I alt mia. kr.
102,5
1,5
2
2,5
3
3,5
12,5
22
22,5
23
23,5
24
---------------
2018
0,12
0,3
2019
0,24
0,3
2020
0,36
0,3
2021
0,48
0,4
2022
0,6
0,4
0,4
I alt mia. kr.
1,82
1,9
0,4
16,6
1,92
2,54
3,16
3,88
4,9
2018
3,2
1,2
2019
3,8
1,68
2020
4,2
2,2
2021
4,6
2,6
2022
4,9
2,9
I alt mia. kr.
21,1
10,78
0,72
0,87
0,96
1,28
2
------------
Inkluderer ikke de frigjorte midler fra effektiviseringer og ejendomssalg ifm. kampflykøbet fra og med 2021, da
midlerne her skal gå til finansieringen af kampflykøbet.
14
Side 15 af 25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 145: Spm. om ministerens holdning til den vedhæftede plan for en langsom omlægning af forsvaret fra et beskæftigelsesforsvar til et kapacitetsforsvar, til forsvarsministeren
1777953_0016.png
Som det fremgår af tabellen vil forsvarsbudgettet i 2022 være på i alt 24 mia. kr., hvoraf 4,9 mia. kr. er afsat
til materielinvesteringer. Hermed vil materielinvesteringerne udgøre over 20% af forsvarsbudgettet,
hvorved Da ark opfylder NATO’s ålsæt i g o , at i dst % skal a ve des på
materiel og i dag stort
set ikke eksisterende kritiske beholdninger genopfyldes.
Det fremgår ligeledes af tabellen, at med en gradvis forøgelse af forsvarsbudgettet på 3,5 mia. kr., og en
effektivisering af personelstrukturen i alt være et ekstra beløb på c. 10,78 mia. kr. til materiel i perioden
2018-2022. Der vil være et tilsvarende ikke disponeret beløb i perioden 2023-2027, hvis forsvarsbudgettet
fastholdes på 1,25% af BNP, som det vil være på med udgangen af 2021. Dvs. der samlet set er et beløb på
ca. 22 mia. kr. ekstra til materiel i de kommende 10 år, hvilket vurderes at dække de yderligere
materielinvesteringer, der er foreslået i basisscenariet, jf. tabel 2 nedenfor.
I den kommende forligsperiode skal Hæren prioriteres højt mht. materielindkøb, ligesom områdeluftforsvar
til fregatter og ubådsbekæmpelsesudstyr til de nye maritime helikoptere bør prioriteres. Endelig bør det
prioriteres højt, at starte køb/leje af mobilt feltluftværn til primært beskyttelse af Hærens enheder. I den
næste forligsperiode vil særligt købet af nye kampfly lægge beslag på mange ressourcer, men også bygning
af nye fleksible skibe til Søværnet, og om nødvendigt ubåde vil kræve betydelige investeringer, ligesom der
fortsat skal suppleres med udrustning til særligt Hærens reservestyrker.
Tabel 2: Materielinvesteringsplan
anvendelse af de ekstra 10,8 mia. kr. 2018-2022
I forsvarets nuværende materielinvesteringsplan er planlagt en række materielinvesteringer i 2018-2022,
der for manges vedkommende vurderes at kunne rummes indenfor den nuværende årlige
materielkøbsramme på ca. 2 mia. kr. Nedenfor er derfor givet et overslag på, hvad de yderligere
materielkøb som Basisscenariet indeholder koster, samt et forslag til, hvornår investeringerne iværksættes.
Overslaget bygger på beløb oplyst i aktstykker til Finansudvalget samt offentlig tilgængelig viden om andre
landes køb af tilsvarende materiel, samt skøn.
Investering
I alt
anslået
mio. kr.
900
1.400
640
375
Hæren:
Opgradering af yderligere Leopard 2 kampvogne (16 af Hærens resterende A4/5 kampvogne, samt 25
15
brugte A4/6 fra udlandet) , samt 4 brugte bjærgningskampvogne.
Nye infanterikampkøretøjer CV9035
16
Yderligere selvkørende haubitsere
17
Yderligere tunge morterer
Der er allerede besluttet og finansieret opgradering af 38 af Hærens eksisterende Leopard 2 A5 kampvogne, jf.
aktstykke til FT’s Fi a sudvalg. Prise for opgraderi g af yderligere ka pvog e er ereg et ed afsæt i prise i
aktstykket.
16
Beløbet er prisen for køb af yderligere pjecer udover de 15, der er indgået kontrakt om
samme type som disse
17
Beløbet er prisen for køb af yderligere tunge morterer udover de 15, der er indgået kontrakt om. De yderligere
indkøbte skal dels være af samme type som de første 15, samt dels en mere simpel type til ildstøtte for
områdebataljoner (samme type som der allerede haves 20 af).
15
Side 16 af 25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 145: Spm. om ministerens holdning til den vedhæftede plan for en langsom omlægning af forsvaret fra et beskæftigelsesforsvar til et kapacitetsforsvar, til forsvarsministeren
1777953_0017.png
Langtrækkende panserværnsraketsystem inkl. ammunition
Brugte MRLS-affyringsramper inkl. ammunition
Kanoner til Piranha V opklaringsvariant inkl. ammunition
Artilleripejlesystem
Yderligere udrustning og våben til områdebataljoner
Yderligere signal, ingeniør- og logistik-/trænmateriel
Hæren i alt
Søværnet:
Områdeluftforsvar fregatter
køb af missiler
Udstyr til maritime helikoptere til ubådsbekæmpelse
Genaktivering af 3-4 Standardflex/leje af 3-4 minestrygere
Projektering af og kontrahering af første enhed af ny fleksibel skibstype
Søminer
reaktivering af eksisterende beholdning
Søværnet i alt
Flyvevåbnet:
Køb af langtrækkende luft-jord missiler
Flyvevåbnet i alt
Værnsfælles:
Indledende anskaffelse/leje af luftforsvarssystem til en luftværnsafdeling (3-4 batterier, hvoraf mindst
to købes i 2018-2022). Det angivne beløb er en skønnet anskaffelsespris inkl. indledende anskaffelse af
missiler/ammunition, mens leje vil være væsentligt billigere
Værnsfælles i alt
I alt ekstra investeringer i materiel og ammunition
460
275
250
400
850
850
6.515
650
400
400
550
75
2.025
400
400
1.800
1.800
10.775
Side 17 af 25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 145: Spm. om ministerens holdning til den vedhæftede plan for en langsom omlægning af forsvaret fra et beskæftigelsesforsvar til et kapacitetsforsvar, til forsvarsministeren
Bilag : Ni pejlemærker for forsvarsforliget
1. Militær-strategisk og ikke et politologisk grundlag for det kommende forlig
Baggrund:
Der er to hovedretninger inden for dansk tænkning om strategi, sikkerhedspolitik og
forsvarsplanlægning:
Den politologiske retning
bygger på at historien er progressiv og lineær. Derfor ses
strategisk forudsigelse som mulig, mens væbnet konflikt i Europa ses som utænkelig da
den kan beregnes at være økonomisk urentabel. Politologer og civile management-
specialister uden kendskab til militærvæsen ser målbare faktorer og mekanistiske
management-modeller som relevante i militære og strategiske sammenhænge, og rådgiver
om forsvarsopbygning på dette grundlag.
Den militær-strategiske retning
bygger på indsigt i historiske samt nutidige, nationale og
udenlandske militære og strategiske erfaringer. Regnearkstænkning, civile teorier og
management samt langsigtede forudsigelser ses som mindre relevante, og der ses en
risiko for at væbnet konflikt opstår også i Europa.
Civile managementkonsulenter og politologiske forskere med begrænset kendskab til forsvaret og
til militære forhold har domineret de seneste forsvarsforlig. De har skabt det nuværende forsvar,
der ikke er i balance, og som ikke effektivt omsætter penge til militær kapacitet.
Pejlemærker:
Dominansen af anti-professionel og ikke erfaringsbaseret rådgivning synes i
stigende grad at blive anfægtet i forsvaret (og i andre dele af den offentlige sektor). Det er en
positiv udvikling, der kan fremmes. Blandt andet kan forliget bestille en ekspertudredning af
forsvarets faktiske nuværende status og udfordringer som supplement til Taksøe's
sikkerhedspolitiske udredning. En sådan professionel udredning (ikke en budgetanalyse, men en
militærfaglig analyse) bør ledes af en embedsmænd der tidligere har demonstreret at besidde
både væsentlig militærfaglig og strategisk-historisk indsigt foruden politisk tæft (eksempelvis
Kirsten Biering eller Per Poulsen-Hansen), og bør inddrage international og national militærfaglig
ekspertise med forsvarschefen som medleverandør.
Desuden kan udgifterne til ikke-militær rådgivning, evaluering og validering af forsvaret udført af
militært uvidende civile konsulentfirmaer minimeres. Der kan eksempelvis sættes en øvre grænse
for forsvarets udgifter til anvendelse af civile konsulentfirmaer på 0,1 % af forsvarsbudgettet.
Samtidig kan forsvaret pålægges at erstatte brugen af civile rådgivere med små hurtigtarbejdende
hold af militære og civile eksperter fra udenlandske forsvar kendt for at levere god og
omkostningseffektiv opgaveløsning, og som skal rådgive, evaluere og validere forsvarets
forvaltning og kapaciteter.
2. Balance i forsvarsbudgettets hovedområder
Baggrund:
Forsvarets direkte personeludgifter (løn, tillæg, ydelser, pension mv.) til fastansat
personel beslaglægger sammen med de øvrige personeludgifter (opretholdelse af kontorer og
arbejdspladser og faciliteter samt medarbejderpleje, administration, forvaltning og uniformering af
det fastansatte personel) en stor budgetandel, anslået 65 % af forsvarsbudgettet. Det betyder at
Side 18 af 25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 145: Spm. om ministerens holdning til den vedhæftede plan for en langsom omlægning af forsvaret fra et beskæftigelsesforsvar til et kapacitetsforsvar, til forsvarsministeren
drifts- og materielrammen og midlerne til operative indsatser er presset i bund i en grad så
forsvaret ikke i et rimeligt omfang kan opstille og øve militære kapaciteter.
Pejlemærker:
Det kommende forlig kan lægge skinnerne til med tiden at begrænse såvel de
direkte personeludgifter som de afledte personeludgifter ved at opstille konkrete mål. Eksempelvis
kan det fastsættes politisk, at lønudgiften til fastansatte ved forligsperiodens udgang højst må
udgøre 45 % af forsvarsbudgettet (mod 53% i dag) og at materielrammen som minimum skal
udgøre 20 % mod 9-11 % i dag).
3. Implementering af totalstyrkekonceptet
Baggrund:
Forligspartiernes aftale "Forsvarets fremtidige anvendelse af Hjemmeværnets frivillige
og personel af reserven" (af 19.12 2014) tilsiger, at forsvarets bemanding skal bringes i balance jf.
totalstyrkeprincippet. Dette skal dels tilpasse personelanvendelsen til opgaverne og de rådige
midler, dels føre til at de operative kapaciteter også bemandes med personelreserven
(værnepligtige, reservister, hjemmeværnsfolk) som det sker i de mest effektive udenlandske
forsvar (USA, UK, Canada, Australien, Rusland, Finland, Israel, Schweiz m.fl.). En sådan
tilpasning vil medføre, at forsvaret har det personel af den type, rang og levealder, som fører til
bedst mulige vilkår for at udvikle relevante militære kapaciteter i forhold til de rådige midler.
Målsætning:
For at sikre at 2014-aftalens hensigter fører til resultater, kan de bindes op på
konkrete måltal. Eksempelvis kan det indgå i et forsvarsforlig, at mindst 2 % af forsvarsbudgettet
skal være dedikeret til personeludgifter (løn, feriepenge, variable løndele samt ydelser) til militær
tjeneste udført af personelreserven (dvs. hjemsendte værnepligtige, Hjemmeværnets frivillige samt
reservister) i forligsperiodens andet år, og at dette tal ved forligsperiodens udgang skal være
mindst 4 %.
4. Forvaltningsforenkling/afbureaukratisering
Baggrund:
forsvarets administration og forvaltning har udviklet sig til at være ekstremt kompliceret
og ressourcekrævende i forhold til de bedste udenlandske forsvar, og på en måde der i alvorlig
grad reducerer mulighederne for at opbygge og vedligeholde militær professionalisme. Specielt
hvad angår arbejdstid, rejser, løn og tillæg er processer og regler særdeles tunge at forvalte: Det
har utilsigtede negative effekter, herunder at en uforholdsmæssigt stor andel af forsvarets
ressourcer medgår hertil.
Pejlemærker:
Der bør gennemføres en markant forenkling af løn- og arbejdstidssystemet i
forsvaret baseret på en udredning, der inddrager udenlandske erfaringer. Særligt bør det overvejes
at en del militære personelkategorier dropper fast arbejdstid og fjerner individuelle tillæg, og
overgår til "jobløn" hvor en 37 timers arbejdsuge tilstræbes over et år sådan som det er tilfældet i
de bedste udenlandske forsvar.
5. Militær reguleringstilpasning
Side 19 af 25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 145: Spm. om ministerens holdning til den vedhæftede plan for en langsom omlægning af forsvaret fra et beskæftigelsesforsvar til et kapacitetsforsvar, til forsvarsministeren
Baggrund:
EU-regler samt statslige og kommunale love, regler, bestemmelser og praksis for
arbejdstid, arbejdssikkerhed, arbejdsmiljø, miljøbeskyttelse, transport og forvaltning reducerer
forsvarets muligheder for at opbygge militær professionalisme og kapaciteter på en
omkostningseffektiv måde. Nogle af begrænsningerne er velbegrundede, andre er ikke.
Pejlemærker:
Forsvarsministeriet kan pålægges at udrede i hvilket omfang der på forsvarlig vis
kan opnås betydende gevinster ved at undtage forsvaret fra civile krav. Militære undtagelser fra
civile regler skal implementeres på transparent vis, herunder evt. ved lovgivning.
6. Ny finansieringsmodel for ekstraordinære indsatser
Baggrund:
Forsvaret skal under det gældende budgetregime finansiere såvel de ordinære
nationale beredskaber og løbende internationale operationer og indsatser samt ekstraordinære
udstationeringer og øvelsesdeltagelse (f.eks. NATO's
Assurance Measures)
fra samme budget.
Denne ordning har gjort de økonomiske omkostninger ved ekstraordinære indsatser
uigennemsigtige. De uventede merforbrug er generelt finansieret ved udhuling af forsvarets
materiel, lagerbeholdninger og kapaciteter.
Pejlemærke:
En mere transparent budgetmodel der synliggør omkostningerne ved forsvarets
ekstraordinære
indsatser vil bidrage til at reducere risikoen for yderligere udhulning af forsvaret.
Normale udlandsindsatser (f.eks. defineret som 700 udsendte årsværk og 50.000 øvelsesdøgn i
udlandet) bør afholdes inden for forsvarsbudgettet, Muligvis kan der skabes opbakning til at en
procentsats af forsvarets driftsmidler, forventeligt 10-15 %, øremærkes løbende operationer, og en
aftale laves om, at merforbrug herudover grundet større eller høj-intensitets operationer finansieres
ved merbevillinger.
7. Politisk disponering af garnisonering
Baggrund:
Den geografiske vægtning af statslige arbejdspladser er med god grund en politisk
afgørelse. Der har dog været en tendens til, at politikerne ikke alene vægter hvor mange
arbejdspladser der skal ligge hvor, men beslutter hvilke af forsvarets myndigheder der skal ligge
hvor med uforudsete negative konsekvenser til følge.
Pejlemærke:
Det aftales fra politisk hold, at forsvaret gives fri til at beslutte hvilke enheder der skal
ligge hvor når den geografiske vægtning af arbejdspladserne er besluttet fra politisk hold.
8. Alders- og rang afbalancering af det fastansatte personel
Baggrund:
Dansk forsvar er som Bundeswehr og flere andre europæiske forsvar kendetegnet ved
dels at have alt for mange fastansatte i forhold til de rådige midler, dels at de mange fastansatte
alders- og rangmæssigt ikke understøtter opstilling og vedligeholdelse af militære kapaciteter.
Pejlemærke:
Forliget skal pålægge forsvaret at bringe personelstrukturen i balance i løbet af et
årti. For at illustrere dette kan forsvaret gives måltal som de nedenstående, eksempelvis:
Side 20 af 25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 145: Spm. om ministerens holdning til den vedhæftede plan for en langsom omlægning af forsvaret fra et beskæftigelsesforsvar til et kapacitetsforsvar, til forsvarsministeren
1777953_0021.png
Kategori
Civilansatte
Ældre officerer 35+
Yngre officerer u. 35
Ældre sergenter 35+
Yngre sergenter u. 35
Ældre Konstabler 28+
Yngre konstabler u. 28
(Reservist-årsværk
(Genindkaldelsesårsværk
I alt
Årsværk 2028*
4.800
1.500
1.500
1.500
2.000
1.200
5.000
600)
100)
~17.500 (18.200)
Årsværk 2017*
5.250
2.000
1.500
2.000
1.500
3.000
2.000
100
0
~19.500
* Til ’I alt’-tallene
skal lægges et antal værnepligtige årsværk i såvel 2017 som i 2028.
Den skitserede 2027- fordeling af personellet indebærer en foryngelse af især Hærens faste
personel, og vil betyde en reduktion af lønsumsforbruget. Sammen med en tilførsel af midler til
forsvaret vil det ændre forsvarets budgetfordeling. Hvor der nu anvendes ca. 53 % til personel, 39
% til drift og 8 % til materiel vil det kunne blive 40 (inkl. løn til reservestyrke), 40 og 20 %.
9. Hjemmeværnet: Personel- og budgetoptimering
Baggrund:
For nærværende medgår ca. 73 % af Hjemmeværnets budget (360 ud af 490 mio. kr.)
til personeludgifter. Heraf går størsteparten til Hjemmeværnets fastansatte (skønnet 530 årsværk
til i snit 560.000 kr. per år svarende til 300 mio. kr.). Omkring 61 % af Hjemmeværnets budget og
83 % af dets personeludgifter forbruges af fastansat personel. Dette medfører, at Hjemmeværnet
har fået en meget ringe evne til at opstille militære kapaciteter, og har svært ved at tiltrække og
fastholde frivilligt personel. Den nu planlagte reduktion med knap 100 fastansatte årsværk
adresserer ikke dette problem tilstrækkeligt til at ændre billedet af en særdeles toptung fastansat
struktur, der forbruger Hjemmeværnets ressourcer på bekostning af dets frivillige.
Pejlemærke:
Hjemmeværnet pålægges i forligsperioden at udvikle og implementere en struktur og
fremgangsmåder, hvor højst 40 % af midlerne medgår til personeludgifter, og højst 60 % af disse
midler medgår til personeludgifter relateret til ca. 200 fastansatte svarende til de tidligere danske
og nuværende norske erfaringer med behovet for fastansatte. Dette forudses at skulle ske ved
delegering af rekrutterings-, uddannelses- og materielansvar til Hjemmeværnets frivillige. De
tilbageblevne fastansatte skal understøtte den decentrale opgaveløsning, og udføre
kvalitetssikring, udvikling og kontrolvirksomhed. Den decentrale forvaltningsstøtte der i dag udføres
af civilansatte, fastholdes. Såfremt disse mål opnås, forventes Hjemmeværnets andel af
forsvarsbudgettet at skulle øges i slutningen af forligsperioden.
Side 21 af 25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 145: Spm. om ministerens holdning til den vedhæftede plan for en langsom omlægning af forsvaret fra et beskæftigelsesforsvar til et kapacitetsforsvar, til forsvarsministeren
1777953_0022.png
Bilag : Forslag til basiscenariets materielkøb til de tre værn
Listen nedenfor indeholder kun materiel, der ikke allerede er under anskaffelse og/eller er planlagt
anskaffet i henhold til forsvarets plan for større materielinvesteringer og materieldriftsopgaver (jf. seneste
udgave fra august 2015 fra forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse).
Hæren
materiel (med mindre andet er nævnt er kun listet materiel, der ikke allerede er i Hæren, eller er
under indkøb/planlagt indkø
t so f.eks. ye PMV’er og last iler):
A. Hærens deployerbare enheder:
a. Forsvaret har ca. 47 Leopard 2A5 samt 6 A4 = i alt ca. 53. Ved indkøb af minimum 25 ekstra brugte
Leopard 2A4/A6 kampvogne (fra lagre i f.eks. Tyskland eller Grækenland) rådes over i alt ca. 78
kampvogne svarende til en panserbataljon og fire panserinfanteribataljoner. Der bør ideelt set
købes 42-48 ekstra, da der så er tilstrækkeligt til seks pansrede bataljoner og dermed to fuldt
pansrede brigader. Hertil kommer, at der skal købes 4-6 ekstra brugte bjærgningskampvogne.
b. Modernisering af eksisterende kampvogne (er allerede igangsat) bør for alles vedkommende
omfatte ny og længere kanon for større ildkraft.
c. Forsvaret har ca. 44 infanterikampkøretøjer af typen CV9035. Indkøb af minimum 40 ekstra
køretøjer af samme type giver
sammen med Piranha V PMV i infanteriudgaven
tilstrækkeligt
i fa terika pkøretøjer til fe
ataljo er, sa t PMV’er til opklari gs ataljo e og de to-tre
mekaniserede infanteribataljoner, der indgår i basisscenariet for Hærens struktur. Det vil
formentlig koste nypris på ca. 38 mio. kr. pr. stk. (de 45 der købtes i 2007 kostede ca. 36,5 mio. kr.
pr. stk.).
d. Der er indgået kontrakt om køb af 15+6 selvkørende haubitser inden for en samlet ramme på op til
500 mio. kr. Der foreslås indkøbt minimum 40 artilleripjecer i alt. Derved fås et tilstrækkeligt antal
til 6-9 batterier (afhængigt af antal pjecer pr. batteri). Det besluttede indkøb af 15 pjecer vil koste
ca. 383 mio. kr. til anskaffelsen inkl. reservedelspakke,
jf. aktstykke til FT’s Fi a sudvalg (svare de
til ca. 25,5 mio. kr. pr. pjece), hvorfor køb af 40 pjecer vil koste ca. 1 mia. kr.
dvs. ca. 640 mio. kr.
mere end der allerede er afsat midler til.
e. Køb af MRLS raketkasterbatteri/alternativt 6 yderligere selvkørende haubits
f. Indkøb af yderligere tunge morterer end dem der allerede haves/er indgået kontrakt om: Et mindre
ekstra antal og der er tale om et meget billigt våbensystem.
g. Langrækkende panserværnsraketsystem (gerne med dual kapacitet mod helikoptere): Indkøb af
minimum 56 systemer (launchere), der monteres i Piranha V PMV og lette firehjulstrukne køretøjer.
h.
Ca. af de ye Pira ha V PMV’er udstyres ed ka o og sigte idler, så de ka ruges so tu ge
opklaringskøretøjer i opklaringsbataljone
. Pris er ale e til ka o er/sigte idler, da PMV’er kø es
under alle omstændigheder. Kanoner kan formentlig købes billigt brugt i USA (Stryker 105 mm).
i. Artilleripejlesystem til divisionsenhed (Arthur?).
j. Supplerende indkøb af signal-, ingeniør- og trænmateriel.
På forsvarets depoter findes store brugbare mængder af 155 mm artilleriammunition hhv. 120 mm
morterammunition fra Den Kolde Krig, der løbende er renoveret og anvendt til uddannelse og i Afghanistan
(120 mm morter). Der vil skulle suppleres med moderne præcisionsammunition, ligesom øvrige skydende
våbensystemer vil kræve indkøb af ammunition til lagre og uddannelse. I forslaget til forsvarets økonomi i
Side 22 af 25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 145: Spm. om ministerens holdning til den vedhæftede plan for en langsom omlægning af forsvaret fra et beskæftigelsesforsvar til et kapacitetsforsvar, til forsvarsministeren
1777953_0023.png
basisscenariet indgår derfor også, at der efter en gradvis stigning i 2022 vil være ca. 2 mia. kr. mere til
driftsudgifter (inkl. køb af ammunition, brændstof, øvelsesaktivitet mv.) og til flere
værnepligtige/forlængelse af værnepligten end i 2017.
B. Hærens lettere enheder til opgaver i Danmark:
Listen nedenfor er præget af, at det ikke vides, hvor meget materiel forsvaret har på lager. Uanset dette er
der dog tale om relativt billigt og lavteknologisk materiel.
a. Supplerende indkøb af håndvåben, lette og tunge maskingeværer og personlig
beskyttelsesudrustning
b. Supplerende indkøb af lette og tunge morterer
c. Eventuelt supplerende indkøb af lastbiler og spejderkøretøjer
en del af enhederne skal forsynes
med udskrevne civile køretøjer, der kan rekvireres i en alvorlig krise.
d. Supplerende indkøb af signal-, ingeniør- og trænmateriel.
C. Søværnet
Med mindre andet er nævnt, er der kun listet materiel, der ikke allerede er i Søværnet, eller er under
indkøb/planlagt indkøbt som f.eks. nye anti-missilkanoner):
a. De tre fregatter certificeres til og udstyres med langtrækkende luftforsvarsmissiler til
områdeluftforsvar og de langtrækkende kanoner de klargjort til. Pris: USA har, i følge Berlingske
Tidende, givet et favorabelt tilbud på køb af missilerne, ligesom brugte langtrækkende kanoner vil
kunne erhverves til en god pris.
b. Minimum 6 af de nye maritime helikoptere udstyres til ubådsbekæmpelse inkl. torpedoer.
c. Genaktivering af 3-4 Standardflex (om muligt) - ellers leje af 3-4 minestrygere.
d. Projektering af ny fleksibel skibstype med 6-10 enheder til samme palet af opgaver som
Standardflex-klassen kunne løse. Bygning påbegyndes i slutningen af forligsperioden og sker
primært ind i den følgende forligsperiode.
e. Reaktivering af eksisterende beholdning af søminer
f. Evt. ubåde (på sigt og vil kræve en forøgelse af forsvarsbudgettets materielkøbsramme ud over det
forudsatte i basisscenariet)
D. Flyvevåbnet
Med mindre andet er nævnt, er der kun listet materiel, der ikke allerede er i Flyvevåbnet, eller er under
indkøb/planlagt indkøbt:
a. Der indkøbes 5-7 ekstra F 35 fly efter 2027
b. Der indkøbes et mindre antal langtrækkende luft-jordmissiler, der kan affyres uden for rækkevidde
af f.eks. S300/400-luftforsvarsmissiler.
E. Værnsfælles:
a. Der indkøbes/lejes 3-4 mobile luftværnsbatterier til luftforsvar af Hærens udsendte enheder samt
forsvar af flyvestationer mv. Kan eventuelt lejes/købes brugt i USA, som DK oprindeligt gjorde med
IHAWK-luftværnssystemet.
Side 23 af 25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 145: Spm. om ministerens holdning til den vedhæftede plan for en langsom omlægning af forsvaret fra et beskæftigelsesforsvar til et kapacitetsforsvar, til forsvarsministeren
1777953_0024.png
Bilag : forsvarets struktur mv. i 99 og i
Nedenfor sammenlignes den hér forslåede 2022-plan for struktur og materiel med forsvaret som det så ud i
1990. Som det fremgår vil den foreslåede 2022-struktur typisk vil udgøre +/- 30% af koldkrigsstrukturen fra
1990.
Hæren
1990
2022 (tallet i parentes er %-delen
ift. 1990)
78 (20%)
126 (40 artilleripjecer + 86 tunge
morterer) (23%)
Kampvogne
Artilleripjecer og
morterer over 105
mm
Pansrede
mandskabsvogne
Ca. 390
Ca. 540 (heraf ca. 390
artilleripjecer og ca. 150
tunge morterer)
Ca. 740 (ca. 690 PMV + 50
pansrede maskinkanoner)
Ca. 480, heraf 309 (PMV Piranha
V), 90 (PMV Piranha IIIC) og 80
(IKK) (65%)
Ca. 20.000 (28%)
Samlet styrke inkl.
reserve
Flyvevåbnet
Kampfly (operative)
Luftværnsbatterier
72.000
Ca. 88 (plus ca. 20 i reserve)
Flyvevåbnet: 14 (8 IHAWK
og 6 kanonbatterier)
Hæren: 14 (missil- og
kanonbatterier)
9.000
28 (32%) plus 2 i reserve
3-4 værnsfælles (12-14 %)
Samlet styrke inkl.
reserve
Søværnet
Fregatter, korvetter
og fleksible
støtteskibe
Torpedomissilbåde
og torpedobåde
Ca. 3.000 (33%)
5 (2 fregatter og 3
korvetter)
3 fregatter og 2 fleksible
støtteskibe (100%)
16
0 (0%)
Side 24 af 25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 145: Spm. om ministerens holdning til den vedhæftede plan for en langsom omlægning af forsvaret fra et beskæftigelsesforsvar til et kapacitetsforsvar, til forsvarsministeren
1777953_0025.png
Ubåde
Mindre enheder:
Bevogtningsfartøjer,
minestrygere og
fleksible skibe
Samlet styrke inkl.
reserve
5
Ca. 18
3 (60%)
18
8 (42%)
19
7.000
Ca. 3.000 (43%)
Som det fremgår af tabellen vil forsvaret selv efter en forøgelse af dets kritiske masse, bredde og dybde
samlet set være langt mindre end ved afslutningen af Den Kolde Krig. Basisscenariet er derfor en
tilbagevenden til det mobiliseringsforsvar Danmark tidligere havde. Den foreslåede struktur vil igen give
forsvaret bredde, en reel reserve og en dybde hvad angår materiel og personel. Dette øger fleksibiliteten og
udholdenheden, genskaber evnen til at kunne matche en konventionel modstander og til at stabilisere
sikkerhedssituationen, og styrker NATO og forsvarer Danmark også i nærområdet.
18
19
Nye ubåde først fra o. 2027 forudsætter en yderligere forøgelse forsvarsbudgettet i perioden 2023-2027.
Nye fleksible skibe vil først være fuldt indfaset fra 2028
et nyt skib årligt fra 2022.
Side 25 af 25