Forsvarsudvalget 2016-17
FOU Alm.del Bilag 94
Offentligt
1773085_0001.png
2016
RAPPORT FOR OPFYLDELSE AF MÅL
I FORSVARSMINISTERIETS
MILJØ- OG ENERGISTRATEGI
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0002.png
Indholdsfortegnelse
I NDLEDNI NG .................................................................................................................................................... 4
RESUMÉ........................................................................................................................................................... 5
FOKUSOMRÅDER OG MÅLOPFYLDELSE I 2016..................................................................................................... 6
STØTTEVI RKSOMHED ....................................................................................................................................... 9
BÆREDYGTI GE I NDKØB ............................................................................................................................... 10
BYGGESTANDARDER .................................................................................................................................... 12
GRØN I T ..................................................................................................................................................... 13
ØKOLOGI .................................................................................................................................................... 13
ARKTI S ....................................................................................................................................................... 15
BRÆNDSTOFHÅNDTERI NG ........................................................................................................................... 15
VEJLEDNI NG I MI LJØHENSYN ....................................................................................................................... 16
CHRI STI ANSØ ................................................................................................................................................. 17
FORPAGTNI NGSAFTALER.............................................................................................................................. 17
NATURPLEJE ............................................................................................................................................... 18
MI LJØ- OG ENERGI POLI TI K, MI LJØ- OG ENERGI LEDELSE SAMT KLI MAREGNSKAB ................................................ 19
KLI MAREGNSKAB ......................................................................................................................................... 19
TEKNOLOGI OG VI DENSOPBYGNI NG ................................................................................................................. 20
STYRI NGS- OG ANALYSEVÆRKTØJER............................................................................................................ 20
I NTERNATI ONALT SAMARBEJDE ....................................................................................................................... 21
SAMARBEJDSRELATI ONER............................................................................................................................ 21
I NDUSTRI DELTAGELSE................................................................................................................................. 21
FORSKNI NG OG I NNOVATI ON....................................................................................................................... 22
STANDARDER .............................................................................................................................................. 23
2
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0003.png
ADFÆRD OG KOMMUNI KATI ON ........................................................................................................................ 24
I T-SI KKERHED ............................................................................................................................................. 24
PESTI CI DER ................................................................................................................................................ 25
AFFALD ....................................................................................................................................................... 25
NATURFORVALTNI NG................................................................................................................................... 26
3
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0004.png
INDLEDNING
Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi 2016-2020 blev udgivet den 23. september 2016.
Forsvarsministeriets styregruppe for miljø- og energiområdet skal medvirke til at sikre implementeringen af
strategimålene. Styregruppen er sammensat af repræsentanter fra Forsvarsministeriets myndigheder herunder
Værnsfælles
Forsvarskommando,
Beredskabsstyrelsen,
Materiel-
og
Hjemmeværnskommandoen,
I ndkøbsstyrelse
samt
Forsvarets
Efterretningstjeneste,
Ejendomsstyrelse.
Styregruppen afgiver en årlig statusrapport for opfyldelse af målene i strategien til Forsvarsministeriets
departement. Styregruppens rapportering om fremdrift for strategiens mål sker på baggrund af de respektive
myndigheders oplysninger om, hvorledes målopfyldelsen for hvert enkelt mål er sikret. Årsrapporten godkendes i
koncernledelsen og sendes til orientering til Forsvarsudvalget, før den offentliggøres.
Forsvarsministeriets
Forsvarsministeriets
Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi 2016-2020
blev udgivet den 23. september 2016.
4
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0005.png
RESUMÉ
Rapporten omfatter status for de mål, som skal opfyldes i 2016 i henhold til Forsvarsministeriets miljø- og
energistrategi 2016-2020. Forsvarsministeriet med underlagte myndigheder har i alt opfyldt 20 ud af de 21 mål,
der skulle opfyldes i 2016. Det resterende mål er delvist opfyldt.
Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi havde i 2016 aktiviteter inden for flere fokusområder på tværs af
koncernen og på tværs af Kongeriget.
Forsvarsministeriets Materiel- og I ndkøbsstyrelse havde i 2016 fokus på grønne optimeringer f.eks. i
udbudsprojektet for den samlede hjulkøretøjskategori i Forsvarsministeriet, herunder særligt det taktiske og det
kommercielle lastvognsområde, i et udbudsprojekt, som omfattede optimering af ammunitionsområdet i Forsvaret
samt et udbudsprojekt for skibsvedligehold og de fastlagte syn samt yderligere vedligeholdelse i forbindelse
hermed. Fælles for de tre nævnte store udbudsprojekter er, at de samtidigt med deres respektive fokus på
grønne optimeringer også udgør projekter, der er med til at udmønte det nuværende forligs initiativer på
indkøbsområdet, herunder eksempelvis Kategoriprogrammet for I ndkøb. Forsvarsministeriets Materiel- og
I ndkøbsstyrelse foretog også en indledende analyse med identifikation af mulige indsatsområder for substitution
af farlige stoffer.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse udarbejdede i 2016 koncernens klimaregnskab. Der blev også sat praktisk
fokus på energiforbrug eksempelvis gennem byggeri udført i Bygningsklasse 2020 (BK 2020), som kan medføre
reducerede driftsomkostninger til energi, sammenlignet med byggeri opført efter Bygningsklasse 2015 (BK 2015).
Samtidig forventes det lavere energiforbrug at bidrage til at nedbringe CO
2
-udledningen fra Forsvarsministeriets
bygningsmasse. Hvad angår kommunikation, udarbejdede styrelsen en række kampagner på miljø- og
energiområdet,
som
lanceres
i
2017
udvalgte
etablissementer.
erfaringsopsamling
det
arktiske
område
havde
ved
Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse
fokus
vedrørende
miljøforhold
brændstofhåndtering og renovering af tankinstallationer i Arktis.
Værnsfælles Forsvarskommando arbejdede i 2016 med at afklare mulighederne for internationale standarder for
energimærkning af lejrmateriel.
Samtidig videreudviklede Forsvarsministeriets departement det internationale samarbejde med initiativer i forhold
til samarbejdsfora og promovering af dansk industri.
Forsvarsministeriets departement og Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse vil fortsætte den igangsatte udvikling
i retning af en bæredygtig Christiansø fra den tidligere strategiperiode, herunder projektet
Grøn Christiansø
.
5
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0006.png
FOKUSOMRÅDER OG MÅLOPFYLDELSE I 2016
Nedenstående oversigt illustrerer hvilke mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi 2016-2020, der skal
opfyldes i 2016, og i hvilken grad de enkelte mål er opfyldt. Oversigten viser således en delmængde af
strategiens samlede antal mål. De angivne fokusområder og nummereringen af mål henviser til opdelingen i
Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi 2016-2020.
Fokusområde
Mål
Mål 1.a:
Fra 2016 gennemføres udbudsprojekter, som skal mindske
miljøbelastningen fra køretøjer.
Opfyldt
Delvis
opfyldt
I kke
opfyldt
Støtte-
virksomhed
X
Mål 1.b:
Substitution af miljø- og klimabelastende stoffer skal være
en del af indkøbsproceduren fra 2018. En indledende analyse skal
fastlægge indsatsområder i forhold til substitution af disse stoffer.
X
Mål 1.c:
Miljø- og klimamæssige overvejelser inden for rammerne af
operationelle behov skal inden 2020 være en integreret del af
proceduren for indkøb af ammunition og indgåelse af kontrakter for
vedligeholdelse af skibe.
X
Mål 1.d:
I nden 2019 skal det analyseres, hvilke miljømæssige krav,
der kan stilles til indkøb af traditionelle drivmidler som diesel, benzin,
marinegasolie og jetfuel.
X
Mål 2.a:
Fra 2016 udføres nybyggeri i henhold til bygningsklasse
2020. Samtidig udføres bygningsrenoveringer og ombygninger med
bygningskomponenter i henhold til bygningsklasse 2020.
X
Mål 2.g:
Løbende i strategiperioden inddrages grønne principper i
indkøb af I T-udstyr, opstilling af arbejdspladser samt ved etablering
af I T-forbindelser og driftsfaciliteter.
X
Mål 6.a:
Fra 2016 udføres et pilotprojekt om, hvorledes man kan
komme så tæt på 100 % økologi i kantinedriften som muligt.
X
Arktis
Mål 1.a:
I 2016 gennemføres et projekt for erfarings-opsamling
omkring miljøbeskyttelse i forbindelse med renovering af tankanlæg
og brændstofinstallationer på Mestersvig og Kangerlussuaq samt
Daneborg.
X
Mål 2.a:
I 2016 deltager Danmark i udarbejdelsen af et tillæg om
Cold Regions
til vejledningen i miljøhensyn kaldet
The Environmental
Toolbox for Deploying Forces
sammen med USA, Finland, Sverige og
Canada.
X
Christiansø
Mål 1.a:
I nden udgangen af 2016 indarbejdes bære-dygtighedskrav
og
krav
om
økologi
i
videst
mulig
omfang
i
kommende
X
forpagtningsaftaler for overnatnings- og indkøbsmuligheder.
6
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0007.png
Fokusområde
Mål
Mål 5.a:
Årlig status på udvikling og formidling af kvaliteten i
naturpleje i et samlet koncept med kulturværdier i løbet af
strategiperioden.
Opfyldt
Delvis
opfyldt
I kke
opfyldt
X
Miljø- og
energipolitik,
miljø- og
energiledelse
samt klima-
regnskab
Teknologi
videns-
opbygning/
data
I nternationalt
samarbejde
og
Mål 3.a:
Forsvarsministeriet vil hvert år inden udgangen af
september
offentliggøre
koncernens
klimaregnskab
for
det
X
foregående år med tilhørende ledelsesberetning.
Mål 1.a:
Styrings- og analyseværktøjer baseret på GI S (Geografisk
I nformations System)
udvikles til administrativ anvendelse på
X
etablissementsområdet inden udgangen af 2016.
Mål
1.a:
I
2016
kortlægges
internationale
fora
og
samarbejdspartnere inden for det grønne område. Ansvar for
deltagelse inden for Forsvarsministeriets koncern fastlægges.
X
Mål 2.a:
I 2016 fastlægges fokusområder for erfaringsudveksling og
understøttelse af industriens og forsvarsattachéernes promovering af
danske ”grønne løsninger” ved andre landes forsvar.
X
Mål 4.a:
I
2016 afholder
Center
for
Militære Studier
ved
Københavns Universitet i samarbejde med Forsvarsministeriet en
international konference om Grønt Forsvar.
X
Mål 5.a:
I 2016 afklares muligheden for indførelse af fælles,
nordiske
samt
NATO
krav/ systemer
til
energimærkning
af
X
lejrmateriel i 2020.
Adfærd og
kommuni-
kation
Mål 1.a:
I nden udgangen af 2016 udarbejdes en kampagne, der
kombinerer energibesparelser og I T-sikkerhed.
X
Mål 1.b:
I nden udgangen af 2016 skal der udarbejdes en
pesticidkampagne.
X
Mål 1.c:
Der skal årligt udarbejdes affaldskampagner.
Mål 3.a:
Der afholdes minimum ét møde årligt i det eksisterende
dialogforum for naturforvaltning.
X
X
Samlet målopfyldelse
20
1
0
7
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0008.png
Andelen af opfyldte og delvist opfyldte mål i forhold til de kommende år i strategiperioden frem mod 2020.
8
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0009.png
STØTTEVIRKSOMHED
Forsvarsministeriet skaber fælles handlekraft – også på det grønne område – gennem samarbejde mellem den
operative virksomhed og støttestrukturen. I 2016 omfattede strategimålene aktiviteter inden for følgende emner:
Bæredygtige indkøb
Byggestandarder
Grøn I T
Økologi
Forsvarsministeriet ønsker at udvikle sine bæredygtige indkøb, så der stilles krav til produkternes miljøpåvirkning i
brugs- og bortskaffelsesfasen samt leverandørernes overholdelse af internationale konventioner.
Forsvarsministeriet vil opnå ressourcebesparelser ved fortsat energirenovering af bygninger og bedst mulig
udnyttelse af ejendomskapaciteten. Forsvarsministeriet arbejder også for at udbrede en overgang til alternative
vedvarende energikilder inden for hele driftsområdet.
I ndkøb
af
nye
lastvogne
skal
imødekomme
Forsvarets
fremtidige
krav
til
integration
af
militært
kommunikationsudstyr, våben og andre systemer samt fremme en standardisering af koncernens lastvognsflåde.
Det forventes, at den øgede standardisering og modulbaserede omskiftelige lad vil medføre en reduktion af den
samlede lastvognsflåde. Foto: Forsvarsministeriets Materiel- og I ndkøbsstyrelse.
9
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0010.png
BÆREDYGTIGE INDKØB
Mål 1.a:
”Fra 2016 gennemføres udbudsprojekter, som skal mindske miljøbelastningen fra køretøjer.”
Forsvarsministeriets Materiel- og I ndkøbsstyrelse gennemførte i 2016 et udbudsprojekt, som omfattede
optimering af den samlede hjulkøretøjskategori i Forsvarsministeriet, herunder særligt lastvognsområdet.
Projektet er med til at udmønte det nuværende forligs initiativer indenfor indkøbsområdet, herunder
Kategoriprogrammet for I ndkøb.
I udbuddet af
taktisk og kommercielle lastbiler
, som omfattede systemhusansvar, service samt vedligeholdelse,
blev der i udbudsmaterialet indarbejdet mere omfattende Life Cycle Cost (LCC) beregninger som en del af
evalueringsmodellen, herunder også beregninger på omfanget af reservedele og estimeret brændstofforbrug som
et udtryk for miljø- og klimabelastningen. Endvidere blev der indarbejdet krav til, at tilbudsgivere skal fremsende
dokumentation for, hvordan deres køretøjer kan genanvendes, alternativt hvilke komponenter, der senere kan
genanvendes. Tilbudsgiverne skulle således fremsende en
Recycling manual
, som beskriver hvilke materialer, der
er anvendt i køretøjet, så komponenter senere kan bortskaffes korrekt.
Ved fremtidige udbud på køretøjsområdet vil LCC beregninger indgå som en del af evalueringen af tilbud. Dette
er allerede forankret i Forsvarsministeriets Materiel- og I ndkøbsstyrelses bestemmelsesgrundlag. I det kommende
udbud af personbiler vil LCC beregninger indgå, hvor et lavt brændstofforbrug direkte vil påvirke pointtildeling i
positiv retning. Ligeledes præmieres lave vedligeholdelsesomkostninger. Lave vedligeholdelsesomkostninger har
en positiv miljøeffekt gennem lavere forbrug af komponenter og forbrugsstoffer som olie og smøremidler.
Endvidere kan køretøjerne have en højere såkaldt ”oppetid”, så antallet af køretøjer potentielt kan reduceres. I
det kommende udbud af varebiler indgår der ligeledes LCC beregninger. Her indgår brændstofforbrug i
evalueringsmodellen, og et højt kilometerantal pr. liter brændstof præmieres i evalueringsmodellen.
Målet er opfyldt.
Mål 1.b:
”Substitution af miljø- og klimabelastende stoffer skal være en del af indkøbsproceduren fra 2018. En indledende
analyse skal fastlægge indsatsområder i forhold til substitution af disse stoffer.”
Krav
til
substitution
af
farlige
stoffer
fremgår
af
såvel
EU’s
kemikaliedirektiv
(REACH),
dansk
arbejdsmiljølovgivning samt i anden gældende miljølovgivning. Samtidig kan substitution af farlige stoffer også
bidrage til optimering af forsyning, logistik og arbejdsmiljø med besparelser i håndteringsomkostninger, en
reduceret belastning af miljøet og forbedring af arbejdsmiljøet.
Forsvarsministeriets Materiel- og I ndkøbsstyrelse foretog i 2016 en indledende analyse med identifikation af
mulige indsatsområder
for
substitution
af
farlige stoffer.
Analysen
indeholdte
en
beskrivelse af
de
lovgivningsmæssige begrænsninger, vurdering af stoffernes farlighed, udbredelsen i Forsvarsministeriets
myndighedsområde samt beskrivelse af mulige stoffer til erstatning. I analysen blev erfaringer inddraget fra
andre lande, for eksempel via NORDEFCO og relevante NATO arbejdsgrupper.
10
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0011.png
Analysen identificerede substitutionsprojekter opdelt i tre typer afhængig af, om der alene var tale om
substitution af kemiske produkter, som eksempelvis ved implementering af biobrændstoffer, eller der var tale om
samtidig ændring af materiel, eksempelvis ved substitution af halon i transportable ildslukker, eller i visse tilfælde
også bygningsmæssige ændringer som eksempelvis opsætning af befugtningsanlæg. Disse anlæg skal anvendes i
maleprocessen, fordi der efter substitution af visse maleprodukter med mere miljøvenlige indholdsstoffer (færre
opløsningsmidler) opstår behov for bedre styring af luftfugtighed i vinterperiode for at fastholde kvalitet og
mængde af opmalede genstande, idet maleprodukterne er blevet mere fugt- og temperaturfølsomme.
Målet er opfyldt.
Det bemærkes, at mål 1.b indeholder en termin i 2018. Målopfyldelsen af denne del vil blive
beskrevet ved afrapporteringen for 2018.
Mål 1.c:
”Miljø- og klimamæssige overvejelser inden for rammerne af operationelle behov skal inden 2020 være en
integreret del af proceduren for indkøb af ammunition og indgåelse af kontrakter for vedligeholdelse af skibe.”
Forsvarsministeriets Materiel- og I ndkøbsstyrelse gennemførte i 2016 et udbudsprojekt, som omfattede
optimering af ammunitionsområdet i Forsvaret. Der udestår kontraktindgåelse. Projektet er med til at udmønte
det nuværende forsvarsforligs initiativer indenfor indkøbsområdet, herunder Kategoriprogrammet for I ndkøb.
Projektet skulle rationalisere og optimere ammunitionsprocessens livscyklus fra behovsestimering til indkøb,
lagring og forbrug med henblik på at sikre, at der til enhver tid er den nødvendige mængde ammunition, ligesom
lange lagertider og unødig destruktion skal undgås. Den optimerede proces for behovsestimering og indkøb vil på
længere sigt reducere behovet for destruktion og dermed reducere udledning af miljøskadelige stoffer.
Projektet havde derudover i samarbejde med NATO Support Agency (NSPA) sikret en 5-årig rammeaftale til
destruktion af eksisterende udgået og forældet ammunition. Aftalen muliggør fremover bortskaffelse af 45
forskellige ammunitionstyper. Dermed sikres, at Forsvarsministeriet i de kommende år kan gennemføre sanering
og rationalisering af ammunitionslagre.
Det forventes, at den rationaliserede og optimerede livscyklus for ammunition og de nye indkøbsaftaler, der
indgås i rammen af dette projekt, sammenholdt med den etablerede destruktionsaftale, vil kunne reducere
antallet og størrelse af Forsvarsministeriets ammunitionslagre og samtidigt sikre forsvaret optimale indkøbspriser
og købebetingelser. Reduktion af lagre vil have en gavnlig effekt på forbrug af strøm og øvrige ressourcer til
administration og vedligehold. Der vil fremover gennemføres udbud af ammunition i flere forskellige aftaler og
delaftaler, hvor der er taget hensyn til miljøpåvirkning ved kravspecificering af blandt andet emballage.
I 2016 gennemførte Forsvarsministeriets Materiel- og I ndkøbsstyrelse også et udbudsprojekt for skibsvedligehold
og de fastlagte syn samt yderligere vedligeholdelse i forbindelse hermed. Også dette projekt er med til at
udmønte det nuværende forsvarsforligs initiativer indenfor indkøbsområdet, herunder Kategoriprogrammet for
I ndkøb.
I forbindelse med forberedelsen af udbuddet blev det undersøgt, hvordan miljøhensyn kunne indgå i udbuddet.
For at sikre en optimal konkurrencesituation med flest mulige leverandører valgte projektet
ikke
at stille krav til
miljøcertificeringer (dvs. certificering indeholdende miljøkrav ud over de fastsatte vilkår i den lovpligtige
miljøgodkendelse) i forbindelse med prækvalifikation til EU-udbud af vedligeholdelse af Forsvarsministeriets skibe.
11
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0012.png
En markedsundersøgelse viste nemlig, at ikke alle værfter ville kunne opfylde eventuelle mindstekrav til
miljøcertificering.
I stedet blev miljøhensynet selvstændigt underkriterium i udbuddets tildelingskriterium ”
det økonomisk mest
fordelagtige tilbud
”. Her vægter miljøforhold 10 % i den samlede tilbudsevaluering. Flere miljøtiltag lå ud over de
foranstaltninger, som følger af vilkår i miljøgodkendelsen. Det forventes, at det aktuelle udbudsmateriale med få
justeringer vil kunne anvendes ved andre udbud, der er rettet mod værfter.
Målet er opfyldt.
Mål 1.d:
”I nden 2019 skal det analyseres, hvilke miljømæssige krav, der kan stilles til indkøb af traditionelle drivmidler som
diesel, benzin, marinegasolie og jetfuel.”
Forsvarsministeriets Materiel- og I ndkøbsstyrelse gennemførte i 2016 en undersøgelse med fokus på indkøb af
mere miljøvenlige brændstoffer i det omfang det som minimum kunne gøres omkostningsneutralt, samt under
forudsætning af, at de miljøvenlige brændstoffer kan honorere de kvalitetsmæssige specifikationer, som
materiellet måtte kræve.
Forsvarsministeriets Materiel- og I ndkøbsstyrelse afdækkede i sin undersøgelse, at der var mere miljøvenlige
brændstoffer i drivmiddelmarkedet. Men det fremgik også, at de typer brændstof, der kunne være relevante at
overveje indkøb af, var markant dyrere end de aktuelt anvendte typer. Konklusionen var, at markedet ikke uden
økonomisk kompensation ville kunne bære yderligere krav om miljøvenlighed, end de eksisterende standarder og
normer. Det fremstod endnu for tidligt for Forsvarsministeriets Materiel- og I ndkøbsstyrelse at konvertere indkøb
fra traditionelle fossile brændstoftyper til mere miljøvenlige brændstoffer. Potentialet for en nedbringelse af
andelen af fossile brændstoffer sås dog at kunne ændre sig i positiv retning inden næste udbud for indkøb af
drivmidler i 2020. Det igangværende udbudsprojekt vedrørende brændstoffer er ligeledes med til at udmønte det
nuværende forligs initiativer indenfor indkøbsområdet, herunder Kategoriprogrammet for I ndkøb.
Udledningen fra drivmidler indgår som et centralt element i Forsvarsministeriets årlige Klimaregnskab, som
udarbejdes af Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse. Klimaregnskabet dokumenterer udledningen af CO
2
, NO
x
,
SO
2
og partikler.
Målet er opfyldt.
BYGGESTANDARDER
Mål 2.a:
”Fra 2016 udføres nybyggeri i henhold til bygningsklasse 2020. Samtidig udføres bygningsrenoveringer og
ombygninger med bygningskomponenter i henhold til bygningsklasse 2020.”
12
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0013.png
Byggeri udført i bygningsklasse 2020 (BK 2020) kan medføre reducerede driftsomkostninger til energi,
sammenlignet med byggeri opført efter bygningsklasse 2015 (BK 2015). Samtidig forventes det lavere
energiforbrug at bidrage til at nedbringe CO
2
-udledningen fra Forsvarsministeriets bygningsmasse.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse gennemførte i 2016 programoplægsfasen for et nybyggeri i henhold til BK
2020. Derudover blev der iværksat otte projekter, som Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse tidligere havde
udarbejdet projektdefineringer og/ eller programoplæg på, og som skal gennemføres som BK 2020 byggeri.
Derudover forekom visse byggeprojekter, hvor anvendelsen af BK 2020 ikke kunne gennemføres af funktionelle
og/ eller operative hensyn.
Forsvarsministeriet Ejendomsstyrelse vil årligt i strategiperioden afrapportere om omfanget af nybyggerier, der er
iværksat som BK 2020 byggeri, hvilke bygningsrenoveringer og ombygninger der er udført med BK 2020
bygningskomponenter, samt hvilke byggerier der ikke er udført i henhold til BK 2020/ BK 2020 komponenter.
Målet er opfyldt.
GRØN IT
Mål 2.g:
”Løbende i strategiperioden inddrages grønne principper i indkøb af I T-udstyr, opstilling af arbejdspladser samt
ved etablering af I T-forbindelser og driftsfaciliteter.”
Forsvarsministeriets Materiel- og I ndkøbsstyrelses anskaffelse af I T-udstyr sker i henhold til investeringsplaner og
projektforløb. I nvesteringer i grønt I T-udstyr vil derfor kunne ske løbende i strategiperioden. Derudover vil
Forsvarsministeriets Materiel- og I ndkøbsstyrelse i strategiperioden udarbejde et koncept for den intelligente
bygning og arbejdsplads i samarbejde med Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse. Det omfatter eksempelvis
udnyttelse af varmespild, køling, lagring og temperaturstyring.
I 2016 blev energioptimeringen af PC’er udvidet med en optimering af servere ved udskiftning af gammelt
hardware. Der er udfærdiget en konsulentrapport på området til brug for opgørelser af energibesparelser til
rapportering til el-selskaberne. Heraf fremgik en årlig besparelse på 1,58 mio. kr. for serveroptimering og på ca.
800.000 kr. for PC området. Der forventes en svag forøgelse hvert år på denne besparelse.
Målet er opfyldt.
ØKOLOGI
Mål 6.a:
”Fra 2016 udføres et pilotprojekt om, hvorledes man kan komme så tæt på 100 % økologi i kantinedriften som
muligt.”
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse igangsatte i marts 2016 pilotprojektet
Den ØKOlogiske Kantine
, som
samtidig er Forsvarsministeriets bidrag til Økologiplan Danmark. Pilotprojektet blev udviklet sammen med I SS og
13
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0014.png
Aalborg Universitet med rådgivning fra Økologisk Landsforening og en økologisk køkkenomlægger. Pilotprojektets
formål var at arbejde innovativt med at finde grænsen for økologiprocenten i Forsvarsministeriets kantiner, når
der samtidig skal tages hensyn til ernæringsmængde, sundhed, budget og brugertilfredshed.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse forventede ikke, at en omstilling til mere økologi ville resultere i en
økonomisk besparelse, men havde en forventning om positive sideeffekter, såsom reduktion af madspild samt
mere tilfredse brugere og personale. Det blev samtidig et selvstændigt mål i Forsvarsministeriets miljø- og
energistrategi
2016-2020,
at
erfaringerne
fra
pilotprojektet
skal
inddrages
i
Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelses igangværende udbudsproces for facility management, som færdiggøres i 2017.
Konceptet blev afprøvet i kantinerne på Aalborg Kaserner (Nørre Uttrup og Hvorup) og Flyvestation Aalborg i
perioden 1. august 2016 til 15. oktober 2016. Ved projektets afslutning blev økologiprocenten i forsøgsperioden
opgjort til 70 % . Projektet blev afrapporteret af Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse til Forsvarsministeriet i
februar 2017. Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse anbefalede
ikke
den opnåede økologiprocent.
køkkener og fordyrelse af råvarer.
Den
væsentligste begrundelse herfor var, at projektet havde vist behov for større investeringer til kantinernes
Målet er opfyldt.
14
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0015.png
ARKTIS
Forsvarsministeriet ønsker at bidrage til at sikre et Arktis med selvbærende vækst og samfundsmæssig
bæredygtighed under respekt for det sårbare arktiske klima, miljø og natur i et tæt samarbejde med
internationale partnere. I 2016 omfattede strategimålene aktiviteter inden for følgende emner:
Brændstofhåndtering
Vejledning i miljøhensyn
Forsvaret genforsyner Station Nord i Nordøstgrønland med brændstof og andre forsyninger i april 2016. Foto: Forsvarsgalleriet
BRÆNDSTOFHÅNDTERING
Mål 1.a:
”I 2016 gennemføres et projekt for erfaringsopsamling omkring miljøbeskyttelse i forbindelse med renovering af
tankanlæg og brændstofinstallationer på Mestersvig og Kangerlussuaq samt Daneborg.”
Brændstofanlæg og installationer i Arktis skal fungere og anvendes trods vanskelige adgangsforhold for
brændstoftransport og ekstreme vejrforhold. Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse udfører renoveringer af
tankanlæg og installationer, som væsentligt skal bidrage til at reducere spild af brændstof til det omgivende
sårbare miljø. Dette vil også kunne bidrage til økonomiske besparelser.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse gennemførte i 2016 en erfaringsopsamling omkring miljøbeskyttelse i
forbindelse med renovering af tankanlæg og brændstofinstallationer med inddragelse af repræsentanter fra de
involverede styrelser i Forsvarsministeriet. Forud for dette havde Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse i
sommerhalvåret
2016 gennemført
en feltperiode i Grønland, hvor der
blev indsamles data omkring
miljøbeskyttelse ved de aktuelle projekter.
15
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0016.png
Status for renoveringsprojekterne er, at Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har afsluttet renoveringer på
Station Daneborg i 2015. Derudover er renoveringen på (øst)kysten flerårige projekter. Projektet på Station
Mestersvig blev igangsat i 2016 med forventet afslutning senest 2018, og projektet på Station Nord udføres
hovedsageligt i perioden 2015-2016 med afslutning i 2017. Kangerlussuaq har været et projekt i en mindre skala
end projekterne på kysten, hvor der blev etableret et nyt brændstofanlæg (to mindre brændstoftanke) til
Luftgruppe Vest.
En af udfordringerne på Station Daneborg og Station Mestersvig har været brændstofleverancerne til stationerne.
Det kan konstateres, at det med den ændrede procedure og de renoverede anlæg nu foregår langt mere sikkert
for personalet og for miljøet. Det har betydet, at risikoen for spild er reduceret væsentligt, og der er ikke
konstateret spild ved de seneste leverancer i 2015 og 2016.
For alle tre stationer gælder, at sikkerheden ved den daglige drift ligeledes er øget væsentligt. Faciliteterne på
Station Daneborg har været i fuld drift siden sommeren 2015. Station Nord og Mestersvig er stadig under
renovering/ udførelse, men dele af de nye/ renoverede anlæg er taget i drift i 2016. Der er ikke konstateret spild
ved den daglige drift af de nye/ renoverede anlæg. Der er løbende kontakt med driftspersonalet om blandt andet
den daglige drift, herunder om der er behov for yderligere optimering af anlæggene.
Målet er opfyldt.
VEJLEDNI NG I MI LJØHENSYN
Mål 2.a:
”I 2016 deltager Danmark i udarbejdelsen af et tillæg om Cold Regions til vejledningen i miljøhensyn kaldet The
Environmental Toolbox for Deploying Forces sammen med USA, Finland, Sverige og Canada.”
The Environmental Toolbox for Deploying Forces
indeholder en ” værktøjskasse” (Toolbox) af miljømæssige
opmærksomhedspunkter, der afspejler, hvorledes opgaverne løses internationalt og med en så bred viden som
muligt. Formålet med udarbejdelsen af
The Environmental Toolbox annex for military activities in Cold Regions
(
forkortet:
Annex for Cold Regions
) var at tilvejebringe en hjælp for indarbejdelsen af gode miljømæssige rutiner
ved udførelse af landbaserede militære operationer i kolde egne.
Annex for Cold Regions
blev udarbejdet i løbet af 2016 af en arbejdsgruppe med deltagere fra USA, Sverige,
Finland, Canada og Danmark. Ultimo 2016 skulle dokumentet være færdiggjort og offentliggjort til brug for
interessenter, hvilket dog først blev opnået den 30. marts 2017 på grund af udfordringer ved koordination af det
internationale samarbejde.
Annex for Cold Regions
er nu tilgængelig på projektets hjemmeside:
www.apan.org
(via”Find a community”:
Environmental Toolbox)
.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse vil i 2017 afholde en orienteringsdag, hvor materialet præsenteres for
interessenter fra resten af Forsvarsministeriet herunder Værnsfælles Forsvarskommando. Som interessenter ses
enheder med arbejde i de arktiske egne samt personale, som arbejder med miljømæssige aspekter i forhold til
lejropbygning, drift og nedlæggelse, således at
Annex for Cold Regions
kan inddrages i deres fremtidige arbejde.
Målet er opfyldt.
16
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0017.png
CHRISTIANSØ
Fra den tidligere strategiperiode skal den igangsatte udvikling i retning af en bæredygtig Christiansø fortsætte,
herunder projektet ”Grøn Christiansø”. Samarbejde og erfaringsudveksling med tilsvarende aktiviteter skal
gennemføres på tværs af Forsvarsministeriet. I 2016 omfattede strategimålene aktiviteter inden for følgende
emner:
Forpagtningsaftaler
Naturpleje
Ertholmene øst for Bornholm omfatter de beboede klippeøer: Christiansø og Frederiksø samt de ubeboede øer
Græsholmene, Tat og Østerskær. Foto: Forsvarsministeriet
FORPAGTNINGSAFTALER
Mål 1.a:
”I nden udgangen af 2016 indarbejdes bæredygtighedskrav og krav om økologi i videst mulig omfang i kommende
forpagtningsaftaler for overnatnings- og indkøbsmuligheder.”
Forsvarsministeriet indgik i 2016 en ny forpagtningsaftale for gæstgiveri og købmandshandel på Christiansø
gældende fra den 1. januar 2017. Bæredygtighedskrav er indarbejdet i den nye forpagtningsaftale. Heri fremgår
det, at Christiansø Administration løbende skal forbedre miljø-, energi- og naturindsatsen for sine aktiviteter,
bygninger og arealer. I den forbindelse skal forpagteren indgå i et samarbejde med Christiansø Administration om
at efterleve principperne bag HORESTA’s Green Key ordning.
Målet er opfyldt.
17
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0018.png
NATURPLEJE
Mål 5.a:
”Årlig status på udvikling og formidling af kvaliteten i naturpleje i et samlet koncept med kulturværdier i løbet af
strategiperioden.”
Christiansø skal bevares som
kulturhistorisk forsvarsbastion. Øens sårbare naturhistoriske værdier
og
seværdigheder, herunder den sjældne plantevækst og det rige fugleliv, skal bevares. Den igangsatte udvikling i
retning af en bæredygtig Christiansø skal fortsættes med de opstillede strategimål under fokusområdet i
Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi 2016-2020. I relation til nærværende strategimål er følgende
initiativer i fokus: Udvikling af konceptet
Søfæstning Christiansø
som kulturhistorisk naturpark, Fokus på
naturplejen, Formidling af attraktionen
Søfæstning Christiansø
i sammenhæng med restaureringsprojektet for
Store Tårn.
De tre indsatser indgår alle i et samlet koncept for udvikling og formidling af natur- og kulturværdierne under
attraktionstemaet:
Søfæstning Christiansø
. Konceptet er udviklet af Friluftsrådet og er en mærkningsordning for
Danske Naturparker
, der beskrives i seks temaer: Natur, Friluftsliv, Formidling, Kultur, Erhverv og Turisme.
Udviklingen af temaerne sker frem mod 2019, hvor Christiansø Administration arbejder med at opfylde de
kriterier, som kræves som naturpark under
Danske naturparker
.
I 2016 blev en ny planperiode påbegyndt for naturplejen, som løber frem til 2021. Der vil være fokus på: Sikring
af naturplejen, færdiggørelse og sikring af indsats fra planperioden 2009-2015, sammenhæng i naturen,
levesteder for ynglefugle og bekæmpelse af invasive arter. Efter Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelses
besigtigelse i august 2016 gennemgik et konsulentfirma status i forhold til plejeplan. Konsulentfirmaet vil i 2017
fremkomme med forslag til opdatering og initiativer i forhold til den fremadrettede naturpleje for planperioden
2016-2021. Plejeplanen opdateres efterfølgende og forventes godkendt i efteråret 2017.
Formidlingen af
Søfæstning Christiansø
blev videreført i 2016. Alle besøgende modtog en tre-sproget folder, der i
tekst, billeder og med kort beskriver attraktionens natur- og kulturværdier. Opdatering af folderen er planlagt i
sæson 2017, hvor restaureringsarbejdet i Store Tårn afsluttes.
Ligeledes fortsatte formidlingen via folderen
Bornholms attraktioner
og medlemskab af
Destination Bornholm
.
Målet er opfyldt.
18
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0019.png
MILJØ- OG ENERGIPOLITIK, MILJØ- OG
ENERGILEDELSE SAMT KLIMAREGNSKAB
Forsvarsministeriet vil styrke grundlaget for den strategiske styring og prioritering af indsatserne på miljø- og
energiområdet. I 2016 omfattede strategimålene aktiviteter inden for følgende emne:
Klimaregnskab
ønsker
at
udvikle klimaregnskabet,
så det
aktivt
kan
anvendes som
en
del
af
Forsvarsministeriet
beslutningsgrundlaget for blandt andet valg af indsatser til reduktion af udledningen.
KLIMAREGNSKAB
Mål 3.a:
”Forsvarsministeriet vil hvert år inden udgangen af september offentliggøre koncernens klimaregnskab for det
foregående år med tilhørende ledelsesberetning.”
Forsvarsministeriets Klimaregnskab 2015 blev offentliggjort den 29. september 2016.
Link til klimaregnskab: forsvaret.dk/ fes/ publikationer/ klimaogenergi/ pages/ default.aspx
Klimaregnskabet er udarbejdet af Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse med bidrag fra koncernens øvrige
styrelser, og det opgør udledningen af NO
x
, SO
2
, PM
10
samt CO
2
-e fra etablissementsdrift, drivmidler, køle- og
slukningsmidler samt tjenesterejser.
Målet er opfyldt.
19
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0020.png
TEKNOLOGI OG VIDENSOPBYGNING
Forsvarsministeriet ønsker at danne et vidensgrundlag for fremtidige grønne initiativer og investeringer. I 2016
omfattede strategimålene aktiviteter inden for følgende emne:
Styrings- og analyseværktøjer
Forsvarsministeriet ønsker at indhente og analysere/ visualisere komplekse data og sammenhænge på
etablissementsområdet. Herigennem skal en bedre og mere effektiv styring og administration opnås.
STYRINGS- OG ANALYSEVÆRKTØJER
Mål 1.a:
”Styrings- og analyseværktøjer baseret på GI S (Geografisk I nformations System) udvikles til administrativ
anvendelse på etablissementsområdet inden udgangen af 2016.”
GI S er en forkortelse af Geografiske I nformations Systemer. Ved anvendelse af GI S kobles kort med data, så det
bliver muligt at opbevare, bearbejde og visualisere geografisk information på kort. Derved er det muligt at se
mønstre og sammenhænge i komplekse data og skabe et hurtigt, intuitivt overblik for modtageren.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse udbredte i 2016 anvendelsen af det Geografisk I nformationssystem FESGI S
inden for Forsvarsministeriets myndighedsområde med det formål at opnå en mere effektiv forvaltning,
sagsbehandling og styring inden for miljø- og energiområdet. Projektet er afgrænset til udelukkende at omhandle
den administrative anvendelse af FESGI S.
I 2016 blev Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelses sagsbehandlere uddannet i opsætning, administration og
anvendelse af de muligheder, der er for mobilapps og ledelsesdashboards i FESGI S. Den fremadrettede
forankring sikres via fastlagte revideringer af Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelses GI S-strategi.
Målet er opfyldt.
20
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0021.png
INTERNATIONALT SAMARBEJDE
Med henblik på at understøtte udviklingen af et robust forsvar og beredskab vil Forsvarsministeriet fokusere
miljø-, natur-, klima- og energiarbejdet gennem erfaringsudveksling, udbygning af fælles standarder og ved at
sætte emnet på dagsordenen internationalt. I 2016 har strategimålene omfattet aktiviteter inden for følgende
emner:
Samarbejdsrelationer
I ndustrideltagelse
Forskning og innovation
Standarder
SAMARBEJDSRELATIONER
Mål 1.a:
”I 2016 kortlægges internationale fora og samarbejdspartnere inden for det grønne område. Ansvar for
deltagelse inden for Forsvarsministeriets koncern fastlægges.”
I 2016 udførte Forsvarsministeriets departement, under inddragelse af relevante styrelser en kortlægning af
internationale fora, hvortil Danmark i forvejen har en militær, politisk eller anden form for relevant tilknytning.
Som udgangspunkt regnes til denne gruppe fora under eller med relation til FN, EU, NATO, OSCE, nordisk
samarbejde og samarbejde med øvrige naboer i regionen.
Kortlægningen vil i 2017 blive behandlet i Forsvarsministeriets styregruppe for miljø- og energiområdet med
henblik på nærmere at fastlægge ansvaret for deltagelse i de enkelte internationale fora.
Kortlægningen vil også bidrage til opfyldelse af mål 3.a i 2017 under dette fokusområde, hvor Forsvarsministeriet
vil udarbejde en politik for internationalt samarbejde på det grønne område.
Målet er opfyldt.
INDUSTRIDELTAGELSE
Mål 2.a:
”I 2016 fastlægges fokusområder for erfaringsudveksling og understøttelse af industriens og forsvarsattachéernes
promovering af danske ”grønne løsninger” ved andre landes forsvar.”
Forsvarsministeriets departement indledte i 2016 et samarbejde med Eksportrådet for at afklare fokusområder.
Det er hensigten at indlede et samarbejde med forsvarsattachéerne og eksportrådgiverne på energi-, miljø- og
21
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0022.png
vandområdet ved ambassaderne i Berlin, London, Warszawa og Washington. Disse er blevet kontaktet for at
afklare det specifikke behov for erfaringsudveksling og understøttelse ved promovering af danske ”grønne
løsninger” ved andre landes forsvar.
Dialog med ambassaderne vil også bidrage til at opfylde mål 3.a i 2017 under dette fokusområde
,
hvor
Forsvarsministeriet skal udarbejde en politik for internationalt samarbejde på det grønne område.
Målet er delvist opfyldt.
FORSKNING OG INNOVATION
Mål 4.a:
”I 2016 afholder Center for Militære Studier ved Københavns Universitet i samarbejde med Forsvarsministeriet en
international konference om Grønt Forsvar.”
Den 9. november 2016 var Center for Militære Studier (CMS) ved Københavns Universitet vært for Green Defence
konferencen:
Contemporary Security Challenges, Green Technologies, and Green Strategies.
Konferencens
program og indhold blev sammensat af CMS med bidrag fra Forsvarsministeriet. Materiale fra konferencen kan
hentes på CMS hjemmeside:
http: / / cms.polsci.ku.dk/ events/ green-defence-symposium/
Målet er opfyldt.
Program for konference arrangeret af
Center for Militære Studier ved Københavns Universitet
22
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0023.png
STANDARDER
Mål 2.a:
”I 2016 afklares muligheden for indførelse af fælles, nordiske samt NATO krav/ systemer til energimærkning af
lejrmateriel i 2020.”
Værnsfælles Forsvarskommando, ved Hærstaben, har gennem arbejdet med projekt
Grøn Lejr
identificeret et
behov for fælles internationale normer for energimærkning af lejrmateriel. Her tænkes på standarder i stil med
de civile danske normer for energimærkning af huse og eksempelvis mærkning af forbrugerelektronik. Der
eksisterer i dag ikke et sådan fælles normsæt eller system til mærkning af lejrmateriel i relation til energiforbrug.
Målet i 2016 har derfor været at afklare muligheden for på sigt at udarbejde en Standardized NATO Agreement
(STANAG) og/ eller et fælles nordisk rammedokument, som beskriver normerne for energimærkning af lejrmateriel
anvendt i forbindelse med etablering af militære lejre i internationale operationer.
En fælles energimærkning kan understøtte introduktion af mere miljø- og energivenlige løsninger i forbindelse
med anskaffelser af lejrmateriel. Endvidere vil det gøre det mere enkelt at vurdere og sammenligne energi- og
miljøpåvirkning fra lejrmateriel til brug for danske enheder, som indgår i fælles internationale lejre. En reduktion
af energiforbruget og en overgang til vedvarende energikilder kan udover en økonomisk besparelse også betyde
mindre transportbehov og en større fleksibilitet i forhold til typer af brændstof. Samtidig kan klima- og
miljøpåvirkningen mindskes. Med dansk industris position inden for grøn teknologi kan øgede energi- og miljøkrav
til lejrmateriel tænkes at fremme industriens rolle i at tilvejebringe missionseffektive og driftsøkonomisk attraktive
produkter og løsninger, der kan anvendes på forsvars- og beredskabsområdet.
I oktober 2016 blev der indgået en fælles nordisk
Technical Agreement
omkring fælles rådighed over norsk
stationært lejrmateriel til internationale operationer. Dermed blev der skabt en organisationsstruktur mellem
Norge, Sverige, Finland og Danmark, hvor udviklingsemner omkring lejrmateriel kan drøftes. I 2016 blev det
aftalt at afklare mulighederne for at sætte fællesnordiske standarder for energimærkning i forbindelse med
afholdelsen af det første møde i denne nye struktur. Det blev i 2016 ligeledes planlagt, at mulighederne for en
fælles mærkning skulle afklares i NATO’s
Military Engineering Working Group
. Det planlagte møde blev
gennemført i januar måned 2017.
Målet er opfyldt.
23
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0024.png
ADFÆRD OG KOMMUNIKATION
Forsvarsministeriet vil udvikle sin kommunikation med omverdenen for at opnå en positiv og tidssvarende dialog.
I 2016 omfattede strategimålene aktiviteter inden for følgende emner:
I T-sikkerhed
Pesticider
Affald
Naturforvaltning
Forsvarsministeriet ønsker at forankre strategien i organisationen og skabe samarbejde og videndeling på tværs.
Erfaringerne fra tidligere strategiarbejde vil blive bragt videre i nye projekter, som skal implementere nye
arbejdsgange, særlige hensyn og udbredelse af information.
Forsvarsministeriet ønsker at udvikle den interne information for at skabe personligt incitament ved synliggørelse
af de opnåede effekter, og ved tydeliggørelse af konsekvenser ved uhensigtsmæssig adfærd.
IT-SIKKERHED
Mål 1.a:
”I nden udgangen af 2016 udarbejdes en kampagne, der kombinerer energibesparelser og I T-sikkerhed.”
Det sker ofte, at medarbejdere ikke er opmærksomme på at slukke deres computere, når de afslutter en
arbejdsdag, fordi der er en opfattelse af, at computerne er langsomme, og det derfor er for tidskrævende at
starte maskinen op dagligt. Det genererer imidlertid et unødvendigt standbyenergiforbrug, selvom computere,
skærme og printere går
i dvaledrift. Dertil kommer, at
de tændte computere går
glip af
vigtige
sikkerhedsopdateringer og dermed kan være medvirkende til at kompromittere Forsvarsministeriets I T-sikkerhed.
I 2016 udarbejdede Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse en kampagne med to indsatsområder: El-besparelser
og it-sikkerhed. Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har dog valgt at benytte sikkerhedsargumentet for at opnå
energibesparelser, fordi mange års målgruppe- og segmenteringsanalyser har vist, at mange medarbejdere ikke
er så modtagelige overfor energibesparelsesargumentet, når de skal ændre adfærd i hverdagen. Kampagnen
gennemføres på Hjørring Kaserne og Ryes Kaserne, således at kampagnen dækker henholdsvis et civilt og et
operativt præget etablissement. Kampagnekonceptet og -produkterne blev produceret i 2016, således at
kampagnen kan implementeres i løbet af 2017.
Erfaringerne fra kampagnen evalueres af Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse med henblik på at beslutte, om
den skal implementeres i hele landet. Det vurderes, at kampagnen vil resultere i en energibesparelse. Det er
imidlertid ikke muligt at adskille elforbrug på kontorer fra det resterende elforbrug i en bygning. Ud over at være
et koncernfælles strategimål vil kampagnen også blive brugt som en del af både Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelses og Ryes Kasernes arbejde med at implementere datasikkerhed efter I SO 27001 standarden.
Målet er opfyldt.
24
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0025.png
PESTICIDER
Mål 1.b:
”I nden udgangen af 2016 skal der udarbejdes en pesticidkampagne.”
På Forsvarsministeriets skyde- og øvelsesterræner er der et generelt forbud mod at benytte pesticider, da mange
af disse terræner ligger i de beskyttede drikkevandsområder. Der er visse undtagelser fra pesticidforbuddet på
flyvestationer og ved bekæmpelse af Kæmpe Bjørneklo.
I 2016 udarbejdede Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse en pesticidkampagne målrettet medarbejdere.
Kampagnen består af en elektronisk nyhed, som gør opmærksom på det generelle pesticidforbud. Kampagnen
forklarer, hvordan invasive arter som eksempelvis Kæmpe Bjørneklo kan bekæmpes uden anvendelse af
pesticider. Materialet udsendes til målgruppen i foråret 2017 umiddelbart før sæsonen for anvendelse af
pesticider går i gang.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse vil evaluere kampagnen ved at foretage en kvalitativ vurdering af, om det
uautoriserede pesticidforbrug er ophørt. Samtidig foretager Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse en kvantitativ
konstatering
af
mindre
indberettet
pesticidforbrug.
Kampagnen
forventes
at
gavne
naturen
og
drikkevandsressourcerne. Kampagnen vurderes ikke at resultere i en økonomisk besparelse, da forbruget af
pesticider allerede er stærkt begrænset som følge af det generelle forbud.
Målet er opfyldt.
AFFALD
Mål 1.c:
”Der skal årligt udarbejdes affaldskampagner.”
For
at
de
nationale
mål
og
Forsvarsministeriets interne
mål
om
genanvendelse
af
affald,
vil
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse lave årlige affaldssorterings- og affaldshåndteringskampagner. I 2016
udarbejdede Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse en kampagne, som tog afsæt i de sidste to års Ram Rigtig-
kampagner, hvor Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse fik håndsorteret fire affaldscontainere med småt
brændbart – i alt 2.020 kg affald - for at klarlægge, mulighederne for optimering og bedre sortering.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse blev i den forbindelse opmærksomme på meget store mængder
håndtørringspapir. Ved at minimere mængden af håndtørringspapir minimeres volumen i containeren, og dermed
er der mulighed for en lavere tømningsfrekvens og/ eller en mindre og billigere container. En container med småt
brændbart har en fast lejeudgift og en fast tømningspris udover en afregning pr. kg.
Kampagnen blev gennemført i januar 2017 på Hjørring Kaserne, i Kuglegården på Holmen og Holmens Kanal 42.
Disse
lokationer
rummer
henholdsvis
Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse,
dele
af
Værnsfælles
Forsvarskommando samt Forsvarsministeriets departement. Formålet med kampagnen er dels at minimere
og/ eller undgå affald, som er øverste punkt i affaldshierarkiet, dels at optimere affaldshåndteringen. Som en
afledt effekt kan rengøringen potentielt optimeres, da rengøringspersonalet ikke skal tømme skraldespanden så
25
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: "Rapport for opfyldelse af mål i Forsvarsministeriets miljø- og energistrategi i 2016", fra forsvarsministeren
1773085_0026.png
ofte. Erfaringerne fra disse kampagnelokationer evalueres af Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse med henblik
på efterfølgende at beslutte, om kampagnen skal implementeres på andre lokationer i resten af landet.
Målet er opfyldt.
NATURFORVALTNING
Mål 3.a:
”Der afholdes minimum ét møde årligt i det eksisterende dialogforum for naturforvaltning.”
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse afholdte den 24. juni 2016 møde i dialogforummet for naturforvaltning
med deltagelse af
repræsentanter
fra Danmarks Naturfredningsforening,
Dansk Ornitologisk Forening,
Friluftsrådet, Verdens Skove, Danmarks Jægerforbund, World Wide Fund for Nature, Dansk Pattedyrforening,
Danmarks Sportsfiskerforbund, Dyrenes Beskyttelse, Dansk Landskabsøkologisk Forening samt Landbrug og
Fødevarer.
I déer og tanker fra dialogforummet er ført til referat af Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, og vil blive
inddraget i det fremtidige arbejde omkring rekreativ brug af Forsvarsministeriets arealer. Fra deltagernes side var
der ikke et ønske om at udvide mødefrekvensen til to årlige møder. Fremadrettet vil Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse således fortsat afholde ét årligt møde i dialogforummet.
Målet er opfyldt.
Soldat ved Jyske Dragonregiment i et øvelsesterræn ved Holstebro i 2016. Foto: Forsvarsgalleriet
26
Opfyldelse af mål i miljø- og energistrategi 2016