Forsvarsudvalget 2016-17
FOU Alm.del Bilag 71
Offentligt
1751274_0001.png
Speciallæge: Politikere
må beskytte et sårbart
sundhedspersonale
4. november 2016 kl. 1:00 |
0 kommentarer
Print
(Foto: Lars Helsinghof/Scanpix)
DEBAT: Vi oplever i dag et komplekst biologisk trusselsbillede,
hvor kun teknologien sætter grænser for det mulige. Danske
politikere må forholde sig til risikoen for biologiske terrorangreb,
og afsætte midler til at sikre sundhedspersonalet. Det skriver Erik
Heegaard, tidligere overlæge ved Center for Biosikring og
Beredskab.
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 71: Materiale fra foretræde 20/4-17 om mulighed for at opgradere det biologiske beredskab, fra Bo Bredsgaard-Lund, MSLGroup
1751274_0002.png
Af Erik Heegaard,
Speciallæge, ph.d., dr.med., forhenværende overlæge ved Center for
Biosikring og Beredskab, og fagligt hovedansvarlig for den nuværende
danske beredskabsplan overfor kopper.
Historien har givet os mange eksempler på pandemier, der på kort tid har
berørt befolkninger og lande på tværs af hele kloden.
Men selvom vi både medicinsk og teknologisk hele tiden dygtiggør os, så
viser nyere udbrud som SARS, svineinfluenza og senest Ebola, at vi
stadig har store udfordringer med at håndtere de aggressive
virussygdomme – ikke mindst fordi vi i dag er indbyggere i den globale
landsby.
Dertil kommer, at WHO i efteråret 2015
offentliggjorde resultaterne
fra en
uafhængig arbejdsgruppe bestående af globale koppeeksperter. Mere
præcist fastslås det heri, at der er en øget sandsynlighed for kunstig
(syntetisk) fremstilling af kopper, som ellers blev udryddet for cirka 35 år
siden.
FAKTA
Deltag i debatten!
Send en mail til [email protected]
CITAT
Vi må indstille os på en ny virkelighed, hvor moderne
vacciner i en fryser kan have lige så stor sikkerhedspolitisk
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 71: Materiale fra foretræde 20/4-17 om mulighed for at opgradere det biologiske beredskab, fra Bo Bredsgaard-Lund, MSLGroup
1751274_0003.png
betydning som et kampfly på vingerne, når vi skal beskytte
det danske samfund og dets borgere.
Erik Heegaard, Speciallæge, ph.d., dr.med., forhenværende overlæge ved
Center for Biosikring og Beredskab, og fagligt hovedansvarlig for den
nuværende danske beredskabsplan overfor kopper
Fremstillingen af kopper kræver relativt begrænsede kapaciteter, og WHO
vurderer, at det kan udføres af en dygtig laborant eller blot en studerende,
der arbejder med virus i et relativt enkelt laboratorium. Endnu værre er, at
det vurderes at tage i omegnen af bare tre måneder, før man ville kunnet
have fremstillet koppevirus syntetisk.
Nedsat beredskab rammer sundhedspersonale
Med vores viden fra WHO – koblet sammen med rapporter om stigende
trusler fra blandt andet NATO og EU - forekommer det så meget desto
mere foruroligende, at vi i Danmark har været tilbageholdende med
investeringer i vacciner til vores biologiske beredskab. Manglende
investeringer, der i sidste ende vil ramme det danske sundhedspersonale
hårdest.
Desværre forholder det sig i dag nemlig således, at det danske
frontlinjepersonale alene har adgang til Statens Serum Instituts gamle
koppevaccine. Mere præcist er denne vaccine en såkaldt første
generation koppevaccine, som er produceret efter meget utidssvarende
standarder og notorisk forårsager en række alvorlige bivirkninger.
Væsentligt i den sammenhæng er imidlertid, at Det Nationale Institut for
Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) på opdrag af
Sundhedsstyrelsen (SST)
skønner,
”at cirka 17 procent af den danske
befolkning har en kontraindikation mod SSI-vaccine i et
førhændelsesscenarie. Det vil sige i en situation, hvor der ikke er
verificeret forekomst af koppesygdom.”
Med andre ord tåler 17 procent af danskerne – herunder 17 procent af det
danske frontlinjepersonale – ikke den vaccine, Statens Serum Institut
ligger inde med. Derfor har Danmark igennem mere end 30 år reelt
undladt at vaccinere relevant frontlinjepersonale forud for et eventuelt
udbrud af frygt for vaccinebivirkninger, hvilket efterlader os unødigt
sårbare overfor en potent trussel.
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 71: Materiale fra foretræde 20/4-17 om mulighed for at opgradere det biologiske beredskab, fra Bo Bredsgaard-Lund, MSLGroup
1751274_0004.png
National vaccineproduktion bremset
I tillæg kan det nævnes, at den danske stat og den malaysiske
virksomhed AJ Biologics har underskrevet en aftale om salg af
vaccineproduktionen hos Statens Serum Institut. AJ Biologics er en del af
det malaysiske firma AJ Pharma Holding, som igen er en del af det
saudiarabiske forretningskonglomerat Aljomaih.
Med denne aftale ophører enhver dansk national vaccineproduktion, og
man har ligeledes heller ikke mulighed for at anvende det eksisterende
koppevaccinelager i Danmark, idet man med frasalget ikke længere har
mulighed for at fylde vaccinen på hætteglas.
Beredskab er traditionelt et offentligt anliggende, men fremadrettet må
Danmark i en akut udbrudssituation forlade sig på velvilje fra en
udenlandsk privat aktør, hvilket naturligvis er stærkt bekymrende.
Danmark er bagud
Politisk og administrativt ligger Koppeplanen fra 2004 (Operationel plan
ved trussel om eller forekomst af koppeudbrud i eller uden for Danmark)
under Sundhedsministeriets ressortområde, og det er derfor ministeriet og
Sundhedsstyrelsen, der vurderer, om nye koppevacciner skal indgå i det
danske beredskabslager.
Dog har ministeriet for indeværende besluttet ikke at supplere
vaccinelageret med nye og forbedrede vacciner, hvilket stiller det danske
sundhedspersonale i beredskabet væsentlig mere udsat ifm. et
koppeudbrud.
Ydermere får denne beslutning Danmark til at gå imod den internationale
udvikling på området, idet flere andre lande, som vi traditionelt
sammenligner os med – herunder vores allierede USA og Canada –
opgraderer deres vaccinelagre og beredskab på baggrund af nye
trusselsvurderinger, og fordi de gamle koppevacciner ikke er
tilstrækkelige.
Nyere vacciner egner sig fortrinligt som supplement til et eksisterende
nationalt vaccinelager bestående af de gamle vacciner.
En sådan opgradering giver beredskabspersonale, hjemmeværn,
sundhedspersonale, ambulancefolk og politi adgang til en sikker,
godkendt (og dermed etisk forsvarlig) og tidssvarende vaccine, ligesom
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 71: Materiale fra foretræde 20/4-17 om mulighed for at opgradere det biologiske beredskab, fra Bo Bredsgaard-Lund, MSLGroup
1751274_0005.png
det samtidigt vil forbedre det aktive beredskab ved en hurtigere
responstid.
Beskeden pris for national sikkerhed
En anden væsentlig faktor i denne sammenhæng er naturligvis pris. For
hvad koster det, hvis vi vil investere i et medicinsk skjold, der kan beskytte
os imod eksempelvis spredning af koppevirus?
Ifølge KORA vil omkostningerne til indkøb af en moderne vaccine med en
gunstig bivirkningsprofil, der vil kunne bidrage til at beskytte
frontlinjepersonalet (naturligvis alt afhængigt af, hvordan man opgør
frontlinjepersonalet), beløbe sig til ca. 34 millioner kroner.
Hermed vil Danmark være i besiddelse af et tidssvarende
vaccineberedskab, der kan garantere vaccination af en central del af det
danske frontlinjepersonale, som af naturlige årsager vil være den mest
udsatte gruppe i samfundet i tilfælde af et biologisk angreb.
Set i forhold til andre investeringer, kan man altså her med en relativt
beskeden pose penge yde en væsentlig bedre beskyttelse af den danske
befolkning imod det mest frygtede biologiske våben. Men ligeså væsentligt
er det, at en sådan investering sandsynligvis vil have en betydelig
præventiv effekt på mulige bioterrorangreb.
Man vil således minimere sandsynligheden for et angreb, hvis aktørerne
bag forestående angreb på forhånd ved, at et land er i besiddelse af et
effektivt medicinsk modtræk.
Danske politikere må tage ansvar
Danske politikere har et uomgængeligt ansvar for at sikre vores
sundhedspersonale (herunder ambulancereddere, sygeplejersker og
læger samt dele af civilforsvaret m.v.), politi og forsvar – som alle er
afgørende for at sikre den danske befolkning og dermed den nationale
sikkerhed.
Politikerne må med andre ord afsætte midler til en forsikringspolice, som
vi forhåbentlig aldrig får brug for, om end truslen og sandsynligheden i
disse år er stigende.
Ligesom det som bekendt er for sent at indkøbe militært isenkram, når
først fjenden angriber, så er det også for sent at indkøbe medicinske
modforanstaltninger, når epidemien er i udbrud.
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 71: Materiale fra foretræde 20/4-17 om mulighed for at opgradere det biologiske beredskab, fra Bo Bredsgaard-Lund, MSLGroup
1751274_0006.png
Vi må indstille os på en ny virkelighed, hvor moderne vacciner i en fryser
kan have lige så stor sikkerhedspolitisk betydning som et kampfly på
vingerne, når vi skal beskytte det danske samfund og dets borgere.