Forsvarsudvalget 2016-17, Det Udenrigspolitiske Nævn 2016-17
FOU Alm.del Bilag 63, UPN Alm.del Bilag 197
Offentligt
1737692_0001.png
SAMTÆNKNINGSSTYREGRUPPEN
STATSMINISTERIET ● UDENRIGSMINISTERIET ● FORSVARSMINISTERIET ● JUSTITSMINISTERIET
ÅRS- OG AKTIVITETSRAPPORT: SAMTÆNKT STABILISERING 2016
0
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Årsrapporten for Danmarks samtænkte stabiliseringsindsatser for 2016, fra forsvarsministeren
1737692_0002.png
ÅRS- OG AKTIVITETSRAPPORT: SAMTÆNKT STABILISERING 2016
Danmarks samtænkte stabiliseringsindsatser i verdens brændpunkter
INDHOLD
Sammendrag ............................................................................................................................ 1
Freds- og Stabiliserings-fonden ................................................................................................ 4
1.1
REGIONALE PROGRAMMER ................................................................................................... 5
Syrien-Irak ................................................................................................................................................ 5
Afrikas Horn ............................................................................................................................................. 6
Sahel/Mali ................................................................................................................................................. 7
Maritim sikkerhed i Guineabugten ................................................................................................. 8
Afghanistan-Pakistan ........................................................................................................................... 8
Bekæmpelse af voldelig ekstremisme i Mellemøsten ............................................................. 9
1.2
2
Andre strategiske indsatser .................................................................................................... 9
Læring & Politikinitiativer ................................................................................................ 10
Stabilisation Leaders’ Forum .......................................................................................................... 10
Evaluering af Freds- og stabilseringsfonden ............................................................................ 10
1
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Årsrapporten for Danmarks samtænkte stabiliseringsindsatser for 2016, fra forsvarsministeren
1737692_0003.png
SAMMENDRAG
Samtænkte stabiliseringsindsatser i krydsfeltet
mellem sikkerhed og udvikling har også i 2016
været en prioritet i dansk udenrigs- og sikker-
hedspolitik. Det skyldes, at skrøbelige og kon-
fliktramte stater er en af de største udfordringer
for fred og stabilitet – også for Danmark.
Danmark har med udgangspunkt i danske uden-
rigs- og sikkerhedspolitiske interesser igen i
2016 bidraget til stabilisering i en række af ver-
dens brændpunkter. Stabilisering, konfliktop-
følgning, bekæmpelse af ekstremisme m.v. uden
for Danmarks grænser påvirker nemlig også
Danmarks sikkerhed. Bidragene er bl.a. sket
gennem økonomisk støtte til freds- og statsop-
bygning over Freds- og Stabiliseringsfonden for
at styrke den lokale evne til konfliktforebyggelse
og konflikthåndtering, indsatser mod voldelig
ekstremisme, komplementeret af danske bidrag
til fredsstøttende operationer, kapacitetsopbyg-
ning og andre militære indsatser. Ligeledes bi-
drager civile udsendte, herunder diplomater,
eksperter, polititjenestemænd og redningsbe-
redskab.
Denne årsrapport gennemgår de væsentligste
indsatser og udviklinger i det danske samtænkte
stabiliseringsengagement i skrøbelige og kon-
fliktramte lande i 2016 med særlig fokus på akti-
viteterne under Freds- og Stabiliseringsfonden.
Der blev tilbage i 2015 fastlagt en prioritering af
fondens midler for perioden 2015-2017, hvor
midlerne blev fordelt på to store regionale pro-
grammer for hhv. Afrikas Horn og Afghanistan-
Pakistan regionen. Herudover blev der afsat
midler til Syrien-Irak regionen, Sahel-regionen,
FN initiativer, maritim sikkerhed i Guineabugten,
antiradikalisering og terrorforebyggelse samt en
reserve til pludseligt opståede kriser. Denne
reservepulje har bl.a. været med til at sikre mu-
ligheden for at øge aktiviteterne under et nyt
regionalt stabiliseringsprogram for Syrien og
Irak i 2016.
I 2016 er der støttet stabiliseringsaktiviteter for
317 mio. kr. over Freds- og Stabiliseringsfonden.
Indsatserne har bl.a. omfattet Afghanistan-
Pakistan regionen, Afrikas Horn, Sahel og det nye
program for Syrien-Irak. Endeligt er der igangsat
2
en række pilotindsatser inden for opbygning af
lokal modstandskraft mod voldelig ekstremisme
og bekæmpelse af terrorfinansiering i ISIL-
frontlinestaterne Jordan, Libanon og Irak under
det regionale CVE-program.
Det regionale stabiliseringsprogram for Syrien
og Irak dækker perioden 2016-2018. Henset til
de aktuelle behov i både Syrien og Irak og sam-
arbejdet inden for rammerne af den internatio-
nale koalition mod ISIL er programmet målrettet
de umiddelbare stabiliseringsbehov i regionen.
Minerydning og basale serviceydelser bidrager
til at muliggøre fordrevnes tilbagevenden til
nyligt befriede områder i Irak, mens program-
mets hjørnesten i Syrien udgøres af støtte til
politi, civilt beredskab og serviceydelser i oppo-
sitionskontrollerede områder såvel som fremme
af en inklusiv politisk dialog. I tillæg til den dan-
ske politirådgiver til politiprogrammet i Syrien
har Rigspolitiet i 2016 også sekunderet en politi-
rådgiver til UNDP’s sikkerhedssektorreformpro-
gram i Irak. Desuden har Danmark i 2016 genop-
taget støtten til dokumentation af krigsforbry-
delser i Syrien mhp. retsforfølgelse samt støttet
NATO’s trænings- og kapacitetsopbygningsind-
sats i Irak med en donation på 4,6 mio. kr.
Implementeringen af programmet for Afrikas
Horn, som dækker perioden 2015-2017, og som
fokuserer på Somalia, Kenya og Etiopien, fortsat-
te i 2016. Et af programmets overordnede mål er
at styrke den regionale fredsbevarende kapaci-
tet, og som led heri blev der i 2016 udsendt en
instruktør fra hjemmeværnet, som indgår i Bri-
tish Peace Support Team, til træning af regionale
styrker. I 2016 blev det desuden besluttet at
fortsætte arbejdet med at fremme sikring af bio-
logisk materiale og bioberedskab i Kenya i en ny
og tre-årig projektfase.
Programmet for Afghanistan-Pakistan regionen
dækker perioden 2015-2017. I 2016 har pro-
grammet fokuseret på bl.a. støtte til udvikling og
drift af det afghanske politi, støttefunktioner for
den afghanske hær og uddannelse af afghanske
officerer samt til uddannelse i bekæmpelse af
improviserede sprængladninger i Pakistan. For
at styrke den regionale dialog på sikkerhedsom-
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Årsrapporten for Danmarks samtænkte stabiliseringsindsatser for 2016, fra forsvarsministeren
1737692_0004.png
ÅRS- OG AKTIVITETSRAPPORT: SAMTÆNKT STABILISERING 2016
rådet har programmet støttet et samarbejde
mellem Forsvarsakademiet og tilsvarende insti-
tutioner i Afghanistan og Pakistan.
Under det regionale freds- og stabiliseringspro-
gram for Sahel har Danmark i 2016 fortsat sam-
arbejdet med Frankrig om kapacitetsopbygning
af den maliske nationalgarde bl.a. med en dona-
tion til indkøb af radioer med henblik på at styr-
ke gardens interne kommunikation.
Under Freds- og Stabiliseringsfonden er der også
afsat midler til at styrke FN’s evne til stabilise-
ring og fredsbevaring. I 2016 har Danmark bl.a.
været med til at finansiere et uddannelsescenter
i Uganda med fokus på uddannelse af instruktø-
rer, der kan gennemføre missionsforberedende
uddannelse af FN styrker.
Freds- og Stabiliseringsberedskabet har i 2016
skabt en øget fokusering på udsendelse af dan-
ske civile kapaciteter i form af stabiliseringsråd-
givere og eksperter til sikkerhedssektorindsat-
ser til regioner af særlig dansk prioritet. Bered-
skabet har i 2016 fokuseret på indsatser i særligt
Afghanistan, Sahel (Mali/Niger), Libyen og Ukra-
ine samt på at klargøre udsendelser til Irak og
omkringliggende lande, hvilket fortsat er en ud-
fordring, pga. den vanskelige situation i Irak.
Under det regionale program for bekæmpelse af
voldelig ekstremisme i Mellemøsten (CVE-
program), der bl.a. dækker Jordan og Libanon, er
der, via rådgivere udsendt af Udenrigsministeri-
et fra Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kri-
minalitet, Styrelsen for International Rekrutte-
ring og Integration samt medarbejdere fra hhv.
Københavns og Viborg Kommune, arbejdet med
at overføre danske erfaringer med dels bekæm-
pelse af terrorfinansiering i Jordan, Irak og Liba-
non og dels, med særligt fokus på sårbare unge,
at styrke lokale aktørers, herunder kommuners,
rolle i arbejdet med at forebygge radikalisering.
Der er etableret partnerskaber med tre kommu-
ner i Jordan og fire i Libanon. Udenrigsministeri-
et har siden medio 2016 haft en regional pro-
gramkoordinator placeret i Amman, Jordan.
Samlet set har Den Interministerielle Samtænk-
ningsstyregruppe og Samtænkningssekretariatet
i 2016 vist sig som anvendelige og effektive plat-
forme for koordination mellem de involverede
ministerier, således at Danmark har kunnet age-
3
re rettidigt og synligt i forbindelse med akut op-
ståede kriser, såvel som i konfliktforebyggelse og
ift. langvarige indsatser. Det skyldes bl.a. fondens
fleksible procedurer og sammensætning af risi-
kovillig udviklings- og ikke-udviklingsmidler
samt godt og tillidsfuldt dagligt samarbejde i
Samtænkningssekretariatet og Styregruppen på
tværs af ministerier, forsvaret, hjemmeværnet
og andre myndigheder.
Vigtige fokusområder for 2017 for Danmarks
samtænkte stabiliseringsindsatser omfatter bl.a.:
Implementering og løbende monitering af
igangværende indsatser under Freds- og
Stabiliseringsfonden, herunder Syrien-Irak,
Afghanistan-Pakistan, Afrikas Horn, Sahel og
programmet for bekæmpelse af voldelig
ekstremisme i Mellemøsten.
Programmering af indsatser i prioriterede
regioner og lande for perioden efter 2017
samt fokus på øget integration af stabilise-
ringsindsatser, forebyggelse og bekæmpelse
af voldelig ekstremisme og bistandspro-
grammer for at sikre synergi mellem diplo-
mati, politi, militær og bistand.
Fortsat monitering af og reaktion på udvik-
lingen i kriser og konflikter i danske priori-
tetslande og –regioner, herunder ved bidrag
gennem internationale organisationer.
I samarbejde med det pakistanske National University of
Sciences and Technology arrangerede Forsvarsakademiet i
2016 en konference under overskriften ”Peace, Growth and
Empowerment: Promoting Regional Connectivity” med hen-
blik på at bidrage til at fremme tillidsopbygning, militært
samarbejde og bilaterale økonomiske initiativer i regionen.
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Årsrapporten for Danmarks samtænkte stabiliseringsindsatser for 2016, fra forsvarsministeren
1737692_0005.png
ÅRS- OG AKTIVITETSRAPPORT: SAMTÆNKT STABILISERING 2016
FREDS- OG STABILISERINGS-
FONDEN
Indsatser i skrøbelige og konfliktramte områder
kræver finansiering ud over det, der sædvanlig-
vis anses for officiel udviklingsbistand. Freds- og
Stabiliseringsfonden muliggør et bredt spektrum
af stabiliseringsindsatser samt genopbygnings-
og kapacitetsopbygningsprojekter i krydsfeltet
mellem sikkerhed og udvikling. Fonden har si-
den sin etablering i 2010 vist sig som et værdi-
fuldt redskab i dansk udenrigs-, sikkerheds- og
udviklingspolitik og har virket som en katalysa-
tor for samtænkte danske stabiliseringsindsatser
i skrøbelige og konfliktramte stater. Med ud-
gangspunkt i bl.a. en evaluering af fondens virke
i 2014 samt erfaringerne fra tidligere stabilise-
ringsindsatser er der blevet fastlagt en priorite-
ring af fondens midler for perioden 2015-2017.
Således fordeles fondens midler for denne peri-
ode på to store regionale programmer for hhv.
Afrikas Horn og Afghanistan-Pakistan regionen.
Herudover er der afsat midler til Syrien-Irak
regionen, Sahel-regionen, FN initiativer, bekæm-
pelse af voldelig ekstremisme og maritim sik-
kerhed i Guineabugten.
Fonden indeholdt i 2016 320,5 mio. kr., hvoraf
ca. 70 % er udviklingsbistand.
FSF-finansiering (i mio. kr.) i 2016
Finansieringskilde
(i mio. kr.)
UM (DAC)
UM/FMN (non-DAC)
FMN (non-DAC)
Total
1
FSF-forbrug 2016 i mio. kr.
69
UM (DAC)
UM/FMN
(non-DAC)
25
223
FMN
(non-DAC)
Støtte fordelt på programmer i 2016
På programniveau modtog Syrien/Irak den stør-
ste andel af fondens midler med 134 mio. kr. Det
regionale program for Afrikas Horn modtog 79
mio. kr., mens programmet for Afghanistan-
Pakistan blev støttet med 63 mio. kr. FSF’en har
derudover bidraget med 13 mio. til forebyggelse
af voldelig ekstremisme (CVE) i MENA-regionen
samt 10 mio. kr. til det regionale stabiliserings-
program for Sahel. Der er yderligere anvendt 19
mio. kr. til andre formål, herunder FN’s evne til
fredsbevaring samt NATO fonde vedr. Ukraine.
160
140
120
100
80
60
40
20
0
134
79
63
Ramme
224,2
25,0
71,3
320,5
Forbrugt
223,3
24,8
69,6
317,7
Uforbrugt
0,9
0,2
1,7
2,8
13
10
19
1 UM (DAC -§06.32.08.80) er tilsagnsstyret, mens de øvrige to
FL-konti er udbetalingsstyrede.
4
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Årsrapporten for Danmarks samtænkte stabiliseringsindsatser for 2016, fra forsvarsministeren
1737692_0006.png
ÅRS- OG AKTIVITETSRAPPORT: SAMTÆNKT STABILISERING 2016
1.1
REGIONALE PROGRAMMER
S
YRIEN
-I
RAK
Det nye regionale stabiliseringsprogram for Sy-
rien og Irak (2016-2018) har til hensigt at be-
kæmpe ISIL og andre ekstremistiske elementer i
begge lande samt at fremme en inklusiv politisk
løsning på konflikten i Syrien og et mere stabilt
og inklusivt Irak. Det tre-årige program bygger
videre på flere af de partnerskaber og resultater,
der er etableret og opnået gennem tidligere sta-
biliseringsprogrammer i Syrien og Irak. Pro-
grammet er, henset til de aktuelle behov i begge
lande og samarbejdet inden for rammerne af den
internationale civile og militære koalition mod
ISIL, først og fremmest målrettet de umiddelbare
stabiliseringsbehov i regionen såvel som støtte
til moderate aktører, der kan udgøre et alterna-
tiv til ekstremisme.
Det samlede budget for perioden 2016-2018
forventes at udgøre 354,7 mio. kr., hvilket indbe-
fatter 20 mio. kr. fra Det Arabiske Initiativ. Såle-
des blev der i 2016 fordelt 130 mio. kr. til pro-
grammets tre tematiske indsatsområder: 1) poli-
tisk dialog og fredsopbygning, 2) resilience og
stabilisering, samt 3) lokal sikkerhed og gover-
nance. Blandt indsatserne i 2016 kan nævnes:
Der er fortsat behov for at støtte den FN-
ledede politiske proces og sammenhængen
blandt fredsinitiativer i Syrien. Ud over FN’s
Særlige Udsendte for Syrien (UNDPA) støtter
programmet således to civilsamfundsorgani-
sationer, Baytna og The Day After, som kan
bidrage til at forankre en politisk aftale og et
demokratisk Syrien.
Lureminer og andre eksplosiver udgør en
kritisk hindring for effektive stabiliserings-
indsatser og internt fordrevnes muligheder
for at vende tilbage til områder, som er ble-
vet befriet fra ISIL. Programmet støtter såle-
des FN’s minerydningsorganisation (UN-
MAS) samt en amerikansk-ledet mineryd-
ningsindsats i Irak. Indsatserne bidrager til
at fjerne efterladte eksplosiver såvel som at
opbygge national minerydningskapacitet og
udbrede opmærksomheden omkring minefa-
rer blandt lokalbefolkningen.
FN’s Funding Facility for Immediate Stabili-
zation (FFIS) gennemfører en række umid-
delbare stabiliseringsindsatser i tæt samar-
bejde med den irakiske regering og lokale
myndigheder i nyligt befriede områder. Pro-
jekterne implementeres inden for bl.a. of-
fentlig infrastruktur, f.eks. vand og strøm,
kapacitetsopbygning af lokale myndigheder,
indsatser til beskæftigelse og genetablering
af lokale økonomier samt lokale forsonings-
indsatser.
The Access to Justice and Community Securi-
ty Programme (AJACS) støtter og kapacitets-
opbygger moderate civile aktører, herunder
særligt Syriens Frie Politi, til at varetage sik-
kerhed og opretholde lov og orden i opposi-
tionskontrollerede og nyligt befriede områ-
der i Syrien. Programmet støttes af en række
andre donorer og gennemføres fra dansk
side bl.a. med inddragelse af Rigspolitiet,
som har udsendt en politirådgiver til indsat-
sen.
”De Hvide Hjelme” opstod som en græsrods-
bevægelse som reaktion på luftbombarde-
mentet af civile områder i Syrien og har si-
den 2013 leveret en række kritiske rednings-
og beredskabsydelser, primært i oppositi-
onskontrollerede områder. Organisationen
støttes af Danmark såvel som en række an-
dre donorer.
I tillæg til det nye regionale stabiliseringspro-
gram, har Danmark i 2016 også genoptaget støt-
ten til Commission for International Justice and
Accountability (CIJA), som indsamler dokumen-
tation for krigsforbrydelser begået i Syrien og
Irak mhp. retsforfølgelse. Desuden er der ydet
støtte til NATO’s trænings- og kapacitetsopbyg-
ningsindsats i Irak med en donation på 4,6 mio.
kr. Midlerne forventes bl.a. at blive anvendt til
træning og udstyr til det irakiske indenrigsmini-
sterium til bekæmpelse af improviserede
sprængladninger (IEDer) i Irak.
Endelig arbejdes i øjeblikket målrettet på at for-
berede udsendelsen af et dansk polititrænings-
bidrag til Irak, som forventes igangsat i første
halvdel af 2017. Træningen vil understøtte poli-
tiets transition fra primært militære til mere
civile funktioner og roller i nyligt befriede områ-
5
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Årsrapporten for Danmarks samtænkte stabiliseringsindsatser for 2016, fra forsvarsministeren
1737692_0007.png
ÅRS- OG AKTIVITETSRAPPORT: SAMTÆNKT STABILISERING 2016
der. Denne transition udgør også et fokus for den
danske, udsendte politirådgiver ved FN’s sikker-
hedssektorreformprogram.
Støtte til Somalia Stability Fund, som særligt
arbejder med civile stabiliseringsindsatser i
de befriede områder gennem aktiviteter for
god regeringsførelse, konfliktløsning og er-
hvervsprogrammer for unge.
Støtte til indsatser, der uddanner og reinte-
grerer afhoppere fra al-Shabaab i samfundet.
Arbejdet er en del af det igangværende sik-
kerhedssektorreformsarbejde og skaber al-
ternative leveveje for eks-militante.
Støtte til AMISOM og den somaliske hær
(SNA), som har gennemført en række offen-
sive operationer i 2016, der har svækket al-
Shabaab og generobret landområder i Soma-
lia. Støtten til AMISOM kanaliseres gennem
den Afrikanske Union og fokuserer på kapa-
citetsopbygning af nationale, regionale og lo-
kale regeringsstrukturer, implementering af
Quick Impact Projects i konsultation med lo-
kalsamfund, civilt-militært samarbejde, ka-
pacitetsopbygning af Somalias nationale po-
liti samt forebyggelse og bekæmpelse af vol-
delig ekstremisme med særlig fokus på unge,
ældre og kvinder.
Støtte til de østafrikanske reaktionsstyrker i
Eastern Africa Standby Force (EASF). Efter
styrken blev erklæret indsættelsesklar ulti-
mo 2014, fokuseres støtten i højere grad
mod udvikling og vedligeholdelse af styrker
til indsættelse. Der er udsendt to danske
rådgivere til EASF fra hhv. politiet og forsva-
ret, hvor sidstnævnte indgår i det fælles nor-
diske rådgiverbidrag. Som led i det danske
formandskab for det nordiske forsvarssam-
arbejde (NORDEFCO) i 2016 deltog direktø-
ren for EASF i et af de nordiske møder for at
drøfte det fremtidige samarbejde. De nordi-
ske forsvarsministre besluttede i slutningen
af 2016, at samarbejdet med EASF fortsættes
i 2017 og 2018.
Støtte til træning af regionale styrker. Der er
ydet støtte til regionale træningscentre i Ke-
nya og Etiopien, hvor der ved International
Peace Support Training Centre i Kenya også
er tilknyttet en dansk militær rådgiver. I
2016 er der ved centrene ydet støtte til kur-
ser om bl.a. valgobservation, beskyttelse af
civile, sikkerhedssektorreformer og ”Disar-
mament, Demobilisation and Reintegration”.
Det danske stabiliseringsarbejde i Irak under FFIS indeholder
bl.a. støtte til genopbygning af central irakisk infrastruktur.
Foto fra UNDP.
A
FRIKAS
H
ORN
Implementeringen af programmet for Afrikas
Horn, som dækker perioden 2015-2017, og som
fokuserer på Somalia, Kenya og Etiopien, fortsat-
te i 2016. Programmet er komplementært til
landeprogrammerne i regionen og de operative
bidrag Danmark yder til NATO’s pirateribekæm-
pelsesoperation Ocean Shield i farvandene ud for
Østafrika. Ocean Shield blev afsluttet med ud-
gangen af 2016.
Programmet består af tre tematiske program-
mer: 1) stabilisering af Somalia, 2) styrkelse af
regional fredsbevarende kapacitet, og 3) styrket
kapacitet til at bekæmpe regionale trusler, inklu-
siv voldelig ekstremisme og grænseoverskriden-
de kriminalitet. Der er et samlet budget på 210
mio. kr. i perioden 2015-2017 og i 2016 en sam-
let bevilling på 79 mio. kr. Blandt indsatserne i
2016 kan nævnes:
Støtte til FN’s arbejde med at styrke rets- og
sikkerhedssektoren og bekæmpe maritim
kriminalitet i Somalia, herunder pirateri, bl.a.
gennem støtte til sikkerhedsarkitekturen,
kystvagt, domstole, fængsler samt overførs-
ler af dømte pirater til Somalia. Danmark har
i 2016 bl.a. været med til at finansiere tilste-
deværelsen af seks maritime mentorer ved
hhv. Mogadishu Maritime Police Unit,
Bosasso Port Police og Somaliland Coast-
guard.
6
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Årsrapporten for Danmarks samtænkte stabiliseringsindsatser for 2016, fra forsvarsministeren
1737692_0008.png
ÅRS- OG AKTIVITETSRAPPORT: SAMTÆNKT STABILISERING 2016
Medio 2016 blev en instruktør med fokus på
civilt-militært samarbejde (CIMIC) fra
hjemmeværnet desuden udsendt til Kenya.
Instruktøren indgår som en del af British
Peace Support Team, som træner regionale
styrker lokalt i militære færdigheder.
Kapacitetsopbygning af de etiopiske myn-
digheder inden for forebyggelse og bekæm-
pelse af pengehvidvask og terrorfinansiering
i regionen. Særligt fokus er på håndtering af
bevismateriale for online økonomisk krimi-
nalitet, træning og tillidsopbyggende aktivi-
teter myndigheder imellem samt informati-
onskampagner om risici ved pengehvidvask
og illegale pengestrømme. Statsadvokaten
for Særlig Økonomisk og International Kri-
minalitet bidrager med ekspertise.
Støtte til Politiets Efterretningstjenestes ka-
pacitetsopbygning af myndigheder i Kenya
inden for forebyggelse af radikalisering og
voldelig ekstremisme. En nyligt påbegyndt
tre-årig fortsættelse af programmet bygger
på succeser fra pilotfasen (2013-14) og vil
bl.a. støtte Kenya i at udvikle en certificerbar
Exit-uddannelse for udvalgte sikkerhedsoffi-
cerer samt etablere tværgående myndig-
hedssamarbejder og systemer på lokalt og
nationalt plan for forebyggelse, inspireret af
danske erfaringer og tilpasset den lokale
kontekst. Projektet har vist positiv fremdrift
og et stærkt lokalt ejerskab hos de kenyan-
ske partnere.
Fremme af maritim sikkerhed gennem ud-
sendelse af en rådgiver til kapacitetsopbyg-
ning af den kenyanske flåde.
Som en del af pilotprojektet blev undervisningsbogen ”An
Efficient and Practical Approach to Biosecurity” udarbejdet.
Bogen beskriver et fuldt biosikringssystem fra lovgivnings-
processen over etableringen af en biosikringsmyndighed til
guidelines og best practices for administration af biosikring.
S
AHEL
/M
ALI
I slutningen af 2013 blev et regionalt freds- og
stabiliseringsprogram for Sahel-regionen lance-
ret med Mali, Niger og Burkina Faso som priori-
tetslande. Programmet er 5-årigt med en samlet
størrelse på 125 mio. kr. Til og med 2016 er der
igangsat aktiviteter for 118 mio. kr., hvoraf der i
2016 blev igangsat nye aktiviteter for 10 mio. kr.
Programmet er komplementært til landepro-
grammer i Mali, Burkina Faso og Niger og foku-
serer på regional dialog og forsoning, demokra-
tisk kontrol med sikkerhedssektoren samt imø-
degåelse af voldelig ekstremisme og organiseret
kriminalitet. Indsatserne omfatter bl.a.:
Støtte til Danish Demining Group, der i
grænseområdet mellem Burkina Faso, Mali
og Niger kapacitetsopbygger lokalsamfund
til at håndtere lokale konflikter i grænseom-
råderne.
Opbygning af kapacitet til konflikthåndtering
blandt pastoralist-samfund i Sahel-regionen
gennem Centre for Humanitarian Dialogue.
Støtte til øget demokratisk kontrol med sik-
kerhedssektoren i hhv. Mali, Niger og Burki-
na Faso igennem National Democratic Insti-
tute i samarbejde med Geneva Centre for the
Democratic Control of Armed Forces.
Støtte til fransk-ledet kapacitetsopbygning af
den maliske nationalgarde. I 2016 doneredes
1,7 mio. kr. til indkøb af radioer med henblik
Desuden overgik det tidligere pilotprojekt, støtte
til biosikring og bioberedskab, i Kenya, i 2016 til
en ny tre-årig fase med fokus på sikring af mate-
riale, der kan misbruges til udvikling af biologi-
ske våben samt biologisk beredskab og regiona-
lisering. Projektet gennemføres af Center for
Biosikring og Bioberedskab ved Statens Serum
Institut i samarbejde med Sundhedsministeriet,
Forsvarsministeriet og Udenrigsministeriet.
7
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Årsrapporten for Danmarks samtænkte stabiliseringsindsatser for 2016, fra forsvarsministeren
1737692_0009.png
ÅRS- OG AKTIVITETSRAPPORT: SAMTÆNKT STABILISERING 2016
på at styrke gardens interne kommunikation.
Endvidere afholdte Hjemmeværnets Center
for Stabiliseringsindsatser et HR-seminar for
ledende officerer fra den maliske national-
garde i Danmark.
Finansiering af kurser på det regionale træ-
ningscenter École de Maintien de la Paix
(EMP) i Bamako. På skolen undervises solda-
ter fra afrikanske lande i post-
konfliktrelaterede fag.
Støtte til regionalt FN-program til bekæm-
pelse af voldelig ekstremisme og organiseret
kriminalitet, der bl.a. også yder støtte til Sa-
hel-G5 sekretariatet.
Frømandskorpsets kapacitetsopbygning af partnerenheder
fra Cameroun under Obangame Express 2016.
A
FGHANISTAN
-P
AKISTAN
Anden fase af det regionale stabiliseringspro-
gram for Afghanistan- og Pakistanregionen for
perioden 2015-2017 blev godkendt i oktober
2015. Programmet har et samlet budget på 312
mio. kr. Under programmet støttes rets- og sik-
kerhedssektorerne i regionen, herunder de af-
ghanske sikkerhedsstyrker (politi og militær),
samt grænsekontrol, bomberyddere og paki-
stanske maritime sikkerhedsagentur, PMSA, i
Pakistan. Derudover bidrages til fred og forso-
ning gennem dialoginitiativer. Programmet
komplementerer de øvrige danske indsatser i
regionen, herunder udviklingsbistanden, den
humanitære indsats og den militære indsats som
er beskrevet i Afghanistanstrategien 2015–2017.
Afghanistan-Pakistan programmet havde i 2016
en samlet bevilling på 63 mio. kr. og støttede
bl.a.:
Afghansk politi gennem Law and Order Trust
Fund for Afghanistan via delegeret samar-
bejde med EU.
Samarbejde med Pakistans Maritime Sikker-
hedsagentur vedr. anti-smugleri operationer,
havmiljø og søredning.
Støtte til den afghanske hær gennem NATO’s
Afghan National Army Trustfund.
Støtte til uddannelse af kommende militære
ledere på det afghanske officersakademi.
Støtte til bekæmpelsen af improviserede
sprængladninger (IED’er) i Pakistan.
Herudover bidrog Danmark i 2016 til FN’s mis-
sion i Mali, MINUSMA, med stabsofficerer, et
specialoperationsstyrkebidrag, posten som mis-
sionens styrkechef samt et politibidrag på ni
polititjenestemænd. I løbet af 2017 bidrager
Danmark med et C130J-transportfly til MI-
NUSMA. Derudover yder Danmark humanitær
bistand til Sahel-regionen med udgangspunkt i
krisen i Mali. Endelig fremmes der fra dansk side
løbende sekunderinger til EU's politi- og sikker-
hedstræningsmissioner (EUCAP) i henholdsvis
Mali og Niger.
M
ARITIM SIKKERHED I
G
UINEABUGTEN
Regeringen godkendte i slutningen af 2015 et
program, der skal bidrage til den internationale
indsats for at styrke den maritime sikkerhed i
Guineabugten i Vestafrika. Programmet på 15
mio. kr. blev indgået i 2015 med gennemførelse
af aktiviteter fra 2016. Programmet udspringer
af den danske strategi mod pirateri og væbnet
røveri til søs og består af to engagementer, der
implementeres af hhv. EU og IMO: 1) Støtte til
implementering af en afrikansk, regional struk-
tur for bekæmpelse af maritim kriminalitet og
pirateri og 2) støtte til øget havnesikkerhed i
regionen. I 2016 er der desuden ydet støtte til
Frømandskorpsets kapacitetsopbygning af part-
nerenheder fra Nigeria og Cameroun, og der blev
truffet beslutning om udsendelse af en maritim
rådgiver til den danske ambassade i Abuja i Ni-
geria.
Herudover støttes indsatser mhp. at fremme
dialog og forsoning i regionen. Dialogen mellem
Pakistan og Afghanistan er i 2016 konkret
fremmet gennem afholdelsen af to konferencer
8
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Årsrapporten for Danmarks samtænkte stabiliseringsindsatser for 2016, fra forsvarsministeren
1737692_0010.png
ÅRS- OG AKTIVITETSRAPPORT: SAMTÆNKT STABILISERING 2016
med deltagelse af repræsentanter fra bl.a. Af-
ghanistan og Pakistan samt ved udarbejdelse af
rapporter om sikkerhed i regionen.
Det forudses, at programmet i 2017 vil fortsætte
disse aktiviteter og desuden støtte grænsekon-
trollen mellem Afghanistan og Pakistan, herun-
der retssikkerheden for pågrebne personer.
og voldelig ekstremisme. Danske kommuner
(København og Viborg) bidrager med relevante
elementer fra den danske forebyggelsesmodel.
Endelig bidrager indsatsen til at imødegå ISIL’s
budskaber online og dels fremme forsoning i
Irak gennem dialog og positive og realistiske
alternative fortællinger. Der er tale om materiale
lavet af lokale moderate stemmer.
Primo 2017 iværksættes samarbejde med FN og
nationale uddannelsesakademier i Jordan, Liba-
non og Irak om at træne retshåndhævende myn-
digheder i efterforskning og retsforfølgelse af
terrorisme.
1.2
ANDRE STRATEGISKE INDSATSER
Træning af kvindelige politikadetter i Kabul er en af de man-
ge gode initiativer, den danske støtte til regionen har med-
ført. Foto fra UNAMA.
B
EKÆMPELSE AF VOLDELIG EKSTREMISME I
M
EL-
LEMØSTEN
I 2015 blev der oprettet en særlig FN-pulje på i
alt 12 mio. kr. for perioden 2015-2017 med mid-
ler øremærket til at støtte FN. Puljen giver mu-
lighed for at støtte projekter, som kan bidrage til
at styrke effektiviteten og kapaciteter ved FN’s
fredsarkitektur, herunder de fredsbevarende
missioners evne til at implementere Sikkerheds-
rådets mandater.
I 2016 er der under FN-puljen bl.a. ydet støtte til
uddannelsesaktiviteter, der sigter på at højne
kvaliteten af den missionsforberedende uddan-
nelse af personel og enheder, herunder de bi-
dragydende nationers egne instruktører. Dan-
mark har i den forbindelse støttet et nyetableret
Train the Trainers Centre i Entebbe i Uganda
med uddannelse af instruktører, der kan gen-
nemføre missionsforberedende uddannelse af
FN styrker samt en signalskole under FN’s Regi-
onal Information & Communications Technology
Services i Entebbe. Danmark har desuden ydet
fortsat støtte til United Nations Institute for
Training and Researchs (UNITAR) træningspro-
gram for afrikanske fredsbevarende tropper
forud for disses deployering i FN’s fredsbeva-
rende missioner. Danmark har endvidere ydet
støttet til konceptudvikling af såkaldte mobile
træningsteams (MTT), hvor rådgivere kan ud-
sendes til FN missioner med henblik på gennem-
førelse af kortere, intensive træningsforløb. Hen-
sigten er, at de mobile træningsteams vil kunne
undervise inden for en lang række områder,
herunder i FN’s pensum vedr. beskyttelse af civi-
le i en ”all of mission approach”. Endelig blev et
projekt med fokus på at engagere troppebidrag-
9
Fonden igangsatte ultimo 2015 en regional pilot-
indsats til forebyggelse og bekæmpelse af volde-
lig ekstremisme og imødegåelse af radikalisering
(28,5 mio. kr.) med fokus på at styrke ISIL-
frontlinjestaters (som Jordan og Libanon samt
Tunesien) kapaciteter til at forebygge og be-
kæmpe terrorisme. Programmet er komplemen-
teret til landeindsatserne i regionen. Som led i
Fondens opprioritering af området er der ud-
sendt en regional programkoordinator til Jordan
med ansvar for yderligere at styrke samarbejdet
om terrorbekæmpelse med nøglelande i regio-
nen.
Fokus vil bl.a. være på kapacitetsopbygning af
’Financial Intelligence Units’ (hvidvask og ter-
ror), forebyggelse af radikalisering på lokalt ni-
veau, herunder fremme kommuners rolle, samt
strategisk modkommunikation mod ISIL’s ideo-
logi. Med afsæt i gode erfaringer fra Fondens
tidligere indsatser på bl.a. Afrikas Horn udmøn-
tes indsatserne primært via myndighedssamar-
bejde, hvor danske eksperter under Justitsmini-
steriet og Udlændige og, Integrations ministeriet
udsendes til regionen for at bistå søstermyndig-
heder indenfor imødegåelse af terrorfinansiering
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Årsrapporten for Danmarks samtænkte stabiliseringsindsatser for 2016, fra forsvarsministeren
1737692_0011.png
ÅRS- OG AKTIVITETSRAPPORT: SAMTÆNKT STABILISERING 2016
ydende nationer i dialog om implementering af
Protection of Civilians (PoC) mandater afsluttet i
2016 med gennemførelse af en workshop i New
York.
evne til at følge fremdriften under de enkelte
programmer, monitere risici, støtte implemente-
ring af stabiliseringsindsatserne samt opsamle
læringspunkter fra disse.
Danmark har i 2015 og 2016 støttet FN's uddannelses- og
træningsorganisation UNITARs gennemførelse af
predeployeringstræning. Ovenstående billede er fra
træningskursus i Senegal i april 2016, forud for udsendelse til
MINUSCA.
Fonden har endvidere støttet NATO’s indsatser i
Ukraine gennem støtte til fonde og programmer
med fokus på hhv. bekæmpelse af improviserede
sprængladninger (IEDer) og korruptionsfore-
byggelse.
2 LÆRING & POLITIKINITIATIVER
S
TABILISATION
L
EADERS
’ F
ORUM
Danmark deltog i det femte møde i Senior Stabi-
lisation Leaders’ Forum i oktober 2016 i Berlin.
Formålet med netværket er, at chefer for udvalg-
te stabiliseringsenheder under uformelle ram-
mer har mulighed for at drøfte aktuelle stabilise-
ringsproblemstillinger og planlægge fælles ind-
satser. Kredsen tæller, udover Danmark, EU,
USA, Storbritannien, Nederlandene, Frankrig,
Tyskland, Canada og Australien. En række aktu-
elle emner blev drøftet, herunder Syrien, Irak og
Libyen. Danmark præsenterede et oplæg om
bekæmpelse af radikalisering i Afrika, og den
efterfølgende dialog afdækkede, at der er mulig-
heder for fremtidigt operativt samarbejde med
bl.a. UK.
E
VALUERING AF
F
REDS
-
OG STABILSERINGSFONDEN
I 2014 blev der gennemført en omfattende eva-
luering af den samlede Freds- og Stabiliserings-
fonds første tre år. På baggrund af evalueringen
blev et nyt moniterings- og evalueringssystem
taget i brug i 2016. Systemet skal styrke fondens
10