Forsvarsudvalget 2016-17
FOU Alm.del Bilag 5
Offentligt
Forsvarsministeriet
Forslag
til
Lov om jobordning for veteraner
Anvendelsesområde
§ 1.
Loven har til formål at styrke muligheden for
beskæftigelse for veteraner med psykiske eller fysiske
skader pådraget i forbindelse med udsendelse.
Stk. 2.
Som veteran anses i denne lovs forstand en
person, der enten som enkeltperson eller i en enhed har
været udsendt i mindst én international mission under
Forsvarsministeriets område, og som i særlig grad har
vanskeligt ved at bevare en fast tilknytning til
arbejdsmarkedet på grund af psykiske eller fysiske
skader pådraget i forbindelse med en sådan udsendelse.
Stk. 3.
Arbejdsgivere kan hos Veterancenteret anmode
om bekræftelse på, at en veteran er omfattet af stk. 2.
Bekræftelsen fra Veterancenteret er en forudsætning for,
at arbejdsgiveren kan give veteranen fortrinsret efter § 2
og opnå jobpræmie efter § 3. Bekræftelsen skal foreligge
senest på tidspunktet for indgåelse af ansættelsesaftalen.
Fortrinsadgang hos offentlige arbejdsgivere
§ 2.
Offentlige arbejdsgivere kan give kvalificerede
veteraner omfattet af § 1, stk. 2, fortrinsadgang til stil-
linger, jf. dog § 1, stk. 3.
Jobpræmie til arbejdsgivere
§ 3.
Arbejdsgivere, bortset fra statslige arbejdsgivere,
der ansætter personer omfattet af § 1, stk. 2, har ret til en
jobpræmie på 50.000 kr., hvis ansættelsesforholdet har
en varighed på mindst 26 uger, jf. dog § 1, stk. 3. Der
kan kun udbetales præmie til den samme arbejdsgiver én
gang pr. veteran.
Stk. 2.
Det er herudover en betingelse,
1) at ansættelsesforholdet ikke har været afbrudt, og
2) at den gennemsnitlige arbejdstid opgjort for peri-
oden på 26 ugers ansættelse har været mindst 15
timer om ugen.
§ 4.
Arbejdsgiveren ansøger Veterancenteret om
udbetaling af jobpræmie. Veterancenteret kontrollerer, at
betingelserne i § 3 for ret til præmie er opfyldt, træffer
afgørelse herom og udbetaler præmien.
Stk. 2.
Arbejdsgiverens ansøgning skal vedlægges
bekræftelse efter § 1, stk. 3, og dokumentation for
ansættelsens varighed, omfang og påbegyndelses-
tidspunkt samt for, at ansættelsesforholdet ikke har været
afbrudt.
Stk. 3.
Ansøgning kan tidligst indgives efter 26 ugers
ansættelse og senest 26 uger efter, at perioden på 26
uger, jf. § 3, stk. 1, er udløbet.
Stk. 4.
Til brug for administrationen af jobpræmie-
ordningen efter denne lov kan Veterancenteret ved brug
af personnummer få terminaladgang til indkomst-
registeret til oplysninger om løn, arbejdstid og ansæt-
telsens start- og ophørstidspunkt, jf. § 7, stk. 1, i lov om
et indkomstregister. Oplysningerne skal vedrøre per-
soner, der er omfattet af lovens § 1, stk. 2, og for hvem
arbejdsgiveren har ansøgt om udbetaling af en
jobpræmie efter § 3. Oplysningerne er undergivet
tavshedspligt i Veterancenteret.
Tilbagebetaling
§ 5.
En arbejdsgiver, der uberettiget har fået udbetalt
jobpræmie efter § 3, skal betale beløbet tilbage, hvis
udbetalingen
skyldes
arbejdsgiverens
urigtige
oplysninger eller fortielser, eller hvis arbejdsgiveren i
øvrigt indså eller burde have indset, at modtagelsen af
beløbet var uberettiget.
Klagemuligheder
§ 6.
Veterancenterets afgørelser efter denne lov kan
indbringes for Forsvarsministeriet inden seks uger efter,
at klageren har fået meddelelse om afgørelsen.
Stk. 2.
Forsvarsministeriet kan se bort fra overskridelse
af klagefristen i stk. 1, når der er særlig grund hertil.
Ikrafttræden m.v.
§ 7.
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Stk. 2.
Loven finder anvendelse på stillinger, der
besættes efter ikrafttrædelsestidspunktet.
§ 8.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 5: Udkast til lovforslag om jobordning for veteraner, fra forsvarsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Baggrunden for lovforslaget
3. Lovforslagets hovedindhold
3.1. Fortrinsadgang til job hos offentlige arbejdsgivere
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Den foreslåede ordning
3.2. Jobpræmie til arbejdsgivere
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Den foreslåede ordning
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
10. Sammenfattende skema
2
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 5: Udkast til lovforslag om jobordning for veteraner, fra forsvarsministeren
1. Indledning
Siden 1948 har mere end 50.000 danskere været
udsendt til verdens brændpunkter. Vilkårene under en
udsendelse i en international mission afviger fra andre
erhverv. Der er en indbygget og kalkuleret risiko i det
arbejde, der udføres – en risiko, der i sagens natur aldrig
vil kunne fjernes.
En udsendelse kan have store omkostninger, fysiske
og psykiske, for den enkelte. Det danske samfund skal
derfor sikre en veteranindsats, der yder den bedst mulige
støtte, også efter udsendelse.
Den danske veteranindsats bygger på mange års
arbejde og erfaringer. For regeringen er det vigtigt, at
den positive udvikling forsætter med fokus på konkrete
initiativer og handling og på effekten for veteraner og
deres pårørende.
Langt de fleste veteraner vender beriget hjem og med
øgede kompetencer. Andelen af hjemsendte veteraner,
der enten er i beskæftigelse eller under uddannelse, er
høj.
En mindre gruppe af veteraner vender imidlertid hjem
med udfordringer. For dem kan det være vanskeligt at
finde fodfæste på arbejdsmarkedet.
Det er centralt, at de veteraner, der befinder sig i
periferien af arbejdsmarkedet, støttes i at få et aktivt
arbejdsliv. Fleksibilitet og forståelse fra arbejdsgivere
bidrager sammen med en aktiv beskæftigelsesindsats fra
både det særlige Veterancenter og fra kommunernes
jobcentre til, at veteraner så vidt muligt igen kan få et
aktivt arbejdsliv.
Med dette lovforslag styrkes veteranindsatsen
yderligere, ved at offentlige arbejdsgivere får mulighed
for at give veteraner fortrinsret til stillinger, ligesom
virksomheder og myndigheder, der har haft en veteran
ansat i seks måneder, kan blive tildelt en jobpræmie, som
f.eks. kan bruges til mentorvirke og kompetence-
udvikling. Disse tiltag skal åbne nye muligheder for
veteraner, der har vanskeligt ved at bevare en fast
tilknytning til arbejdsmarkedet.
2. Baggrunden for lovforslaget
På flagdagen den 5. september 2016 lancerede
regeringen et servicetjek af veteranindsatsen for at sikre
de bedst mulige vilkår for veteraner og deres pårørende.
Regeringen satte med servicetjekket fornyet fokus på
veteranindsatsen. Veteraner har været udsendt på vegne
af Danmark, og regeringen finder, at der påhviler alle et
ansvar for at sikre veteranerne en ordentlig og
respektfuld modtagelse efter deres indsats. De veteraner,
der har behov for hjælp og støtte, skal vide, at samfundet
støtter dem.
Et af initiativerne i servicetjekket af veteranindsatsen
er at hjælpe veteraner, der befinder sig i periferien af
arbejdsmarkedet, til at komme i beskæftigelse.
Initiativet udmøntes i dette lovforslag.
3. Lovforslagets hovedindhold
3.1. Fortrinsadgang til job hos offentlige arbejdsgivere
3.1.1. Gældende ret
En privat arbejdsgiver, der har opslået en ledig stilling,
afgør – med forbehold for kollektive aftaler og
overenskomster – hvilke af ansøgerne, der skal
indkaldes til samtale, og hvem der skal ansættes i
stillingen. Den private arbejdsgiver har således
mulighed for at inddrage f.eks. sociale hensyn, herunder
hensyn til ansøgere, der er veteraner.
En offentlig myndighed må derimod kun lægge vægt
på saglige kriterier i forbindelse med sin virksomhed,
herunder ved ansættelse af personale i ordinære
stillinger. Ansættelse af personale sker med det formål,
at myndigheden kan løse sine opgaver bedst muligt. En
offentlig myndighed er derfor forpligtet til altid at
ansætte den bedst kvalificerede ansøger. Den offentlige
arbejdsgiver må således alene lægge vægt på forhold,
der er egnet til at understøtte vurderingen af, hvem der
er den bedst kvalificerede til den konkrete stilling. Den
offentlige arbejdsgiver kan altså ikke lægge vægt på
f.eks. sociale hensyn ved vurderingen af, hvilken
ansøger, der skal indkaldes til samtale eller ansættes.
Veteraner, der søger stillinger ved en offentlig
myndighed, skal således efter de gældende regler
bedømmes på deres kvalifikationer på samme måde som
andre ansøgere.
3.1.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at offentlige arbejdsgivere får mulighed
for at fravige kravet om alene at lægge vægt på en
ansøgers kvalifikationer. Det sker ved at give veteraner
inden for målgruppen fortrinsadgang til job.
Fortrinsadgangen vil betyde, at en offentlig
arbejdsgiver kan lade hensyn til, at der er tale om en
veteran, indgå, og – hvis den pågældende arbejdsgiver
ønsker det – være afgørende for, hvem arbejdsgiveren
indkalder til samtale eller ansætter. Det er en
forudsætning, at veteranen i overensstemmelse med
almindelige principper for ansættelse af medarbejdere i
det offentlige er kvalificeret til at varetage stillingen.
Med ordningen får offentlige arbejdsgivere bedre
rammer for – på samme vis som de private arbejdsgivere
– at bidrage til den beskæftigelsesrettede indsats for
veteraner.
Den enkelte offentlige arbejdsgiver afgør selv, om
denne vil gøre brug af fortrinsadgangen for en ansøger i
3
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 5: Udkast til lovforslag om jobordning for veteraner, fra forsvarsministeren
målgruppen i forbindelse med besættelsen af en konkret
stilling.
Der henvises til den foreslåede § 2.
3.2. Jobpræmie til arbejdsgivere
3.2.1. Gældende ret
Jobpræmie til arbejdsgivere, der ansætter veteraner, er
et nyt initiativ i beskæftigelsesindsatsen for veteraner. En
lignende model kendes dog fra den tidligere akutjob-
ordning, jf. lov nr. 1033 af 7. november 2012 om akutjob
og jobpræmie til arbejdsgivere.
3.2.2. Den foreslåede ordning
For at styrke arbejdsgivernes tilskyndelse til at finde
job til veteraner, foreslås der indført en præmierings-
ordning for arbejdsgivere, der ansætter veteraner
omfattet af målgruppen i midlertidige eller i permanente
job.
Statslige arbejdsgivere vil ikke blive omfattet af job-
præmieordningen.
Præmien vil være på 50.000 kr., når ansættelses-
forholdet har en varighed på minimum 26 uger.
Det vil yderligere være en betingelse for udbetaling af
jobpræmien, at den ansatte har været ansat uden
afbrydelse og med en gennemsnitlig arbejdstid på
mindst 15 timer ugentligt.
Jobpræmieordningen vil blive administreret af
Veterancenteret. Den enkelte arbejdsgiver ansøger
Veterancenteret om udbetaling af jobpræmien og
vedlægger dokumentation for, at ansættelsesforholdet
opfylder kriterierne for udbetaling. Veterancenteret
behandler ansøgningen og udbetaler herefter præmien.
Der henvises til de foreslåede §§ 3 og 4.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Indførelsen af en jobpræmie til arbejdsgivere, der
ansætter veteraner fra målgruppen, vil medføre offent-
lige merudgifter.
Midler fra den nedlagte Irak- og Afghanistan-
kommission anvendes til en styrkelse af indsatsen for
danske veteraner. Der tilføres et engangsbeløb på 20
mio. kr. til styrkelse af veteranindsatsen, hvoraf 5 mio.
kr. indgår i jobordningen i perioden 2017-2018.
Jobordningen skal indledningsvist fungere i to år,
hvorefter ordningen evalueres. De årlige omkostninger
vil forventelig udgøre ca. 2,5 mio. kr.
Udgifterne i forbindelse med lovforslaget kan således
afholdes inden for Forsvarsministeriets samlede ramme.
Lovforslaget medfører begrænsede administrative
konsekvenser for det offentlige, idet Veterancenteret vil
skulle udarbejde bekræftelser samt varetage udbetaling
af jobpræmien.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige konsekvenser.
Det har været vurderet, om lovforslaget rejser
spørgsmål om statsstøtte i forhold til EUF-traktatens
artikel 107, stk. 1. Det er vurderingen, at lovforslaget,
fordi der er tale om en generel ordning, der kan anvendes
af alle virksomheder på lige og objektive vilkår, og fordi
ordningen er lovbestemt uden budgetmæssige
begrænsninger eller skønsbestemmelser, ikke omhandler
en ordning, der tildeler virksomheder selektive fordele,
men vedrører en generel ordning for alle virksomheder,
der falder udenfor EUF-traktatens statsstøttebegreb og
ikke indebærer statsstøtte.
4
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 5: Udkast til lovforslag om jobordning for veteraner, fra forsvarsministeren
1672833_0005.png
9. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra X. september 2016 til X. oktober 2016 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Beskæftigelsesrådet, Centralforeningen for Stampersonel, Danmarks Veteraner, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Handicapforbund, Dansk Industri, Danske Regioner, Dansk Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Fonden Danske Veteranhjem, Hærens Konstabel- og Korporalforening, Hovedorganisationen af
Officerer i Danmark, Hovedorganisationen for Reservepersonel i Danmark , InterForce, KFUMs Soldatermission i Danmark,
KL, Soldaterlegatet og Veteranalliancen.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
Mindreudgifter
Ingen
Negative konsekvenser/
Merudgifter
Jobpræmieordningen vil medføre
statslige udgifter på ca. 2,5 mio. kr. om
året. Udgifterne afholdes indenfor
Forsvarsministeriets eksisterende
ramme.
Lovforslaget medfører begrænsede
administrative konsekvenser for det
offentlige, idet Veterancenteret vil
skulle udarbejde bekræftelser samt
varetage udbetaling af jobpræmien.
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner
Ingen
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU- retlige
minimumsforpligtelser (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget har ikke EU-retlige konsekvenser
JA
Nej
X
5
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 5: Udkast til lovforslag om jobordning for veteraner, fra forsvarsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 1
beskriver lovens
formål, som er at fremme den beskæftigelsesrettede
indsats over for veteraner med fysiske eller psykiske
skader i forbindelse med udsendelse.
Det sker for at støtte de veteraner, der befinder sig i
periferien af arbejdsmarkedet, i at få et aktivt arbejdsliv.
Fleksibilitet og forståelse fra arbejdsgivere sammen med
en aktiv beskæftigelsesindsats fra Veterancentret og
kommunernes jobcentre bidrager til, at veteraner så vidt
muligt igen kan få et aktivt arbejdsliv.
Målgruppen for lovforslaget er ikke alle veteraner,
men alene den mindre gruppe af veteraner, som i særlig
grad har behov for en beskæftigelsesrettet indsats. Det
foreslås derfor i
stk. 2,
at en veteran i denne lovs
forstand defineres som en person, der som enkeltperson
eller i en enhed har været udsendt i mindst én
international mission under Forsvarsministeriets
område, og som i særlig grad har vanskeligt ved at
bevare en fast tilknytning til arbejdsmarkedet på grund
af psykiske eller fysiske skader pådraget i forbindelse
med udsendelse.
Det er ikke en forudsætning, at veteranen aktuelt er
uden job.
Den foreslåede ordning omfatter først og fremmest: 1)
Veteraner i Veterancenterets Pulje, som omfatter
tjenestegørende veteraner i rehabiliteringsforløb, 2)
andre ansatte veteraner, der støttes med en
beskæftigelsesmæssig indsats fra Veterancenteret og 3)
tidligere
ansatte
veteraner,
der
støttes
af
Veterancenterets mentor- og beskæftigelsesrådgivere.
Det er Veterancenteret, som vurderer, om en veteran i
særlig grad har vanskeligt ved at bevare en fast
tilknytning til arbejdsmarkedet på grund af psykiske eller
fysiske skader pådraget i forbindelse med udsendelse.
Ved denne vurdering lægger Veterancenteret bl.a. vægt
på om veteranens psykiske og/eller fysiske mén
vanskeliggør varetagelsen af arbejdsfunktioner indenfor
veteranens aktuelle uddannelses- og kompetencefelt. Det
kan ligeledes indgå i vurderingen, om veteranen uden
særlig støtte, herunder ved brug af den foreslåede
ordning, vil have vanskeligt ved at opnå ansættelse
indenfor sit uddannelses- og kompetencefelt. Herudover
kan der også lægges vægt på gennemførte uddannelser
og specifikke faglige kompetencer, nuværende og
tidligere ansættelser, omfanget af hele eller delvise
ledighedsperioder, eventuelle sociale, psykologiske eller
lægefaglige vurderinger samt nuværende eller tidligere
beskæftigelsesmæssige indsatser over for den
pågældende, eventuelt set i kombination med veteranens
generelle
behov
for
støtte
og
jobmæssige
udviklingsmuligheder.
En forudsætning for, at arbejdsgiveren kan give en
veteran fortrinsret efter § 2 og opnå jobpræmie efter § 3,
er, at vedkommende er omfattet af stk. 2. Det foreslås
derfor i
stk. 3,
at arbejdsgivere i en ansættelsessituation
via en formular kontakter Veterancenteret og anmoder
om en bekræftelse på, at en ansøger er omfattet af stk. 2.
Formularen påføres ansøgerens samtykke til, at
Veterancenteret kan oplyse arbejdsgiveren om, hvorvidt
ansøgeren er omfattet af stk. 2.
Situationen vil oftest være, at en veteran selv oplyser
arbejdsgiveren om ordningen, hvorefter arbejdsgiveren
kontakter Veterancenteret og får be- eller afkræftet, at
vedkommende er omfattet af stk. 2.
Bekræftelsen fra Veterancenteret vil være baseret på
en konstatering af, om ansøgeren har været udsendt i en
international mission under Forsvarsministeriets område
samt en vurdering af, om ansøgeren i særlig grad har
vanskeligt ved at bevare en fast tilknytning til
arbejdsmarkedet på grund af psykiske eller fysiske
skader pådraget i forbindelse med udsendelse, jf.
bemærkningerne til stk. 2.
Veterancenterets vurdering vil typisk ske på baggrund
af centerets forudgående kendskab til den pågældende
ansøger. Hvis ansøgeren ikke er kendt af Veteran-
centeret, eller hvis Veterancenteret ikke er i besiddelse
af tilstrækkelige oplysninger til at foretage vurderingen,
vil centeret gennem en henvendelse til ansøgeren søge at
skaffe de nødvendige oplysninger. Såfremt Veteran-
centeret herefter ikke indenfor en periode på 30 dage fra
modtagelsen af arbejdsgiverens anmodning har været i
stand til at komme i kontakt med ansøgeren, eller
såfremt ansøgeren ikke ønsker at bidrage med de
nødvendige oplysninger, meddeler centeret arbejds-
giveren, at ansøgeren på det foreliggende grundlag ikke
kan anses for at være omfattet af stk. 2.
Bekræftelsen skal foreligge senest på tidspunktet for
indgåelse af ansættelsesaftalen, således at det sikres, at
grundlaget for en eventuel fortrinsadgang til den
pågældende stilling, jf. § 2, og senere udbetaling af en
jobpræmie, jf. § 3, er til stede, inden ansættelsesaftalen
underskrives.
Til § 2
Det foreslås, at offentlige arbejdsgivere får mulighed
for at give veteraner omfattet af målgruppen, jf. § 1, stk.
2, fortrinsadgang til job. Fortrinsadgangen vil gælde i
forhold til alle myndigheder, der henregnes til den
offentlige forvaltning.
6
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 5: Udkast til lovforslag om jobordning for veteraner, fra forsvarsministeren
Forslaget indebærer, at der i forbindelse med rekrut-
tering af medarbejdere lovligt kan lægges vægt på, at en
ansøger er omfattet af målgruppen.
Forslaget betyder, at arbejdsgiveren kan vælge at
indkalde en veteran fra målgruppen til samtale eller at
ansætte en veteran fra målgruppen, selv om der måtte
være andre ansøgere, der er bedre kvalificeret.
Det er altid en forudsætning, at veteranen i overens-
stemmelse med almindelige principper om ansættelse af
medarbejdere i det offentlige er kvalificeret til at vare-
tage stillingen.
Modtager en offentlig arbejdsgiver ansøgninger fra
flere veteraner, og er der blandt disse flere, der er
kvalificeret til at varetage stillingen, kan arbejdsgiveren
i medfør af fortrinsadgangen også ved valget mellem
ansøgere fra målgruppen indbyrdes tage hensyn til f.eks.
længden af den periode, ansøgeren har været væk fra
arbejdsmarkedet. Arbejdsgiveren kan således vælge at
ansætte en veteran, der er kvalificeret til at varetage stil-
lingen, selv om der er en anden ansøger fra målgruppen,
der efter de almindelige principper om ansættelse af
medarbejdere i det offentlige er bedre kvalificeret.
Fortrinsadgangen indebærer ikke i øvrigt nogen
fravigelse af de gældende rammer for rekruttering og
ansættelse i den offentlige sektor.
Det er en forudsætning for, at arbejdsgiveren kan give
den pågældende fortrinsret, at Veterancenteret har
bekræftet, at den pågældende er omfattet af den fore-
slåede § 1, stk. 2, jf. § 1, stk. 3.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at arbejdsgivere, bortset fra stats-
lige arbejdsgivere, der ansætter veteraner fra mål-
gruppen, jf. den foreslåede § 1, stk. 2, har ret til en
præmie på 50.000 kr.
Der vil ikke være tale om en ansættelse i bestem-
melsens forstand, hvis veteranen i forvejen er ansat i en
anden stilling hos samme arbejdsgiver.
Elev- og lærepladser er omfattet af ordningen, såfremt
der er tale om et ansættelsesforhold hos arbejdsgiveren.
Stillingerne skal være ordinære, det vil sige på sæd-
vanlige løn- og arbejdsvilkår, og kan være både
permanente og midlertidige. Der vil dog kunne
udbetales jobpræmie for veteraner, der ansættes i
fleksjob, hvis de øvrige betingelser er opfyldt.
Ansættelsesforholdet skal have en varighed på mini-
mum 26 uger, og der udbetales således ikke præmie for
ansættelsesforhold under 26 ugers varighed.
Præmien skal medregnes til arbejdsgiverens
skattepligtige indkomst.
Det er en forudsætning for udbetaling af præmie, at
Veterancenteret har bekræftet, at den pågældende er
omfattet af den foreslåede § 1, stk. 2, jf. § 1, stk. 3.
Efter
stk. 2
er det en betingelse for opnåelse af præ-
mie, at veteranen har været ansat i en sammenhængende
periode på 26 uger. Det indebærer, at ansættelses-
forholdet ikke må have været afbrudt i perioden. Et
ansættelsesforhold betragtes dog som uafbrudt, selv om
den ansatte har været hjemsendt på grund af vejrlig og
materialemangel. Ligeledes betragtes perioder med
sygdom og barsel uden løn ikke som en afbrydelse af
ansættelsesforholdet.
Kravet om, at ansættelsesforholdet skal være uafbrudt,
skal ses i sammenhæng med, at præmien ydes for, at
veteraner opnår og fastholder beskæftigelse.
Ud over, at ansættelsesforholdet har haft en varighed
på minimum 26 uger, er det en betingelse, at ansættelsen
i 26 ugers-perioden har haft et omfang svarende til en
gennemsnitlig arbejdstid på mindst 15 timer om ugen,
for hvilke der er udbetalt løn (løntimer). Endelig foreslås
det, at den samme arbejdsgiver alene kan få udbetalt
præmie én gang pr. veteran omfattet af ordningen.
Til § 4
Arbejdsgiveren skal efter det foreslåede
stk. 1
indsende en skriftlig ansøgning om udbetaling af job-
præmie til Veterancenteret.
Veterancenteret kontrollerer, at betingelserne for
udbetaling af jobpræmie til arbejdsgiveren, jf. den
foreslåede § 3, er opfyldt, hvorefter Veterancenteret
udbetaler præmien.
Det følger af det foreslåede
stk. 2,
at arbejdsgiveren til
brug for Veterancenterets afgørelse om jobpræmie skal
fremlægge relevant dokumentation.
Arbejdsgiveren skal ved en tro og love-erklæring
dokumentere at ansættelsesforholdet ikke har været
afbrudt, jf. den foreslåede § 3, stk. 2, nr. 1, samt
dokumentere ansættelsens varighed, omfang og
påbegyndelsestidspunkt, jf. den foreslåede § 3, stk. 2, nr.
2.
Dokumentation for ansættelsesforholdets varighed,
omfang og påbegyndelsestidspunkt kan være lønsedler
eller oplysninger registreret i indkomstregisteret. Disse
oplysninger kan også indgå som dokumentation for, at
ansættelsesforholdet ikke har været afbrudt.
Arbejdsgiveren vedlægger endvidere kopi af bekræf-
telsen efter den foreslåede § 1, stk. 3, om, at pågældende
er omfattet af § 1, stk. 2.
Det foreslås i
stk. 3,
at arbejdsgiveren tidligst kan
indsende ansøgning om udbetaling af jobpræmie efter
26 ugers ansættelse og senest 26 uger efter, at 26 ugers
7
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 5: Udkast til lovforslag om jobordning for veteraner, fra forsvarsministeren
perioden er udløbet, jf. den foreslåede § 4, stk. 1.
Fristerne skal medvirke til, at Veterancenteret ikke
modtager unødige ansøgninger, men først modtager
ansøgninger fra det tidspunkt, hvor det kan dokumen-
teres, at betingelserne for udbetaling af beløbet er
opfyldt. Formålet er endvidere, at Veterancenteret ikke
skal behandle ansøgninger vedrørende ansættelses-
forhold, der ligger relativt langt tid tilbage.
Efter det foreslåede
stk. 4
kan Veterancenteret efter §
7, stk. 1, i lov om et indkomstregister til brug for
administrationen af jobpræmieordningen få terminal-
adgang til oplysninger om løn, antal løntimer samt om
ansættelsesforholdets start- og sluttidspunkt i
indkomstregisteret. Forslaget sikrer en let og smidig
administration af jobpræmieordningen og giver
Veterancenteret mulighed for at validere arbejdsgiverens
egne oplysninger, jf. den foreslåede § 4, stk. 2.
Adgang til oplysninger i indkomstregisteret svarer til
den, der gælder for blandt andre anerkendte arbejds-
løshedskasser.
Veterancenterets adgang begrænses til personer
omfattet af den foreslåede § 1, stk. 2, og for hvem
arbejdsgiveren har ansøgt om udbetaling af en
jobpræmie, jf. den foreslåede § 3.
De oplysninger, som Veterancenteret får adgang til, er
undergivet tavshedspligt og er omfattet af straffelovens
§ 152 og §§ 152 c-f.
Til § 5
Det foreslås, at en arbejdsgiver, der uberettiget har
modtaget jobpræmie fra Veterancenteret, skal betale
beløbet
tilbage,
hvis
udbetalingen
skyldes
arbejdsgiverens urigtige oplysninger eller fortielser, eller
hvis arbejdsgiveren i øvrigt indså eller burde have
indset, at modtagelsen af beløbet var uberettiget.
Reglen svarer til reglerne og principperne i § 86, stk. 1
og 12, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
vedrørende tilbagebetaling af uberettiget modtagelse af
arbejdsløshedsdagpenge og andre ydelser samt den
skattefri præmie i efterlønsordningen.
Til § 6
Veterancenteret træffer efter det foreslåede
stk. 1
afgørelse om udbetaling af jobpræmie på grundlag af en
ansøgning fra arbejdsgiveren, jf. den foreslåede § 4.
Arbejdsgiveren har mulighed for at påklage
Veterancenterets afgørelse til Forsvarsministeriet.
Forslaget svarer til de almindelige principper, der
gælder for klage over forvaltningens afgørelser m.v.
Konkret foreslås det, at arbejdsgiveren kan indbringe
Veterancenterets afgørelse for Forsvarsministeriet inden
seks uger efter, at arbejdsgiveren har fået meddelelse om
afgørelsen.
Det foreslås i
stk. 2,
at Forsvarsministeriet kan se bort
fra overskridelse af klagefristen, når der er særlig grund
hertil. Det kan f.eks. være undskyldelige omstændig-
heder såsom sygdom eller fejl i forbindelse med frem-
sendelse af klageskrivelsen.
Til § 7
Loven foreslås efter
stk. 1
at træde i kraft den 1. januar
2017.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 2
indebærer en
tidsmæssig afgrænsning af, hvornår en ansættelse er
omfattet af reglerne om fortrinsadgang samt udbetaling
af jobpræmie, således at loven alene finder anvendelse
på stillinger, der besættes efter lovens ikrafttrædelses-
tidspunkt.
Til § 8
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og
Grønland.
8