Forsvarsudvalget 2016-17
FOU Alm.del Bilag 44
Offentligt
1718114_0001.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
National strategi for forebyggelse af
ulykker og katastrofer
1
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0002.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
Udarbejdet af:
Beredskabsstyrelsen
Datavej 16
3460 Birkerød
Telefon 45 90 60 00
E-mail: [email protected]
www.brs.dk
Fotos og illustrationer:
Forside: Colourbox
Side 5: Colourbox (venstre og midten),
Christian V. Cortsen (højre)
Side 7: Colourbox
Side 9: Colourbox
Side 11: Kenneth Meyer
Side 13: Beredskabsstyrelsen
Side 14: Aalborg Kommune (øverst),
Slagelse Kommune (nederst)
Side 15: Det Kriminalpræventive Råd
(øverst), Region Nordjylland (midten),
Beredskabsstyrelsen (nederst)
Side 17: Beredskabsstyrelsen
Side 20: Colourbox
December 2016
2
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0003.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
National strategi for forebyggelse af
ulykker og katastrofer
Færre døde og tilskadekomne og færre udgifter til skader i
forbindelse med brande, stærke storme og oversvømmelser
Øget risikobevidsthed og mere handlekraft, selvhjulpenhed
og hjælpsomhed i befolkningen før, under og efter alvorlige
ulykker og katastrofer
3
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0004.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
4
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0005.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
National strategi for forebyggelse
af ulykker og katastrofer
Borgere, foreninger, organisationer, virksom-
heder og myndigheder gør allerede meget
for at forebygge alvorlige ulykker, men vi bør
være opmærksomme på, at risikobilledet er
under stadig forandring. Nogle hændelsesty-
per oplever vi færre af, mens andre ser ud til
at blive hyppigere eller voldsommere, og vi
bliver stillet over for nye eller ændrede trus-
ler. Det betyder, at der også vil være et vok-
sende behov for mere viden og kapacitetsud-
vikling, der kan sikre, at vi er i stand til at
forebygge ulykker og katastrofer.
De udfordringer, vi står overfor nu og i fremti-
den, bliver stadig mere komplekse (klima,
folkevandringer, terrortrusler m.v.). Der er
derfor behov for et øget tværgående fokus på
samfundets sårbarhed. Vi ser bl.a., at risikoen
for ekstreme vejrfænomener er stigende. De
seneste år har vi oplevet, hvad stærke storme,
oversvømmelser fra havet og skybrud kan
medføre af skader og tab af ejendom – både
for den enkelte borger og for samfundet som
helhed. F
.eks. måtte forsikringsselskaberne
efter skybruddet over København i juli 2011
udbetale omkring 6 mia. kr. i erstatninger,
hvilket gjorde hændelsen til den dyreste vejr-
skade i Europa det år.
Ud over ekstreme vejrfænomener peges der i
Beredskabsstyrelsens rapport Nationalt Risi-
kobillede bl.a. på risici fra smitsomme syg-
domme, store transport- og industriulykker
samt terrorhandlinger og cyberangreb.
Vi er desuden helt afhængige af strøm, vand
og IT, for at samfundsvigtige funktioner funge-
rer og er stabile. Men den tætte sammenkob-
ling af systemerne gør, at konsekvenserne af
ekstreme hændelser hurtigt kan sprede sig.
Det betyder bl.a., at det er blevet vanskeli-
gere at forudsige, hvordan en krise vil udvikle
sig, og hvem og hvad der bliver ramt. Det er
derfor en stor hjælp, når mange er forberedte
og er i stand til at gribe ind og hjælpe til.
5
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0006.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
Hvorfor en forebyggelsesstrategi?
Fakta om ulykker og indsatser
Når der indtræffer ulykker, går det ofte ud
over mennesker. Eftervirkningerne af alvor-
lige ulykker og katastrofer kan ofte mærkes i
lang tid, og i nogle tilfælde kan de føre til
livsvarige ændringer i tilværelsen, invaliditet
eller død, og det har betydelige økonomiske
konsekvenser.
De sidste 10 år er der i gennemsnit om-
kommet 73 personer om året som følge af
brand
Ulykker og katastrofer skaber lidelse,
utryghed, værditab og miljøbelastning
Erstatningssummerne i forbindelse med
brande og vejrligsskader var gennemsnit-
ligt ca. 5 mia. kr. om året i perioden 2011-
2015
Udrykninger til brande udgør den klart over-
vejende del af redningsberedskabets reelle
opgaver. Antallet af udrykninger til brand har
været faldende over en årrække, men synes
nu at stabilisere sig. Til gengæld må opgaver i
forbindelse med vejrligshændelser forventes
at stige. De globale klimaændringer vil også
ramme Danmark, både når det gælder ned-
bør, temperatur, havniveau og ekstremt vejr.
Redningsberedskabets assistancer retter sig
mod større og mere alvorlige hændelser.
Herudover er der et meget stort antal hæn-
delser, som ikke er afspejlet i redningsbered-
skabets statistik. Til sammenligning udbetalte
forsikringsselskaberne i perioden 2011-2015
erstatninger til:
ca. 338.000 brandskader
ca. 486.000 skader som følge af vejrlig
– hvoraf ca. 162.000 var erstatninger for
vandskader
Antallet af branddøde i Danmark har i en
årrække været lidt højere end i vores nordi-
ske nabolande Norge og Sverige, men dog
lavere end i Finland.
Ved langt de fleste dødsbrande dør der kun
én person, og med meget få undtagelser sker
det ved brand i egen bolig. Op mod halvde-
len af dødsbrandene har rygning som formo-
det årsag. Mere end 75 % af ofrene er 50 år
og ældre, og ca. 20 % er 80 år og ældre. I
forhold til aldersfordelingen i den samlede
befolkning betyder det, at personer, der er 50
år eller ældre, forekommer dobbelt så ofte i
dødsbrandsstatistikken sammenlignet med
personer under 50 år, og når det drejer sig
om personer, der er 80 år eller ældre, er
andelen mere end fem gange højere end for
personer under 50 år.
I perioden 2011-2015 havde de kommunale
redningsberedskaber tilsammen:
ca. 73.850 opgaver i forbindelse med
brand
ca. 3.600 opgaver i forbindelse med vejr-
lig – hvoraf ca. 900 opgaver var i forbin-
delse med oversvømmelse
Tallene i statistikkerne vidner om liv, som er
blevet påvirket og forandret, og om store
værdier, der er gået tabt. Strategien sætter
borgerne i centrum med det formål, at færre
skal blive ramt af alvorlige ulykker. En mål-
sætning om helt at fjerne risikoen for alvorlige
ulykker vil være urealistisk, men gennem god
forebyggelse kan vi sammen – borgere, myn-
digheder, organisationer, foreninger, virksom-
heder m.fl. – gøre risikoen og særligt de
negative konsekvenser mindre.
6
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0007.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
Omkomne som følge af brand pr. 100.000 indbyggere i
Danmark, Norge, Sverige og Finland 2006 - 2015
2,2
2,0
1,8
1,6
1,4
1,2
1,0
0,8
0,6
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Danmark
Norge
Sverige
Findland
Kilde: Beredskabsstyrelsen, Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut,
www.nordstat.net, Danmarks Statistik - statistikbanken.dk, www.stat.fi,
www.ssb.no og www.scb.se.
Omkomne som følge af brand pr. 100.000 indbyggere i Danmark, Norge, Sverige og Finland 2006-2015
7
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0008.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
Fokus på alvorlige ulykker –
brande, stærke storme og
oversvømmelser
Forebyggelse i bred forstand handler om at
undgå eller reducere antallet af uønskede
hændelser – og, hvis der alligevel opstår en
krisesituation, at begrænse konsekvenserne.
Strategien fokuserer på alvorlige ulykker, som
kan ramme borgerne direkte, og hvor konse-
kvenserne kan være indgribende og langva-
rige. Det drejer sig i første omgang om bran-
de, stærke storme og oversvømmelser, men
tankegangen og metoderne er generelle og
kan derfor i vidt omfang overføres til andre
hændelsestyper, ligesom der kan hentes
inspiration fra forebyggelsesarbejdet på an-
dre områder.
Strategien har et tydeligt borgerperspektiv
med vægt på tryghed og større inddragelse
af borgere og virksomheder som ressource.
Her spiller kommunerne og de kommunale
beredskaber en afgørende rolle, da de står
for den lokale kontakt med borgere og virk-
somheder. Statslige og kommunale myndig-
heder, virksomheder, civilsamfundets organi-
sationer m.fl. har væsentlige opgaver med
henblik på at sikre opfyldelsen af strategiens
mål. Hvis forebyggelsen skal have en større
effekt, må indsatsen være helhedsorienteret
og have høj prioritet både på tværs af stats-
lige myndigheder og forvaltningsgrene i
kommunerne og ved at inddrage det lokale,
civile samfund.
Mange af de tiltag, der støtter op om strate-
gien, forudsætter derfor et nært, tværgående
samarbejde mellem myndigheder, organisa-
tioner, foreninger, virksomheder og borgere.
ulykker og katastrofer. Hele 78 % mener såle-
des, at det er sandsynligt eller meget sand-
synligt, at Danmark inden for de kommende
fem år bliver ramt af ekstremt vejr. Alvorlige
hændelser som følge af vejrlig er samtidig
hændelser, som borgerne er bekymrede for,
at beredskabet har svært ved at håndtere.
Denne bekymring gælder ligeledes, når det
drejer sig om terror og cyberangreb.
Mange er ligeledes opmærksomme på, at
brande og eksplosionsulykker kan indtræffe,
men her er der større tillid til, at der er et
effektivt beredskab til at håndtere sådanne
hændelser. Således oplever 70 % af befolk-
ningen, at Danmark har et beredskab til at
klare brande og eksplosioner. Det samme gør
sig gældende for 58 % af danskerne, når det
drejer sig om transportulykker.
Overordnet viser befolkningsundersøgelsen,
at borgerne generelt oplever, at beredskabet
i Danmark er klar til at håndtere de forskellige
hændelser, der kan ramme Danmark, når det
handler om de store ulykker og katastrofer –
omend tilliden til beredskabet på visse områ-
der godt kunne være større.
Strategien stiller skarpt på brande, stærke
storme og oversvømmelser, fordi det er tre
hændelsestyper, som kan have omfattende,
langvarige og nogle gange fatale konsekven-
ser for den enkelte, men hvor borgerne har
gode muligheder for selv at forebygge, at de
bliver ramt, eller kan gøre meget for at be-
grænse de negative konsekvenser. Samtidig
er der tale om nogle konkrete hændelsesty-
per, som de fleste kender til og har oplevet,
hvilket er et godt udgangspunkt, når borger-
ne skal inddrages mere aktivt i den forebyg-
gende indsats.
Hvorfor fokusere på brande, stær-
ke storme og oversvømmelser?
Beredskabsstyrelsens befolkningsundersø-
gelse om danskernes risikoopfattelse fra maj
2016 viser, at mange borgere er opmærk-
somme på, at Danmark kan blive ramt af store
8
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0009.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
Hvorfor er borgerne vigtige, når
der indtræffer alvorlige ulykker?
Når strategien sætter borgerne i centrum, er
det også for at understrege, at borgerne skal
betragtes som en stor og vigtig ressource
både før, under og efter alvorlige ulykker. Her
lægges vægt på tre kendetegn:
kraftige storme Allan og Bodil i oktober og
december 2013. I sådanne situationer ses det
ofte, at mennesker rykker tættere sammen. I
2013 brugte mange hashtagget ”#husly” på
Twitter og åbnede deres hjem for medbor-
gere, der var strandet på grund af stormvej-
ret. Via førstehjælpskurser har mange tusinde
danskere desuden kvalificeret sig yderligere
til at kunne gøre en forskel, hvis de skulle
blive stillet over for en ulykkessituation.
Borgerne er altid til stede
Når der opstår ulykker, er der næsten altid
andre mennesker i nærheden. Politi, brand-
væsen og ambulancer har en responstid, som
i de fleste tilfælde er på under 15 minutter,
men det kan være kostbare minutter, når det
drejer sig om alvorlige ulykker. Familiemed-
lemmer eller naboer er i langt de fleste til-
fælde tættere på end den nærmeste brand-
station eller ambulance. Borgerne er en aktiv
og kompetent ressource, som i mange situa-
tioner vil kunne yde en afgørende hjælp,
inden det professionelle beredskab når frem.
Et eksempel, som viser potentialet, er de
akuthjælperordninger, der er oprettet i flere
regioner, som er baseret på frivillige og har
særligt fokus på akuthjælp ved hjertestop. Vi
ser også, at borgere redder andre borgere i
tilfælde af brand og eksplosioner.
Borgerne kan bidrage til at undgå
eller begrænse konsekvenserne af
ulykker
Det er helt naturligt, at man gerne vil passe på
sig selv, sine nærmeste, sine ejendele og
bolig. Det betyder bl.a., at borgerne har en
klar egeninteresse i at forebygge eller redu-
cere konsekvenserne af alvorlige ulykker.
Samtidig viser erfaringerne fra virkelige hæn-
delser, at borgerne reagerer hurtigt, f.eks. når
der er fare for skader under et skybrud. En-
delig kan borgerne i en krisesituation yde
værdifuld hjælp til myndighederne, fordi de
ofte har kendskab til lokale forhold og situa-
tionen på stedet, ligesom de måske kan bi-
drage med erfaringer fra tidligere hændelser.
Borgernes tilstedeværelse, hjælpsomhed og
egeninteresse er således et godt afsæt for at
styrke den samlede forebyggende indsats
over for alvorlige ulykker.
Borgerne er spontant
hjælpsomme
Erfaringer fra ulykker og krisesituationer
viser, at mange udviser en spontan hjælp-
somhed over for medborgere i nød. Det skete
f.eks. under det ekstreme snevejr på Born-
holm i julen 2010, og da landet blev ramt af de
9
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0010.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
Strategiens mål
Centralt i forebyggelsesstrategien er ønsket
om at nyttiggøre det store potentiale, der er i
befolkningen, når det gælder om at passe
godt på sig selv og hjælpe hinanden og her-
ved bidrage til at skabe større tryghed og
styrke det samlede beredskab i samfundet.
Strategien er bygget op om to overordnede
mål:
Lettere adgang til varsling og råd om,
hvad borgere og virksomheder kan gøre,
hvis der opstår krisesituationer, så brande
og ekstreme vejrhændelser ikke får unø-
digt store eller langvarige konsekvenser.
Prioritering af tiltag med fokus på særlige
målgrupper, herunder ældre, socialt ud-
satte og andre mindre ressourcestærke
befolkningsgrupper.
Udarbejdelse af kommunale planer for
forebyggelse og risikoreduktion målrettet
borgere og virksomheder med afsæt i en
national vejledning.
1. Færre døde og tilskadekomne
og færre udgifter til skader i for-
bindelse med brande, stærke stor-
me og oversvømmelser
Risikoen for, at brande og hændelser i forbin-
delse med voldsomt vejr skader borgernes
liv, helbred, velfærd og ejendom skal reduce-
res.
Det kan bl.a. ske gennem:
Målrettet information om, hvad borgere og
virksomheder kan gøre for at forebygge,
at alvorlige ulykker sker, og hvad man kan
gøre for at reducere konsekvenserne, hvis
de sker.
Øget fokus på de menneskelige relationer
og berøringsflader, som civilsamfundets
organisationer har til særligt sårbare og
udsatte borgere, for at få udbredt strate-
gien bedst muligt.
Der foregår allerede et stort arbejde med at
forebygge ulykker. Således arbejder en ræk-
ke netværk, foreninger, organisationer, virk-
somheder og myndigheder med mange
forskellige forebyggelsestiltag. Forebyggel-
sesstrategien skal bidrage til et bredere sam-
arbejde og skabe grundlag for bedre koordi-
nation og erfaringsudveksling blandt aktø-
rerne og være retningsgivende for
videreudvikling af eksisterende initiativer og
udviklingen af nye tiltag, som kan fremme de
overordnede mål.
Sydhavn Skole – eksempel på brand med
betydelige omkostninger for samfundet
10
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0011.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
Københavns Kommune opførte i 2012 Sydhavn Skole, som skulle åbne i april 2013. Den 26.
november 2012 brændte store dele af skolens hovedbygning. Det betød mere end to års
forsinkelse for skolens åbning, hvilket bl.a. indebar undervisning i midlertidige bygn-
inger.
Branden medførte meget store omkostninger for kommunen, som måtte betale 100 mio.
kr. alene som selvrisiko. Hertil kom en række betydelige følgeomkostninger, bl.a.
lokaleleje og andre driftsmæssige udgifter m.v.
En forebyggende indsats i forbindelse med byggeriet kunne sandsynligvis have begræn-
set skadernes omfang.
11
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0012.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
Det skal bemærkes, at der i staten, regioner-
ne og kommunerne er iværksat en række
initiativer, som også har et forebyggende
sigte, men som ikke nødvendigvis forudsæt-
ter en direkte involvering af borgere og virk-
somheder. Disse initiativer omfatter f.eks.
infrastrukturprojekter og klimatilpasningspro-
jekter.
Fokusområder for målsætningen om færre
døde og tilskadekomne og færre udgifter
til skader i forbindelse med brande, stær-
ke storme og oversvømmelser
I arbejdet med at nedsætte antallet af brand-
døde i Danmark skal der være særligt fokus
på, at antallet af omkomne målt pr. 100.000
indbygger i løbet af en tiårig periode ned-
bringes til et niveau, der ikke er højere end
gennemsnittet af niveauet i Norge og Sverige.
Ligeledes skal der være fokus på tiltag, som
kan sikre, at store brande og andre ulykker
– herunder også konsekvenser af vejrligs-
hændelser – i mindst muligt omfang påvirker
kritiske samfundsfunktioner.
Endelig bør der også være fokus på at sikre,
at uerstattelige kulturværdier ikke går tabt
som følge af brand eller andre hændelser.
Øget indsats efter nærhedsprincippet
med særligt fokus på lokale netværk og
uformelle relationer, som kan inddrages
før, under og efter alvorlige ulykker og
ekstreme hændelser.
Øget fokus på, hvordan man som borger
kan forbedre sine egne generelle færdig-
heder, f.eks. inden for viden om bered-
skabets virkemåde, førstehjælp, brand-
forebyggelse og generel forebyggelse, så
man bliver fortrolig med, hvordan man
bedst griber ind og hjælper til, hvis det
skulle blive nødvendigt.
Fokusområder for målsætningen om øget
risikobevidsthed og mere handlekraft,
selvhjulpenhed og hjælpsomhed i befolk-
ningen før, under og efter alvorlige ulyk-
ker og katastrofer
Samfundet skal blive bedre til at forebygge
ulykker og katastrofer. Det kan ske ved at
opsamle, systematisere og udbrede viden og
erfaringer fra brande og andre ulykker. Be-
redskabet skal fremadrettet have øget fokus
på indsamling af viden og analyse af hændel-
ser med henblik på at styrke forebyggelses-
indsatsen. Evidens i data og analyser er afgø-
rende for en målrettet forebyggelsesindsats.
Målet om at øge borgernes evne til at fore-
bygge brand og andre ulykker og reagere
herpå er gennemgående for ovenstående
målsætninger og et middel til at forebygge
tab af menneskeliv, værdier og arbejdsplad-
ser i Danmark.
2. Øget risikobevidsthed
og mere handlekraft, selvhjulpen-
hed og hjælpsomhed i befolknin-
gen før, under og efter alvorlige
ulykker og katastrofer
Borgerne skal i højere grad inddrages og
anerkendes som en kompetent og aktiv res-
source i samfundets beredskab. Borgernes
risikobevidsthed og deres evne og mulighe-
der for at tage vare på sig selv og hinanden,
når der indtræffer alvorlige ulykker, skal der-
for styrkes.
Målet kan understøttes af en række tiltag,
herunder bl.a.:
Styrket, koordineret information, som kan
bidrage til at øge borgernes risikobe-
vidsthed i forhold til hændelsestyper, der
kan føre til alvorlige ulykker og krisesitua-
tioner – særligt de hændelsestyper, hvor
borgernes egen indsats kan have afgø-
rende betydning.
12
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0013.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
Kommunerne og civilsamfundets
organisationer som primær
indgang til den borgernære
forebyggelse
Kommunerne vil i kraft af deres rolle som
politiske og forvaltningsmæssige enheder og
med den tætte kontakt til borgerne spille en
central rolle for implementeringen af forebyg-
gelsesstrategien. Det er ikke mindst her, bor-
gerne bor og arbejder, og herfra deres liv
udgår. Gennem en lang række services –
f.eks. børnepasning, skoler, ældrepleje,
socialforsorg, miljø- og teknikopgaver, forsy-
ningsopgaver og redningsberedskab – sikrer
kommunerne en stabil, sikker og tryg ramme
for borgere og virksomheder.
For at løse de forskellige opgaver bedre foku-
seres der i disse år i stigende grad på et
tværfagligt og tværsektorielt samarbejde på
tværs af offentlige og private aktører og med
inddragelse af borgere og civilsamfundsorga-
nisationer. Også på det forebyggende om-
råde er der god grund til at tænke i og itale-
sætte nye samarbejdsformer og -relationer.
Styrket forebyggelse gennem sam-
skabelse
På kommunalt plan er samarbejde med lokal-
samfundet og borgerne essentielt, og der er
stort fokus på, hvordan det kan udvikles og
forbedres. I denne sammenhæng ses begre-
bet ’borgerinddragelse’ i stigende grad ud-
skiftet med ’borgerdeltagelse’, og et af de
mest centrale temaer i udviklingen af samar-
bejdsrelationerne og opgaveløsningen er
begrebet ’samskabelse’.
Samskabelse kan ses som en videreudvikling
af borgerinddragelsestanken, hvor myndighe-
der i samarbejde med borgere, virksomhe-
der og lokalsamfund generelt – herunder
organisationer og foreninger – udvikler en
fælles løsning på en given lokal udfordring.
Der arbejdes (eller skabes) sammen med og
ikke for borgerne. Målet er, at borgerne bli-
ver medskabere af deres egen sikkerhed,
tryghed og velfærd.
13
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0014.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
Eksempler på lokale
samarbejdsrelationer og netværk
Der samarbejdes på lokalt niveau på mange
forskellige niveauer om mange forskellige
opgaver og udfordringer. Der ses desuden
dannelse af forskellige foreninger og lokale,
frivillige netværk, nogle ganske uformelle og
især med vægt på sociale aspekter og/eller
tryghedsfremmende formål, andre mere
formaliserede og centreret om praktiske for-
mål til fællesskabet bedste.
Her er nogle eksempler på projekter med
forskellige forebyggende og tryghedsska-
bende formål, der gennemføres i samarbejde
mellem forvaltningsgrene, sektorer og fagom-
råder på tværs af offentlige og private aktører
og med inddragelse af borgere og civilsam-
fund.
Tryghedsambassadører – Aalborg Kommune
Koncept, hvor medarbejdere i Hjemmepleje Aalborg uddannes
til at skabe tryghed for de ældre borgere og forebygge, at der
sker ulykker i deres hjem.
Formål:
At skabe større tryghed og forebygge, at der sker ulykker i
ældre borgeres hjem.
I Aalborg Kommune har man sat fokus på tryghed og sikkerhed
i de ældre borgeres hjem ved at uddanne medarbejdere i hjem-
meplejen til sammen med den ældre borger at se på, hvilke risici
der er i hjemmet. Der tilbydes de ældre et Tryghedstjek, hvor der
bl.a. opsættes røgalarm, hvis der ikke er installeret en i forvejen.
Indebærer samarbejde mellem Hjemmepleje Aalborg, FOA, AOF
og Beredskabscenter Aalborg, og TrygFonden yder støtte.
Højvandssikring Halsskov
Samarbejdsprojekt initieret af Slagelse Kommune.
Formål:
Sikre kvarteret Halsskov i Korsør mod oversvømmelser
fra havet. Kvarteret er udpeget som et særligt risikoområde.
Slagelse Kommunes ca. 180 km kystlinje gør højvandssikring og
det at forebygge oversvømmelser til et naturligt led i den kom-
munale klimaplan. Med kommunens støtte har grundejerne
startet en proces med at danne lokale digegrupper og udvælge
forslag til løsninger sammen med rådgivende ingeniørfirmaer og
arkitekter.
Herudover involverer projektsamarbejdet forsyningsselskaber,
det lokale beredskab, Kystdirektoratet, private fonde m.fl.
14
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0015.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
Nabohjælp
Koncept udviklet af Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden.
Formål:
Forebygge kriminalitet og skabe tryghed i boligområder, der er
særligt belastede af indbrud og kriminalitet.
Engagere borgere i dannelsen af lokale netværk for at undgå ind-
brud, mindske kriminalitet og øge tryghed.
Indebærer samarbejde mellem borgere, lokale foreninger, politiet og
relevante fagpersoner, f.eks. låsesmede.
112-akuthjælperordninger
Førstehjælpsordning udviklet af Region Nordjylland og
implementeret i flere andre regioner.
Formål:
Styrke den præhospitale indsats i geografisk afgrænsede områder,
hvor ambulancer og andre præhospitale enheder kan være længe
undervejs.
Supplere ambulancetjenesten ved akut opstået sygdom, hjertestop
og mindre skader, indtil den præhospitale assistance ankommer.
Baseret på frivillige med uddannelse i bl.a. udvidet førstehjælp og
brug af hjertestarter.
Indebærer samarbejde mellem borgere, Region Nordjyllands AMK-
Vagtcentral og administrationen i Den Præhospitale Virksomhed samt
personalet på de præhospitale, kørende enheder.
Brandsikker Bolig – Hillerød Kommune
Brandforebyggelseskoncept udviklet i samarbejde mellem
Beredskabsstyrelsen og Danske Beredskaber med støtte af
TrygFonden. Implementeret i en lang række kommuner.
Formål:
Forebygge brand i private boliger – med særlig fokus på
svage ældre og andre mindre ressourcestærke grupper.
I Hillerød Kommune har man i lighed med flere andre kommuner
implementeret Brandsikker Bolig via et tværfagligt samarbejde. Ældre
borgere visiteres og screenes gennem hjemmeplejen, og sammen med
hjemmeplejen gennemfører Falck brandforebyggende hjemmebesøg,
hvor der opsættes røgalarmer og informeres om brandforebyggelse i
boligen generelt.
Indebærer samarbejde mellem kommunen, herunder redningsbered-
skabet og ældreområdet, og Falck.
15
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0016.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
Lokale planer for forebyggelse og
risikoreduktion
Kommunerne udarbejder i dag planer for den
risikobaserede dimensionering af deres red-
ningsberedskaber. Planerne tager højde for
at afhjælpe de hændelser, som man forudser
kan opstå i lokalsamfundet. Den risikobase-
rede dimensionering tager kun i begrænset
omfang højde for risikoreduktion, og for hvor-
dan uønskede hændelser kan undgås.
Beredskaberne kan fremme arbejdet med
forebyggelse ved at udarbejde en egentlig
forebyggelsesplan, der med baggrund i de
aktuelle risici og stedfundne hændelser dan-
ner rammen for en målrettet og prioriteret
forebyggelsesindsats.
Forebyggelsesplanerne skal forholde sig til
de organisatoriske kapaciteter i lokalsamfun-
det, dvs. borgere, virksomheder, foreninger
m.v., og de fysiske kapaciteter i form bygnin-
ger og infrastruktur.
Forebyggelsesplanerne ses som en afgøren-
de forudsætning for at forebygge ulykker og
katastrofer eller reducere de negative følge-
virkninger, hvis de finder sted.
Community Risk Reduction
Ved udarbejdelsen af forebyggelsesplaner vil
kommunerne bl.a. kunne finde inspiration i en
arbejdsmetode, som i en årrække har været
anvendt i USA og Storbritannien. Metoden kal-
des Community Risk Reduction (CRR).
CRR indebærer identifikation og prioritering
af risici efterfulgt af en koordineret anvendel-
se af ressourcer til at minimere sandsynlighe-
den for og/eller de negative konsekvenser af
ulykker.
Det skal forstås som en helhedstænkning af
beredskabet, hvor den primære indsats be-
står i at forebygge brande og ulykker, og hvor
man ved siden af det har en opgave med at
håndtere de ulykker, som man ikke har for-
mået at forebygge i tilstrækkelig grad.
16
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0017.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
Digitalisering af beredskabet har
sat borgeren i centrum
Beredskabet er ligesom alle andre dele af
samfundet blevet digitaliseret. Andelen af
husstande med smartphones er ifølge Dan-
marks Statistik steget fra 33 pct. i 2011 til 77
pct. i 2015. Udviklingen har ændret borgerens
rolle som aktør i det samlede samfunds krise-
styring af større ulykker og katastrofer radi-
kalt.
Med en smartphone i hånden kan enhver nu
lynhurtigt sprede billeder, tekst og film, og
alle kan dermed dele information, der kan
føre til handlinger, der kan reducere – eller
øge – konsekvenserne af kriser.
Potentialet er stort for at gøre krisehåndtering
til en sag for alle. Eksempelvis, når der skal
skabes overblik over oversvømmelserne efter
et skybrud, spredes kriseinformation fra myn-
dighederne eller korrigeres fejlagtige oplys-
ninger på sociale medier.
Udbredelsen af mobiltelefoner og andre mo-
bile platforme har derudover også markant
øget myndigheders og øvrige beredskabsak-
tørers mulighed for at få budskaber hurtigt og
mere effektivt ud til borgerne uden mellem-
led.
Borgernes muligheder for at blive bevidste
digitale ”medspillere” i forhold til deres egen
og andres sikkerhed skal understøttes, og
myndigheder og virksomheder skal udnytte
de teknologiske muligheder for at nå borger-
ne via de sociale medier og på deres mobile
platforme i krisesituationer.
17
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0018.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
Forudsætninger og principper
I forhold til de forskellige tiltag, som kan støtte
op om strategiens målsætninger, skal der her
peges på nogle overordnede forudsætninger
og principper vedrørende ressourcer, sektor-
ansvar og nærhed.
tigt at holde sig for øje, at en række hændel-
ser ikke har nogen entydig forankring inden
for et specifikt myndighedsområde, hvorfor
der må være særligt fokus på den enkeltes
adfærd.
Sektoransvaret fordrer naturligvis procedurer
for samarbejde og koordination mellem myn-
digheder og øvrige samarbejdsparter. Sam-
arbejdet er vigtigt før, under og efter en al-
vorlig ulykke.
Strategien ændrer ikke ved den eksisterende
ansvarsfordeling, når det gælder forebyg-
gelse af alvorlige ulykker og katastrofer. Myn-
digheder skal således heller ikke igangsætte
initiativer og tiltag, som har overlap til andre
sektorer end myndighedens eget, uden at der
forinden er enighed om dette blandt de invol-
verede parter. Overordnet er det en forud-
sætning, at relevante myndigheder, organisa-
tioner, virksomheder m.v. inden for deres
respektive sektorer og i samarbejde med
borgerne støtter op om de overordnede mål,
hvis strategien skal blive en succes.
Ressourcer
Udviklingen og gennemførelsen af tiltag, som
skal støtte op om strategiens overordnede
mål, kræver, at de fornødne ressourcer er til
stede: Menneskelige, vidensmæssige og
økonomiske.
Menneskelige ressourcer: Borgerne er en
særlig vigtig ressource, hvis fulde potentiale
som en aktiv del af det forebyggende arbejde
langt fra er udnyttet. Herudover er medarbej-
derne i relevante myndigheder, organisatio-
ner m.v., der arbejder med forebyggelse,
naturligvis en central ressource, ligesom frivil-
lige også skal inddrages i det forebyggende
arbejde.
Vidensmæssige ressourcer: En grundlæg-
gende forudsætning for at nå målene er også,
at de forskellige tiltag og initiativer, der iværk-
sættes, har en positiv effekt i forhold til mål-
sætningerne – med andre ord, at de virker.
Forebyggelsesarbejdet skal derfor baseres
på viden. Viden om adfærd og om, hvad der
virker for hvem og under hvilke omstændig-
heder.
Økonomiske ressourcer: Som udgangspunkt
skal den økonomiske finansiering af tiltag i
forbindelse med strategiens implementering
ske inden for eksisterende bevillingsmæssige
rammer hos de berørte myndigheder m.v. I
denne sammenhæng er det dog vigtigt at
være opmærksom på mulighederne for at
søge om støtte via fonde, offentlige puljer og
lign. til udviklings- og pilotprojekter og gen-
nemførelse af konkrete tiltag.
Nærhed
Nærhed er vigtigt i forhold til myndigheder-
nes opgaver i forbindelse med alvorlige hæn-
delser, idet beredskabsopgaver bør løses så
tæt på borgerne som muligt og dermed på
det laveste organisatoriske niveau, der hen-
sigtsmæssigt kan løse opgaven.
Endvidere er nærhedsprincippet centralt i
forhold til ambitionen om at sætte borgerne i
centrum. Øget risikobevidsthed, handlekraft,
selvhjulpenhed og hjælpsomhed i befolknin-
gen opnås kun gennem uddannelse og di-
rekte dialog mellem myndigheder og bor-
gere. Det kan ske via lokalt netværksarbejde
og facilitering af ændringer i borgernes ad-
færd. Men uddannelse kan ikke stå alene, og
dialog skal omsættes til lokal handling. Dette
kræver lokal forankring og initiativ, der skal
støttes op om løbende, hvis et øget borgeran-
svar og borgerdeltagelse skal realiseres.
Desuden er det vigtigt, at informationstiltag
og dialogform tager udgangspunkt i den
enkelte borgers situation og behov for også at
kunne sikre et fokus på sårbare og særligt
udsatte befolkningsgrupper.
Sektoransvar
I Danmark arbejder myndighederne med et
princip om sektoransvar. Det betyder, at den
myndighed, organisation eller institution, som
til daglig har ansvaret for et område, også har
ansvaret for området før, under og efter en
større ulykke eller katastrofe. Det er dog vig-
18
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0019.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
Fokusområder i det videre arbejde
For at igangsætte en udvikling hen mod opfyl-
delsen af de overordnede mål og konkrete
målsætninger skal vi indhente, systematisere
og udvikle
viden
og via
samarbejde
omsætte
vores viden i praksis gennem
handling.
Der er
tale om en fortsat proces, hvori der også ind-
går evaluering af de initiativer, der tages, med
henblik på løbende tilpasning af indsatsen.
Mere og bedre viden på forebyggelsesområ-
det er derfor et fokusområde i det videre
arbejde. Det kræver en vidensbaseret tilgang,
hvis der skal sikres tilstrækkelig kvalitet og
rigtig prioritering i initiativer og metoder. Og
der skal fokuseres på ”best practice” for
herigennem at styrke udviklingen på området
og øge effekten af indsatser og initiativer.
Mere konkret viden om risikoadfærd og om-
stændigheder ved alvorlige ulykker kan bl.a.
sikres via forbedret dataindsamling. Her er
der allerede iværksat initiativer, bl.a. i forhold
til redningsberedskabets dataregistreringssy-
stem (ODIN), hvor mulighederne for at regi-
strere forebyggelsesrelevant data er forbed-
ret.
Herudover er der igangsat forskningsprojek-
ter med fokus på effekten af forebyggelse,
ligesom der er etableret et tættere samar-
bejde mellem Beredskabsstyrelsen, politiet
og andre samarbejdsparter om at sikre mere
viden om brandårsager. Disse tiltag skal vide-
reføres, og lignende initiativer fremmes.
Beredskabsstyrelsen gennemfører desuden
befolkningsundersøgelser, herunder bl.a. om
danskernes risikoopfattelse i forhold til større
ulykker og katastrofer samt om adfærd i for-
bindelse med brand. Sådanne undersøgelser
tilvejebringer vigtig viden, som skal inddra-
ges i det forebyggende arbejde.
Viden
God forebyggelse manifesterer sig i ting, der
ikke sker. Det kan derfor være vanskeligt helt
præcist at dokumentere effekten af konkrete
forebyggende tiltag. Man kan f.eks. måle sig
frem til, at færre omkommer i brande, men
om det skyldes det ene eller det andet tiltag
er sværere at afgøre. Statistiske udsving fra
det ene år til det andet betyder desuden, at
man må have en forholdsvis lang tidsperiode
at måle over for at være sikker på, at en ud-
vikling kan betegnes som signifikant.
De metoder, der i dag anvendes i det fore-
byggende arbejde, bygger i høj grad på
erfaringer, som er opbygget gennem lang tid.
Men ind imellem er der brug for at stille
spørgsmål til de vante rutiner, at gå nye veje
og lade sig inspirere af løsninger, som andre
har fundet frem til. Det kræver bl.a. en syste-
matisk tilgang til at registrere data, indhente
know-how og integrere forskningsresultater
fra ind- og udland.
19
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0020.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
Samarbejde
Beredskabsstyrelsen har ansvaret for det
statslige redningsberedskab med forsvarsmi-
nisteren som øverste ansvarlige, og kommu-
nerne er ansvarlige for det kommunale be-
redskab. Megen viden, som er baseret på
erfaringer, er samlet hos disse myndigheder,
men en lang række aktører inden for andre
myndighedsområder og sektorer, organisatio-
ner, foreninger, virksomheder m.fl. besidder
en viden og har erfaringer, som er væsentlige
for at kunne målrette det forebyggende ar-
bejde med henblik på at nedsætte antallet af
alvorlige ulykker og begrænse konsekven-
serne af dem.
Og hertil kommer bidrag fra forskningsverde-
nen, særligt den praksisbaserede forskning,
der kan bidrage med ny relevant viden om,
hvilke forebyggelsestiltag der virker på
hvem, og hvordan de forskellige forebyg-
gende indsatser bedst organiseres og imple-
menteres.
I relation til samarbejde på tværs af sektorer
vil et tættere samarbejde mellem f.eks. so-
cial-, ældre- og sundhedsområdet kunne
hjælpe til med at identificere særlige risiko-
grupper, herunder blandt ældre borgere og
andre med særlige plejebehov, funktionsned-
sættelse, misbrugsproblemer eller socialt
udsatte på anden måde. Et sådant samarbej-
de indgår allerede som en central del af
brandforebyggelseskonceptet Brandsikker
Bolig, og lignende tværsektorielle og tværfag-
lige samarbejdsformer bør fremadrettet i
højere grad indtænkes i det forebyggende
arbejde.
Det internationale samarbejde spiller også en
væsentlig rolle i forhold til erfaringsudveks-
ling og gensidig inspiration på det forebyg-
gende område, idet flere lande ofte ser de
samme problemstillinger på stort set samme
tidspunkt. Herunder skal særligt fremhæves
det nordiske samarbejde mellem myndighe-
der, organisationer og foreninger på det
brandforebyggende område.
20
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0021.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
Et styrket samarbejde mellem alle relevante
aktører på tværs af sektorer og faggrænser
og ikke mindst med inddragelse af civilsam-
fundets organisationer er et helt centralt fo-
kusområde i det videre arbejde. Det er såle-
des en ambition med strategien at understøtte
et bredt samarbejde for herved at sætte såvel
myndighedernes som alle øvrige relevante
aktørers faglighed og kompetencer i spil, så
bedst mulig synergi opnås.
Herudover vil ønsket om at styrke borgerind-
dragelsen – samskabelsen med borgerne –
kræve lokal forankring og løbende facilitering
af relevante aktiviteter i f.eks. grundejerfor-
eninger, boligforeninger, haveforeninger,
vejlav og andre lokalforeninger. Via deres
lokale tilstedeværelse kan de civilsamfunds-
baserede organisationer danne et grundlag
for lokale fællesskabers egne aktiviteter, lige-
som der vil kunne skabes sammenhæng til og
koordinering med myndighederne.
mellem de involverede aktører, således at de
afspejler dagens behov, og udviklingen af
lignende initiativer skal fremmes. Udenland-
ske erfaringer peger på, at koordinerede,
ensartede budskaber rettet mod udpegede
målgrupper er vigtige for at opnå effekt af
forebyggelsesinitiativerne.
Det vil endvidere være en målsætning at
udbygge arbejdet med forebyggelse til at
omfatte andre relevante hændelsestyper i det
nationale risikobillede.
De nye digitale muligheder med udbredelsen
af smartphones og andre mobile platforme
skal i videst mulig udstrækning udnyttes i det
forebyggende arbejde.
På vidensområdet er der igangsat aktiviteter,
der bl.a. skal give os mere indsigt i adfærd og
årsagssammenhænge. Det drejer sig bl.a. om
forbedret dataregistrering, vidensprojekter
med fokus på brandårsager, forskningspro-
jekter med fokus på effekten af forebyggelse
og befolkningsundersøgelser vedrørende
risikoopfattelse og adfærd. Disse tiltag skal
videreføres og lignende initiativer fremmes –
særligt på de indsatsområder, hvor vi i dag
savner viden.
Handling
Der har gennem en årrække været gennem-
ført en række initiativer og kampagner på
forebyggelsesområdet. Som eksempler kan
nævnes Brandsikker Bolig, Robust Borger, Ild
en farlig ven og Lær om brand. Disse aktivite-
ter videreføres og udbygges i et samarbejde
21
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0022.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
Implementering og opfølgning
Beredskabsstyrelsen har ansvaret for at im-
plementere strategien inden for eget myndig-
hedsområde samt for at koordinere og facili-
tere implementeringen af strategien i samar-
bejde med øvrige myndigheder og alle andre
relevante samarbejdsparter. Beredskabssty-
relsen vil udvikle og iværksætte initiativer,
ligesom styrelsen vil søge at fremme et bredt
samarbejde mellem myndigheder, organisa-
tioner, foreninger, erhverv m.fl. med henblik
på at udvikle og koordinere forebyggelsen af
alvorlige ulykker.
det nye forum og stå for afholdelsen af jævn-
lige møder. Alle relevante myndigheder og
øvrige aktører, herunder civilsamfundsorgani-
sationer, vil blive indbudt til at deltage.
På de følgende sider findes et katalog med
forslag til tiltag, der kan støtte op om målene i
den nationale forebyggelsesstrategi. For at
operationalisere det videre arbejde vil Bered-
skabsstyrelsen i samarbejde med relevante
samarbejdsparter i regi af det nationale forum
for forebyggelse af ulykker arbejde videre
med dette katalog med henblik på at skabe
fremdrift i og prioritere det forebyggende
arbejde.
Nationalt forum for forebyggelse
af ulykker
For at skabe et fundament for tværsektorielt
og tværfagligt samarbejde, dialog og erfa-
ringsudveksling samt sikre en bedre udnyt-
telse af de eksisterende ressourcer på fore-
byggelsesområdet er et centralt tiltag i strate-
gien oprettelse af et nationalt forum for
forebyggelse af ulykker med deltagelse af en
bred kreds af myndigheder og relevante
aktører, herunder civilsamfundets organisatio-
ner.
Forummet vil ikke være et beslutningsorgan,
men tjene som samlingspunkt og inspirations-
forum for arbejdet med at forebygge ulykker
og katastrofer inden for rammerne af den
nationale forebyggelsesstrategi og til fremme
af udviklingen af en aktiv beredskabskultur i
befolkningen, således at borgerne individuelt
og i fællesskaber bliver mere risikobevidste,
handlekraftige, selvhjulpne og hjælpsomme i
forhold til at forebygge og håndtere alvorlige
ulykker.
De deltagende myndigheder og øvrige aktø-
rer får her mulighed for at dele erfaringer og
viden i forhold til konkrete udfordringer og
drøfte idéer og oplæg til videreudvikling af
eksisterende tiltag og udvikling af nye initiati-
ver. Beredskabsstyrelsen vil lede og facilitere
Opfølgning
Ligesom en bred forankring af det forebyg-
gende arbejde er en grundlæggende forud-
sætning, er opfølgning på målene og de kon-
krete tiltag nødvendig for at kunne sikre, at
udviklingen går i den rigtige retning. I forhold
til de konkrete tiltag og initiativer, som er eller
vil blive igangsat, vil der derfor være behov
for en løbende opfølgning med inddragelse af
de relevante parter.
Den nationale strategi for forebyggelse af
ulykker og katastrofer, som hermed fremlæg-
ges, udgør ikke en universalløsning. Men
strategien udgør en ramme for det videre
forebyggelsesarbejde og kan dermed bidra-
ge til at gøre andre prioriteringer nemmere
og til at sikre konsistens, bedre overblik og
mere solid forankring af kommende beslut-
ninger.
Beredskabsstyrelsen vil tage inititativ til, at
forebyggelsesstrategien og arbejdet hermed
evalueres inden udgangen af 2020. Evaluerin-
gen vil ske i samarbejde med de myndighe-
der og øvrige aktører, som har bidraget til
implementering af strategien.
22
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0023.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
Idé- og initiativliste
Nedenstående idé- og initiativliste er et kata-
log med forslag til tiltag, der kan støtte op om
målene i den nationale forebyggelsesstrategi.
De nævnte idéer og initiativer er organiseret
under overskrifterne Samarbejde, Viden og
Handlinger. Udvalget af initiativer og række-
følgen er ikke udtryk for en prioritering. I
arbejdet med implementeringen af strategien
kan nogle initiativer således udgå, mens an-
dre kan komme til afhængigt af samfundsud-
viklingen og de aktuelle udfordringer.
Det er, som tidligere fremhævet, en forudsæt-
ning, at initiativer, der har overlap og snitfla-
der i forhold til flere myndighedsområder,
kun kan igangsættes, når der opnådet enig-
hed mellem de involverede parter om dette.
Alle tiltag, som ønskes igangsat, skal således
aftales mellem de relevante samarbejdspar-
ter, og der skal udarbejdes projektbeskrivel-
ser, som skal godkendes af de involverede
myndigheder m.v., herunder også vedr. finan-
siering.
Der lægges op til et bredt samarbejde mel-
lem myndigheder, organisationer, foreninger
og andre relevante aktører på tværs af fagom-
råder og sektorer.
Alle myndigheder, organisationer, foreninger
m.v., der har været repræsenteret i arbejds-
gruppen og følgegruppen i forbindelse med
udarbejdelsen af den nationale forebyggel-
sesstrategi, inviteres til at deltage i udvikling
og gennemførelse af tiltagene. Herudover kan
andre aktører inddrages, når dette er relevant.
Sammensætningen og antallet af deltagere vil
bero på typen af det enkelte tiltag.
Fokus i dette forum skal være på at:
- Styrke samarbejdet mellem alle rele-
vante aktører på tværs af sektormyndig-
heder, organisationer, virksomheder og i
forhold til civilsamfundets organisationer.
- Fremme et tættere samarbejde med
sundhedsvæsenet om data af relevans for
forebyggelse af brand og ulykker generelt
– i relation til brand særligt med hensyn til
mulighederne for at tilvejebringe data
vedr. adfærd og omstændigheder ved
dødsfald og alvorlig tilskadekomst.
- Styrke koordinationen af informations-
kampagner om forebyggelse af brand og
andre ulykker – i forhold til de forebyg-
gende budskaber samt i relation til udpe-
gede risikogrupper og andre målgrup-
per.
- Øge inddragelsen af borgerne og her-
under frivillige i det forebyggende arbej-
de.
Der fastholdes fokus på det nordiske sam-
arbejde og erfaringsudveksling vedrø-
rende forebyggelse af brand og andre
ulykker inden for rammerne af den natio-
nale forebyggelsesstrategi. Forslaget har
afsæt i anbefaling fra arbejdsgruppen om
forebyggelse under Redningsberedska-
bets Strukturudvalg.
Viden
Beredskabsstyrelsen ajourfører løbende
Nationalt Risikobillede med inddragelse af
relevante myndigheder m.fl.
Beredskabsstyrelsens undersøgelse om
borgernes risikoopfattelse, Danskernes
risikoopfattelse af større ulykker og kata-
strofer, gentages med passende interval-
ler.
Beredskabsstyrelsens og TrygFondens
befolkningsundersøgelse om brandsik-
kerhed i private boliger med fokus på
røgalarmer og borgernes brandadfærd,
Brandsikkerhed, gentages med passende
intervaller.
23
Samarbejde
Beredskabsstyrelsen tager initiativ til at
etablere et forum med deltagelse af myn-
digheder, organisationer, foreninger og
andre relevante aktører – Nationalt forum
for forebyggelse af ulykker. Forummet
skal mødes regelmæssigt og kan i øvrigt
tjene som netværk og kontaktnet i det
løbende arbejde for at fremme forebyg-
gelse af ulykker og katastrofer inden for
rammerne af den nationale forebyggel-
sesstrategi.
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0024.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
Samarbejdet mellem Beredskabsstyrelsen
og politiet m.fl. om brandårsagsefterforsk-
ning/brandundersøgelser, særligt i rela-
tion til dødsbrande, videreføres og udbyg-
ges med inddragelse af relevante myndig-
heder og øvrige aktører. Viden om
brande, hvor mennesker omkommer eller
kommer alvorligt til skade, samt større
brande og mere specielle brande skal
indsamles mere systematisk med henblik
på at få bedre overblik over brandårsager
og de omstændigheder, der kan føre til
brand. Forslaget har afsæt i anbefalinger-
ne vedr. styrket dataindsamling og vurde-
ring fra arbejdsgruppen om forebyggelse
under Redningsberedskabets Strukturud-
valg.
Beredskabsstyrelsen tager initiativ til i
samarbejde med andre relevante myndig-
heder at undersøge mulighederne for et
tættere samarbejde med sundhedsvæse-
net om registrering af data med relevans
for brandforebyggelse, herunder særligt
mulighederne for at tilvejebringe data om
alvorlig tilskadekomst. Forslaget har afsæt
i anbefalingerne vedr. styrket dataindsam-
ling og vurdering fra arbejdsgruppen om
forebyggelse under Redningsberedska-
bets Strukturudvalg.
Beredskabsstyrelsen samarbejder løben-
de med de øvrige nordiske lande på stati-
stikområdet indenfor forummet Nordstat
med henblik på at udveksle og udvikle
data og gøre statistikkerne sammenligne-
lige, både hvad angår indhentning og
udtræk.
Beredskabsstyrelsen tager initiativ til at
undersøge, hvordan de forbedrede mulig-
heder for registrering af forebyggelsesre-
levant data i redningsberedskabets ind-
rapporteringssystem (ODIN) optimalt kan
nyttiggøres, herunder særligt i forhold til
registrering af brandårsager og adfærd.
Forslaget har afsæt i anbefalingerne vedr.
styrket dataindsamling og vurdering fra
arbejdsgruppen om forebyggelse under
Redningsberedskabets Strukturudvalg.
Sammenhæng mellem redningsberedska-
bets indrapporteringssystem (ODIN) og
andre registreringssystemer, som anven-
des på redningsberedskabets område,
herunder brandsynsregistreringssystemet
(FRIDA), sikres bedst muligt. Forslaget har
afsæt i anbefalingerne vedr. styrket data-
indsamling og vurdering fra arbejdsgrup-
pen om forebyggelse under Redningsbe-
redskabets Strukturudvalg.
På baggrund af problemer med bl.a.
påsatte brande gennemføres en undersø-
gelse af, hvordan forebyggende drifts-
mæssige tiltag kan fremme brandsikker-
heden på fællesarealer i og omkring eta-
geejendomme. Med udgangspunkt i
undersøgelsens resultater kan der udar-
bejdes vejledninger samt informations- og
kampagnemateriale om gode eksempler
på, hvordan f.eks. boligselskaber kan
arbejde med brandforebyggende tiltag.
Beredskabsstyrelsen vil i samarbejde
med relevante myndigheder m.v. udar-
bejde en kortfattet beskrivelse, der rede-
gør for initiativet og angiver samarbejds-
parter og ansvarsfordeling.
På baggrund af brande i boliger, hvor
borgernes evne til at tage vare på egen
sikkerhed er svækket, herunder også
brande i boliger på plejehjem, døgninsti-
tutioner og bosteder, gennemføres en
undersøgelse med inddragelse af erfarin-
ger fra udlandet, særligt de nordiske lan-
de, om effekten af midlertidige tekniske
løsninger som komfurvagter og mobile
sprinkleranlæg hos borgere, hvis adfærd
medfører en forhøjet risiko for, at brand
opstår. Beredskabsstyrelsen vil i samar-
bejde med relevante myndigheder m.v.
udarbejde en kortfattet beskrivelse, der
redegør for initiativet og angiver samar-
bejdsparter og ansvarsfordeling.
På baggrund af hyppig forekomst af elre-
laterede brande i erhvervsbygninger
gennemføres der en undersøgelse af,
hvorvidt der i udlandet, herunder særligt
de nordiske lande, har været en effekt af
at indføre krav om regelmæssigt eftersyn
af elinstallationer. Beredskabsstyrelsen vil
i samarbejde med relevante myndigheder
m.v. udarbejde en kortfattet beskrivelse,
der redegør for initiativet og angiver sam-
arbejdsparter og ansvarsfordeling.
24
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0025.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
Handlinger
Kampagner
• Beredskabsstyrelsens forebyggelseskon-
cept Brandsikker Bolig videreføres og
videreudvikles i samarbejde med rele-
vante myndigheder og sektorer og med
støtte fra TrygFonden. Der fastholdes et
særligt fokus på forebyggende hjemme-
besøg hos ældre og andre mindre res-
sourcestærke eller udsatte befolknings-
grupper. Konceptet udvikles som overord-
net platform for Beredskabsstyrelsens
kampagner og information om brandfore-
byggelse i hjemmet. Nyttiggørelsen af
frivillige indtænkes. Forslaget har afsæt i
anbefalingerne vedr. koordineret fokus på
udvalgte målgrupper fra arbejdsgruppen
om forebyggelse under Redningsbered-
skabets Strukturudvalg.
Røgalarmkampagner – eksempelvis Kan
du høre røgen? og RøgalarmPatruljen – vi-
dereføres og videreudvikles. I forhold til
brandsikkerheden i private boliger skal
der fortsat være særligt fokus på kampag-
ner og informationstiltag, der har til formål
at få borgerne til at installere og afprøve
røgalarmer i deres bolig.
Udvikling af kampagnetiltag med det
formål at styrke borgernes selvhjulpen-
hed og hjælpsomhed i tilfælde af alvorlige
ulykker – herunder eksempelvis videre-
udvikling af Beredskabsforbundets Robust
Borger-koncept.
Beredskabsstyrelsen tager initiativ til at
undersøge mulighederne for at udvikle
informations- og kampagnemateriale
målrettet unge, der lige er flyttet hjemme-
fra, som undersøgelser viser er mindre
opmærksomme på brandsikkerhed.
samlet overblik over forebyggelsesinfor-
mation fra myndigheder og andre rele-
vante aktører med links til information på
de pågældende myndigheders og aktø-
rers egne hjemmesider m.v.
Beredskabsstyrelsen vil tage initiativ til at
undersøge mulighederne for at udvikle en
tværsektoriel og myndighedsfælles mobil
applikation til information vedr. forebyg-
gelse af brand og andre ulykker.
Beredskabsstyrelsens app Mobilvarsling,
der kan varsle borgerne i tilfælde af større
ulykker og katastrofer, videreføres i sam-
arbejde med øvrige relevante myndighe-
der.
Beredskabsstyrelsen vil via større inddra-
gelse af frivillige udvikle et koncept for
anvendelse af ”digitale frivillige” for at
understøtte borgernes mulighed for at
blive ”medspillere” i forhold til deres
egen og andres sikkerhed og for generelt
at styrke mulighederne for krisehåndte-
ring. Forslaget har afsæt i anbefalingerne
vedr. styrkelse af samfundets, virksomhe-
dernes og den enkelte borgers resiliens
og robusthed fra arbejdsgruppen om
forebyggelse under Redningsberedska-
bets Strukturudvalg.
Uddannelse
• Beredskabsstyrelsen tager initiativ til at
undersøge mulighederne for at udvikle
undervisningsmaterialer til skoler og
gymnasier m.v. om forebyggelse af brand
og andre ulykker. Forslaget har afsæt i
anbefalingerne vedr. koordineret fokus på
udvalgte målgrupper fra arbejdsgruppen
om forebyggelse under Redningsbered-
skabets Strukturudvalg.
Beredskabsstyrelsen tager initiativ til at
undersøge mulighederne for at udvikle
undervisningsmaterialer til erhvervssko-
ler om forebyggelse af brand og andre
ulykker. Forslaget har afsæt i anbefalin-
gerne vedr. koordineret fokus på udvalgte
målgrupper fra arbejdsgruppen om fore-
byggelse under Redningsberedskabets
Strukturudvalg.
Information
• Beredskabsstyrelsen vil tage initiativ til
udarbejdelse af borgerrettet information
om forholdsregler i tilfælde af omfattende
ulykkes- og katastrofesituationer. Herun-
der oprettes bl.a. et forebyggelsessite i
regi af www.brs.dk. Sitet skal skabe et
25
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0026.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
Beredskabsstyrelsen og de kommunale
parter tager initiativ til at drøfte, hvorledes
det forebyggende arbejde i kommunerne
kan tydeliggøres i forbindelse med di-
mensioneringen af redningsberedska-
berne. Herunder vil Beredskabsstyrelsen i
samarbejde med de kommunale parter
udarbejde en vejledning om kommunale
planer for forebyggelse og risikoreduk-
tion målrettet borgere og virksomheder.
Forslaget har afsæt i anbefaling fra ar-
bejdsgruppen om forebyggelse under
Redningsberedskabets Strukturudvalg.
Beredskabsstyrelsen og de kommunale
parter tager initiativ til at drøfte, hvorledes
forebyggelse kan styrkes i redningsbe-
redskabets samlede uddannelsessystem
(fra brandmandsuddannelse til indsatsle-
deruddannelse og brandteknisk bygge-
sagsbehandling), herunder hvorledes ny
viden om forebyggelse løbende kan ind-
drages i undervisningen. Forslaget har
afsæt i anbefalingerne vedr. koordineret
fokus på udvalgte målgrupper fra ar-
bejdsgruppen om forebyggelse under
Redningsberedskabets Strukturudvalg.
Beredskabsstyrelsen tager initiativ til at
undersøge mulighederne for at etablere
korte kursusmoduler og kampagneaktivi-
teter om bl.a. ældre eller udsatte borgere
og brand, som kan gennemføres lokalt af
eksempelvis personale fra den kommu-
nale hjemmepleje.
Muligheden for at føje et basalt brandsluk-
ningskursus til den obligatoriske første-
hjælpsundervisning på køreskolerne bør
vurderes nærmere.
26
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0027.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
Hvem har bidraget?
Strategien er udarbejdet af Beredskabsstyrel-
sen med input fra en arbejdsgruppe bestå-
ende af følgende myndigheder og organisa-
tioner:
Beredskabsforbundet
Dansk Røde Kors
Kommunernes Landsforening
Politiets Efterretningstjeneste
Rigspolitiet
Socialstyrelsen
Sundhedsstyrelsen
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Falck
FOA - Fag og Arbejde
Fonden for Socialt Ansvar
Foreningen af Socialchefer i Danmark
Forsikring & Pension
Forum for Danske Bygningsmyndigheder
- DABYFO
Fødevarestyrelsen
Hjemmeværnskommandoen
HOD - Hovedorganisationen af Officerer i
Danmark
Håndværksrådet
IDA Brandteknik under Ingeniørforenin-
gen
IDA Risk under Ingeniørforeningen
ista Danmark
LFDB - Landsklubben for Deltidsansatte
Brandfolk
RMG-Inspektion
Rockwool
Rådet for Sikker Trafik
SikkerhedsBranchen
Sikkerhedsstyrelsen
Slots- og Kulturstyrelsen
Spejderne i Danmark
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Sundhedsdatastyrelsen
Sønderjysk Frivillige Brandværnsforbund
TEKNIQ Installatørernes Organisation
TrygFonden
Ulykkes Analyse Gruppen, Odense Uni-
versitetshospital
I arbejdet med at udarbejde forebyggelses-
strategien har der desuden været etableret en
bredt funderet følgegruppe med repræsen-
tanter fra følgende myndigheder, organisatio-
ner, foreninger m.v.:
3F - Fagligt Fælles Forbund
Arbejdstilsynet
BL - Danmarks Almene Boliger
Børneulykkesfonden
Center for Cybersikkerhed
Danske Beredskaber
Danske Regioner
Dansk Erhverv
Danske Risikorådgivere
DBI - Dansk Brand- og Sikringsteknisk
Institut
Det Kriminalpræventive Råd
DI - Dansk Industri
DOBL - Det Offentlige Beredskabs Lands-
forbund
27
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
1718114_0028.png
Beredskabsstyrelsen |
National Forebyggelsesstrategi
28