Forsvarsudvalget 2016-17
FOU Alm.del Bilag 44
Offentligt
1718113_0001.png
Februar 2017
National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer
Beredskabsstyrelsen fremlægger hermed national strategi for forebyggelse af ulykker
og katastrofer med vægt på borgernes tryghed. Strategien er udarbejdet i samarbejde
med en række myndigheder og organisationer, foreninger m.v.
Hvorfor en forebyggelsesstrategi?
Ulykker og katastrofer skaber lidelse, utryghed og tab af værdier. De senere år har vi
bl.a. oplevet flere situationer med voldsomt vejr, og vurderingen er, at der vil blive flere
af sådanne hændelser i fremtiden. Når det gælder brand, er udviklingen gået i retning
af færre brande, herunder færre boligbrande. Men antallet af omkomne som følge af
brand har i en årrække ligget højere i Danmark end i vores nordiske nabolande Norge
og Sverige. De seneste par år har vi set en positiv tendens med færre branddøde, men
antallet af ofre kan komme længere ned.
Vi vil med den nationale forebyggelsesstrategi anspore til at styrke beredskabskulturen i
Danmark. Ved de seneste hændelser som stormen Urd i december 2016 og stormfloden
i januar 2017 har vi set, at mange borgere er klar til at tage ansvar for deres sikkerhed
og ejendom og er parate til også at hjælpe andre. Det vil vi gerne understøtte.
Mål og fokusområder
Strategien har to overordnede mål:
Færre skal dø eller komme til skade som følge af brande, stærke storme og
oversvømmelser, og udgifterne til skader i forbindelse med de forskellige hæn-
delser skal nedbringes.
Beredskabsstyrelsen
Datavej 16
3460 Birkerød
Tlf. 45 90 60 00
[email protected]
www.brs.dk
Det andet mål støtter op om det første:
Borgernes risikobevidsthed, handlekraft, selvhjulpenhed og hjælpsomhed før,
under og efter alvorlige ulykker og katastrofer skal styrkes.
Borgerne i centrum
Strategien beskriver en række veje, som skal føre frem til disse mål. Ikke i form af fær-
dige løsninger eller fuldt tilrettelagte projekter, men ved at pege på nogle vigtige ind-
satsområder og rette fokus mod de grupper, der er mest udsat.
1/2
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Til orientering fremsendes National strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer bilagt et kort resumé heraf.
Hvad det sidste angår, er der f.eks. fokus på at nedbringe antallet af omkomne som
følge af brand. Her er ældre mennesker og andre mindre ressourcestærke befolknings-
grupper særligt udsatte. Derfor skal der fokuseres på disse grupper, hvis færre skal dø
som følge af brand i fremtiden.
Men fokus skal også rettes imod borgerne generelt. Alle har som udgangspunkt en
egeninteresse i, at der ikke sker dem selv eller deres nærmeste noget. Derfor skal der
være øget fokus på, hvordan man kan forbedre sine egne generelle færdigheder, f.eks.
inden for viden om beredskabets virkemåde, kendskab til varsling og alarmering og
kompetencer i forhold til førstehjælp og brandforebyggelse, så man bliver fortrolig med,
hvordan man bedst griber ind og hjælper til, hvis det skulle blive nødvendigt.
Helhedsorienteret og tværgående arbejde
Nogle af nøgleordene i strategien er inddragelse og samarbejde. Inddragelse af borger-
ne, hvis tilstedeværelse, hjælpsomhed og interesse i egen sikkerhed udgør et godt af-
sæt for at styrke den samlede forebyggende indsats over for alvorlige ulykker. Og sam-
arbejde med borgerne, som via lokalt forankrede netværk og projekter kan få direkte
medindflydelse på deres egen tryghed og sikkerhed.
For myndighedernes og andre aktørers vedkommende fremhæves samarbejde som en
klar forudsætning for at nå målene. Strategiens fokus på borgerne, herunder borgernes
egen rolle i forhold til at forebygge og afhjælpe konsekvenserne af ulykker og katastro-
fer, betyder ikke, at myndighedernes rolle og ansvar nedprioriteres. Den nationale fore-
byggelsesstrategi ændrer ikke ved det almindelige sektoransvar, men peger på, at øget
og fornyet samarbejde på tværs af myndigheder og private aktører og på tværs af sek-
torer og faggrænser er nødvendigt.
For at skabe et fundament for en helhedsorienteret og tværgående forankring af stra-
tegien foreslås det derfor som et centralt tiltag i strategien at etablere et nationalt fo-
rum for forebyggelse af ulykker med en bred deltagelse af myndigheder og øvrige rele-
vante aktører, herunder civilsamfundets organisationer.
Forebyggelsesstrategien er ikke en universalløsning, men skal bidrage til at gøre priori-
teringer nemmere og til at sikre konsistens, bedre overblik og en mere solid forankring
af kommende initiativer.
2/2