Forsvarsudvalget 2016-17
FOU Alm.del Bilag 4
Offentligt
1672124_0001.png
Aktstykke nr.
3
Folketinget 2016-17
3
Forsvarsministeriet.
København, den 26. september 2016.
a.
Forsvarsministeriet orienterer hermed Finansudvalget om drift og effekter af Hjemmeværnets it-sy-
stem HJV. DK, version 2.
Finansudvalget tiltrådte ved akt. 136 af 4. september 2013, at Forsvarsministeriet gennemførte ud-
viklingen af et nyt it-system kaldet HJV. DK version 2 til brug for Hjemmeværnets frivillige. For-
svarsministeriet orienterede ved akt. 48 af 10. december 2015 Finansudvalget om, at it-systemet
HJV. DK version 2 overgik til drift, herunder om projektets økonomi og den opnåede funktionalitet i
forhold til det forventede.
Systemet bruges som planlægnings- og administrationsværktøj for Hjemmeværnets ca. 46.000 fri-
villige medlemmer, og understøtter selvstændige hjemmesider for Hjemmeværnets 21 myndigheder
og ca. 250 underafdelinger.
HJV. DK version 2 har nu været i drift i ca. ét år, hvorfor Hjemmeværnet kan orientere om syste-
mets drift og effekter.
It-systemets primære formål har været at fastholde engagementet i forbindelse med opgaveløsnin-
gen for Hjemmeværnets frivillige ved at forenkle de administrative processer, herunder i forbindelse
med planlægning, koordinering, bevilling og godkendelse af uddannelsesaktiviteter, øvelsesaktivite-
ter og planlagte indsættelser. Systemet har ligeledes skulle varetage ressourcestyring af Hjemmevær-
nets materiel og faciliteter og understøtter den frivillige indsats gennem moderne kommunikations-
midler.
Af tabel 1 fremgår de gevinster, som projektet jf. tidligere aktstykker forventes af indfri. Det er
overordnet Hjemmeværnskommandoens vurdering efter 1 års drift (systemet har siden efteråret 2015
været i stabil drift), at systemet har levet op til disse forventninger.
Tabel 1
Ikke-økonomiske gevinster
Gevinst nr.
1
Beskrivelse
Større brugertilfredshed
b.
AG000740
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 4: Orienterende aktstykke om drift og effekter af it-systemet HJV.DK version 2 efter 1 års drift
1672124_0002.png
2
2
3
4
5
Ny platform gør det muligt at anvende flere udviklere og vedligeholdelsesleveran-
dører
Bedre mobil brug af systemet
En platform der understøtter Hjemmeværnets visioner
Nemmere udbud
I nedenstående gennemgås Hjemmeværnskommandoens vurdering af de enkelte gevinster.
Ad 1) Større brugertilfredshed
Umiddelbart efter systemet overgik til drift oplevede brugerne ikke en større brugertilfredshed. De-
le af systemet havde svartider, der ikke var tilfredsstillende. Ligeledes viste en undersøgelse blandt
de frivillige ønsker om yderligere forbedringer samt kritik af brugervenligheden. Som nævnt i akt. 48
af 10. december 2015 har Hjemmeværnskommandoen på baggrund af kritikken nedsat en Task For-
ce, som det sidste halve år har arbejdet med den forretningsmæssige forankring af systemet samt haft
fokus på brugertilfredshed. Der er som følge heraf lavet mange forbedringer på systemet, og svarti-
derne er blevet forkortet. Hjemmeværnskommandoen oplever nu, som følge af brugernes tilbagemel-
dinger, større brugertilfredshed i forhold til det tidligere system.
Hjemmeværnskommandoen vurderer, at målet nu er opnået.
Ad 2) Ny platform som gør det muligt at anvende flere udviklere og vedligeholdelsesleverandører
Den nye platform er veldokumenteret og følger moderne standarder, hvilket sikrer, at det er muligt
at anvende flere udviklere og vedligeholdelsesleverandører.
Hjemmeværnskommandoen vurderer, at målet er opnået.
Ad 3) Bedre mobil brug af systemet
Kernefunktioner i systemet om kommunikation, aktivitetsstyring og afrapportering er designet spe-
cifikt til anvendelse på mobile enheder, hvilket understøtter frivilliges brug af systemet under aktivi-
teter. Systemets hjemmesider og nyhedsformidling til offentligheden er desuden designet til anven-
delse på mobile enheder. Der blev i akt. 48 af 10. december 2015 orienteret om, at der var udfordrin-
ger med den mobile adgang til den ikke-offentlige del af systemet. Dette udestående blev løst i januar
2016, og der er nu fuld adgang til systemet fra alle almindelige mobile enheder og styresystemer.
Hjemmeværnskommandoen vurderer, at målet er opnået.
Ad 4) En platform der understøtter Hjemmeværnets visioner
Hjemmeværnets vision og strategi for perioden 2010-2014, hvor systemet blev besluttet gennem-
ført, havde stor fokus på at forbedre HJV. DK som Hjemmeværnets primære platform til understøt-
telse af de frivillige medlemmers planlægning, administration samt intern og ekstern kommunikati-
on. It-systemet har indfriet disse ønsker, ligesom it-systemet giver teknisk mulighed for fortsat digi-
talisering af administrative processer i Hjemmeværnet.
Hjemmeværnskommandoen vurderer, at målet er opnået.
Ad 5) Nemmere udbud
Drift-, vedligehold og videreudvikling af portalen er sendt i EU-udbud. Kvaliteten af systemdoku-
mentation og procedurer vurderes at have en tilfredsstillende kvalitet for den endelige gennemførelse
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 4: Orienterende aktstykke om drift og effekter af it-systemet HJV.DK version 2 efter 1 års drift
1672124_0003.png
3
af udbuddet og den efterfølgende overdragelse af drift-, vedligehold og videreudvikling til en ny le-
verandør.
Hjemmeværnskommandoen vurderer, at målet er opnået.
Det bemærkes i forlængelse af ovenstående, at systemets driftsomkostninger har været inden for de
forudsatte rammer.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 26. september 2016
P
ETER
C
HRISTENSEN
/ Mikkel Nielsen Østergaard
Til Finansudvalget.