Forsvarsudvalget 2016-17
FOU Alm.del Bilag 117
Offentligt
1784919_0001.png
22. august 2017
REDEGØRELSE TIL FORSVARSUDVALGET OM FORSVARSMINISTE-
RIETS BIDRAG TIL FORSLAG TIL FINANSLOV FOR 2018
Nærværende redegørelse om Forsvarsministeriets bidrag til forslag til finanslov for 2018
(FFL 2018) danner baggrund for orienteringen af Forsvarsudvalget den 1. september 2017
(teknisk gennemgang).
Forsvarsministeriet afleverede bidrag til FFL 2018 til Finansministeriet ultimo juni 2017.
Som følge af en endnu ikke indgået ny aftale på forsvarsområdet er FFL 2018 baseret på
nedennævnte politiske aftaler i lighed med sidste års finanslov:
På forsvarsområdet er bevillingen baseret på en teknisk forlængelse af Aftale mellem
den daværende SRSF-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Kon-
servative Folkeparti om forsvarsområdet 2013-2017 af november 2012 og tillæg til aftale
om forsvarsområdet 2013-2017 af marts 2013 (etablissementer) samt Aftale om organi-
seringen af ledelsen af Forsvaret og tillæg til Aftale på forsvarsområdet af april 2014.
Hertil kommer Aftale om håndtering af situationen for tolke og andre lokalt ansatte
(2013) samt tillæg hertil, Aftale om reorganisering af Forsvarets Auditørkorps (2014) og
Aftale om styrket indsats for de danske veteraner (2014).
Aftale mellem regeringen (V), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Radikale Venstre om anskaffelse af nye kampfly blev indgået den 9. juni 2016.
Stemmeaftale mellem regeringen (V), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alli-
ance, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om ud-
møntning af besparelserne i Redningsberedskabet af marts 2016.
Bevillingsrammer
I tabellen nedenfor fremgår de bevillingsmæssige til-/fraførsler af rammerne. De større æn-
dringer i rammerne kan henføres til PL-opregning og tilførsel fra Barselsfonden. Herudover
indgår der ligeledes de bevillingsmæssige konsekvenser af kampflyaftalen, som blev indar-
bejdet på ÆF 2017, og som er baggrunden for stigningen i bevillingerne over årene. Ses der
bort fra indbudgetteringen af kampflyaftalen ville bevillingen have været stort set uændret
over årene.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Forsvarsministeriets bidrag til forlag til finanslov for 2018 samt en tilhørende redegørelse, fra forsvarsministeren
1784919_0002.png
Tabel: Rammeændringer 2018-2021
Mio. kr.
Indkøbsbesparelse, 11. fase
Omprioriteringsbidrag vedr. Redningsberedskabet
Rammeforøgelse i 2018 vedr. udmøntning af servicetjekkets initiativer
(ikke-optaget bevilling fra 2016)
Overførsel til Miljøstyrelsen vedr. DUT-forhandling ifm.
Risikobekendtgørelsen (Redningsberedskabet)
Teknisk regulering (bortfald) under Redningsbereskabet, som følge af
overgang til koncernfælles virksomhedsmodel.
Rammeforøgelse som følge af tilbageførsel fra Barselsfonden ifm.
overgang til bidragsfinansieret ordning (lønsum)
Nulstilling af negativ budgetregulering vedr. Barselsfonden
Ny finansieringsmodel for CPR-data
PL-regulering
Rammer i alt
FFL 2018
-13,1
0,0
1,0
-0,2
-11,9
43,1
9,4
0,0
502,2
21.861,5
BO1 2019
-13,1
0,0
0,0
-0,2
-11,9
43,1
11,1
-0,1
509,2
22.233,6
BO2 2020
-13,1
0,0
0,0
-0,2
-11,9
43,1
13,3
-0,1
521,0
23.099,8
BO3 2021
-13,1
-8,1
0,0
-0,2
-11,9
43,1
13,3
-0,2
529,8
23.699,5
Forklaringer til tabellen:
Indkøbsbesparelse, 11. fase
De nye centralt koordinerede indkøbsaftaler fører til effektiviseringer af indkøb på bl.a. ind-
købsområderne vedr. Microsoftlicenser, netværkskomponenter og rengøringsartikler. I den
forbindelse er der foretaget en dispositionsbegrænsning på Forsvarsministeriets område på
13,1 mio. kr. i årene 2018 og frem.
Omprioriteringsbidrag under Redningsberedskabet
Efter sædvanlig praksis er den ikke-aftalebelagte del af drifts- og lønsumsrammen reduceret
med 2 pct. i det yderste budgetoverslagsår (2021). Beløbet udgør 8,1 mio. kr. og kan henfø-
res til Redningsberedskabet.
Rammeforøgelse i 2018 vedr. udmøntning af servicetjekkets initiativer
Driftsrammen er i 2018 forøget med 1 mio. kr. under Forsvarsministeriets Personalestyrelse
til udmøntning af servicetjekkets initiativer på veteranområdet. Beløbet dækker over den
resterende del af den samlede pulje på 20 mio. kr.
Overførsel til Miljøstyrelsen vedr. Risikobekendtgørelsen
Redningsberedskabet har overført opgave vedr. Risikobekendtgørelsen til Miljøstyrelsen. I
den forbindelse overføres der årligt 0,2 mio. kr. fra Redningsberedskabet til Miljøstyrelsen.
Teknisk reduktion i forbindelse med Redningsberedskabet overgang til virksomhedsmodel
Redningsberedskabet er fra 2017 overgået til Forsvarsministeriets koncernfælles virksom-
hedsmodel. Dette indebærer, at visse opgaver fremadrettet skal håndteres af Forsvarsmini-
steriets funktionelle styrelser. Den samlede reduktion udgør 156,3 mio. kr. Af dette beløb
bortfalder 11,9 mio. kr. (teknisk regulering). Beløbet vedr. primært renter, som ikke skal
betales fremadrettet af de funktionelle styrelser, da disse har udgiftsbaserede bevillinger.
2
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Forsvarsministeriets bidrag til forlag til finanslov for 2018 samt en tilhørende redegørelse, fra forsvarsministeren
1784919_0003.png
Ændringer vedr. barselsfonden ifm. med overgang til bidragsfinansieret ordning
Forsvarsministeriet har fået tilbageført 43,1 mio. kr. (lønsum) fra Barselsfonden til delvis
finansiering af den kommende bidragsordning, hvor der fremover skal der betales direkte til
Statens Administration. Den tilbageførte bevilling er indarbejdet under Forsvarsministeriets
Personalestyrelse.
Beløbet på 43,1 mio. kr. dækker ikke de kommende opkrævninger fuldt ud, da Barselsfon-
den har været underfinansieret siden 2010. Forsvarsministeriet har udregnet differencen til
ca. 8 mio. kr. Denne finansieres inden for egen ramme.
Den negative budgetregulering vedr. Barselsfonden er annulleret samtidig med tilbageførs-
len af bevillingen fra Barselsfonden.
Ny finansieringsmodel for CPR-data
Der er indført ny finansieringsmodel for CPR-data, som omlægger betalingen for CPR-data
til bevillinger på finansloven. Der er tale om meget små reduktioner fra 2019 og frem.
PL-opregning
PL-opregningen udgør i årene 2018 og frem henholdsvis 502,2 mio. kr. 509,2 mio. kr.,
521,0 mio. kr. og 529,8 mio. kr.
Skønnet for det statslige lønindeks er baseret på de aftalte generelle lønstigninger i 2017 i
forbindelse med OK15-forliget samt beregningstekniske forudsætninger vedr. 2018, idet der
endnu ikke foreligger overenskomstaftaler for hele 2018.
Større udgiftsneutrale bevillingsændringer
Foruden ovennævnte bevillingsmæssige ændringer er der foretaget større interne bevil-
lingsændringer mellem hovedkonti. Disse ændringer er udgiftsneutrale på Forsvarsministeri-
ets overordnede bevillinger, men har påvirkning for de omfattede hovedkonti.
De primære ændringer er medtaget nedenfor:
Udmøntning af pulje til øget øvelsesvirksomhed på 200 mio. kr. i 2018 og frem. Puljen er
overført fra Centralt styrede initiativer til fortrinsvis Værnsfælles Forsvarskommando,
Hæren og Materieldrift.
Flytning af Rehabiliteringspuljen fra Personalestyrelsens egen virksomhed til funktionel
virksomhed til funktionel virksomhed.
Forsvarsministeriet har i samarbejde med Beskæftigelsesministeriet udarbejdet en ny
prognose for udgifterne til PTSD der tager højde for ændringer i AES-bidraget og udvik-
lingen i antal sager.
3
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Forsvarsministeriets bidrag til forlag til finanslov for 2018 samt en tilhørende redegørelse, fra forsvarsministeren
1784919_0004.png
Der er foretaget en revurdering af bevillingerne til
bidrag til NATO’s militære
driftsbud-
getter og bidrag til internationalt finansieret NATO-investeringsprogram. Mindreforbruget
er overført til driftsrammen.
Anlægsrammen
Anlægsbevillingen er i FFL 2018 fuldt anvendt på Materielinvesteringer og Bygge- og an-
lægsarbejder. I anlægsbevillingen for de pågældende hovedkonti indgår ligeledes de bevil-
lingsmæssige konsekvenser af kampflyaftalen, som blev indarbejdet på ÆF 2017. Der er
ikke øvrige bevillingsændringer på anlægskontiene i FFL 2018.
På kontoen vedr. Nationalt finansieret NATO-investeringsprogram er der planlagt med for-
brug af opsparede midler i stedet for bevilling. Kontoen har en opsparing på 53,9 mio. kr.
Tekst og anmærkninger
Nedennævnte udgør de primære ændringer i tekst og anmærkninger.
Ændret anmærkningstekst i indledningen
Anmærkningsteksten vedr. flyvninger for statsministeren og udenrigsministeren m.fl. er op-
delt i to selvstændige tekster i forhold til FL 2017, idet teksten vedr. flyvninger for statsmini-
steren er ændret til, at Forsvaret afholder de forbundne udgifter mod tidligere de direkte
omkostninger. Ændringen er koordineret med Statsministeriet.
Ny anmærkningstekst i indledningen
I den nye anmærkningstekst er det præciseret, at Forsvarsministeriet må foretage rebud-
gettering på tillægsbevillingsloven. Rebudgetteringen er udgiftsneutral på Forsvarsministeri-
ets overordnede rammer.
Ny underkonto vedr. provenu til kampflyanskaffelse
Der er oprettet en ny underkonto under Materielinvesteringer, jf. Akt. 56 af 23. februar
2017. På underkontoen kan der optages et engangsprovenu på 400 mio. kr. fra afhændelse
af ejendomme til udmøntning i forbindelse med kampflyanskaffelse, jf. Aftale mellem rege-
ringen (V), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Radikale Venstre om
anskaffelse af nye kampfly af 9. juni 2016.
Provenu til udmøntning optages på tillægsbevillingsloven.
4