Forsvarsudvalget 2016-17
FOU Alm.del Bilag 116
Offentligt
1784041_0001.png
Danmarks forpligtigelser.
tillæg til rapporten; genoprettelse af mobiliseringsforsvaret.
Danmark deltager i operationer 6 forskellige steder i verden og nu skal
Danmark kunne stille med en deployerbar brigade på 3.500 mand.
Denne skal være udrustet og uddannet til konventionel krig.
Udviklingen i verden viser med al tydelighed at der vil komme flere
NATO opgaver i fremtiden og at Danmark kan blive mødt med et krav
om mere end en brigade. Denne opgave kan alene komme til at lægge
beslag på hovedparten af de fastansatte soldater.
Danmark deltager i operationer 4 forskellige steder i verden og
udviklingen i verden viser med al tydelighed, at behovet for FN
kapaciteter vil stige eksplosivt i fremtiden og dermed vil behovet for
Danmarks deltagelse ligeledes stige. Bidragene vil også
mandskabsmæssigt stige fordi opgaverne bliver større.
Danmark deltager på nuværende ikke i nogle EU operationer da vi har
et forbehold. Danmark støtter dog i Middelhavet på koalitionsbasis
med overvågning af havet. Presset på Europas grænser vil dog i
fremtiden komme til at stige voldsomt og presset på Danmark for at
deltage i forsvaret af Europas ydre grænser vil stige meget. Meget
afhænger af hvad Tyskland vælger ang. en EU hær.
Koalition
Danmark deltagere i 7 koalitions operationer rundt om i verden. Om
disse vil komme til at stige er umulig at fastslå, for selvom behovet for
hjælp rundt om i verden vil stige, så er en koalition ikke en forpligtigelse
men en politisk beslutning.
Danmark har også mange nationale forpligtigelser, Grønland, Færøerne,
Island, Arktis og det nationalt forsvar mv. og disse er mindst lige så
vigtige som de internationale. På den næste side gennemgås de
nationale aktører.
1
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 116: Henvendelse af 30/8-17 vedrørende hjemmeværnet og genindførelse af mobilitetsforsvar, fra Johnny Virenfeldt Christensen, Hammel
1784041_0002.png
Politiet har flere opgaver i dag end personelresursen kan gabe over, så
mange opgaver er blevet nedprioriteret. Bande konflikten trækker
yderligere resurser. Kigger vi på Sverige så vil bande konflikten eskalere
herhjemme. Kigger vi på Europa så vil der også komme racekonflikter i
Danmark. Der er risiko for at politisk terror vil genopstå og komme til
Danmark. Den religiøse terror vil fortsat være der og vil blive værre. Alt
sammen er grænseoverskridende trusler så Danmark kan ikke blive ved
med at have ubevæbnede hjemmeværnsfolk ved grænsen osv.
Politiet
skal styrkes væsentlig og grænsepolitiet genoprettes hvis Danmark
fortsat skal være et sikkert land.
Beredskabet blev i 2016 presset til deres grænse. Behovet vil stige i
uhyggelig grad i fremtiden, så beredskabet vil skulle styrkes ekstremt.
Med den øget risiko for større angreb i Danmark, med truslen om en ny
verdenskrig i horisonten og dermed truslen for et konventionelt angreb
på Danmark, vil det eneste ansvarlige være,
at genoprette civilforsvaret.
Behovet for at Danmark vil blive bedt om at støtte international, vil i
fremtiden stige ekstremt. Den fastansatte struktur er allerede under
pres og vil ikke kunne klare den væsentlige stigning der kommer. Derfor
er det nødvendigt at øge den del af styrken. Den vil dog ikke kunne
dække hele behovet så værnepligts tiden er nød til blive længere så
disse kan anvendes til eks. FN opgaver.
Danmark vil så fortsat komme til at stå uden et nationalt forsvar og med
truslen om en ny verdenskrig i horisonten, så er det eneste politiske
ansvarlige
at genoprette mobiliseringsforsvaret.
Denne genoprettelse
vil også have den side gevinst at forsvarsviljen vil blive genetableret og
at samfundssindet og national følelsen vil blive styrket.
Politikkerne bør derfor sørge for at Danmark som min. har et 2 strenget
forsvar. 3 strenget vil nok være bedre således: 1 streng uddanner
værnepligtige og konstabel elever. 2 streng uddanner de værnepligtige
der ønsker eller bliver taget til FN opgaver. Her ligger jeg op til en
midlertidig missions ansættelse efter endt værnepligt for dem der ikke
ønsker en 5 års kontrakt.3 streng uddanner konstablerne til NATO, EU,
Koalitions og FN opgaver samt driver den fastansatte struktur.
Hjemmeværnet er under stærkt pres og vil knække hvis det fortsætter.
Medlemmerne flygter og meget få kommer ind. Samfundet og forsvaret
af Danmark kan ikke undværer hjemmeværnet, men skal det reddes
kræver det at hjemmeværnet omlægges til igen at være lokalt
forankret. Alt dette fremgår af Rapporten; et bedre hjemmeværn.
.
2