Notat
Att.:
Forsvarsministeren
Folketingets Forsvarsudvalg
Vedr. kommunal værnepligt i redningsberedskabet.
Danske Beredskaber er bekendt med, at Forum for Samfundets Beredskab (FSB) i notatform har
præsenteret et forslag til model for fremtidig kommunal værnepligt indenfor det kommunale
redningsberedskab.
Vi er meget positive overfor en sådan fremtidig ordning, idet den på flere måder efter vores
opfattelse vil kunne styrke det samlede redningsberedskab.
På denne baggrund skal vi hermed fremkomme med vores bemærkninger til emnet:
Kommunal værnepligt i redningsberedskabet
Det vil være logisk og nyttigt, at de værnepligtige under det statslige regionale beredskab som en del
af aftjeningen får opgaver indenfor de 24 kommunale og fælleskommunale enheder. Det kan fx ske
gennem en periode med praktik i den kommunale redningsberedskabsenhed, der er tilknyttet deres
hjemkommune. Herved nyttiggøres ressourcerne hos de værnepligtige lokalt.
De værnepligtige vil således blive fordelt i hele Danmark, og være med til at sikre, at også områder
med lav vækst og aktivitet, får glæde af værnepligt. De steder, hvor grundlaget for et
værnepligtsforløb bliver kritisk, på grund af få værnepligtige, kan naboberedskaber lave aftaler om
fælles forløb og samtræning.
Omfang
For at opnå en passende volumen, og være med til at understøtte et fremtidigt robust Danmark,
foreslås antallet af værnepligtige forhøjet til ca. 800 pr. år. Endvidere kan værnepligtsperioden
forøges. Den kommunale del af værnepligten bør af hensyn til kontinuitet og indlæring ikke være
kortere end tre
–
fire måneder.
Konkret kan den værnepligtige i den kommunale praktikperiode bo hjemme, da han tilknyttes sin
hjemkommunes redningsberedskab. Der er således ikke ekstra udgifter til indkvartering.
Den værnepligtige vil så skulle møde indenfor normal værnepligtstid, fx dagligt kl. 8
–
16, og hver
anden eller tredje uge der ud over i en eller anden form indgå i døgnberedskab og være på tilkald.
Der findes i dag hjemmel til og muligheder for at en offentlig/kommunal organisation kan udlåne
medarbejdere til en anden offentlig/kommunal organisation i kortere eller længere tid, hvor den
fulde ledelseskompetence delegeres til den modtagende organisation i udlånsperioden. Vi foreslår
denne model anvendt i forhold til statslige værnepligtige og statslige medarbejdere ved overgang til
kommunale opgaver i relation til en kommunal værnepligt.
Finansiering
Det fremgår af Deloittes budgetanalyse af redningsberedskabet, at en værnepligtig i 2011-tal kostede
188.600 kroner at uddanne, inkl. udgifter til løn, uddannelse, befalingsmænd, uniformer, materiel
mv.
Den daværende værnepligtsperiode var seks måneder.