Forsvarsudvalget 2016-17
FOU Alm.del Bilag 102
Offentligt
1778173_0001.png
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af militær straffelov, militær disciplinarlov
og militær retsplejelov
(Anvendelsesområde i forhold til tjenstgørende militært personel mv.)
§1
I militær straffelov, lov nr. 530 af 24. juni 2005, som ændret ved § 2 i lov nr. 494 af 17. juni
2008, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »tjenstgørende militært personel samt hjemsendt militært personel« til:
»tjenstgørende militært personel inden for Forsvarsministeriets område samt hjemsendt militært
personel inden for Forsvarsministeriets område«.
§2
I militær disciplinarlov, lov nr. 532 af 24. juni 2005, som ændret ved § 98 i lov nr. 538 af 8. juni
2006, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2, stk. 1,
ændres »tjenstgørende militært personel samt hjemsendt militært personel« til:
»tjenstgørende militært personel inden for Forsvarsministeriets område samt hjemsendt militært
personel inden for Forsvarsministeriets område«.
2.
I
§ 18, stk. 3,
ændres »Forsvarskommandoen« til: »den myndighed, som den pågældende disci-
plinarchef tilhører«.
§3
I militær retsplejelov, lov nr. 531 af 24. juni 2005, som ændret ved § 100 i lov nr. 538 af 8. juni
2006 og § 8 i lov nr. 639 af 12. juni 2013, foretages følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »auditørerne« til: »auditøren«.
2.
I
§ 15, stk. 1,
ændres »tjenstgørende militært personel« til: »tjenstgørende militært personel
inden for Forsvarsministeriets område«.
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 102: Lovudkast til lov om ændring af militær straffelov, militær disciplinarlov og militær retsplejelov (Anvendelsesområdet i forhold til tjenstgørende militært personel mv.), fra forsvaresministeren
3.
I
§ 15, stk. 3,
ændres »militært personel« til: »tjenstgørende militært personel inden for For-
svarsministeriets område«.
§4
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§5
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist
sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
SIDE 2/10
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 102: Lovudkast til lov om ændring af militær straffelov, militær disciplinarlov og militær retsplejelov (Anvendelsesområdet i forhold til tjenstgørende militært personel mv.), fra forsvaresministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
2.2. Forsvarsministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning og baggrund
Som følge af en større organisationsændring på Forsvarsministeriets område i 2014 gør en række
militært ansatte i dag tjeneste i nyoprettede styrelser, der udfører en række støttefunktioner, men
som ikke er underlagt forsvarschefen.
Militær straffelov, militær disciplinarlov og militær retsplejelov finder anvendelse på tjenstgørende
militært personel. Der er imidlertid ikke i lovgivningen taget udtrykkelig stilling til, om de militært
ansatte i de nyoprettede styrelser mv. fortsat anses for at være tjenstgørende militært personel og
dermed omfattet af de tre love. Henset til, at der er tale om straffe- og disciplinærretlig lovgivning,
finder Forsvarsministeriet det rigtigst at tydeliggøre, at lovene finder anvendelse på militært ansat
personel i alle myndigheder inden for Forsvarsministeriets område.
Med lovforslaget vil det klart fremgå af de tre love, at alle militært ansatte i styrelser under For-
svarsministeriet og militært ansatte i Forsvarsministeriets departement er omfattet af begrebet tjene-
stegørende militært personel og dermed omfattet af de tre love.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
Militær straffelov, lov nr. 530 af 24. juni 2005, som ændret ved § 2 i lov nr. 494 af 17. juni 2008, og
militær disciplinarlov, lov nr. 532 af 24. juni 2005, som ændret ved § 98 i lov nr. 538 af 8. juni 2006,
indeholder identiske bestemmelser om lovenes materielle anvendelsesområder i relation til militært
personel. Det følger således af henholdsvis § 1, stk. 1, i militær straffelov og § 2, stk. 1, i militær
disciplinarlov, at lovene finder anvendelse på tjenstgørende militært personel samt hjemsendt mili-
tært personel med hensyn til militære pligter, som påhviler det efter hjemsendelsen.
Begge love blev revideret i 2005 på baggrund af betænkning nr. 1435/2004 afgivet af Udvalget om
den militære straffe- og retsplejeordning mv. De identiske bestemmelser om lovenes materielle an-
SIDE 3/10
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 102: Lovudkast til lov om ændring af militær straffelov, militær disciplinarlov og militær retsplejelov (Anvendelsesområdet i forhold til tjenstgørende militært personel mv.), fra forsvaresministeren
vendelsesområde blev indsat i forbindelse med revisionen i 2005, og bemærkningerne til bestemmel-
serne er også enslydende. Der henvises til Folketingstidende 2004-05, A, L 54 af 23. februar 2005
som fremsat, side 1003 (for så vidt angår den militære straffelovs § 1, stk. 1), og Folketingstidende
2004-05, A, L 56 af 23. februar 2005 som fremsat, side 1104f (for så vidt angår den militære disci-
plinarlovs § 2, stk. 1).
Det følger af bemærkningerne til bestemmelserne, at udtrykket ”militært personel” skal forstås i
overensstemmelse med definitionen i § 2, stk. 1, i lov om forsvarets personel, jf. lovbekendtgørelse
nr. 667 af 20. juni 2006, som ændret ved § 3 i lov nr. 1264 af 16. december 2009 og § 15 i lov nr.
395 af 2. maj 2016. Efter § 2, stk. 1, i lov om forsvarets personel omfatter militært personel: 1) Be-
falingsmænd og menige, der indordnes i en rækkefølge af militære grader efter forsvarsministeriets
nærmere bestemmelse samt 2) auditørpersonel, gejstligt personel og musikpersonel samt andet per-
sonel efter forsvarsministerens bestemmelse.
Det følger endvidere af bemærkningerne til bestemmelserne i militær straffelovs § 1, stk. 1, og mili-
tær disciplinarlovs § 2, stk. 1, at udtrykket ”tjenstgørende” indebærer, at personellet skal være ansat
eller indkaldt til tjeneste i forsvaret. Det er uden betydning, om det militære personel er fastansat
eller midlertidigt tjenstgørende.
2.2. Forsvarsministeriets overvejelser
I oktober 2014 blev der gennemført en omfattende organisationsændring på Forsvarsministeriets
område. Organisationsændringen skete som følge af den politiske aftale af 10. april 2014 om organi-
sering af ledelsen og Forsvaret, der blev indgået mellem den daværende regering (Socialdemokratiet
og Radikale Venstre) samt Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti.
Som led i organisationsændringen blev en række opgaver på forsvarschefens myndighedsområde
overført til nyoprettede styrelser under Forsvarsministeriet. Disse styrelser, som aktuelt omfatter
Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, Forsvarsministeriets
Materiel- og Indkøbsstyrelse samt Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse, udfører i dag en række
støttefunktioner for Forsvarsministeriets departement og de øvrige myndigheder under Forsvarsmini-
steriet.
Som følge af organisationsændringen gør en række militært ansatte inden for Forsvarsministeriets
område i dag tjeneste i myndigheder, der ikke er underlagt forsvarschefen. Der er ikke i lovgivningen
taget udtrykkelig stilling til, om disse militært ansatte fortsat anses for at være tjenstgørende mili-
tært personel og dermed omfattet af militær straffelov, militær disciplinarlov og militær retsplejelov.
Henset til, at der er tale om straffe- og disciplinærretlig lovgivning, finder Forsvarsministeriet det
rigtigst at tydeliggøre, at lovene finder anvendelse på militært ansat personel i alle myndigheder
inden for Forsvarsministeriets område. Forsvarsministeriet finder på den baggrund, at det udtrykke-
ligt bør fremgå, at
begreberne ”tjenstgørende
militært personel”
samt ”hjemsendt militært personel”
omfatter militært personel, der gør eller har gjort tjeneste inden for Forsvarsministeriets område,
uanset om de er underlagt forsvarschefen eller ej.
Forsvarsministeriet har i den forbindelse overvejet, om militært ansatte i Forsvarsministeriets depar-
tement bør være omfattet af begreberne
”tjenstgørende militært personel” og ”hjemsendt militært
personel”.
Det er Forsvarsministeriets opfattelse, at disse militært ansatte også bør omfattes af be-
greberne, således at alle militær ansatte omfattes af det militære straffe- og disciplinærretlige sy-
SIDE 4/10
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 102: Lovudkast til lov om ændring af militær straffelov, militær disciplinarlov og militær retsplejelov (Anvendelsesområdet i forhold til tjenstgørende militært personel mv.), fra forsvaresministeren
stem, uanset om de er eller har været ansat under forsvarschefen, i en af de øvrige styrelser under
Forsvarsministeriet eller i Forsvarsministeriets departement. Forsvarsministeriet lægger i den forbin-
delse vægt på, at det derved sikres, at der er et ens retsgrundlag for militært ansatte.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at anvendelsesområdet for militær straffelov, militær disciplinarlov og militær retspleje-
lov i relation til militært personel tydeliggøres, således at det klart fremgår, at både militært ansatte i
styrelser under Forsvarsministeriet og militært ansatte i Forsvarsministeriets departement er omfattet
af de tre love.
Det foreslås i den forbindelse, at
begrebet ”tjenstgørende militært personel inden for Forsvarsmini-
steriets område”
anvendes i militær straffelov, militær disciplinarlov og militær retsplejelov.
Der er ikke med de foreslåede ændringer tilsigtet en ændring af gældende praksis i relation til an-
vendelsesområdet for § 1 i lov om forsvarets personel.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, regioner
og kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 19. juli 2017 til den 28. august 2017 været sendt i hø-
ring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Centralforeningen for Stampersonel (CS), Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Advo-
kater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, DJØF, Domstolsstyrelsen, Ho-
vedforeningen for Personel af Reserven i Danmark (HPRD), Hovedorganisationen af Officerer i Dan-
SIDE 5/10
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 102: Lovudkast til lov om ændring af militær straffelov, militær disciplinarlov og militær retsplejelov (Anvendelsesområdet i forhold til tjenstgørende militært personel mv.), fra forsvaresministeren
1778173_0006.png
mark (HOD), Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF), Institut for Menneskerettigheder, In-
terForce, Justitia, LO, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret og samtlige
byretspræsidenter.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det følger af militær straffelovs § 1, stk. 1, at loven finder anvendelse på tjenstgørende militært per-
sonel, samt hjemsendt militært personel med hensyn til militære pligter, som påhviler det efter
hjemsendelsen. Den foreslåede ændring indebærer, at det tydeliggøres, at loven finder anvendelse
på alt militært personel inden for Forsvarsministeriets område.
Begrebet
”militært personel” skal
forstås i overensstemmelse med definitionen i § 2, stk. 1, i lov om
forsvarets personel, hvorefter militært personel omfatter: 1) Befalingsmænd og menige, der indord-
nes i en rækkefølge af militære grader efter forsvarsministeriets nærmere bestemmelse samt 2) au-
ditørpersonel, gejstligt personel og musikpersonel samt andet personel efter forsvarsministerens
bestemmelse. Dette omfatter også de ansatte inden for Forsvarsministeriets område, der gør tjene-
ste i en civil stilling og bliver placeret udenfor den militære rækkefølge, men bevarer deres ansættel-
SIDE 6/10
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 102: Lovudkast til lov om ændring af militær straffelov, militær disciplinarlov og militær retsplejelov (Anvendelsesområdet i forhold til tjenstgørende militært personel mv.), fra forsvaresministeren
seskontrakt som militært personel. Der er ikke i øvrigt tilsigtet en ændring af begrebet ”militært per-
sonel”, og der henvises til bemærkningerne til den militære straffelovs § 1, jf.
Folketingstidende
2004-05, A, L 54 af 23. februar 2005 som fremsat, side 1003.
Med tilføjelsen ”inden for Forsvarsministeriets område”
tydeliggøres det, at bestemmelsen omfatter
alt militært personel, uanset om de gør eller har gjort tjeneste i en myndighed under forsvarschefen
eller i en af de øvrige styrelser under Forsvarsministeriet. Herudover indebærer tilføjelsen, at militært
personel i Forsvarsministeriets departement omfattes af bestemmelsen.
Der er ikke tilsigtet ændringer i relation til udtrykkene
”tjenstgørende” og ”hjemsendt”. Der henvises
i den forbindelse til bemærkningerne til den militære straffelovs § 1, jf. Folketingstidende 2004-05,
A, L 54 af 23. februar 2005 som fremsat, side 1003.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Det følger af militær disciplinarlovs § 2, stk. 1, at loven finder anvendelse på tjenstgørende militært
personel, samt hjemsendt militært personel med hensyn til militære pligter, som påhviler det efter
hjemsendelsen. Den foreslåede ændring indebærer, at det tydeliggøres, at loven finder anvendelse
på alt militært personel inden for Forsvarsministeriets område.
Begrebet
”militært personel” skal
forstås i overensstemmelse med definitionen i § 2, stk. 1, i lov om
forsvarets personel, hvorefter militært personel omfatter: 1) Befalingsmænd og menige, der indord-
nes i en rækkefølge af militære grader efter forsvarsministeriets nærmere bestemmelse samt 2) au-
ditørpersonel, gejstligt personel og musikpersonel samt andet personel efter forsvarsministerens
bestemmelse. Dette omfatter også de ansatte inden for Forsvarsministeriets område, der er ansat i
en civil stilling og bliver placeret udenfor den militære rækkefølge, men bevarer deres ansættelses-
kontrakt som militært personel.
Der er ikke i øvrigt tilsigtet en ændring af begrebet ”militært perso-
nel”.
Der henvises til bemærkningerne til den militære disciplinarlovs § 2, jf. Folketingstidende 2004-
05, A, L 56 af 23. februar 2005 som fremsat, side 1104.
Med tilføjelsen ”inden for Forsvarsministeriets område”
tydeliggøres det, at bestemmelsen omfatter
alt militært personel, uanset om de gør eller har gjort tjeneste i en myndighed under forsvarschefen
eller i en af de øvrige styrelser under Forsvarsministeriet. Herudover indebærer tilføjelsen, at militært
personel i Forsvarsministeriets departement omfattes af bestemmelsen.
Der er ikke tilsigtet ændringer i relation til udtrykkene ”tjenstgørende” og ”hjemsendt”. Der henvises
i den forbindelse til bemærkningerne til den militære disciplinarlovs § 2, jf. Folketingstidende 2004-
05, A, L 56 af 23. februar 2005 som fremsat, side 1104.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af militær disciplinarlovs § 18, stk. 3, at sager til prøvelse af disciplinarnævnets afgørelser
anlægges mod nævnet. Andre sager anlægges mod Forsvarskommandoen.
SIDE 7/10
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 102: Lovudkast til lov om ændring af militær straffelov, militær disciplinarlov og militær retsplejelov (Anvendelsesområdet i forhold til tjenstgørende militært personel mv.), fra forsvaresministeren
Den foreslåede ændring indebærer, at disse andre sager vil skulle anlægges mod den myndighed,
som den disciplinarchef, der har truffet den pågældende afgørelse, tilhører. Der er tale om en konse-
kvensændring som følge af organisationsændringen på Forsvarsministeriets område i oktober 2014.
Til § 3
Til nr. 1
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at Forsvarets Auditørkorps ved en organisations-
ændring i 2015 sammenlagde de daværende to auditørembeder (Auditøren i København og Auditø-
ren i Jylland) til et samlet auditørembede. Der er således i dag kun én auditør.
Til nr. 2
Det følger af militær retsplejelovs § 15, stk. 1, at auditøren og andre militære myndigheder til enhver
tid kan kræve, at tjenstgørende militært personel, som fører motordrevent køretøj eller i øvrigt vare-
tager opgaver, for hvilke der er fastsat særlige promillegrænser, foretager udåndingsprøve.
Den foreslåede ændring indebærer, at bestemmelsen finder anvendelse på alt tjenstgørende militært
personel inden for Forsvarsministeriets område.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1 og til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af militær retsplejelovs § 15, stk. 3, at såfremt der er mistanke om, at militært personel,
gør tjeneste under indflydelse af euforiserende stoffer, kan de pågældende fremstilles til udtagelse af
blodprøve og til afgivelse af urinprøve.
Den foreslåede ændring indebærer, at bestemmelsen finder anvendelse på alt tjenstgørende militært
personel inden for Forsvarsministeriets område.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1 og til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 4
Bestemmelsen vedrører lovens ikrafttræden. Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Til § 5
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men at
loven ved kongelig anordning helt eller delvist kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
SIDE 8/10
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 102: Lovudkast til lov om ændring af militær straffelov, militær disciplinarlov og militær retsplejelov (Anvendelsesområdet i forhold til tjenstgørende militært personel mv.), fra forsvaresministeren
1778173_0009.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I militær straffelov, jf. lov nr. 530 af 24. juni
2005, som ændret ved § 2 i lov nr. 494 af 17.
juni 2008, foretages følgende ændring:
§ 1.
Loven finder anvendelse på tjenstgø-
rende militært personel samt hjemsendt mili-
tært personel med hensyn til militære pligter,
som påhviler det efter hjemsendelsen.
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres: »tjenstgørende mili-
tært personel samt hjemsendt personel« til:
»tjenstgørende militært personel inden for For-
svarsministeriets område samt hjemsendt mili-
tært personel inden for Forsvarsministeriets om-
råde«.
§2
I militær disciplinarlov, jf. lov nr. 532 af 24.
juni 2005, som ændret ved § 98 i lov nr. 538 af
8. juni 2006, foretages følgende ændringer:
§ 2.
Loven finder anvendelse på tjenstgø-
rende militært personel samt hjemsendt mili-
tært personel med hensyn til militære pligter,
som påhviler dem efter hjemsendelsen.
1.
I § 2, stk. 1, ændres: »tjenstgørende mili-
tært personel samt hjemsendt personel« til:
»tjenstgørende militært personel inden for For-
svarsministeriets område samt hjemsendt mili-
tært personel inden for Forsvarsministeriets om-
råde«.
§ 18.
---
Stk. 2
. ---
Stk. 3
. Sager til prøvelse af disciplinarnæv-
nets afgørelser anlægges mod nævnet. Andre
sager anlægges mod Forsvarskommandoen.
2.
I
§ 18, stk. 3,
ændres »Forsvarskomman-
doen« til: »den myndighed, som den pågælden-
de disciplinarchef tilhører«.
§3
I militær retsplejelov, jf. lov nr. 531 af 26. juni
2005, som ændret ved § 100 i lov nr. 538 af 8.
juni 2006 og § 8 i lov nr. 639 af 12. juni 2013,
foretages følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres: »auditørerne« til:
»auditøren«.
SIDE 9/10
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 102: Lovudkast til lov om ændring af militær straffelov, militær disciplinarlov og militær retsplejelov (Anvendelsesområdet i forhold til tjenstgørende militært personel mv.), fra forsvaresministeren
1778173_0010.png
§ 15.
Auditøren og andre militære myndig-
heder kan til enhver tid kræve, at tjenstgørende
militært personel, som fører motordrevet køretøj
eller i øvrigt varetager opgaver, for hvilke der er
fastsat særlige promillegrænser, foretager udån-
dingsprøve.
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Er der begrundet mistanke om, at mili-
tært personel gør tjeneste under indflydelse af
euforiserende stoffer, kan pågældende fremstil-
les til udtagelse af blodprøver og til afgivelse af
urinprøve.
2.
I
§ 15, stk. 1,
ændres: »tjenstgørende mili-
tært personel« til: »tjenstgørende militært per-
sonel inden for Forsvarsministeriets område«.
3.
I
§ 15, stk. 3,
ændres: »militært personel«
til: »tjenstgørende militært personel inden for
Forsvarsministeriets område«.
§4
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§5
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland,
men §§ 1-3 og § 5 kan ved kongelig anordning
helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
SIDE 10/10