06.10.2016
Signalprogrammet ultimo september 2016
Dette notat beskriver status for Banedanmarks Signalprogram med særligt fokus på tid
og økonomi. Som varslet i blandt andet de seneste versioner af Anlægsstatus, så har
der gennem en længere periode pågået en replanlægning af Signalprogrammet, som nu
er afsluttet.
Baggrund
Den 29. januar 2009 blev det politisk besluttet at udskifte de eksisterende signaler og
etablere et nyt moderne signalsystem på Banedanmarks net.
En udskiftning af de gamle signaler er en nødvendig investering for at sikre en effektiv
og pålidelig jernbanedrift.
På fjernbanen etableres et signalsystem baseret på den europæiske standard ERTMS
niveau 2 (European Rail Traffic Management System), og på S-banen etableres et
standard bybanesystem (Communication-Based Train Control - CBTC).
Udskiftningen af signalerne vil give en bedre regularitet, højere sikkerhed, mere effek-
tiv drift, bedre passagerinformation og det signalmæssige grundlag for en senere ha-
stighedsopgradering på visse strækninger.
Resumé
I henhold til den politiske aftale var det forudsat, at udskiftningen af de nye signalsy-
stemer skulle være afsluttet i 2020 på S-banen og i 2021 på fjernbanen. Den detaljere-
de tidsplan var fastlagt i det politiske beslutningsoplæg
”Signalprogrammet
- bag-
grundsrapport, december 2008” og ”Signalprogrammet –
beslutningsoplæg, december
2008 (herefter betegnet som 2008-planen).
Da Banedanmark i 2012 tegnede kontrakt med Siemens, forpligtede Siemens sig kon-
traktligt til at afslutte S-baneprojektet i november 2018. Det oprindeligt planlagte af-
slutningstidspunkt var ultimo 2020. Imidlertid indeholdt de indkomne tilbud en afslut-
ning mellem november 2017 og december 2019, idet tilbudsgiverne fandt det væsent-
ligt med en kortere udførelsesperiode for at kunne give et økonomisk fordelagtigt til-
bud.
Den sidste S-banestræknings overgang til CBTC planlægges nu at ske i 2021. Det er
en forsinkelse på et år i forhold til Aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar
2009 og tre år i forhold til den indgåede kontrakt.
Den 29. februar 2016 blev CBTC-systemet taget i brug på strækningen Jægersborg
–
Hillerød. Idriftsættelsen af det nye signalsystem har været ramt af en række børnesyg-
domme, der har påvirket rettidigheden, hvorfor det i perioder har været nødvendigt at
afvikle trafikken med en reduceret køreplan på strækningen. De identificerede fejl
løses gradvist med nye softwareopdateringer, og en fuldstændig leverance forventes
omkring årsskiftet 2017/18.