Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del Bilag 9
Offentligt
1680706_0001.png
27. oktober 2016
Samlenotat vedr. dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8.
november 2016
1) Rapporten om sundheds- og langtidspleje og finanspolitisk holdbarhed
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2) Etablering af et fair, konkurrencedygtigt og stabilt selskabsskattesystem
-
Præsentation af Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
3) Afgift på finansielle transaktioner (FTT)
-
Statusdrøftelse
KOM(2013) 71
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
4) EU-statistikken
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
5) Revisionsrettens årsberetning for 2015
-
Generel drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
6) Implementering af bankunionen
-
Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
7) En fælles EU-liste over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
8) Suspendering af EU-fondes forpligtelser overfor Portugal og Spanien
-
Tidlig forelæggelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
7
3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 9: Samlenotat vedr. Ecofin den 8. november 2016
1680706_0002.png
9) Forslag om europæiske venturekapitalfonde (EuVECA) og europæiske iværksætterfon-
de (EuSEF)
-
Tidlig forelæggelse
KOM(2016) 0021
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
10) Makrofinansiel assistance til Moldova 2016-18
-
Tidlig forelæggelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
11) Sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter til detailinvestorer
-
Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
2
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 9: Samlenotat vedr. Ecofin den 8. november 2016
1680706_0003.png
Dagsordenspunkt 1:
Rådskonklusioner om rapporten om sundheds- og
langtidspleje og finanspolitisk holdbarhed
1. Resume
På det kommende ECOFIN 8. november 2016 lægges op til at vedtage rådskonklusioner om
den rapport om sundheds- og langtidsplejesystemer og finanspolitisk holdbarhed, som blev præsen-
teret på ECOFIN 11. oktober 2016. Konklusionerne ventes vedtaget uden debat.
Konklusionerne omhandler vigtigheden af velfungerende sundheds- og plejesystemer og sætter sam-
tidig fokus på udfordringerne med et stigende udgiftspres indenfor området som følge af bl.a. den
demografiske udvikling. Konklusionerne peger på, at der i mange lande er potentiale for at for-
bedre sundhedssystemet uden at øge udgifterne, hvilket er særligt relevant i lyset af, at mange
EU-lande har svage offentlige finanser. Der fremhæves tre hovedindsatsområder: 1) forbedret
styring; 2) fremme af holdbar finansiering og udgifter; og 3) styrkelse af strukturel effektivitet,
konkurrence og gennemsigtighed. Kommissionen og landene opfordres i konklusionerne til at have
fokus på disse udfordringer.
EU-landene ventes generelt at kunne støtte konklusionerne om rapporten.
Regeringen kan generelt støtte konklusionerne. Det er i lyset af behovet for konsolidering af de
offentlige finanser nødvendigt med et løbende fokus på en effektiv ressourceanvendelse og styring
på sundhedsområdet.
2. Baggrund
På ECOFIN 11. oktober 2016 præsenterede Kommissionen en rapport om sund-
heds- og langtidspleje og finanspolitisk holdbarhed i EU-landene. Rapporten er
udarbejdet af Udvalget for Økonomisk Politik (EPC) og Kommissionen. Den
søger at identificere bestemmende faktorer for udgifterne til sundheds- og lang-
tidspleje samt forskelle heri på tværs af EU-landene udover den rent demografiske
faktor via inddragelse af organisatoriske og institutionelle karakteristika for syste-
merne i EU-landene.
Rapporten konkluderer, at der generelt synes at være muligheder for at forbedre
omkostningseffektiviteten i sundheds- og plejesystemerne i alle EU-lande, således
at der kan leveres en bedre ydelse for de samme ressourcer. Rapporten indeholder
således en række generelle anbefalinger for alle EU-landene, samt mere konkrete
anbefalinger til hvert enkelt land.
Der henvises til samlenotat om ECOFIN 11. oktober 2016
1
for en uddybning af
rapportens anbefalinger og nærmere indhold.
På det kommende ECOFIN 8. november 2016 lægges der op til, at Rådet vedta-
ger rådskonklusioner om rapporten.
1
Oversendt til Folketingets Europaudvalg 27. september 2016.
3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 9: Samlenotat vedr. Ecofin den 8. november 2016
3. Formål og indhold
I det foreliggende udkast til rådskonklusioner om rapporten om sundheds- og
langtidspleje og finanspolitisk holdbarhed, bifalder Rådet rapporten og fremhæ-
ver, at:
Landene kan frit indrette deres sundhedssystemer ud fra nationale præfe-
rencer.
Sundhedsudgifter bidrager til øget livskvalitet og økonomisk vækst, gennem
øget arbejdsmarkedsdeltagelse og produktivitet, hvilket er afgørende i lyset
af aldringsudfordringerne. EU-landene står overfor et stærkt og tiltagende
udgiftspres fra sundhedssystemerne. I mange lande er der potentiale for at
forbedre sundhedssystemet uden at øge udgifterne, hvilket er særligt rele-
vant i lyset af, at mange EU-lande har svage offentlige finanser.
Udover de finanspolitiske udfordringer, er sundheds- og langtidsplejesyste-
merne også udfordret af ineffektiv fordeling og brug af ressourcer, hvilket
kræver landespecifikke løsninger.
Rådet genbekræfter, at der er behov for universelle sundhedssystemer og
langtidspleje af god kvalitet for at imødegå den tiltagende efterspørgsel, der
bl.a. følger af aldring, mens det samtidig sikres, at de generelt høje offentlige
gældsniveauer reduceres.
Konklusionerne peger på følgende hovedudfordringer på sundheds- og langtids-
plejeområdet:
Forbedret styring.
Herunder 1) forbedret samarbejde mellem budgetansvarlige
myndigheder og sundhedsmyndigheder; 2) strategier for brug af IT og data-
håndtering; 3) systematiske evidensbaserede evalueringer af reformer; 4)
klart definerede roller for de enkelte myndigheders på langtidsplejeområdet,
der skal styrke samarbejde og effektivitet.
Fremme af holdbar finansiering og udgifter.
Herunder 1) styrket forebyggelsesind-
sats, 2) at offentlige tilskud til behandlinger mm. er rettet mod omkost-
ningseffektivitet, og at omkostningsdeling-systemer er indrettet så de under-
støtter inddæmning af de offentlige udgifter, uden at det går udover adgang;
3) aflønnings- og indkøbssystemer der understøtter effektivitet; 4) forbed-
ring af finansieringen af langtidsplejesystemerne, der styrker den finanspoli-
tiske holdbarhed og er fremadskuende ift. kommende udfordringer; 5) re-
duktion af driftsomkostningerne på sygehuse.
Styrkelse af strukturel effektivitet, konkurrence og gennemsigtighed.
Herunder 1) vægt
på det primære sundhedssystems (praktiserende læger mm.) rolle som ind-
gang og henviser til mere specialiseret behandling; 2) forbedret sammenlig-
4
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 9: Samlenotat vedr. Ecofin den 8. november 2016
ning af sygehuses resultater; 3) reduktion af medicin-omkostningerne bl.a.
gennem bedre offentlige indkøb og brug af generisk medicin; 4) sikring af
kvalificeret plejepersonale til fremtidens behov; 5) understøttelse af lang-
tidspleje i hjemmet fremfor på institutioner, hvor passende.
Rådet opfordrer Kommissionen til at indarbejde disse resultater fra rapporten i
deres fremtidige analyser og anbefalinger under det europæiske semester. Rådet
opfordrer ligeledes landene til at indarbejde disse resultater i nationale politikker.
Rådet opfordrer desuden den Økonomisk-Politiske Komité (EPC) til at opdatere
sin analyse af politikudfordringerne på sundheds- og langtidsplejeområdet, og at
tage behørig højde for finanspolitiske risici relateret til både demografiske- og
ikke-demografiske faktorer.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ingen direkte statsfinansielle konsekvenser. I det omfang rapporten og
rådskonklusionerne bidrager til større omkostningseffektivitet i sundheds- og ple-
jesektorens ressourceanvendelse, vil dette have positive statsfinansielle konse-
kvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser. I det omfang rap-
porten og rådskonklusionerne bidrager til større omkostningseffektivitet i sund-
heds- og plejesektorens ressourceanvendelse, vil dette have positive samfunds-
økonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande ventes generelt at kunne støtte rådskonklusionerne om rapporten.
5
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 9: Samlenotat vedr. Ecofin den 8. november 2016
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan generelt støtte konklusionerne om rapporten. Det er i lyset af
behovet for konsolidering af de offentlige finanser nødvendigt med løbende fokus
på en effektiv ressourceanvendelse og styring på sundhedsområdet.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om rapporten om sundheds- og langtidspleje og finanspolitisk holdbarhed
blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for ECOFIN 11.
oktober 2016.
Der henvises til samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg 27. septem-
ber 2016.
6
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 9: Samlenotat vedr. Ecofin den 8. november 2016
1680706_0007.png
Dagsordenspunkt 8:
Suspendering af EU-fondes forpligtelser overfor
Portugal og Spanien
1. Resume
ECOFIN vedtog 12. juli 2016, at Portugal og Spanien ikke havde gjort nok for at leve op til
deres daværende henstillinger om at bringe deres offentlige underskud under 3 pct. af BNP. Som
opfølgning på denne beslutning skal Kommissionen nu fremsætte forslag til suspendering af for-
trinsvis en del af EU’s struktur- og investeringsfondes (ESIF) forpligtelser overfor Portugal og
Spanien (dette kommer i forlængelse af Kommissionens tidligere forslag vedr. bøder og optrapning
med pålæg).
Ifølge reglerne kan der højst suspenderes 50 pct. af forpligtelserne i det kommende år, og de su-
spenderede forpligtelser må ikke overstige 0,5 pct. af BNP. Når Kommissionen fastsætter stør-
relsen af suspenderingen, skal der herudover bl.a. tages højde for socioøkonomiske faktorer såsom
ledighed og risici for fattigdom. Det maksimale suspensionsniveau sænkes således, hvis nærmere
fastsatte tærskler for bl.a. ledighedsraten er overskredet.
Suspenderingen træder kun i kraft, hvis Kommissionens vurdering af Portugals og Spaniens
gennemførte og planlagte finanspolitiske tiltag (som ventes medio november) peger på utilstrække-
lig efterlevelse af deres pålæg. Hvis de to lande vurderes at være på sporet ift. deres pålæg, vil
suspenderingen således ikke træde i kraft.
Kommissionen har endnu ikke fremlagt sit konkrete forslag til suspendering. Forslagene skal
fremsættes senest 1. december 2016, hvis de skal nå at blive vedtaget inden 2017. Både euro- og
ikke-eurolande vil kunne stemme om forslagene. Portugal og Spanien har også stemmeret i deres
egne sager.
EU-landenes holdninger vil afhænge af det konkrete forslag. Regeringens generelle holdning er, at
reglerne skal håndhæves konsistent og neutralt. Forslaget om suspendering bør fremme Portugals
og Spaniens efterlevelse af pålæggene. Regeringens nærmere holdning afhænger af de konkrete
forslag.
2. Baggrund
ECOFIN vedtog 12. juli 2016, at Portugal og Spanien ikke havde gjort nok for at
leve op til deres daværende henstillinger
2
om at bringe deres offentlige underskud
under 3 pct. af BNP. Kommissionen fremlagde, som krævet i reglerne, i forlæn-
gelse heraf forslag vedr.
bøder
(hvor der dog konkret blev lagt op til ikke at uddele
bøder) og optrapning af de to landes underskudsprocedurer med
pålæg
(skærpede
henstillinger)
3
. Disse forslag blev vedtaget (skriftligt) i ECOFIN 8. august.
Ifølge reglerne skal Kommissionen også fremsætte forslag til suspendering af en
del af EU’s struktur- og investeringsfondes (ESIF) forpligtelser overfor Portugal
2
3
Se også samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg 30. juni 2016.
Jf. skriftlig orientering oversendt til Folketingets Europaudvalg 2. august 2016.
7
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 9: Samlenotat vedr. Ecofin den 8. november 2016
1680706_0008.png
og Spanien. Der er (modsat forslagene om pålæg og bøder) ingen konkret frist for
fremsættelsen af forslaget om suspendering af ESIF-forpligtelser.
Kommissionen har endnu ikke fremsat sine konkrete forslag til suspendering af
ESIF-forpligtelser overfor Portugal og Spanien. Kommissionen har 3. oktober
2016 påbegyndt en såkaldt ”struktureret dialog” med Europa-Parlamentet, som
går forud for, at Kommissionen kan fremsætte forslagene. Den strukturerede dia-
log er endnu ikke afsluttet. Der er foreløbigt planlagt et møde i Europa-
Parlamentet i slutningen af oktober, hvor Portugals og Spaniens finansministre
deltager, og Europa-Parlamentet ventes derefter at afholde et nyt møde med
Kommissionen primo november. Forslagene skal fremsættes senest 1. december
2016, hvis de skal nå at blive vedtaget inden 2017(vedtagelsen tager en måned, da
de konkrete afstemningsregler, jf. nedenfor, betyder at forslagene anses for vedta-
get, hvis de ikke nedstemmes af Rådet indenfor én måned).
Ifølge reglerne kan der højst suspenderes 50 pct. af forpligtelserne i det kommen-
de år, og de suspenderede forpligtelser må ikke overstige 0,5 pct. af BNP
4
. Når
Kommissionen fastsætter størrelsen af suspenderingen, skal der herudover bl.a.
tages højde for socioøkonomiske faktorer såsom ledighed og risici for fattigdom.
Det maksimale suspenderingsniveau sænkes således, hvis nærmere fastsatte tærsk-
ler for bl.a. ledighedsraten er overskredet.
Suspenderingen vil forventes at vedrøre
forpligtelser
(ikke
betalinger
til igangværende
projekter) og vil først kunne træde i kraft i 2017.
Suspenderingen ophæves, hvis Kommissionen vurderer, at Portugal og Spanien
har planlagt og gennemført tilstrækkelige tiltag til efterlevelse af deres pålæg. Den-
ne vurdering foretages pba. rapporter fra de to lande om deres gennemførte og
planlagte finanspolitiske tiltag mhp. at efterleve pålæggene, som blev indsendt 14.
oktober 2016. Hvis Portugal og Spanien
vurderes at være på sporet ift. deres pålæg,
vil
suspenderingen således ikke træde i kraft.
Forslagene vil have hjemmel i artikel 23, stk. 9 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 1303/2013 om fælles bestemmelser for Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond, Samhørighedsfonden, Den Eu-
ropæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne og Den Europæiske
Hav- og Fiskerifond. Både euro- og ikke-eurolande (også det berørte land) vil
have stemmeret. Der træffes afgørelse med omvendt kvalificeret flertal (således at
Kommissionens forslag anses for vedtaget én måned efter fremsættelsen, med-
mindre der er et kvalificeret flertal
5
imod i Rådet).
Baseret på gennemsnitlige tal for ESIF’s årlige forpligtelser overfor Portugal og Spanien indenfor EU’s nuværende fleråri-
ge finansielle ramme (som strækker sig fra 2014 til 2020) betyder dette, at Spanien højst vil kunne få suspenderet ca. 2�½
mia. euro, mens Portugal højst vil kunne få suspenderet ca. 900 mio. euro. Disse lofter over suspenderingen vil blive nedsat
yderligere, hvis nærmere fastsatte tærskler for bl.a. ledighedsraten overskrides.
5
Et kvalificeret flertal udgøres af mindst
55
pct. af Rådets medlemmer, der repræsenterer mindst
65
pct. af befolkningen i
EU.
4
8
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 9: Samlenotat vedr. Ecofin den 8. november 2016
3. Formål og indhold
Kommissionen har endnu ikke fremsat sit konkrete forventede forslag til suspen-
dering af ESIF-forpligtelser overfor Portugal og Spanien. Forslagene skal fremsæt-
tes senest 1. december 2016, hvis de skal nå at blive vedtaget inden 2017.
4. Europa-Parlamentets holdning
Kommissionen påbegyndte 3. oktober 2016 en såkaldt ”struktureret dialog” med
Europa-Parlamentet, som ifølge reglerne skal gå forud for, at Kommissionen kan
fremsætte forslaget.
Den strukturerede dialog er endnu ikke afsluttet, og Europa-Parlamentet har end-
nu ikke formelt udtalt sig om sagen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ingen direkte statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene generelt, herunder
efterlevelse af landenes henstillinger og dermed lavere underskud, gæld og renter,
vil understøtte vækst og beskæftigelse i EU og i Danmark.
Andre EU-landes konsolidering af de offentlige finanser har positive effekter på
den samlede økonomiske udvikling i Europa og dermed Danmark, herunder gen-
nem tilliden til de offentlige finanser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landenes holdninger til det kommende forslag kendes endnu ikke.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at EU-landene lever op til EU’s fælles regler om fi-
nanspolitik, herunder at landene efterlever deres konkrete henstillinger, så finans-
politikken understøtter tilliden og lave renter samt en sund økonomisk udvikling i
de enkelte lande og i EU som helhed, og forebygger nye gældskriser.
9
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 9: Samlenotat vedr. Ecofin den 8. november 2016
Regeringens generelle holdning er, at reglerne skal håndhæves konsistent og neu-
tralt. Forslaget om suspendering bør fremme Portugals og Spaniens efterlevelse af
pålæggene. Regeringens nærmere holdning afhænger af de konkrete forslag.
Det er beklageligt, at forslagene ikke er kommet tidligere, da de nu ikke når at
have en optimal incitamentseffekt på Portugal og Spanien, som allerede har afle-
veret rapporter om deres tiltag, om end forslagene fortsat kan have effekt på de to
landes gennemførelse af deres rapporterede tiltag. Timingen er særligt uhensigts-
mæssig og giver en kommunikationsudfordring, hvis Rådet først vil kunne vedtage
forslagene samtidig med eller endda efter Kommissionens vurdering af Portugals
og Spaniens tiltag, hvor det allerede kan være afgjort, at Portugal og Spanien er på
sporet ift. deres pålæg, så forslagene ikke træder i kraft.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om rådsbeslutningen om Portugals og Spaniens manglende efterlevelse af
deres henstillinger og den videre proces, blev skriftligt forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til orientering 7. juli 2016. Der henvises til samlenotat om sagen over-
sendt til Folketingets Europaudvalg 30. juni 2016.
Folketingets Europaudvalg blev desuden skriftligt orienteret om Kommissionens
konkrete forslag om tildeling af pålæg og bøder til Portugal og Spanien 2. august
2016 (den konkrete beslutning om ikke at udstede bøder).
10