Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del Bilag 75
Offentligt
1733193_0001.png
EVALUERING AF DANIDAS
OPLYSNINGSBEVILLING
2012-2016
EvalueringResumé
Udenrigsministeriet afsætter hvert
år midler til oplysning i Danmark
om forholdene i udviklingslandene
og om den danske deltagelse i
udviklingssamarbejdet. Omkring
en tredjedel af disse midler
uddeles til formidlingsaktiviteter
om udviklingslandene igennem
Danidas Oplysningsbevilling.
For at belyse hvorvidt og hvordan
Oplysningsbevillingens aktiviteter
har bidraget til at udbrede kend-
skabet til og skabe forståelse for
forholdene i udviklingslandene,
iværksattes en evaluering af
Oplysningsbevillingens arbejde.
Evalueringen analyserer en række
udvalgte oplysningsindsatser
og baseret herpå vurderer eva-
lueringen, at Oplysningsbevil-
lingen generelt er relevant og
hensigtsmæssig, og at bevillingen
bidrager med relevante kvalitets-
produktioner, hvilket ses afspejlet
i de mange priser, oplysnings-
aktiviteterne har modtaget i den
evaluerede periode. Evalueringen
peger dog på, at indsatserne
har meget lidt fokus på dansk
deltagelse i det internationale
udviklingsarbejde.
Evalueringen finder også, at
mange oplysningsindsatser
har begrænset udbredelse
og evalueringen anbefaler et
fremtidigt fokus på udbredelse
af oplysningsindsatserne til en
større målgruppe.
Evalueringen er udført af konsu-
lentfirmaet Verner Kristiansen
ApS.
Februar 2017
Danidas Oplysningsbevilling støtter
formidlingsaktiviteter om udviklingslan-
dene målrettet den danske befolkning.
Sammen med Udenrigsministeriets egen
oplysning og civilsamfundsorganisa-
tionernes projektrelaterede oplysning
bidrager Oplysningsbevillingen til at
udbrede kendskabet til og skabe forstå-
else for udviklingslandenes udfordringer
og at oplyse om betydningen af den
danske deltagelse i det internationale
udviklingssamarbejde. Bevillingsgrundla-
get er formuleret i Lov 555 om Danmarks
deltagelse i internationalt udviklings-
samarbejde, der beskriver bevillingens
dobbelte formål.
Oplysningsbevillingen antager form af en
ansøgningsbaseret pulje som uddeles af
et eksternt Oplysningsudvalg bestående
af ressourcepersoner med kendskab til og
indsigt i det folkelige oplysningsarbejde
generelt og særlig erfaring inden for de
områder, som Oplysningsbevillingen
støtter. Udenrigsministeriets kontor for
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 75: Offentliggørelse af evaluering af Danidas Oplysningsbevilling 2012-2016
1733193_0002.png
Public Diplomacy, Kommunikation og
Presse (KOM) er sekretariat for udvalget.
Oplysningsudvalget behandler cirka
150 ansøgninger årligt, hvoraf cirka en
tredjedel opnår støtte. Projekterne, der
støttes af Oplysningsbevillingen, fordeler
sig primært inden for tre hovedområder:
• Oplysningsprojekter generelt.
• Oplysning rettet specifikt mod undervis-
ningssektoren.
• Oplysningsaktiviteter gennem tv-
medierne (u-lands-tv-puljen).
Evalueringen omfatter den femårige
periode 2012-2016 og kombinerer
kvantitative metoder, såsom spørgeskema
og kortlægning af bevillingsmønstre,
med kvalitativ analyse med det formål at
udfolde dilemmaer og finde inspiration til
fornyelse af den fremtidige oplysnings-
indsats.
Evalueringen kortlægger over 300
projekter, der er tildelt støtte i perioden,
og viser fordelingen af støtte på temaer,
medier og målgrupper samt bevillings-
størrelse. For at komme mere i dybden
med evidens og derved kunne sige noget
meningsfyldt om relevans og resultater af
indsatserne, ser evalueringen nærmere på
ni formidlingsprojekter.
Oplysningsbevillingen i tal
Oplysningsbevillingens budget i DKK
Mio. DKK
35
30
25
20
15
2012
Antal
200
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
2016
2013
2012
2014
2015
2013
2014
2015
2016
Antal ansøgninger og tilsagn
Antal ansøgninger
Antal tilsagn
Tilsagn fordelt på medier i %
Tilsagn fordelt på temaer i %
Konklusioner
Evalueringen konkluderer overordnet,
at Oplysningsbevillingen samlet set er
relevant og hensigtsmæssig i forhold
til lovens formål, men med sin betoning
af det danske udviklingssamarbejde
i dag ikke fremstår i fuld samklang
med det paradigmeskifte i retning af
globalt forbundne udfordringer og brede
partnerskaber, der følger med de globale
bæredygtighedsmål.
1%
10%
21%
6%
21%
40%
27%
Film/TV
Publikationer
Arrangementer
Digital/Spil
Andet
Fattigdom
Social udvikling
Miljø og klima
Krig og konflikt
Ligestilling og
menneskerettigheder
Andet
7%
15%
30%
22%
Film/TV
Digital/Spil
Publikationer
Andet
Arrangementer
Fattigdom
Krig og konflikt
Social udvikling
Miljø og klima
Andet
Ligestilling og menneskerettigheder
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 75: Offentliggørelse af evaluering af Danidas Oplysningsbevilling 2012-2016
1733193_0003.png
Evalueringen dokumenterer, at der med
kvalitetsproduktioner på afgrænsede
indsatsområder er bidraget til øget forstå-
else for udviklingslandenes udfordringer,
om end spredning af de støttede projekter
kunne have været markant større.
Fokus på dansk deltagelse i det
internationale udviklingssamarbejde
viser sig at være forsvindende lille i
Oplysningsbevillingens portefølje, i
lyset af at de to formål er sidestillet
i loven, der udstikker rammerne for
Oplysningsbevillingen. Oplysningsbevil-
lingen prioriterer indsatser, der oplyser
om udviklingslandenes udfordringer, og
det skyldes i følge Oplysningsudvalget
fraværet af ansøgninger med fokus på
at formidle dansk udviklingsbistand.
Eneste undtagelse er evidens i et af de ni
evaluerede projekter, der demonstrerer
at oplysningsindsatsen har fremmet
forståelsen for dansk udviklingssamar-
bejde hos Bilka-ansatte, der med støtte
fra Oplysningsbevillingen har indgået et
samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp
om formidling af resultater fra Folkekir-
kens Nødhjælps indsats i Malawi.
Evalueringen konkluderer desuden, at
en revision af Oplysningsbevillingens
mandat er tiltrængt. Isoleret fokus på
udviklingslande og udviklingssamarbejde
virker utidssvarende i lyset af de globale
bæredygtighedsmål, der også omfatter
udfordringer for Danmark og sætter
udvikling i en langt bredere kontekst. En
bredere, global tilgang rummer mulighed
for at bringe flere vinkler i spil, herunder
andre danske samarbejdsformer med
udviklingslandene.
Både kohærens og effektivitet er faktorer,
der ligger til grund for Oplysningsud-
valgets vurdering af ansøgningerne.
Evalueringen af de ni udvalgte indsatser
peger imidlertid på, at indsatsernes mar-
kedsføringsstrategi ikke er tilstrækkelig
i fokus, hverken når det gælder konkrete
planer for udbredelse af materialer eller
midler til gennemførelse heraf.
Bilkas ambassadørprogram
Med støtte fra Oplysningsbevillingen indgik varehuset Bilka og Folkekirkens
Nødhjælp i 2013 i et samarbejde for at udbrede kendskabet til udviklingsspørgs-
mål i Malawi og skabe engagement samt indsamle midler til et sundhedsprojekt
i Malawi. Et korps af medarbejdere fra varehusene stod for oplysning til kolleger
og kunder og for en indsamling til projektet på baggrund af en grundigt forberedt
besøgsrejse til Malawi.
Projektet roses bredt for dets brede fokus og succes med at fremme forståelsen
for dansk udviklingssamarbejde, og projektet har opnået anerkendelse fra
brancheinitiativet The Ressource Alliance og derigennem modtaget en pris i 2014
for mest ‘Innovative Fundraising Campaign”.
Move-Eat-Learn projektet for skoleelever i Nairobi og Gentofte
Gennem støtte fra Oplysningsbevillingen har Gentofte kommune implementeret
et nyskabende undervisningsprojekt, der indarbejder ulandsformidling og
kulturmøde i de fire fag idræt, matematik, natur/teknik og madlavning. Igennem
partnerskab og kontinuerlig dialog – eksempelvis igennem Skype med skoleelever
fra en velhavende Nairobi-bydel – har tre Gentofte-skoler har danske og ken-
yanske elever fået viden om hinandens hverdag og forskelle og ligheder. Denne
oplevelse har både trænet danske elevers engelsk og nedbrudt stereotype billeder
af Afrika.
De ni udvalgte projekter som evalu-
eringen kigger nærmere på, vurderes
generelt til at have høj relevans i såvel
valg af tema som formidlingstilgang.
Høj relevans kommer til udtryk i valg
af temaer som f.eks. rejseindtryk fra
et overraskende moderne Vietnam;
betydningen af personlige relationer i
en forfatningsproces i Zimbabwe, som
seerne får præsenteret som kammerspil
med to nøgleaktører; og endelig danske
skoleelevers mulighed for identifikation
med unge ugandere, kenyanere, syrere og
nepaleseres udfordringer med parforhold,
uønsket graviditet og forelskelse. En
lærer fremhæver særligt, hvordan mate-
rialet om unge og seksualitet i Syrien på
en uventet måde viste sig relevant for
ønsket om at formidle baggrunden for
de syriske elever, der er kommet til den
pågældende skole.
Omkostningseffektiviteten (efficiens) af de
undersøgte projekter vurderes til gengæld
som gennemgående utilfredsstillende
med talrige eksempler på udbredelse af
materiale langt under det forventede i
ansøgningerne. Mange projekter opnår kun
begrænset rækkevidde og når sjældent
deres resultatmål.
Evalueringen konkluderer, at Oplysnings-
bevillingens institutionelle forankring i
Udenrigsministeriet overordnet set sikrer
en hensigtsmæssig udmøntning af bevil-
lingen, men at justeringer er ønskværdige.
Den overordnede positive vurdering af
de eksisterende rammer baserer sig på,
at den ansøgningsbaserede pulje giver
mulighed for troværdig formidling, der
har potientiale til at involvere en bredere
kreds af danskere, og at forankringen i
Udenrigsministeriet giver mulighed for
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 75: Offentliggørelse af evaluering af Danidas Oplysningsbevilling 2012-2016
1733193_0004.png
Evalueringsrapporten er udgivet af:
Udenrigsministeriet
Evalueringskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Danmark
Foto: Africa Reframed/Namsa Leuba
Den fulde evalueringsrapport kan
downloades fra internettet via
http://danida-publikationer.dk
eller evaluering.um.dk
For yderligere oplysninger,
kontakt venligst tlf. +45 33 92 10 83
eller [email protected]
synergi med netværk af nye aktører og
udenrigspolitiske dagsordener.
Anbefalinger
Evalueringen anbefaler at ajourføre
Oplysningsbevillingens navn samt sikre
en højere rotation af Oplysningsudval-
gets medlemmer og en mere strategisk
tilgang med en endnu større grad af
opsøgende arbejde for at sikre nytænk-
ning i puljen.
Evalueringen anbefaler desuden at
prioritere ansøgninger, der når bredere
ud til klart definerede målgrupper og
at sikre en passende balance mellem
støtte til nyskabende initiativer og
skærpede krav om dokumenterede
kompetencer og markedsføringsbudget.
Derudover anbefaler evalueringen at
indføre en minimumsgrænse på 250.000
kr. for ansøgninger stille større krav til
overvejelser og budget til markedsføring
af materialer og modeller samt planer for
ekstern effektmåling af indsatserne.
Endelig peger evalueringen på mulig-
heden for at støtte versionering af flere
produktioner på engelsk som middel til
bredere international anvendelse samt at
indføre en minimumsgrænse på 250.000
DKK for ansøgninger.
Udenrigsministeriets kommentarer
Udenrigsministeriet finder, at der er
præsenteret en god og gennemarbejdet
rapport, og hilser evalueringens
anbefalinger velkommen. Det har været
nyttigt for Udenrigsministeriet at få
analyseret indsatsen og få dokumenteret
om puljemidlerne opfylder formålet og er
i takt med tiden.
Udenrigsministeriet noterer med
tilfredshed, at evalueringen konkluderer
at Oplysningsbevillingen samlet set
bidrager til at øge forståelsen i den
danske befolkning for udviklingslandenes
udfordringer og at Oplysningsbevillingen
generelt er relevant og hensigtsmæssig.
Udenrigsministeriet er enigt i, at de
institutionelle rammer trænger til et
serviceeftersyn og vil iværksætte en
revisionsproces af Oplysningsbevillingens
mandat og organisatoriske rammer.