Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del Bilag 68
Offentligt
1731163_0001.png
9. marts 2017
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 21. marts 2017
1) Forslag om reducerede momssatser for bøger, aviser og tidsskrifter
-
Generel indstilling
KOM(2016)758
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2) Forslag om omvendt betalingspligt for moms
-
Generel indstilling
KOM(2016)811
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
3) Europæisk semester: Landerapporter og reformimplementering
-
Generel drøftelse
KOM(2017)90
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
4) Opfølgning på G20-finansministermøde i Baden-Baden
-
Generel drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 68: Samlenotat ECOFIN 21/3 2017
1731163_0002.png
Dagsordenspunkt 3:
Implementering af landeanbefalinger
1. Resume
Der ventes på ECOFIN en drøftelse af EU-landenes opfølgning på landeanbefalinger fra
2016, herunder et særskilt fokus på anbefalinger, der relaterer sig til forbedringer af erhvervs-
klimaet. Drøftelsen vil tage udgangspunkt i Kommissionens landerapporter og tilhørende horison-
tale meddelelse om opfølgningen på landeanbefalinger.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde 22. februar 2017 en pakke vedr. det europæiske
semester med bl.a. økonomiske analyser for hvert EU-land
1
- de såkaldte lande-
rapporter. Pakken indeholdt også en samlet horisontal vurdering af EU-landenes
indsats med at gennemføre reformer og følge op på landeanbefalinger fra 2016.
De enkelte landerapporter redegør for de respektive landes generelle økonomisk-
politiske udfordringer, og omfatter dels Kommissionens vurdering af landenes
opfølgning på sidste års landeanbefalinger (vedtaget 12. juli 2016), dels de dybde-
gående analyser vedrørende makroøkonomiske ubalancer for de 13 lande, der blev
udpeget hertil i varslingsrapporten 2017 (fra november 2016). Danmark er heller
ikke i år udpeget til en dybdegående analyse. Landerapporten for Danmark foku-
serer derfor primært på de mere generelle økonomisk-politiske udfordringer samt
opfølgningen på landeanbefalingerne til Danmark fra 2016.
Landerapporterne og den tilhørende horisontale meddelelse vil sammen med de
økonomisk-politiske prioriteter specificeret i Kommissionens vækstundersøgelse
for 2017 og ECOFIN’s konklusioner herom fra 27. januar danne baggrund for
EU-landenes stabilitets- eller konvergensprogrammer og nationale reformpro-
grammer, der offentliggøres senest i april.
3. Formål og indhold
ECOFIN ventes 21. marts at drøfte reformindsatsen i EU-landene. Drøftelsen
ventes at tage udgangspunkt i Kommissionens horisontale meddelelse vedr. im-
plementeringen af landeanbefalinger og vurderinger af korrektion af makroøko-
nomiske ubalancer for de 13 udpegede lande.
Den ventede drøftelse på ECOFIN skal bl.a. ses som et resultat af et ønske fra
flere EU-lande om at EU’s og landenes fælles fokus på implementering af refor-
mer styrkes, herunder gennem en substantiel drøftelse af opfølgningen på lande-
anbefalinger fra 2016.
For at sikre en fokuseret drøftelse har formandskabet lagt op til et særskilt fokus
på reformindsatsen ift. forbedring af erhvervsklimaet.
1
Med undtagelse af Grækenland, der som programland ikke er underlagt processerne under det europæiske semester.
2
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 68: Samlenotat ECOFIN 21/3 2017
1731163_0003.png
Opfølgningen på landeanbefalinger
Kommissionen fremhæver i sin horisontale meddelelse, at der siden introduktio-
nen af det europæiske semester og de første landeanbefalinger i 2011 overordnet
er gjort mærkbare fremskridt med at følge op på landeanbefalinger i EU-landene.
Indsatsen varierer dog EU-landene imellem. I de fleste EU-lande er der som i
tidligere år kun gjort nogen eller begrænsede fremskridt med at følge op på de
aktuelle landeanbefalinger.
Kommissionen konkluderer overordnet, at der i opfølgningen på anbefalingerne
fra 2016 er gjort størst fremskridt med at gennemføre tiltag, der adresserer udfor-
dringer i den finansielle sektor og på arbejdsmarkedet. De offentlige underskud og
gæld er også (svagt) faldende. Udfordringer med at forbedre erhvervsklimaet og
fremme investeringer er blevet adresseret i nogen grad. Kommissionen vurderer
derimod, at indsatsen med at åbne og øge konkurrencen på produkt- og service-
markeder og modarbejde social eksklusion har været begrænset.
Nedenfor følger eksempler på opfølgningen på anbefalingerne henført Kommis-
sionens tre økonomisk-politiske prioriteter (fremført i Kommissionens årlige
vækstundersøgelser for 2015, 2016 og 2017):
Fremme af investeringer: Kommissionen fremhæver, at nogle af de mest hyppige
udfordringer relateret til arbejdet med at fremme investeringer i EU-landene er
barrierer knyttet til offentlig administration samt sektorspecifikke reguleringsmæs-
sige byrder. Kommissionen vurderer, at der er gjort fremskridt med at lette admi-
nistrative byrder for erhvervslivet i Frankrig, Italien, Portugal og Slovenien, og at
den offentlige administration er forbedret i Polen, Portugal, Sverige, Italien og
Slovakiet. Der er dog kun gjort begrænsede fremskridt med at lette sektorspecifik
regulering.
Gennemførelse af strukturreformer: Flere EU-lande har gennemført reformer på
arbejdsmarkedet.
Belgien og Finland har i samarbejde med arbejdsmarkedets parter
gennemført tiltag mhp. at sikre lønudviklingen i højere grad følger produktiviteten
og konjunkturerne, Danmark har introduceret tiltag mhp. at øge gevinsten ved
arbejde og Litauen, Ungarn og Østrig har sænket indkomstskatten for lavind-
komstgrupper. En række lande har dog fortsat udfordringer, herunder særligt ift.
at integrere udsatte grupper på arbejdsmarkederne. Der er gjort enkelte fremskridt
med at følge op på anbefalinger om at øge
konkurrence og produktivitet.
Frankrig og
Luxembourg har lempet restriktioner af regulerede erhverv og i Finland og Dan-
mark lægges der op til liberalisering af planloven. Overordnet halter EU-landene
bagefter med at følge op på anbefalinger om at øge produktivitet, herunder særligt
fsva. regulering og konkurrence i servicesektorerne.
Ansvarlig finanspolitik: Kommissionen bemærker, at finanspolitikken i 2016
overordnet har været neutral i EU. En egentlig vurdering af finanspolitiske lande-
anbefalinger følger først i maj pba. landenes stabilitets- og konvergensprogrammer
og Kommissionens forårsprognose. Kommissionen bemærker, at flere lande har
3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 68: Samlenotat ECOFIN 21/3 2017
gjort fremskridt med at følge op på anbefalinger om at forbedre de finanspolitiske
rammer, herunder Østrig, Italien og Finland. Der er også gjort fremskridt med at
gøre offentlige sundhedssystemer mere omkostningseffektive og holdbare, herun-
der i Irland, Litauen, Østrig, Portugal og Rumænien. Kommissionen bemærker
dog, at der fortsat er behov for tiltag til at effektivisere sundhedssystemer. Kom-
missionen fremhæver endvidere, at anbefalinger om at øge holdbarheden af pen-
sionssystemer generelt ikke er blevet adresseret.
Se endvidere
bilag 1
for en oversigt over Kommissionens vurdering af opfølgnin-
gen på landeanbefalinger fra 2016 i udvalgte lande.
Reformindsatsen mhp. at forbedre erhvervsklimaet
Til facilitering af drøftelsen om reformindsatsen mhp. at forbedre erhvervsklimaet
ventes en diskussion forberedt på teknisk niveau af EU-landene, samt præsentati-
oner af ministrene fra Tjekkiet, Slovenien og Italien.
Det ventes fremhævet, at rammerne for erhvervslivet er blevet forbedret i de se-
neste år. Finland, Portugal, Rumænien og Slovenien har som opfølgning på anbe-
falinger fra 2016 introduceret eller gennemført tiltag til at forbedre det overordne-
de erhvervsklima, herunder mhp. at forbedre muligheden for finansiering til kre-
ditværdige virksomheder og lempe administrative byrder for erhvervslivet. Østrig,
Bulgarien og Slovakiet har taget skridt mod at effektivisere den offentlige admini-
stration og Ungarn, Italien og Letland gjort fremskridt mht. at forbedre procedu-
rerne for behandling af insolvens.
Der er dog rum til forbedring i mange EU-lande. Kun Danmark, Sverige og
Storbritannien kan følge med de lande, der globalt set scorer højest på indikatorer
for erhvervsvenlighed, herunder USA, New Zealand og Singapore. Det ventes
endvidere understreget, at indsatsen på EU-niveau bør fokusere på at færdiggøre
det indre marked, herunder det digitale indre marked. Samtidig opfordres EU-
landene til at styrke indsatsen på nationalt niveau. Indsatsen i EU-landene bør
fokusere på at fjerne barriere for investeringer, sikre en effektiv og pålidelig of-
fentlig administration, fjerne sektorspecifikke reguleringsmæssige byrder samt
forbedre rammerne for små og mellemstore virksomheder og opstartsvirksomhe-
der. Det ventes generelt fremhævet, at EU-landene bør fokusere på at få gennem-
ført deres respektive landeanbefalinger.
Præsentationerne fra de tre udvalget lande ventes at fokusere på landenes respek-
tive erfaringer med at styrke erhvervsklimaet og eventuelt konkrete erfaringer med
opfølgning på landeanbefalinger i relation hertil.
Danmarks opfølgning på landeanbefalinger
Landerapporten for Danmark ser primært på generelle økonomisk-politiske ud-
fordringer og den eksisterende landeanbefaling vedr. produktivitet (vurderingen af
finanspolitiske landeanbefalinger følger først i maj pba. af Danmarks konvergens-
4
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 68: Samlenotat ECOFIN 21/3 2017
1731163_0005.png
program og Kommissionens forårsprognose). Boks 1 gengiver Rådets anbefalin-
ger til Danmark af 12. juli 2016.
Ift. anbefalingen vedr. produktivitet og private investeringer vurderer Kommissi-
onen, at Danmark generelt har gjort nogle fremskridt. Det gælder indsatsen med
at lempe restriktioner i detailhandel, fjerne godkendelses- og autorisationsbarrierer
i byggesektoren og forbedre samarbejdet mellem erhvervsliv og universiteter. For
en uddybning af landerapporten om Danmark henvises til
bilag 2.
Boks 1
Landeanbefalinger til Danmark, juli 2016
ECOFIN vedtog 12. juli 2016 to anbefalinger til Danmark, der indebærer, at Danmark for 2016-2017 anbefales at:
1. Respektere sit mellemfristede mål for den strukturelle saldo (MTO) i 2016. Sikre en strukturel tilpasning på
0,25 pct. af BNP mod MTO i 2017.
2.
Styrke produktivitet og private investeringer gennem øget konkurrence i den indenlandsk orienterede service-
sektor, navnlig ved at lette markedsadgang i detailsektoren og byggebranchen. Tilskynde til øget samarbejde
mellem erhvervsliv og universiteter.
Kommissionens dybdegående analyser:
I de 13 dybdegående analyser når Kommissionen frem til, at 12 lande oplever
makroøkonomiske ubalancer. Tyskland, Irland, Spanien, Nederlandene, Slovenien
og Sverige vurderes til at have ubalancer, mens Bulgarien, Frankrig, Ungarn, Itali-
en, Portugal og Cypern vurderes til at have
alvorlige
ubalancer. Finland vurderes
trods udpegningen i varslingsrapporten alligevel ikke til at have ubalancer på bag-
grund af den dybdegående analyse.
Generelt viser de dybdegående analyser, at flere lande har nedbragt deres beta-
lingsbalanceunderskud, mens andre lande fortsat har høje og stigende betalingsba-
lanceoverskud. Private og offentlige gældsniveauer er blevet nedbragt, men der er
tale om en langsom tilpasning. Den europæiske banksektor er generelt styrket,
men står fortsat overfor udfordringer, herunder ift. generelt lav profitabilitet og
stort omfang af misligholdte lån i nogle lande. Beskæftigelsen stiger, men flere
lande er fortsat udfordret af høj arbejdsløshed. Desuden er produktivitetsudvik-
lingen fortsat svag i mange lande.
Se endvidere
bilag 3
for en oversigt over Kommissionens konklusioner om de
nævnte lande vedr. proceduren for makroøkonomiske ubalancer.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 68: Samlenotat ECOFIN 21/3 2017
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen vil ikke i sig selv have samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller
statsfinansielle konsekvenser. Initiativerne under det europæiske semester ventes
at have positive samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekvenser, i
det omfang fx en konsistent implementering af regler og landespecifikke anbefa-
linger bidrager til at understøtte makroøkonomisk stabilitet, velfungerende pro-
dukt- og servicemarkeder samt bæredygtig vækst og beskæftigelse i EU og i Dan-
mark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU-landes holdning til landerapporterne kendes endnu ikke. Flere EU-
lande har ønsket et styrket fokus på opfølgning og implementering af landeanbe-
falinger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at der i Rådet sættes øget fokus på EU-landenes implemente-
ring af landeanbefalinger. Regeringen finder det vigtigt at fastholde og helst styrke
reformmomentum i EU-landene, og vurderer, at EU-samarbejdet inden for ram-
merne af det europæiske semester kan give merværdi ved at skærpe fokus på de
mulige positive resultater af reformer og ved at sikre udveksling af gode reform-
idéer og -erfaringer. Regeringen støtter formandskabets ventede fokus på opfølg-
ning på landeanbefalinger relateret til forbedring af erhvervsklimaet.
Regeringen tager Kommissionens vurdering af Danmarks opfølgning på landean-
befalingerne til Danmark fra 2016 til efterretning.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
6
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 68: Samlenotat ECOFIN 21/3 2017
1731163_0007.png
Bilag 1 – EU-Kommissionens vurdering af opfølgningen på landeanbefalinger fra 2016 –
udvalgte landeeksempler
Land
Konklusion
Eksempler på vurderingen af den nationale reformindsats
Nogle fremskridt mht. at øge investeringer i infrastruktur og forbedre
rammerne for offentlige investeringer. Begrænsede fremskridt ift. at øge
offentlige investeringer i uddannelse samt forskning og udvikling.
Begrænsede fremskridt med at effektivisere skattesystemet og modernise-
re skatteadministrationen. Begrænsede fremskridt ift. at øge konkurrencen
i servicesektoren.
Begrænsede fremskridt ift. at øge incitamenterne for senere pension.
Ingen fremskridt mht. at øge incitamenter til at arbejde for flere medlem-
mer af husstanden. Begrænsede fremskridt med at reducere skattekilen
for lavtlønnede. Ingen fremskridt mht. at forbedre facilitering af overgan-
gen fra mini-jobs til fastansættelse.
Nogle fremskridt i implementeringen af lov for fastsættelse af finanspoliti-
ske rammer på alle regeringsniveauer. Begrænsede fremskridt mht. at
forbedre rammerne for offentlige indkøb.
Nogle fremskridt mht. forbedre individualiserede aktiverings- og støtteord-
ninger mhp. at få flere i job. Nogle fremskridt mht. at styrke regional
aktiveringstilbud. Begrænsede fremskridt mht. at adressere skævhed og
gab i ordninger for minimumsløn og støtte til familier.
Begrænsede fremskridt med at forbedre arbejdsmarkedsrelevans af
erhvervsuddannelser. Begrænsede fremskridt mht. fremme investeringer i
forskning og innovation i den private sektor.
Nogle fremskridt i implementeringen af loven om markedsenhed
/integration på regionalt niveau. Begrænsede fremskridt i implementerin-
gen af detailreformen på regionalt niveau. Ingen fremskridt med at imple-
mentere reformen af professionelle serviceerhverv.
Begrænsede fremskridt med identificeringen af besparelser genereret af
budgetanalyser.
Betydelige fremskridt ift. bl.a. reduktion af lønskattekilen og fortsat mode-
rering af lønudviklingen samt ift. at styrke arbejdsgiveres incitament til at
fastansætte.
Nogle fremskridt ift. at sikre, at minimumslønnen er i overensstemmelse
med målet om beskæftigelse og konkurrenceevne.
Nogle fremskridt ift. at sikre match mellem uddannelse og arbejdsmarke-
det. Ingen fremskridt ift. reformere arbejdsløshedsunderstøttelsen.
Nogle fremskridt med at lempe restriktioner i servicesektoren. Begrænse-
de fremskridt med at effektivisere ordninger for innovationsfremme. Ingen
fremskridt ift. at fjerne barrierer for at virksomheder kan vokse, specielt ift.
størrelseskriterier. Nogle fremskridt med at simplificere administrative
regler for erhvervsliv.
Begrænsede fremskridt ift. at reducere de mange bebyrdende skatter på
virksomheder og produktion og øge skattebasen, herunder gennem øget
moms.
Nogle fremskridt med at modernisere skattesystemet, herunder fsva.
indkomstskat.
Betydelige fremskridt ift. at reformere budgetprocessen, så udgiftsanalyser
er integreret i processen.
Begrænset fremskridt mht. privatiseringsindsatsen.
Nogle fremskridt ift. at ændre skattestrukturen fra at ramme inputfaktorer
til i højere grad at ramme bl.a. forbrug.
Begrænsede fremskridt ift. at reformere tinglysningssystemet samt foran-
staltninger, der skal modernisere skatteopkrævningen.
Begrænsede fremskridt ift. at implementere tiltag til modernisering af den
offentlige administration.
Nogle fremskridt ift. reformer på området for civile strafferetssager på
trods af uændret sagsbehandlingstid.
Nogle fremskridt ift. behandling af insolvens, herunder forbedringer af
rammerne for inddrivelse af privat gæld. Begrænsede fremskridt ift. at
nedbringe bankernes beholdninger af misligholdte lån.
Nogle fremskridt ift. implementeringen af corporate governance reformer i
banksektoren.
Nogle fremskridt med arbejdsmarkedsreformer, herunder mht. aktiv
arbejdsmarkedspolitik og nogle fremskridt ift. fremskridt vedrørende
fattigdomsbekæmpelse.
Ingen eller meget begrænsede fremskridt ift. at øge konkurrencen i regule-
rede erhverv samt i transport- og sundhedssektoren.
Ingen fremskridt ift. at prioritere forskning og udvikling i offentlige udgifter.
Ingen fremskridt ift. at øge fleksibiliteten på arbejdsmarkedet.
Begrænset fremskridt ift. effektiv beskatning af iværksættere uden at
hæmme iværksætterincitamentet.
Begrænset fremskridt ift. at reformere pensionssystemet, herunder gøre
Tyskland
Begrænsede fremskridt
Spanien
Begrænsede fremskridt
Frankrig
Nogle fremskridt
Italien
Nogle fremskridt
Nederlandene
Begrænsede fremskridt
7
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 68: Samlenotat ECOFIN 21/3 2017
1731163_0008.png
det mere, robust, transparent og fair.
Ingen fremskridt ift. adressere skævvridninger på boligmarkedet.
Ingen fremskridt med at adressere den stigende husholdningsgæld.
Begrænsede fremskridt med at styrke de makroprudentielle myndigheders
mandat. Nogle fremskridt ift. at fremme investeringer i nye boliger og
forbedre effektiviteten af boligmarkedet.
Nogle fremskridt med at fremme infrastrukturinvesteringer. Nogle frem-
skridt mht. at øge boligudbuddet.
Nogle fremskridt ift. at styrke lærlingeordninger. Nogle fremskridt ift. at
øge tilgængeligheden af børnepasning.
Begrænsede fremskridt med at forbedre de finanspolitiske rammer.
Nogle fremskridt ift. at gøre sundhedssystemet mere omkostningseffektivt
og holdbart. Begrænsede fremskridt ift. at effektivisere plejesystemer.
Begrænsede fremskridt ift. at sikre holdbarhed og tilstrækkelighed af
pensionssystemer.
Begrænsede fremskridt ift. øge ældre, ufaglærtes beskæftigelsesegnethed
og forbedre den aktive arbejdsmarkedspolitik.
Nogle fremskridt mht. at reducere beholdninger af misligeholdte lån i den
finansielle sektor.
Begrænsede fremskridt ift. at sikre virksomheders adgang til alternativ
finansiering.
Nogle fremskridt ift. at implementere en strategi i det statslige selskab for
restrukturering af nødlidende banker.
Nogle fremskridt ift. at modernisere den offentlige administration og
reducere administrative byrder for erhvervslivet.
Nogle fremskridt ift. at effektivisere styring og drift af statsejede virksom-
heder.
Begrænsede fremskridt ift. at sikre langsigtet finanspolitisk holdbarhed.
Betydelige fremskridt ift. at styrke de finanspolitiske rammer.
Begrænsede fremskridt ift. forbedre proceduren for byggetilladelser.
Begrænsede fremskridt ift. at øge udbud af offentlig digital service. Nogle
fremskridt i gennemførelse af reformer til bekæmpelse af korruption.
Begrænsede fremskridt ift. at forbedre procedure for offentlige indkøb.
Begrænset fremskridt ift. sikre effektiv styring af forskning og udviklings-
aktiviteter samt øge samspillet mellem erhvervslivet og forskningssekto-
ren.
Betydelig fremskridt ift. at øge attraktiviteten af undervisningserhverv.
Nogle fremskridt ift. at tage hånd om svagtstillede elever i folkeskolen,
herunder minoriteter.
Nogle fremskridt for at øge kvinders erhvervsfrekvens.
Sverige
Begrænsede fremskridt
Storbritannien
Nogle fremskridt
Slovenien
Nogle fremskridt
Tjekkiet
Begrænsede fremskridt
8
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 68: Samlenotat ECOFIN 21/3 2017
1731163_0009.png
Bilag 2 – Kommissionens landerapport om Danmark
Kommissionens landerrapport for Danmark, 2017
Danmark blev i 2016 anbefalet: 1) at respektere sit mellemfristede mål for den strukturelle saldo (MTO) i 2016 og
sikre en strukturel tilpasning på 0,25 pct. af BNP mod MTO i 2017 og 2) at styrke produktivitet og private
investeringer gennem øget konkurrence i den indenlandsk orienterede servicesektor, navnlig ved at lette
markedsadgang i detailsektoren og byggebranchen, samt tilskynde til øget samarbejde mellem erhvervsliv og
universiteter.
Landerapporten for Danmark ser primært på generelle økonomisk-politiske udfordringer og landeanbefalingen vedr.
produktivitet (Kommissionens vurdering af finanspolitiske landeanbefalinger følger først i maj pba. landenes
stabilitets- og konvergensprogrammer og Kommissionens forårsprognose). Ift. anbefalingen vedr. produktivitet og
private investeringer vurderer Kommissionen, at Danmark generelt har gjort nogle fremskridt. Det gælder indsatsen
med at lempe restriktioner i detailhandelen, hvor regeringens forslag til liberalisering af planloven vurderes som et
væsentligt skridt i den rigtige retning, hvis det gennemføres. Det gælder endvidere indsatsen med at fjerne
godkendeles- og autorisationsbarrierer i byggesektoren, som vurderes at bidrage til øget konkurrencen.
Kommissionen bemærker herudover, at der er gjort fremskridt mht. at stryrke samarbejdet mellem erhversliv og
universiteter, herunder gennem nye retningslinjer og programmer for samarbejde.
Rapporten fremhæver endvidere bl.a. følgende udfordringer for Danmark:
Fortsat behov for styrket produktivitet, bl.a. gennem øget konkurrence i servicesektoren.
Nogle befolkningsgrupper befinder sig fortsat sig på kanten af arbejdsmarkedet.
Der er mangel på kvalificeret arbejdskraft, herunder særligt personer med en erhvervsuddannelse.
DK langt fra at nå det nationale Europa 2020-mål vedr. social inklusion.
Elever med indvandrerbaggrund klarer sig dårligt i det danske uddannelsessystem
Nettojobskabelsen fra nye virksomheder er lavere end i andre medlemslande.
Boligbeskatningen bidrager ikke til at reducere udsving i boligpriserne. Risiko for overvurderede huspriser og
udbudsbegrænsninger i storbyområderne med mulige negative konsekvenser for banksektoren
Husholdningernes bruttogæld er stor og kan udgøre en potentiel udfordring for den finansielle stabilitet.
Rapporten har også særskilt fokus på investeringsudfordringer. Det nævnes, at investeringsniveauet i Danmark
fortsat er lavt, men ventes at stige fremadrettet drevet af øgede private investeringer. Det fremhæves som noget
nyt, at der er behov for investeringer i transportinfrastruktur, særligt i hovedstadsområdet.
På den positive side fremhæver rapporten bl.a. at Danmark over de seneste år har gennemført en række
arbejdsmarkedsreformer,
især
mhp.
at
øge
incitamenterne
til
at
arbejde
og
forbedre
den
aktive
arbejdsmarkedspolitik. Det nævnes også, at regeringen har iværksat tiltag for at styrke integrationen af flygtninge på
arbejdsmarkedet. Det anerkendes, at Danmark har gjort en del for at reducere risici forbundet med stigende
huspriser og høj gæld, og mere generelt sikre en velfungerende finansiel sektor. Den danske banksektor vurderes
at være robust, om end der peges på risici (bl.a. relateret til udløb af afdragsfrie lån).
Vurdering
Rapporten peger på de udfordringer, regeringen allerede selv har fokus på:
Det er en central prioritet for regeringen fortsat at styrke produktiviteten, bl.a. gennem forbedrede
rammebetingelser for erhvervslivet og øget konkurrence. Regeringen har netop indgået en aftale om
liberalisering af taxiloven, som er ét af de sektorområder, der fremhæves i rapporten.
Regeringen ønsker, at flere skal i arbejde. Bl.a. kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen, ventes at bidrage
hertil. Indsatsen på beskæftigelsesområdet ventes sammen med en målrettet social indsats at bidrage til
2020-målet om at reducere antallet af personer i hustande med lav beskæftigelsesgrad. Regeringen er
endvidere enig i, at dansk økonomi er på vej ind i en situation med begyndende kapacitetsbegrænsninger, og
har bl.a. derfor planer om tiltag mhp. at øge den strukturelle beskæftigelse frem mod 2020.
Det er regeringens forventning, at reformen på grundskoleområdet vil bidrage til, at flere unge med
indvandrerbaggrund opnår bedre uddannelsesresultater.
Det er yderligere regeringens forventning, at de seneste års reformer på ungdomsuddannelsesområdet vil bidrage
til, at alle unge uanset social baggrund bliver så dygtige, som de kan.
Dertil kommer, at regeringen i 2017 vil komme med forslag til, hvordan indsatsen over for de unge, der sent eller
aldrig får en ungdomsuddannelse styrkes, herunder unge med indvandrerbaggrund.
Regeringen er enig i, at flere nye virksomheder i Danmark skal vokse sig store. Der arbejdes på initiativer,
som bl.a. sigter mod at øge virksomhedernes investeringer, lempe skatten for iværksættere, give små
nystartede virksomheder bedre adgang til risikovillig kapital og lette generationsskifte af virksomheder.
Regeringen er opmærksom på Kommissionens bekymring vedr. boligbeskatningen. I november 2016 blev der
indgået en politisk aftale om et mere retvisende ejendomsvurderingssystem, og der er nu indledt
forhandlinger om boligbeskatningen. Regeringen er enig i, at stigende boligpriser i dele af landet giver
anledning til fortsat årvågenhed, men den samlede husholdnings låntagning udvikler sig fortsat behersket.
Regeringen følger i april op på landerapporten ved offentliggørelsen af Danmarks nationale reformprogram for 2017.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 68: Samlenotat ECOFIN 21/3 2017
1731163_0010.png
Bilag 3 – Kommissionens vurdering i de dybdegående analyser
EU-lande med makroøkonomiske ubalancer, februar 2017
Lande
Kategorisering
Beskrivelse af ubalancer
Sårbar finansiel sektor samt høj gældsætning hos
private virksomheder. Lav beskæftigelsesniveau og
høj langtidsledighed.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Banksek-
tor udfordret af en stor andel misligholdte lån
Høj offentlig gæld, faldende produktivitetsvækst og
svækket konkurrenceevne.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland samt en
banksektor tynget af misligholdte lån.
Høj offentlig gæld, svag udvikling i produktivitet og
konkurrenceevne samt høj langtidsledighed. Banksek-
tor tynget af misligholdte lån.
Bulgarien
Alvorlige ubalancer
Cypern
Alvorlige ubalancer
Frankrig
Alvorlige ubalancer
Irland
Ubalancer
Italien
Alvorlige ubalancer
Kroatien
Alvorlige ubalancer
Høj offentlig og privat gæld til ind og udland samt høj
ledighed. Mange misligholdte lån og svag indtjening i
banksektoren.
Stort og vedvarende overskud på betalingsbalancen og
høj gældssætning i husholdningerne.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Banksek-
tor udfordret af en stor andel misligholdte lån. Stigende
arbejdsløshed og svag udvikling i produktiviteten.
Svag banksektor og mange finanspolitiske risici. Høj
gældsætning i private virksomheder.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Høj
arbejdsløshed.
Høj og voksende gæld blandt husholdningerne. Mang-
lende korrektion af huspriser, der fortsat stiger fra et i
forvejen højt niveau.
Højt og vedvarende overskud på betalingsbalancen
som følge af høj opsparing og lavt investeringsniveau i
den private og offentlige sektor, hvilket svækker
vækstpotentialet og øger afhængigheden overfor
udenlandsk efterspørgsel.
Nederlandene
Ubalancer
Portugal
Alvorlige ubalancer
Slovenien
Ubalancer
Spanien
Ubalancer
Sverige
Ubalancer
Tyskland
Ubalancer