NOTAT
19. februar 2017
Redegørelse - efterbetaling af jobpræmie i forbindelse
med jobpræmieordningen for enlige forsørgere 2011-
2012
J.nr. 17/00859
Viden og Analyse
NMJ
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har i forbindelse med en eva-
luering af effekterne af den tidligere jobpræmieordning for enlige forsørgere (Lov
nr. 1593 af 22. december 2010 om en 2-årig forsøgsordning for enlige forsørgere)
konstateret, at en gruppe af borgere, der var i målgruppen for jobpræmieordnin-
gen, ikke - som angivet i loven - ved ordningens ikrafttrædelse er blevet orienteret
om muligheden for at modtage en jobpræmie i forbindelse med lønindkomst in-
den for forsøgsperioden (1. januar 2011-31. december 2012).
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at de pågældende borgere har et
retskrav på at få efterbetalt en jobpræmie under forudsætning af, at de har mod-
taget en lønindkomst inden for forsøgsperioden.
I breve af 23. december 2016 til Beskæftigelsesudvalget og Finansudvalget orien-
terer Beskæftigelsesministeren udvalgene om problemstillingen. I brevene blev
udvalgene orienteret om, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings vurde-
ring på daværende tidspunkt var, at ca. 6.300 personer ved en fejl ikke var blevet
inkluderet i ordningen i forbindelse med ordningens udmøntning, og at ca. 2.500
af disse personer inden for forsøgsperioden havde kvalificeret sig til at få udbetalt
jobpræmie, idet disse personer havde haft en lønindkomst i forsøgsperioden.
På baggrund af nærværende redegørelse nedjusteres disse tal. Det vurderes såle-
des, at 4.227 personer i forbindelse med ordningens udmøntning ikke blev omfat-
tet af og orienteret om jobpræmieordningen, og at 1.486 af disse personer inden
for forsøgsperioden har kvalificeret sig til at få udbetalt jobpræmie som følge af
lønindkomst i forsøgsperioden. I forlængelse af denne nedjustering vurderes det
samlede beløb, der skal efterbetales at være ca. 8,9 mio. kr. frem for det tidligere
skøn på 15,1 mio. kr.
Med henblik på at minimere den kommunale administrationsbyrde i forbindelse
med implementeringen af jobpræmieordningen, blev der udformet en delvis digi-
tal administrationsmodel, hvor den daværende Arbejdsmarkedsstyrelse og KMD
skulle bistå kommunerne med at identificere den relevante målgruppe. Arbejds-
markedsstyrelsen udpegede således gruppen, der opfyldte kravet om at have
modtaget minimum 47 ugers ydelse i perioden 3. august 2009 - 2. august 2010.
KMD’s opgave var herefter at angive, hvilke af disse personer, der samtidig var