Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del Bilag 57
Offentligt
1722261_0001.png
Finansministeriet
Opdrag for makroøkonomisk modelgruppe
Finansministeriet skal give regeringen det bedst mulige grundlag for at føre en
sund økonomisk politik og har til dette arbejde behov for en makroøkonomisk
model i forbindelse med:
1. Mellem- og langfristede fremskrivninger af dansk økonomi. Forventede forløb
for den faktiske og strukturelle offentlige saldo samt opgørelse af holdbarhe-
den af de offentlige finanser spiller centrale roller i planlægningen af finanspo-
litikken. Betydningen af den strukturelle saldo i tilrettelæggelsen af finanspoli-
tikken er blevet forstærket og formaliseret med budgetloven.
2. Makroøkonomiske konsekvensvurderinger af økonomisk-politiske tiltag, her-
under den løbende finanspolitik og strukturpolitiske reformer. Disse konse-
kvensvurderinger omfatter blandt andet virkninger på strukturelle niveauer i
økonomien, den kortsigtede tilpasning til de (nye) strukturelle niveauer, samt
virkningen på den finanspolitiske holdbarhed.
Den primære makroøkonomiske model i Finansministeriets arbejde er den såkald-
te ADAM-model. ADAM-modellen fra Danmarks Statistik er en traditionel Ke-
ynesiansk inspireret model med en gradvis tilpasning til et langsigtsniveau for be-
skæftigelse og ledighed.
Finansministeriet bruger primært ADAM-modellen til kortsigtsanalyser af øko-
nomisk politik og som bogholderimæssig ramme for det strukturelle forløb i de
langfristede fremskrivninger og for holdbarhedsvurderinger. I sidstnævnte sam-
menhæng benyttes ADAM navnlig til at holde styr på de offentlige finanser og
overholdelse af de økonomiske identiteter. En række af de centrale forudsætnin-
ger, der indgår i fremskrivningerne, fastlægges uden for modellen og lægges ekso-
gent ind. Det gælder fx udviklingen i befolkning, arbejdsstyrke, strukturel ledig-
hed, overførselsmodtagere og underliggende produktivitetsvækst.
Finansministeriet ønsker en mere tidssvarende makroøkonomisk model, hvor den
strukturelle udvikling i økonomien – herunder den strukturelle saldo – indgår som
en integreret del, og som i højere grad kan benyttes i forbindelse med makroøko-
nomiske konsekvensvurderinger af strukturpolitiske tiltag. Dette vurderes at kræve
en revision af modeltilgangen, herunder en bredere empirisk tilgang, i forhold til
den, som på nuværende tidspunkt benyttes i ADAM.
På denne baggrund oprettes en modelgruppe med egen bestyrelse, som med ud-
gangspunkt i ADAM og Finansministeriets relaterede modeller (fx Befolknings-
regnskabet og Pensionsmodellen) skal udvikle en makroøkonomisk model til Fi-
nansministeriet.
Dette arbejde skal fastholde styrkerne ved ADAM og derudover efterkomme de
nævnte ønsker. Modelgruppen skal nå frem til en model, som:
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 57: Finansministeriets arbejde med styrkelse af den makroøkonomiske model, fra finansministeren
Side 2 af 3
-
-
indeholder modelkonsistente strukturelle og faktiske niveauer.
er teoretisk velfunderet i den forstand, at den indeholder en modellering af
den økonomiske adfærd med udgangspunkt i eksplicitte optimeringspro-
blemer for fx husholdninger og virksomheder (mikrofunderet adfærd).
kan håndtere varige ændringer i den førte (struktur)politik. Herunder skal
modellen kunne tage højde for, at de umiddelbare effekter af et tiltag via
forventningsdannelsen kan afhænge af, om tiltaget er af midlertidig eller
permanent karakter.
så vidt muligt ikke vil kræve ændringer i arbejdsgangene i forbindelse med
Økonomi- og Indenrigsministeriets og Finansministeriets konjunktur-
prognoser.
tager udgangspunkt i prognosen for konjunkturårene, herunder udviklin-
gen i konjunkturgab og strukturelle niveauer. Finansministeriets metode til
opgørelse af aktuelle gab og strukturelle niveauer lægges til grund.
kan kvalificere tilpasningen til strukturel ligevægt i de mellemfristede frem-
skrivninger.
kan kvalificere effekten af strukturpolitiske reformer på både kort og langt
sigt, herunder også tilpasningstiden til strukturel ligevægt – fx i forbindelse
med reformer, der øger arbejdsudbuddet. Modellen skal give et sammen-
hængende og konsistent forløb ved alle tidshorisonter.
er empirisk velfunderet og trækker på en bred empirisk tilgang. Modellen
skal så vidt muligt være empirisk funderet som samlet system – især for så
vidt angår kortsigtsegenskaberne, herunder tilpasningstiden til strukturel
ligevægt.
er overordnet konsistent med øvrige regneprincipper, fx arbejdsudbudsef-
fekter af skatteændringer.
-
-
-
-
-
-
-
Modelgruppens bevilling løber i tre år, det vil sige frem til udgangen af 2019, og
arbejdet evalueres årligt i denne periode. Foreløbige versioner af modellen skal
løbende implementeres i Finansministeriets makroøkonomiske modelberedskab.
Den gradvise implementering skal sikre fokus på og hensyn til rutiner og arbejds-
gange samt at brugervenligheden vægtes højt.
Finansministeriet samt Økonomi- og Indenrigsministeriet skal løbende følge og
bidrage til arbejdet, herunder særligt med hensyn til implementering, test og evalu-
ering af foreløbige modelversioner. Øvrige ministerier inddrages i arbejdet efter
behov.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 57: Finansministeriets arbejde med styrkelse af den makroøkonomiske model, fra finansministeren
Side 3 af 3
Bestyrelsen for modelgruppen sammensættes af medlemmer af ADAM- og
DREAM-gruppens nuværende bestyrelser:
Formand
- Torben M. Andersen (Aarhus Universitet)
Øvrig bestyrelse
- Jørgen Elmeskov (Danmarks Statistik)
- Hans Jørgen Whitta-Jakobsen (Københavns Universitet)
- Niels Lynggaard (Nationalbanken)
- Lars Haagen Pedersen (Finansministeriet)
- Mads Kieler (Finansministeriet)
- Martin Ulrik Jensen (Økonomi- og Indenrigsministeriet)
Modelgruppen ledes af DREAM-gruppens forskningschef Peter Stephensen og
placeres fysisk hos DREAM-gruppen, men etableres som en selvstændig enhed
med øremærket bevilling i tre år. Modelgruppen skal orientere sig med hensyn til
udvikling og anvendelse af makroøkonomiske modeller i andre finansministerier
såvel i Norden som internationalt, samt sikre bred inddragelse af danske og inter-
nationale fagfæller.