Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del Bilag 43
Offentligt
1710358_0001.png
12. januar 2017
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 27. januar 2017
1) Præsentation af direktivforslag om muligheden for at indføre generel omvend beta-
lingspligt som en midlertidig undtagelse for EU’s momssystem
-
Præsentation af Kommissionen
KOM(2016)811
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2) Præsentation af Maltas formandskabsarbejdsprogram
2
-
Præsentation af Formandskabet
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet, Skatteministeriet og Erhvervsmi-
nisteriet
3) Europæisk semester: Kommissionens årlige vækstundersøgelse, varslingsrapporten og
17
anbefalinger til euroområdet som helhed for 2017
-
Rådskonklusioner mv.
KOM(2016)725, KOM(2016)726, KOM(2016)728
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
4) Basel IV
-
Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
5) Endelig rapport fra Højniveaugruppen for EU’s Egne Indtægter
-
Præsentation
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Samletnotat vedr. ECOFIN 27. januar 2017
1710358_0002.png
Dagsordenspunkt 2:
Præsentation af Maltas formandskabsarbejdsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resume
Malta varetager EU-formandskabet i 1. halvår af 2017. Det maltesiske formandskab ventes
på ECOFIN 27. januar 2017 at præsentere sit arbejdsprogram med fokus på bl.a. fremme af
investeringer. Der ventes på den baggrund en overordnet drøftelse af de væsentligste sager på
ECOFIN’s dagsorden i foråret. Fra dansk side venter man generelt at kunne støtte formand-
skabets prioriteringer. De danske holdninger til de enkelte sager fastlægges når de bliver aktuelle.
2. Baggrund
Malta har EU-formandskabet i 1. halvår af 2017. Det maltesiske formandskab
ventes på ECOFIN 27. januar 2017 at præsentere sit arbejdsprogram og priorite-
ter. Præsentationen vil være en lejlighed til at drøfte de vigtigste sager på ECOFIN
i de kommende måneder.
3. Formål og indhold
Malta ventes som formand for ECOFIN at prioritere en række økonomiske, fi-
nansielle og skattemæssige sager, herunder i forlængelse af arbejdet under de fore-
gående formandskaber. Der henvises til bilag 1 for en oversigt over aktuelt verse-
rende sager i ECOFIN. Det må også forventes, at ECOFIN under Maltas for-
mandskab vil drøfte mulige konsekvenser af UK’s kommende udtræden af EU.
Formandskabet ventes bl.a. at prioritere gennemførelsen af det
europæiske semester
2017
samt at forsætte arbejdet med styrkelse af
Den Økonomiske og Monetære Union
(ØMU) i forlængelse af ØMU-rapporten fra juni 2015 og Kommissionens kom-
mende hvidbog om de mere langsigtede forslag i ØMU-rapporten, der ventes
fremlagt i marts.
På det finansielle område ventes formandskabet bl.a. at prioritere
kapitalmarkeds-
unionen
med en bred række initiativer med det fælles formål at styrke kapitalmar-
kederne i EU og deres integration. Det gælder at fremme investeringer i særligt
små og mellemstore virksomheder (SMV’er), tiltrække flere investeringer til EU,
og gøre det finansielle system mere stabilt ved at åbne op for flere kilder til finan-
siering end bankfinansiering. Der er tale om et langsigtet projekt med flere delfor-
slag, der vil blive fremsat og behandlet over de kommende år. De konkrete lov-
forslag skal behandles efter den ordinære EU-beslutningsprocedure. Projektet
omfatter også gennemførelsen af en række høringer. Der ventes konkret bl.a. fo-
kus på revision af forordningen om
europæiske venturekapitalfonde og europæiske sociale
iværksætterfonde
(EuVECA/EUSEF), hvor der blev opnået rådsenighed 16. decem-
ber 2016, og hvor der nu skal forhandles med Europa-Parlamentet, når denne har
fastlagt sin forhandlingsposition. Der ventes også fokus på
sekuritiseringsforslagene,
hvor Rådet fastlagde sin forhandlingsposition 8. december 2015, og hvor trilogfo-
rhandlingerne ventes indledt under maltesisk formandskab. Formandskabet ventes
også at fortsætte arbejdet med
bankstrukturreformen,
hvor Rådet fastlagde sin for-
2
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Samletnotat vedr. ECOFIN 27. januar 2017
1710358_0003.png
handlingsposition 19. juni 2015, hvis behandlingen af sagen skrider frem i Euro-
pa-Parlamentet.
Formandskabet ventes også at prioritere arbejdet med
styrkelse af bankunionen,
her-
under arbejdet med
risikoreduktionstiltag,
dvs. tiltag til at reducere risici for kriser i
den finansielle sektor. Det gælder navnlig forslagene fremsat 23. november 2016
om revision af kapitalkravsreglerne. Pakken af lovgivningsforslag består i en revi-
sion af EU’s kapitalkravsregler vedtaget i 2013 (ændring af kapitalkravsdirektivet
(CRD IV) og ændring af kapitalkravsforordningen (CRR), forslag til ændring af
direktivet om genopretning og afvikling af kreditinstitutter (BRRD) vedtaget i
2014, samt forslag til ændring af forordningen om den fælles afviklingsmekanisme
i bankunionen (SRM) vedtaget i 2014. ECOFIN 6. december 2016 havde en ind-
ledende drøftelse af pakken.
Drøftelserne om risikodelingstiltag i form af
den fælles indskydergarantiordning i bank-
unionen (EDIS)
vil også fortsætte, ligesom der ventes drøftelser af en permanent
offentlig bagstopper for den fælles afviklingsfond (SRF).
Herudover ventes formandskabet at prioritere arbejdet med
bekæmpelse af terrorfi-
nansiering,
herunder forslaget om
revision af hvidvaskdirektivet,
hvor der blev opnået
rådsenighed 20. december 2016. Revisionsforslaget skal nu forhandles med Euro-
pa-Parlamentet, når denne har fastlagt sin forhandlingsposition.
På skatteområdet ventes formandskabet at prioritere
kampen mod skatteundgåelse
selskabsområdet, herunder det nye anti-skatteundgåelsesdirektiv, som blev drøftet
på ECOFIN 6. december 2016, og som følger op på det oprindelige direktiv ved-
taget på ECOFIN 17. juni 2016. Herudover ventes formandskabet bl.a. at arbejde
videre med forslaget om
en fælles selskabsskattebase (CCTB)
og forslaget om
en fælles
konsolideret selskabsskattebase (CCCTB).
Arbejdet med en
afgift på finansielle transaktio-
ner (FTT)
ventes også fortsat af de 10 deltagerlande i løbet af det maltesiske for-
mandskab
1
.
På momsområdet ventes formandskabet at arbejde videre med
Kommissionens
momshandlingsplan og bekæmpelse af momssvig,
jf. rådskonklusionerne fra ECOFIN 25.
maj 2016. Formandskabet ventes at lægge vægt på arbejdet med
Kommissionens
forslag om moms og e-handel,
herunder
forslaget om nedsat sats på elektroniske bøger, aviser og
tidsskrifter
samt forslaget vedr. mulighed for midlertidigt i visse EU-lande at indfø-
re
omvendt betalingspligt for moms.
På budgetområdet ventes revisionen af EU’s finansforordning at være højt priori-
teret fra det maltesiske formandskabs side. Herudover vil decharge-processen for
2015-budgettet samt Monti-rapporten om EU-budgettets fremtidige indtægtssy-
stem udgøre centrale sager på budgetområdet.
1
Malta deltager ikke selv i det forstærkede samarbejde om en FTT.
3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Samletnotat vedr. ECOFIN 27. januar 2017
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning til sagen kendes ikke.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Formandsskabets arbejdsprogram for ECOFIN har ikke i sig selv lovgivnings-
mæssige konsekvenser for Danmark.
7. Økonomiske konsekvenser
Formandsskabets arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfinansielle, samfunds-
økonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. De konkrete sager på
ECOFIN’s dagsorden i 1. halvår af 2017 vil imidlertid kunne have statsfinansielle,
samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landenes nærmere holdning til formandsskabets arbejdsprogram kendes endnu
ikke. EU-landene ventes generelt at kunne støtte det maltesiske formandskabs
arbejdsprogram og prioriteringer for ECOFIN i 1. halvår 2017.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen forventer generelt at kunne støtte det maltesiske formandskabs ar-
bejdsprogram og prioritering. Derudover vil man fra dansk side tage nærmere
stilling til konkrete sager i takt med, at de bliver aktuelle.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Samletnotat vedr. ECOFIN 27. januar 2017
1710358_0005.png
Bilag 1: Oversigt over igangværende ECOFIN-sager
Økonomisk-politiske sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
Det europæiske semester Formålet med det europæiske semester er at styrke koordinati-
on og drøftelsen af EU-landenes prioriteter for den økonomi-
ske politik forud for vedtagelsen af nationale finanslove o.l.
Kommissionen offentliggjorde 16. november 2016 en samlet
pakke vedr. det europæiske semester 2017, herunder Kommis-
sionens årlige vækstundersøgelse 2017, Kommissionens vars-
lingsrapport under proceduren for makroøkonomiske ubalancer
2017 samt Kommissionens udkast til Rådets økonomisk-
politiske anbefalinger til euroområdet som helhed for 2017.
ECOFIN vil i januar 2017 vedtage rådskonklusioner vedr.
vækstundersøgelsen og varslingsrapporten samt vedtage anbefa-
lingerne til euroområdet som helhed for 2017.
Vækstundersøgelsen og konklusionerne fra bl.a. ECOFIN i
januar 2017 vil danne grundlag for DER’s generelle økonomisk-
politiske retningslinjer i konklusionerne fra topmødet 9.-10.
marts 2017. På baggrund af disse udarbejder EU-landene deres
stabilitets- eller konvergensprogrammer samt nationale reform-
programmer, som skal foreligge senest i april.
Varslingsrapporten udpeger flere lande til dybdegående analyse,
som ifølge Kommissionens vurdering har eller er i fare for at
blive påvirket af ubalancer. De dybdegående analyser offentlig-
gøres som del af en samlet økonomisk analyse for hvert EU-
land i februar og vil kunne give anledning til forslag til Rådet
om anbefalinger eller henstillinger om at korrigere ubalancerne.
Kommissionen præsenterer i april-juni 2017 en vurdering af
landenes programmer og fremlægger udkast til rådsudtalelser
om programmerne og landespecifikke anbefalinger. Anbefalin-
gerne til euroområdet som helhed afspejles i de landespecifikke
anbefalinger til eurolande. På den baggrund skal ECOFIN i juni
2017 enes om rådsudtalelser om stabilitets- og konvergenspro-
grammerne samt landespecifikke anbefalinger. Senere i juni
endosserer DER de landespecifikke anbefalinger. ECOFIN
vedtager formelt de landespecifikke anbefalinger i juli under
Traktatens artikel 121 (og artikel 136 for eurolandene).
Det maltesiske formandskab ventes at prioritere gennemførel-
sen af det europæiske semester for 2017.
5
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Samletnotat vedr. ECOFIN 27. januar 2017
1710358_0006.png
Styrkelse af det økono-
miske samarbejde i EU
(styrkelse af ØMU’en)
Det Europæiske Råd (DER) og ECOFIN har i de senere år
løbende haft drøftelser af yderligere styrkelser af ØMU’en. Det
aktuelle omdrejningspunkt er ØMU-rapporten fra 22. juni 2015,
udarbejdet af Kommissionsformanden i samarbejde med for-
mændene for hhv. eurogruppen, DER/euro-topmødet og ECB,
og under inddragelse af formanden for Europaparlamentet.
I en første fase fra 1. juli 2015 til 30. juni 2017 lægger rapporten
op til tiltag på basis af eksisterende instrumenter og traktater.
De fleste tiltag i denne fase er allerede gennemført eller i gang
med at blive gennemført.
I anden fase, der skal være færdig senest i 2025, lægger rappor-
ten op til mere vidtgående tiltag. Her foreslås bl.a. et fælles
budget for euroområdet som konjunkturstabiliseringsmekanis-
me. Kommissionen ventes i foråret 2017 at offentliggøre en
rapport (en hvidbog) med detaljer om de langsigtede forslag og
forventes at nedsætte en ekspertgruppe om ØMU-styrkelse.
Implementering af Stabi- ECOFIN foretager løbende vurderinger af landenes efterlevelse
af Stabilitets- og Vækstpagten, herunder landenes henstillinger.
litets- og Vækstpagten
Seks lande (Portugal, Kroatien, Grækenland, Spanien, UK og
Frankrig) har fortsat henstillinger/pålæg under EU’s procedure
for uforholdsmæssigt store underskud med frister i 2016-18.
Efter offentliggørelsen af Kommissionens vinterprognose med
skøn for den budgetmæssige udvikling i EU-landene i 2016-18
ventes ECOFIN i marts 2016 at vurdere landenes foreløbige
implementering af eksisterende henstillinger og pålæg. Det kan
give anledning til rådsbeslutninger om fristforlængelser, hvis
betingelserne er opfyldt, eller optrapning af proceduren, hvis
landenes indsats vurderes mangelfuld. Afslutning af igangvæ-
rende henstillinger/pålæg sker typisk på rådsmødet i juni.
Der kan desuden løbende blive tildelt nye henstillinger til lande,
som ikke i forvejen har en henstilling, men som vurderes at
overtræde Stabilitets- og Vækstpagtens grænser for underskud
og gæld.
Udover opfølgningen på henstillinger, overvåger Kommissio-
nen løbende, om de lande, som ikke har henstillinger, lever op
til de
forebyggende regler
i Stabilitets- og Vækstpagten. Ifølge disse
regler skal landene overholde deres mellemfristede mål for den
strukturelle balance på de offentlige finanser (MTO) eller sikre
en vis tilpasning imod MTO.
EU-investeringsplanen
ECOFIN nåede 6. december 2016 enighed om at om at forlæn-
ge og styrke den europæiske investeringsfond (EFSI). Kom-
promiset indebærer, at EFSI forlænges fra juli 2019 til udgangen
af 2020, samt at garantien fra EU-budgettet til EIB, som EFSI
6
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Samletnotat vedr. ECOFIN 27. januar 2017
1710358_0007.png
bygger på, forhøjes fra 16 til 26 mia. euro. Kompromiset inde-
bærer også et yderligere bidrag fra EIB til EFSI på 2,5 mia. euro
udover de 5 mia. euro, som EIB bidrager med i dag. EFSI skal
inden udgangen af 2020 skal skabe 500 mia. euro i investeringer
(inkl. 315 mia. euro for perioden 2015-18, som følger af det
oprindelige EFSI-forslag vedtaget i juni 2015). Der lægges også
op til en særlig prioritering af klimaområdet under EFSI. Det
bemærkes i kompromiset, at også sikkerheds- og forsvarsrelate-
rede projekter kan opnå EFSI-finansiering, hvis de lever op til
EFSI’s mål og principper. EIB yder ikke i dag finansiering til
forsvarsprojekter, men EIB vil kunne beslutte at gøre det.
Forslaget skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet. Det
maltesiske formandskab ventes at forsøge at nå enighed om
forslaget i første halvår 2017.
EFSI er et led i en samlet investeringsplan som også sætter fo-
kus på at fjerne barrierer og skabe bedre rammevilkår for inve-
steringer (den såkaldte ”tredje søjle” i planen). Formandskabet
ventes også at fortsætte arbejde med denne del af planen.
Forhøjelse af den Euro-
pæiske Investerings-
banks (EIB) eksterne
lånemandat /Resilience
Initiative
Rådet opnåede primo november 2016 enighed om en forhøjelse
af EIB’s eksterne lånemandat (ELM). ELM er en garanti fra
EU-budgettet til EIB, som EIB bruger til at give finansiering i
udvalgte tredjelande, fx til offentlige infrastrukturprojekter og
små og mellemstore virksomheder. Forslaget øger ELM fra 27
til 32,3 mia. euro for perioden 2014-20, herunder for at EIB
kan gennemføre et bidrag fra EU til håndtering af migrations-
og flygtningesituationen i EU’s nærområder, det såkaldte ”EIB
Resilience Initiative”. Der lægges således især op til at målrette
forøgelsen til landene syd og øst for Middelhavet, men også
EU’s østlige naboskabslande.
Forslaget skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet. Det
maltesiske formandskab ventes at forsøge at nå enighed om
forslaget i første halvår 2017.
Kommissionens vurde-
ring af landenes imple-
mentering af finanspag-
ten i national lov.
Kommissionen påbegyndte i starten af 2015 en vurdering af
implementeringen af finanspagtens artikel 3(1) (om at indskrive
en strukturel budgetbalanceregel i national lov) i de lande, som
deltager i og er bundet af pagten (herunder Danmark). Delta-
gerlandene er juridisk forpligtet til fuld implementering af arti-
kel 3(1) senest 1. januar 2014. Mangelfuld implementering kan
straffes med bøde på op til 0,1 pct. af BNP. Danmark har im-
plementeret artikel 3(1) i national lov, bl.a. i budgetloven.
Kommissionen ventes at fremlægge sin vurdering af landenes
implementering i foråret 2017, og sagen vil herefter evt. blive
drøftet på ECOFIN.
7
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Samletnotat vedr. ECOFIN 27. januar 2017
1710358_0008.png
Sager vedr. EU-budgettet
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
EU’s budget for 2018
Rådet forventes at vedtage retningslinjer for EU’s 2018-budget
på ECOFIN 21. februar 2017.
Kommissionen ventes at fremsætte forslag til EU’s budget for
2018 maj/juni 2017, hvorefter Rådet under estisk formandsskab
fastlægger sin position til budgetforslaget senest på ECOFIN
Budget 24. juli 2017.
Afrapportering fra Mon- Som del af aftalen om EU's flerårige finansielle ramme (MFF)
ti-gruppen om egne ind- for 2014-2020 blev der oprettet en højniveaugruppe for EU’s
tægter
egne indtægter efter krav fra Europa-Parlamentet.
Højniveaugruppen har som formål at komme med forslag til
forbedringer af EU's nuværende indtægtssystem.
Højniveaugruppens formand, Mario Monti, forventes at præ-
sentere gruppens endelige anbefalinger på ECOFIN 27. januar
2017. Det er herefter op til Kommissionen at træffe beslutning
om evt. fremsættelse af opfølgende forslag til ændringer af det
nuværende indtægtssystem.
Revision af finansfor-
ordningen
Kommissionen har i efteråret 2016 præsenteret et omfattende
forslag til revision af EU’s finansforordning. Finansforordnin-
gen indeholder de principper og regler, der styrer gennemførel-
sen af Unionens budget.
Revisionen af finansforordningen ventes at blive prioriteret højt
fra det maltesiske formandsskabs side. Her sigtes efter en råds-
position allerede den første uge af maj måned, efterfulgt af for-
handlinger med EP frem til sommer. Formandskabet er dog
klar over, at dette er en særdeles optimistisk tidsplan.
Decharge for EU-
budgettet 2015
Revisionsretten præsenterede i november 2016 sin årsrapport
om implementeringen af EU-budgettet i 2015. Rapporten dan-
ner grundlag for dechargeproceduren, hvor Europa-
Parlamentet, efter henstilling fra Rådet, meddeler Kommissio-
nen decharge for budgetgennemførelsen.
Processen vedr. decharge for 2015-budgettet igangsættes som
det første under det maltetiske formandskab, og ventes endeligt
konkluderet på ECOFIN 21. februar 2017.
8
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Samletnotat vedr. ECOFIN 27. januar 2017
1710358_0009.png
Finansielle sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
Fælles indskydergaranti-
ordning i bankunionen
(EDIS)
Kommissionen fremsatte 24. november 2015 forslag om en
fælles indskydergarantiordning (European Deposit Insurance
Scheme – EDIS) og -fond for landene i bankunionen. EDIS
skal omfatte de lande, som deltager i bankunionen, herunder
eventuelle deltagende ikke-eurolande, og skal reducere det nega-
tive samspil mellem banker og stater, som sås under krisen,
hvor skrøbelige banksystemer og svage offentlige finanser på-
virkede hinanden negativt. EDIS drøftes på teknisk niveau.
Forhandlingerne i Rådet ventes at fortsætte (men næppe afslut-
tet) under maltesisk formandskab.
Den fælles indskydergaranti er en del af det igangværende ar-
bejdet med at styrke bankunionen. ECOFIN 17. juni 2016 ved-
tog en køreplan (”road-map”) for dette arbejde. ECOFIN’s
roadmap indebærer, at EU-landene fortsætter det tekniske ar-
bejde med EDIS og indleder de politiske drøftelser, når der er
gjort yderligere fremskridt med risikoreduktion (jf, nedenfor).
Endnu udestår drøftelse og enighed om alle væsentlige emner af
forslaget, herunder udformningen og indfasningen af EDIS,
samt om hvorvidt der skal benyttes en mellemstatslig aftale
(IGA) for etablering af dele af EDIS, fx selve fonden.
Det maltesiske formandskab ventes at prioritere det videre ar-
bejde med den fælles indskydergaranti.
Pakke af risikoredukti-
onsforslag – forslag til
revision af kapitalkravs-
reglerne (CRR/CRD IV)
og afviklingsreglerne
(BRRD/SRM)
Kommissionen har 23. november 2016 fremsat en pakke af
lovgivningsforslag vedr. regulering af kreditinstitutter i EU.
Pakken af lovgivningsforslag består i en revision af EU’s kapi-
talkravsregler (CRD IV/CRR), forslag til ændring af direktivet
om genopretning og afvikling af kreditinstitutter (BRRD), samt
forslag til ændring af forordningen om den fælles afviklingsme-
kanisme i bankunionen (SRM). Forslagene skal behandles og
vedtages i regi af ECOFIN (EU28). Forslagene indgår samtidig
som risikoreduktionstiltag i arbejdet med at styrke bankunio-
nen, jf. ECOFIN’s roadmap af 17. juni 2016.
Forslagene gennemfører bl.a. resterende Basel III-standarder i
form af særligt et gearingskrav og krav om stabil finansiering
(NSFR). Desuden gennemføres en standard om nedskrivning-
segnede passiver i de største globalt systemiske vigtige kreditin-
stitutter (TLAC). Desuden foreslås ændringer i kapitalkravene
for at understøtte finansiering til små- og mellemstore virksom-
heder og i infrastruktur. Der foreslås også ændringer i rammer-
ne for insolvensbehandling af gældsinstrumenter. Formålet med
forslaget er i højere grad at ensarte EU-reglerne på området og
9
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Samletnotat vedr. ECOFIN 27. januar 2017
1710358_0010.png
sikre, at ingen kreditorer stilles dårligere i en afviklingssituation
end i en konkurssituation.
Under maltesisk formandskab vil der pågå tekniske drøftelser i
Rådet af pakken af risikoreduktionstiltag, ligesom ECOFIN
også ventes at drøfte sagen. Der vil muligvis først kunne opnås
enighed om sagen under de næstfølgende formandskaber.
Permanent offentlig
bagstopper for den fæl-
les afviklingsfond
EU-landene har aftalt, at der senest i 2024 skal etableres en
permanent fælles offentlig bagstopper (midlertidige offentlige
lån) knyttet til den fælles afviklingsfond (Single Resolution Fund
– SRF), der omfatter landene i bankunionen.
Bagstopperen skal kunne yde midlertidig offentlig finansiering,
hvis nedskrivning af aktionærer og kreditorer (bail-in) og de
sektorfinansierede midler i SRF ikke er tilstrækkelige til at hånd-
tere et nødlidende institut.
Arbejdet med den fælles bagstopper er indledt november 2016
og ventes at fortsætte, men næppe afsluttet, under maltesisk
formandskab.
Basel IV
Basel-komitéen er undervejs med nye standarder, ofte omtalt
som de såkaldte Basel IV-standarder.
Basel-komitéen arbejder som en del af Basel IV bl.a. på et kapi-
talgulv. Et kapitalgulv skal generelt sikre et minimum af kapital
uafhængigt af risikoen på et instituts eksponeringer. Et kapital-
gulv kan – alt efter udformningen – indebære en eller flere ned-
re grænser for institutternes risikovægte for deres eksponeringer
beregnet ved interne modeller. Derved kan kapitalgulvet betyde
et højere kapitalkrav til institutterne end ellers.
Standarderne er endnu under udarbejdelse, men ventes snart
færdiggjort. Kommissionen vil derefter skulle tage stilling til,
hvordan og hvornår standarderne vil skulle gennemføres i EU-
lovgivningen. Det er endnu uklart, hvad Kommissionen vil læg-
ge op til. Forslag fra Kommissionen herom vil vedrøre og om-
fatte alle EU-lande og vil skulle forhandles og besluttes af Rådet
og Europa-Parlamentet i den normale lovgivningsprocedure.
Bankstruktur-
forordningen
Forslaget blev fremsat i januar 2014 og er en opfølgning på
Liikanen-ekspertgruppens rapport fra november 2012. Målet
med forslaget er at reducere de systemiske risici, der følger af de
stadig større og mere komplekse forbundne enheder i den fi-
nansielle sektor, navnlig kreditinstitutterne. Forslaget omfatter
de største kreditinstitutter i EU.
Rådets kompromis fra 1. halvår 2015 indebærer bl.a., at kredit-
institutters ”egenhandel” (dvs. værdipapirhandel mv. uden
sammenhæng til kundeaktivitet) skal afgrænses til separate han-
10
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Samletnotat vedr. ECOFIN 27. januar 2017
1710358_0011.png
delsenheder i institutterne. Også andre typer handelsaktiviteter
skal kunne adskilles fra de omfattede institutters kernebankfor-
retning (hvor der tages imod indskud mv.) til en separat han-
delsenhed ud fra tilsynsmyndighedernes vurdering af risici.
Trilogforhandlingerne mellem Europa-Parlamentet og Rådet
påbegyndes, når Europa-Parlamentet har færdiggjort sin be-
handling af forslaget. Det er muligt, det vil ske under maltesisk
formandskab, men arbejdet med sagen i Europa-Parlamentet
har så vidt vides ikke bevæget sig siden efteråret 2015.
Forslag vedr. sekuritise-
ring
Kommissionen fremsatte 30. september 2015 forslag om sim-
ple, gennemsigtige og standardiserede sekuritiseringer (”STS-
sekuritiseringer”). Formålet er at understøtte udviklingen af et
sekuritiseringsmarked af høj kvalitet, som bidrager til finansie-
ringen af virksomheder og dermed vækst og jobskabelse. For-
slaget er en del af arbejdet med at skabe en kapitalmarkedsuni-
on i EU En sekuritisering indebærer, at en udlåner, typisk et
kreditinstitut, udsteder værdipapirer såsom obligationer baseret
på en pulje af aktiver, fx en stor mængde udlån til små og mel-
lemstore virksomheder (SMV’er), så risikoen knyttet til disse
udlån spredes og flyttes fra kreditinstituttet til investorerne.
Kommissionen har samtidig fremlagt forslag til ændring af kapi-
talkravet for kreditinstitutter ved udstedelse og investering i
STS-sekuritiseringer, så STS-sekuritiseringer kan udløse lavere
kapitalkrav. Hensigten er, at det lavere kapitalkrav skal afspejle
den lavere risiko ved STS-sekuritiseringer.
Rådet nåede til enighed om sagen i 2. halvår 2015. Trilogfor-
handlingerne ventes indledt under maltesisk formandskab.
EuVECA/EuSEF
Rådet opnåede i december 2016 enighed om en revision af
EuVECA- og EuSEF-forordningen, som regulerer venturekapi-
talfonde (EuVECA) og sociale investeringsfonde (EuSEF).
Forslaget er en del af kapitalmarkedsunionen i EU, der skal
gøre det nemmere for virksomhederne at finansiere sig og inve-
stere på tværs af EU, samt udvide anvendelsen af finansierings-
kilder uden for det traditionelle banksystem.
Forsalget skal øge investeringerne i SMV’er samt i sociale virk-
somheder gennem EuVECA- og EuSEF-fonde ved at give
større fondsforvaltere mulighed for at forvalte EuVECA- og
EuSEF-fonde, fjerne dobbelte registreringskrav og udvide
gruppen af aktiver, som EuVECA-fondene må investere i.
Dermed skal forslaget øge udbuddet af risikovillig kapital til
små- og mellemstore- samt sociale virksomheder gennem
EuVECA- og EuSEF-fonde som et alternativ til lånefinansie-
11
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Samletnotat vedr. ECOFIN 27. januar 2017
1710358_0012.png
ring gennem banker.
Trilogforhandlingerne ventes påbegyndt under maltesisk for-
mandskab.
Forslag vedr. bl.a. real-
kreditobligationer
Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA) offentliggør i
januar 2017 anbefalinger vedr. mulige reguleringsrammer for
’dækkede obligationer’ (såkaldte ”covered bonds”, herunder fx
danske realkreditobligationer). Kommissionen vil på den bag-
grund tage stilling til udformningen af et lovgivningsinitiativ,
der skal understøtte udviklingen af markeder for dækkede obli-
gationer i EU. Kommissionen ventes at basere evt. lovinitiativer
på erfaringer fra allerede velfungerende nationale markeder. Det
kunne fx være den danske realkreditmodel. Der forventes et
udspil fra Kommissionen i løbet af 2017.
Rådet enedes i december 2016 om et kompromisforslag, som
indebærer stramninger af hvidvaskreglerne på forskellige områ-
der. Det sker bl.a. ved at udvide hvidvaskreglerne til også at
omfatte virtuelle valutaer, ved at nedsætte grænserne for hvor-
når salg af forudbetalte betalingskort kan undtages fra kunde-
kendskabsprocedurerne, ved at skærpe kundekendskabsproce-
durer ift. kunder fra lande med høj risiko for hvidvask mv., ved
at forbedre samarbejdet mellem EU-landenes finansielle efter-
retningsmyndigheder, og styrke deres adgang til information
nationalt, samt ved krav til at de enkelte EU-lande skal oprette
et register eller lignende over bank- og betalingskonti.
Trilogforhandlingerne ventes indledt under maltesisk formand-
skab.
Genopretning og afvik-
ling af centrale modpar-
ter (CCP’er)
Kommissionen fremsatte 28. november 2016 forslag til forord-
ning om genopretning og afvikling af centrale modparter
(CCP’er).
En CCP er en enhed, som stiller sig mellem køber og sælger i
en værdipapirhandel. Formålet med CCP’er er at overtage risi-
koen fra markedsdeltagerne i tilfælde af, at den ene part går
konkurs inden handlen er afviklet.
CCP’er er reguleret på europæisk plan gennem forordningen
om europæisk markedsinfrastruktur (EMIR). Der findes dog
ikke EU-regler for genopretning og afvikling af CCP’er, således
som der gør for kreditinstitutter gennem BRRD.
Forslaget indebærer bl.a., at CCP’erne skal udarbejde genopret-
ningsplaner, tilsynsmyndighederne skal udarbejde afviklingspla-
ner, at tilsynsmyndighederne får særlige beføjelser til at interve-
nere i CCP’ers aktiviteter, hvis deres levedygtighed er i fare,
samt at en CCP kan blive afviklet, hvis den er nødlidende eller
Revision af hvidvaskdi-
rektivet
12
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Samletnotat vedr. ECOFIN 27. januar 2017
1710358_0013.png
forventes at blive det.
Rådet vil begynde drøftelser af forslaget under det maltesiske
formandskab.
Skatte- og afgiftssager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
Fælles (konsolideret)
selskabsskattebase
(CC(C)TB)
Kommissionen fremsatte 25. oktober 2016 to forslag om hhv.
en fælles selskabsskattebase (Common Corporate Tax Base
(CCTB)) og en fælles
konsolideret
skattebase (Common Consoli-
dated Corporate Tax Base (CCCTB)).
Forslagene erstatter et tidligere forslag fra 2011, som grundet
manglende fremdrift i forhandlingerne blev trukket tilbage. De
to forslag skal nu vedtages trinvis efter hinanden, dvs. EU-
landene skal først forhandle CCTB, og først derefter drøfte
konsolideringen af denne.
En fælles selskabsskattebase (CCTB) vil medføre, at de omfat-
tede virksomheder skal opgøre deres skattepligtige indkomst på
samme måde i alle EU-lande. Koncernen vil således fortsat
skulle opgøre dens skattepligtige indkomster separat i hvert
enkelt land, som den har aktiviteter i, men altså efter samme
metode. I Kommissionens udspil er reglerne obligatorisk for
koncerner med en samlet årlig omsætning på over 750 mio.
euro (ca. 5,6 mia. kr.), og frivillige for øvrige koncerner.
Konsolidering betyder, at en virksomhed eller koncern med
aktivitet i flere lande kun vil skulle opgøre én samlet indkomst
for hele virksomheden eller koncernen, og ikke længere for alle
de forskelle filialer eller datterselskaber i forskellige lande.
CCCTB vil derfor også indebære en fordelingsnøgle til forde-
ling af den samlede (”konsoliderede”) skattepligtige indkomst
på de enkelte EU-lande, hvor koncernen har aktiviteter og sel-
skaber. Fordelingsnøglen vil afhænge af koncernens fordeling af
hhv. aktiver, ansatte og omsætning. Hvert EU-land kan så op-
kræve selskabsskat efter sin selskabsskattesats for den andel af
den skattepligtige indkomst, der efter fordelingsnøglen skal
beskattes i det pågældende land.
De indledende drøftelser af forslaget forventes påbegyndt un-
der det maltesiske formandskab i 1. halvår 2017. ECOFIN ven-
tes at drøfte status på sagen i juni 2017.
Anti-skatteundgåelses-
direktivet
(Forslag om hybrid
Kommissionen fremsatte 25. oktober 2016 et nyt anti-
skatteundgåelsesdirektivforslag vedr. såkaldte hybride mismatch
i forhold til tredjelande, dvs. regulering af de situationer hvor et
13
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Samletnotat vedr. ECOFIN 27. januar 2017
1710358_0014.png
mismatch i forhold til
tredjelande)
EU-land og et tredjeland skattemæssigt vurderer selskabsenhe-
der eller finansielle instrumenter forskelligt. Forslaget er et sup-
plement til anti-skatteundgåelsesdirektivet (vedtaget i ECOFIN
i juli 2016), der bl.a. indeholder regulering af hybride mismatch
mellem to EU-lande, men ikke i forhold til tredjelande.
Det forventes enighed om et kompromisforslag i ECOFIN i
løbet af det maltesiske formandskab i 1. halvår 2017 (sagen skal
ikke forhandles med Europa-Parlamentet).
Forslag om bedre proce-
durer til bilæggelse af
dobbeltbeskatningstvi-
ster
Kommissionen fremsatte 25. oktober 2016 et direktivforslag
om obligatorisk voldgift i dobbeltbeskatningssager. Det betyder,
at hvis to landes skattemyndigheder ikke kan enes om en løs-
ning på en dobbeltbeskatningssag, så vil sagen skulle behandles
af et dertil nedsat voldgiftspanel, som træffer afgørelse i sagen.
Voldgiftspanelet skal udpeges til formålet ved uenigheder vedr.
konkrete dobbeltbeskatningssituationer og skal bestå af repræ-
sentanter for de involverede skattemyndigheder og uafhængige
sagkyndige. De uafhængige sagkyndige vælges fra en fælles EU-
liste bestående af kvalificerede personer, der opfylder kriterier-
ne, udpeget af de enkelte EU-lande.
De indledende drøftelser af forslaget forventes påbegyndt un-
der det maltesiske formandskab i 1. halvår 2017.
Revision af
rente/royaltydirektivet
Kommissionen fremsatte 11. november 2011 et forslag til æn-
dring af rente/royalty-direktivet fra 2003. Direktivet indeholder
regler om, at et EU-land ikke må beskatte renter og royalties,
der betales af et selskab i det pågældende land til et associeret
selskab i et andet EU-land, så man undgår dobbeltbeskatning.
Kommissionen foreslår, at pligten til at undlade kildebeskatning
af renter og royalties fremover betinges af, at det selskab, der
modtager betalingen i et andet EU-land, er omfattet af en be-
skatning af betalingen i dette land. Kommissionen foreslår des-
uden at ændre definitionen af, hvornår et betalende selskab og
et modtagende selskab er associeret, således at flere tilfælde vil
være omfattet af direktivets regler. Herudover drøftes indsættel-
sen af en bestemmelse om bekæmpelse af misbrug i form af en
obligatorisk minimumsbestemmelse (omgåelsesklausul).
Nogle EU-lande mener, at man skal undersøge muligheden for
at indføre en bestemmelse om reel minimumsbeskatning som
betingelse for at det pågældende land skal undlade beskatning,
mens andre EU-lande omvendt ikke mener, at der skal indgå et
kriterium om reel minimumsbeskatning.
Det er uklart, om sagen vil blive behandlet i 1. halvår 2017.
14
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Samletnotat vedr. ECOFIN 27. januar 2017
1710358_0015.png
Afgift på finansielle
transaktioner
Kommissionen fremsatte 14. februar 2013 forslag til forstærket
samarbejde om en fælles ordning for beskatning af finansielle
transaktioner (FTT) i lyset af, at der ikke kunne opnås den nød-
vendige (enstemmige) tilslutning til Kommissions forslag fra
2011 om en FTT for alle EU-lande. Forslaget skal indføre en
harmoniseret FTT blandt de 10 EU-lande, der deltager i det
forstærkede samarbejde.
De deltagende lande drøfter aktuelt det forstærkede samarbejde.
De ikke-deltagende lande, herunder Danmark, deltager i tekni-
ske og politiske drøftelser af forslaget til FTT sammen med de
deltagende lande, men har ikke stemmeret. Der pågår også poli-
tiske og tekniske drøftelser alene blandt til 10 deltagende lande.
Sagen er senest drøftet på ECOFIN 6. december 2016. Delta-
gerlandene har aftalt nogle overordnede principper for afgiften.
Det er dog fortsat uklart, hvilken form for FTT der evt. vil
kunne opnås endelig enighed om. Sagen vil muligvis blive drøf-
tet på ECOFIN i 1. halvår 2017.
Forslag om moms og e-
handel
Kommissionen fremsatte i december 2016 fire direktivforslag
om moms og e-handel. Forslagene indgår i strategien for det
digitale indre marked samt i Kommissionens momshandlings-
plan, som blev offentliggjort i april 2016.
Forslagene indeholder initiativer vedrørende grænseoverskri-
dende handel med varer og ydelser, herunder tiltag der bidrager
til, at det bliver administrativt lettere for virksomheder at handle
på tværs af EU-landenes grænser.
Der indgår endvidere et forslag om, at EU-landene kan vælge at
anvende en reduceret momssats for e-publikationer, således at
disse sidestilles med fysiske publikationer.
Det ventes, at der vil være en indledende drøftelse heraf under
det maltesiske formandskab i 1. halvår 2017.
Forslag om omvendt
betalingspligt for moms
Kommissionen fremsatte i december 2016 et forslag vedr. mu-
lighed for midlertidigt i enkelte EU-lande at indføre generel
omvendt betalingspligt for moms. Forslaget indebærer bl.a., at
EU-lande, der er særligt ramt af momssvig, vil kunne ansøge
Kommissionen om tilladelse til midlertidigt at indføre omvendt
betalingspligt for moms på alle indenlandske leverancer mellem
virksomheder på over 10.000 euro pr. faktura.
Forslaget ventes drøftet på ECOFIN i 1. halvår 2017.
Det indgår i Kommissionens pakke med tiltag mod skatteund-
gåelse fra maj 2016, at der skal udarbejdes en fælles EU-liste
over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner (”sortliste” over
tredjelande). Formålet med listen er overordnet set at lægge
15
Fælles EU-liste over
ikke-samarbejdsvillige
skattejurisdiktioner.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Samletnotat vedr. ECOFIN 27. januar 2017
1710358_0016.png
pres på ikke-samarbejdsvillige jurisdiktioner. ECOFIN vedtog i
november 2016 rådskonklusioner om den videre proces og ud-
vælgelseskriterier for udarbejdelsen af listen, hvorefter det ven-
tes, at listen kan færdiggøres og offentliggøres inden udgangen
af 2017. EU’s adfærdskodeksgruppe vil parallelt hermed arbejde
med en fastlæggelse af mulige EU-koordinerede defensive for-
anstaltninger mod de lande, der vil være på den endelige liste
over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner.
Andre sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
IMF/G20-møder
ECOFIN ventes løbende at forberede fælles EU-holdninger til
og følge op på IMF- og G20-møder, særligt G20-møderne for
økonomi- og finansministre samt centralbankchefer 17.-18.
marts 2017 og IMF’s forårsmøde 21.-22. april 2017.
Det er også muligt, ECOFIN vil drøfte aktuelle governance-
spørgsmål i relation til IMF, herunder fx status for forpligtel-
serne om at reducere de udviklede europæiske landes repræsen-
tation i IMF til fordel for udviklings- og vækstøkonomier.
16
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Samletnotat vedr. ECOFIN 27. januar 2017
1710358_0017.png
Dagsordenspunkt 3:
Europæisk semester: Kommissionens årlige
vækstundersøgelse, varslingsrapporten og anbefa-
linger til euroområdet som helhed for 2017
KOM(2016)725, KOM(2016)726, KOM(2016)728
1. Resume
ECOFIN ventes 27. januar 2017 at vedtage rådskonklusioner om Kommissionens årlige
vækstundersøgelse (Annual Growth Survey). ECOFIN-konklusionerne indgår som bidrag til
Det Europæiske Råd (DER) 9.-10. marts 2017, som skal vedtage konklusioner med generelle
økonomisk-politiske retningslinjer til EU-landene som helhed.
ECOFIN ventes ligeledes at vedtage rådskonklusioner vedr. Kommissionens varslingsrapport
under proceduren for makroøkonomiske ubalancer som input til Kommissionens kommende
dybdegående analyser af udvalgte lande med potentielle ubalancer. Endelig ventes ECOFIN at
vedtage økonomisk-politiske anbefalinger til euroområdet som helhed.
Regeringen kan generelt støtte rådskonklusionerne. Regeringen forholder sig dog skeptisk ift. den
del af Kommissionens udkast til anbefalinger til euroområdet helhed, der opfordrer til finanspoli-
tiske lempelser, idet dette ikke umiddelbart synes velbegrundet, men kan være i strid med Stabi-
litets- og Vækstpagten. I det lys støttes den ventede enighed om at ændre den finanspolitiske
anbefaling, så der ikke længere anbefales en egentlig finanspolitisk lempelse i euroområdet, her-
under ikke en nærmere størrelsesorden af en sådan lempelse, men anbefales, at finanspolitikken i
landene tager højde for deres respektive råderum og udfordringer under overholdelse af de finans-
politiske regler og hensyntagen til langsigtede holdbarhedsudfordringer.
2. Baggrund
Det europæiske semester 2017 blev indledt med offentliggørelsen af Kommissio-
nens årlige vækstundersøgelse (Annual Growth Survey) 16. november 2016.
Kommissionens årlige vækstundersøgelse skitserer de overordnede økonomisk-
politiske udfordringer og prioriteter for EU. Kommissionen offentliggjorde lige-
ledes sin varslingsrapport om makroøkonomiske ubalancer for 2017 også fremlagt
16. november 2016, der lægger op til dybdegående analyser af i alt 13 lande
2
.
Danmark er igen i år ikke blevet udpeget til en dybdegående analyse. Kommissio-
nen offentliggjorde som del af samme pakke sit udkast til økonomisk-politiske
anbefalinger til euroområdet som helhed.
Kommissionens vækstundersøgelse, varslingsrapporten og anbefalingerne til eu-
roområdet som helhed blev præsenteret på ECOFIN den 6. december 2016, jf.
samlenotat oversendt 24. november 2016.
Bulgarien, Kroatien, Cypern, Finland, Frankrig, Tyskland, Irland, Italien, Nederlandene, Portugal, Slovenien, Spanien og
Sverige
2
17
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Samletnotat vedr. ECOFIN 27. januar 2017
1710358_0018.png
3. Formål og indhold
ECOFIN skal på mødet 27. januar vedtage konklusioner om A) Kommissionens
vækstundersøgelse for 2017, B) Kommissionens varslingsrapport for 2017 samt
C) godkende økonomisk-politiske anbefalinger til euroområdet som helhed.
A)
Rådskonklusioner om vækstundersøgelsen 2017
På baggrund af prioriteterne i vækstundersøgelsen for 2017, vil ECOFIN på mø-
det 27. januar vedtage rådskonklusioner med fokus på de vigtigste økonomisk-
politiske udfordringer og anbefalinger. Rådskonklusionerne ventes blandt andet at
lægge vægt på følgende:
Det europæiske semester
Rådet deler overordnet Kommissionens analyse af den økonomiske situati-
on og udfordringerne i EU. Struktur- og finanspolitik skal bidrage til at kon-
solidere genopretningen og benyttes til at adressere makroøkonomiske uba-
lancer, implementere ambitiøse strukturreformer og føre ansvarlig finanspo-
litik. På trods af forbedringer i udsigterne for den globale økonomi, er disse
blevet mere usikre. Den økonomiske situation og reformimplementeringen
varierer EU-landene i mellem. Trods stigende beskæftigelse står flere euro-
pæiske økonomier fortsat overfor store strukturelle udfordringer, herunder
på arbejdsmarkederne. Private og offentlige gældsniveauer er faldende, men
lægger fortsat en dæmper på investeringsniveauet. Væksten og beskæftigel-
sen begrænses endvidere af en række andre makroøkonomiske ubalancer.
Rådet deler Kommissionens overordnede prioriteter: fremme af investerin-
ger, gennemførelse af strukturreformer og ansvarlig finanspolitik. Disse ind-
satser skal spille sammen, så udfordringer adresseres effektivt på både nati-
onalt og EU-niveau for at sikre inklusiv vækst og en holdbar økonomisk
udvikling. Rådet påpeger, at der fokuseres for lidt på produktmarkeds-
reformer i Kommissionens vækstundersøgelse, og at disse skal prioriteres,
da de har direkte positive effekter på produktivitet og produktion. Rådet er
enig i, at reformer er vigtige for at øge arbejdsudbud og lige muligheder på
arbejdsmarkedet, herunder kvinders og udsatte gruppers erhvervsdeltagelse.
Det vil styrke vækstpotentialet og social fremgang. Rådet anerkender, at der
er behov for en omfattende indsats for at integrere indvandrere og flygtnin-
ge, herunder på arbejdsmarkedet.
Rådet er enig i, at man bør styrke gennemførelsen af reformer, herunder
landeanbefalingerne, og at der bør følges op året rundt. Rådet opfordrer den
Økonomiske og Finansielle Komite (EFC) og den Økonomisk-Politiske
Komite (EPC) til aktivt at tage del i dette arbejde. Rådet ser frem til en sub-
stantiel drøftelse på ECOFIN i marts 2017 af implementeringen af lande-
anbefalinger pba. grundige analyser fra Kommissionen.
Rådet opfordrer til yderligere, effektiv og åben dialog mellem EU-landene
og Kommissionen i de respektive hovedstæder med inddragelse af nationale
interessenter.
18
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Samletnotat vedr. ECOFIN 27. januar 2017
1710358_0019.png
Finanspolitisk og makroøkonomisk politik
Fremme af investeringer
Rådet noterer sig at investeringsniveauerne fortsat er lave i lyset af lave ren-
ter, rigelig likviditet og den aktuelle offentlige og private gældsreduktion.
Der er et presserende behov for at fremme investeringer ved at forbedre det
overordnede investeringsklima for at styrke genopretningen, øge produktivi-
teten og vækstpotentialet i EU. Rådet minder om rådskonklusionerne fra
ECOFIN i december 2016 vedr. investeringsplanens tredje søjle om at fjer-
ne barrierer for investeringer og vigtigheden af strukturreformer i dette ar-
bejde. EU-landene opfordres til at nedbringe barrierer for investeringer
mhp. at styrke det indre marked og det overordnede investeringsklima i EU.
Lånebetingelserne er forbedret, men virksomhedernes adgang til finansie-
ring varierer mellem EU-landene. Mange EU-lande har udfordringer med
høj privat gæld og misligholdte lån, som hæmmer kreditformidlingen og
holder investeringerne tilbage. Rådet er enig i, at velfungerende insolvens-
procedurer er afgørende for virksomheders investeringslyst.
Rådet imødeser en effektiv strategi for håndtering af den høje andel af mis-
ligholdte lån, ineffektive forretningsmodeller og overkapacitet som supple-
ment til myndighedstilsynet med bankerne.
Rådet påpeger, at mere udviklede og integrerede kapitalmarkeder kan frigø-
re investeringer i virksomheder og infrastruktur, tiltrække udenlandske inve-
steringer og bidrage til vækst og jobskabelse. Rådet støtter fjernelse af barri-
erer for grænseoverskridende investeringer og arbejdet med at diversificere
finansiering. Det kan øge finansieringen til infrastrukturprojekter og små og
mellemstore virksomheder og sikre en mere balanceret finansieringsstruktur
mellem egenkapital og gæld samt øget risikodeling på tværs af landegrænser.
Strukturreformer mhp. at modernisere EU’s økonomier
Rådet er overordnet enig i, at EU-landene bør investere mere i foranstalt-
ninger, der øger erhvervsdeltagelse, oplæring og opkvalificering, og under-
streger vigtigheden af produktmarkedsreformer og markedsåbning for at
øge vækstpotentialet og produktiviteten og understøtte arbejdsmarkedsre-
former. Endvidere kan produktmarkedsreformer blandt andet forbedre til-
pasningsevnen, bidrage til rebalancering og forebyggelse af nye makroøko-
nomiske ubalancer. Rådet understreger, at det indre marked fortsat er den
stærkeste motor for vækst og at en yderligere uddybning bør prioriteres,
herunder fsva. tjenester, kapital, energi og digitale produkter.
Rådet understreger, at sociale sikkerhedsnet skal være finanspolitisk holdba-
re. Pensionssystemerne er blevet reformeret i størstedelen af EU-landene
for at øge holdbarhed, effektivitet og tilstrækkelighed, men der er behov for
yderligere skridt for at konsolidere reformerne.
19
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Samletnotat vedr. ECOFIN 27. januar 2017
1710358_0020.png
Ansvarlig finanspolitik
Rådet byder den gennemførte finanspolitiske konsolidering velkommen,
men erkender at der er forskelle mellem landene. Rådet noterer sig Kom-
missionens analyse og meddelelse vedr. den finanspolitiske situation, der
opfordrer til en overordnet lempelig finanspolitik i euroområdet. Rådet no-
terer sig endvidere, at eurogruppen i juli 2016 konkluderede, at en overord-
net neutral finanspolitik i 2017 var passende. Rådet erkender betydningen af
at finde en passende balance mellem behovet for at sikre holdbarhed og be-
hovet for at understøtte investeringer for at styrke det moderate opsving.
Rådet er enig i, at det er afgørende at EU-landene fortsat gennemfører
strukturreformer mhp. at øge vækstpotentialet, og at EU-landenes finanspo-
litik understøtter vækst og samtidig er holdbar på sigt, samt man øger fokus
på kvaliteten af offentlige udgifter og indtægter. Rådet bekræfter igen, at fi-
nanspolitikken bør føres i fuld overensstemmelse med Stabilitets- og
Vækstpagten. Rådet er enig i, at nogle EU-lande overopfylder deres respek-
tive mellemfristede budgetmål, hvilket kan give plads til at prioritere inve-
steringer, der øger vækstpotentialet, samtidig med sikring af holdbarheden
af de offentlige finanser. Rådet deler Kommissionens vurdering af, at den
finanspolitiske holdbarhed er udfordret i lande med høj offentlig gæld, som
gør dem sårbare overfor stød. Rådet understreger derfor behovet for for-
nuftig finanspolitik i EU-lande med høj offentlig gæld, som øger robusthe-
den ved fremtidige rentestigninger.
Rådet minder om, at Stabilitets- og Vækstpagten giver en betydelig fleksibili-
tet til at tilpasse finanspolitikken til konjunkturudviklingen i de enkelte EU-
lande. Rådet understeger vigtigheden af, at ønsker om yderligere fleksibilitet
i Stabilitets- og Vækstpagten, herunder ift. udgifter relateret til usædvanlige
og ikke-kontrollerbare begivenheder, vurderes af Kommissionen på konsi-
stent vis og under hensyn til de principper, der er aftalt med EU-landene.
B) Rådkonklusioner om varslingsrapporten 2017
ECOFIN ventes ligeledes på mødet 27. januar 2017 at vedtage rådskonklusioner
vedr. varslingsrapporten mhp. input til Kommissionens kommende dybdegående
analyser af udvalgte lande med potentielle ubalancer.
Rådskonklusionerne ventes bl.a. at udtrykke flg.:
Rådet deler overordnet Kommissionens analyse af makroøkonomiske uba-
lancer i EU og i euroområdet og byder fremskridt med at korrigere ubalan-
cer velkommen. Rådet noterer sig den moderate genopretning og lave infla-
tion, hvilket fortsat hæmmer korrektionen af ubalancer. Rådet understreger,
at der fortsat er brug for en politisk indsats for at adressere ubalancer, her-
under fsva. høje gældsniveauer. Endvidere kan forhøjede betalingsbalance-
overskud i eurolande med relativt begrænsede behov for gældsreduktion in-
dikere store opsparings- og investeringsubalancer, der kræver politisk hand-
ling. Rådet noterer, at nedbringelsen af betalingsbalanceunderskud i flere
eurolande og forhøjede betalingsbalanceoverskud i andre eurolande indike-
rer en asymmetrisk tilpasning, som har medført et stigende betalingsbalan-
20
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Samletnotat vedr. ECOFIN 27. januar 2017
ceoverskud for euroområdet som helhed, hvilket bør analyseres nærmere.
Reformindsatsen mhp. at fremme investeringer og forbedre vækstpotentia-
let bør styrkes.
Rådet anerkender behovet for yderligere dybdegående analyse af udviklin-
gen i de 13 EU-lande, hvor der blev identificeret ubalancer sidste år. Analy-
serne skal tage højde for implementeringen af nationale tiltag til at adressere
ubalancer, herunder dem der anbefales under det europæiske semester. Rå-
det noterer, at der fortsat eksisterer sårbarheder i nogle lande, der ikke er
udpeget til dybdegående analyser, og at der er behov for at overvåge udvik-
lingen i disse lande.
Rådet understreger, at indsatsen skal fokusere på hovedudfordringer som
høj gæld, svag konkurrenceevne og potentiel vækst, risici på boligmarkedet,
betalingsbalanceunderskud- og overskud og høj ledighed. Indsatsen skal ta-
ge højde for landespecifikke omstændigheder. Rådet understreger, at ma-
kroubalanceproceduren skal benyttes til sit fulde potentiale med anvendelse
af den korrigerende arm, hvor det er relevant.
Rådet byder Kommissionens offentliggørelse af et kompendie vedr. makro-
ubalanceproceduren velkommen. Rådet understreger, at transparens og for-
udsigelighed i proceduren er centralt for at sikre ejerskab i EU-landene, sær-
lig fsva. kategoriseringen af ubalancer. Rådet understreger behovet for fort-
sat at udvikle og forbedre de analytiske redskaber til at vurdere udviklingen i
og årsagerne til ubalancer og potentielle afsmittende effekter.
Rådet påpeger, at den specifikke overvågning under makroubalanceproce-
duren hjælper til at fremme tiltag, der adresserer ubalancer. Rådet noterer
sig at alle lande med ubalancer nu er underlagt specifik overvågning og by-
der de seneste justeringer af proceduren velkommen. Rådet understreger
vigtigheden af at benytte specifik overvågning konsistent og transparent.
Rådet deler generelt Kommissionens konklusioner i rapporterne offentlig-
gjort som led i den specifikke overvågning.
Rådet opfordrer Kommissionen til at være konsistent og effektiv i opfølg-
ningen på vurderingerne i den specifikke overvågning og opfordrer EU-
landene til at implementere politiske tiltag, der identificeres under den speci-
fikke overvågning, mhp. at korrigere ubalancer.
C) Vedtagelse af anbefalinger til euroområdet som helhed for 2017
ECOFIN vil på mødet 27. januar også vedtage økonomisk-politiske anbefalinger
til euroområdet som helhed. Anbefalingerne til euroområdet som helhed vil danne
baggrund for eurolandenes reform- og stabilitetsprogrammer og de landespecifik-
ke anbefalinger for de enkelte eurolande, der ventes offentliggjort i maj 2017.
Anbefalingerne er blevet drøftet siden Kommissionen fremlagde sit forslag (jf.
samlenotat af 24. november) og der ventes enighed om en ændret version på det
kommende ECOFIN med flg. hovedelementer:
1) Eurolandene anbefales at gennemføre politikker, der understøtter holdbar
og inklusiv vækst på kort og lang sigt, forbedrer økonomiernes tilpas-
21
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Samletnotat vedr. ECOFIN 27. januar 2017
ningsevne, korrigerer makroøkonomiske ubalancer og sikrer konvergens.
Eurolandene bør prioritere reformer, der øger produktivitet, forbedrer in-
stitutionelle rammevilkår og erhvervsklimaet, fjerner investeringsbarrierer
og understøtter jobskabelse. Eurolande med betalingsbalanceunderskud
eller høj ekstern gæld bør øge produktiviteten og samtidig sikre tilbage-
holdenhed i enhedslønomkostningerne. Eurolande med store betalingsba-
lanceoverskud bør prioritere tiltag, herunder strukturreformer og fremme
af investeringer, der styrker den indenlandske efterspørgsel og vækstpo-
tentialet.
2) Eurolandene anbefales at føre finanspolitik, der på balanceret vis både op-
fylder behovet for styrket finanspolitisk holdbarhed og samtidig under-
støtter investeringer for at styrke det skrøbelige opsving. Eurolande med
risiko for ikke at efterleve kravene stillet til dem under Stabilitets- og
Vækstpagten i 2017, bør gennemføre yderligere tiltag mhp. at sikre efterle-
velse. Omvendt kan eurolande, der befinder sig over deres mellemfristede
mål for den strukturelle saldo, have mulighed for at prioritere investerin-
ger mhp. at øge vækstpotentialet og samtidig bevare langsigtet holdbarhed
af de offentlige finanser. Eurolande, der kun delvist forventes at efterleve
Stabilitets- og Vækstpagten i 2017, skal sikre efterlevelse af reglerne gen-
nem deres nationale budgetprocedurer. Generelt bør eurolandene forbed-
re sammensætningen af de offentlige finanser ved at skabe rum til investe-
ringer samt sikre effektive nationale budgetmæssige rammer.
3) Eurolandene anbefales at gennemføre reformer, der fremmer konkurren-
ceevne, jobskabelse, jobkvalitet, robusthed og økonomisk og social kon-
vergens, understøttet af en effektiv social dialog. Det bør være en kombi-
nation af reformer, der bl.a. indebærer fleksible og sikre aftaler og vilkår
for arbejdsgivere og arbejdstagere, effektive uddannelsessystemer af høj
kvalitet samt livslang læring målrettet arbejdsmarkedsbehov, effektive ak-
tive arbejdsmarkedspolitikker og moderne, holdbare og tilstrækkelige soci-
ale sikringssystemer, der bidrager til social inklusion og arbejdsmarkedsin-
tegration. Eurolandene anbefales at reducere skatten på arbejdskraft, sær-
ligt for lavtlønnede og i de eurolande, hvor omkostningskonkurrenceev-
nen er under gennemsnittet for euroområdet, samt sikre at det i eurolande
uden finanspolitisk råderum sker på en budgetneutral måde.
4) På linje med handlingsplanen fra juni 2016 anbefales eurolandene at fort-
sætte arbejdet med at færdiggøre bankunionen mht. risikoreduktion og ri-
sikodeling, herunder en fælles europæisk indskydergarantiordning og den
fælles bagstopper for bankunionens fælles afviklingsfond med henblik på
at gøre den operationel senest inden fondens overgangsperiode udløber.
Eurolandene anbefales at udarbejde og implementere en effektiv strategi
for euroområdet, der skal komplementere tilsynsordninger mhp. at adres-
sere risici i forhold til banksektorens robusthed, herunder det høje niveau
22
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Samletnotat vedr. ECOFIN 27. januar 2017
af misligholdte lån, ineffektive forretningsmodeller og overkapacitet. Eu-
rolande med høj privat gæld bør fremme gældsnedbringelsen.
5) Eurolandene anbefales at tage yderligere tiltag til færdiggørelse af den
Økonomiske og Monetære Union (ØMU’en) under hensynstagen til det
indre marked og på en åben og transparent måde ift. ikke-eurolande. Eu-
rolandene anbefales at fremme igangværende initiativer og arbejde på at
løse langsigtede udfordringer under hensyntagen til Kommissionens
kommende hvidbog om Europas fremtid.
Sammenlignet med Kommissionens forslag er der således især justeret i anbefalin-
gen om finanspolitikken, idet der fx ikke længere som i Kommissionens forslag er
tale om en anbefaling om en egentlig finanspolitisk lempelse i euroområdet, her-
under en lempelse i størrelsesordenen op til 0,5 pct. af BNP.
Vækstundersøgelsen, varslingsrapporten og anbefalingerne til euroområdet som
helhed forberedes fortsat på teknisk niveau frem til ECOFIN, og vil således mu-
ligvis indebære ændringer ift. ovenstående forventede hovedindhold.
Vækstundersøgelsen for 2017 og rådskonklusionerne fra bl.a. ECOFIN vil danne
grundlag for DER’s generelle økonomisk-politiske retningslinjer i konklusionerne
fra topmødet 9.-10. marts. På baggrund af disse udarbejder EU-landene deres
stabilitets- eller konvergensprogrammer samt nationale reformprogrammer, som
skal foreligge senest i april.
Kommissionen offentliggør i februar én samlet økonomisk analyse og vurdering
af hvert enkelt EU-land. Analysen omfatter dels Kommissionens vurdering af
landenes opfølgning på sidste års landespecifikke anbefalinger, dels de dybdegå-
ende analyser for de 13 lande, der blev udpeget i varslingsrapporten 2017. ECO-
FIN skal på baggrund af de dybdegående analyser i foråret tage stilling til den vi-
dere håndtering af lande med ubalancer. ECOFIN vil kunne vedtage mulige (nye)
anbefalinger som led i de landespecifikke anbefalinger eller egentlige henstillinger
under makroubalanceproceduren efter forslag fra Kommissionen alt efter ubalan-
cernes karakter. Kommissionen vil efter landenes offentliggørelse af stabilitets-
eller konvergensprogrammer i foråret også foretage en vurdering disse, herunder i
lyset af de konstaterede ubalancer.
Anbefalingerne til euroområdet som helhed skal efter godkendelse på ECOFIN i
januar tiltrædes på DER 9.-10. marts, hvorefter de formelt vedtages på ECOFIN
21. marts. Anbefalingerne til euroområdet som helhed vedtages alene af eurolan-
dene (og gælder kun eurolandene).
Kommissionens udkast til landespecifikke anbefalinger fremlægges i maj og be-
handles i EPSCO og ECOFIN hhv. 15.-16. juni og 16. juni. DER forventes heref-
ter at tilslutte sig Rådets endelige landespecifikke anbefalinger, hvorefter ECOFIN
formelt vil vedtage dem på ECOFIN-mødet i juli.
23
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Samletnotat vedr. ECOFIN 27. januar 2017
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Rådskonklusionerne om den årlige vækstundersøgelse og varslingsrapporten samt
anbefalingerne til euroområdet som helhed har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det styrkede makroøkonomiske samarbejde og overvågning, som Kommissio-
nens årlige vækstundersøgelse og varslingsrapport er en del af, vil kunne have
positive samfundsøkonomiske konsekvenser, i det omfang en sådan overvågning
bidrager til at understøtte sunde offentlige finanser og makroøkonomisk stabilitet
og dermed holdbar vækst og beskæftigelse i medlemslandene.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at kunne støtte rådskonklusionerne vedr. vækstunder-
søgelsen og varslingsrapporten.
Der ventes enighed om en ændret anbefaling til euroområdet som helhed, jf.
ovenfor. En række EU-lande er således skeptiske over for Kommissionens forslag
til anbefalinger, særligt anbefalingen om en lempelse af finanspolitikken i euroom-
rådet som helhed, herunder fordi en sådan lempelse i den foreslåede størrelsesor-
den umiddelbart ikke er forenelig med landenes forpligtelser, som følger af regler-
ne i Stabilitets- og Vækstpagten.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generel rådkonklusionerne med det ventede hovedindhold.
Regeringen støtter generelt vækstundersøgelsens prioriteter om fremme af inve-
steringer, gennemførelse af strukturreformer i EU-landene og ansvarlig finanspoli-
tik. Det er en prioritet for regeringen, at EU-landene holder fast i en ambitiøs
reform- og konsolideringsdagsorden.
Regeringen støtter og lægger vægt på en troværdig og konsistent implementering
af reglerne i det økonomiske samarbejde, herunder makroubalanceproceduren
som led i det europæiske semester for 2017.
24
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Samletnotat vedr. ECOFIN 27. januar 2017
Det er en central prioritet for regeringen, at EU-landene og Kommissionen efter-
lever og håndhæver de fælles EU-regler for finanspolitik i Stabilitets- og Vækst-
pagten mv., som man i lyset af gældskrisen aftalte at styrke i 2011 og 2012. De
landespecifikke anbefalinger vedtaget af EU-landene, herunder anbefalinger ved-
rørende finanspolitik, er også en central prioritet. Regeringen er således skeptisk i
forhold til Kommissionens anbefaling om en gennemsnitlig finanspolitisk lempel-
se i euroområdet, da denne ikke umiddelbart synes forenelig med de fælles finans-
politiske regler. I det lys støttes de ventede ændringer i den finanspolitiske anbefa-
ling, herunder at der ikke længere anbefales en egentlig finanspolitisk lempelse i
euroområdet i størrelsesordenen op til 0,5 pct. af BNP, men anbefales, at finans-
politikken i landene tager højde for deres respektive råderum og udfordringer
under overholdelse af de finanspolitiske regler og hensyntagen til langsigtede
holdbarhedsudfordringer.
Det er desuden vigtigt, at euroområdeanbefalingerne tager hensyn til ikke-
eurolande, herunder principper om åbenhed af tiltag relevante for ikke-eurolande,
og at sager af relevans for alle EU-lande drøftes blandt alle EU-lande og ikke ale-
ne blandt eurolandene.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om Kommissionens årlige vækstunder-
søgelse 2017, varslingsrapport 2017 og euroområdeanbefalingerne forud for
ECOFIN 6. december 2016.
Vækstundersøgelsen og varslingsrapporten har endvidere været forelagt Folketin-
gets Europaudvalg og Folketingets Finansudvalg i forbindelse med samrådet 2.
december 2016 som led i de to udvalgs proces for det nationale semester.
25