Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del Bilag 31
Offentligt
1700417_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Forsvarsministeriet skal hermed orientere Finansudvalget om, at der for to tiltrådte aktstyk-
keprojekter forventes forsinkelser i anskaffelsen af det omhandlede materiel. Det drejer sig
om forsinkelser på akt. 155 af 21. juni 2007 og akt. 11 af 22. oktober 2009. Begge anskaf-
felser forventes gennemført inden for den forudsatte økonomiske ramme i aktstykkerne.
Orientering vedrørende akt. 155 af 21. juni 2007 om anskaffelse af moderne da-
tatransmissionsudstyr.
Finansudvalget tiltrådte ved akt. 155 af 21. juni 2007, at Forsvaret anvender ca. 222 mio.
kr. (2007-pl) til anskaffelse af moderne datatransmissionsudstyr.
Projektet omfatter anskaffelse af moderne datatransmissionsudstyr (Link 16 dataprotokol) til
Forsvarets C-130J transportfly, standardhelikopter samt luftoperationscentre (mobile og sta-
tionære). Derudover omfatter projektet en udbygning af den værnfælles, jordbaserede in-
frastruktur, herunder en containerløsning, med henblik på fortsat understøttelse af materiel-
kapaciteter udstyret med Link 16-systemer.
Det fremgår af aktstykket, at projektet indledningsvis var påregnet afviklet i perioden 2007-
2011, men at den endelige afvikling først ville blive fastlagt, når der blev indgået kontrakter
på det udstyr, der indgår i projektet.
Hovedparten af projektet er implementeret. Selve Link 16-udstyret blev leveret og operativ
ibrugtagning påbegyndt i perioden til og med medio 2013.
Finansudvalget blev ved forsvarsministerens brev af 28. september 2015 orienteret om, at
den tilhørende anskaffelse af en containerløsning til understøttelse af en mere fleksibel ope-
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 31: Orienteringsbrev om forsinkelse på to aktstykkeprojekter
rativ mobilitet i Link 16 systemet var blevet forsinket, så den samlede anskaffelse først for-
ventedes gennemført i 2016.
De nødvendige indbygninger i containerløsningen for ca. 3 mio. kr. (2016-pl), som udføres
på Forsvarets Hovedværksteder, gennemføres imidlertid med yderligere forsinkelse som
følge af nødvendige produktionskapacitetsprioriteringer på Forsvarets Hovedværksteder.
Containerløsningen forventes nu gennemført og overdraget i 2018.
Da hovedformålet med aktstykket – anskaffelse af moderne datatransmissionsudstyr (Link
16 dataprotokol) – er gennemført og aktstykkeprojektet derfor i al væsentlighed er afsluttet,
lader Forsvaret derfor containerløsningen udgå af den samlede aktstykkeanskaffelse, og
anskaffelsesprojektet afsluttes. Containerløsningen vil blive gennemført senere som en selv-
stændig anskaffelse. Det bemærkes, at der ved projektafslutningen vil være et mindre-
forbrug i forhold til den afsatte aktstykkeramme.
Orientering vedrørende akt. 11 af 22. oktober 2009 om NATO Air Command and
Control System (ACCS)
Finansudvalget tiltrådte ved akt. 11 af 22. oktober 2009, at Forsvaret anvender 333,4 mio.
kr. (2009-pl) til etablering af it-systemdelen ved CARS Karup. CARS Karup er betegnelsen
for kombinationen af et overordnet luftoperationscenter – Combined Air Operation Centre
(CAOC) og en radarstation – Air Control Centre/Recognized Air Picture Production
Centre/Sensor Fusion Post (ARS), samplaceret på Flyvestation Karup. CARS Karup indgår i
NATO Air Command and Control System (ACCS).
Den af NATO finansierede del af udgiften udgør 262,4 mio. kr. (2009-pl). De resterende 71
mio. kr. (2009-pl) finansieres nationalt.
ACCS-projektet blev vedtaget af det Nordatlantiske Råd i maj 1994, og har til formål at fun-
gere som et fuldt integreret og interoperabelt kommando- og kontrolsystem, hvor planlæg-
ning, iværksættelse, udførelse og kontrol af alle former for luftoperationer integreres. ACCS
vil dermed indgå som et vigtigt led i NATO krisestyring. Målet med ACCS-projektet i Dan-
mark er at etablere CARS Karup på Flyvestation Karup.
Systemdelen i ACCS er softwareintensiv med væsentlige softwaresystemleverancer, der er
udviklet specielt til formålet. NATO koordinerer projektet i forhold til leverandørerne. Dan-
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 31: Orienteringsbrev om forsinkelse på to aktstykkeprojekter
mark har ikke direkte mulighed for at påvirke leverandørernes overholdelse af fastsatte tids-
planer.
Af akt. 11 af 22. oktober 2009 fremgår, at det blev forventet, at CARS Karup ville være klar
til ibrugtagning i 2013 og fuldt operationsdygtigt i 2014.
Finansudvalget blev ved forsvarsministerens brev af 28. september 2015 orienteret om, at
projektet gennemføres med forsinkelse, dels som følge af projektets kompleksitet, dels som
følge af involvering af mange underleverandører. Det blev bemærket, at aktstykket blev
vedtaget med den næsthøjeste risikovurdering vedrørende den tekniske løsning og med
følgende bemærkninger:
ACCS-projektet er kompliceret og softwareintensivt med talrige
aktører, industriinteresser og leverandører. Trods NATO indledende godkendelse af soft-
wareproduktet udestår fortsat vanskelige dele i udviklingen og integreringen af systemsoft-
waren. Der vurderes risiko for yderligere forsinkelser.
CARS Karup forventedes på daværen-
de tidspunkt i fuld operativ drift senest i 2017.
ACCS-projektet gennemføres imidlertid med yderligere tidsmæssig forsinkelse. ACCS-
systemet i CARS Karup gennemgår for nærværende fortsat integration og test jævnfør kon-
trakten, som styres af NATO Communications and Information Agency (NCIA). Der er i test-
fasen fundet en række fejl, hvis udbedring giver yderligere forsinkelser.
Fra juni 2017 gennemføres uddannelse af operatører m.fl., hvorefter systemet kan ibrugta-
ges. I modsætning til tidligere planlagt, opererer projektet nu med løbende overlevering af
de tekniske funktioner i ACCS-systemet som grundlag for, at CARS Karup kan overgå til fuld
operativ drift (Full Operational Capability). Full Operational Capability vil blive erklæret, når
enheden vurderes klar til at operere under krise og krig, forventeligt ved udgangen af 2019.
ACCS-projektet forventes endeligt afsluttet i 2020.
Sidste nationale betalinger på i alt ca. 31,4 mio. kr. afholdes inden for rammen på aktstyk-
ket, og forventes fordelt med ca. 14,0 mio. kr. i 2016, ca. 10,4 mio. kr. i 2017 og ca. 7,0
mio. kr. i 2018.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen