Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del Bilag 20
Offentligt
1688190_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
De økonomiske konsulenter
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
16. november 2016
Opdateret analyse af PSO-udgifter for perioden 2017-2020 pga. ny PSO-
beregning fra november
Sammenfatning
De økonomiske konsulenter er blevet bedt om at udarbejde en redegørelse for er-
hvervslivets PSO-opkrævninger. Det er vigtigt at skelne mellem PSO-udgifter og
PSO-opkrævninger. En del af PSO-udgifterne er i dag finansieret over finansloven.
Det betyder, at det beløb, der opkræves over elregningen via PSO, er mindre end
de samlede PSO- udgifter.
Notatet redegør for de forventede udgifter til PSO for perioden 2017-2020, herun-
der om PSO-udgifterne er større end forventet ved indgåelse af Energiaftalen
2012, hvis man indregner lempelser og billiggørelser i Vækstpakke 2014.
Notatet viser, at de samlede PSO-udgifter for
alle
el-forbrugere for 2017-2020 er
på ca. 30. mia. kr. Det er 11 mia. kr. mere end forventet ved indgåelsen af Energi-
aftalen 2012. PSO-opkrævningerne er ca. 3 mia. kr. større end forventet ved ind-
gåelse af Energiaftale 2012 for perioden 2017-2020.
For
erhvervslivet
forventes PSO-udgifterne for perioden 2017-2020 at være på i
alt ca. 18 mia. kr. PSO-opkrævninger over elregningen via PSO-tariffen for er-
hvervslivets forventes at være på 12,6 mia. kr. Ved indgåelse af Energiaftalen
2012 skønnede man, at erhvervslivets udgifter/opkrævninger ville være på 11,5
mia. kr. Dermed er de skønnede PSO-opkrævninger for erhvervslivet for perioden
2017-2020 ca. 1 mia. kr. større end forventet ved indgåelse af energiaftalen.
Derudover er
udgifterne til el
faldet med 1.300 kr. for den typiske husholdning og
9,5 mio. kr. for den typiske erhvervsvirksomhed i dag set i forhold til ved indgå-
else af energiaftalen.
1/6
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Opdateret analyse af PSO-udgifter fra de økonomiske konsulenter
1688190_0002.png
Indledning
Enhedslisten, SF og Alternativet har anmodet Folketingets Økonomiske konsu-
lenter om at udarbejde en redegørelse for erhvervslivets forventede udgifter til
PSO-tarif inkl. PSO-lempelser for erhvervslivet som følge af
Vækstpakke 2014
sammenholdt med de forventede PSO-udgifter for erhvervslivet ved indgåelse
af
Energiaftale 2012.
Første og anden del af notatet redegør for de samlede udgifter til PSO for alle
el-forbrugere inklusive erhvervslivet samt erhvervslivets udgifter til PSO. Del 3
opdeler PSO-udgifterne på initiativer i Energiaftalen 2012 og andre initiativer,
mens del 4 viser virksomhedernes og forbrugernes el-udgifter.
Del 1
Baggrund
Energiaftalen har siden 2012 været udgangspunktet for den danske energipoli-
tik
1
. Aftalen løber frem til 2020. En række elementer i aftalen blev justeret som
led i
Vækstpakke 2014
2
.
PSO-udgifter for både forbrugere og virksomheder i dag
El-produktion baseret på vedvarende energi støttes i Danmark via PSO-ordnin-
gen (Public Service Obligation), og støtten finansieres i dag både via elregningen
med den såkaldte PSO-tarif og via finansloven med tilskud.
PSO-omkostningerne var i 2015 ca. 8,3 mia. kr., hvilket er en stigning på godt
5,4 mia. i forhold til gennemsnittet for 2006-2010, ifølge Klimarådet
3
. De øgede
PSO-udgifter skyldes ifølge Klimarådet især to forhold. Dels en stigning i antallet
af vindmøller, der modtager støtte, dels et markant fald i elprisen. Prisfaldet har
medført en stigning i støtte til producenterne af grøn strøm. Det skyldes, at meget
støtte udbetales som forskellen mellem markedsprisen på el og en fast afreg-
ningspris til el-producenterne. Klimarådets analyse finder, at de to forhold hver
især har bidraget med ca. halvdelen af stigningen i PSO-udgifterne.
1
2
Aftalen blev indgået i 2012 mellem en bred kreds af partier (S, RV, V, DF, SF, EL, K).
Energipolitisk redegørelse 2016 af 27/4 (Redegørelse nr. R 16).
3
Når Klimarådet sammenligner med gennemsnittet for 2006-2010, skyldes det, at PSO-omkostnin-
gen er følsom over for ændringer i elprisen.
Midt i en energiomstilling- udfordringer og løsninger for den danske PSO-ordning, Klimarådet, april
2016: http://www.klimaradet.dk/da/analyser/midt-i-en-energiomstilling-udfordringer-og-loesninger-
den-danske-pso-ordning
2/6
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Opdateret analyse af PSO-udgifter fra de økonomiske konsulenter
1688190_0003.png
De samlede forventede PSO-udgifter for både forbrugere og virksomheder
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet seneste opgørelse af de forventede
PSO-udgifter er fra den 15. november 2016
4
. Den senest opdaterede PSO-be-
regning fra november inkluderer en ny budpris på Kriegers Flak på 37,2 øre/kWh:
Tabel 1: Samlede PSO-udgifter og lempelser for 2017-2020
Mia. kr. (faste 2016-priser)
2017 2018 2019
2020
PSO-udgifter, nov. 2016
8,0
8,5
6,7
6,5
Lempelser i alt
1,9
1,9
1,9
1,9
PSO-opkrævning
6,1
6,6
4,8
4,6
PSO-udgifter v.
Energiaftale 2012
4,3
4,6
5
5,1
Kilde: EFK, svar på spm. 58 af 15. november 2016 samt EFK, svar på
samrådsspm. O af 12. september 2016.
Noter: 2017 er valgt som begyndelsesår, da 2017 er udgangspunktet for
EFK, svar på samrådsspørgsmål 0-R af 12. september 2016.
Sum
29,7
7,6
22,1
19,0
Af
tabel 1
ses det, at de samlede PSO-udgifter for erhvervslivet og husholdnin-
ger m.m. fra 2017-2020 forventes omtrentlig at være på 30 mia. kr.
5
Det er værd at bemærke, at man i den seneste PSO-fremskrivning ikke indregner
effekter af PSO-lempelser som følge af
Vækstpakke 2014.
En del af PSO-udgifterne er i dag finansieret over finansloven. Det betyder, at det
beløb, der opkræves over elregningen via PSO-tariffen, er mindre end de sam-
lede støtteudgifter til vedvarende energi.
De samlede PSO-opkrævninger for perioden 2017-2020 forventes således at
være ca. 22 mia. kr., jf.
tabel 1
ovenfor.
Af
tabel 1
ses det også, at ved indgåelse af
Energiaftalen 2012
skønnede man,
at PSO-udgifter fra 2017-2020 var på ca. 19 mia. kr.
De forventede PSO-udgifter er således ca. 11 mia. kr. højere for perioden 2017-
2020 end forventede ved indgåelse af
Energiaftale 2012,
mens de forventede
PSO-opkrævninger for både husholdninger og erhvervslivet er ca. 3 mia. kr. hø-
jere end forventet ved indgåelse af
Energiaftale 2012.
Del 2 nedenfor omhandler alene erhvervslivets andel af udgifterne og opkræv-
ningerne til PSO.
4
EFK, svar på spm. 58 af 15. november 2016:
http://www.ft.dk/samling/20161/alm-
del/efk/spm/58/svar/1358869/1688046.pdf
5
Generelt beregnes en simpel sum over perioden 2017-2020. I princippet burde man omregne de
årlige udgifter til nutidsværdi, før de summeres. Denne metode er valgt for at forenkle fremstillin-
gen, når der drejer sig om korte perioder.
3/6
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Opdateret analyse af PSO-udgifter fra de økonomiske konsulenter
1688190_0004.png
Del 2 - Erhvervslivets andel af PSO-udgifter samt PSO-lempelser som følge
af
Vækstpakke 2014
Svar på samrådsspørgsmål O præciserer, at 60 % af de forventede PSO-udgifter
forventes at tilfalde erhvervslivet
6
. Nedenfor er vist en tabel over erhvervslivets
andel af de samlede PSO-udgifter inkl. PSO-lempelser omtalt i del 1:
Tabel 2: Udgifter og lempelser i PSO for erhvervslivet for 2017-2020
Mia. kr. (faste 2016-priser)
2017 2018 2019 2020
PSO-udgifter (Erhvervslivets andel)
4,8
5,1
4,0
3,9
Erhvervslivets andel af generelle lem-
pelser (60 pct.)
1
1
1
1
Erhvervslivets andel af de målrettede
lempelser (100 pct.)
0,3
0,3
0,3
0,3
PSO-opkrævninger
3,5
3,8
2,7
2,6
PSO-udgifter/opkrævninger v.
Energi-
aftalen 2012
2,6
2,8
3
3,1
Kilde: EFK, svar på spm. 58 af 15. november 2016 samt EFK, svar på samråds-
spm. O af 12. september 2016 samt EFK, svar på spm. 289 af 25. august 2016
Sum
17,8
4,0
1,2
12,6
11,5
PSO-udgifterne for erhvervslivet forventes at være på ca. 18 mia. kr. over perio-
den 2017-2020, jf.
tabel 2
ovenfor.
Vækstpakke 2014
lemper både PSO-udgifterne gennem generelle og målrettede
lempelser. De målrettede PSO-lempelser for el-intensive og energiintensive virk-
somheder forventes at være 0,3 mia. kr. årligt i perioden fra 2017-2020, mens de
generelle forventes at være på ca. 1 mia. kr. årligt, jf.
tabel 2
7
. Samlet er lempel-
serne for erhvervslivet på 5,2 mia. kr. fra 2017-2020. Fratrækkes dette fra er-
hvervslivets forventede udgifter på 17,8 mia. kr., fås et beløb på 12,6 mia. kr.
8
.
Af
tabel 2,
ses også, at de forventede udgifter/opkrævninger til PSO for erhvervs-
livet for perioden 2017-2020 ved indgåelse af
Energiaftale 2012
var på 11,5 mia.
kr.
Erhvervslivets PSO-opkrævning er således steget med ca. 1 mia. kr. i forhold til
det forventede (2012) for perioden 2017-2020 på baggrund af den seneste PSO-
fremskrivning fra november.
6
7
EFK, Svar på samrådsspørgsmål O af den 12. september 2016
Erhvervslivets andel af de generelle lempelser på 1,6 mia. kr. årligt fra 2017-2020 forventes at
være på 60 pct. jf. EFK, Svar på samrådsspørgsmål O af den 12. september 2016.
8
Af EFK, svar på spm. 59 af 15. november 2016 fremgår også PSO-opkrævninger for erhvervslivet
for perioden 2017-2020. Summen på baggrund af dette svar giver 12,8 mia. kr. for perioden 2017-
2020.
4/6
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Opdateret analyse af PSO-udgifter fra de økonomiske konsulenter
1688190_0005.png
Del 3 – Opdeling af PSO-udgifter på initiativer fra Energiaftalen og andre
initiativer
Tabel 3
viser udviklingen i PSO-udgifter fra 2017-2020 herunder udviklingen i de
PSO-udgifter, der kan henføres til
Energiaftalen.
Tabel 3: Opdeling af PSO på initiativer fra Energiaftalen 2012 og andre ini-
tiativer for 2017-2020
Mia. kr. (faste 2016-priser)
2017
2018
2019
2020
Sum
PSO i alt - Energiaftale 2012
4,3
4,6
5,0
5,1
19,0
Heraf Energiaftale 2012
0,9
1,2
1,7
1,5
5,3
Andre initiativer
3,5
3,4
3,4
3,6
13,9
PSO i alt – ny PSO-beregning
8,0
8,5
6,7
6,5
29,7
Heraf Energiaftale 2012
0,7
1,3
1,8
2,1
5,9
Andre initiativer
7,2
7,2
4,9
4,4
23,7
Kilde: EFK, Svar på spm. 58 af 15. november 2016.
Tabel 3
viser, at de samlede PSO-udgifter forventes at være højere på baggrund
af den seneste PSO-beregning fra november, end det var forventet ved Energi-
aftalens indgåelse ligesom
tabel 1.
Som omtalt i
tabel 1
er der en forskel på ca.
11 mia. kr. mht. de forventede PSO-udgifter for perioden 2017-2020. Af denne
stigning kan 0,6 mia. kr. henføres til Energiaftalen. Det skyldes at de forventede
PSO-udgifter forbundet med initiativer i
Energiaftalen 2012
er steget fra 5,3 mia.
kr. for perioden 2017-2020 ved aftalens indgåelse til 5,9 mia. kr. på baggrund af
opdaterede PSO- beregninger fra november.
Man kan også opgøre Energiaftalens forventede samlede omkostninger og ikke
kun omkostninger relateret til PSO. En sådan opgørelser kan være med til at
belyse om forudsætningerne bag specifikt
Energiaftalen 2012
er ændret.
Tabel 4: Forventet udvikling i Energiaftales samlede omkostninger for 2017-
2020
Mia. kr. (faste 2016-priser)
2017 2018 2019
2020
Sum
Energiaftalen v. indgåelse 2012
2,7
3,2
3,7
3,8
13,4
Energiaftalen efter vækstpakke 2014 1,4
1,9
2,6
3,4
9,3
Energiaftalen, opdateret vurdering
2,2
2,7
3,3
3,7
11,9
Kilde. EFK, svar på spm. 59 af 15. november 2016.
Tabel 4
viser, at energiaftalen i dag forventes at blive 1,5 mia. kr. billigere for
perioden 2017-2020 end ved indgåelse af aftalen opgjort på bagrund af
Energi-
aftalen 2012’s
samlede omkostninger.
5/6
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Opdateret analyse af PSO-udgifter fra de økonomiske konsulenter
1688190_0006.png
Del 4 - Samlede el-udgifter
Tabel 5
nedenfor viser en forbrugers og en virksomheds udgifter til el ved indgå-
else af
Energiaftalen 2012
og på baggrund af den seneste PSO-fremskrivning fra
november 2016 inklusive budpris på Kriegers Flak.
Tabel 5: Samlede forventede el-udgifter for en gennemsnitlig husholdning
og for en erhvervsvirksomhed i 2020 (inklusive PSO og afgifter)
Energiaftale
2012
9,4
26,2
Ny PSO-bereg-
ning
8,1
16,7
Forskel
-1,3
-9,5
Faste 2016-priser
Husholdning (1.000 kr.)
Erhvervsvirksomhed (mio. kr.)
Kilde: EFK, svar på spm. 57 af 15. november 2016.
Note: Der er taget udgangspunkt i to standardiserede eksempler. En husholdning er sat til
et årligt forbrug på 4.000 kWh, hvilket svarer til et typisk parcelhus. En erhvervsvirksomhed
er sat til et årligt forbrug på 35 GWh og det er forudsat, at virksomheden ikke får målrettet
lempelse.
Tabel 5
viser, at udgifterne til el er faldet med 1.300 kr. for den typiske hushold-
ning og 9,5 mio. kr. for den typiske erhvervsvirksomhed.
Konklusion
Notatet redegør for, at de samlede forventede PSO-udgifter for alle el-forbrugere
inklusive erhvervslivet for perioden 2017-2020 er steget siden indgåelse af
Ener-
giaftalen 2012.
For perioden 2017-2020 er de skønnede PSO-udgifter samlet ste-
get med ca. 11 mia. kr. siden indgåelse af
Energiaftalen 2012.
Af denne stigning
kan 0,6 mia. henføres til initiativer i Energiaftalen.
Energiaftalens 2012’s
samlede omkostninger forventes dog at blive 1,5 mia. kr.
billigere end ved indgåelse af energiaftalen for perioden 2017-2020.
En del af PSO-udgifterne er i dag finansieret over finansloven. Det betyder, at det
beløb, der opkræves over elregningen via PSO, er mindre end de samlede PSO-
udgifter. PSO-opkrævninger for alle er ca. 3 mia. kr. større end forventet ved ind-
gåelse af
Energiaftale 2012
for perioden 2017-2020, mens de skønnede PSO-
opkrævninger for erhvervslivet for perioden 2017-2020 er ca. 1 mia. kr. større
end forventet i 2012. Det svarer således til en gennemsnitlig stigning i opkræv-
ning af PSO for erhvervslivet på ca. 250 mio. kr. årligt for perioden 2017-2020.
PSO-opkrævningerne er dog gennemsnitlig på ca. 3 mia. kr. årligt for erhvervsli-
vet for perioden 2017-2020.
Derudover er udgifterne til el faldet med 1.300 kr. for den typiske husholdning og
9,5 mio. kr. for den typiske erhvervsvirksomhed fra ved indgåelse af
Energiaftale
2012
til i dag.
6/6