Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del Bilag 19
Offentligt
1687907_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
De økonomiske konsulenter
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
10. oktober 2016
Analyse af de samlede forventede PSO-udgifter (perioden 2017-2020)
Sammenfatning
De Økonomiske konsulenter er blevet bedt om at udarbejde en redegø-
relse for erhvervslivets PSO-opkrævninger. Det er vigtigt at skelne mel-
lem PSO-udgifter og PSO-opkrævninger. En del af PSO-udgifterne er i
dag finansieret over finansloven. Det betyder, at det beløb, der
opkræ-
ves
over elregningen via PSO, er mindre end de samlede PSO- udgifter.
Notatet redegør for de forventede udgifter til PSO for perioden 2017-
2020, herunder om PSO-udgifterne er større end forventet ved indgåelse
af Energiaftalen 2012, hvis man indregner lempelser og billiggørelser i
Vækstpakke 2014.
Notatet viser, at de samlede PSO-udgifter for
alle
el-forbrugere for
2017-2020 er på ca. 30. mia. kr. Det er 12 mia. kr. mere end forventet
ved indgåelsen af Energiaftalen 2012. PSO-opkrævningerne er ca. 4
mia. kr. større end forventet ved indgåelse af Energiaftale 2012 for pe-
rioden 2017-2020.
For
erhvervslivet
forventes PSO-udgifterne for perioden 2017-2020 at
være på i alt ca. 18 mia. kr. PSO-opkrævninger over elregningen via
PSO-tariffen for erhvervslivets forventes at være ca. 13 mia. kr. Ved
indgåelse af Energiaftalen 2012 skønnede man, at erhvervslivets ud-
gifter/opkrævninger ville være på ca. 11 mia. kr. Dermed er de skøn-
nede PSO-opkrævninger for erhvervslivet for perioden 2017-2020 ca.
2 mia. kr. større end forventet.
1/6
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 19: Analyse fra de økonomiske konsulenter
1687907_0002.png
Indledning
Enhedslisten, SF og Alternativet har anmodet Folketingets Økonomiske kon-
sulenter om at udarbejde en redegørelse for erhvervslivets forventede udgifter
til PSO-tarif inkl. PSO-lempelser for erhvervslivet som følge af
Vækstpakke
2014
sammenholdt med den forventede PSO-udgift for erhvervslivet ved ind-
gåelse af
Energiaftale 2012.
Første og anden del af notatet redegør for dels for de samlede udgifter til
PSO og dels for erhvervslivets udgifter til PSO. Del 3 omhandler forskellige
opgørelsesmetoder af PSO-udgifter.
Del 1
Baggrund
Energiaftalen har siden 2012 været udgangspunktet for den danske energipo-
litik
1
. Aftalen løber frem til 2020. En række elementer i aftalen blev justeret som
led i
Vækstpakke 2014
2
.
PSO-udgifter for både forbrugere og virksomheder i dag
El-produktion baseret på vedvarende energi støttes i Danmark via PSO-ordnin-
gen (Public Service Obligation), og støtten finansieres i dag både via elregnin-
gen med den såkaldte PSO-tarif og via finansloven med tilskud.
PSO-omkostningerne var i 2015 ca. 8,3 mia. kr., hvilket er en stigning på godt
5,4 mia. i forhold til gennemsnittet for 2006-2010, ifølge Klimarådet
3
. De øgede
PSO-udgifter skyldes ifølge Klimarådet især to forhold. Dels en stigning i antal-
let af vindmøller, der modtager støtte, dels et markant fald i elprisen. Prisfaldet
har medført en stigning i støtte til producenterne af grøn strøm. Det skyldes, at
meget støtte udbetales som forskellen mellem markedsprisen på el og en fast
afregningspris til el-producenterne. Klimarådets analyse finder, at de to forhold
hver især har bidraget med ca. halvdelen af stigningen i PSO-udgifterne.
1
2
Aftalen blev indgået i 2012 mellem en bred kreds af partier (S, RV, V, DF, SF, EL, K).
Energipolitisk redegørelse 2016 af 27/4 (Redegørelse nr. R 16).
3
Når Klimarådet sammenligner med gennemsnittet for 2006-2010, skyldes det, at PSO-omkost-
ningen er følsom over for ændringer i elprisen.
Midt i en energiomstilling- udfordringer og løsninger for den danske PSO-ordning, Klimarådet,
april 2016: http://www.klimaradet.dk/da/analyser/midt-i-en-energiomstilling-udfordringer-og-loes-
ninger-den-danske-pso-ordning
2/6
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 19: Analyse fra de økonomiske konsulenter
1687907_0003.png
De samlede forventede PSO-udgifter for forbrugere og virksomheder
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet seneste opgørelse over de forventede
PSO-udgifter er fra august 2016
4
:
Tabel 1: Samlede PSO-udgifter og lempelser for 2017-2020
Mia. kr. (faste 2016-priser)
2017 2018 2019 2020
PSO-udgifter, aug. 2016
8,0
8,5
6,9
7,3
Lempelser i alt
1,9
1,9
1,9
1,9
PSO-opkrævning
6,1
6,6
5,0
5,4
PSO-udgifter v.
Energiaftale 2012
4,3
4,6
5
5,1
Kilde: PSO-fremskrivning af 26. august 2016 samt EFK, svar på sam-
rådsspm. O af 12. september 2016.
Noter: 2017 er valgt som begyndelsesår, da 2017 er udgangspunktet for
EFK, svar på samrådsspørgsmål 0-R af 12. september 2016.
Sum
30,7
7,6
23,1
19,0
Af
tabel 1
ses det, at de samlede PSO-udgifter for erhvervslivet og hushold-
ninger m.m. fra 2017-2020 forventes omtrentlig at være på 30 mia. kr.
5
Det er værd at bemærke, at man i den seneste PSO-fremskrivning ikke indreg-
ner effekter af PSO-lempelser som følge af
Vækstpakke 2014.
En del af PSO-udgifterne er i dag finansieret over finansloven. Det betyder, at
det beløb, der opkræves over elregningen via PSO-tariffen, er mindre end de
samlede støtteudgifter til vedvarende energi.
De samlede PSO-opkrævninger for perioden 2017-2020 forventes således at
være ca. 23 mia. kr., jf.
tabel 1
ovenfor.
Af
tabel 1
ses det også, at ved indgåelse af
Energiaftalen 2012
skønnede man,
at PSO-udgifter fra 2017-2020 var på ca. 19 mia. kr.
De forventede PSO-udgifter er således ca. 12 mia. kr. højere for perioden 2017-
2020 end forventede ved indgåelse af
Energiaftale 2012,
mens de forventede
PSO-opkrævninger er ca. 4 mia. kr. højere end forventet ved indgåelse af
Ener-
giaftale 2012.
4
PSO-fremskrivning af 26. august 2016: https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Analyser/pso-fremskriv-
ning_-_august_2016.pdf
I Afgifts-og tilskudsanalyse, Delanalyse 2 af 10. maj 2016 opgøres de samlede PSO-udgifter fra
2017-2020 også omtrentlig til 30 mia. kr. pba. af en PSO-fremskrivning fra januar 2016:
http://www.skm.dk/media/1351875/Afgifts-og-tilskudsanalysen-delanalyse-2.pdf
5
Generelt beregnes en simpel sum over perioden 2017-2020. I princippet burde man omregne de
årlige udgifter til nutidsværdi, før de summeres. Denne metode er valgt for at forenkle fremstillin-
gen, når der drejer sig om korte perioder.
3/6
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 19: Analyse fra de økonomiske konsulenter
1687907_0004.png
Del 2 nedenfor omhandler alene erhvervslivets andel af udgifterne og opkræv-
ningerne til PSO.
Del 2 - Erhvervslivets andel af PSO-udgifter samt PSO-lempelser som
følge af
Vækstpakke 2014
Det præciseres i svar på samrådsspørgsmål O, at 60 % af de forventede PSO-
udgifter forventes at tilfalde erhvervslivet
6
. Nedenfor er vist en tabel over er-
hvervslivets andel af PSO-udgifter inkl. PSO-lempelser:
Tabel 2: Udgifter og lempelser i PSO for erhvervslivet for 2017-2020
Mia. kr. (faste 2016-priser)
2017 2018 2019 2020 Sum
PSO-udgifter (Erhvervslivets andel)
4,8
5,1
4,2
4,4 18,4
Erhvervslivets andel af generelle lem-
pelser (60 pct.)
1
1
1
1
4,0
Erhvervslivets andel af de målrettede
lempelser (100 pct.)
0,3
0,3
0,3
0,3
1,2
PSO-opkrævninger
3,5
3,8
2,9
3,1 13,2
PSO-udgifter/opkrævninger v.
Energi-
aftalen 2012
2,6
2,8
3
3,1 11,5
Kilde: PSO-fremskrivning af 26. august 2016 samt EFK, svar på samrådsspm.
O af 12. september 2016 samt EFK, svar på spm. 289 af 25. august 2016
PSO-udgifterne for erhvervslivet forventes at være på ca. 18 mia. kr. over peri-
oden 2017-2020, jf.
tabel 2
ovenfor.
Vækstpakke 2014
lemper både PSO-udgifterne gennem generelle og målret-
tede lempelser. De målrettede PSO-lempelser for el-intensive og energiinten-
sive virksomheder forventes at være 0,3 mia. kr. årligt i perioden fra 2017-2020,
mens de generelle forventes at være på ca. 1 mia. kr. årligt, jf.
tabel 2
7
. Samlet
er lempelserne for erhvervslivet ca. 5 mia. kr. fra 2017-2020. Fratrækkes dette
fra erhvervslivets forventede udgifter på ca. 18 mia. kr., fås et beløb på ca. 13
mia. kr.
Af
tabel 2,
ses også, at de forventede udgifter/opkrævninger til PSO for er-
hvervslivet for perioden 2017-2020 ved indgåelse af
Energiaftale 2012
var på
11,5 mia. kr.
Erhvervslivets PSO-opkrævning er således steget med ca. 2 mia. kr. i forhold
til det forventede (2012) for perioden 2017-2020 på baggrund af den seneste
PSO- fremskrivning fra august.
6
7
EFK, Svar på samrådsspørgsmål O af den 12. september 2016
Erhvervslivets andel af de generelle lempelser på 1,6 mia. kr. årligt fra 2017-2020 forventes at
være på 60 pct. jf. EFK, Svar på samrådsspørgsmål O af den 12. september 2016 og Faktaark
fra Energistyrelsen af juni 2014.
4/6
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 19: Analyse fra de økonomiske konsulenter
1687907_0005.png
Del 3 - Opgørelsesmetoder
PSO-omkostninger eller finansieringsomkostninger direkte knyttet til
Energiaftalen 2012
En del af PSO-udgifterne kan henføres til initiativer i
Energiaftalen 2012,
mens
noget andet kan henføres til andre initiativer aftalt før
Energiaftalen 2012.
Denne opdeling har Energistyrelsen anvendt før i 2014 omkring indgåelse af
Vækstpakke 2014
8
. Derfor kan man vælge at opgøre de forventede PSO-om-
kostninger ligeså vel som finansieringsomkostningerne til PSO isoleret set for
initiativer i
Energiaftalen 2012
9
.
Forventede samlede el-udgifter
En anden måde at fremstille ændringer i PSO-udgifterne er at sammenligne de
forventede samlede gennemsnitlige el-udgifter for en gennemsnitlig hushold-
ning og for en erhvervsvirksomhed i 2020 ved indgåelse af
Energiaftalen 2012
med i dag
10
.
Afklaring af forskellige opgørelsesmetoder
Det er ikke let at gennemskue, hvilke initiativer i
Vækstpakke 2014,
som det er
relevant at trække fra forskellige opgørelser af PSO-udgifter. Det formodes, at
PSO-udgifterne i den seneste PSO-fremskrivning fra august 2016 samt i Af-
gifts- og tilskudsanalysen opgøres efter billiggørelser som følge af
Vækstpakke
2014,
men inden generelle og målrettede lempelser i PSO.
I EFK, svar på spørgsmål 290 af 25. august 2016 samt EFK, samrådsspørgs-
mål Q af 12. september 2016 opgøres PSO- udgifterne inden billiggørelser og
PSO-lempelser. Det er således et fiktivt udgiftsbegreb, der kaldes PSO-op-
krævning ekskl. billiggørelser og PSO- lempelser, som ikke umiddelbart kan
genfindes i PSO-fremskrivningerne, der viser hvor store opkrævningerne ville
have været uden
Vækstpakke 2014.
Justering ift. ny budpris på 47,5 øre/kWh
Siden PSO-fremskrivningen fra august 2016 er der udarbejdet et nyt skøn for
PSO-udgifter forbundet med kystnære havvindmøller som følge af det vindende
bud den 12. september
11
. PSO-fremskrivningen fra august 2016 antager, at de
kystnære møller først indfases fra 2020. På baggrund af det billigste bud til en
samlet budpris på i alt 47,5 øre/kWh er PSO-udgifterne i 2020 nu opgjort til 221
mio. kr
12
. PSO-udgifterne må forventes at være mindre i 2020 end i august-
8
9
Notat om PSO-fremskrivningen og Energiaftale 2012 af 3. juni 2014, Energistyrelsen.
Se opdeling i faktaarket for Omkostningerne ved Energiaftalen 2012 efter vækstpakken, Energi-
styrelsen, juni 2014.
10
Notat om PSO-fremskrivningen og Energiaftale 2012 af 3. juni 2014, Energistyrelsen.
11
EFK, Svar på spm. 332 af 9. september 2016: http://www.ft.dk/samling/20151/alm-
del/efk/spm/332/svar/1343268/1665541.pdf
12
EFK, Svar på spm. 308 af 19. september 2016: http://www.ft.dk/samling/20151/alm-
del/efk/spm/308/svar/1343364/1665723.pdf
5/6
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 19: Analyse fra de økonomiske konsulenter
fremskrivningen isoleret set på baggrund af en ny budpris (70 øre/kWh tidli-
gere). Hvor meget mindre vides ikke. I og med, at indfasningen forventes igang-
sat i 2020 i den seneste PSO-fremskrivning fra august, forventes den lavere
budpris at have en mindre betydning for opgørelsen af PSO-opkrævningerne
for erhvervslivet for perioden 2017-2020.
Konklusion
Notatet har anskueliggjort, at en del af PSO-udgifterne kan henføres til initiati-
ver i
Energiaftalen 2012,
mens noget andet kan henføres til andre initiativer
aftalt før
Energiaftalen 2012.
Ligeledes kan PSO-opkrævningen opdeles på ini-
tiativer i
Energiaftalen 2012
og en del på andre initiativer. Sådanne opgørelser
kan være med til at belyse om forudsætningerne bag specifikt
Energiaftalen
2012
er ændret.
Det samlede billede af udviklingen i forventede PSO-udgifter er selvsagt også
vigtigt. Her er det klart, at de samlede forventede PSO-udgifter for alle el-for-
brugere for perioden 2017-2020 er steget siden indgåelse af
Energiaftalen
2012.
For perioden 2017-2020 viser notatet, at de skønnede PSO-udgifter sam-
let er steget med ca. 12 mia. kr. siden indgåelse af
Energiaftalen 2012.
En del af PSO-udgifterne er i dag finansieret over finansloven. Det betyder, at
det beløb, der opkræves over elregningen via PSO, er mindre end de samlede
PSO- udgifter.
PSO-opkrævninger for alle er ca. 4 mia. kr. større end forventet ved indgåelse
af
Energiaftale 2012
for perioden 2017-2020, mens de skønnede PSO-opkræv-
ninger for erhvervslivet for perioden 2017-2020 er ca. 2 mia. kr. større end for-
ventet i 2012. Det svarer således til en gennemsnitlig stigning i opkrævning af
PSO for erhvervslivet på ca. 500 mio. kr. årligt for perioden 2017-2020. PSO-
opkrævningerne er dog gennemsnitlig på ca. 3 mia. kr. årligt for erhvervslivet
for perioden 2017-2020.
6/6