Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del Bilag 174
Offentligt
1793936_0001.png
27. september 2017
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 10. oktober
2017
1) Evaluering af det europæiske semester 2017
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2) Forberedelse af IMF- og G20-møder i Washington, 12.-14. oktober 2017
-
Godkendelse af fælles EU-holdning
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
3) Rådskonklusioner om klimafinansiering
-
Rådskonklusioner
KOM-dokumenter foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 174: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. oktober 2017, fra finansministeren
Dagsordenspunkt 1:
Evaluering af det europæiske semester 2017
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resume
På ECOFIN 10. oktober 2017 ventes en evaluering af det europæiske semester 2017.
Det europæiske semester 2017 blev afsluttet med den formelle vedtagelse af landespecifikke anbe-
falinger på ECOFIN 11. juli 2017. Landeanbefalingerne udpeger de enkelte EU-landes mest
presserende økonomisk-politiske reformudfordringer. Det europæiske semester 2018 ventes ind-
ledt med offentliggørelsen af Kommissionens vækstundersøgelse og varslingsrapport vedr. makro-
økonomiske ubalancer i november 2017. Vækstundersøgelsen og varslingsrapporten vil være
udgangspunkt for de økonomisk-politiske drøftelser og anbefalinger under det europæiske seme-
ster i 2018.
Det europæiske semester er løbende blevet forbedret siden dets introduktion i 2011. De landespe-
cifikke anbefalinger er blevet færre og mere fokuseret på de mest centrale udfordringer, minister-
diskussionerne i foråret fokuserer i stigende grad på reformimplementering og den løbende bilate-
rale dialog mellem Kommissionen og EU-landene vedr. udfordringer og behov for reformer er
blevet forbedret.
Drøftelsen på ECOFIN må forventes at fokusere på, hvordan semesteret yderligere kan forbed-
res mhp. at styrke reformmomentum og nationalt ejerskab.
2. Baggrund
Det europæiske semester er den årlige ramme for drøftelserne af de enkelte EU-
landes økonomiske politik og de økonomisk-politiske udfordringer for euroområ-
det og EU som helhed. Semesteret er endvidere rammen om proceduren for
makroøkonomiske ubalancer, som skal identificere lande med ubalancer i form af
tab af konkurrenceevne, uholdbare betalingsbalancer, for høj privat gæld mv.
Det europæiske semester 2017 blev afsluttet med de landespecifikke anbefalingers
formelle vedtagelse på ECOFIN 11. juli 2017. På ECOFIN 10. oktober 2017 ven-
tes en evaluering af det europæiske semester 2017 og en generel drøftelse af,
hvordan det europæiske semester yderligere kan forbedres.
Ifm. afviklingen af det europæiske semester for 2017 blev der introduceret nogle
tiltag mhp. at forbedre processen og øge det nationale ejerskab i forhold til
Kommissionens analyser og anbefalinger. Dialogen og informationsudvekslingen
mellem Kommissionen og EU-landene blev styrket, herunder gennem bilaterale
kontakter mellem Kommissionen og de enkelte lande og drøftelser af centrale
elementer af landerapporterne inden offentliggørelsen. Kommissionen har på
opfordring fra EU-landene også bestræbt sig på at fremlægge analyser mv. tidsnok
til at sikre en passende behandling af de respektive produkter på teknisk såvel som
politisk niveau. Rådets drøftelser i foråret som opfølgning på de seneste landespe-
cifikke anbefalinger er endvidere blevet mere fokuseret på reformimplementering
2
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 174: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. oktober 2017, fra finansministeren
og udveksling af erfaringer med reformer. På ECOFIN 21. marts 2017 havde
ministrene således en bredere drøftelse af udfordringer mht. at få gennemført
reformer, samt en substantiel drøftelse af erfaringer med konkrete reformer rettet
mod forbedring af erhvervsklimaet. Sådanne drøftelser bidrager til at sikre ejer-
skab til reformdagsordenen i landene og udveksling af reformidéer og erfaringer,
og blev bl.a. muliggjort af Kommissionens rettidige offentliggørelse af landerap-
porter af høj kvalitet.
Kommissionen har endvidere lagt op til stadig mere fokuserede landespecifikke
anbefalinger i løbet af de seneste år. Hensigten har været at rette fokus på de mest
presserende og alvorlige økonomisk-politiske udfordringer i de enkelte EU-lande.
I lyset af at det kan tage flere år at adressere visse strukturelle udfordringer, har
Kommissionens landerapporter nu også i højere grad inkluderet vurderinger af
opfølgningen på anbefalinger og reformindsatsen i EU-landene set over flere år.
Det europæiske semester 2018 ventes indledt med offentliggørelsen af Kommissi-
onens årlige vækstundersøgelse og varslingsrapport vedr. makroøkonomiske uba-
lancer i november 2017, som indleder drøftelserne af landenes økonomiske politik
i løbet af 2018, og som ECOFIN vil vende tilbage til løbende over det kommende
år.
3. Formål og indhold
Drøftelserne på ECOFIN 10. oktober 2017 ventes at fokusere på, hvordan seme-
steret yderligere kan forbedres mhp. at styrke reform-momentum og nationalt
ejerskab, herunder ift. den nationale implementering af de landespecifikke anbefa-
linger. De væsentligste temaer ift. en drøftelse af den løbende styrkelse af semeste-
ret må ventes at komme omkring følgende hensyn og spørgsmål:
Landene bør sikre implementering af de centrale reformer i overensstem-
melse med de landespecifikke anbefalinger, og skabe det bedst mulige
grundlag for en substantiel opfølgning på implementeringen i Rådet mhp. at
udveksle reformidéer og -erfaringer.
Der skal sikres nationalt ejerskab til de landespecifikke anbefalinger og en
fælles forståelse for EU-landenes respektive udfordringer og behov for re-
former. Et vigtigt middel er at sikre høj kvalitet i Kommissionens analyser
og løbende dialog med EU-landene. Endvidere er rettidig offentliggørelse
af Kommissionens analyser og anbefalinger vigtigt ift. at øge nationalt ejer-
skab og ift. mulighederne for udveksling af reformidéer og erfaringer, da det
sikrer den nødvendige tid til politikdrøftelserne internt nationalt og efterføl-
gende multilateralt med de øvrige EU-lande og Kommissionen.
Fokuseringen af de landespecifikke anbefalinger har bidraget til at skabe
forståelse for og fokusere drøftelserne på de mest presserende udfordringer
i de enkelte lande, men denne har også medført udeladelse af vigtige re-
formområder i anbefalingerne, herunder anbefalinger hvor der fortsat er
behov for en indsats og samfundsøkonomiske gevinster at hente.
Kommissionen bør sikrer en konsistent og transparent vurdering og be-
handling af reformudfordringer på tværs af EU-landene, så beslægtede ud-
3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 174: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. oktober 2017, fra finansministeren
fordringer adresseres med anbefalinger af samme karakter og implemente-
ringen af reformer som opfølgning på anbefalinger vurderes ens på tværs af
landene.
Der kan opstå udfordringer ved behandling af anbefalinger og analyser af
mere politisk karakter, herunder anbefalinger og analyser der vedrører
spørgsmål om retssikkerhed og -institutioner.
Rollen for anbefalingerne til euroområdet som helhed og hvorvidt disse
generelt bør fylde mere i det europæiske semester.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet høres ikke om evalueringen af det europæiske semester 2017.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Evalueringen af det europæiske semester har ikke i sig selv samfundsøkonomiske,
erhvervsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser.
Det europæiske semester og den fremadrettede udvikling heraf kan påvirke EU-
landenes arbejde med økonomiske reformer, der bidrager til sikring af holdbare
offentlige finanser samt velfungerende økonomier i landene og generelt understøt-
ter vækst og beskæftigelse i EU og i Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generelt en positiv vurdering af gennemførelsen af det europæiske
semester 2017. Der ventes også generel enighed om det løbende arbejde med
yderligere at forbedre semestret ift. at styrke reformgennemførelsen.
Flere EU-lande lægger vægt på at styrke den løbende opfølgning på landenes re-
formindsats og implementering af landespecifikke anbefalinger, herunder gennem
drøftelser af landenes fremskridt med reformer i Rådet mhp. udveksling af idéer
og erfaringer. Flere lande lægger i den forbindelse vægt på rettidig offentliggørelse
af Kommissionens analyser og landeanbefalinger.
Flere lande lægger endvidere vægt på, at arbejdet med at sikre nationalt ejerskab af
Kommissionens anbefalinger og analyser fortsættes, herunder gennem løbende
dialog mellem EU-landene og Kommissionen om udfordringer og reformbehov i
de enkelte EU-lande.
4
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 174: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. oktober 2017, fra finansministeren
Nogle lande ser endvidere gerne en øget transparens og konsistens i Kommissio-
nens anbefalinger og vurderinger af reformer på tværs af landene.
Nogle lande ønsker at anbefalingerne til euroområdet som helhed får en mere
central rolle i det europæiske semester og dermed i højere grad afspejles i de lan-
despecifikke anbefalinger til eurolandene. Andre mener, at det er anbefalingerne til
de enkelte EU-lande og EU-landenes nationale økonomiske politik, der er centralt
i det europæiske semester, og at dette ikke må stå i skyggen af overordnede anbe-
falinger til euroområdet som helhed.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen deler den generelle positive vurdering af gennemførelsen af det euro-
pæiske semester 2017.
Det er en central dansk prioritet, at implementeringen af EU’s landespecifikke
anbefalinger styrkes for dermed at styrke potentialet for produktivitet, beskæfti-
gelse og vækst og for at gøre de europæiske økonomier mere robuste overfor nye
kriser og ubalancer. Regeringen kan derfor generelt støtte tiltag under det europæ-
iske semester, der styrker EU-landenes gennemførelse af reformer på linje med de
landespecifikke anbefalinger, herunder drøftelser af landenes fremskridt med re-
former i Rådet mhp. udveksling af idéer og erfaringer.
Fsva. anbefalingerne til euroområdet som helhed, lægges der fra dansk side vægt
på, at det europæiske semester fortsat skal være for alle EU-lande, og at anbefalin-
gerne til euroområdet som helhed ikke leder til en opsplitning af semesteret for
euro- og ikke-eurolande. Drøftelser, udveksling af idéer og erfaringer og kollegialt
pres angående økonomisk politik og strukturreformer er relevant for alle EU-
lande, ikke kun for eurolandene. Anbefalingerne til de enkelte eurolande kan der-
imod med fordel have stærkere fokus på reformer rettet mod en styrkelse af det
enkelte lands tilpasningsdygtighed til økonomiske stød.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
5