Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del Bilag 145
Offentligt
1774790_0001.png
Finansudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
30. juni 2017
Henvendelse fra Enok Kloster
Christine Antorini har anmodet om, at vedlagte henvendelse fra Enok Kloster,
Holmris.Designbrokers omdeles i udvalget.
Med venlig hilsen
Charlotte Friis,
Udvalgsassistent
1/3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 145: Henvendelse fra Enok Kloster, Holmris.Designbrokers
Hej Christine
Mange tak for en spændende eftermiddag og stor respekt for din iver for at
gøre noget for vores uddannelsesmiljøer og udnyttelse af den skjulte kapital,
der ligger i at optimere brug af rum.
Som vi talte om er vi som møbelleverandører til det offentlige engang imellem
udfordret, når vi skal byde ind på offentlige aftaler. Det er ikke fordi vi ikke har
prøvet det før, men fordi det ofte er et spørgsmål om pris (typisk i omegnen af
50 % af udbuddets vægtning) og når andre vægtningskriterier er svære at
evaluere på eller der ikke er stor forskel på (eksempelvis certificeringer), så
ender det ofte ud med, at prisen bliver den overskyggende faktor!
Skal vi bygge skoler for fremtiden er det vigtigt at der i disse udbud tages
højde for andre kriterier, som gør en positiv forskel for de studerende, som
skal skabe vores samfund fremadrettet.
Vi er overbevist om at de unge mennesker vi uddanner skal være innovati-
onsskabende og selvstændigt kan relatere sig til en verden i forandring.
Dette mener vi med fordel kan indarbejdes når vi leverer inventarløsninger, og
derfor arbejder vi eksempelvis meget med identitetsskabende miljøer, fordi
det er afgørende at rummet arbejder med læringen og ikke det modsatte.
Æstetik er noget som mange af os sætter pris på i hjemmet og som selvfølge-
lig også bør udgøre en naturlig del, når vi nytænker offentlige rum og når det
offentlige laver udbud, hvilket desværre ikke altid sker. Skoler er lang fra ens
og derfor er deres behov og ønsker det heller ikke.
Derfor spiller kompetent rådgivning og sparring med os som skal levere inven-
taret til skoler en afgørende rolle. Det er afgørende at vi har forståelse for den
kompleksitet, det er at lave rum for mennesker og ikke mindst at have det
sortiment, som opfylder de indretningsønsker fremtidens læringsrum kræver.
Det er jo interessant, at vi inviteres til at være med i udarbejdelsen af ekspe-
rimenterende innovations rum/områder og bidrager med viden om møbler, der
skal understøtte PULS (nyt svensk koncept, hvor bevægelse tænkes ind i
skoledagen) og Future Class Rum på UCC, mens denne eller tilsvarende
kompetencer ikke bliver efterspurgt i udbudsfasen og dermed ikke er et vægt-
ningskriterie.
På den nuværende SKI 03.13 møbelaftale, som benyttes af det offentlige, er
problemet, som også nævnt i artiklen, at de landsdækkende, og kompetence-
tunge leverandører, som bl.a os selv,pga- udbudsopbygningen ikke har kunne
få en plads på denne aftale.
2/3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 145: Henvendelse fra Enok Kloster, Holmris.Designbrokers
1774790_0003.png
Dette betyder, at de kompetencer og special sortiments inden for møbler, som
der gennem mange år har været investeret i fra både os leverandører, danske
producenter, og for brugerne, ikke er repræsenteret på delaftale 5, der netop
var tiltænkt denne type faglige leverandører, men i stedet er vundet af en type
af leverandører, der har deres ekspertise inden for i indretning af daginstituti-
oner og indskoling, i stedet for netop mellem og udskoling, hvor der sker en
rivende udvikling.
Vi har derfor prøvet at sætte fokus på ovenstående problematik i Udbudsme-
dia, således at vi alle ved fælles hjælp kan få skabt de bedst mulige rammer
for offentlige institutioner, der vil vinde ved at lave indkøb som understøtter
tænkning for rum.
Det ville glæde os og de offentlige institutioner
er vi overbevist om
hvis du
vil bringe vores budskab videre til andre, så der kan skabes en sund debat om
dette vigtige emne.
Nedenstående link til artikel i Udbudsmedia.
http://udbudsmedia.dk/index.php?option=com_acymailing&ctrl=archive&task=
view&mailid=100&key=RpT4wnlu&subid=7567-
ybbAeiV5Akv75x&tmpl=component
3/3