Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del Bilag 126
Offentligt
1766286_0001.png
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
9) Forberedelse af DER: Landespecifikke anbefalinger mv.
-
Godkendelse
KOM(2017)501-527
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
10) Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
-
Godkendelse
KOM(2017)268, KOM(2017)529-532
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
3
22
2
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
1766286_0003.png
Dagsordenspunkt 9:
KOM(2017)501-527
1. Resume
Forberedelse af DER: Landeanbefalinger mv.
Der skal på ECOFIN 16. juni opnås enighed om Rådets udtalelser om EU-landenes stabili-
tets- og konvergensprogrammer og nationale reformprogrammer for 2017 samt landespecifikke
anbefalinger.
Kommissionens udkast til landespecifikke anbefalinger afspejler de overordnede økonomisk-
politiske prioriteter for EU i 2017 som angivet i Kommissionens vækstundersøgelse af 16. no-
vember 2016 samt landespecifikke udfordringer identificeret i Kommissionens landerapporter af
22. februar 2017. Herudover afspejles Rådets anbefalinger til euroområdet som helhed for
2016, som blev vedtaget på ECOFIN 21. marts 2017, i de landespecifikke anbefalinger til de
enkelte eurolande. Landeanbefalingerne afspejler endvidere for 12 lande, i varierende grad, speci-
fikke behov for korrektion af makroøkonomiske ubalancer.
Kommissionen lægger for mange lande op til finanspolitiske anbefalinger om overholdelse af reg-
lerne i Stabilitets- og Vækstpagten. Flere lande anbefales produktivitetsforbedrende tiltag, her-
under reformer af produkt- og servicemarkederne og flere lande anbefales arbejdsmarkedsrefor-
mer. Der er endvidere et fokus på fremme af investeringer i anbefalingerne til flere lande.
Kommissionen foreslår én anbefaling til Danmark, som går på at øge konkurrencen i den inden-
landsk orienterede servicesektor.
2. Baggrund
EU-landene fremlægger hvert år senest i april stabilitets- eller konvergenspro-
grammer (SCP) og nationale reformprogrammer (NRP).
Stabilitets- og konvergensprogrammerne (programmer for henholdsvis eurolande
og ikke-eurolande) fremlægger det enkelte lands mål og økonomisk-politiske tiltag
vedr. udviklingen i de offentlige finanser på kort og mellemlang sigt samt mål for
finanspolitikkens langsigtede holdbarhed. Programmerne redegør for landenes
planer for overholdelse af reglerne i Stabilitets- og Vækstpagten, herunder efterle-
velse af eventuelle henstillinger om at bringe underskuddet under 3 pct. af BNP,
samt landenes fremskridt mod deres mellemfristede mål for den strukturelle saldo
(MTO). Ikke-eurolandene redegør desuden for deres penge- og valutakurspolitik.
De nationale reformprogrammer redegør dels for landenes opfølgning på
EU’s
landeanbefalinger fra 2016 dels for udviklingen i igangsatte og eventuelle nye tiltag
for at bidrage til opfyldelsen af Europa 2020-strategiens overordnede mål vedr.
beskæftigelse, forskning, innovation, energi, uddannelse og social inklusion.
Kommissionen offentliggør efterfølgende i maj sine udkast til Rådets landespeci-
fikke anbefalinger for 2017 og udtalelse om nationale reformprogrammer og lan-
denes stabilitets- og konvergensprogrammer. Kommissionens udkast til udtalelser
3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
1766286_0004.png
og anbefalinger er bl.a. baseret på landenes programmer og Kommissionens lan-
derapporter fra februar, herunder vurderingen af, hvorvidt landene oplever
makroøkonomiske ubalancer. Kommissionens udkast drøftes mhp. enighed på
ECOFIN 16. juni om rådsudtalelser og landeanbefalinger
1
. Herefter endosserer
DER landeanbefalingerne, hvorefter de vedtages formelt på ECOFIN 11. juli.
Vedtagelse af landeanbefalinger og udtalelser om landenes nationale reformpro-
grammer har hjemmel i traktatens artikel 121 stk. 2 og artikel 148, stk. 4. For så
vidt angår anbefalinger på baggrund af processen vedr. makroøkonomiske ubalan-
cer, har dette endvidere hjemmel i forordning 1176/2011. Vedtagelse af udtalelse
om stabilitets- og konvergensprogrammer har hjemmel i Stabilitets- og Vækstpag-
tens forordning 1466/97 som senest ændret ved forordning 1175/2011.
3. Formål og indhold
Kommissionen offentliggjorde 22. maj 2017 udkast til Rådets landeanbefalinger
for 2017 og Rådets udtalelser om landenes stabilitets- og konvergensprogrammer
og nationale reformprogrammer for 2017
2
.
Kommissionens udkast til landespecifikke anbefalinger afspejler de enkelte EU-
landes specifikke udfordringer identificeret i Kommissionens landerapporter for
2017 (offentliggjort 22. februar 2017) samt de overordnede økonomisk-politiske
prioriter for EU i 2017 som fremført i den årlige vækstundersøgelse 2017 (offent-
liggjort 16. november 2016) om fremme af investeringer, gennemførelse af struk-
turreformer og ansvarlig finanspolitik. Herudover afspejles Rådets anbefalinger til
euroområdet som helhed for 2017 (vedtaget på ECOFIN 21. marts 2017) i lande-
anbefalingerne til de enkelte eurolande. Landeanbefalingerne afspejler endvidere
for 12 lande, i varierende grad, specifikke behov for korrektion af makroøkono-
miske ubalancer. Kommissionen har vurderet, at der eksisterer
alvorlige
ubalancer i
seks af de 12 lande med makroøkonomiske ubalancer (Bulgarien, Frankrig, Kroa-
tien, Italien, Portugal og Cypern). Kommissionen annoncerede i februar, at den
ville vurdere ambitionsniveauet af Italiens, Cyperns og Portugals nationale re-
formprogrammer og på den baggrund vurdere, om der skulle tages yderligere
skridt under makroubalanceprocedurens korrigerende arm overfor de tre lande.
Efter en vurdering af de tre landes programmer har Kommissionen nu konklude-
ret, at der ikke er behov for en yderligere skærpelse af makroubalanceproceduren i
de tre lande.
Se
bilag 1
for overblik og kategorisering af Kommissionens anbefalinger til de en-
kelte lande,
bilag 2
for kategoriseringen af makroubalancer i EU-landene samt
bilag
3
for en redegørelse for Kommissionens udkast til landespecifikke anbefalinger.
Kommissionen lægger for mange lande op til anbefalinger til finanspolitikken. For
Belgien, Irland, Italien, Ungarn, Polen, Portugal, Slovenien, Slovakiet, Storbritan-
1
2
Anbefalinger og udtalelser vedr. arbejdsmarkeds- og socialpolitik drøftes mhp. enighed i EPSCO 15.-16. juni 2017.
Kommissionen har offentliggjort udkast til anbefalinger og programudtalelser for alle EU-lande på nær Grækenland, der
som programland ikke er underlagt processerne under det europæiske semester.
4
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
1766286_0005.png
nien, Rumænien, Letland, Østrig, Finland, Estland, Cypern, Kroatien og Litauen
som er i den
forebyggende
del af Stabilitets- og Vækstpagten og endnu ikke lever op
til deres mellemfristede mål for struktursaldoen, lægges der op til anbefalinger om
strukturelle budgetforbedringer
3
. For Spanien og Frankrig, der er underlagt den
korrigerede
del af Stabilitets- og Vækstpagten, afspejler anbefalingerne behovet for
at overholde bestemmelserne i proceduren for uforholdsmæssigt store underskud.
Flere lande anbefales endvidere at tage hensyn til både at understøtte den igang-
værende genopretning og til at sikre finanspolitisk holdbarhed i tilrettelæggelsen af
finanspolitikken. Der er i anbefalingerne til Kroatien, Litauen, Luxembourg, Por-
tugal, Polen, Slovenien og Østrig også et fokus på at effektivisere og/eller styrke
holdbarheden af pensionssystemerne. Nogle anbefalinger har fokus på at styrke de
finanspolitiske rammer eller kontrollen med offentlige udgifter, herunder anbefa-
linger til Belgien, Kroatien, Portugal, Frankrig og Spanien. Tyskland og Nederlan-
dene anbefales at benytte finanspolitikken til at understøtte den indenlandske ef-
terspørgsel. Tyskland anbefales endvidere at fremme offentlige investeringer, sær-
ligt i infrastruktur, uddannelse og forskning. Bulgarien, Tjekkiet, Danmark, Lu-
xembourg, Malta og Sverige modtager ikke direkte anbefalinger til finanspolitik-
ken. Se endvidere
bilag 4
for en oversigt over Kommissionens udkast til finanspo-
litiske anbefalinger.
Mange lande modtager også anbefalinger til reformer der vedrører arbejdsmarke-
det, uddannelse og socialpolitik. Anbefalingerne er af forskellig karakter, men sig-
ter overordnet på at nedbringe ledighed, øge beskæftigelsen og sikre robuste og
inklusive arbejdsmarkeder og sociale politikker. Anbefalingerne går bl.a. på at be-
kæmpe arbejdsmarkedssegmentering og øge effektiviteten af den aktive arbejds-
markedspolitik, herunder i Belgien, Bulgarien, Irland, Italien, Litauen, Ungarn,
Portugal og Rumænien. Der er i flere anbefalinger også et fokus på tiltag, der kan
styrke integrationen af udsatte grupper på arbejdsmarkedet, herunder i Tyskland,
Nederlandene, Tjekkiet, Østrig, Frankrig og Finland. Flere lande modtager anbe-
falinger om at styrke social inklusion, herunder i form af anbefalinger om at for-
bedre uddannelsesmuligheder for udsatte grupper, sikre bedre adgang til børne-
pasning samt sikre ligeløn. Det er bl.a. tilfældet i Østrig, Bulgarien, Estland, Spani-
en, Ungarn, Rumænien, Slovakiet og Italien. Flere lande modtager også anbefalin-
ger relateret til uddannelse og opkvalificering af arbejdsstyrken, herunder i Østrig,
Belgien, Bulgarien, Spanien, Frankrig, Litauen, Kroatien, Rumænien, Slovakiet og
Storbritannien. Der er bl.a. tale om anbefalinger om at øge uddannelsernes er-
hvervsrelevans, udjævne regionale forskelle i uddannelsernes kvalitet og forbedre
mulighederne for adgang til grund- og efteruddannelse.
Flere anbefalinger har fokus på at forbedre investeringsklimaet. Der lægges for
nogle lande bl.a. op til anbefalinger vedrørende den
finansielle sektor.
Det drejer sig
bl.a. om anbefalinger om at adressere høje beholdninger af misligholdte lån (hvil-
ket ellers kan hæmme kreditgivningen til nye investeringer) i Bulgarien, Irland,
Italien, Cypern, Portugal og Slovenien, samt anbefalinger om at forbedre virk-
Kommissionens udkast til anbefalinger er baseret på, at Kroatien, Portugal og UK får deres henstillinger under Stabilitets-
og Væktspagten ophævet i løbet af 2017, hvorefter de vil være underlagt reglerne i den forebyggende del af pagten.
3
5
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
1766286_0006.png
somhedernes adgang til finansiering i Cypern, Portugal og Slovenien. Endvidere
har flere anbefalinger et fokus på at forbedre det overordnede
erhvervsklima.
Det er
bl.a. anbefalinger, der fokuserer på effektivisering af juridiske systemer i Cypern,
Kroatien, Italien og Slovakiet, samt anbefalinger om bekæmpelse af korruption i
Rumænien, Italien, Tjekkiet og Slovakiet. Flere lande anbefales endvidere at for-
bedre den offentlige administration, herunder Cypern, Tjekkiet, Kroatien, Italien,
Letland og Slovakiet.
Flere anbefalinger har også fokus på at styrke produktiviteten, herunder gennem
reformer af produkt- og servicemarkeder. Til flere lande lægges der op til anbefa-
linger om at øge konkurrencen på service- og/eller produktmarkederne, herunder
i Østrig, Belgien, Tyskland, Danmark, Spanien, Finland, Frankrig, Italien, Portu-
gal, Slovenien, Slovakiet, Ungarn og Luxembourg. Der er bl.a. tale om anbefalin-
ger, der fokuserer på deregulering og nedbringelse af administrative byrder for
virksomhederne.
Udkast til Rådets anbefaling til Danmark
Kommissionen lægger op til, at Danmark i år får én anbefaling, der indebærer, at
Danmark for 2017-2018 anbefales:
1. At fremme konkurrence i den indenlandsk orienterede servicesektor.
Anbefalingen ligger i forlængelse af sidste års anbefalinger om at styrke produkti-
viteten, herunder gennem øget konkurrence i den indenlandsk orienterede ser-
vicesektor. Kommissionen lægger i modsætning til tidligere år ikke op til en speci-
fik finanspolitisk anbefaling til Danmark.
Udkast til Rådets udtalelse vedr. Danmarks konvergensprogram
ECOFIN ventes på baggrund af Kommissionens udkast at vedtage en udtalelse
om det danske nationale reformprogram og konvergensprogram, der blandt andet
lægger vægt på følgende:
Danmark er i den forebyggende del af Stabilitets- og Vækstpagten. I kon-
vergensprogrammet for 2017 ventes et faktisk offentligt underskud på 0,9
pct. af BNP i 2017, ligesom det danske mellemfristede budgetmål (MTO)
en struktursaldo på -�½ pct. af BNP
ventes efterlevet i hele programpe-
rioden frem til 2019. I konvergensprogrammet ventes den offentlige gæld
reduceret til 37,0 pct. af BNP i 2017 og yderligere til 33,9 pct. af BNP i
2020. De makroøkonomiske antagelser lagt til grund for disse budgetmæs-
sige fremskrivninger er plausible. Kommissionen forventer i sin forårs-
prognose, at underskuddet på den strukturelle saldo i Danmark vil være på
0,4 pct. i 2017 og 0,1 pct. i 2018, hvilket generelt er i overensstemmelse
med målet i konvergensprogrammet og over det mellemfristede budget-
mål. Det vurderes samlet set, at finanspolitikken i Danmark ventes at være
i overensstemmelse med bestemmelserne i Stabilitets- og Vækstpagten i
2017 og 2018.
6
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
Det er en forudsætning for holdbar vækst i Danmark at sikre arbejdsud-
buddet, herunder i takt med at befolkningen aldres. En række væsentlige
arbejdsmarkedsreformer gennemført de seneste år har til formål at øge in-
citamenterne til at tage et arbejde og forbedre effektiviteten af den aktive
arbejdsmarkedspolitik. Disse reformer kan bidrage til dels at nå Danmarks
Europa 2020-beskæftigelsesmål, dels til holdbarheden af den danske vel-
færdsmodel og dels til at adressere den begyndende mangel på arbejdskraft
inden for visse faggrupper. Reformerne, der har til formål at øge optaget
på og gennemførelsen af erhvervsuddannelserne, samt trepartsaftalen om
at øge antallet af praktikpladser, ventes at øge udbuddet af faglært arbejds-
kraft. Det nationale Europa 2020-mål for social inklusion om at reducere
antallet af personer i hustande med lav beskæftigelse er derimod langt fra
opfyldt. Arbejdsmarkedsinklusion og forbedret beskæftigelsesegnethed for
udsatte grupper er fortsat en udfordring. Det gælder især personer med
indvandrerbaggrund, herunder dem, der har været længere tid i Danmark,
delvist på grund af deres lavere uddannelsesresultater sammenlignet med
indfødte danskere. Gabet består også i anden generation. De jobrelaterede
integrationstiltag, der blev aftalt i forbindelse med trepartsdrøftelserne i
2016 kan forbedre situationen for nyligt ankomne flygtninge og migranter.
Der er dog behov for yderligere initiativer mhp. at inkludere andre margi-
naliserede grupper, så som lavtuddannede unge og ældre, mere effektivt på
arbejdsmarkedet.
Høj produktivitetsvækst er afgørende for at understøtte økonomisk vækst,
fastholde det relativt høje velfærdsniveau og samtidig sikre Danmarks
langsigtede konkurrenceevne. Selvom Danmarks produktivitetsniveau er
højt sammenlignet med andre EU-lande, har produktivitetsvæksten i læn-
gere tid været nedadgående. Det gælder ikke mindst for de indenlandsk
orienterede dele af servicesektoren. Danmark har gennemført flere refor-
mer de seneste år for at adressere problemet, men produktivitetsvæksten er
fortsat lav som følge af manglende konkurrence i nogle dele af servicesek-
toren. Der eksisterer fortsat konkurrencehæmmende restriktioner indenfor
bl.a. engroshandel og transportservice.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke høres om de landespecifikke anbefalinger.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser. EU-landenes implemente-
ring af national økonomisk politik i lyset af Rådets anbefalinger på baggrund af
EU-landenes stabilitets- og konvergensprogrammer og nationale reformpro-
7
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
grammer ventes at have positive samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske
konsekvenser, i det omfang implementeringen bidrager til at understøtte makro-
økonomisk stabilitet, og reformer rettet mod velfungerende arbejds-, produkt- og
servicemarkeder styrker potentialet for vækst og beskæftigelse i EU-landene.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel enighed om udtalelser om landenes programmer og landespe-
cifikke anbefalinger på linje med de foreliggende udkast fra Kommissionen.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side noterer man sig Kommissionens udkast til Rådets udtalelser og
anbefaling til Danmark. Udkastet til anbefalingen ligger på linje med regeringens
politik.
Fra dansk side støttes overordnet implementeringen af EU’s landespecifikke an-
befalinger på tværs af EU-landene for at styrke potentialet for vækst, produktivitet
og beskæftigelse og for at sikre de europæiske økonomier mod nye kriser og uba-
lancer.
Fra dansk side er man generelt enig i Kommissionens udkast til Rådets udtalelser
og anbefalinger til de øvrige EU-lande og kan tilslutte sig den enighed, som måtte
kunne opnås i Rådet på dette grundlag.
Fra dansk side finder man, at de finanspolitiske anbefalinger bør rette sig mod
konsistent efterlevelse af kravene under Stabilitets- og Vækstpagten uden at ændre
på den eksisterende passende balance mellem stabilisering og holdbarhed i regler-
ne, og at eventuelle anbefalinger inden for disse rammer bør være afpasset med
landenes egne konjunktursituationer.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
For indholdet af Danmarks NRP og KP henvises til de konkrete programmer
oversendt til udvalget af 27. april 2017 samt fælles samråd med Folketingets Fi-
nansudvalg 5. april 2017.
8
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
1766286_0009.png
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
1766286_0010.png
Bilag 2
Kategorisering af ubalancer i EU-landene
EU-lande med makroøkonomiske ubalancer, februar 2017
Lande
Bulgarien
Kategorisering
Alvorlige ubalancer
Beskrivelse af ubalancer
Sårbar finansiel sektor samt høj gældsætning hos
private virksomheder. Lav beskæftigelsesniveau og høj
langtidsledighed.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Banksek-
tor udfordret af en stor andel misligholdte lån
Høj offentlig gæld, faldende produktivitetsvækst og
svækket konkurrenceevne.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland samt en
banksektor tynget af misligholdte lån.
Høj offentlig gæld, svag udvikling i produktivitet og
konkurrenceevne samt høj langtidsledighed. Banksek-
tor tynget af misligholdte lån.
Cypern
Alvorlige ubalancer
Frankrig
Alvorlige ubalancer
Irland
Ubalancer
Italien
Alvorlige ubalancer
Kroatien
Alvorlige ubalancer
Høj offentlig og privat gæld til ind og udland samt høj
ledighed. Mange misligholdte lån og svag indtjening i
banksektoren.
Stort og vedvarende overskud på betalingsbalancen og
høj gældssætning i husholdningerne.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Banksek-
tor udfordret af en stor andel misligholdte lån. Stigende
arbejdsløshed og svag udvikling i produktiviteten.
Svag banksektor og mange finanspolitiske risici. Høj
gældsætning i private virksomheder.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Høj
arbejdsløshed.
Høj og voksende gæld blandt husholdningerne. Mang-
lende korrektion af huspriser, der fortsat stiger fra et i
forvejen højt niveau.
Højt og vedvarende overskud på betalingsbalancen
som følge af høj opsparing og lavt investeringsniveau i
den private og offentlige sektor, hvilket svækker
vækstpotentialet og øger afhængigheden af uden-
landsk efterspørgsel.
Nederlandene
Ubalancer
Portugal
Alvorlige ubalancer
Slovenien
Ubalancer
Spanien
Ubalancer
Sverige
Ubalancer
Tyskland
Ubalancer
10
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
1766286_0011.png
Bilag 3
Kommissionens udkast til landespecifikke anbefalinger
4
Belgien:
1. Belgien anbefales at føre finanspolitik i overensstemmelse med bestemmelser-
ne i Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del, hvilket kræver en budget-
forbedring i 2018. I tilrettelæggelsen af finanspolitikken bør der både tages
hensyn til at understøtte den igangværende genopretning og til at sikre finans-
politisk holdbarhed. Belgien bør sikre enighed om en forpligtende fordeling af
finanspolitiske mål på tværs af alle niveauer i den offentlige sektor, samt sikre
en uafhængig overvågning af finanspolitikken. Belgien anbefales at fjerne for-
vridende skatter og forbedre sammensætningen af de offentlige udgifter, så
der skabes rum til investeringer i infrastruktur.
2. Belgien anbefales at sikre, at udsatte grupper, herunder personer med indvan-
drerbaggrund, har lige så god adgang til uddannelse og arbejdsmarkedet som
øvrige samfundsgrupper.
3. Belgien anbefales at fremme investeringer i vidensbaseret kapital, herunder
særligt mhp. at fremme digitalisering og innovation. Belgien anbefales endvi-
dere, at styrke konkurrencen i service- og detailsektoren samt liberalisere net-
værksindustrierne.
Bulgarien:
1. Bulgarien anbefales at styrke skatteopkrævningen og -regelefterlevelsen. Bul-
garien bør styrke håndhævelsen af regler til bekæmpelse af skyggeøkonomi,
herunder sort arbejde.
2. Bulgarien anbefales at følge op på stresstest og screeningsøvelser i den finan-
sielle sektor, herunder fsva. genforsikringskontrakter og aktiver, der er svære
at værdisætte. Bulgarien anbefales endvidere at styrke tilsynet med den finan-
sielle sektor i tæt samarbejde med europæiske myndigheder. Yderligere anbe-
fales det, at Bulgarien reducerer andelen af misligholdte lån, herunder ved at
reformere insolvenslovgivningen og styrke sekundære markeder for mislig-
holdte lån.
3. Bulgarien anbefales at målrette den aktive arbejdsmarkedspolitik og integrere
den mere effektivt med systemer for offentlig understøttelse. Det anbefales
yderligere at styrke kvaliteten af uddannelser for udsatte grupper, herunder
romaer, samt forbedre sundhedsforsikringens dækningsgrad, reducere korrup-
tion i sundhedssektoren og adressere mangel på faglige kompetence i sund-
hedspersonalet. Det anbefales endvidere at etablere retningslinjer og transpa-
rente kriterier for fastsættelse af minimumsløn i samarbejde med arbejdsmar-
kedets parter.
4. Desuden anbefales Bulgarien at sikre en effektiv implementering af den natio-
nale strategi for offentlige indkøb.
4
Kommissionen har offentliggjort udkast til anbefalinger og programudtalelser for alle EU-lande på nær Grækenland, der
som programland ikke er underlag processerne under det europæiske semester.
11
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
Cypern:
1. Cypern anbefales at føre finanspolitik i overensstemmelse med bestemmelser-
ne i Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del, hvilket kræver overholdel-
se af det mellemfristede budgetmål i 2018. Inden udgangen af 2017 bør Cy-
pern implementere reformer, der øger effektiviteten i den offentlige sektor,
herunder fsva. den offentlige administration.
2. Cypern anbefales at effektivisere det juridiske system ved at modernisere civil-
retslige procedurer samt øge domstolenes specialisering. Derudover anbefales
Cypern at fjerne hindringerne for en fuld implementering af reglerne for be-
handling af insolvens samt at sikre pålidelige og hurtige procedurer for udste-
delse af skøder og overførsel af ejerskab til fast ejendom.
3. Cypern anbefales at fremme reduktionen af bankernes andel af misligholdte
lån, herunder ved at sætte tidsforpligtende målsætninger for bankerne og sikre
et funktionsdygtigt sekundært markeder for misligholdte lån. Desuden bør
Cypern integrere og styrke tilsynet af forsikrings- og pensionsselskaber.
4. Cypern anbefales at implementere handlingsplanen for vækst, med særligt
fokus på at fremskynde investeringer samt forbedret adgang til finansiering.
Derudover bør Cypern fortsætte implementeringen af sin privatiseringsplan.
5. Cypern anbefales at gennemføre reformer, der styrker den offentlige
arbejdsformidling og forbedrer kvaliteten af den aktive arbejdsmarkedspolitik.
Derudover anbefales Cypern at færdiggøre reformen af uddannelsessystemet,
herunder ved at forbedre uddannelsernes match med efterspørgslens på
arbedjsmarkedet og kvaliteten af uddannelsernes faglighed. Ydermere
anbefales Cypern at vedtage en ny hospitalsreform og universel
sundhedsforsikring.
Danmark:
1. Danmark anbefales at fremme konkurrence i den indenlandsk orienterede
servicesektor.
Estland:
1. Estland anbefales at føre finanspolitik i overensstemmelse med bestemmel-
serne i Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del, hvilket kræver overhol-
delse af det mellemfristede budgetmål i 2018. Estland anbefales endvidere at
sikre øget tilstrækkelighed af det sociale sikkerhedsnet samt øge ligestilling på
arbejdsmarkedet, herunder ved at sikre transparens om lønninger og revurdere
barselsystemet.
2. Estland anbefales at fremme private investeringer i forskning, teknologi og
innovation, herunder ved at styrke samarbejdet mellem den akademiske ver-
den og erhvervslivet.
Finland:
1. Finland anbefales at føre finanspolitik i overensstemmelse med Stabilitets- og
Vækstpagtens forebyggende del, hvilket kræver overholdelse af det mellemfri-
stede budget mål i 2018, dog under hensyntagen til de midlertidige afvigelser
fra målet, som der er givet tilladelse til på baggrund af uforudsete hændelser,
12
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
strukturreformer og investeringer. Det anbefales endvidere at gennemføre
planlagte reformer, der tilsigter at øge omkostningseffektiviteten i social- og
sundhedssystemerne.
2. Finland anbefales i samarbejde med arbejdsmarkedets parter at fremme en
lønudvikling i overensstemmelse med produktivitetsudviklingen. Finland an-
befales endvidere at øge incitamenterne til at arbejde og sikre en målrettet ak-
tiv arbejdsmarkedspolitik.
3. Finland anbefales at fortsætte arbejdet med at styrke de reguleringsmæssige
rammer og reducere administrative byrder for at øge konkurrencen i service-
sektoren og fremme investeringer.
Frankrig:
1. Frankrig anbefales at efterleve Rådets henstilling af 10. marts 2015 under pro-
ceduren for uforholdsmæssigt store underskud. Frankrig bør efterfølgende fø-
re finanspolitik i overensstemmelse med bestemmelserne i Stabilitets- og
Vækstpagtens forebyggende del, hvilket kræver en budgetforbedring i 2018. I
tilrettelæggelsen af finanspolitikken bør der både tages hensyn til at understøt-
te den igangværende genopretning og til at sikre finanspolitisk holdbarhed.
Desuden anbefales Frankrig at foretage et eftersyn af offentlige udgifter mhp.
at identificere budgetforbedringer.
2. Frankrig anbefales at konsolidere iværksatte tiltag til at reducere arbejdskrafts-
omkostninger på budgetneutral vis for at maksimere disses effekt på beskæfti-
gelse og investeringer. Desuden anbefales Frankrig at øge skattebasen og
implementere den planlagte reduktion i selskabsskatten.
3. Frankrig anbefales at forbedre jobsøgendes adgang til arbejdsmarkedet ,
herunder særligt lavtuddannede og personer med indvandrerbaggrund, bl.a.
ved at forbedre erhvervsuddannelserne. Desuden bør Frankrig sikre at
udviklingen i minimumslønningerne sker i overensstemmelse med jobskabelse
og konkurrenceevne.
4. Frankrig anbefales at reducere reguleringsmæssige byrder for virksomheder
ved at fremme sit allerede iværksatte forenklingsprogram. Det anbefales at
Frankrig fortsat øger konkurrencen i servicesektoren. Desuden anbefales
Frankrig at simplificere og effektivisere offentlige innovationsstøtteordninger.
Ungarn:
1. Ungarn anbefales at føre finanspolitik i overensstemmelse med bestemmelser-
ne i Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del, hvilket kræver en budget-
forbedring i 2018. I tilrettelæggelsen af finanspolitikken bør der både tages
hensyn til at understøtte den igangværende genopretning og til at sikre finans-
politisk holdbarhed.
2. Ungarn anbefales at reducere skattekilen for lavindkomstgrupper og fjerne
forvridende sektorspecifikke skatter. Ydermere bør Ungarn fremmes transpa-
rens og konkurrence i procedurerene for offentlige indkøb. Derudover bør
Ungarn øge forudsigeligheden af den offentlige regulering samt styrke konkur-
rencen i servicesektoren, herunder særligt i detailsektoren.
13
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
3. Ungarn anbefales at målrette den offentlige beskæftigelsesindsats til personer,
der er længst væk fra arbejdsmarkedet samt styrke den aktive arbejdsmarkeds-
politik. Ydermere anbefales Ungarn at forbedre uddannelsessystemet og øge
udsatte gruppers deltagelse i grunduddannelse. Desuden anbefales Ungarn at
forbedre tilstrækkeligheden og dækningsgraden af sociale ydelser.
Irland:
1. Irland anbefales at føre finanspolitik i overensstemmelse med bestemmelserne
i Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del, hvilket kræver en budgetfor-
bedring i 2018. Irland bør desuden anvende ekstraordinære indtægter ved fx
salg af aktiver til at fremskynde gældsreduktion. Irland bør reducere antallet af
skattefradrag og -rabatter og udvide skattebasen.
2. Irland anbefales at målrette de offentlige udgifter ved at prioritere offentlige
investeringer i transport, vandforsyning og innovation målrettet særligt små og
mellemstore virksomheder. Irland bør styrke den sociale infrastruktur, herun-
der socialt boligbyggeri og børnepasning. Irland anbefales at introducere en
samlet pakke vedr. aktiveringspolitik for at øge beskæftigelsen blandt ufaglærte
og i hustande med lav beskæftigelsesgrad.
3. Irland anbefales at sikre en mere varig reduktion i andelen af bankernes mis-
ligholdte lån, herunder gennem strategier for gældsnedskrivninger i levedygtige
virksomheder og husholdninger.
Italien:
1. Italien anbefales at føre finanspolitik i overensstemmelse med bestemmelserne
i Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del, hvilket kræver en budgetfor-
bedring i 2018. I tilrettelæggelsen af finanspolitikken bør der både tages hen-
syn til at understøtte den igangværende genopretning og til at sikre finanspoli-
tisk holdbarhed. Italien anbefales at flytte skattebyrden fra produktionsfakto-
rer til kilder mindre skadelige for væksten på en provenuneutral måde, herun-
der ved at begrænse brugen af visse typer skattefradrag og -rabatter.
Derudover anbefales Italien at udvide brugen af obligatorisk elektronisk
fakturering og betaling.
2. Italien anbefales at reducere sagsbehandlingstiderne ved civile domstole ved at
effektivisere sagsbehandlingen samt nye regler, der skal sikre disciplin i
procedurene. Desuden anbefales Italien at styrke bekæmpelsen af korruption.
Endvidere anbefales Italien at reformere reglerne for ansættelser i den
offentlige sektor samt forbedre effektiviteten af offentlige selskaber. Samtidig
bør Italien fortsætte med at fremme konkurrencen i erhvervslivet.
3. Italien anbefales at reducere bankernes andel af misligholdte lån samt øge til-
skyndelsen til omstrukturering, særligt i banker underlagt nationale myndighe-
ders tilsyn. Italien anbefales at iværksætte et omfattende eftersyn af insolvens-
reguleringen og tilsynspraksis.
4. Italien anbefales i samarbejde med arbejdsmarkedets parter at fremme, at
overenskomstforhandlinger og -aftaler tager højde for lokale forhold. Desu-
den bør Italien sikre en effektiv aktiv arbejdsmarkedspolitik samt øge tilskyn-
14
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
delsen til at arbejde blandt kvinder. Ydermere bør Italien rationalisere sociale
ydelser samt forbedre disses sammensætning.
Kroatien:
1. Kroatien anbefales at føre finanspolitik i overensstemmelse med bestemmel-
serne i Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del, hvilket kræver overhol-
delse af det mellemfristede budgetmål i 2018. Inden september 2017 bør Kro-
atien styrke budgetplanlægningen og rammerne for den langsigtede budget-
planlægning, herunder ved at styrke den finanspolitiske kommissions uaf-
hængighed og mandat. Det anbefales, at Kroatien fremmer introduktionen af
det værdibaserede ejendomsskattesystem. Yderligere anbefales det, at Kroatien
forbedrer rammerne for den offentlige gældsforvaltning, bl.a. ved at sikre årli-
ge opdateringer af gældsforvaltningsstrategier.
2. Kroatien anbefales at fremme en senere tilbagetrækningsalder samt tilpasse
pensionsregler og -praksis i specifikke brancher til de generelle regler. Endvi-
dere anbefales det at effektivisere systemet for sociale ydelser, herunder ved at
styrke koordineringen af de sociale ydelser samt sikre transparens i udbuddet
af ydelser.
3. Kroatien anbefales at forbedre voksenuddannelserne, særligt for ældre perso-
ner, ufaglærte og langtidsledige. Desuden bør Kroatien fremme den planlagte
reform af uddannelsessystemet.
4. Kroatien anbefales at sikre en klarere kompetencefordeling i den offentlige
administration. Samtidig anbefales det at reducere regionale forskelle i den of-
fentlige service. Kroatien anbefales i samarbejde med arbejdsmarkedets parter
at harmonisere overenskomstprocesserne i den offentlige sektor.
5. Kroatien anbefales at accelerere frasalget af statsejede virksomheder og aktiver
og forbedre styring og ledelse af offentlige virksomheder. Desuden anbefales
Kroatien at reducere reguleringsmæssige og administrative byrder for er-
hvervslivet. Kroatien anbefales at forbedre kvaliteten og effektiviteten af dom-
stolene særligt ved at reducere sagsbehandlingstiderne for civile og erhvervs-
retslige sager.
Letland:
1. Letland anbefales at føre finanspolitik i overensstemmelse med bestemmel-
serne i Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del, hvilket kræver overhol-
delse af det mellemfristede budgetmål i 2018, dog under hensyntagen til de
midlertidige afvigelser fra målet, som der er givet tilladelse til på baggrund af
strukturreformer og pensionsreformer. Det anbefales at Letland flytter bes-
skatning af lavindkomstgrupper over på andre skattekilder, der har mindre ne-
gativ virkning på væksten, samt at forbedre efterlevelse af skattereglerne.
2. Letland anbefales at øge tilstrækkeligheden af det sociale sikkerhedsnet. End-
videre anbefales arbejdstyrken opkvalificeret ved at styrke erhvervsuddannel-
serne. Derudover anbefales det, at Letland omkostningseffektiviserer sund-
hedssystemet, herunder ved at reducere korruptionen og lange ventetider.
3. Letland anbefales at styrke den offentlige sektors effektivitet og pålidelighed
ved at mindske bureaukrati og styrke procedurerne for håndtering af offentligt
15
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
ansattes interessekonflikter, herunder i forbindelse med behandling af insol-
vens.
Litauen:
1. Litauen anbefales at føre finanspolitik i overensstemmelse med Stabilitets- og
Vækstpagtens forebyggende del, hvilket kræver overholdelse af det mellemfri-
stede budget mål i 2018, dog under hensyntagen til de midlertidige afvigelser
fra målet, som der er givet tilladelse til på baggrund af pensionsreformer og
strukturreformer. Litauen anbefales endvidere at styrke efterlevelsen af skatte-
reglerne samt på vækstvenlig vis sikre en bredere skattebase. Litauen anbefales
desuden at håndtere udfordringer relateret til holdbarheden af pensionssyste-
met på mellemlang sigt.
2. Litauen anbefales vha. aktiv arbejdsmarkedspolitik og efteruddannelse at
adressere mangel på visse kvalifikationer i arbejdsstyrken, samt styrke uddan-
nelsesresultaterne ved at indføre incitamenter til højere kvalitet i undervisnin-
gen. Endvidere anbefales det at øge effektiviteten i sundhedssystemet ved at
styrke den ambulante behandling og sygdomsforebyggelsen, samt sikre at
sundhedsydelser udbydes til overkommelige priser og at det sociale sikker-
hedsnet er tilstrækkeligt.
3. Litauen anbefales at iværksætte tiltag til at styrke produktiviteten, herunder
ved at styrke effektiviteten og kvaliteten af offentlige investeringer.
Luxembourg:
1. Luxembourg anbefales at styrke diversificeringen af økonomien, herunder ved
at fjerne barrierer for investeringer og innovation. Endvidere anbefales det at
fjerne reguleringsmæssige restriktioner i servicesektoren.
2. Luxembourg anbefales at sikre den langsigtede holdbarhed af pensionssyste-
met, begrænse muligheden for tidlig tilbagetrækning og øge beskæftigelsen
blandt ældre.
Malta:
1. Malta anbefales at udvide omfanget af den igangværende budgetanalyse til at
dække den offentlige sektor bredere, samt introducere resultatbaseret offent-
ligt forbrug.
2. Malta anbefales at sikre et effektivt tilsyn af finansielle institutioner, der opere-
rer internationalt, i samarbejde med de lande, hvor institutionerne opererer.
Nederlandene:
1. Nederlandene anbefales at benytte finanspolitikken til at understøtte den in-
denlandske efterspørgsel, herunder investeringer i forskning. Det anbefales
desuden at reducere de tilbageværende forvridninger på boligmarkedet og
gælds-favoriseringen for husholdninger, navnlig ved udfasning af skattefradrag
på renteudgifter.
2. Nederlandene anbefales at fjerne tilbageværende barrierer for virksomheders
fastansættelse af medarbejdere. Nederlandene anbefales endvidere, at adresse-
re den store stigning i selvstændige erhvervsdrivende uden ansatte, herunder
16
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
ved at reducere forvridende skatter, der favoriserer selvstændige erhvervsdri-
vende, uden at det går ud over iværksætteri. Nederlandene anbefales at gøre
pensionssystemet mere transparent, mere retfærdigt (mellem generationer) og
mere modstandsdygtigt over for konjunkturer og stød. Det anbefales desuden
at fremme højere reallønsvækst i samarbejde med arbejdsmarkedets parter.
Portugal:
1. Portugal anbefales at sikre, at landets korrektion af det uforholdsmæssigt store
underskud er varigt. Desuden anbefales Portugal at føre finanspolitik i over-
ensstemmelse med bestemmelserne i Stabilitets- og Vækstpagtens forebyg-
gende del, hvilket kræver en budgetforbedring i 2018. I tilrettelæggelsen af fi-
nanspolitikken bør der både tages hensyn til at understøtte den igangværende
genopretning og til at sikre finanspolitisk holdbarhed. Portugal anbefales at
færdiggøre revisionen af udgifter på alle niveauer i den offentlige sektor. Por-
tugal anbefales at styrke kontrollen med udgifter, omkostningseffektiviteten
og budgetteringen i sundhedssektoren samt sikre holdbarheden af pensionssy-
stemet. For at fremme den finansielle holdbarhed af statsejede virksomheder
anbefales det at sætte sektorspecifikke mål for effektivisering, inden budgettet
for 2018 vedtages.
2. Portugal anbefales at iværksætte tiltag, der fremmer benyttelsen af ikke-
tidsbegrænsede ansættelseskontrakter, samt sikre effektiv aktivering af lang-
tidsledige. Desuden anbefales Portugal at sikre, at udviklingen i minimums-
lønnen ikke mindsker lavtuddannedes beskæftigelsesmuligheder.
3. Portugal anbefales at styrke indsatsen med oprydningen i den finansielle sek-
tor ved at implementere en strategi for nedbringelse af andelen af misligholdte
lån, herunder ved at styrke det sekundære marked for dårlige aktiver. Det an-
befales desuden at forbedre adgangen til kapital, herunder særligt for nystarte-
de og små og mellemstore virksomheder.
4. Portugal anbefales at implementere en plan for yderligere at reducere admini-
strative og reguleringsmæssige byrder i byggeri- og servicesektoren inden ud-
gangen af 2017. Det anbefales at øge effektiviteten af procedurerne for be-
handling af insolvens.
Polen:
1. Polen anbefales at føre finanspolitik i overensstemmelse med bestemmelserne
i Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del, hvilket kræver en budgetfor-
bedring i 2018. I tilrettelæggelsen af finanspolitikken bør der både tages hen-
syn til at understøtte den igangværende genopretning og til at sikre finanspoli-
tisk holdbarhed. Det anbefales at forbedre effektiviteten af offentligt forbrug
samt begrænse benyttelsen af reduceret moms.
2. Polen anbefales at øge arbejdsmarkedsdeltagelsen, særligt for kvinder, lavtud-
dannede og ældre, herunder ved opkvalificering og fjernelse af barrierer for
permanent beskæftigelse. Det anbefales at sikre holdbarheden af pensionssy-
stemet, herunder vha. tiltag til at øge den effektive tilbagetrækningsalder.
3. Polen anbefales at fjerne barrierer for investeringer, særligt i transportsekto-
ren.
17
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
Rumænien:
1. Rumænien anbefales at efterleve den ventede rådshenstilling om en tilpasning
af det strukturelle underskud i 2017 mhp. at korrigere den signifikante afvigel-
se fra det mellemsigtede budgetmål. For 2018 anbefales Rumænien at føre fi-
nanspolitik i overensstemmelse med bestemmelserne i Stabilitets- og Vækst-
pagtens forebyggende del, hvilket kræver en budgetforbedring i 2018. Endvi-
dere anbefales en styrkelse af skatteopkrævningen og -regelefterlevelsen samt
en styrket bekæmpelse af sort arbejde.
2. Rumænien anbefales at styrke den målrettede aktive arbejdsmarkedspolitik
samt integrerede offentlige ydelser og fokusere på personer, som er længst
væk fra arbejdsmarkedet. Rumænien anbefales at sikre ens pensionsalder for
mænd og kvinder, samt etablere en transparent mekanisme for fastsættelse af
minimumsløn i konsultation med arbejdsmarkedets parter. Det anbefales at
forbedre adgangen til god grunduddannelse, herunder for romaer og børn i
udkantsområder. Det anbefales at bekæmpe korruption i sundhedsvæsenet
samt øge tilgængeligheden af ambulantbehandling.
3. Rumænien anbefales at sikre et professionelt og uafhængigt embedsværk. Ru-
mænien anbefales at sikre klare prioriteringer og styrke forberedelsen ved of-
fentlige investeringer. Det anbefales at sikre en rettidig og holdbar implemen-
tering af den nationale strategi for offentlige indkøb.
Slovakiet:
1. Slovakiet anbefales at føre finanspolitik i overensstemmelse med bestemmel-
serne i Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del, hvilket kræver en bud-
getforbedring i 2018. I tilrettelæggelsen af finanspolitikken bør der både tages
hensyn til at understøtte den igangværende genopretning og til at sikre finans-
politisk holdbarhed. Slovakiet anbefales desuden at forbedre omkostningsef-
fektiviteten i sundhedssektoren.
2. Slovakiet anbefales at forbedre aktiveringsmulighederne for langtidsledige og
andre udsatte grupper ved at tilbyde målrettet og individualiseret opkvalifice-
ring. Derudover anbefales det at øge kvinders erhvervsdeltagelse, særligt ved
at øge udbuddet af børnepasning. Yderligere bør uddannelseskvaliteten for-
bedres og deltagelsen af romaer i folkeskolen bør øges.
3. Slovakiet anbefales at øge konkurrence og transparens ved offentlige indkøb,
samt styrke kampen mod korruption gennem styrket håndhævelse af eksiste-
rende love. Det anbefales desuden at vedtage og implementere en plan for at
nedbringe administrative og reguleringsmæssige byrder for virksomheder.
Endvidere anbefales det at forbedre effektiviteten af det juridiske system, her-
under ved at reducere længden af civil- og erhvervsretslige sager.
Slovenien:
1. Slovenien anbefales at føre finanspolitik i overensstemmelse med bestemmel-
serne i Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del, hvilket kræver en bud-
getforbedring i 2018. I tilrettelæggelsen af finanspolitikken bør der både tages
hensyn til at understøtte den igangværende genopretning og til at sikre finans-
politisk holdbarhed. Endvidere anbefales Slovenien at implementere den for-
18
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
slåede reform af pleje- og sundhedssektoren for at sikre omkostningseffektivi-
tet, tilgængelighed og kvalitetspleje. Der bør endvidere vedtages foranstaltnin-
ger mhp. at sikre langsigtet holdbarhed og tilstrækkelighed af pensionssyste-
met.
2. Slovenien anbefales at øge beskæftigelsesegnetheden af ældre og ufaglærte
vha. målrettede aktiverings- og uddannelsesprogrammer.
3. Slovenien anbefales at forbedre virksomhedernes finansieringsmuligheder,
herunder ved at facilitere afvikling af misligholdte lån og fremme adgang til al-
ternative finansieringskilder. Det anbefales endvidere at reducere administrati-
ve byrder for virksomheder og sikre bedre ledelse og styring af statsejede virk-
somheder.
Spanien:
1. Spanien anbefales at overholde Rådets pålæg af 8. august 2016 under procedu-
ren for uforholdsmæssigt store underskud, herunder ved at styrke proceduren
for offentlige indkøb. Endvidere anbefales Spanien at foretage en omfattende
analyse af de offentlige udgifter for at identificere mulige budgetforbedringer.
2. Spanien anbefales at styrke koordineringen mellem de regionale
arbejdsformidlinger, sociale myndigheder og arbejdsgivere, så den regionale
beskæftigelesindsats bedre svarer til efterspørgslen på arbejdsmarkedet.
Desuden bør Spanien fremme brugen af permanent ansættelse, adressere
regional ulighed og forbedre støtten til familier. Endvidere bør Spanien sikre,
at de videregående uddannelser i højere grad stemmer overens med
efterspørgslen på arbejdsmarkedet. Spanien bør derudover adressere regionale
forskelle i uddannelseskvaliteten.
3. Spanien anbefales at fremme investeringer i forskning og innovation. Desuden
bør Spanien sikre en grundig og rettidig implementering af loven om et indre
marked i Spanien.
Storbritannien:
1. Storbritannien anbefales at føre finanspolitik i overensstemmelse med Stabili-
tets- og Vækstpagtens forebyggende del, hvilket kræver en budgetforbedring i
2018. I tilrettelæggelsen af finanspolitikken bør der både tages hensyn til at
understøtte den igangværende genopretning og til at sikre finanspolitisk hold-
barhed.
2. Storbritannien anbefales at tage yderligere skridt for at øge udbuddet af boli-
ger, herunder gennem reformer af regler vedr. byggetilladelser.
3. Storbritannien anbefales at reducere mismatch mellem arbejdsstyrkens kom-
petencer og efterspørgslen på arbejdsmarkedet, herunder ved at forbedre kva-
liteten af lærepladser.
Sverige:
1. Sverige anbefales at adressere risici relateret til husholdningernes gæld, særligt
ved at reducere rentefradraget eller ved at øge ejendomsbeskatningen samtidig
med at udlånsaktiviteten til husholdninger med høj gæld begrænses. Sverige
anbefales at fremme investeringer i opførelse af boliger, herunder ved at øge
19
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
fleksibiliteten i reglerne for huslejefastsættelse samt revurdere designet af be-
skatningen af realiserede gevinster ved hussalg.
Tjekkiet:
1. Tjekkiet anbefales at sikre den langsigtede holdbarhed af de offentlige finan-
ser, særligt i lyset af landets aldrende befolkning. Desuden anbefales et mere
effektivt offentligt forbrug, herunder ved at bekæmpe korruption og ineffekti-
ve procedure for offentlig indkøb.
2. Tjekkiet anbefales endvidere at fjerne barrierer for økonomisk vækst, herun-
der særligt ved at effektivisere procedurer for bevillingen af byggetilladelser,
reducere administrative byrder for virksomheder, forbedre kvaliteten af forsk-
ning og udvikling og ved at fremme beskæftigelsen af grupper, der er underre-
præsenterede på arbejdsmarkedet.
Tyskland:
1. Tyskland anbefales at benytte finanspolitikken til at understøtte den inden-
landske efterspørgsel og fremme investeringer. Tyskland anbefales endvidere
at øge investeringer på alle niveauer i den offentlige sektor, herunder særligt
investering i uddannelse, forskning og innovation. Yderligere anbefales det at
adressere kapacitets- og planlægningsbegrænsninger for investeringer i infra-
struktur samt sikre et mere investeringsvenligt skattesystem. Tyskland anbefa-
les desuden at øge konkurrencen i servicesektoren.
2. Tyskland anbefales at øge tilskyndelsen for deltidsbeskæftigede til at arbejde
samt fremme overgangen til fultidsbeskæftigelse. Derudover anbefales Tysk-
land at mindske skattekilen for lavindkomstgrupper. Yderligere anbefales
Tyskland at fremme en højere reallønsvækst med inddragelse af arbejdsmar-
kedets parter.
Østrig:
1. Østrig anbefales at føre en finanspolitik i overensstemmelse med bestemmel-
serne i Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del, hvilket kræver overhol-
delse af det mellemfristede budget mål i 2018, dog under hensyntagen til de
midlertidige afvigelser fra målet, som der er givet tilladelse til på baggrund af
uforudsete hændelser. Østrig anbefales at sikre holdbarheden af landets sund-
hedssystem samt pensionssystem. Desuden anbefales Østrig at rationalisere og
strømline kompetencer på tværs af forskellige niveauer af den offentlige sektor
samt afstemme niveauernes ansvar for finansiering og udgiftshåndtering.
2. Østrig anbefales at øge kvinders erhvervsdeltagelse samt at forbedre uddan-
nelsesniveauet blandt udsatte unge, særligt for personer med indvandrerbag-
grund. Derudover anbefales Østrig at fremme investeringer i servicesektoren
ved at reducere administrative byrder og regulering samt lette markedsadgang.
20
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
1766286_0021.png
Bilag 4
Kommissionens udkast til finanspolitiske anbefalinger
Tabel 2
[Overskrift]
Finanspolitisk anbefaling
Lande med EDP-henstillinger
Spanien
Frankrig**
Grækenland*
Lande som ikke overholder
MTO 2016-18
Belgien
Irland
Italien
Ungarn
Polen
Portugal**
Slovenien
Slovakiet
UK**
Rumænien
Letland
Østrig
Finland
Estland
Cypern
Kroatien**
Litauen
Lande som overholder MTO
2016-18
Tyskland
Nederlandene
Bulgarien
Tjekkiet
Danmark
Luxembourg
Malta
Sverige
Ja
Ja
Nej
Nej (kun holdbarhed)
Nej
Nej (kun holdbarhed)
Nej
Nej
Understøt efterspørgslen via finanspolitikken
Understøt efterspørgslen via finanspolitikken
-
-
-
-
-
-
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Gør fremskridt mod MTO 2018
Gør fremskridt mod MTO 2018
Gør fremskridt mod MTO 2018
Gør fremskridt mod MTO 2018
Gør fremskridt mod MTO 2018
Gør fremskridt mod MTO 2018
Gør fremskridt mod MTO 2018
Gør fremskridt mod MTO 2018
Gør fremskridt mod MTO 2018
Efterlev MTO-henstilling i 2017 og gør frem-
skridt mod MTO i 2018
Opnå MTO i 2018
Opnå MTO i 2018
Opnå MTO i 2018
Sikr fortsat efterlevelse af MTO i 2018
Sikr fortsat efterlevelse af MTO i 2018
Sikr fortsat efterlevelse af MTO i 2018
Sikr fortsat efterlevelse af MTO i 2018
Ja
Ja
-
Overhold krav i pålæg i 2017 og 2018
Overhold krav i EDP-henstilling i 2017 og gør
fremskridt mod MTO i 2018
-
Krav om budgetforbedring
Anm.: * Grækenland får ingen landeanbefalingerne, da landet i forvejen er underlagt krav og overvågning ifm.
låneprogrammet. ** Kommissionens udkast til anbefalinger er baseret på, at Kroatien, Portugal og UK får
deres henstillinger ophævet i løbet af 2017, hvorefter de vil være underlagt MTO-reglerne. Frankrig ventes at
få sin henstilling ophævet i 2018 og herefter ligeledes være underæagt MTO-reglerne.
Kilde: Kommissionens udkast til landeanbefalinger
21
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
1766286_0022.png
Dagsordenspunkt 10:
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
KOM(2017)268, KOM(2017)529, KOM(2017)530, KOM(2017)531, KOM(2017)532
1. Resume
Kroatien og Portugal har begge fået bragt deres offentlige underskud under 3 pct. af BNP i
2016. Kommissionen har derfor fremlagt forslag til Rådet om at ophæve Kroatiens henstilling
med frist i 2016 og Portugals pålæg (skærpet henstilling) med frist i 2017.
Kommissionen har udarbejdet rapporter om Belgien og Finland, som ikke har eksisterende hen-
stillinger, men som risikerer at overtræde Stabilitets- og Vækstpagtens gældsregel. Kommissionen
finder i sine rapporter, at Belgien og Finland ud fra en samlet vurdering efterlever reglerne.
Kommissionen vurderer også, at Italien har gennemført de budgetforbedringer, der i februar blev
krævet i forbindelse med en rapport om Italiens efterlevelse af gældsreglen. Kommissionen lægger
derfor ikke op til, at de tre lande tildeles henstillinger.
Desuden har Kommissionen stillet et konkret forslag til Rådet om, at Rumænien tildeles en
henstilling pga. væsentlige afvigelser fra Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende regler (dvs.
reglerne om efterlevelse af og tilpasning henimod mellemfristede mål for struktursaldoen
MTO). Det er første gang, at muligheden for sådanne henstillinger benyttes.
Der ventes at være støtte til Kommissionens forslag om at ophæve Kroatiens henstilling og Portu-
gals pålæg. Der ventes ligeledes støtte til tildelingen af en MTO-henstilling til Rumænien. Lan-
dene ventes desuden at kunne acceptere Kommissionens overordnede konklusioner vedr. Belgien,
Finland og Italien.
Regeringen støtter de konkrete forslag om at ophæve Kroatiens henstilling og Portugals pålæg og
om at tildele Rumænien en MTO-henstilling. Regeringen støtter ligeledes, at Finland ikke tilde-
les en henstilling. Regeringen kan principielt acceptere, at Belgien og Italien ikke tildeles henstil-
linger på nuværende tidspunkt. Det er dog afgørende, at gældsreglens krav til budgetforbedringer
gennemføres i takt med den ventede bedring af den økonomiske situation.
2. Baggrund
Kommissionen har 22. maj 2017 (samtidig med offentliggørelsen af landespecifik-
ke anbefalinger) som led i den løbende overvågning af landenes finanspolitik of-
fentliggjort en pakke med vurderinger og forslag til skridt under Stabilitets- og
Vækstpagten (SGP).
Pakken indeholder konkrete forslag til Rådet om at ophæve
Kroatiens
henstilling og
Portugals
pålæg (skærpet henstilling) vedr. uforholdsmæssigt store offentlige under-
skud (Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerede arm). Kommissionen har også ud-
arbejdet rapporter om
Belgien
og
Finland,
som ikke har henstillinger, men som er i
fare for at overtræde Stabilitets- og Vækstpagtens gældsregel (ligeledes pagtens
korrigerende arm). Kommissionen har derudover udtalt sig om
Italiens
nye finans-
politiske tiltag, som er en betingelse for, at Italien ikke får en henstilling for at
være på kant med gældsreglen.
22
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
Desuden har Kommissionen stillet et konkret forslag til Rådet om, at Rumænien
tildeles en henstilling under Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del (dvs.
reglerne om efterlevelse af og tilpasning henimod mellemfristede mål for struktur-
saldoen
MTO).
Forslag under Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del (herunder forslaget
om tildeling af en forebyggende henstilling
– en ”MTO-henstilling” til Rumænien)
har hjemmel i TEUF artikel 121. Rådet træffer i sagen om Rumænien afgørelse
med kvalificeret flertal. Forslag under Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende
del (herunder ophævelse af Portugals og Kroatiens henstillinger) har hjemmel i
TEUF artikel 126. I sager om ophævelse af henstillinger under artikel 126 træffer
Rådet afgørelse med kvalificeret flertal.
I sager under Stabilitets- og Vækstpagten (både artikel 121 og 126) er det kun eu-
rolande, der stemmer i sager, som vedrører eurolande. Danmark (og andre ikke-
eurolande) har således ikke stemmeret i sagen om Portugal, men kan stemme i
sagerne om Kroatien og Rumænien. Landene kan ikke stemme i deres egne sager.
3. Formål og indhold
Kommissionen har stillet forslag om ophævelse af henstillingerne til Kroatien og
Portugal. Ifølge Stabilitets- og Vækstpagten kan en henstilling ophæves, hvis un-
derskuddet er bragt holdbart under grænsen på 3 pct. af BNP
dvs. at det fakti-
ske observerede underskud er bragt under 3 pct. af BNP til fristen, og det skønnes
at forblive under grænsen i hele prognoseperioden, dvs. aktuelt frem til og med
2018. For lande med procedurer for uforholdsmæssigt store underskud (EDP
excessive deficit procedure), som er påbegyndt efter, at reglerne blev reformeret i
kraft af six-pack’en
i 2011, er der samtidig et krav om overholdelse af gældsreglens
stramningskrav, før en henstilling kan ophæves. Portugals procedure startet i
2009, mens Kroatiens procedure blev startet i 2014.
Kroatien
Ophævelse af henstilling
Kroatien modtog i 2014 en henstilling under proceduren for uforholdsmæssigt
store underskud, efter at landet i 2014 ventedes at overtræde Stabilitets- og
Vækstpagtens grænse på 3 pct. af BNP for det offentlige underskud og samtidig
ikke så ud til at ville overholde Stabilitets- og Vækstpagtens grænse for bruttogæld
på 60 pct. af BNP. Henstillingen havde frist i 2016.
Både Kommissionens forårsprognose og Kroatiens konvergensprogram peger på,
at kravet for ophævelse af henstillingen nu er opfyldt, idet underskuddet er bragt
holdbart under 3 pct. af BNP i 2016 og forventes at blive under grænsen i hele
Kommissionens prognoseperiode (til og med 2018), ligesom gældsreglens krav
om reduktion af gæld over 60 pct. af BNP vurderes opfyldt på fremadrettet basis,
fordi gælden ser ud til at falde med mere i de kommende år end kravet, dvs. en
gældsreduktion på i gennemsnit 1/20 årligt målt som andel af den del af gælden,
der overstiger 60 pct. af BNP. På den baggrund har Kommissionen fremsat for-
slag til Rådet om at ophæve Kroatiens henstilling.
23
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
1766286_0024.png
Tabel 3
Kommissionens skøn for Kroatiens offentlige finanser
Pct. af BNP
Faktisk saldo
Strukturel saldo
Bruttogæld
2014
-5,4
-3,5
86,6
2015
-3,4
-2,0
86,7
2016
-0,8
-0,3
84,2
2017
-1,1
-1,7
81,9
2018
-0,9
-2,1
79,4
Kilde: Kommissionens forårsprognose 2017
Portugal
Ophævelse af pålæg
Portugal modtog i 2009 en henstilling under proceduren for uforholdsmæssigt
store underskud, efter at landet i 2009 ventedes at overtræde Stabilitets- og
Vækstpagtens grænse på 3 pct. af BNP for det offentlige underskud og samtidig
ikke så ud til at ville overholde Stabilitets- og Vækstpagtens grænse for bruttogæld
på 60 pct. af BNP. Henstillingen havde frist i 2013.
I 2012 blev Portugal tildelt en revideret henstilling med frist i 2014, da det blev
vurderet, at Portugal levede op til betingelserne for en forlængelse (Portugal havde
gennemført tilstrækkelige
strukturelle
budgetforbedringer, men det
faktiske
under-
skud ikke ville nå at blive bragt under 3 pct. af BNP til fristen i 2013 pga. en dårli-
gere økonomisk udvikling end ventet dengang henstillingen blev tildelt). Af sam-
me årsager fik Portugal i 2013 igen en revideret henstilling, nu med en fristforlæn-
gelse til 2015. I juli 2016 stod det dog klart, at Portugal ikke havde bragt under-
skuddet under 3 pct. af BNP til fristen i 2015. Rådet besluttede, at Portugal denne
gang ikke havde gennemført tilstrækkelige tiltag til efterlevelse af henstilling. Rådet
tildelte derfor Portugal et pålæg (en skærpet henstilling) med frist for at bringe
underskuddet under 3 pct. af BNP i 2016. Rådet valgte desuden ikke at tildele
Portugal en bøde (formelt en bøde på nul) baseret på den ugunstige økonomiske
situation de senere år, Portugals store reformindsats og Portugals garantier om
fremadrettet efterlevelse af reglerne.
Både Kommissionens forårsprognose og Portugals stabilitetsprogram peger på, at
kravet for ophævelse af henstillingen nu er opfyldt, idet underskuddet er bragt
holdbart under 3 pct. af BNP i 2016 og forventes at blive under grænsen i hele
Kommissionens prognoseperiode (til og med 2018). Portugals underskudsproce-
dure blev påbegyndt inden gældsreglens operationalisering i 2011 (jf. ovenfor), og
henstillingens ophævelse er derfor ikke betinget af efterlevelse af gældsreglen. På
den baggrund har Kommissionen fremsat forslag til Rådet om at ophæve Portu-
gals pålæg. Hvis Portugals henstilling bliver ophævet af Rådet, vil Portugal i de
kommende tre år være underlagt gældsreglens
overgangsordning
med krav om visse
årlige
strukturelle
budgetforbedringer, som skal sikre efterlevelse af gældsreglen
efter de tre år.
24
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
1766286_0025.png
Tabel 4
Kommissionens skøn for Portugals offentlige finanser
Pct. af BNP
Faktisk saldo
Strukturel saldo
Bruttogæld
2013
-4,8
-2,9
129,0
2014
-7,2
-1,7
130,6
2015
-4,4
-2,3
129,0
2016
-2,0
-2,0
130,4
2017
-1,8
-2,2
128,5
2018
-1,9
-2,4
126,2
Kilde: Kommissionens forårsprognose 2017
Rumænien
Tildeling af henstilling under Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende regler
Efterhånden som flere og flere henstillinger ophæves, er de fleste EU-lande nu
underlagt Stabilitets og Vækstpagtens
forebyggende
regler og skal således sikre tilpas-
ning henimod deres mellemfristede mål for den strukturelle saldo og sikre en of-
fentlig nettoudgiftsvækst (målet ved EU’s udgiftsregel
5
), som er i overensstemmel-
se med struktursaldoens tilpasning.
Kommissionen foretager løbende vurderinger af, om disse krav er efterlevet. Der
er tale om en helhedsvurdering, som både omfatter struktursaldoen og udgiftsreg-
len samt evt. andre relevante forhold. Med styrkelsen af EU’s finanspolitiske reg-
ler i 2011 (”six-packen”) blev det muligt
for Rådet at åbne en procedure for signi-
fikante afvigelser (significant deviation procedure - SDP) og tildele særlige fore-
byggende henstillinger (”MTO-henstillinger”
- dvs. en anden type henstilling end
EDP
6
-henstillinger) til lande, som overskrider de
forebyggende regler ”signifi-
kant”
7
. Sådanne henstillinger kan kun tildeles ifm. forårsprognosen og kun på
baggrund af overskridelser i de to senest afsluttede år, idet der skal være tale om
observerede overskridelser.
Kommissionen vurderer, at Rumænien har overskredet de forebyggende regler
signifikant både i 2016 isoleret set (en overskridelse på -1,6 pct. af BNP ift. regler-
nes krav om tilpasning af struktursaldoen henimod MTO og -2,0 pct. af BNP ift.
udgiftsreglen) og samlet set over 2015 og 2016 (en overskridelse på -1,2 pct. af
BNP ift. struktursaldoen og -2,2 pct. af BNP ift. udgiftsreglen),
jf. tabel 3.
Kom-
missionen har på den baggrund lagt op til, at Rådet tildeler Rumænien en MTO-
henstilling. Det er første gang, at Kommissionen stiller forslag om en MTO-
henstilling, og der er således endnu ikke nogen etableret praksis. Kommissionen
bemærker også, at Rumænien er i fare for at overskride både de forebyggende
regler og 3 pct.-grænsen for offentlige underskud i 2017 og 2018.
Udgiftsreglen sætter en grænse for væksten i et konkret mål for de offentlige udgifter (bl.a. justeret for renteudgifter og
konjunkturbetingede ledighedsudgifter) mhp. at sikre tilpasning mod MTO. Hvis regeringen gennemfører diskretionære
tiltag, som øger indtægterne kan udgifterne øges yderligere.
6
EDP-henstillinger (excessive deficit procedure) gives for brud på 3 eller 60 pct.-grænsen for hhv. underskud og gæld.
7
En afvigelse er ”signifikant”, hvis der afviges mindst �½ pct. af BNP i et enkelt år eller
sammenlagt over to år fra MTO, fra
tilpasningen henimod MTO eller fra udgiftsreglen.
5
25
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
1766286_0026.png
Tabel 5
Kommissionens skøn for Rumæniens efterlevelse af Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende regler
Pct. af BNP
Faktisk saldo
Bruttogæld
Strukturel saldo
MTO
Krav til ændring i struktursaldo
Afvigelse fra MTO-krav
Afvigelse fra udgiftsregel*
2015
-0,8
38,0
-0,6
-1,0
MTO-opfyldt
MTO-opfyldt
MTO-opfyldt
2016
-3,0
37,6
-2,6
-1,0
Fortsat MTO-
efterlevelse
-1,6
-2,0
2017
-3,5
39,3
-3,9
-1,0
0,5
-1,7
-1,7
2018
-3,7
40,9
-4,0
-1,0
0,5
-0,7
-1,1
Anm.: Rød tekst angiver signifikante afvigelser (dvs. afvigelser større end 0,5 pct. af BNP).
* Afvigelsen er målt som den beregnede effekt på struktursaldoen af overskridelsen af udgiftsreglen.
Afrundinger og særlige regler, om hvilke skøn der bruges, kan betyde, at tallene i tabellen ikke nødvendigvis
går op.
Kilde: Kommissionens forårsprognose 2017, Kommissionens rapport om Rumænien, COM(2017)268
Kommissionens forslag til en MTO-henstilling til Rumænien indebærer, at
Rumænien skal gennemføre en budgetforbedring på 0,5 pct. af BNP i 2017,
hvilket er konsistent med at begrænse nettoudgiftsvæksten som målt ved
udgiftsreglen til 3,3 pct., hvilket skal ses ift., at den aktuelt planlagte finanspolitik
for 2017 indebærer en nettoudgiftsvækst på 7,5 pct. Dette vil dels bringe
Rumænien tilbage på sporet mod MTO og dels sandsynligvis kunne forhindre en
overskridelse af 3 pct.-grænsen. Rumænien skal rapportere om sine tiltag til
efterlevelse af henstillingen 15. oktober 2017.
Belgien
Rapport om efterlevelse af gældskravet
Belgien har ikke en henstilling, men er i fare for at overtræde Stabilitets- og
Vækstpagtens gældsregel. Kommissionen skønner i sin analyse, at Belgien forbed-
rede sit strukturelle underskud med 0,0 pct. af BNP i 2014. I 2015 udgør den
strukturelle budgetforbedring 0,6 pct. af BNP, og i 2016 er den opgjort til 0,1 pct.
af BNP. Belgien er dermed langt fra at have gennemført de krævede budgetfor-
bedringer på 0,9 pct. af BNP årligt, som følger af gældsreglens overgangsordning
8
.
Kommissionens analyse tager dog udgangspunkt i en helhedsvurdering, som også
inddrager relevante faktorer i overensstemmelse med reglerne. Kommissionen
peger her bl.a. på den ugunstige økonomiske situation i de senere år, udsigten til at
Belgien overordnet vil overholde MTO-reglerne og Belgiens ambitiøse reform-
program som formildende omstændigheder. Den samlede vurdering er på den
baggrund, at Belgien overholder gældsreglen og ikke skal tildeles en henstilling.
Det slås dog fast, at yderligere budgetforbedringer vil være nødvendige i 2017.
Hvis et lands gæld overstiger 60 pct. af BNP, skal den mindskes tilstrækkeligt og nærme sig referenceværdien med en
tilfredsstillende hastighed (det vil som udgangspunkt sige, at overskridelsen skal mindskes med 1/20 årligt). For lande, som
har fået ophævet en henstilling fra før november 2011, gælder en overgangsordning i de første tre år efter ophævelsen, som
indebærer at landet skal gennemføre
strukturelle
budgetforbedringer af en vis størrelse, som sikrer overholdelse af gældsreg-
len i slutningen af treårsperioden. Belgien er underlagt overgangsordningen i 2014-16.
8
26
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
1766286_0027.png
Tabel 6
Kommissionens skøn for Belgiens offentlige finanser
Pct. af BNP
Faktisk saldo
Strukturel saldo
Bruttogæld
Strukturel budgetforbedring
Krævet strukturel forbedring*
2013
-3,1
-2,8
105,6
0,6
-
2014
-3,1
-2,8
106,7
0,0
0,9
2015
-2,5
-2,3
106,0
0,6
1,4
2016
-2,6
-2,2
105,9
0,1
2,2
2017
-1,9
-1,6
105,6
0,6
-
2018
-2,0
-2,0
105,1
-0,3
-
Anm.: * Inkl. akkumuleret underefterlevelse. Tal kan være afrundet.
Kilde: Kommissionens forårsprognose 2017, Kommissionens rapport om Belgien, COM(2017)531
Finland
Rapport om efterlevelse af gældskravet
Finlands bruttogæld overskred i 2014 Stabilitets- og Vækstpagtens grænse på 60
pct. af BNP og er siden vokset til 63,6 pct. af BNP i 2016. Kommissionen peger
dog på en række relevante faktorer, som udgør formildende omstændigheder,
herunder konjunkturernes effekt på gældskvoten (gælden ville i 2016 være under
60 pct. af BNP, hvis der korrigeres for konjunkturerne), at en del af gælden er
blevet optaget for at yde finansiel assistance til andre eurolande, at Finland gør
fremskridt med strukturelle reformer, og at Finland ventes at overholde MTO-
reglerne. Kommissionen vurderer på den baggrund, at Finland overholder gælds-
reglen, og at der ikke er grundlag for at tildele en henstilling.
Tabel 7
Kommissionens skøn for Finlands offentlige finanser
Pct. af BNP
Faktisk saldo
Strukturel saldo
Bruttogæld
2013
-2,6
-1,2
56,5
2014
-3,2
-1,6
60,2
2015
-2,7
-1,1
63,7
2016
-1,9
-0,9
63,6
2017
-2,2
-1,3
65,5
2018
-1,8
-1,4
66,2
Kilde: Kommissionens forårsprognose 2017
Italien
Vurdering af nye finanspolitiske tiltag mhp. efterlevelse af gældskravet
Italien har ikke en henstilling, men er i fare for at overtræde Stabilitets- og Vækst-
pagtens gældsregel. Kommissionen offentliggjorde 22. februar 2017 en rapport
om Italien. Rapporten konkluderede, at Italien ikke havde gennemført de krævede
strukturelle budgetforbedringer for at leve op til gældsreglen. Kommissionen pe-
gede med henvisning til reglerne om relevante faktorer også på en visse formil-
dende omstændigheder, som omfatter den ugunstige økonomiske situation og
Italiens ambitiøse reformplaner. Dette var dog ikke nok til, at Italien kunne siges
at efterleve reglerne. Kommissionen gjorde det derfor klart, at Italien, for at undgå
at få en henstilling, også skulle sikre overordnet overholdelse af MTO-reglerne
ved at gennemføre yderligere budgetforbedrende tiltag for 2017 svarende til 0,2
pct. af BNP senest i april 2017. Kommissionen har ikke fremlagt nogen ny rap-
port, men Kommissionen oplyser, at Italien har gennemført tilstrækkelige tiltag
27
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
1766286_0028.png
som krævet i rapporten fra februar. Kommissionen vurderer således, at Italien har
sikret overordnet efterlevelse af MTO-reglerne
dvs. at Italien ud fra en helheds-
vurdering af både struktursaldoen og udgiftsreglen vurderes at overholde reglerne,
når man også tager den fejlmargin, som reglerne tillader, i betragtning. Der vil
derfor ikke blive tildelt en henstilling. Kommissionen vil dog foretage en ny vur-
dering af Italiens efterlevelse af gældsreglen i lyset af Kommissionens kommende
efterårsprognose.
Tabel 8
Kommissionens skøn for Italiens offentlige finanser
Pct. af BNP
Faktisk saldo
Strukturel saldo
Bruttogæld
2013
-2,9
-0,9
129,0
2014
-3,0
-1,2
131,8
2015
-2,7
-1,0
132,1
2016
-2,4
-1,7
132,6
2017
-2,2
-2,0
133,1
2018
-2,3
-2,2
132,5
Kilde: Kommissionens forårsprognose 2017
4. Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte statsfinansielle- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene generelt, herunder
efterlevelse af landenes henstillinger og dermed lavere underskud, gæld og renter,
vil understøtte vækst og beskæftigelse i EU og i Danmark.
Andre EU-landes konsolidering af de offentlige finanser har positive effekter på
den samlede økonomiske udvikling i Europa og dermed Danmark, herunder tilli-
den til finanspolitikken.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes at være generel støtte til Kommissionens forslag om at ophæve Kroa-
tiens henstilling og Portugals pålæg samt forslaget om at tildele en henstilling un-
der de forebyggende regler til Rumænien. Landene ventes at kunne acceptere
Kommissionens overordnede konklusioner vedr. Belgien, Finland og Italien, om-
28
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 126: Samlenotat vedr. ECOFIN 16. juni 2017
end lande som traditionelt lægger stor vægt på sunde offentlige finanser forment-
lig gerne så, at især Belgien og Italien havde gjort mere.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at EU-landene
lever op til EU’s fælles regler om fi-
nanspolitik, herunder at landene efterlever deres konkrete henstillinger, så finans-
politikken understøtter tilliden og lave renter samt en sund økonomisk udvikling i
de enkelte lande og i EU som helhed og forebygger nye gældskriser.
Regeringen støtter Kommissionens konkrete forslag om at ophæve Kroatiens
henstilling og Portugals pålæg. Regeringen støtter ligeledes, at Rumænien tildeles
en henstilling under Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende regler, idet der er
tale om en klar overskridelse af reglerne.
Regeringen støtter ligeledes, at Finland ikke tildeles en henstilling. Regeringen kan
principielt acceptere, at Belgien og Italien ikke tildeles henstillinger på nuværende
tidspunkt. Regeringen havde dog gerne set, at Belgien og Italien havde gjort mere
for at forbedre de offentlige finanser. Det er fremadrettet afgørende, at de kræve-
de budgetforbedringer i henhold til gældsreglen gennemføres mhp. at sikre en
holdbar gældsudvikling i takt med den ventede bedring af den økonomiske situa-
tion.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sager under Stabilitets- og Vækstpagten er løbende forelagt Folketingets Euro-
paudvalg forud for ECOFIN-møderne. De aktuelle henstillinger er tildelt og be-
handlet i perioden 2009-16.
29