Afsluttende orientering
–
1 år efter overgang til drift for it-projektet Digitalisering af selskabs-
skat (DIAS)
Skatteministeriet
København, den [dag]. [måned]2017
Til Folketingets Finansudvalg
a.
Skatteministeriet orienterer hermed om driften og effekterne af it-projektet Digitalisering af Selskabsskatten
(DIAS) et år efter overgangen til drift den 1. februar 2016. Tidsplanen for implementeringen af it-systemet
blev forlænget med 22 måneder i forhold til akt. 94 af 2. maj 2016 (tidligere fortroligt akt. I af 10. januar
2013), og de samlede udgifter til projektet i 2010-2023 er opgjort til 140,8 mio. kr. ekskl.. renter (2017-pl),
hvilket er en fordyrelse på 83,3 mio. kr. (2017-pl).
b.
Målet med DIAS-projektetet er at løfte kvaliteten af den digitale kommunikation på selskabsbeskatnings-
området samt at bidrage til effektivisering og digitalisering af sagsbehandlingen. Inden udviklingen af DIAS
var der kun i mindre grad overblik over selskabernes fremførte underskud på i alt ca. 300 mia. kr. og den
skattemæssige anvendelse af disse.
DIAS består overordnet set af tre elementer: En digital selvangivelse, et digitalt underskudsregister og et
automatisk forslag til underskudsberegning.
Finansudvalget tiltrådte ved akt. 94 af 2. maj 2016 (tidligere fortroligt akt. I af 10. januar 2013) systemudvik-
lingen af it-systemet DIAS til en samlet værdi af 69,0 mio. kr. og en ikrafttrædelsesdato 1. april 2014.
Finansudvalget blev ved akt. 90 af 2. maj 2016 (tidligere fortroligt akt. R af 22. august 2013) orienteret om
status efter udbud. På baggrund af de indkomne tilbud blev det vurderet, at det ikke var muligt at skabe et
kvalitetsløft og implementere lovgivning om underskudsfremførsel og digitalisering inden for rammerne i
den daværende business case, ligesom det ikke var muligt at udvikle et system, som kunne idriftsættes d. 1.
april 2014. Derfor blev projektets økonomiske ramme forøget med 18,4 mio. kr. til en total udgift på 87,4
mio. kr., og idriftsættelsesdatoen blev rykket til september 2014.
I forbindelse med akt. 93 af 2. maj 2016 (tidligere fortroligt akt Q af 18. september 2014) blev de samlede
udgifter opjusteret til 134,9 mio. kr., og idriftsættelsesdatoen blev udskudt syv måneder til april 2015. År-
sagen til dette var, at den forretningsmæssige afklaring tog længere tid end forventet, og den samlede ud-
viklingsopgave blev forøget som følge af disse afklaringer. Endvidere var der behov for mere tid til at
sikre, at underskudsopgørelse og beregning af skattepligtig indkomst skete korrekt.
Projektets økonomiske ramme blev med akt. 91 af 2. maj 2016 (tidligere fortroligt akt. J af 8. april 2015)
udvidet til 186,7 mio. kr. (2017-pl) og med ny nedlukningsdato ultimo januar 2016. Fordyrelsen skyldes
hovedsageligt, at projektet blev forlænget samt behov for nye funktionaliteter og tilpasning af eksisterende
funktionaliteter.
Side
1
af
5