Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del Bilag 117
Offentligt
1762131_0001.png
Adfærdseffekter af offentlige
udgifter
Hvad ved vi om effekterne af offentlige investeringer i børn og
hvad vil vi gerne vide?
Miriam W¨ st, SFI
u
Høring i Folketingets Finansudvalg, maj 2017
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762131_0002.png
Disclaimer
Forskning om effekter af
to specifikke eksempler
af offentlige
udgifter:
Dagtilbud
Tidlige sundhedsindsatser for børn
Relevans: Der er stigende opmærksomhed i økonomisk litteratur p˚
a
(potentielt store) langsigtede effekter af investeringer i børn.
Fokus p˚ forskning p˚ danske/skandinaviske data og
a
a
“mikro-perspektiv”.
Fokus p˚ studier med godt design (som kan sige noget om kausale
a
effekter).
2
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762131_0003.png
Effekter af offentlige investeringer i børn og familier
DK har i dag en bred vifte af offentlige tilbud - lang tradition for
universelle tilbud
Svangreomsorg (1946)
Hospitalsindlæggelse ved fødslen (1970erne)
Barsel (1901, 1960erne)
Sundhedsplejerskeordningen (1937)
Børns adgang til egen læge, vacciner, forebyggelse
Daginstitutioner (fra asyler til daginstitutioner)
Kritik: Der indregnes ikke virkninger af disse offentlige udgifter
i økonomiske modeller
Snævert: Forældre kan arbejde hvis barnet bliver passet/har bedre
sundhed
Bredt: Barnet udvikler sig mere, uddanner sig, arbejder mere/er
mere produktivt, har børn som uddanner sig mere
gevinster for samfundet p˚ længere sig
a
3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762131_0004.png
Hvad ved vi fra eksisterende studier om kausale effekter af
daginstitutioner og tidlige sundhedsinvesteringer?
4
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762131_0005.png
Daginstitutioner
5
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762131_0006.png
Hvad ved vi I: Daginstitutioner og mødres arbejdsudbud
1 Studier som udnytter variation i pris (Simonsen,
2010,
Herbst
2010)
2 Studier som udnytter intro af tilskud (mest USA, Blau and Tekin
2007, Blau 2003)
3 Studier som udnytter reformer/ekspansion af programmer
(Havnes and Mogstad, 2011; Baker, Gruber and Milligan, 2008;
Cascio and Schanzenbach, 2013; Herbst, 2017)
Resultater:
Negative effekter af højere pris og positive effekter af højere tilskud.
Elasticiteter mellem 0 og -1.26; betydning af kontekst, DK:-0,17
6
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762131_0007.png
Hvad ved vi I: Daginstitutioner og mødres arbejdsudbud
1 Studier som udnytter variation i pris (Simonsen,
2010,
Herbst
2010)
2 Studier som udnytter intro af tilskud (mest USA, Blau and Tekin
2007)
3 Studier som udnytter reformer/ekspansion af programmer
(Havnes and Mogstad, 2011; Baker, Gruber and Milligan, 2008;
Cascio and Schanzenbach, 2013; Herbst, 2017)
Resultater:
Ingen effekter p˚ mødres arbejdsudbud i NOR (1960er og 70er) og
a
USA (1990er),
men store postive effekter i USA (historisk) og CAN (1990er)
7
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762131_0008.png
Hvad ved vi II: Daginstitutioner og børnene p˚ længere sigt
a
1 Studier som udnytter reformer/ekspansion af programmer
(Rossin-Slater
og W¨ st, 2016WP;
Havnes og Mogstad, 2011a;
u
Herbst, 2017)
2 Studier som udnytter variation i tilbud (Datta
Gupta og
Simonsen, 2016)
Resultater:
Positive effekter p˚ børnenes uddannelse, løn, “welfare dependency”,
a
overlevelse
Indikation for positive effekter p˚ uddannelse af 2. generation
a
˚
DK: Børn tager 0.07 ar mere uddannelse, har 1.9 pct højere ssh for at have mere end compulsory edu, har 1.6 pct højere
˚
˚
lønindkomst (30-60 ar), har 0.6 pct højere ssh for at overleve deres 65. ar; 2. generation har højere ssh for at tage mere end
compulsory edu.
8
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762131_0009.png
Hvad ved vi II: Daginstitutioner og børnene p˚ længere sigt
a
1 Studier som udnytter reformer/ekspansion af programmer
(Rossin-Slater
og W¨ st, 2016WP;
Havnes og Mogstad, 2011a;
u
Herbst, 2017)
2 Studier som udnytter variation i tilbud (Datta
Gupta og
Simonsen, 2016)
Resultater:
Positive effekter af “center-based care” p˚ karakter i 9. klasse (dansk)
a
positive konsekvenser p˚ længere sigt?
a
9
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762131_0010.png
Investeringer i børns sundhed
10
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762131_0011.png
Hvad ved vi III: Tidlige sundhedsinvesteringer og børnene p˚ længere
a
sigt
1 Studier som udnytter variation i med. tilbud (Bharadwaj, Løken,
Neilson, 2013;
Breining, Daysal, Simonsen, Trandafir, 2016WP;
Sievertsen and W¨ st, 2014WP)
u
2 Studier som udnytter ekspansion af programmer (Hjort,
Sølvsten
og W¨ st, forthcoming,
Bhalotra, Karlsson, Nilsson, 2015;
u
B¨ tikofer, Løken, Salvanes, 2015WP)
u
Resultater for skolepræstation (karakterer i 9. klasse):
Store positive effekter af specialiserede behandlinger for VLBW
børn (DK, NOR, Chile)
Negative effekter af ambulante fødsler for udsatte børn (DK)
11
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762131_0012.png
Hvad ved vi III: Tidlige sundhedsinvesteringer og børnene p˚ længere
a
sigt
1 Studier som udnytter variation i med. tilbud ( Bharadwaj, Løken,
Neilson, 2013;
Breining, Daysal, Simonsen, Trandafir, 2016WP;
Sievertsen and W¨ st, 2014WP)
u
2 Studier som udnytter ekspansion af programmer (Hjort,
Sølvsten
og W¨ st, forthcoming,
Bhalotra, Karlsson, Nilsson, 2015;
u
B¨ tikofer, Løken, Salvanes, 2015WP)
u
Resultater:
Positive effekter af adgang til sundhedsplejen (DK) p˚ sundhed
a
(hjerte-kar-sygdom) og overlevelse p˚ lang sigt (→ mindre forbrug af
a
sundhedsydelser)
12
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762131_0013.png
Konklusioner
Eksemplerne illustrerer at det er vigtigt at “f˚ alle gevinster med” n˚ r
a
a
vi sammenholder offentlige udgifter med deres gevinster.
Langsigtet perspektiv og relevante udfaldsm˚ l (arbejdsudbud,
a
produktivitet, kriminalitet, forbrug af sundhedsydelser)
For at inddrage gevinster skal vi kunne kvantificere dem (estimere
kausale effekter).
Kræver gode data og det gode design!
Andre eksempler, hvor vi kan (fx uddannelsesomr˚ det)
a
Der er mange “skruer at skrue p˚ ”
a
Vi skal sjældent vælge mellem “ingen tilbud” vs. “tilbud”. Mere
forskning om betydning af eksisterende ordninger
13
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762131_0014.png
Source: Museum of Copenhagen
14