Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del Bilag 117
Offentligt
1762130_0001.png
BREDERE
ØKONOMISKE
EFFEKTER AF
TRANSPORT-
PROJEKTER
Folketingets Finansudvalg
24. maj 2017
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762130_0002.png
Rapportens konklusioner og anbefalinger
Konklusion
Nuværende metode udelader betydelige samfundsøkonomiske
gevinster
Anbefalinger
Bredere økonomiske effekter bør
inddrages
og
kvantificeres
som
en del af den samfundsøkonomiske analyse
Resultater
rapporteres både med og uden
de bredere økonomiske
effekter
Bredere økonomiske effekter bør opgøres
ensartet og transparent
2
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762130_0003.png
Tre kilder til bredere økonomiske effekter
1
2
3
Effekter på vare- og servicemarkederne
Effekter på arbejdsmarkedet
Effekter som følge af øget samlokalisering (agglomeration)
Fælles for disse effekter
Inddrager ufuldkommen konkurrence og eksternaliteter,
som udelades i den traditionelle cost-benefit analyse.
3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762130_0004.png
1
EFFEKTER PÅ VARE- OG
SERVICEMARKEDERNE
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762130_0005.png
Effekten på vare- og servicemarkederne
Traditionelle cost-benefit antager fuldkommen konkurrence på alle
markeder – dvs:
Salgspris = Produktionspris
Men … i de fleste markeder er der snarere ufuldkommen
konkurrence og derfor en margin hvor:
Salgspris > Produktionspris
Transportprojekter, der påvirker varetransporter og erhvervsrejser,
bør indregne denne margin i den samfundsøkonomiske analyse
5
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762130_0006.png
Anbefaling 1: Indregn ufuldkommen
konkurrence
I praksis anbefaler rapporten
Anvend en opskaleringsfaktor på erhvervstransporter
I Danmark finder vi opskaleringsfaktor på 10 procent
I Storbritannien anvendes en opskaleringsfaktor på 10 procent
Opskaleringsfaktor på 10 procent for gevinster for forretningsrejser
og godstransporter som følge af ufuldkommen konkurrence
6
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762130_0007.png
2
EFFEKTER PÅ ARBEJDSMARKEDET
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762130_0008.png
Effekter på arbejdsmarkedet
Arbejdsudbuddet bestemmes af nettolønnen:
Nettoløn = Bruttoløn – indkomstskat – transportomkostninger
Lavere transportomkostninger ved pendling påvirker:
Indtræden på arbejdsmarkedet
Arbejdstiden
Jobskifte
Øget arbejdsudbud
Højere produktivitet
8
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762130_0009.png
Anbefaling 2: Fortsæt med at indregne
effekten på arbejdsmarkedet
Pga. skatten på arbejdsindkomst opstår en forskel på
arbejdsomkostningen og arbejdsindkomsten
Denne forskel gør, at yderligere gevinster skal medregnes
Den seneste samfundsøkonomiske metode opfanger dette ved at
medregne arbejdsudbudseffekten
Dermed indregnes denne effekt af ufuldkommen konkurrence
allerede i dag
9
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762130_0010.png
3
AGGLOMERATION
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762130_0011.png
Effekter gennem agglomeration
Bedre infrastruktur kan påvirke lokalisering gennem:
− Øget tæthed som følge af omlokalisering af virksomheder/ansatte
− Øget tæthed mellem virksomheder/ansatte som følge af lavere effektive
afstande (hurtigere transport) mellem virksomhederne/ansatte
Samlokalisering (agglomeration) af virksomheder, offentlige
kontorer og borgere giver højere produktivitet
− Højere tæthed højere produktivitet
− Højere tilgængelighed højere effektiv tæthed
højere produktivitet
Traditionelle cost-benefit analyser opfanger ikke disse effekter
11
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762130_0012.png
Anbefaling 3: Indregn effekter af
agglomeration hvor relevant
De bredere økonomiske effekter af transportprojekter relateret til
agglomeration kan beregnes i to trin:
1
Transportprojektets indvirkning på
beskæftigelsestætheden:
Beskæftigelsestætheden opgøres som beskæftigede i det
påvirkede byområde og dets arbejdskraftopland vægtet med
afstanden
Effekten af højere tæthed på produktiviteten:
Effekten på produktiviteten opgøres ved hjælp af en elasticitet
med hensyn til tætheden
2
12
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762130_0013.png
4
SAMLET
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762130_0014.png
Samlet vurdering
Bør bredere økonomiske effekter inkluderes?
Ja, når der er væsentlige agglomerationsfordele, pendler-fordele
og fordele for erhvervsrejser
Hvordan?
Kun case-by-case, og typisk for større projekter
Hvor store er disse effekter typisk?
+5-10% yderligere benefits fra ufuldkommen konkurrence
+2-5% yderligere benefits fra arbejdsmarked
+10-15% yderligere benefits fra agglomeration (evt negative)
NB
Disse størrelser kan
ikke
anvendes til
simpel opregning.
Bredere effekter
skal opgøres for
det enkelte
projekt
.
14
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762130_0015.png
Et eksempel
Rute 23 Kalundborgmotorvejens etape 3
Uden bredere effekter
Intern rente
Med bredere effekter
Intern rente
5,5%
7,6%
(+2,1 %-point)
Kilde: Rute 23 til vækst (2016) Copenhagen Economics
15
FIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fremlagt på Finansudvalget ekspertmøde om dynamiske effekter onsdag den 24. maj 2017
1762130_0016.png
KONTAKT
Martin H. Thelle
[email protected]
+45 2993 7221
Copenhagen Economics A/S
Langebrogade 1B
DK – 1411 Copenhagen K
www.copenhageneconomics.com