Færøudvalget 2016-17
FÆU Alm.del Bilag 17
Offentligt
Børne- og Socialministeriet
J.nr. 2017-1861
npwi
23. juni 2017
Udkast
Forslag
til
lov om ændring af adoptionsloven
(Bemyndigelse til at indgå aftale med Færøerne om danske og færøske regler om adoption)
§1
I adoptionsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1821 af 23. december 2015, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 25 d indsættes:
Ӥ
25 e.
Børne- og socialministeren kan indgå aftale med myndighederne på Færøerne om forholdet
mellem reglerne for Danmark og Færøerne om adoption. Aftalen finder anvendelse her i landet efter
bekendtgørelse i Lovtidende."
§2
Loven træder i kraft den 29. juli 2018.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
FÆU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 17: Udkast til forslag til Lov om ændring af adoptionsloven (Bemyndigelse til at indgå aftale med Færøerne om danske og færøske regler om adoption) sendt i høring, fra Børne- og socialministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det færøske Lagting har besluttet, at Færøerne overtager sagsområdet person-, familie- og arveret den 29.
juli 2018. Dette omfatter også adoptionslovgivningen. Som et led i overtagelsen samarbejder færøske og
danske myndigheder om at sikre, at overtagelsen ikke får betydning for borgernes retsstilling.
Af regeri gsgru dlaget ”For et friere, rigere og
ere trygt Da
ark” fre går følge de:
”Regeri ge ø sker et stærkt fællesska
elle Da ark, Færøer e og Grø la d, hvor vi styrker
samarbejdet om
sager af fælles i teresse, og hvor vi giver plads til forskellighed.”
Af regeringsgrundlaget fremgår også, at:
”Regeri ge vil i sa ar ejde
græ sehi dri ger.”
ed Færøer e og Grø la d fortsætte ar ejdet
ed at redu ere
Selvom Færøerne overtager adoptionsområdet, vil Danmark efter Haagerkonventionen af 29. maj 1993 om
beskyttelse af børn og om samarbejde med hensyn til internationale adoptioner fortsat være forpligtet til
at føre tilsyn med færøske myndigheders behandling af internationale fremmedadoptioner. Derudover er
det et færøsk ønske at fortsætte den praksis, hvor Adoptionsnævnet administrerer en fælles venteliste for
godkendte danske og færøske adoptanter, der ønsker at adoptere et barn, som de ikke har et nært
slægtskab eller andet særligt tilknytningsforhold til (fremmedadoption). En udmøntning af disse forhold vil
kræve en aftale mellem danske og færøske myndigheder. På den baggrund foreslås det, at børne- og
socialministeren får en bemyndigelse til at indgå aftale om forholdet mellem danske og færøske regler om
adoption.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
I Danmark findes reglerne om adoption i adoptionsloven (lovbekendtgørelse nr. 1821 af 23. december
2015). Adoptionsloven er sat i kraft for Færøerne ved anordning nr. 1169 af 25. november 2006.
Anordningen er senest ændret ved anordning nr. 398 af 20. april 2010 og ved § 11 i lagtingslov nr. 78 af 29.
maj 2017 om ændring i forskellige love inden for sagsområdet person-, familie- og arveret (Overførsel af
myndighed i forbindelse med overtagelse af sagsområdet).
Adoptionsloven fastlægger navnlig betingelserne for adoption samt retsvirkningerne af adoption.
Derudover indeholder loven regler om formidling af børn til adoption og om tilsyn med en
adoptionsformidlende organisation.
I Danmark træffes afgørelser om adoption af Statsforvaltningen. Statsforvaltningens afgørelser om
adoption kan som udgangspunkt påklages til Ankestyrelsen. Afgørelser om godkendelse som adoptant
træffes af adoptionssamrådet. Disse afgørelser kan påklages til Adoptionsnævnet.
FÆU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 17: Udkast til forslag til Lov om ændring af adoptionsloven (Bemyndigelse til at indgå aftale med Færøerne om danske og færøske regler om adoption) sendt i høring, fra Børne- og socialministeren
Børne- og socialministeren kan give en privat organisation tilladelse til at yde adoptionshjælp ved
international adoption. Adoptionshjælp omfatter bl.a. formidling af udenlandske børn til adoption i
Danmark. Ankestyrelsen fører tilsyn med en organisation, der har fået en sådan tilladelse.
Børne- og socialministeren godkender desuden, fra hvilke lande børn kan adopteres til Danmark og
Færøerne, og kan træffe beslutning om at stoppe yderligere adoptioner fra disse lande. Ankestyrelsen
godkender en formidlende organisations samarbejdspartner i et land, som børne- og socialministeren har
godkendt.
Afgørelser om adoption samt om godkendelse som adoptant træffes på Færøerne af Rigsombudsmanden
på Færøerne.
Rigsombudsmandens afgørelser om adoption kan som udgangspunkt påklages til børne- og
socialministeren, mens afgørelser om godkendelse som adoptant kan påklages til Adoptionsnævnet.
Den 29. juli 2018 overtager de færøske myndigheder adoptionslovgivningen som led i en overtagelse af
sagsområdet person-, familie- og arveret, jf. lagtingslov nr. 69 af 29. maj 2017 om ændring i lagtingslov om
kompetencen over sager og sagsområder (Overtagelse af sagsområdet person-, familie- og arveret).
Som led i de færøske myndigheders overtagelse af sagsområdet person-, familie- og arveret udarbejdede
Børne- og Socialministeriet i december 2016
rapporte ”Færøer es overtagelse af sagso rådet perso
-,
familie-
og arverette ”, der i deholder beskrivelser
af forskellige aspekter og problemstillinger ved
overtagelsen samt forslag til løsninger af disse problemstillinger, bl.a. på adoptionsområdet.
På denne baggrund er der med virkning fra overtagelsen ved § 11 i lagtingslov nr. 78 af 29. maj 2017 om
ændring i forskellige love inden for sagsområdet person-, familie- og arveret (Overførsel af myndighed i
forbindelse med overtagelse af sagsområdet) foretaget en række ændringer af myndighedsstrukturen på
adoptionsområdet på Færøerne. Efter disse ændringer overtager Familieforvaltningen som udgangspunkt
Rigsombudsmandens opgaver på adoptionsområdet, og Familieforvaltningens afgørelser vil kunne
indbringes for Klageudvalget i sociale-, familie- og sundhedsanliggender. Landsstyremanden overtager de
opgaver, der tilkommer børne- og socialministeren, bortset fra kompetencen til at behandle klagesager, der
vil blive tillagt Klageudvalget i sociale-, familie- og sundhedsanliggender.
Overordnet set svarer adoptionsreglerne for Danmark til de regler, der gælder for Færøerne. Der er dog en
række lovændringer, som ikke er sat i kraft for Færøerne, og ved ikraftsættelsen af adoptionslovgivningen
er den blevet tilpasset de færøske forhold.
2.1.1. Fremmedadoption
Efter § 28 i adoptionsloven og § 27 a i adoptionsanordningen for Færøerne skal den, der har bopæl
henholdsvis i Danmark eller på Færøerne, adoptere efter reglerne i adoptionslovgivningen for den
pågældende landsdel. Det betyder, at det er adoptionsansøgerens bopæl, der er afgørende for, hvilken
lovgivning der skal anvendes. Den danske adoptionslov finder således anvendelse, hvis ansøgeren har
bopæl i Danmark, uanset om sagen drejer sig om adoption af et barn, der har bopæl i Danmark, på
Færøerne eller i udlandet, mens adoptionslovgivningen for Færøerne finder anvendelse, hvis ansøgeren har
FÆU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 17: Udkast til forslag til Lov om ændring af adoptionsloven (Bemyndigelse til at indgå aftale med Færøerne om danske og færøske regler om adoption) sendt i høring, fra Børne- og socialministeren
bopæl på Færøerne, uanset om sagen drejer sig om adoption af et barn, der har bopæl i Danmark, på
Færøerne eller i udlandet.
Ved adoption af et barn, som ansøgeren ikke har en familiemæssig tilknytning til (såkaldt
fremmedadoption), træffer adoptionssamrådet i Danmark afgørelse om godkendelse som adoptant, hvis
ansøgeren bor i Danmark. Rigsombudsmanden på Færøerne træffer afgørelsen, hvis ansøgeren bor på
Færøerne.
En godkendelse som adoptant kan anvendes enten til adoption af et barn, der har bopæl i Danmark eller på
Færøerne (såkaldt national adoption, jf. punkt 2.1.1.1.), eller til adoption af et barn med bopæl i et andet
land (såkaldt international adoption, jf. punkt 2.1.1.2.).
Børn til national adoption i Danmark og på Færøerne formidles af Adoptionsnævnet, mens Danish
International Adoption (DIA) formidler udenlandske børn til international adoption i Danmark og på
Færøerne. DIA er for tiden den eneste organisation, der er godkendt til at formidle udenlandske børn til
adoption i Danmark og på Færøerne, jf. henholdsvis § 30 i adoptionsloven for Danmark og § 27 d i
adoptionsanordningen for Færøerne.
Et barn kan først adopteres efter reglerne om fremmedadoption, når barnet er blevet frigivet hertil.
Frigivelseskompetencen ligger ved national adoption i Danmark hos Statsforvaltningen og på Færøerne hos
Rigsombudsmanden. Bor barnet i udlandet, træffes beslutning om frigivelse af barnet til adoption af
myndighederne i det land, hvor barnet bor (international adoption). I Danmark tager Ankestyrelsen eller
Statsforvaltningen stilling til den udenlandske frigivelse, og på Færøerne tager Rigsombudsmanden stilling
til denne.
Den nuværende retstilstand giver klarhed over, hvor en ansøgning om adoption og en ansøgning om
godkendelse som adoptant skal indgives. En ansøger kan således ikke vælge at ansøge det sted, hvor
godkendelsesreglerne måtte være mest gunstige for den pågældende.
Godkendte adoptanter står på en venteliste til at adoptere et barn. Der er fælles ventelister for danske og
færøske godkendte adoptanter, uanset om de søger national adoption, hvor ventelisten administreres af
Adoptionsnævnet, eller international adoption, hvor ventelisten administreres af DIA.
En godkendelse som adoptant, der er meddelt i en del af riget, kan anvendes i en anden del af riget. Hvis
eksempelvis en adoptionsansøger, der bor på Færøerne, er blevet godkendt som adoptant på Færøerne og
er kommet på venteliste til national adoption, vil ansøgeren beholde sin godkendelse og plads på
ventelisten, selvom ansøgeren flytter til Danmark.
2.1.1.1. National fremmedadoption
Når et barn med bopæl i Danmark frigives til national fremmedadoption, foretages der en udvælgelse af,
hvem der blandt de godkendte adoptanter på den relevante venteliste kan adoptere barnet. Denne
udvælgelse kaldes matchning.
Den fælles danske og færøske venteliste til national adoption medfører, at Adoptionsnævnet matcher børn,
der er frigivet til national fremmedadoption, med godkendte ansøgere, medmindre frigivelsen er sket med
henblik på, at barnet adopteres af en bestemt ansøger. Dette gælder både børn, der frigives af
FÆU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 17: Udkast til forslag til Lov om ændring af adoptionsloven (Bemyndigelse til at indgå aftale med Færøerne om danske og færøske regler om adoption) sendt i høring, fra Børne- og socialministeren
Statsforvaltningen og af Rigsombudsmanden på Færøerne. Tilsvarende kan adoptionsansøgerne på
ventelisten være godkendt af adoptionssamrådet i Danmark eller af Rigsombudsmanden på Færøerne.
Adoptionsnævnets udvælgelse (matchning) af ansøgere til national adoption sker ud fra en vurdering af,
hvilken ansøger der er bedst egnet til at adoptere det konkrete barn, uanset om ansøgeren bor i Danmark
eller på Færøerne.
2.1.1.2. International fremmedadoption
Danmark har tiltrådt Haagerkonventionen af 29. maj 1993 om beskyttelse af børn og om samarbejde med
hensyn til internationale adoptioner. Den trådte i kraft for Danmark den 1. november 1997, jf.
bekendtgørelse nr. 125 af 4. december 1997. Konventionen er gennemført i dansk ret ved adoptionsloven,
der indeholder bestemmelser om udpegning af en centralmyndighed (Ankestyrelsen) for konventionen.
Konventionen er sat i kraft for Færøerne, jf. bekendtgørelse nr. 42 af 22. juni 2010.
Konventionen indeholder bestemmelser om international kompetence i sager om adoption samt
anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser om adoption. Herudover indeholder konventionen regler om
internationalt samarbejde om adoption m.v.
Konventionen har til formål at sikre, at internationale adoptioner finder sted til barnets bedste og med
respekt for de grundlæggende rettigheder, som er anerkendt i international ret. Det drejer sig bl.a. om at
hindre børnebortførelser og salg af eller handel med børn.
Som konventionsland er Danmark forpligtet til at sikre, at alle adoptioner finder sted i overensstemmelse
med konventionens principper, uanset om adoptionen sker fra et konventionsland eller fra et land, der ikke
har tilsluttet sig konventionen.
Efter adoptionslovens § 30 d, stk. 1, bestemmer børne- og socialministeren, i hvilke lande en
adoptionsformidlende organisation kan tillades at yde adoptionshjælp, dvs. fra hvilke lande børn kan
formidles til adoption i Danmark og på Færøerne. Det er ligeledes også børne- og socialministeren, der kan
stoppe adoption fra bestemte lande.
Efter bestemmelsens stk. 2 bestemmer Ankestyrelsen, hvilke myndigheder, organisationer m.v. i lande
omfattet af stk. 1 en adoptionsformidlende organisation kan samarbejde med om adoptionshjælp og
formidling af børn til adoption.
Børne- og socialministeren har som nævnt i punkt 2.1.1. akkrediteret DIA til at formidle børn med bopæl i
udlandet til international adoption til godkendte adoptionsansøgere. DIA administrerer fælles ventelister
for adoptionsansøgere, der ønsker at adoptere et barn fra udlandet, uanset om ansøgeren bor i Danmark,
eller på Færøerne.
2.1.2. Tilsyn med adoptionsområdet
Efter § 31 b, stk. 1, i adoptionsloven for Danmark fører Ankestyrelsen løbende og regelmæssigt tilsyn med
en adoptionsformidlende organisation, for tiden alene DIA. Tilsynet omfatter organisationens generelle
faglige kvalifikationer, økonomiske og organisatoriske forhold samt fastsættelse og opkrævning af gebyrer
og behandlingen af konkrete adoptionssager.
FÆU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 17: Udkast til forslag til Lov om ændring af adoptionsloven (Bemyndigelse til at indgå aftale med Færøerne om danske og færøske regler om adoption) sendt i høring, fra Børne- og socialministeren
Bestemmelserne om Ankestyrelsens tilsyn med en adoptionsformidlende organisation blev indsat i
adoptionsloven ved lov nr. 1740 af 22. december 2015 om et nyt adoptionssystem m.v. Denne lov er ikke
sat i kraft for Færøer e. Ge e tilsy et ed DIA’s virkso hed i Da ark o fatter tilsy et reelt også
DIA’s beha dli g af adoptio ssager vedrøre de Færøer e, da beha dli ge af disse sager i praksis foregår i
Danmark.
Herudover fører Adoptionsnævnet generelt tilsyn med adoptionsområdet i Danmark og på Færøerne. Dette
indebærer et tilsyn med adoptionssamrådene og Rigsombudsmanden på Færøerne. Adoptionsnævnet har
desuden til opgave at afgive udtalelser om generelle og konkrete forhold, som har betydning for
Ankestyrelsens tilsyn med en adoptionsformidlende organisation.
Til brug for sit tilsyn med en adoptionsformidlende organisation kan Ankestyrelsen trække på
Adoptionsnævnets lægefaglige kompetencer, eksempelvis ved at bede nævnet gennemgå nogle
adoptionssager med henblik på at belyse nærmere beskrevne problemstillinger og temaer, som indgår i
tilsynet.
2.2. Børne- og Socialministeriets overvejelser
Som det fremgår af punkt 2.1., er myndighederne i Danmark involveret i behandlingen af sager om
fremmedadoption, selvom adoptionsansøgeren er bosat på Færøerne. Det drejer sig primært om
Adoptionsnævnets matchning af børn, der er frigivet til fremmedadoption. Herudover har DIA, der har
hjemsted i Danmark, tilladelse til at formidle børn med bopæl i udlandet til godkendte adoptionsansøgere,
uanset om disse bor i Danmark eller på Færøerne. Endelig træffes afgørelse om frigivelse af et barn til
fremmedadoption af myndighederne i Danmark eller på Færøerne, uanset om barnet adopteres af en
adoptant, der bor på Færøerne eller i Danmark.
Hertil kommer det arbejde med sager om international fremmedadoption, der udføres af Ankestyrelsen
som centralmyndighed i henhold til Haagerkonventionen om adoption. Endvidere er det myndigheder i
Danmark, som beslutter, fra hvilke lande børn kan adopteres til Danmark og Færøerne, som kan stoppe
adoption fra bestemte lande, og som kan godkende en adoptionsformidlende organisations
samarbejdspartnere i udlandet.
Der er enighed mellem Sundheds- og Indenrigsministeriet på Færøerne og Børne- og Socialministeriet i
Danmark om, at den gældende ordning for behandling af sager om fremmedadoption skal opretholdes
efter Færøernes overtagelse af adoptionslovgivningen.
Dette indebærer, at adoptionsmyndighederne i en landsdel efter overtagelsen skal kunne behandle en
adoptionssag, selvom sagen har tilknytning til andre landsdele. Adoptionsmyndigheder i Danmark skal
således kunne behandle en adoptionssag, hvor adoptionsansøgerne er bosat på Færøerne.
Efter Børne- og Socialministeriets opfattelse indeholder adoptionsloven ikke hjemmel hertil, når Færøerne
har overtaget adoptionslovgivningen og overladt behandlingen af adoptionssager til færøske myndigheder.
Det foreslås derfor, at der i adoptionsloven for Danmark og Færøerne indsættes en bestemmelse, der giver
myndigheder i Danmark og på Færøerne mulighed for at indgå en samarbejdsaftale om behandlingen af
sager om fremmedadoption.
FÆU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 17: Udkast til forslag til Lov om ændring af adoptionsloven (Bemyndigelse til at indgå aftale med Færøerne om danske og færøske regler om adoption) sendt i høring, fra Børne- og socialministeren
Samarbejdsaftalen skal ligeledes sikre, at en organisation, der er godkendt til at formidle børn til
international adoption efter adoptionsloven for Danmark, fortsat kan formidle børn til adoption i alle dele
af riget, at Ankestyrelsen som centralmyndighed i henhold til Haagerkonventionen om adoption skal føre
tilsyn med organisationens aktiviteter, herunder også organisationens aktiviteter på Færøerne, og at det er
myndigheder i Danmark, som beslutter, fra hvilke lande børn kan adopteres til Danmark og Færøerne, som
kan stoppe adoption fra bestemte lande, og som kan godkende en adoptionsformidlende organisations
samarbejdspartnere i udlandet.
Fremmedadoption er bl.a. karakteriseret ved, at det er almindeligt, at der går flere år, fra ansøgning om
godkendelse som adoptant indgives, til ansøgeren får mulighed for at adoptere et barn. Henset til den
nuværende regelharmoni mellem landsdelene vil en godkendt ansøger, der står på venteliste til
fremmedadoption, kunne flytte mellem Færøerne og Danmark, uden at det påvirker godkendelsen og
optagelsen/placeringen på ventelisten. Ligeledes vil en godkendt ansøger kunne søge om forlængelse af
godkendelsen på det sted, hvor den pågældende bor, selvom godkendelsen er meddelt i en anden landsdel.
Det vil derfor fremgå af aftalen, at Færøernes overtagelse af adoptionslovgivningen ikke påvirker den
gældende ordning, hvorefter en godkendelse som adoptant, der er meddelt i en landsdel, anerkendes i en
anden landsdel.
Endelig vil det fremgå af aftalen, at opretholdelse af aftalen forudsætter, at der fortsat er regelharmoni
mellem reglerne om fremmedadoption i Danmark og på Færøerne.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der i adoptionsloven indsættes en ny bestemmelse (§ 25 e), der giver børne- og
socialministeren bemyndigelse til at indgå aftale om forholdet mellem reglerne for Danmark og Færøerne
om adoption.
En sådan aftale skal fastlægge rammerne for samarbejdet mellem danske og færøske myndigheder om
fremmedadoption efter en færøsk overtagelse af adoptionsområdet.
Aftalen vil navnlig fastlægge myndigheders og adoptionsformidlende organisationers kompetencer, når en
adoptionssag har tilknytning til flere landsdele.
Med hensyn til international fremmedadoption vil samarbejdet indebære, at en adoptionsformidlende
organisation formidler børn fra udlandet til alle landsdele, og at tilsynet med organisationen føres af danske
myndigheder, og at danske myndigheder kan inddrages i sager om godkendelse som adoptant.
Det vil være myndigheder i Danmark, der beslutter, fra hvilke lande børn kan adopteres til Danmark og
Færøerne. Samtidig vil det være myndigheder i Danmark, der med virkning for alle landsdele kan stoppe
adoption fra bestemte lande.
FÆU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 17: Udkast til forslag til Lov om ændring af adoptionsloven (Bemyndigelse til at indgå aftale med Færøerne om danske og færøske regler om adoption) sendt i høring, fra Børne- og socialministeren
Det vil endvidere være myndigheder i Danmark, der godkender en adoptionsformidlende organisations
samarbejdspartner i de lande, som organisationen er godkendt til at formidle børn til adoption fra.
Endelig vil en samarbejdsaftale skulle indeholde regler om opsigelse af aftalen med et vist varsel,
eksempelvis hvis den nuværende regelharmoni på adoptionsområdet bortfalder, navnlig i relation til
godkendelse af adoptanter, frigivelse af børn til adoption og matchning af børn og adoptanter.
Det er aftalt med Sundheds- og Indenrigsministeriet på Færøerne, at Sundheds- og Indenrigsministeriet
fremsætter forslag til lagtingslov, hvorved der i adoptionsloven for Færøerne med virkning for overtagelsen
af den familieretlige lovgivning den 29. juli 2018 indsættes en bestemmelse, der svarer til den foreslåede
bestemmelse i adoptionslovens § 25 e.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag her i perioden fra den 27. juni 2017 til den 9. august 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Ankestyrelsen, Adoption & Samfund, Adoptionstrekanten, Adoptionsnævnet, Adoptionspolitisk Forum,
Advokatfelag Føroya, Advokatrådet, Amnesty International, Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Danish International Adoption, Danske Advokater, Danske
Familieadvokater, Dansk Psykolog Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Foreningen
Adopteret, Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af Socialchefer i Danmark,
Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre, Føroyskir
Sálarfrøðingar, Kommunulæknafelag Føroya, Koreaklubben, 121 Adoption, Red Barnet, Rigsombudsmanden
på Færøerne, Sosialráðgevarafelag Føroya, Statsforvaltningen, Sundheds- og Indenrigsministeriet på
Færøerne, Tænketanken Adoption, Unicef Danmark og Ættleiðingarfelagið.
FÆU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 17: Udkast til forslag til Lov om ændring af adoptionsloven (Bemyndigelse til at indgå aftale med Færøerne om danske og færøske regler om adoption) sendt i høring, fra Børne- og socialministeren
1772929_0009.png
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative konsekvenser for er-
hvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for bor-
gerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Overimplementering af EU-retlige mi-
nimumsforpligtelser (sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse i
§ 25 e, 1. pkt.,
bemyndiger børne- og socialministeren til at indgå aftale med
myndighederne på Færøerne om forholdet mellem reglerne for Danmark og Færøerne om adoption.
En sådan aftale skal fastlægge rammerne for samarbejdet mellem danske og færøske myndigheder om
fremmedadoption efter en færøsk overtagelse af adoptionsområdet.
Aftalen vil navnlig fastlægge myndigheders og adoptionsformidlende organisationers kompetencer, når en
adoptionssag har tilknytning til flere landsdele.
Med hensyn til international fremmedadoption vil samarbejdet indebærer, at adoptionsformidlende
organisationer formidler børn fra udlandet til alle landsdele, og at tilsynet med organisationen føres af
danske myndigheder, og at danske myndigheder kan inddrages i sager om godkendelse som adoptant.
Det vil være myndigheder i Danmark, der beslutter, fra hvilke lande børn kan adopteres til Danmark og
Færøerne. Samtidig vil det være myndigheder i Danmark, der med virkning for alle landsdele kan stoppe
adoption fra bestemte lande.
Det vil endvidere være myndigheder i Danmark, der godkender en adoptionsformidlende organisations
samarbejdspartner i de lande, som organisationen er godkendt til at formidle børn til adoption fra.
Endelig vil en samarbejdsaftale skulle indeholde regler om opsigelse af aftalen med et vist varsel,
eksempelvis hvis den nuværende regelharmoni på adoptionsområdet bortfalder, navnlig i relation til
godkendelse af adoptanter, frigivelse af børn til adoption og matchning af børn og adoptanter.
FÆU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 17: Udkast til forslag til Lov om ændring af adoptionsloven (Bemyndigelse til at indgå aftale med Færøerne om danske og færøske regler om adoption) sendt i høring, fra Børne- og socialministeren
Det er aftalt med myndighederne på Færøerne, at Sundheds- og Indenrigsministeriet fremsætter forslag til
lagtingslov, der får virkning fra overtagelsesdagen, hvorved der i adoptionsloven for Færøerne indsættes en
tilsvarende hjemmel til at indgå en samarbejdsaftale om fremmedadoption med Danmark.
Bemyndigelsen vil umiddelbart blive benyttet til at indgå en samarbejdsaftale med Færøerne om
fremmedadoption, sådan at den nuværende retstilstand på Færøerne kan opretholdes efter en overtagelse
af området, og således at der ikke opstår nye grænsehindringer. Samarbejdsaftalen vil træde i kraft den 29.
juli 2018, som er det tidspunkt, hvor Færøerne overtager adoptionsområdet.
En samarbejdsaftale vil blive udmøntet ved en ændring af de gældende forskrifter om adoption, der
fastlægger myndighedernes behandling af adoptionssager. Efter adoptionslovens § 25, nr. 2, kan børne- og
socialministeren fastsætte regler om adoptionssagers behandling, og efter lovens § 25 b, stk. 5, kan
ministeren henlægge yderligere opgaver til Adoptionsnævnet. Med hjemmel i disse bestemmelser vil der
kunne fastsættes regler om danske myndigheders behandling af sager, der er omfattet af aftalen.
Eksempelsvis kan Adoptionsnævnets opgaver udvides til også at omfatte afgivelse af udtalelser i sager, hvor
en adoptionsansøger bor på Færøerne.
Det følger af
2. pkt.
i den foreslåede bestemmelse, at en samarbejdsaftale efter bestemmelsens 1. pkt.
finder anvendelse i Danmark efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, punkt 2.2. og 2.3.
Til § 2
Det foreslås i § 2, at loven træder i kraft den 29. juli 2018, hvor Færøerne overtager sagsområdet person-,
familie- og arveret, herunder adoptionsområdet, jf. de almindelige bemærkninger, punkt 2.1.
Til § 3
Bestemmelsen i § 3 vedrører lovens territoriale område. Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne
og Grønland.
Loven skal ikke kunne sættes i kraft for Færøerne, da det er aftalt med Sundheds- og Indenrigsministeriet
på Færøerne, at Sundheds- og Indenrigsministeriet fremsætter forslag til lagtingslov, hvorved der i
adoptionsloven for Færøerne med virkning for overtagelsen af den familieretlige lovgivning den 29. juli
2018 indsættes en bestemmelse, der svarer til den foreslåede bestemmelse i adoptionslovens § 25 e.
Loven skal ikke kunne sættes i kraft for Grønland, da den vedrører forholdet mellem Danmark og Færøerne.