Færøudvalget 2016-17
FÆU Alm.del Bilag 1
Offentligt
1672476_0001.png
AKTUELLE TENDENSER
I FÆRØSK ØKONOMI
INDLEDNING OG SAMMENFATNING
Højkonjunkturen, der begyndte i 2013, ser ud til at
fortsætte med forøget styrke i 2016. Færøernes
Økonomiske Råd, FØR, har i den seneste progno-
se fra september opjusteret skønnet for væksten i
værdien af produktionen (bruttonationalprodukt,
BNP) i 2016 og 2017. Der er fremgang i beskæf-
tigelse og lønudbetalinger sammenlignet med
sidste år, og lønmodtagernes købekraft styrkes
yderligere af, at forbrugerpriserne falder. Lands-
styret vurderede i marts 2016, at produktionen
ligger over kapaciteten i økonomien, der målt på
produktionsgabet forventes at være 4,3 pct. af
BNP i 2016. Der er derfor risiko for overophed-
ning, særligt i byggeriet. Samtidig planlægger
landsstyret, kommunerne og offentligt ejede
selskaber at investere massivt i bl.a. infrastruktur
og sygehuse. I 2016 forventes beløbet at blive
1,3 mia. kr. (7,3 pct. af BNP), hvilket er 20 pct.
højere end i 2014. Investeringerne i offentligt regi
forventes at stige yderligere 34 pct. frem til 2018.
Der er dermed risiko for, at den offentlige sektor
og offentligt ejede virksomheder medvirker til at
presse økonomien yderligere over dens kapaci-
tetsgrænse.
Der er indikationer på, at det offentlige og pri-
vate forbrug vokser i 2016. Fremgangen i beskæf-
tigelsen er fordelt på næsten alle sektorer, men er
særligt stor i erhvervet for fiskeopdræt. Ledighe-
den nærmer sig et rekordlavt niveau. Fremgangen
i fiskeriet ser ud til at have toppet, mens erhvervet
for fiskeopdræt forsøger at udvide produktionska-
paciteten gennem store investeringer i landanlæg.
Ifølge finansloven vil landskassen få overskud
for første gang i otte år. Det skyldes dog overve-
jende budgeteffekter af de stærke konjunkturer.
Landsstyret vurderer, at det strukturelle underskud
på den offentlige saldo i 2016 bliver 1,1 pct. af BNP.
Dertil kommer betydelige demografiske udfordrin-
ger, der gradvist intensiveres over de kommende
40 år. FØR vurderede i 2015, at finanspolitikken skal
strammes varigt med 5 pct. af BNP, hvis den offent-
lige gæld skal stabiliseres på langt sigt.
Det offentlige forbrug og investeringer har
historisk været med til at forstærke konjunkturer-
Landsstyret bør stramme finanspolitikken og sikre langsigtet holdbarhed
Efter flere års stigende eksportindtægter drevet af bl.a. høje
priser på opdrættet laks og gode fangster af makrel og sild
fortsætter højkonjunkturen med forøget styrke i 2016. Fær-
øernes Økonomiske Råd forventer, at væksten de næste par
år drives af både indenlandsk og udenlandsk efterspørgsel,
især meget store investeringer i den offentlige sektor og i
offentlige virksomheder. Der er risiko for overophedning af
økonomien, særligt i byggeriet. På den baggrund vurderer
Nationalbanken, at
• det strukturelle underskud på de offentlige finanser bør
vendes til et overskud hurtigere end planlagt,
de langsigtede udfordringer for den finanspolitiske
holdbarhed bør håndteres nu, og
landsstyrets og kommunernes budgetter bør koordine-
res bedre for at sikre en samlet styring af de offentlige
finanser.
DANMARKS NATIONALBANK
KVARTALSOVERSIGT, 3. KVARTAL, 2016
77
FÆU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 1: Indberetning nr. 5/2016, fra Rigsombudsmanden
1672476_0002.png
ne i perioder. Der er risiko for, at det gentages
i den nuværende højkonjunktur, og landsstyret
bør overveje at udskyde en del af de meget store
investeringer, til økonomien er kommet ned i gear.
Derudover bør landsstyret vende det strukturelle
underskud til et overskud hurtigere end planlagt.
Med højkonjunktur og store overskud i de fiske-
relaterede erhverv er det desuden et godt tids-
punkt at håndtere den langsigtede udfordring for
den finanspolitiske holdbarhed. Den kan opnås
ved reformer, der øger arbejdsudbuddet, fx ved
at forhøje pensionsalderen over tid, og ved at
sikre, at landskassen får større del i den såkaldte
ressourcerente fra de fiskerelaterede erhverv. Det
vil mindske overnormal profit og høje lønninger i
dele af fiskeerhvervene. FØR vurderer, at disse to
tiltag imidlertid kun kan håndtere to tredjedele af
udfordringen.
OPSVINGET TAGER TIL I 2016
Ifølge det seneste skøn steg værdien af produkti-
onen 6,2 pct. i 2015, hvilket er omtrent det samme
som de seneste år, jf. tabel for nationalregnskabet
i appendiks og figur 1. Nationalregnskabet på
Færøerne opgøres kun i værdi (løbende priser), og
alle tal i artiklen er derfor i løbende priser. Produk-
tionen er samlet steget 21 pct., siden opsvinget
begyndte i 2013. Ifølge FØR’s seneste prognose
fra september 2016 forventes opsvinget at tage
til i 2016, hvor produktionen skønnes at stige 8,5
pct. I forårsprognosen forventede FØR en vækst
i 2016 på 5,3 pct. Afhængigheden af fiskeopdræt
og fiskeri, hvor aktiviteten bl.a. følger udviklingen
i bestandene, betyder dog, at der er store udsving
i økonomien. Siden finanskrisen har væksten i
produktionen været højere end i Danmark, og pro-
duktionen pr. indbygger på Færøerne nåede i 2015
op ved siden af den danske. Disponibel bruttona-
tionalindkomst pr. indbygger var imidlertid højere
end den danske på grund af tilskuddet fra den
danske stat og nettolønindkomst fra personer, der
arbejder i udlandet, men bor på Færøerne.
Mens begyndelsen af opsvinget hovedsage-
ligt var drevet af eksporten, er fremgangen i
økonomien i det forgangne år mest båret af den
indenlandske efterspørgsel, hvor væksten især
er drevet af højere privat forbrug. Bilsalget er
sædvanligvis en god indikator for udviklingen i
det private forbrug. Antallet af nye personbiler
steg lidt under 12 pct. i 2015 og med over 13 pct.
år til år i de første syv måneder af 2016. Med en
stigning i værdien af importerede personbiler på
over 25 pct. i 2015 er der ydermere tale om dyrere
biler.
Investeringerne faldt yderligere i 2014, drevet
af færre nyindkøbte fly og skibe, der i høj grad
importeres og derfor ikke umiddelbart påvirker
aktiviteten. Lønudbetalingerne inden for byggeri-
et steg med over 10 pct. i 2015 og godt 12 pct. år
til år i 1. halvår 2016, hvilket tyder på, at anlægsin-
vesteringerne fortsætter op. Efter en stor stigning
i det offentlige forbrug på 3,5 pct. i 2013, var det
uændret i 2014. Lønudbetalinger i den offentlige
sektor indikerer, at det offentlige forbrug er ste-
get betydeligt i 2015 og 1. halvår 2016, hvilket vil
bidrage til den økonomiske aktivitet.
Ifølge en opgørelse fra FØR planlægger lands-
styret, kommunerne og offentligt ejede selskaber
en række store investeringer på 1,3 mia. kr. (7,3
pct. af BNP) i 2016, hvilket er 20 pct. højere end
i 2014. Investeringerne forventes at stige med
yderligere 34 pct. frem til 2018. Eksempelvis plan-
lægges to nye tunneller til en samlet pris på 2,1
mia. kr. (13 pct. af BNP) i perioden 2016-21. I en
dansk sammenhæng svarer det til mere end fire
Femernbælt-tunneler.
1
Importindholdet i mange af
disse investeringer er stort, men på grund af det
samlede omfang vil det bidrage betydeligt til den
økonomiske vækst og til risikoen for flaskehalse,
særligt inden for byggeriet, hvor der i forvejen er
tegn på overophedning. Syv ud af ti byggevirk-
somheder angiver mangel på arbejdskraft som en
begrænsende faktor for væksten. Omfanget af de
offentlige investeringer og investeringer i offent-
ligt ejede selskaber risikerer dermed at presse
økonomien yderligere over kapacitetsgrænsen.
Den fortsatte fremgang i eksporten af fisk i
2015 betød, at værdien af vareeksporten ekskl.
skibe og fly steg lidt mere end 7 pct. i 2015. Va-
reimporten ekskl. skibe og fly faldt med 2,6 pct.,
hvilket særligt var trukket af, at importværdien
af brændstof faldt mere end 30 pct., primært på
grund af, at prisen på olie på verdensmarkedet
faldt. De foreløbige tal for 1. halvår 2016 viser, at
værdien af eksporten ekskl. skibe og fly er gået
kraftigt frem. Prisen på laks, der udgør 45 pct. af
1
Til sammenligning koster tunnelen under Femernbælt mellem
Danmark og Tyskland, der skal bygges over 12 år, ca. 65 mia. kr. inkl.
landanlæg eller 3,3 pct. af Danmarks BNP i 2015.
78
DANMARKS NATIONALBANK
KVARTALSOVERSIGT, 3. KVARTAL, 2016
FÆU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 1: Indberetning nr. 5/2016, fra Rigsombudsmanden
1672476_0003.png
Fremgangen i produktionen har medført højere velstand på Færøerne end i Danmark
Vækst i produktion
Disponibel bruttonationalindkomst
Figur 1
Pct., årets priser
14
12
10
8
6
4
2
0
-2
-4
-6
Pr. indbygger, 1.000 kr.
400
350
300
250
200
150
01
03
05
07
Færøerne
09
11
13
Danmark
15
98
00
02
04
Færøerne
06
08
10
12
Danmark
14
Anm.: BNP og bruttonationalindkomst er opgjort i løbende priser. 2014-15 er foreløbige tal, og 2016 er en prognose.
Kilde: Hagstova Føroya, Danmarks Statistik, Danmarks Nationalbank og egne beregninger.
eksporten, er især steget betydeligt siden års-
skiftet. Vareimporten ekskl. skibe og fly er steget
med 7 pct. år til år primært på grund af import af
maskiner.
Overskuddet på handelsbalancen for varer var i
2015 på 757 mio. kr. (4,6 pct. af BNP), mens tjene-
stebalancen må forventes at være negativ. Den har
været negativ i omegnen af 1 mia. kr. i de seneste
opgjorte år. Dertil kommer et positivt bidrag fra
lønindkomster fra personer, der bor på Færøer-
ne, men arbejder i udlandet (inkl. Danmark) på
700-800 mio. kr. Endelig er der overførsler på ca.
800 mio. kr., der især stammer fra tilskuddet fra
den danske stat. Derfor forventes overskuddet på
betalingsbalancen i 2015 at være betydeligt.
Ifølge de halvårlige konjunkturbarometre ser
virksomheder og forbrugere generelt ikke lige
så positivt på den økonomiske situation som i
de foregående år. Især forbrugerne ser mindre
positivt på deres egen og landets økonomi om
et år. Færre ordrer i ordrebogen, lavere forven-
tede afsætningspriser og dårligere international
konkurrenceposition har fået industriens forvent-
ninger til fremtiden til at falde til et lavere, men
stadig positivt, niveau. Det er i tråd med den
seneste prognose fra FØR, der forventer en lavere
vækst på 4,1 pct. i 2017. Detailhandlen og især
byggeriet har dog meget positive forventninger
til fremtiden.
OLIEPRISER TRÆKKER PRISERNE NED
Forbrugerpriserne har stort set været faldende
siden foråret 2013, jf. figur 2. I 2. kvartal 2016 lå
de 0,3 pct. lavere end samme kvartal året før. Det
er særligt de faldende oliepriser på verdensmar-
Faldende priser på energi
trækker forbrugerpriserne ned
Procentpoint
3
2
1
0
-1
-2
2012
Energi
Øvrige
2013
2014
2015
2016
Figur 2
Pct., år-år
3
2
1
0
-1
-2
Transport
Forbrugerpriser (h.a.)
Anm.: Vægten af komponenter, hvor olie- og energipriser har
direkte effekt, er omtrent ens i Danmark og Færøerne.
Volatiliteten af prisindeksene for energikomponenterne
ved ændringer i oliepriser er derimod betydeligt højere
på Færøerne, hvilket bl.a. skyldes forskelle i systemet for
skatter og afgifter. I modsætning til det danske forbruger-
prisindeks er renteudgifter til bolig inkluderet i det færøske
prisindeks i stedet for en imputeret lejeværdi af egen bolig.
I figuren er vækstbidraget fra renteudgifter til boliger taget
ud. Øvrige er inkl. afrunding.
Kilde: Hagstova Føroya og egne beregninger.
DANMARKS NATIONALBANK
KVARTALSOVERSIGT, 3. KVARTAL, 2016
79
FÆU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 1: Indberetning nr. 5/2016, fra Rigsombudsmanden
1672476_0004.png
kedet i 2015, der trækker priserne på energi ned.
Priser på fødevarer, beklædning og fodtøj træk-
ker derimod priserne opad. Faldet i forbrugerpri-
serne understøtter husholdningernes købekraft
og derigennem det private forbrug.
FLERE I BESKÆFTIGELSE
Antallet af lønmodtagere steg for tredje år i træk
efter at have ligget stabilt de foregående år, jf.
figur 3. Tempoet er imidlertid aftaget en smule,
således at antallet af lønmodtagere i maj 2016
var 1,9 pct. højere end i maj året før sammenlig-
net med en årlig vækst på 3,3 pct. i maj sidste
år. Væksten i lønudbetalingerne er høj, men er
aftaget en smule til 5,3 pct. år til år. I de seneste
måneder er væksten dog fladet ud.
Stigningen i beskæftigelsen fra 2015 til 2016
var bredt funderet på tværs af sektorer, men målt i
personer var den størst i kommunerne og private
tjenesteerhverv, der har skabt mere end halvde-
len af alle nye job. Det seneste års fremgang i
opdræt af fisk har medført, at beskæftigelsen er
steget markant med ca. 11 pct. Produktiviteten i
erhvervet er høj, og produktionen kræver normalt
relativt lidt arbejdskraft.
2
Beskæftigelsen i byggeriet er steget over 8 pct. år
til år som følge af bl.a. de store offentlige anlægs-
projekter, der er sat i gang på det seneste. Det
er omtrent samme niveau som i 2005, før høj-
konjunkturens kraftigt stigende priser på boliger
medførte et byggeboom.
Ledigheden er faldet jævnt siden 2011 og ud-
gjorde i november 2015 sæsonkorrigeret 2,4 pct.
af arbejdsstyrken. Den nærmer sig dermed det
rekordlave niveau fra den seneste højkonjunktur
i 2007-08, jf. figur 4. Den lave ledighed er et tegn
på et stigende kapacitetspres og understreger
nødvendigheden af, at landsstyret og kommu-
nerne undgår at øge aktivitetsniveauet og sikrer
reformer, der kan øge arbejdsstyrken.
Et betydeligt antal færinger, især inden for
håndværk og byggeri, har bopæl på Færøerne,
men arbejder i udlandet, bl.a. på grund af høje-
re løn og skattefordele. Landsstyret kan delvist
afbøde manglen på arbejdskraft ved at reducere
skattefordelene. Ud over at mindske risikoen for
overophedning vil det også øge skatteindtægter-
ne. Niveauet for ledighed kan ikke direkte sammen-
lignes med andre økonomiers, da befolkningen
på Færøerne er relativt mobil og reagerer på høj
ledighed med udvandring. Således faldt arbejds-
styrken under krisen som følge af nettoudvandring,
Særligt den offentlige sektor og private tjenesteerhverv ansætter nye medarbejdere
Lønudbetalinger og antal lønmodtagere
Fremgang i beskæftigelse opdelt på brancher
Figur 3
Mio. kr.
1.000 personer
Tusinde
Tusinde
750
650
550
450
350
05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16
Lønudbetalinger
27
26
25
24
23
Antal lønmodtagere (h.a.)
Antal personer
800
600
400
200
0
-200
-400
2013
2014
Fiskeri
Byggeri
Kommuner
Private tjenesteerhverv
Andet
2015
2016
Fiskeindustri
Finansiel sektor
Øvrige offentlige sektor
Fiskeopdræt
Total
Anm.: Venstre figur: Sæsonkorrigerede månedstal. 3 måneders glidende gennemsnit for lønudbetalinger. Seneste observation er maj for antal
lønmodtagere og juli for lønudbetalinger. Højre figur: Ændringer i gennemsnitlig beskæftigelse i første kvartal af perioden i forhold til
året før.
Kilde: Hagstova Føroya og egne beregninger.
2
Erhvervet beskæftiger under 4 pct. af lønmodtagerne, men skaber ca.
7 pct. af bruttoværditilvæksten.
80
DANMARKS NATIONALBANK
KVARTALSOVERSIGT, 3. KVARTAL, 2016
FÆU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 1: Indberetning nr. 5/2016, fra Rigsombudsmanden
1672476_0005.png
Stor fremgang i beskæftigelsen øger nettoindvandring og trækker ledighed ned
Ledighed
Nettoindvandring
Figur 4
Pct. af arbejdsstyrken
8
7
6
5
4
3
2
1
00
02
04
06
08
10
12
14
16
Personer
2.000
1.500
1.000
500
0
-500
00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15
Udvandring
Indvandring
Nettoindvandring
Anm.: Sæsonkorrigerede månedsdata for ledighedsprocenten. Seneste observation er november 2015.
Kilde: Hagstova Føroya.
mens den seneste fremgang i økonomien har med-
ført nettoindvandring af folk i den arbejdsdygtige
alder foruden en højere erhvervsfrekvens.
EKSPORTVÆRDIEN AF
FISK STIGER FORTSAT
Fiskeri- og opdrætserhvervene udgør omkring
en sjettedel af den samlede bruttoværditilvækst
på Færøerne og ca. 98 pct. af vareeksporten
ekskl. skibe og fly. Færøsk økonomi er dermed
meget afhængig af udviklingen i fangstmængder
og fiskepriser. Begge svinger en del over tid,
men ikke nødvendigvis i samme retning for de
forskellige fiskerityper og fiskearter. Da indtje-
ningen i stigende grad har fordelt sig på flere
forskellige slags fiskerierhverv, bidrager det til i
nogen grad at mindske sårbarheden i økonomi-
en som helhed.
Fiskeriet gik markant frem i 2015, hvor værdi-
en af eksporten steg med over 20 pct., jf. figur 5.
Det skyldes en kombination af stigende priser og
større fangster. Det pelagiske fiskeri efter bl.a.
sild og makrel klarer sig bedst, mens det traditio-
nelle bundfiskeri, der primært fisker torsk, sej og
kuller omkring Færøerne, fortsat er økonomisk
trængt.
Bundfiskeriet er kendetegnet ved, at bestande-
ne af fisk er lokale og ikke på gennemtræk som
pelagiske fisk. Derfor er reguleringen et lokalt
anliggende. Bestandene af bundfisk er for flere
arter kritisk lave, og fangsterne har ligget over
fiskeribiologernes anbefalinger de seneste mange
år, jf. Hegland og Hopkins (2014).
Indtjeningen i det pelagiske fiskeri er steget
meget i de seneste fem år, hvilket primært skyl-
des, at en større bestand af makrel omkring Færø-
erne har ført til, at fangsten er blevet firdoblet, og
at den samtidig er blevet afsat til højere priser. I
2014 indgik Færøerne en 5-årig aftale med EU og
Norge, der gjorde det muligt at fiske den samme
mængde makrel som i de foregående år. I 2010-13
havde Færøerne fastsat sin egen kvote for makrel
på grund af uenighed med de øvrige lande.
I 2015 steg især fangsten af sild og forøgede
i kombination med væsentlig højere priser eks-
portværdien med mere end 60 pct. Eksportværdi-
en af sild er dog kun lige godt halvt så stor som
makrel. Færøerne står uden for aftalen mellem
EU, Norge, Island og Rusland og har fastholdt sin
egen kvote for sild på lidt mere end 40.000 tons
i 2015, hvilket er på niveau med 2014. Færøerne
står uden for aftalen på grund af utilfredshed med
dens andel på godt 5 pct., som landet er tildelt i
aftalen. Der er hidtil ikke opnået enighed om kvo-
terne for sild og blåhvilling i 2016, hvor Færøerne
egenhændigt har sat en kvote for sild på 56.000
tons og for blåhvilling på godt 347.000 tons (ca.
71.500 tons er overført fra kvoten fra 2015).
DANMARKS NATIONALBANK
KVARTALSOVERSIGT, 3. KVARTAL, 2016
81
FÆU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 1: Indberetning nr. 5/2016, fra Rigsombudsmanden
1672476_0006.png
Fiskeriet var i fremgang i 2015, mens opdræt af fisk gik lidt tilbage
Fiskeri
Opdræt af fisk
Figur 5
Mio. kr.
1.000
500
0
-500
-1.000
94 96 98 00 02 04 06 08 10 12 14
Bidrag fra priser
Bidrag fra mængder
Total eksportværdi (højre akse)
Mio. kr.
4.000
3.000
2.000
1.000
0
Mio. kr.
800
600
400
200
0
-200
-400
94 96 98 00 02 04 06 08 10 12 14
Bidrag fra priser
Bidrag fra mængder
Eksportværdi (højre akse)
Mio. kr.
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
Kilde: Hagstova Føroya og egne beregninger
Efter otte års konstant fremgang gik det lidt tilba-
ge for havbrugene i 2015 på grund af et fald i solg-
te mængder. Priserne på laks er foreløbigt steget
markant i 2016 i forhold til 2015. Lavere forventet
fangst af vildlaks i Alaska og algeudbrud i chilenske
havbrug kan lægge en dæmper på udbuddet af
laks i 2. halvår 2016 og medvirke til at understøtte,
at priserne på kort sigt fortsat er høje.
Siden Rusland indførte handelsembargo på fø-
devarer fra bl.a. EU, har Færøerne på det russiske
marked
3
opnået afregningspriser på laks, der er
højere end verdensmarkedsprisen. De gode af-
sætningsmuligheder har ført til, at Rusland i 2015
aftog over 25 pct. af den samlede værdi af færøsk
eksport mod 17 pct. året før. Rusland er dermed
Færøernes suverænt største enkelte eksportmar-
ked, mens USA og Storbritannien med knap 9 pct.
hver er de næststørste. Set under ét er EU-lan-
dene fortsat Færøernes primære handelspartner
med 41 pct.
Efter flere gode år for det pelagiske fiskeri og
opdræt af fisk er det tvivlsomt, om de høje vækst-
rater kan fortsætte. Omfanget af havbrug er tæt
på sin nuværende kapacitetsgrænse, hvis man vil
undgå sygdomme. Færøernes største virksomhed,
Bakkafrost, planlægger investeringer på over 2
mia. kr. i landanlæg over de næste fem år. Ifølge
selskabet bliver det dermed muligt at lade lakse-
ne vokse sig større, inden de sættes ud i fjordene
og derigennem øge kapaciteten på længere sigt.
Derudover gør det fiskeopdrættet mindre udsat
for sygdomme. For det pelagiske fiskeri er den
fremtidige vækst underlagt fordelingen af kvo-
terne mellem landene og bæredygtigheden af
det samlede fiskeri i det nordøstlige Atlanterhav.
Ifølge tal fra Færøernes fiskeriundersøgelser er til-
gangen af unge fisk i bundfiskeriet fortsat meget
lav, hvilket tyder på, at øget fiskeri ikke er muligt
foreløbigt.
I januar nedsatte landsstyret en arbejdsgruppe,
der skal komme med forslag til en reform af til-
delingen af alle fiskelicenser på Færøerne, når de
udløber med udgangen af 2017. En vigtig del af
kommissoriet er, at det nye system skal afvikle den
politiske uddeling af fiskerettigheder til fordel for
tildeling på markedsmæssige vilkår. Det er vigtigt,
at processen bliver transparent og sikrer flerårige
licensperioder, der understøtter investeringerne i
erhvervet. Reformen skal forbedre det offentlige
budget væsentligt. Den pelagiske fiskeindustri
har de seneste år haft betydelige overnormale
profitter i omegnen af 500 mio. kr. årligt, såkaldte
ressourcerenter, ifølge Ellefsen og Rógvi (2015).
Forfatterne noterer, at beløbet meget vel kan
være steget siden hen på grund af aftalen om
makrelfiskeriet.
3
Færøerne er ikke en del af EU.
82
DANMARKS NATIONALBANK
KVARTALSOVERSIGT, 3. KVARTAL, 2016
FÆU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 1: Indberetning nr. 5/2016, fra Rigsombudsmanden
1672476_0007.png
STIGENDE INDLÅNSOVERSKUD
I FÆRØSKE BANKER
De færøske bankers udlån til virksomheder er
steget siden årsskiftet, men ligger på et lavere ni-
veau sammenlignet med sidste år, mens indlånet
fortsætter op, jf. figur 6. Ifølge bankerne skyldes
udviklingen i udlån primært, at efterspørgslen
efter lån er meget lav. Bankernes gearing, det vil
sige summen af aktiver i forhold til deres egenka-
pital, er dog høj i forhold til tidligere år.
Fiskeriet, som tidligere optog mange lån og i kri-
seperioder var kilde til store kredittab for banker-
ne, låner i dag kun lidt i bankerne. De store inve-
steringer foregår primært i det pelagiske fiskeri og
opdrætsindustrien. Begge erhverv har i disse år så
store overskud, at de fleste investeringer kan finan-
sieres internt i virksomhederne eller afdrages over
kort tid. Lån til de største investeringer i fx opdræt-
serhvervet ydes bl.a. af udenlandske banker.
Husholdningers indlån steg 8 pct. år til år i juli.
Indlånet fra husholdninger var over 10 mia. kr.
i juli, hvilket er ca. 20 pct. højere end for tre år
siden. Samtidig er bankers udlån til boligformål
steget lidt under 5 pct. år til år i juli, hvilket er en
lidt højere vækst end sidste år. Det skal ses i lyset
af, at boligpriserne, særligt i Tórshavn, steg over 8
pct. år til år i 1. kvartal 2016. Dermed er priserne
næsten nået op på niveauet fra 2008.
4
Boligmarke-
det drives frem af stigende disponible indkomster
og lave renter, hvilket også afspejler sig i en øget
omsætning på boligmarkedet, der de seneste to
år er steget mere end 25 pct. om året. Boligmar-
kedet på Færøerne er generelt kendetegnet ved,
at køber afdrager lån hurtigere end i eksempelvis
Danmark. Det gør boligejernes modstandskraft
større, hvis der opstår stød, og lægger en dæm-
per på prisudviklingen. Der betales derimod ikke
grund- og ejendomsværdiskatter, hvilket alt andet
lige trækker brugerprisen ned og derigennem
holder prisniveauet oppe. Skattefradrag for renter
på boliglån trækker i samme retning. Både loftet
og procentsatsen for boligejeres renteudgifter er
blevet sat gradvist ned siden 2009, så 35 pct. af
renteudgifterne op til et loft på 110.000 kr. refun-
deres i 2016. I 2018 nedsættes loftet til 100.000 kr.
årligt.
Stigning i udlån til husholdninger skal ses i lyset af højere boligpriser i Tórshavn
Ind- og udlån i bankerne
Boligpriser
Figur 6
Mia. kr.
11
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
2009
Mio. kr.
2,5
2,0
1,5
1,0
2011
2013
2015
0,5
00
02
04
06
08
10
12
14
16
Små bygder
Store bygder
Tórshavn
Indlån, erhverv
Udlån, erhverv
Indlån, husholdninger
Udlån, husholdninger
Anm.: Venstre figur: I september 2013 indførtes en ny statistik, som er sammenkædet med den gamle statistik. Husholdninger og inon-profit in-
stitutioner rettet mod husholdninger er derfor lagt sammen. Seneste observation er juli 2016. Højre figur: Data for 2016 er kun 1. kvartal.
Kilde: Danmarks Nationalbank, Hagstova Føroya, Eik Bank og egne beregninger.
4
Antallet af handler pr. kvartal er relativt lavt, hvilket gør gennemsnits-
priserne følsomme over for enkelthandler..
DANMARKS NATIONALBANK
KVARTALSOVERSIGT, 3. KVARTAL, 2016
83
FÆU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 1: Indberetning nr. 5/2016, fra Rigsombudsmanden
1672476_0008.png
FINANSPOLITIKKEN BØR STRAMMES
Færøerne har haft underskud på de offentlige
finanser fra 2008 og frem til 2015, men det er
faldet på grund af højkonjunkturen. Underskuddet
har hovedsageligt været på landskassens finan-
ser, mens kommunerne havde mindre overskud.
Landskassen udbyggede i 2015 sit overskud på
driften til 343 mio. kr., da driftsudgifterne faldt
mere end indtægterne. Drifts-, anlægs- og udlåns-
saldoen, DAU, var dog ligesom tidligere år negativ
med et underskud på 0,1 pct. af BNP, jf. tabel 1. Fi-
nansloven for 2016 budgetterer med et DAU-over-
skud på 9 mio. kr. (0,1 pct. af BNP), hvilket dog
forventes at blive modsvaret af et stort underskud
på kommunernes DAU-saldo på 218 mio. kr. (1,2
pct. af BNP), fordi driftsudgifter og anlægsinveste-
ringer øges. Den markante lempelse i kommuner-
nes budgetter understreger behovet for bedre ko-
ordinering med landsstyrets økonomiske politik.
Ifølge landsstyrets økonomiske redegørelse fra
marts 2016 forventes landskassens overskud at
stige svagt til 0,3 pct. af BNP i 2017. Den offentlige
gæld har været stigende siden 2008 som følge af
underskuddene i særligt landskassen, men brut-
togælden er fortsat lav i international sammen-
hæng, jf. Autrup 2015.
Overskuddene på budgettet i år og næste år
er begrænsede, selv om Færøerne er midt under
en højkonjunktur, hvor væksten i de seneste fire
år har ligget mellem 6 og 9 pct. om året. Ifølge
Landsstyreområdet for finansanliggender er
produktionen over kapacitetsgrænsen med et
produktionsgab på 4,3 pct. af BNP i 2016 faldende
til 2,5 pct. af BNP næste år. Landsstyret har ikke
været i stand til i tilstrækkelig grad at forbedre de
offentlige finanser under højkonjunkturen. Såle-
des forventer landsstyret, at de offentlige finanser
i 2017 vil få strukturelt underskud på tiende år, om
end det er forbedret med 1 pct. af BNP de seneste
fem år. Det betyder, at nødvendige tilpasninger
udskydes og risikerer at skulle gennemføres under
svagere konjunkturer.
Beregninger fra FØR viser, at den offentlige
sektors forbrug og investeringer typisk er steget,
når de offentlige indtægter er steget på grund af
forbedrede konjunkturer. Det har derfor haft en
forstærkende effekt på konjunkturforløbet. Med
Landskassens hovedposter
Mio. kr.
Skatter og afgifter mv.
Andre indtægter
Tilskud fra den danske stat
Indtægter i alt
Driftsudgifter
Anlægsinvesteringer
Renteudgifter, netto
Udgifter i alt
Saldo (DAU) landskassen
Memo (pct. af BNP):
Saldo (DAU) landkassen
Strukturelt offentligt saldo
Saldo (DAU) for landskassen og kommunerne
2013
3.686
63
632
4.381
4.463
237
94
4.794
-413
2014
4.015
62
635
4.712
4.588
360
18
4.966
-254
2015
3.884
51
642
4.577
4.234
341
84
4.659
-83
2016
3.919
68
642
4.629
4.418
186
16
4.620
9
Tabel 1
2017
..
..
642
4.795
4.462
280
3
4.745
50
-2,8
-1,7
-3,1
-1,6
-1,6
-1,2
-0,5
-1,2
0,4
0,1
-1,1
-1,2
0,3
-0,5
..
Anm.: Tal for 2013-15 er regnskabstal, tal for 2016 er fra finansloven, og tal for 2017 er bevillingsrammer fra Økonomisk Redegørelse I. Net-
torenteudgifter indeholder bl.a. overført overskud fra Danmarks Nationalbank. Det strukturelle offentlige underskud er for landkasse,
kommuner og sociale fonde.
Kilde: Landsstyreområdet for finansanliggender.
84
DANMARKS NATIONALBANK
KVARTALSOVERSIGT, 3. KVARTAL, 2016
FÆU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 1: Indberetning nr. 5/2016, fra Rigsombudsmanden
1672476_0009.png
de store planlagte stigninger i investeringer i den
offentlige sektor og offentligt ejede virksomhe-
der risikerer landsstyret, at dette mønster bliver
gentaget. Samtidig er skatteprovenuet alt andet
lige blevet udhulet af skattelettelser i forbindelse
med skattereformen i 2012, hvor der blev indført
en lavere skat på indkomster i den højere ende af
indkomstskalaen. Ved samme lejlighed fremrykke-
de landsstyret også skattebetaling af pensioner
mod skattefri udbetaling i fremtiden. Tiltagene
har været medvirkende til at forværre det struktu-
relle underskud. Det nuværende landsstyre har fra
2016 givet skattelettelser til personer med lav- og
mellemindkomster for 123 mio. kr. (inkl. dynami-
ske effekter) svarende til ca. 1 pct. af BNP. Det
forventes finansieret ved øgede ressourceafgifter
og forsøg med fiskekvoteauktioner i 2016, hvor
særligt provenuet fra auktionerne er usikkert fra
år til år. Auktionerne har samlet givet det forven-
tede provenu for 2016.
Anlægsinvesteringerne i den offentlige sektor
vil være meget store i de næste år, heraf ligger en
betydelig del i offentlige selskaber. Investeringer i
fx infrastruktur vil for en dels vedkommende ikke
fremgå af budgettet for landskassen, da de i høj
grad finansieres igennem låntagning i separate of-
fentligt ejede selskaber. Landsstyret bør undgå at
forstærke opsvinget med stigninger i det offent-
lige forbrug og for store investeringer. Det bør
overvejes, om dele kan udskydes.
Ligesom mange andre økonomier står den
færøske over for store demografiske udfor-
dringer, fordi der bliver flere ældre og færre
personer i den erhvervsaktive alder, jf. figur 7.
Udfordringerne på Færøerne er dog større end
i andre nordiske økonomier og EU set under ét.
Mens der var seks personer i den erhvervsaktive
alder til at forsørge to ældre i 2015, vil det på
Færøerne om 40 år skulle klares af tre personer
under 65 år. Færøske kvinders fertilitet er høj,
men i fremskrivningerne forventes de seneste
ti års nettoudvandring på lidt under 0,4 pct. af
befolkningen om året at fortsætte. Fremskriv-
ninger af befolkningstal er i sagens natur usikre,
især udviklingen i fertilitet og nettoindvandring,
men det ændrer ikke på billedet af stærk demo-
grafisk modvind i færøsk økonomi. I Danmark har
reformer, fx højere pensionsalder indekseret til
levealderen, medført, at de offentlige finanser er
holdbare på langt sigt. Landsstyret har foreløbigt
ikke fremtidssikret de offentlige finanser. Uden
Den demografiske modvind på
Færøerne tager til i de kommen-
de årtier
65+-årige i procent af befolkning mellem 20-64 år
65
60
55
50
45
40
35
30
25
Figur 7
2010 2015 2020 2025 2030 2035 2040 2045 2050 2055
Færøerne
Sverige
Danmark
EU28
Finland
Anm.: Den sidste observation for Færøerne er 2054. Bemærk, at
pensionsalderen på Færøerne er 67 år, men skæringen på
65 år er lavet for at kunne sammenligne på tværs af lande,
hvor pensionsalderen generelt har været lavere.
Kilde: Hagstova Føroya, Nordisk Ministerråds sekretariat og egne
beregninger.
reformer vil de offentlige finanser på Færøerne
få store udfordringer. FØR beregnede i 2015, at
det offentlige underskud vil vokse støt frem mod
2050. Der er behov for en varig finanspolitisk
stramning på omkring 5 pct. af BNP (750 mio.
kr.) for at stabilisere den offentlige nettogæld på
langt sigt.
FØR vurderer, at en gradvis forhøjelse af pensi-
onsalderen fra 67 år til 72 år frem mod 2048 kun
kan løse 1,9 procentpoint af udfordringen, mens
højere indtægter fra fiskeri og opdræt for benyt-
telse af landets fælles ressourcer kan løse op til
1,5 procentpoint. Dermed udestår yderligere 1,5
procentpoint, der skal løses med andre tiltag.
Landsstyret har fremlagt lovforslag i Lagtinget
om at genoprette Landsbanken, der blev nedlagt
i 2013. Det er hensigten, at Landsbanken bl.a. skal
varetage gælds- og likviditetsstyringen for lands-
styret, kommunerne og offentlige fonde samt yde
finansiel og makroøkonomisk rådgivning for myn-
dighederne. Nationalbanken er fortsat pengepoli-
tisk myndighed på Færøerne.
DANMARKS NATIONALBANK
KVARTALSOVERSIGT, 3. KVARTAL, 2016
85
FÆU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 1: Indberetning nr. 5/2016, fra Rigsombudsmanden
1672476_0010.png
APPENDIKS
Vækstrater for nationalregnskabet målt i værdier
Andel af
BNP (2014)
51,6
28,1
19,7
51,9
Tabel 2
Pct.
Privat forbrug
Offentligt forbrug
Bruttoinvesteringer i alt
Eksport af varer og tjenester
Endelig anvendelse
lig samlet tilgang
Import af varer og tjenester
Bruttonationalprodukt (BNP)
Bruttonationalindkomst
Disponibel
bruttonationalindkomst
Memo: Forbrugerpriser
2006
8,0
3,3
42,0
11,2
2007
5,8
8,2
28,4
6,5
2008
-0,2
10,5
-34,6
7,8
2009
-1,4
1,8
-17,4
-11,0
2010
-1,6
3,7
20,7
15,2
2011
9,6
1,9
-3,3
12,9
2012
1,2
0,9
61,1
2,2
2013
1,3
3,3
-7,5
11,7
2014
5,1
0,5
-16,2
8,5
2015
5,7
1,5
2,9
8,1
2016
5,9
3,8
4,6
12,7
2017
4,9
2,5
10,5
-0,9
151,3
51,3
100,0
..
12,5
11,9
12,9
12,8
10,3
18,7
5,9
5,7
-3,0
-6,8
-0,8
-2,9
-5,7
-13,2
-1,7
-3,6
6,8
6,6
7,0
11,2
7,2
17,2
2,4
3,3
8,6
18,8
3,0
3,8
3,2
-3,6
7,5
5,9
1,9
-4,9
5,8
5,6
5,4
3,8
6,2
6,2
7,8
6,4
8,5
8,4
3,0
0,8
4,1
4,2
..
..
12,3
1,5
7,3
3,6
-5,1
6,3
-3,3
-1,0
11,0
0,4
5,0
2,3
2,0
2,2
5,3
-0,6
6,0
-1,0
5,5
-1,7
8,0
..
4,1
..
Anm.: For 2014-15 er nationalregnskabet et skøn, og 2016-17 er en prognose.
Kilde: Hagstova Føroya.
86
DANMARKS NATIONALBANK
KVARTALSOVERSIGT, 3. KVARTAL, 2016
FÆU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 1: Indberetning nr. 5/2016, fra Rigsombudsmanden
LITTERATUR
Autrup, Søren Lejsgaard (2015), Økonomisk
Afdeling, Seneste tendenser i færøsk økonomi,
Danmarks Nationalbank,
Kvartalsoversigt,
3. kvartal 2015.
Rigsombudsmanden på Færøerne (2016),
Beretning.
Ellefsen, Hans og Heri á Rógvi (2015), Økonomisk
rente og ringvirkninger i de vestnordiske fiskerier,
rapport udarbejdet til NORA og til arbejdsgrup-
pen for fiskeri under Nordisk Ministerråd.
Det Økonomiske Råd for Færøerne (2015a), Fi-
nanspolitisk holdbarhed for den offentlige sektor
på Færøerne,
Redegørelse fra Det Økonomiske Råd
for Færøerne,
forår.
Det Økonomiske Råd for Færøerne (2015b), Sær-
lige analyser af offentlige investeringer og æld-
replejen,
Redegørelse fra Det Økonomiske Råd for
Færøerne,
efterår.
Økonomisk Redegørelse I (2016), Landsstyret for
finansanliggender, marts.
Hegland, Troels J. og Christopher CE Hopkins
(2014), Towards a new fisheries effort manage-
ment system for Faroe Islands? – Controversies
around the meaning of fishing sustainability,
Maritime Studies 13:12.
DANMARKS NATIONALBANK
KVARTALSOVERSIGT, 3. KVARTAL, 2016
87
FÆU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 1: Indberetning nr. 5/2016, fra Rigsombudsmanden