Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del EU-note E 37
Offentligt
1784916_0001.png
Europaudvalget
EU-konsulenten
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
31. august 2017
Kontaktperson:
Lotte Rickers Olesen
Lokal nr: 3330
Britisk udspil til nyt toldsamarbejde med EU
Sammenfatning
Den britiske regerings positionspapir om fremtidigt toldsamarbejde slår
fast, at UK
vil træde ud af EU’s toldunion,
når UK forlader EU. For at
reducere de administrative omkostninger det medfører, forslår den bri-
tiske regering to scenarier: Det første handler om at indføre forenklede
og strømlinede toldprocedurer. Det andet går ud på, at UK spejler
EU’s regler for import fra tredjeland for varer, der kommer ind i EU via
UK. Målet er at undgå toldprocedurer og kontrol ved grænsen.
Den 15. august 2017 offentliggjorde den britiske regering sit positionspapir om
fremtidigt toldsamarbejde.
1
Storbritannien ønsker fortsat den gnidningsløse tra-
fik af varer mellem EU og UK
uden besværlige procedurer og toldkontrol ved
grænserne. Særlig ved landegrænsen mellem Nordirland og Irland er det vigtigt
at undgå grænsekontrol på grund af det følsomme politiske klima i Nordirland.
1
HM Government: Future customs arrangements. A future partnership paper:
https://www.gov.uk/government/publications/future-customs-arrangements-a-future-partner-
ship-paper
1/4
EU-note - 2016-17 - E 37: Britisk udspil til nyt toldsamarbejde med EU
1784916_0002.png
Til gengæld ønsker UK frit at kunne forhandle egne handelsaftaler med resten
verden og vil ikke være bundet af EU’s fælles
toldtariffer. Derfor vil den britiske
regering ud af EU’s toldunion.
Hvad er det briterne gerne vil slippe for?
International handel er forbundet med administrative procedurer, der skal sikre,
at der betales den rette told, og at der er styr på, hvor varerne kommer fra.
Disse procedurer er fjernet for handel internt i EU, men håndhæves for handel
med varer fra lande uden for Unionen. Nogle toldprocedurer og noget af kon-
trollen foretages ved grænsen. Eksempler på procedurer:
Registrering som importør/eksportør
Ind- og udførelsesdokumenter
Eksportlicenser på visse varer
Dokumentation for varers oprindelsesland
Betaling af moms ved import
Kontrol med krav til sikkerhed og hygiejne ved import af fx fødevarer
EU’s
toldunion
Der er ingen told og afgifter på varer, der handles internt i EU. Disse
varer kan frit bevæge sig over grænserne.
Til gengæld har EU fælles ydre toldtariffer og indirekte afgifter (moms
og punktafgifter) på import af varer fra lande uden for EU. Disse told-
satser forhandler EU på vegne af medlemslandene, som altså ikke
selvstændigt kan indgå handelsaftaler med lande uden for EU.
Når en vare er angivet og fortoldet ved ankomst til EU, kan den sælges
overalt i EU’s toldområde.
Toldindtægterne (som er reduceret over årene på grund af frihandels-
aftaler) går til EU’s fælles budget.
Toldere i EU-landene overvåger godstrafikken ved de ydre grænser.
Her kontrollerer de krav til sikkerhed for fødevarer, kopivarer, våben-
handel, handel med sjældne dyrearter m.v.
2/4
EU-note - 2016-17 - E 37: Britisk udspil til nyt toldsamarbejde med EU
Det britiske toldudspil
Den britiske regering har to forskellige bud på, hvordan dens ønske kan reali-
seres.
Det første scenarie kaldes et strømlinet system
Varer, der fragtes mellem EU og UK, vil være som handel mellem tredjeparter.
Der skal betales told, varer skal deklareres og kontrolleres. Regeringen aner-
kender, at det vil føre til øgede administrative omkostninger, men vil forsøge at
begrænse disse ved at indføre forenklede og strømlinede procedurer.
Eksempler på, hvordan UK forestiller sig at forenkle og strømline:
Vedvarende dispensation for kravet om at skulle levere ind- og udfø-
relsesdokumenter på varer mellem EU og UK
Selvangivelse af den told, der skal betales
Indførelse af nye teknologiske løsninger
f.eks. i havne, hvor kontrol-
len kunne foregå på færgen forud for ankomst
UK forbliver medlem af konventionen om en fælles forsendelsesproce-
dure (CTC), som gør det enklere at håndtere varer i transit
Fortsat gensidig anerkendelse af AEO-certificerede virksomheder,
som har lettere toldprocedurer og mindre kontrol.
Gensidig assistance og deling af data mellem EU og UK.
De tre sidste punkter handler om at gøre det nemmere ved at opretholde status
quo, da der er tale om elementer,
der fungerer inden for EU’s
toldunion. De to
første punkter forudsætter en høj grad af tillid til såvel virksomhederne som til
toldmyndighederne.
Det andet scenarie kaldes et nyt toldpartnerskab med EU
I det andet scenarie vil UK
spejle EU’s regler for told, varernes oprindelse og
kontrol, når det gælder handel med varer, der kommer fra lande uden for EU,
og som passerer gennem UK for at blive solgt i EU. Toldprocedurer kan foreta-
ges, når varen ankommer til UK. Dermed fjernes behovet for kontrol ved græn-
sen, når varen skal fra UK til EU. Varer, der skal sælges på det britiske marked
derimod, kan være underlagt andre regler og toldsatser, som den britiske rege-
ring forhandler sig frem til i egne frihandelsaftaler med lande uden for EU.
Premierminister Mays regering anerkender, at der er behov for at gennem-
tænke flere aspekter i dette scenarie - bl.a. hvordan man uden grænsekontrol
sikrer, at varer der ikke lever op til EU’s regler,
forbliver i UK (f.eks. gennem en
sporingsmekanisme). Virksomheder i UK, som importerer varer fra lande uden
3/4
EU-note - 2016-17 - E 37: Britisk udspil til nyt toldsamarbejde med EU
1784916_0004.png
for EU, forarbejder dem og videresælger til EU’s indre marked,
vil også skulle
betale EU’s toldsats ved import.
Positionspapiret nævner ikke en fremtidig handelsaftale mellem EU og UK. Det
må imidlertid være en forudsætning for det andet scenarium, at der ikke er told-
satser på varer, der handles mellem EU og UK.
Papiret nævner heller ikke, hvordan EU og UK vil skulle dele indtægterne ved
told i dette scenarie.
Overgangsperiode
Mens EU og UK forhandler om det fremtidige forhold, herunder en frihandels-
aftale og toldregime, skal der være en tidsbegrænset toldunion med fælles ydre
toldtarif og ingen told og afgifter mellem EU og UK. Den britiske regering forbe-
holder sig dog ret til i denne periode at forhandle frihandelsaftaler med tredje-
lande, som først skal træde i kraft, når et nyt toldregime med EU er på plads.
Kan
EU stole på briternes evne til at opkræve told på EU’s vegne?
EU’s antisvindel-kontor
OLAF har efterforsket en sag, der handler om, at UK
har undladt at slå ned på kinesiske importørers systematiske svindel med told
på tøj. UK risikerer en bøde på op til 2 mia. euro svarende til det beløb, som
OLAF estimerer, at EU har tabt i toldindtægter.
2
Det er ikke en sag, der styr-
ker den britiske
troværdighed med hensyn til opkrævning af told på EU’s
vegne.
Den britiske regering henviser i sit positionspapir til Verdensbankens opgø-
relse, der placerer UK som det 5. bedste land i verden, hvad angår effektive
toldtjenester.
3
2
3
Omtalt i Financial Times 8. marts 2017 og Politico.eu 24. august 2017
Logistics Performance Index 2016, World Bank
4/4