Kulturudvalget og Europaudvalget
EU-konsulenten
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
7. april 2017
Kontaktperson:
Lotte Rickers Olesen (3330)
EU-perspektiver i forhold til offentlig støtte til medier
Sammenfatning
Hvis man vil ændre direkte mediestøtte, skal man
huske EU’s stats-
støtteregler. Nye støtteordninger skal godkendes af Kommissionen,
der ser på, om støtten forvrider konkurrencen på det indre marked.
Ændringer af støtteordninger skal i visse tilfælde også godkendes af
Kommissionen. Det er et område med mange gråzoner. Derfor kan det
være en god ide at konsultere Kommissionen på forhånd, så man und-
går unødvendige notifikations- og godkendelsesprocedurer - og redu-
cerer risikoen for senere retssager og ulovlighedsrenter.
Hvad angår indirekte støtte, er der nye EU-regler på vej for momsfrita-
gelse på trykte og elektroniske medier. De giver mulighed for, men for-
pligter ikke til ligestilling af de to medietyper. En ny dom kan muligvis
forpligte EU-landene til ændringer.
Mediestøtte er et nationalt anliggende. Men når et EU-land vil give støtte til
medier
–
hvad enten det er trykte eller digitale, public service eller kommerci-
elle
–
skal man tage højde for EU-retten. De relevante EU-regler er først og
fremmest EU’s konkurrenceregler,
herunder statsstøttereglerne. Ved indirekte
støtte i form
af momsfritagelse, skal EU’s momsregler
også ind i billedet.
Denne note kigger nærmere på disse regelsæt. Endelig skal mediestøtte
1/9