Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 958
Offentligt
1795608_0001.png
Komitésager
Den 29. september 2017
MFVM 381
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens afgørelse om fastsættelse i overensstemmelse med Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af værdierne for
klassifikationerne i medlemsstaternes overvågningssystemer som resultat af
interkalibreringen og om ophævelse af afgørelse 2013/480/EU (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om Kommissionens afgørelse om fastsættelse i overensstemmelse
med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af værdierne for klassifikationerne i
medlemsstaternes overvågningssystemer som resultat af interkalibreringen under
Vandrammedirektivet og om ophævelse af afgørelse 2013/480/EU. Med forslaget fastsættes
grænselinjerne mellem høj og god tilstand og mellem god og moderat økologisk tilstand
for medlemsstaternes
metoder til biologisk bedømmelse af miljøtilstanden i overfladevandområderne. Værdierne er
konsistente med Vandrammedirektivets normgivende definitioner, og forslaget vurderes dermed
ikke at ændre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle,
samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Forslaget forventes sat til afstemning
i Udvalget om Vandrammedirektivet 4. oktober 2017. Regeringen agter på den baggrund at støtte
forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om Kommissionens afgørelse om fastsættelse i overensstemmelse
med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af værdierne for klassifikationerne i
medlemsstaternes overvågningssystemer som resultat af interkalibreringen under
Vandrammedirektivet og om ophævelse af afgørelse 2013/480/EU.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 20, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets vandpolitiske
foranstaltninger (Vandrammedirektivet).
Forslaget behandles efter forskriftsprocedure med kontrol i henhold til det i Vandrammedirektivets
artikel 21, stk. 1, nedsatte
’Udvalget
om Vandrammedirektivet’ (herefter komitéen). Hvis der er
kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen det med henblik på legalitetskontrol for
Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 958: Notat om komitésag om godkendelse af afgørelse om interkalibrering (Vandrammedirektivet)
3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig det
eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komitéen, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret
og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig det eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning i Udvalget om Vandrammedirektivet 4. oktober 2017.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at fastsætte konkrete værdier for grænser mellem kvalitetsklasser i
medlemsstaternes overvågningssystemer (metoder til biologisk bedømmelse af miljøtilstanden) som
supplement til de værdier, der blev fastsat med Kommissionens afgørelse 2013/480/EU, og i enkelte
tilfælde at tilpasse tidligere fastsatte værdier på baggrund af videnskabelige og tekniske fremskridt
med henblik på at forbedre deres kvalitet. De konkrete værdier, som fastsættes med forslaget, er
resultat af en interkalibrering af medlemsstaternes overvågningssystemer.
Med forslaget fastsættes, at medlemsstaterne for hver kategori af overfladevand (vandløb, søer,
overgangsvande og kystvande) i deres overvågningssystemer skal benytte de værdier for grænser
mellem kvalitetsklasser (
mellem høj og god tilstand og mellem god og moderat tilstand
), som er resultat af
interkalibreringen, og som er fastsat i del 1 i bilaget til afgørelsen. Det fastsættes, at for biologiske
kvalitetselementer, for hvilke en interkalibrering ikke er fuldført, skal medlemsstaterne benytte de
værdier for grænser mellem kvalitetsklasser, som er fastsat i bilagets del 2. Endvidere fastsættes, at
medlemsstaterne kan anvende de i bilaget fastsatte metoder og værdier for grænser mellem
kvalitetsklasser som grundlag for fastlæggelse af godt økologisk potentiale for kunstige og stærkt
modificerede vandområder. Med forslaget ophæves endelig ovennævnte afgørelse 2013/480/EU.
I forslagets præambel er anført, at interkalibreringen af medlemsstaternes overvågningssystemer er en
proces fastlagt i Vandrammedirektivet, som skal sikre sammenlignelighed mellem medlemsstaternes
biologiske overvågningsresultater, at interkalibreringen skal ske i forhold til hver af de biologiske
kvalitetselementer for hver type af overfladevandområde, og at resultaterne skal være konsistente med
de normative definitioner af høj, god og moderat økologisk tilstand i Vandrammedirektivets bilag V.
Det er anført, at alle trin i interkalibreringen er fuldført for metoder og tilhørende værdier for grænser
mellem kvalitetsklasser nævnt i bilagets del 1, og at interkalibreringen af forskellige tekniske årsager
ikke er fuldført for metoder og tilhørende grænser mellem kvalitetsklasser nævnt i bilagets del 2, men
at disse resultater ligesom resultaterne i del 1 er konsistente med de normative definitioner i
Vandrammedirektivets bilag V, hvorfor medlemsstaterne bør anvende de respektive værdier for
grænser mellem kvalitetsklasser i deres overvågningssystemer. Det er endvidere anført, at forskellige
forhold, herunder ny viden og nye bedømmelsesmetoder, vil kunne føre til en gennemgang af
interkalibreringsresultaterne med henblik på en forbedring af deres kvalitet og sammenlignelighed,
som vil kunne berettige en opdatering af resultaterne i bilaget.
I forslagets bilag til afgørelsen fastsættes resultaterne af interkalibreringen af medlemsstaternes
overvågningssystemer i form af konkrete værdier for
grænselinjerne mellem høj og god tilstand og mellem
god og moderat tilstand
for relevante metoder for udvalgte typer af vandløb, søer, overgangsvande og
kystvande. Resultaterne har været gennem
peer review
foretaget af uafhængige eksperter og er
vurderet at være konsistente med de normgivende definitioner af kvalitetsklasserne i
Vandrammedirektivets bilag V. De konkrete værdier kan være forskellige mellem medlemsstater, der
deler samme type af vandområder, fordi værdierne for nogle parametre er metodeafhængige.
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 958: Notat om komitésag om godkendelse af afgørelse om interkalibrering (Vandrammedirektivet)
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Bekendtgørelse nr. 1001 af 29. juni 2016 om overvågning af overfladevandets, grundvandets og
beskyttede områders tilstand og om naturovervågning af internationale naturbeskyttelsesområder.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for revision af bilag 3 til bekendtgørelse nr. 1001 af 29.
juni 2016 om overvågning af overfladevandets, grundvandets og beskyttede områders tilstand og om
naturovervågning af internationale naturbeskyttelsesområder, idet værdier for grænser mellem
kvalitetsklasser mv., som er fastsat i dette bilag, vil skulle suppleres med de nye interkalibrerings-
resultater, som er indeholdt i forslaget. Enkelte af de eksisterende værdier i bilaget vil skulle opdateres
i overensstemmelse med opdateringerne i forslaget.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget konkretiserer bestemmelser i Vandrammedirektivet om overvågning og vurdering af
overfladevandområdernes tilstand, men fastsætter ikke nye forpligtelser for medlemsstaterne.
Forslaget vurderes derfor ikke at have væsentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Da de værdier for grænser mellem kvalitetsklasser, som fastsættes med forslaget, er konsistente med
de normgivende definitioner af kvalitetsklasserne i Vandrammedirektivets bilag V, skønnes en
vedtagelse af forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Vedtagelse af forslaget
vurderes imidlertid at kunne
bidrage til, at det ensartede beskyttelsesniveau for EU’s vandområder,
som er fastlagt med Vandrammedirektivet, bliver efterlevet i praksis.
Høring
Forslaget er i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget. Eventuelle høringssvar eftersendes.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlems-
stater. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret
flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Med forslaget rådes bod på udeståender i
forhold til fastlæggelse af værdier for grænser mellem kvalitetsklasser i medlemsstaternes
overvågningssystemer, hvilket kan forbedre kvaliteten af medlemsstaternes overvågning og
bedømmelse af miljøtilstanden i overfladevandområderne.
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 958: Notat om komitésag om godkendelse af afgørelse om interkalibrering (Vandrammedirektivet)
Resultaterne af interkalibreringen, som er indeholdt i forslaget, har været gennem
peer reviews
foretaget af uafhængige eksperter og er vurderet at være konsistente med de normgivende definitioner
af kvalitetsklasserne i Vandrammedirektivets bilag V. Regeringen finder, at det dermed bedst muligt
på det foreliggende grundlag er sikret, at grænserne mellem kvalitetsklasserne er fastsat miljømæssigt
ens for medlemsstaterne på tværs af EU, og at grundlaget dermed er sikret for en ensartet bedømmelse
af miljøtilstand og målopfyldelse i overfladevandområderne.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere har været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4