Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 955
Offentligt
1795567_0001.png
Kemikalier
MFVM 367
D. 29. September 2017
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
natriumdichromat som proceskemikalie i industriel produktion i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af industriel
anvendelse af stoffet natriumdichromat som korrosionsbeskyttelse i ammonium-absorptions
baserede kølemedier i dybfrysesystemer anvendt i industriel produktion af frysetørret kaffe, urter,
krydderier og lignende produkter i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH). Forslaget giver de tyske virksomheder Jakobs Douwe Egberts DE GmbH og
Dr. Otto Suwelack Nachf. GmbH & Co. KG samt den belgiske virksomhed Européenne de
Lyophilisation S.A. tilladelse til efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at
anvende stoffet i deres kølesystem i en periode på 12 år fra
”solnedgangsdatoen” d.
21. september
2017. Forslaget er sat til skriftlig afstemning i REACH-komiteen med deadline for afgivelse af
stemme den 11. oktober 2017. Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Sagen forventes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle
konsekvenser. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i
de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I
den konkrete sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet i et lukket system, hvor der ikke
vurderes at være egnede alternativer, og hvor RAC har vurderet at eksponeringen af den generelle
befolkning via miljøet er meget lav og eksponeringen af arbejdstagere er væsentligt under
Arbejdstilsynets vejledende grænseværdi. Regeringen kan derfor tilslutte sig Kommissionens forslag
til godkendelse.
Baggrund
Kommissionen har den 7. september 2017 fremsendt forslag til gennemførelsesretsakt til skriftlig af-
stemning i REACH komiteen senest den 11. oktober 2017. Kommissionen vil herefter i henhold til
REACH træffe en forvaltningsafgørelse vedrørende ansøgninger fra virksomhederne Jakobs Douwe
Egberts DE GmbH, Dr. Otto Suwelack Nachf. GmbH & Co. KG og Européenne de Lyophilisation S.A.
om godkendelse til fortsat at anvende natriumdichromat i EU.
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 955: Notat om komitésag om anvendelsen af natriumdichromat som proceskemikalie i industriel produktion - Jakobs Douwe Egberts DE GmbH, Dr. Otto Suwelack Nachf. GmbH & Co. KG samt Européenne de Lyophilisation S.A
1795567_0002.png
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter
den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomhederne Jakobs Douwe Egberts DE GmbH, Dr.
Otto Suwelack Nachf. GmbH & Co. KG og Européenne de Lyophilisation S.A om fortsat anvendelse af
samlet under 300 kg natriumdichromat pr år på virksomhederne til:
1.
Anvendelse som korrosionsbeskyttelse i ammonium-absorptions baserede kølemidler i dyb-
frysesystemer til industriel produktion af frysetørret kaffe, urter, krydderier og lignende pro-
dukter
Virksomhederne Jakobs Douwe Egberts DE GmbH, Dr. Otto Suwelack Nachf. GmbH & Co. KG og
Européenne de Lyophilisation fremsendte den 22. februar 2016 ansøgning om godkendelse af natri-
umdichromat til ovennævnte anvendelse på i alt 5 lokaliteter. Ansøgerne anmodede om at få en god-
kendelse på 20 år, der varer frem til kølesystemerne forventes at være udtjente. Ansøgningen har i
henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagen-
tur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 30.
november 2016 har afgivet følgende udtalelser:
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 955: Notat om komitésag om anvendelsen af natriumdichromat som proceskemikalie i industriel produktion - Jakobs Douwe Egberts DE GmbH, Dr. Otto Suwelack Nachf. GmbH & Co. KG samt Européenne de Lyophilisation S.A
RAC konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er kræftfrem-
kaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og anven-
delsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at begrænse
risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet.
SEAC konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller teknologi-
er, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden konkluderet, at
ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed el-
ler miljøet.
RAC og SEAC har ikke foreslået, at der stilles krav om yderligere målinger eller andre betingelser for
godkendelsen.
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 12 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 21. september 2029 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risiko-
håndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU da stoffet an-
vendes i et lukket system i en industriel proces udenfor Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget den 22.
26. september 2017. Der er modtaget
høringssvar fra Det Økologiske Råd, som bl.a. anfører, at Det Økologiske Råd kan støtte godkendelsen
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 955: Notat om komitésag om anvendelsen af natriumdichromat som proceskemikalie i industriel produktion - Jakobs Douwe Egberts DE GmbH, Dr. Otto Suwelack Nachf. GmbH & Co. KG samt Européenne de Lyophilisation S.A
af dichromatforbindelser i industrielle anlæg, som er lukkede, da det vurderes, at dette kun medfører
begrænsede risici for miljø og sundhed.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for forslaget.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socio-økonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om tre virksomheders specifikke anvendelse af stoffet i kølemidler
i en samlet årlig mængde på under 300 kg. Det er vurderet, at der ikke findes egnede alternativer for
ansøgeren. På baggrund af ansøgningen har Kemikalieagenturets risikovurderingskomité, RAC, kon-
kluderet, at de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige og effektive til begræns-
ning af risici for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. Da stoffet bruges i et kølemedi-
um i et lukket system er det meget sjældent at arbejdstagerne bliver udsat for det. RAC har på denne
baggrund beregnet en lav gennemsnitlig eksponering af arbejdstagerne på årsbasis. Kemikalieagentu-
rets socioøkonomiske komité, SEAC, har desuden konkluderet, at de socio-økonomiske fordele opvejer
risici for arbejdstagere. SEAC har på baggrund af ansøgerens oplysninger om analyser og forskning
vedrørende alternativer foreslået, at godkendelsen gives for en periode på 12 år, hvilket Kommissionen
har fulgt.
Regeringen kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesretsakt, idet der tages udgangspunkt i, at ansø-
geren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gæl-
dende arbejdsmiljø- og miljøkrav. Den beregnede worst case eksponering i arbejdsmiljøet (0,0003
µg/m
3
) er væsentligt lavere end Arbejdstilsynets vejledende grænseværdi for arbejdsmiljøet, som er på
5 µg/m
3
. Herudover er den modelberegnede udledning til miljøet meget lav, da der er tale om anven-
delse i et lukket system. Regeringen kan derfor tilslutte sig forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4