Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 936
Offentligt
1792044_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
22. september 2017
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat proces-
delegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af ge-
neraladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom. Ge-
neraladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens hjemmeside
(http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
T-68/15
Titel og kort sagsresumé
HH Ferries I/S (tidligere Scandlines Øresund
I/S) m.fl. mod Kommissionen
Scandlines Øresund I/S, HH Ferries Helsingør ApS
og HH-Ferries Helsingborg AB har den 12. februar
2015 anlagt sag mod KOM ved Retten med påstand
om, at KOM’s statsstøtteafgørelse af 15. oktober
2014 vedrørende statsstøtte ydet af Danmark og
Sverige til Øresundsbro Konsortiet annulleres. Den
anfægtede KOM-afgørelse behandler tre statsstøtte
klager indgivet af Scandlines Øresund I/S vedr. fi-
nansieringen af Øresundsforbindelsen. I klagerne har
Scandlines navnlig anført, at de statsgarantier, som
DK og SE har tildelt konsortiet og de for konsortiet
særlige skatteregler vedr. underskudsfremførsel og
afskrivninger, er ulovlige og uforenelig statsstøtte.
KOM påstår frifindelse. DK og SE støtter KOM
herunder med argumenter om, at konsortiet ikke
udfører økonomiske aktiviteter, men myndighedsop-
gaver.
Fidelity Funds (sag forelagt af Østre Landsret)
Udgør en beskatningsordning, som den af hovedsa-
gerne omhandlede, der indebærer, at udenlandske
investeringsinstitutter omfattet af Rådets direktiv
85/611/EØF1 (UCITSdirektivet) kildebeskattes af
udbytter fra danske selskaber, en tilsidesættelse af
artikel 56 TEF (artikel 63 TEUF) om kapitalens frie
bevægelighed eller artikel 49 TEF (artikel 56 TEUF)
om den frie udveksling af tjenesteydelser, hvis tilsva-
rende danske investeringsinstitutter kan opnå fritagel-
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
Kammeradvokaten
Processkridt
Mundtlig
forhandling
Dato
04.10.17
C-480/16
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Kammeradvokaten
Skatteministeriet
Finanstilsynet
Mundtlig
forhandling
05.10.17
1
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 936: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 22/9-17
1792044_0002.png
se for kildeskatten, enten fordi de faktisk udlodder en
minimumsudlodning mod indeholdelse af kildeskat til
deres medlemmer, eller teknisk skal opgøre en mini-
mumsudlodning, hvoraf der skal indeholdes kildeskat
i forhold til institutternes medlemmer?
De forenede
sager C-
115/16, C-
118/16 og
C-119/16
N Luxembourg 1 m.fl. (sag forelagt af Østre
Landsret)
Det bemærkes, at sagerne omhandler forskellige
parter, og at de forelagte præjudicielle spørgsmål
varierer fra sag til sag. Grundet de meget lange
spørgsmål, er nedenstående et uddrag af de forelagte
spørgsmål.
1. Skal artikel 1, stk. 1, i direktiv 2003/49/EF, jf.
samme direktivs artikel 1, stk. 4, fortolkes således, at
et i en medlemsstat hjemmehørende selskab, der er
omfattet af direktivets artikel 3, og som under om-
stændigheder som de i sagen foreliggende modtager
renter fra et datterselskab i en anden medlemsstat, er
"retmæssig ejer" af disse renter i direktivets forstand?
T Danmark m.fl. (sag forelagt af Østre Landsret)
Det bemærkes, at sagerne omhandler forskellige
parter, og at de forelagte præjudicielle spørgsmål
varierer fra sag til sag. Grundet de meget lange
spørgsmål, er nedenstående et uddrag af de forelagte
spørgsmål.
1. Forudsætter en medlemsstats påberåbelse af direk-
tivets artikel 1, stk. 2, om anvendelsen af interne
bestemmelser, som er nødvendige for at hindre svig
og misbrug, at den pågældende medlemsstat har
vedtaget en specifik national bestemmelse til gennem-
førelse af direktivets artikel 1, stk. 2, eller at der i
national ret findes almindelige bestemmelser eller
grundsætninger om svig og misbrug, der kan fortol-
kes i overensstemmelse med artikel 1, stk. 2?
Z Denmark (sag forelagt af Østre Landsret)
1. Skal artikel 1, stk. 1, i direktiv 2003/49/EF, jf.
samme direktivs artikel 1, stk. 4, fortolkes således, at
et i en medlemsstat hjemmehørende selskab, der er
omfattet af direktivets artikel 3, og som under om-
stændigheder som de i sagen foreliggende modtager
renter fra et datterselskab i en anden medlemsstat, er
"retmæssig ejer" af disse renter i direktivets forstand?
Europa-Kommissionen mod Kongeriget Dan-
mark
KOM har den 25. oktober 2016 indgivet stævning
ved EU-Domstolen mod DK for tilsidesættelse af
forpligtelser på området for cabotagekørsel i henhold
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1072/2009 om fælles regler for adgang til marke-
det for international godskørsel. I stævningen ned-
lægger KOM påstand om, at DK ikke har opfyldt sine
forpligtelser i henhold til artikel 2, nr. 6, jf. artikel 8, i
forordningen, da det i dansk ret er fastsat, at ӎn
cabotagekørsel” kan bestå enten af flere læssesteder
eller af flere lossesteder, men ikke begge dele. KOM
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Skatteministeriet
Kammeradvokaten
Mundtlig
forhandling
10.10.17
De forenede
sager C-
116/16 og
C-117/16
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Skatteministeriet
Kammeradvokaten
Mundtlig
forhandling
10.10.17
C-299/16
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Skatteministeriet
Kammeradvokaten
Mundtlig
forhandling
10.10.17
C-541/16
Justitsministeriet
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
Mundtlig
forhandling
11.10.17
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 936: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 22/9-17
1792044_0003.png
påstår desuden, at DK tilpligtes at betale sagens om-
kostninger.
KOM gør gældende, at forordningen udtømmende
regulerer transportvirksomheders adgang til at udføre
cabotagekørsel på de betingelser, der er fastsat i for-
ordningen, og at det derfor er i strid med forordnin-
gen, når DK begrænser antallet af losse- eller læsse-
steder.
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
Forenede
sager C-
24/16 og C-
25/16
Titel og kort sagsresumé
Nintendo m.fl.
Sagen vedrører: 1. Kan retten i en medlemsstat, som
for så vidt angår en sagsøgt alene er kompetent i
medfør af artikel 79, stk. 1, i Rådets forordning (EF)
nr. 6/2002 af 12. december 2001 om EF-design
sammenholdt med artikel 6, nr. 1), i Rådets forord-
ning (EF) nr. 44/2001 af 22. december 2000 om
retternes kompetence og om anerkendelse og fuld-
byrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretli-
ge område, fordi denne sagsøgte, som har hjemsted i
en anden medlemsstat, har leveret muligvis ret-
tighedskrænkende varer til den sagsøgte, som har
hjemsted i den pågældende medlemsstat, i forbindel-
se med en sag om håndhævelse af rettigheder i med-
før af et EF-design træffe afgørelser mod den først-
nævnte sagsøgte, som har gyldighed i hele EU og har
virkning ud over de leveringsrelationer, som danner
grundlag for rettens kompetence? 2. Skal Rådets
forordning (EF) nr. 6/2002 af 12. december 2001 om
EF-design, navnlig forordningens artikel 20, stk. 1,
litra c), fortolkes således, at en tredjemand må afbilde
EF-designet, hvis han vil sælge tilbehørsartikler til
varer fra designhaveren, som svarer til EF-designet?
Såfremt spørgsmålet besvares bekræftende: Hvilke
kriterier gælder da herfor? 3. Hvordan bestemmes det
sted, »hvor krænkelsen fandt sted« i artikel 8, stk. 2, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
864/2007 af 11. juli 2007 om lovvalgsregler for for-
pligtelser uden for kontrakt (Rom II-forordningen) i
de tilfælde, hvor krænkeren a) tilbyder EF-
designkrænkende varer via et website og dette website
også
er henvendt til andre medlemsstater end
den medlemsstat, hvor krænkeren har hjemsted b)
lader EF-designkrænkende varer transportere til et
andet medlemsland end det, som han har hjemsted i?
Skal den nævnte forordnings artikel 15, litra a) og g),
fortolkes således, at den således fastsatte lov også
finder anvendelse på andre personers medvirkens-
handlinger?
Interessent
Patent- og
Varemærkestyrelsen
Processkridt
Dom
Dato
27.09.17
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 936: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 22/9-17
1792044_0004.png
T-765/15
BelTechExport mod Rådet
Påstande:
Rådets forordning (EU) 2015/1948 af
29. oktober 2015 om ændring af forordning (EF) nr.
765/2006 om restriktive foranstaltninger over for
Belarus (EUT L 284, s. 62) annulleres i det omfang,
den udvider anvendelsen af de restriktive foranstalt-
ninger, selv om de er midlertidigt suspenderet, over
for sagsøgeren.
Rådets afgørelse (FUSP)
2015/1957 af 29. oktober 2015 om ændring af afgø-
relse 2012/642/FUSP om restriktive foranstaltninger
over for Hviderusland (EUT L 284, s. 149) annulleres
i det omfang, den udvider anvendelsen af de restrikti-
ve foranstaltninger, selv om de er midlertidigt su-
spenderet,
over
for
sagsøgeren.
Rådet tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Acacia et D’Amato
Sagen vedrører: 1) Finder den begrænsning af design-
beskyttelsen, der fremgår af artikel 110, stk. 1, i for-
ordning (EF) nr. 6/2002, kun anvendelse på form-
bundne dele, det vil sige dele, hvis form på grund af
det samlede produkts udseende principielt er fastlagt
således, at den ikke kan ændres og dermed ikke
som
f.eks. fælge til motorkøretøjer
frit kan vælges af
kunden?2) Såfremt spørgsmål 1 besvares benægtende:
Finder den begrænsning af designbeskyttelsen, der
fremgår af artikel 110, stk. 1, i forordning (EF) nr.
6/2002, kun anvendelse på udbud af identisk udfor-
mede produkter, det vil sige produkter, der også hvad
angår farve og størrelse svarer til de originale produk-
ter? 3) Såfremt spørgsmål 1 besvares benægtende:
Finder den begrænsning af designbeskyttelsen, der
fremgår af artikel 110, stk. 1, i forordning (EF) nr.
6/2002, til fordel for den, der udbyder et produkt,
som principielt krænker det design, der er genstand
for søgsmålet, kun anvendelse, såfremt udbyderen på
objektiv vis sikrer, at hans produkt udelukkende kan
erhverves til reparationsformål og ikke også til andre
formål, f.eks. forbedring eller individualisering af det
samlede produkt? 4) Såfremt spørgsmål 3 besvares
bekræftende: Hvilke foranstaltninger skal den, der
udbyder et produkt, som principielt krænker det
design, der er genstand for søgsmålet, iværksætte for
på objektiv vis at sikre, at hans produkt udelukkende
kan erhverves til reparationsformål og ikke også til
andre formål, f.eks. forbedring eller individualisering
af det samlede produkt? Er det tilstrækkeligt, a) at
udbyderen i salgsbrochuren henviser til, at salg ude-
lukkende sker med det formål at give mulighed for at
reparere det samlede produkt med henblik på at gen-
skabe dets oprindelige udseende, eller b) kræves det,
at udbyderen kun leverer sit produkt, hvis aftageren
(en forhandler eller forbruger) skriftligt erklærer at
ville anvende det udbudte produkt alene til reparati-
onsformål?
Udenrigsministeriet
Dom
27.09.17
C-435/16
Patent- og
Varemærkestyrelsen
GA
28.09.17
4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 936: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 22/9-17
1792044_0005.png
C-164/16
Mercedes Benz Financial Services UK
1) Hvad skal der forstås ved ordene »en kontrakt [...]
med den klausul, at ejendomsretten under normale
forhold erhverves senest ved betaling af det sidste
afdrag« i artikel 14, stk. 2, litra b)[, i direktiv
2006/112]? 2) Kræver udtrykket »under normale
forhold«
navnlig i forbindelse med den foreliggende
sag
at en skattemyndighed begrænser sig til at iden-
tificere eksistensen [org. s. 14] af en købsoption, som
kan udnyttes senest ved betaling af det sidste afdrag?
3) Eller kræver udtrykket »under normale forhold«, at
den nationale myndighed går videre og fastlægger det
økonomiske formål med kontrakten? 4) Hvis det
tredje spørgsmål bevares bekræftende: a. Bør fortolk-
ningen af artikel 14, stk. 2,[i direktiv 2006/112] påvir-
kes af en analyse af, om det er sandsynligt, at kunden
udnytter en sådan option? b. Er størrelsen af den pris,
der skal betales ved udnyttelsen af købsoptionen,
relevant med henblik på at fastlægge kontraktens
økonomiske formål?
LitSpecMet
Skal artikel 1, stk. 9, i direktiv 2004/18/EF fortolkes
således, at et selskab:
der er stiftet af en ordregiven-
de myndighed, der driver virksomhed på jernbane-
transportområdet navnlig ved drift af offentlig jern-
baneinfrastruktur, person- og godstransport
der
uafhængigt udøver en erhvervsmæssig virksomhed,
hvor den fastsætter en forretningsstrategi, træffer
beslutninger vedrørende vilkårene for virksomhedens
aktivitet (produktmarked, kundesegment osv.), hand-
ler på et konkurrencepræget marked i hele Den Eu-
ropæiske Union og uden for EU’s marked, leverer
tjenesteydelser i form af fremstilling og reparation af
rullende materiel og deltager i offentlige udbud, der er
forbundet med denne virksomhed og søger at få
ordrer fra tredjemand (andre end moderselskabet)
der leverer tjenesteydelser i form af reparation af
rullende materiel til sin stifter på grundlag af interne
transaktioner, og hvor værdien af disse tjenesteydelser
udgør 90% af virksomhedens samlede virksomhed
hvis levering af tjenesteydelser til stifteren tager sigte
på at sikre stifterens person- og godstransportvirk-
somhed, ikke skal betragtes som en ordregivende
myndighed? Såfremt Domstolen fastslår, at selskabet
skal betragtes som en ordregivende myndighed under
de ovennævnte omstændigheder, skal artikel 1, stk. 9,
i direktiv 2004/18/EF da fortolkes således, at et
selskab mister sin status som ordregivende myndig-
hed, såfremt værdien af reparationer af rullende mate-
riel, der ydes på baggrund af interne transaktioner
med den ordregivende myndighed, som er selskabets
stifter, falder og udgør mindre end 90% eller ikke
udgør hovedparten af den samlede omsætning fra
selskabets virksomhed?
Skatteministeriet
Dom
04.10.17
C-567/15
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
Dom
05.10.17
5
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 936: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 22/9-17
1792044_0006.png
C-473/16
F
1) Skal artikel 4 i direktiv 2004/83/EF, sammenholdt
med artikel 1 i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder, fortolkes således, at den
ikke er til hinder for, at der i forbindelse med asylan-
søgere, der tilhører gruppen af LGBTI-personer
[lesbiske, bøsser, biseksuelle, transseksuelle og inter-
seksuelle] indhentes og vurderes en sagkyndig erklæ-
ring fra en retsmedicinsk psykolog, der er baseret på
projektive personlighedstests, når der i forbindelse
med udarbejdelsen af erklæringen hverken stilles
spørgsmål vedrørende asylansøgerens seksuelle vaner
eller foretages en fysisk undersøgelse af vedkommen-
de? 2) I tilfælde af, at den i det første spørgsmål
nævnte sagkyndige erklæring ikke kan anvendes som
bevis, skal artikel 4 i direktiv 2004/83/EF, sammen-
holdt med artikel 1 i Den Europæiske Unions charter
om grundlæggende rettigheder, da fortolkes således,
at
i de tilfælde, hvor asylansøgningen baseres på
forfølgelse på grund af seksuel orientering
hverken
de nationale administrative myndigheder eller dom-
stolene har mulighed for ved hjælp af sagkyndige
metoder at undersøge sandfærdigheden af asylansøge-
rens udtalelser, uanset disse metoders nærmere ken-
detegn?
Ben Ali mod Rådet
Påstande: Rådets afgørelse 2011/72/FUSP af 31.
januar 2011 om restriktive foranstaltninger over for
visse personer og enheder på baggrund af situationen
i Tunesien (EUT L 28, s. 62) og Rådets forordning
(EU) nr. 101/2011 af 4. februar 2011 om restriktive
foranstaltninger over for visse personer, enheder og
organer på baggrund af situationen i Tunesien (EUT
L 31, s. 1), som regelmæssigt fornyet (1) og ændret (2)
(herefter »de anfægtede afgørelser«), annulleres, for så
vidt som de vedrører sagsøgeren.
Rådet tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Mabrouk mod Rådet
Annullation af Rådets afgørelse (FUSP) 2015/157
(EUT 2015 L 26, s. 29) om ændring af afgørelse
2011/72/FUSP om restriktive foranstaltninger over
for visse personer og enheder på baggrund af situati-
onen i Tunesien (EUT 2011 L 28, s. 62), for så vidt
som de vedrører sagsøgeren, idet disse restriktive
foranstaltninger består i indefrysning af aktiver i EU.
Sagsøgte tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Farrell
Sagen vedrører: 1. Skal testen i dom Foster m.fl. (sag
C-188/89), jf. dommens præmis 20, vedrørende
spørgsmålet om, hvad der udgør et statsligt organ i en
medlemsstat, forstås således, at betingelserne i denne
test skal finde anvendelse (a) kumulativt, eller (b) hver
for sig? 2. For så vidt som visse særlige forhold, der
blev henvist til i dom Foster m.fl. [udelades] (sag C-
188/89), subsidiært kan anses for at være forhold,
hvortil der skal tages behørigt hensyn ved en over-
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
GA
05.10.17
T-149/15
Udenrigsministeriet
Erhvervsstyrelsen
Dom
05.10.17
T-175/15
Erhvervsstyrelsen
Dom
05.10.17
C-413/15
Udenrigsministeriet
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Dom
10.10.17
6
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 936: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 22/9-17
1792044_0007.png
ordnet bedømmelse, findes der da et grundlæggende
princip bag de særlige forhold, der blev lagt til grund i
den nævnte dom, som en ret skal anvende ved afgø-
relsen af, om et bestemt organ er et statsligt organ? 3.
Er det tilstrækkeligt, at en medlemsstat har tildelt et
organ en omfattende forpligtelse med det angivelige
formål at opfylde EU-retlige forpligtelser, for at dette
organ kan anses for at være et statsligt organ i med-
lemsstaten, eller er det herudover nødvendigt, at et
sådant organ endvidere har a) særlige beføjelser eller
b) fungerer under medlemsstatens direkte kontrol
eller tilsyn?
C-664/15
Protect Natur-, Arten- und Landschaftschutz
Umweltorganisation
1. Giver artikel 4 i direktiv 2000/60/EF 1 om fast-
læggelse af en ramme for Fællesskabets vandpolitiske
foranstaltninger (vandrammedirektivet) eller vand-
rammedirektivet som sådant i en sag, som ikke er
underlagt en miljøkonsekvensvurdering i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU
af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige
og private projekters indvirkning på miljøet (VVM-
direktivet), en miljøorganisation rettigheder, til be-
skyttelse af hvilke organisationen i henhold til artikel
9, stk. 3, i konventionen om adgang til oplysninger,
offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt ad-
gang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet,
som er indgået ved Rådets afgørelse 2005/370/EF af
17. februar 2005 på Det Europæiske Fællesskabs
vegne (Århuskonventionen), har ret til adgang til
administrative eller retslige procedurer?
Såfremt spørgsmål 1 besvares bekræftende:
2. Skal disse rettigheder i henhold til Århuskonven-
tionens bestemmelser kunne gøres gældende allerede
under den administrative procedure, eller er det til-
strækkeligt, at der er mulighed for at indbringe den
administrative myndigheds afgørelse for en domstol?
3.
Er det lovligt, at den nationale procesret (§ 42
AVG) henviser miljøorganisationen til
på samme
måde som andre parter i sagen
ikke først at gøre
sine indsigelser gældende i en klage ved forvaltnings-
domstolen, men at gøre dem gældende rettidigt alle-
rede under den administrative procedure, idet den i
modsat fald mister sin partsstatus og heller ikke læn-
gere kan indgive klage til forvaltningsdomstolen?
Energistyrelsen
GA
12.10.17
7