Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 891
Offentligt
1788559_0001.png
STATE OF THE UNION 2017
HENSIGTSERKLÆRING TIL FORMAND ANTONIO TAJANI
OG PREMIERMINISTER JÜRI RATAS
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 891: Kommissionens hensigtserklæring vedr. arbejdsprogrammet for 2018
1788559_0002.png
Strasbourg, den 13. september 2017
Kære formand Antonio Tajani
Kære premierminister Jüri Ratas
De sidste 12 måneder har budt på store udfordringer, såvel for borgerne i Europa som for alle andre. På
mange måder var 2016 et “annus horribilis” for det europæiske projekt. Europa blev udfordret på mange
fronter, fra Brexitafstemningen, terrorangreb, langsom vækst og vedvarende høj arbejdsløshed i lere af
vores medlemsstater til den aktuelle migrationskrise. Voksende populistiske tendenser udfordrede vores
europæiske værdier og demokratier, både hjemme og i udlandet. Dertil kom en øget geopolitisk usikkerhed
som følge af det amerikanske præsidentvalg.
Der skulle hårdt arbejde og politisk ledelse til fra EU-institutionernes og medlemsstaternes side for at holde
det europæiske projekt på rette kurs i disse urolige tider. Vi vil gerne takke jer begge og medlemmerne af
jeres institutioner for med et så stærkt engagement at have støttet den positive dagsorden for et Europa, der
beskytter, styrker og forsvarer, som blev fremlagt af Kommissionens formand i talen om Unionens tilstand den
14. september 2016. Denne dagsorden fandt øjeblikkelig genklang i Europa-Parlamentets plenarforsamling
og blev to dage senere hilst velkommen af EU-27’ ledere på topmødet i Bratislava. Sammen med jer har vi
fulgt op på den positive dagsorden, ikke mindst i form af den fælles erklæring om EU’s lovgivningsmæssige
prioriteter for 2017, som blev undertegnet af formændene for Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen
den 13. december 2016. Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer, der understøttes af vores fælles
EU-budget og Den Europæiske Investeringsbank, har allerede udløst over 225 mia. EUR i investeringer.
Den europæiske grænse- og kystvagt er nu på plads og er fuldt operationel ved EU’s ydre grænser, både i
Grækenland, Bulgarien, Italien og Spanien. Vi har skafet EU-midler til at uddanne den libyske kystvagt og
forbedre leve- og arbejdsvilkårene for de mere end 3 mio. syriske lygtninge i Tyrkiet. Arbejdet med at styrke
direktivet om bekæmpelse af terrorisme og mere efektive regler til kontrol med erhvervelse og besiddelse af
skydevåben er veloverstået. Vi har skærpet vores redskaber til bekæmpelse af skatteundgåelse. Vi har taget
et hidtil uset skridt i retning af at oprette en europæisk forsvarsfond og er for første gang blevet enige om
at indgå i et permanent struktureret samarbejde på forsvarsområdet. Sammen har vi sikret den midlertidige
ikrattrædelse af en rimelig og afbalanceret handelsatale med Canada, som er en ligesindet partner, når
det gælder fødevarer og sundhedsstandarder samt kulturel mangfoldighed. Og vi har banet vejen for et
ambitiøst og værdibaseret økonomisk partnerskab med Japan. Sammen har vi bragt EU og Ukraine tættere
på hinanden med en associeringsatale, som med tiden vil kunne skabe stabilitet og velstand for vores
østlige naboer i regionen. På trods af en betydelig modstand har vi ratiiceret Parisatalen og forsvaret den
som det bedste redskab til at håndtere klimaændringerne. Sidst, men ikke mindst, lykkedes det os at afskafe
roamingtaksterne for mobiltelefoni i juni og at sikre fri adgang til Wi-Fi-hotspots på pladser og i parker,
rådhuse og biblioteker i hele Europa fra og med 2017. Her halvvejs gennem vores mandat skafer vi hurtigere
og mere efektivt resultater på alle de ti prioriterede områder i vores politiske retningslinjer fra 2014, til gavn
for de europæiske borgere og virksomheder
1
.
Europa er nu tydeligt ved at genvinde sin styrke. Den økonomiske vækst tager fart - den er på over 2 %
i år (2,2 % i euroområdet) - og er endelig ved at nå ud til hver enkelt af vores medlemsstater. Den har
oversteget væksten i USA og Japan i de seneste to år. Der er skabt næsten 8 mio. arbejdspladser i løbet af
denne mandatperiode — ikke kun, men også på grund af EU-institutionernes tiltag og navnlig takket være
Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer, vores ungdomsgaranti, vores europæiske struktur- og
investeringsfonde samt Den Europæiske Centralbanks pengepolitik. Både økonomisk og politisk har Europa
nu mere vind i sejlene. De nyligt afholdte valg i flere medlemsstater har skabt et nyt momentum for dem,
der er parat til at forsvare vores europæiske værdier, for dem, der gerne vil forme og styre globaliseringen
1
‘“The European Commission at mid-term: State of play of President Juncker’s ten priorities”, Europa-Parlamentets betænkning af 11. juli 2017.
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 891: Kommissionens hensigtserklæring vedr. arbejdsprogrammet for 2018
1788559_0003.png
STATE OF THE UNION 2017
HENSIGTSERKLÆRING TIL FORMAND ANTONIO TAJANI OG PREMIERMINISTER JÜRI RATAS
og skabe en bæredygtig fremtid, og for dem, der vælger samarbejde og integration frem for tilbagetrækning
og isolation.
Vi bør gribe dette nye momentum. Øjeblikket kan vise sig at være kort, og der er ikke tid til at hvile på
laurbærrene, for Europa står stadig over for betydelige udfordringer: fra ustabilitet i vores nabolande og
terrortrusler til demografiske, klimamæssige og teknologiske forandringer og fra behovet for bæredygtige
investeringer og en mere modstandsdygtig økonomisk og monetær union til det voksende krav om social
retfærdighed og demokratisk ansvarlighed. Vi vil kun være i stand til at imødegå disse udfordringer, hvis vi
er rede til at arbejde sammen om at træffe beslutninger nu for at sikre Europas fremtid på mellemlang og
lang sigt.
Kommissionens hvidbog fra den 1. marts 2017 skitserer fem scenarier for Europas fremtid indtil 2025 og er
blevet fulgt op af en række oplæg om de mest relevante spørgsmål for vores fremtid. Det gav startskuddet
til en velkommen debat i medlemsstaterne. Kommissionen alene har arrangeret 129 borgerdialoger om
Europas fremtid i mere end 80 byer i 27 medlemsstater, herunder i de nationale parlamenter.
Det er nu tid til at omsætte oplæg og debatter til de første konkrete forslag om Europas fremtid.
I dag fremsender vi vores planer for Kommissionens arbejdsprogram for de kommende 16 måneder frem
til udgangen af 2018. Nu hvor Europa skuer fremad, fremlægger vi en
køreplan for en mere forenet,
stærkere og mere demokratisk Union,
der skal bygge videre på det nuværende momentum. Vores
køreplan består af to dele. For det første foreslår vi tiltag og initiativer, der skal fremlægges og/eller afsluttes
i løbet af de næste 16 måneder, i tråd med det første scenarie i hvidbogen og Bratislavadagsordenen. For
det andet foreslår vi tiltag og initiativer, som er mere ambitiøse, mere fremadrettede, og som vil forme vores
Union frem til 2025. Dermed kombinerer vi det tredje, fjerde og femte scenarie i hvidbogen og gør fuld brug
af Lissabontraktatens uudnyttede potentiale.
Vores køreplan er baseret på følgende vigtige principper: nødvendigheden af at respektere vores fælles
europæiske værdier, herunder retsstatsprincippet; den fortsatte fokus på gennemførelse og håndhævelse
af de prioriterede initiativer, som har en klar europæisk merværdi og gør Europa til et bedre sted for dets
borgere, i tråd med vores politiske retningslinjer fra 2014 og vores fælles overbevisning om, at Unionen
skal være stor i store sager og lille i små sager; behovet for at behandle alle EU-medlemsstaternes borgere
ens og aldrig tillade, at nogen bliver til andenrangsborgere inden for vores Union, samt et stærkt fokus på
effektivitet, demokrati og gennemsigtighed i alle vore fælles tiltag.
Køreplanen tager også højde for, at Det Forenede Kongerige pr. 29. marts 2019 ikke længere vil være medlem
af vores Union som følge af dets meddelelse i henhold til artikel 50 i traktaten om Den Europæiske Union.
Indtil da og også derefter ønsker vi at bevare den enhed blandt EU-27, som vi har opbygget i de seneste
måneder.
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 891: Kommissionens hensigtserklæring vedr. arbejdsprogrammet for 2018
1788559_0004.png
***
Køreplan for en mere forenet, stærkere og mere demokratisk Union
(Udkast til Kommissionens arbejdsprogram frem til slutningen af 2018)
Prioritet nr. 1: Skub i beskæftigelse, vækst og investeringer
Initiativer, der skal lanceres og/eller afsluttes inden udgangen af 2018
-
*** Swit adoption by the co-legislators of the 'EFSI 2.0' proposal and of the Omnibus proposal,
notably the changes in the Common Provisions Regulation that simplify the use of European
Structural and Investment Funds and facilitate their combination with the European Fund
for Strategic Investments.
-
*** Europa-Parlamentets og Rådets hurtige vedtagelse af forslaget om “EFSI 2.0” og
omnibusforslaget, navnlig ændringerne af forordningen om fælles bestemmelser, som gør
det nemmere at bruge de europæiske struktur- og investeringsfonde og kombinere dem med
Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer.
-
Det europæiske semester for samordning af de økonomiske politikker 2018: fremme investeringer,
sunde ofentlige inanser og strukturreformer og samtidig fortsat udnytte den passende leksibilitet, der
indes i stabilitets- og vækstpagten, og som Kommissionen har fremhævet siden januar 2015, samt
integrere den nye sociale resultattavle, der ledsager Kommissionens henstilling om den europæiske søjle
for sociale rettigheder.
- Gennemførelse af alle aspekter af dagsordenen for færdigheder i Europa, navnlig gennem implementeringen
af nationale “opkvaliiceringsforløb” med støtte fra Den Europæiske Socialfond, idet der især lægges vægt
på grundlæggende færdigheder og behovet for digitale færdigheder.
-
Pakken om den cirkulære økonomi, der skal sætte skub i innovation, beskætigelse og vækst, herunder:
en strategi om plast, der skal understøtte målet om, at al plastemballage på EU-markedet kan
genbruges senest i 2030, et forslag til en forordning om genanvendelse af spildevand, en revision af
drikkevandsdirektivet og en ramme for overvågning af den cirkulære økonomi.
Initiativer, der skal lanceres frem mod 2025
-
*** Et omfattende forslag til den kommende lerårige inansielle ramme eter 2020 (der
forventes i maj 2018) eterfulgt af forslag til den næste generation af programmer og nye
egne indtægter.
- Oplægget “Mod et bæredygtigt Europa i 2030” om opfølgningen på FN’s mål for bæredygtig udvikling,
herunder Parisatalen om klimaændringer.
Prioritet nr. 2: Et forbundet digitalt indre marked
Initiativer, der skal lanceres og/eller afsluttes inden udgangen af 2018
-
*** Pakken om cybersikkerhed, der indeholder konkrete foranstaltninger som svar på det
skiftende cybertrusselsbillede, herunder: et forslag om styrkelse af Agenturet for Net- og
Informationssikkerhed (ENISA), et redskabskatalog til gennemførelse af direktivet om net-
4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 891: Kommissionens hensigtserklæring vedr. arbejdsprogrammet for 2018
1788559_0005.png
STATE OF THE UNION 2017
HENSIGTSERKLÆRING TIL FORMAND ANTONIO TAJANI OG PREMIERMINISTER JÜRI RATAS
og informationssikkerhed, en plan for en effektiv reaktion i tilfælde af cyberangreb på
mere end én medlemsstat og styrkelse af Unionens strategiske uafhængighed gennem øget
forskningskapacitet, opbygning af et effektivt cyberforsvar og effektiv cyberhygiejne samt
udvikling af de rette færdigheder både i Europa og i samarbejde med partnere i hele verden,
herunder NATO (i forbindelse med talen om Unionens tilstand, der holdes i dag, fremlægges
der konkrete forslag fra Kommissionen).
-
*** Datapakken, der skal frigøre dataøkonomiens potentiale ved at sikre, at andre oplysninger
end personoplysninger frit kan udveksles inden for Europa (i
forbindelse med talen om
Unionens tilstand, der holdes i dag, fremlægges der et konkret forslag fra Kommissionen).
-
*** Initiativet om onlineplatforme til sikring af et retfærdigt, forudsigeligt, holdbart og
pålideligt forretningsmiljø i onlineøkonomien.
-
*** Europa-Parlamentets og Rådets hurtige vedtagelse af alle 14 lovforslag til gennemførelse
af det digitale indre marked, herunder: telekommunikationspakken, pakken om ophavsret,
geografisk blokering, reglerne for audiovisuelle medietjenester og mediesektoren,
pakkelevering, e-databeskyttelsesforordningen og EU-reglerne om beskyttelse af
personoplysninger i forbindelse med behandlingen af disse i fællesskabsinstitutionerne.
- En vejledning fra Kommissionen, der skal forberede borgere, virksomheder og den offentlige forvaltning
forud for den direkte anvendelse af forordningen om databeskyttelse fra den 25. maj 2018, og som
udarbejdes i tæt samarbejde med Artikel 29-arbejdsgruppen/Det Europæiske Databeskyttelsesråd.
- Revision af Kommissionens retningslinjer for markedsanalyse og beregning af stærk markedsposition i
den elektroniske kommunikationssektor.
- Et initiativ, der tager fat på de udfordringer, som onlineplatforme skaber for vores demokratier for så vidt
angår udbredelsen af falske informationer.
Prioritet nr. 3: En modstandsdygtig energiunion med en fremadskuende politik for
klimaforandringer
Initiativer, der skal lanceres og/eller afsluttes inden udgangen af 2018
-
*** Europa-Parlamentets og Rådets hurtige vedtagelse af Kommissionens forslag om
gennemførelse af energiunionen og klimaforandringspolitikkerne, herunder: pakken om ren
energi til alle europæere, klimapakken og pakken om et mobilt Europa.
-
*** Mobilitets- og klimapakken, herunder lovforslag om: miljøvenlige køretøjer, fælles regler
for kombineret godstransport, CO2-standarder for biler og varevogne, brændstofeffektivitet
og CO2-standarder for lastvogne og busser og et initiativ til fremskyndelse af etableringen
af infrastruktur for alternative brændstoffer.
- Opfølgning på energiunionens solidaritetsaspekt, herunder: et forslag om fælles regler for gasledninger,
der er tilkoblet det europæiske indre gasmarked, og hurtig gennemførelse af de projekter af fælles
interesse, der er nødvendige for at kunne sammenkoble de europæiske energimarkeder.
- Med udgangspunkt i et stærkt mandat fra Rådet (udkast fremlagt af Kommissionen den 9. juni 2017),
5
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 891: Kommissionens hensigtserklæring vedr. arbejdsprogrammet for 2018
1788559_0006.png
indledning af forhandlinger med Rusland om hovedprincipperne for driften af Nord Stream 2-projektet.
Initiativer, der skal lanceres frem mod 2025
- En meddelelse om fremtiden for EU's energi- og klimapolitik, herunder Euratomtraktatens fremtid
(under hensyntagen til erklæring nr. 54 fra fem medlemsstater, der er vedhæftet den endelige udgave af
Lissabontraktaten som bilag), og om mulig anvendelse af artikel 192, stk. 2, andet afsnit, i TEUF.
Prioritet nr. 4: Et dybere og mere retfærdigt indre marked med et styrket industrigrundlag
Initiativer, der skal lanceres og/eller afsluttes inden udgangen af 2018
-
*** Fornyelse af strategien for EU's industripolitik til fremme af industriens konkurrenceevne,
innovation og teknologisk lederskab til støtte for retfærdige job af god kvalitet i industrien
og med henblik på at udnytte potentialet ved digitale teknologier på tværs af alle industrielle
sektorer (fremlægges i forbindelse med talen om Unionens tilstand, der holdes i dag).
-
*** Europa-Parlamentets og Rådets hurtige vedtagelse af tjenesteydelsespakken og
håndhævelsespakken.
-
*** Europa-Parlamentets og Rådets hurtige vedtagelse af forslaget om styrket
markedsovervågning af motorkøretøjer.
-
*** Europa-Parlamentets og Rådets hurtige vedtagelse af forslaget om virksomheders
insolvens, rekonstruktion og mulighed for at give virksomheder en ny chance med henblik
på at reducere omkostningerne og kompleksiteten ved rekonstruktion, sikre at bæredygtige
virksomheder får en ny chance og øge retssikkerheden i forbindelse med grænseoverskridende
investeringer i EU.
- Pakken om EU's selskabsret, der har til formål at få det bedste ud af de digitale løsninger og fastsætte
effektive regler for grænseoverskridende transaktioner under fuld hensyntagen til nationale regler på
social- og arbejdsmarkedsområdet.
-
*** Europa-Parlamentets og Rådets hurtige vedtagelse af forslagene om det fælles
konsoliderede selskabsskattegrundlag (FKSSG).
-
*** Europa-Parlamentets og Rådets hurtige vedtagelse af forslaget om forbedring af
momsreglerne for e-handelsvirksomheder i EU og forslaget om at tillade ens regler for
beskatning af e-bøger, e-aviser og deres trykte modparter.
-
*** Europa-Parlamentets og Rådets hurtige vedtagelse af en række forslag, der skal
tvinge multinationale selskaber til at offentliggøre land for land-rapporter om væsentlige
skatteoplysninger, fastlæggelse af nye gennemsigtighedsregler for formidlere på
skatteplanlægningsområdet og en fælles EU-liste over usamarbejdsvillige skattejurisdiktioner
på baggrund af en resultattavle med indikatorer foreslået af Kommissionen.
-
*** Pakken om retfærdig beskatning med henblik på oprettelsen af et fælles europæisk
momsområde, herunder: forslag om ændringer til momsdirektivet for så vidt angår det
endelige momssystem for grænseoverskridende handel på det indre marked, et forslag til
Rådets forordning om bekæmpelse af svig vedrørende merværdiafgift på det indre marked,
et forslag til Rådets direktiv om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår små
virksomheder og et forslag til Rådets direktiv om reglerne for fastsættelse af momssatserne.
6
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 891: Kommissionens hensigtserklæring vedr. arbejdsprogrammet for 2018
1788559_0007.png
STATE OF THE UNION 2017
HENSIGTSERKLÆRING TIL FORMAND ANTONIO TAJANI OG PREMIERMINISTER JÜRI RATAS
-
*** Forslaget om fastsættelse af EU-regler om beskatning af overskud, der genereres i
multinationale virksomheder via den digitale økonomi.
-
*** Europa-Parlamentets og Rådets hurtige vedtagelse af forslagene om reform af
udstationeringsdirektivet med indførelse af princippet om samme løn for samme arbejde på
samme sted samt modernisering af reglerne om koordinering af sociale sikringsordninger,
der bl.a. sikrer ret til de samme ydelser mod indbetaling af de samme bidrag, når
omstændighederne i øvrigt er de samme.
-
*** Forslaget om oprettelse af en europæisk arbejdstilsynsmyndighed med henblik på
styrkelse af samarbejdet mellem arbejdsmarkedsmyndigheder på alle niveauer og bedre
håndtering af grænseoverskridende situationer samt yderligere initiativer til støtte for
retfærdig mobilitet som f.eks. et europæisk socialsikringsnummer.
- Et forslag om revision af direktivet om en skriftlig erklæring med henblik på at forbedre gennemsigtigheden
og den retlige forudsigelighed af ansættelseskontrakter og et initiativ om atypiske arbejdstageres og
selvstændiges adgang til social beskyttelse.
- *** Europa-Parlamentets og Rådets hurtige vedtagelse af forslaget om balancen mellem arbejdsliv og
familieliv.
-
*** Europa-Parlamentets og Rådets hurtige vedtagelse af alle forslagene om en
kapitalmarkedsunion, herunder: det paneuropæiske pensionsprodukt, ændringerne til
forordningen om europæisk markedsinfrastruktur og Den Europæiske Centralbanks
henstilling om ændring af artikel 22 i ESCB/ECB-statutten.
-
*** Pakken om kapitalmarkedsunionen, herunder: revision og styrkelse af de finansielle EU-
tilsynsmyndigheders opgaver, forvaltning og finansiering, konkrete tiltag til oprettelse af
en fælles europæisk tilsynsførende for kapitalmarkeder og tilpasning af Det Europæiske
Udvalg for Systemiske Risici, reviderede regler for investeringsselskaber, en handlingsplan
for bæredygtig finansiering inkl. lovgivningsforanstaltninger, et initiativ om finansteknologi
(FinTech), en befordrende europæisk ramme for covered bonds obligationer og ændringer til
direktivet om forvaltere af alternative investeringsfonde og til direktivet om institutter for
kollektiv investering i værdipapirer (UCITS-direktivet).
- En fødevarepakke, herunder et forslag om EU's fødevareforsyningskæde, der følger op på revisionen af
EU's fælles landbrugspolitik.
- En fælles handlingsplan for nationale vaccinationspolitikker.
Initiativer, der skal lanceres frem mod 2025
-
En meddelelse om muligheden for yderligere at øge anvendelsen af kvaliiceret lertal og den almindelige
lovgivningsprocedure i forbindelse med spørgsmål om det indre marked med hjemmel i artikel 48, stk.
7, i TEU.
Prioritet nr. 5: En dybere og mere retfærdig økonomisk og monetær union
Initiativer, der skal lanceres og/eller afsluttes inden udgangen af 2018
-
*** Pakken om den økonomiske og monetære union, herunder forslag om: omdannelse af
den europæiske stabilitetsmekanisme til en europæisk monetær fond, oprettelse af en
7
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 891: Kommissionens hensigtserklæring vedr. arbejdsprogrammet for 2018
1788559_0008.png
budgetpost på EU's budget til midler vedrørende euroområdet med henblik på 1) at yde
teknisk bistand, der bygger videre på Kommissionens støtteprogram for strukturreformer,
2) agere stabilitetsfunktion 3) fungere som bagstopper for bankunionen og 4) agere
konvergensinstrument med henblik på at yde førtiltrædelsesbistand til medlemsstater
med dispensation på deres vej mod vedtagelse af den fælles valuta, og indarbejdelse af
indholdet af traktaten om stabilitet, samordning og styring i Den Økonomiske og Monetære
Union i EU-retten under behørig hensyntagen til den fleksibilitet, der findes i stabilitets- og
vækstpagten, og som Kommissionen har fremhævet siden januar 2015.
-
*** Fastsættelse af en neutral og bred finanspolitisk kurs i euroområdet til støtte for Den
Europæiske Centralbanks pengepolitik samt for beskæftigelse, vækst og investeringer i den
næste henstilling om den økonomiske politik i euroområdet.
- Rådets hurtige vedtagelse af Kommissionens forslag om gradvis etablering af en samlet repræsentation
for euroområdet i Den Internationale Valutafond.
-
*** En erklæring fra EU-institutionerne om den europæiske søjle for sociale rettigheder som
resultat af det sociale topmøde i Göteborg.
-
*** Europa-Parlamentets og Rådets hurtige vedtagelse af alle delene af pakken om
risikoreduktion i banksektoren og forslaget om en europæisk indskudsforsikringsordning.
-
*** Pakken om bankunionen, der fuldender alle aspekter af bankunionen, herunder:
færdiggørelsen af bagstopperen for den fælles afviklingsfond, yderligere foranstaltninger
til reducering af antallet af misligholdte lån og en befordrende ramme for udviklingen af
værdipapirer med sikkerhed i statsobligationer til støtte for yderligere porteføljespredning
i banksektoren.
Initiativer, der skal lanceres frem mod 2025
- En meddelelse om mulig oprettelse af en permanent europæisk økonomi- og finansministerpost (artikel
2 i protokol nr. 14) og de institutionelle følger heraf.
- En undersøgelse af muligheden for at udvikle en sikker investeringsmulighed i euroområdet.
Prioritet nr. 6: En balanceret og progressiv handelspolitik for at styre globaliseringen
2
Initiativer, der skal lanceres og/eller afsluttes inden udgangen af 2018
-
*** Handelspakken, herunder: en meddelelse om en opdateret, værdibaseret, bæredygtig
og gennemsigtig handelspolitik, der kan være med til at styre globaliseringen og sikre en
balanceret tilgang til åbne og fair handelsaftaler, udkast til mandater til indledning af
forhandlinger med Australien og New Zealand, udkast til mandat til et nyt multilateralt
investeringsdomstolssystem og en europæiske ramme til screening af udenlandske direkte
investeringer i EU, som giver anledning til bekymring på grund af sikkerhed eller lov og orden
(i
forbindelse med talen om Unionens tilstand, der holdes i dag, fremlægges der konkrete
forslag fra Kommissionen).
2 Titlen på prioritet 6 er blevet opdateret og gjort geograisk neutral på grund af opbremsningen i handelsforhandlingerne med USA, den nye politiske
kontekst og den nye dynamik i handelsforhandlingerne med andre vigtige regioner i verden. Som svar på disse kendsgerninger har Kommissionen
ændret navnet på gruppen af kommissærer om det “transatlantiske handels- og investeringspartnerskab med USA” til gruppen af kommissærer om
“handel og styring af globaliseringen”.
8
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 891: Kommissionens hensigtserklæring vedr. arbejdsprogrammet for 2018
1788559_0009.png
STATE OF THE UNION 2017
HENSIGTSERKLÆRING TIL FORMAND ANTONIO TAJANI OG PREMIERMINISTER JÜRI RATAS
-
*** Europa-Parlamentets og Rådets hurtige vedtagelse af forslagene om modernisering af EU's
handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter og vedtagelse af en ændret antidumpingmetode
samt det ændrede forslag vedrørende et internationalt instrument for offentlige udbud.
- Endelig indgåelse af aftaler med Japan, Singapore og Vietnam.
- Fortsættelse af forhandlingerne med Mexico og Mercosur.
Prioritet nr. 7: Et område med retfærdighed og grundlæggende rettigheder baseret på gensidig
tillid
Initiativer, der skal lanceres og/eller afsluttes inden udgangen af 2018
-
*** Europa-Parlamentets og Rådets hurtige vedtagelse af forslagene om bekæmpelse af
hvidvaskning af penge, EU's ind- og udrejsesystem, Schengeninformationssystemet (SIS II),
det europæiske informationssystem vedrørende strafferegistre (ECRIS) og det europæiske
system for rejseoplysninger og rejsetilladelser (ETIAS).
-
*** Anti-terrorpakken, herunder: foranstaltninger til bekæmpelse af radikalisering,
foranstaltninger til sikring af hurtig og proaktiv påvisning og fjernelse af ulovligt indhold,
der tilskynder til had, vold og terrorhandlinger, tiltag, som afskærer adgangen til midler,
der anvendes af terrorister til at forberede og gennemføre angreb, såsom farlige stoffer
eller terrorfinansiering, vejledning af og støtte til medlemsstater vedrørende beskyttelse af
offentlige områder og vejledning i opbevaring af data.
-
*** Gennemførelse af den europæiske dagsorden om sikkerhed, herunder: lovgivningsforslag,
der skal muliggøre interoperabilitet mellem EU's informationssystemer vedrørende
sikkerhed, grænseforvaltning og migrationsstyring samt et forslag til forbedring af de
retshåndhævende myndigheders grænseoverskridende adgang til elektroniske beviser.
- En ramme for beslutninger om et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, navnlig angående beslutninger om
dataudveksling med Japan.
-
*** Pakken "Nye muligheder for forbrugerne", der har til formål at fremme koordination
og effektive tiltag fra nationale forbrugermyndigheder på EU-plan, styrke offentlige
håndhævelsestiltag og forbedre beskyttelsen af forbrugerrettigheder.
- En fortolkningsvejledning vedrørende anvendelsen af direktivet om urimelig handelspraksis og
forordningen om fødevareinformation til forbrugerne med henblik på at forhindre og tage hånd om
dobbelte kvalitetsstandarder for forbrugerprodukter.
Initiativer, der skal lanceres frem mod 2025
- En meddelelse om en mulig udvidelse af Den Europæiske Anklagemyndigheds opgaver til at omfatte
kampen mod terrorisme med hjemmel i artikel 86, stk. 4, i TEUF.
- Et initiativ til styrkelse af håndhævelsen af retsstatsprincippet i Den Europæiske Union.
9
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 891: Kommissionens hensigtserklæring vedr. arbejdsprogrammet for 2018
1788559_0010.png
Prioritet nr. 8: Mod en ny migrationspolitik
Initiativer, der skal lanceres og/eller afsluttes inden udgangen af 2018
-
*** Europa-Parlamentets og Rådets hurtige vedtagelse af reformen af det fælles europæiske
asylsystem på grundlag af ansvarlighed og solidaritet, herunder forslag om: reformen af
Dublinsystemet, oprettelsen af et nyt asylagentur, reformen af Eurodac, gennemgang af
modtagelsesforhold, asylkvalifikation og asylproceduren samt EU's genbosætningsramme.
-
*** Europa-Parlamentets og Rådets hurtige vedtagelse af forslaget om indrejse- og
opholdsbetingelser for tredjelandsstatsborgere med henblik på højt kvalificeret beskæftigelse
("det blå EU-kort").
-
*** En ny migrationsforvaltningspakke, herunder: midtvejsevalueringen af den europæiske
dagsorden for migration, målrettede foranstaltninger til fremme af en mere effektiv tilgang
til tilbagesendelser, yderligere fremme af lovlige migrationsveje gennem tilskyndelse til
nye tilsagn om genbosættelse, reform af den fælles visumpolitik og opretholdelse af EU's
solidaritet med de medlemsstater, der lider under et særligt stort migrationspres.
- En pakke til styrkelse af den fri bevægelighed i Schengenområdet, herunder et forslag om opdatering af
Schengengrænsekodeksen og sikring af Rumæniens og Bulgariens fulde integration i Schengen.
- Hurtig iværksættelse af planen for eksterne investeringer og gennemførelse af rammerne for partnerskaber
om migration med oprindelses- og transitlande uden for EU.
Prioritet nr. 9: En stærkere global aktør
Initiativer, der skal lanceres og/eller afsluttes inden udgangen af 2018
-
*** Europa-Parlamentets og Rådets hurtige vedtagelse af programmet for udvikling af den
europæiske forsvarsindustri.
-
*** Opfølgning på den europæiske forsvarshandlingsplan, navnlig gennemførelsen af Den
Europæiske Forsvarsfond, herunder den finansielle værktøjskasse.
-
Et udkast til mandat til forhandlinger om en post-Cotonou-ramme.
Initiativer, der skal lanceres frem mod 2025
- En meddelelse om muligheden for yderligere at øge anvendelsen af kvalificeret flertal i forbindelse med
afstemninger om den fælles udenrigspolitik med hjemmel i artikel 31, stk. 3, i TEU.
- En strategi for Serbien og Montenegros vellykkede tiltrædelse af EU med tanke på deres rolle som
frontløbere for kandidatlandene på Vestbalkan, hvori der navnlig lægges vægt på retsstatsprincippet,
grundlæggende rettigheder, bekæmpelse af korruption og den overordnede stabilitet i regionen.
Prioritet nr. 10: En Union med demokratiske forandringer
Initiativer, der skal lanceres og/eller afsluttes inden udgangen af 2018
-
*** Demokratipakken, herunder: en revision af forordningen om det europæiske borgerinitiativ
med henblik på at gøre det mere tilgængeligt, brugervenligt og nemmere for arrangører og
10
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 891: Kommissionens hensigtserklæring vedr. arbejdsprogrammet for 2018
1788559_0011.png
STATE OF THE UNION 2017
HENSIGTSERKLÆRING TIL FORMAND ANTONIO TAJANI OG PREMIERMINISTER JÜRI RATAS
støtter at bruge samt et forslag til styrkelse af de europæiske politiske partier og fondes
europæiske dimension og gennemsigtighed (i
forbindelse med talen om Unionens tilstand,
der holdes i dag, fremlægges der konkrete forslag fra Kommissionen).
- Fortsat udrulning af det europæiske solidaritetskorps med involvering af alle relevante parter samt
Europa-Parlamentets og Rådets hurtige aftale om lovforslaget senest ved udgangen af året.
-
*** Europa-Parlamentets og Rådets hurtige aftale om de foreslåede ændringer til forordningen
om udvalgsproceduren.
- Fortsat debat om hvidbogen om Europas fremtid helt frem til valget i juni 2019 (debatter, borgerdialoger,
interaktion med nationale parlamenter, samarbejde med regionerne).
Initiativer, der skal lanceres frem mod 2025
- En meddelelse om styrkelse af nærhedsprincippet, proportionalitetsprincippet og princippet om bedre
regulering i forbindelse med Den Europæiske Unions daglige virke.
- En meddelelse om mulighederne for at øge effektiviteten af Den Europæiske Unions ledelse.
***
Today’s Letter of Intent and our Roadmap for a More United, Stronger and More Democratic Union are the
starting point for the interinstitutional dialogue on the preparation of the 2018 Commission Work Programme,
under the Framework Agreement on relations between the European Parliament and the Commission and the
Interinstitutional Agreement on Better Law-making. We are strongly committed to this important interaction
with the European Parliament and the Council, as well as with national Parliaments. We believe that our
exchanges will provide a solid basis for a political and focused Commission Work Programme for the decisive
sixteen months to come.
In the weeks to come we will consult the European Parliament and its relevant committees as well as
the Council and the Committee of Permanent Representatives (COREPER I and II). Throughout the next
sixteen months, the Commission will continue to make sure that our legislation remains it for purpose and
evidence-based and that unnecessary burdens are removed, including by taking forward the work of the
REFIT Platform. We will pay particular attention to the adoption and implementation of pending proposals
in the coming year. As the Commission’s White Paper underlines, we need to close the gap between promise
and delivery if we want to make the European project more credible and attractive. This is why we are looking
forward to agreeing with you a new Joint Declaration on the EU’s legislative priorities for 2018, building on
the positive experience this year.
2017 and 2018 can become years of hope and renewal for Europe if we deliver strongly on our common
agenda and show to our citizens that the European Union is there to protect, empower and defend them.
The current geopolitical context makes such a Union more necessary than ever before. As EU leaders rightly
said when they met in Rome on the occasion of the 60th anniversary of the Rome Treaties: We are ‘irm in
the belief that Europe’s future lies in our own hands and that the European Union is the best instrument to
achieve our objectives’. Let us therefore seize the moment and work even harder than before to meet the
concerns of our citizens. The time to act is now.
Jean-Claude Juncker
Frans Timmermans
11
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 891: Kommissionens hensigtserklæring vedr. arbejdsprogrammet for 2018
1788559_0012.png