Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 849
Offentligt
1783255_0001.png
Til Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget og
Europaudvalget
Sendt pr. email til
[email protected]
og
[email protected]
Dok. ansvarlig: TJS
Sekretær:
Sagsnr: s2016-374
Doknr: d2017-8736-6.0
22. maj 2017
Transport i EU: Udledninger af drivhusgasser fra landtransport kan re-
duceres med 30% i 2030
og prisen for yderligere reduktioner efter 2030
sænkes markant
Klimpolitik handler i stigende grad om transport (knap 25% af de samlede udledninger), og
om hvordan EU og medlemslandene får gang i den grønne omstilling i perioden frem til
2030.
For at få belyst mulighederne for, hvad der skal til og få belyst de samfundsøkonomiske om-
kostninger, har Energifonden finansieret en analyse, der er udført af Ea Energianalyse. Ana-
lysen bygger videre på en lignende analyse af mulighederne i Danmark, der blev offentlig-
gjort i november 2015
se link nederst i dette brev.
Den vedlagte analyse har fokus på EU som helhed og den indsats, det er nødvendigt, at de
enkelte medlemslande presser på for at få gennemført. 30% er valgt som målepunkt, fordi
EU har besluttet, at medlemslandene tilsammen skal reducere udledninger i den såkaldte
”non-ETS” sektor med 30% frem til 2030, og her er det især transport og landbrug, der står
for udledningerne. De enkelte lande har hvert især fået et bindende mål for reduktioner. For
høj-GDP lande ligger det et pænt stykke over 30%. Danmark skal reducere med 39%.
Analysen er baseret på 2 scenarier: Et Business as Usual (BaU) scenarie og et 30% scena-
rie, hvor CO2-udledningen reduceres med 30% i forhold til 2005.
Analysen viser at:
EU kan nå 30% reduktion for vejtransporten, hvis der er politisk vilje til nye politiske
tiltag
Uden en politisk indsats vil der være en underopfyldelse på 15%-point i 2030, der
skal dækkes ind af reduktioner andre steder (landbrug, bygninger mv.)
Energifonden · c/o Dansk Energi · Vodroffsvej 59 · 1900 Frederiksberg · www.energifonden.net · [email protected]
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 849: Kopi af EFK alm. del - bilag 242: Rapport om Green Transport Roadmap 2030 fra Energifonden
1783255_0002.png
Hvis man satser på at nå de 30% i 2030 vil den årlige samfundsøkonomiske pris ved
at reducere CO2 falde dramatisk, dvs. til omkring nul i 2030 og vil herefter fortsætte
nedad og blive negativ.
Resultatet afhænger af tre indsatser: krav til køretøjers effektivitet (inkl. lastbiler og
busser), flere elbiler og brug af mere biobrændstof.
Hvis man tager én af disse tre indsatser ud af ”ligningen”, bliver det meget svært at
nå målet på 30% uden at da de resterende to indsatser skal trække en urealistisk høj
del af læsset.
Henvend dig gerne til en af os for yderligere oplysninger:
Christian Bang,
Ea Energianalyse, mob: 6039 1717
Anne Grete Holmsgaard,
formand for Energifonden, mob: 2876 8401
Med venlig hilsen
Anne Grete Holmsgaard,
Formand for Energifonden
Energifonden er en almennyttig fond, der støtter projekter indenfor områderne energi-
effektiviseringer i bygninger, smv’er samt omstilling af transportsystemet til at være fri af fos-
sile energikilder.
2