Til Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget og
Europaudvalget
Sendt pr. email til
og
Dok. ansvarlig: TJS
Sekretær:
Sagsnr: s2016-374
Doknr: d2017-8736-6.0
22. maj 2017
Transport i EU: Udledninger af drivhusgasser fra landtransport kan re-
duceres med 30% i 2030
–
og prisen for yderligere reduktioner efter 2030
sænkes markant
Klimpolitik handler i stigende grad om transport (knap 25% af de samlede udledninger), og
om hvordan EU og medlemslandene får gang i den grønne omstilling i perioden frem til
2030.
For at få belyst mulighederne for, hvad der skal til og få belyst de samfundsøkonomiske om-
kostninger, har Energifonden finansieret en analyse, der er udført af Ea Energianalyse. Ana-
lysen bygger videre på en lignende analyse af mulighederne i Danmark, der blev offentlig-
gjort i november 2015
–
se link nederst i dette brev.
Den vedlagte analyse har fokus på EU som helhed og den indsats, det er nødvendigt, at de
enkelte medlemslande presser på for at få gennemført. 30% er valgt som målepunkt, fordi
EU har besluttet, at medlemslandene tilsammen skal reducere udledninger i den såkaldte
”non-ETS” sektor med 30% frem til 2030, og her er det især transport og landbrug, der står
for udledningerne. De enkelte lande har hvert især fået et bindende mål for reduktioner. For
høj-GDP lande ligger det et pænt stykke over 30%. Danmark skal reducere med 39%.
Analysen er baseret på 2 scenarier: Et Business as Usual (BaU) scenarie og et 30% scena-
rie, hvor CO2-udledningen reduceres med 30% i forhold til 2005.
Analysen viser at:
•
EU kan nå 30% reduktion for vejtransporten, hvis der er politisk vilje til nye politiske
tiltag
•
Uden en politisk indsats vil der være en underopfyldelse på 15%-point i 2030, der
skal dækkes ind af reduktioner andre steder (landbrug, bygninger mv.)
Energifonden · c/o Dansk Energi · Vodroffsvej 59 · 1900 Frederiksberg · www.energifonden.net · [email protected]