Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 840
Offentligt
1781619_0001.png
18. august 2017
J.nr. 2017 - 1851
.
Til Folketinget
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 425 af 22. marts 2017 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 840: KOPI af svar på TRU alm. del - spm. 425 om, hvor stort provenuet vil være, hvis man indfører en vejskat i Danmark svarende til den, Tyskland er nået til aftale om med EU-Kommissionen, fra skatteministeren
1781619_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvor stort provenuet vil være, hvis man indfører en vej-
skat i Danmark svarende til den, Tyskland er nået til aftale om med EU-Kommissionen.
Svar
Indledningsvist skal jeg beklage den sene besvarelse.
Tyskland har besluttet at indføre vejafgifter for person- og varebiler. Europa-Kommissio-
nen indledte i 2015 en traktatkrænkelsessag mod Tyskland, men satte sagen i bero efter, at
der i december 2016 blev nået en fælles forståelse om, at der var behov for at justere lo-
ven om afgiftsordningen. I marts 2017 har Tysklands Forbundsråd godkendt en række
ændringer til loven.
Ordningen indebærer, at person- og varebiler skal betale en afgift for at benytte vejnettet i
Tyskland. Tyske biler skal betale vejafgift, når de benytter de føderale vejstrækninger. Det
vil i praksis sige, at alle tyske biler skal betale afgiften.
Udenlandske biler betaler alene vejafgift for at benytte det tyske motorvejsnet.
Afgiften afhænger af bilens drivmiddel (benzin eller diesel), emissionsnorm og motorstør-
relse og betales for tyske biler én gang årligt med en sats på maksimalt 130 Euro pr. år.
Det tyske Bundesministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur har skønnet, at den
årlige sats i gennemsnit udgør godt 67 Euro i 2019.
Tyske biler kompenseres gennem de løbende bilafgifter 1:1 for vejafgiften, idet dog de
mest miljøvenlige biler, der opfylder den nyeste EURO 6 emissionsnorm, bliver over-
kompenseret. For tyske bilister er der på denne måde samlet set tale om en reduktion i de
løbende afgifter inklusiv vejafgiften.
For udenlandske biler kan afgiften i Tyskland betales enten årligt med satser svarende til
de satser, der gælder for tyske biler, eller for en periode på enten to måneder eller 10
dage. Prisen for to måneder varierer fra 7 Euro til 50 Euro, mens prisen for 10 dage vari-
erer fra 2,5 Euro til 25 Euro. Gennemsnitssatsen for 10 dage er af Bundesministerium für
Verkehr und digitale Infrastruktur skønnet til knap 12 Euro i 2019.
Den tekniske løsning vil formentlig ligge tæt på den vejbenyttelsesafgift, som danske og
udenlandske lastbiler i dag betaler for at benytte vejnettet i bl.a. Danmark. Ordningen for-
ventes således baseret på elektroniske vignetter, hvor betaling af afgiften registreres i en
database sammen med bilernes registreringsnumre. Myndighederne kan ved opslag i data-
basen afgøre, om der er betalt afgift for de enkelte biler. Udenlandske bilister vil forment-
lig kunne betale afgiften på en hjemmeside, via en app på deres telefon eller på betalings-
steder som tankstationer eller kiosker.
Side 2 af 4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 840: KOPI af svar på TRU alm. del - spm. 425 om, hvor stort provenuet vil være, hvis man indfører en vejskat i Danmark svarende til den, Tyskland er nået til aftale om med EU-Kommissionen, fra skatteministeren
1781619_0003.png
Den tyske vejafgift forventes ved introduktion i 2019 at kunne indbringe et bruttopro-
venu fra udenlandske person- og varebiler på ca. 835 mio. Euro årligt. System- og admini-
strationsomkostningerne er skønnet til ca. 210 mio. Euro årligt i 2019. Merkompensatio-
nen til indenlandske miljøvenlige biler er skønnet til ca. 100 mio. Euro i 2019. Der er ikke
umiddelbart oplysninger om provenuvirkningen på længere sigt. Særligt må det bemærkes,
at den samlede merkompensation til de indenlandske miljøvenlige biler forventes at stige i
de kommende år, da andelen af disse biler øges i takt med, at bilparken gradvist udskiftes.
Datagrundlaget for at opgøre provenueffekterne af en tilsvarende afgift i Danmark er me-
get spinkelt, og det samlede provenu kan derfor alene opgøres som en størrelsesorden.
Ud fra opgørelser over antallet af biler, der passerer grænsen til Danmark kan bruttopro-
venuet med betydelig usikkerhed beregningsteknisk opgøres til i størrelsesordenen 500
mio. kr. årligt ved introduktion af en dansk ordning i 2020,
jf. tabel 1.
Dette skøn er baseret på gennemsnitssatser svarende til de tyske skøn samt 1:1 kompen-
sation via de øvrige løbende afgifter til danske bilister. Kompensationen til de danske bili-
ster betyder, at det beregnede bruttoprovenu alene hidrører fra udenlandske bilister. Når
der forudsættes 1:1 kompensation til danske bilister, kan den tyske satsstruktur ikke kopi-
eres direkte til et dansk system. Det skyldes, at den tyske satsstruktur for visse bilmodeller
indebærer en vejafgift, der overstiger de løbende afgifter i Danmark. Det er derfor bereg-
ningsteknisk forudsat, at der kan etableres en satsstruktur med fuld 1:1 kompensation til
danske bilister, der samtidig genererer gennemsnitssatser svarende til de tyske.
Tabel 1. Skøn over antal ture til Danmark med udenlandske person- og varebiler, skøn over antallet
af biler anvendt til turene samt skønnet salg af vignetter og bruttoprovenu herfra ved dansk vejafgift.
2020.
10-dagsvignetter
Antal ture, 1.000 stk.
Antal biler, 1.000 stk.
Antal vignetter, 1.000 stk.
Gennemsnitspris pr. vignet, kr.
Bruttoprovenu, mio. kr.
4.400
2.000
4.400
90
400
Årsvignetter
3.900
200
200
500
100
Total
8.300
2.200
4.600
-
500
Anm.: Til brug f or opgørelsen af et potentielt prov enu er anv endt opgørelser ov er antallet af biler, der passerer Øresunds-
f orbindelsen, landegrænsen samt f ærgeruterne mellem Danmark og udlandet. På baggrund af disse data er det skønnet,
hv or stor en andel af de samlede traf ikmængder, der har retning mod Danmark, og hv or stor en del af disse biler, der er
udenlandske. Da antallet af besøg i Danmark med den enkelte bil kan v ariere f ra et enkelt besøg og op til f lere hundrede
besøg (f .eks. for pendlere), er det skønnet, hv or mange unikke biler, der har udf ørt det samlede antal ture til Danmark. Når
der f .eks. skønnes 200 pendlerture ind i Danmark, skønnes det, at disse er udf ørt med én unik bil. På baggrund heraf er
skønnet et samlet salg af henholdsv is årsv ignetter og 10-dages v ignetter. To måneders v ignetter v urderes kun at v ære at-
traktiv e i et begrænset antal tilf ælde, og denne v ignetty pe indgår derf or ikke i beregningen. Ved beregning af det potentielle
prov enu er anv endt samme gennemsnitssatser som i Ty skland. Datagrundlaget er meget usikkert, og der regnes derf or
med af rundede størrelser.
Kilde: Egne beregninger, Vejdirektoratet, Danmarks Statistik og Bundesministerium f ür Verkehr und digitale Inf rastruktur.
Der må forventes adfærdseffekter i form af færre besøgende turister og transitrejsende,
samt færre erhvervsrejsende og pendlere. I visse tilfælde kan afgiften forårsage et skift fra
Side 3 af 4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 840: KOPI af svar på TRU alm. del - spm. 425 om, hvor stort provenuet vil være, hvis man indfører en vejskat i Danmark svarende til den, Tyskland er nået til aftale om med EU-Kommissionen, fra skatteministeren
1781619_0004.png
bil til andre transportformer. Der er ikke foretaget vurderinger af omfanget af sådanne ef-
fekter. Afgiftsbeløbet er dog forholdsvist beskedent set i forhold til de samlede rejseom-
kostninger, hvorfor adfærdseffekterne forventes at være begrænsede.
Det er ligeledes meget vanskeligt at skønne over omkostningerne ved ordningen, da disse
bl.a. afhænger af antallet af biler, infrastruktur og geografi mv. Hvis systemomkostnin-
gerne
ligesom i den tyske ordning
udgør ca. 25 pct. af bruttoprovenuet fra udenland-
ske biler, vil omkostningerne i den danske ordning udgøre ca. 125 mio. kr. årligt i 2020.
Samlet set kan et nettoprovenu før adfærd ved en dansk ordning således opgøres til i stør-
relsesordenen 375 mio. kr. ved ordningens begyndelse i 2020.
Hvis det vælges i en dansk ordning at kompensere danske miljøvenlige biler svarende til
kompensationen i den tyske ordning, vil merkompensationen til disse biler i Danmark ud-
gøre i størrelsesordenen 60 mio. kr. årligt ved ordningens begyndelse. Med merkompen-
sation til danske miljøvenlige biler kan et nettoprovenu før adfærd ved en dansk ordning
således opgøres til i størrelsesordenen 300 mio. kr. årligt ved ordningens begyndelse i
2020.
Side 4 af 4