Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 812
Offentligt
1777508_0001.png
11. juli 2017
MFVM 316
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om
“Draft Commission Implementing
Regulations (EU) No SANTE/../..
of …
xx
concerning the non-renewal of approval of the active substance Flupyrsulfuron-
methyl in accordance with Regulation (EC) No 1107/2009 of the European
Parliament and the Council concerning the placing of plant protection products
on the market, and amending the Annex to Implementing Regulation (EU) No
540/2011” (komitesag)
Resumé
Kommissionen foreslår, at aktivstoffet flupyrsulfuron-methyl ikke gives fornyet godkendelse i
henhold til forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler (komitesag). Hvis forslaget bliver
vedtaget, vil det betyde, at stoffet slettes fra bilag til Kommissionens forordning nr. 540/2011 af 25.
maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så
vidt angår listen over godkendte aktivstoffer, og at stoffet ikke må indgå i godkendte midler i
Danmark. Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner eller kommuner.
Forslaget om ikke-godkendelse af flupyrsulfuron-methyl har væsentlige erhvervsøkonomiske
konsekvenser. Der er marginale administrative konsekvenser for staten, da de danske godkendelser
af midler med flupyrsulfuron-methyl vil skulle trækkes tilbage. Der skal stemmes om forslaget i Den
Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder 19-20. juli 2017. Forslaget om ikke fornyet
godkendelse af flupyrsulfuron-methyl forventes ikke at påvirke miljøbeskyttelsesniveauet i
Danmark. Det er regeringens vurdering, at der kan vises sikker anvendelse af stoffet, som derfor
ikke udgør en risiko for miljøet. Regeringen mener, at der kan vises sikker anvendelse til de i EU
ansøgte anvendelsesområder for flupyrsulfuron-methyl, når man bruger den dosering, som er
godkendt i Danmark. Regeringen agter derfor at stemme imod Kommissionens forslag om ikke at
forny godkendelsen af flupyrsulfuron-methyl.
Baggrund
Foreløbigt
forslag til Kommissionsforordning “Draft Commission Implementing
Regulation (EU) No
SANTE/…./2017.. of … concerning the non-renewal
of approval of the active substance
Flupyrsulfuron- methyl in accordance with Regulation (EC) No 1107/2009 of the European
Parliament and the Council concerning the placing of plant protection products on the market, and
amending the Annex to Implementing Regulation (EU) No 540/2011”
forventes fremsendt til
medlemsstaterne.
Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler især artikel 14, og 20, som
fastlægger, at godkendelsen af aktivstoffer skal fornyes iht. forordningen, og at Kommissionen skal
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 812: Notat om komitésag om ikke at give fornyet godkendelse til aktivstoffet flupyrsulfuron-methyl (plantebeskyttelsesmidler)
1777508_0002.png
foreslå enten en fornyet godkendelse eller en ikke fornyet godkendelse af et aktivstof, når
revurderingen af dette er foretaget.
Forslaget er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 17.-18. maj 2017.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder.
Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget,
idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller indenfor en
måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal, kan Kommissionen indenfor to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en
måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan
Kommissionen på egen hånd vedtage forslaget.
Formål og indhold
Det foreløbige forslag drejer sig om ikke fornyet godkendelse af aktivstoffet flupyrsulfuron- methyl iht.
forordning om plantebeskyttelsesmidler. Aktivstoffet er blevet vurderet af en medlemsstat, og
vurderingerne er derefter behandlet i mindre ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under EFSA
(Den Europæiske Fødevaresikkerheds Autoritet), hvor flere EU-landes pesticidmyndigheder har
deltaget. Disse vurderinger har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål ikke at forny
godkendelsen af aktivstoffet iht. forordning 1107/2009.
EFSA har udarbejdet konklusionsrapport over risikovurderingen for aktivstoffet. Rapporten er
tilgængelig på EFSA’s hjemmeside: http://www.efsa.europa.eu.
Ifølge EU Kommissionens udkast til vurderingsrapport, der hører til forslaget, har vurderingen af
aktivstoffet ud fra de i bilag II angivne anvendelsesområder vist, at det ikke kan antages, at aktivstoffet
opfylder betingelserne i artikel 4 stk. 1-4 i forordning 1107/2009 for godkendelse, dvs. at der er
uacceptable effekter på sundhed og miljø.
De angivne anvendelsesområder er:
Aktivstof
Flupyrsulfuron-methyl
Anvendelsesområde
Ukrudtsmiddel til korn
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 812: Notat om komitésag om ikke at give fornyet godkendelse til aktivstoffet flupyrsulfuron-methyl (plantebeskyttelsesmidler)
1777508_0003.png
Gældende dansk ret
Aktivstoffet flupyrsulfuron-methyl er godkendt i EU i henhold til forordning 1107/2009 om
plantebeskyttelsesmidler, som er direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil stoffet blive slettet fra bilag til Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte
aktivstoffer. Denne liste er direkte gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være
lovgivningsmæssige konsekvenser af forslagene.
Der er godkendt plantebeskyttelsesmidler med flupyrsulfuron- methyl i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller
konsekvenser for EU’s budget.
Der er marginale administrative konsekvenser for staten, da
godkendelse af midler indeholdende flupyrsulfuron- methyl skal trækkes tilbage.
Evt. statsfinansielle konsekvenser afholdes, jf. budgetvejledningens retningslinjer, indenfor
ressortministeriets egne rammer.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget om ikke-godkendelse af flupyrsulfuron-methyl har væsentlige erhvervsøkonomiske
konsekvenser, da der i Danmark er godkendt midler til følgende anvendelser:
Vinterbyg
Arealet med vinterbyg omfatter ca. 110.000 ha. En ikke-godkendelse af flupyrsulfuron vil medføre, at
dyrkning af vinterbyg må opgives på arealer med behov for bekæmpelse af agerrævehale. Det anslås, at
dreje sig om 30 % af arealet. Vinterbyg høstes tidligt og anvendes derfor ofte som forfrugt til
vinterraps, som skal sås tidligt. En reduktion af vinterbygarealet vil derfor medføre et reduceret areal
med vinterraps, som er en vigtig vekselafgrøde i kornrige sædskifter. På kort sigt mistes
forfrugtsværdien af vinterraps, som er 800-1000 kr./ha sammenlignet med vinterhvede. Ydermere
mistes den fordeling af arbejdsbelastning i forbindelse med såning og høst, som vinterbyg giver. På
længere sigt vil en reduktion af vinterrapsarealet øge risikoen for herbicidresistens, da såvel sædskifte
som herbicidvalg bliver mere ensidige.
Hundegræs til frø
Arealet med hundegræs til frø omfatter knap 3000 ha. Hundegræs dyrkes primært på Langeland, Fyn
og Lolland-Falster (god jord, kystnære arealer). Det er områder, hvor ukrudtsarten agerrævehale er
hyppigt forekommende, og det vurderes, at ca. 75 % af arealet har behov for bekæmpelse af denne art.
Uden flupyrsulfuron-methyl vil det ikke være muligt at opfylde krav om renhed af frø af hundegræs.
Derfor forventes en ikke-godkendelse af stoffet at medføre, at arealet med hundegræs reduceres med
omkring 75 %, da det ikke er muligt at finde alternative arealer til dyrkningen i Danmark.
Hundegræs ligger blandt top 5 afgrøder med hensyn til dækningsbidrag (DB). Tab i DB ved at erstatte
hundegræs med 2. års hvede er ca. 4000 kr./ha. Størstedelen af frøavlen eksporteres til udlandet.
Seneste 10-års gennemsnit viser en eksport på omkring 2500 tons pr. år svarende til en eksportværdi
på mellem 62,5 og 75 mio. kr. pr. år.
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 812: Notat om komitésag om ikke at give fornyet godkendelse til aktivstoffet flupyrsulfuron-methyl (plantebeskyttelsesmidler)
1777508_0004.png
Spelt
Arealet med spelt er meget begrænset. Størstedelen af dyrkningen er økologisk og en ikke-godkendelse
af flupyrsulfuron vurderes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser.
Samlet vurdering
Miljøstyrelsens har på baggrund af ovenstående foretaget en vurdering af den samlede økonomiske
konsekvens ved en ikke godkendelse af flupyrsulfuron-methyl. Vinterbyg kan i så fald ikke dyrkes på
30 % af det nuværende areal på 110.000 ha, dermed kan raps til 1000 kr./ha ikke dyrkes som forfrugt
på dette areal, hvilket giver at tab på 110.000 ha x 30 % x 1000 kr./ha= 33 mio. kr.
For frø af hundegræs kan 75 % af det nuværende areal ikke dyrkes. Dvs. at eksportværdien på
maksimalt 75 mio. kr. reduceres til 25 % af 75 mio. kr.= 18,75 kr., dvs. et tab på ca. 56 mio. kr.
De anførte vurderinger fra de enkelte afgrøder er en worst case vurdering, såfremt Kommissionens
forslag vedtages, kan erhvervet efterfølgende søge om national dispensation til brug af flupyrsulfuron-
methyl i visse situationer, hvis dispensationsbetingelserne er opfyldt. Det er derfor ikke muligt at
estimere det konkrete omfang af de erhvervsøkonomiske konsekvenser, da det konkrete omfang vil
bero på eventuelle dispensationer, og deraf mindre tab i afgrødeudbytter. Yderligere kan det ikke
udelukkes, at der på et senere tidspunkt vil blive godkendt andre aktivstoffer, som kan bruges som
alternativ til bekæmpelse af agerrævehale.
Erhvervet ved Landbrug og Fødevarer oplyser, at flupyrsulfuron- methyl er et vigtigt ukrudtsmiddel til
bekæmpelse af flere ukrudtsarter, men specielt agerrævehale i græs og korn, og at stoffets
virkningsmekanisme er med til at forsinke udvikling af resistens.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget om ikke fornyet godkendelse af flupyrsulfuron-methyl forventes ikke at påvirke
miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark. Det er regeringens vurdering, at der kan vises sikker anvendelse
af stoffet, som derfor ikke udgør en risiko for miljøet. Det vil sige, at en ikke fornyet godkendelse ikke
ændrer på det nuværende beskyttelsesniveau.
Høring
Sagen er sendt i høring i EU-miljøspecialudvalget den 23. juni til den 26. juni. Der er kommet et
samlet høringssvar fra Det Økologiske Råd (DØR), Forbruger Rådet Tænk og Danmarks
Naturfredningsforening (DN), som ikke støtter regeringens indstilling til godkendelse af
flupyrsulfuron-methyl.
Organisationerne støtter derimod EFSA’s
vurdering på grundlag af den
toksikologiske profil af stoffet. Organisationerne efterspørger vurdering af muligheder for at løse
ukrudtsproblemet
med sædskifte. Organisationerne anfægter MST’s vurdering af, at giftigheden
overfor vandlevende organismer kan reduceres, hvis der fastsættes risikobegrænsende foranstaltning
(fx bufferzoner), da ny viden har vist, at pesticider udvaskes til vandløb gennem dræn, hvorfor
bufferzoner ikke yder en tilstrækkelig beskyttelse for giftighed overfor vandlevende organismer.
Organisationerne mener endvidere, at forslaget om ikke fornyet godkendelse af Flupysulfuron-methyl
vil påvirke miljøbeskyttelsesniveauet positivt. Organisationerne mener ikke, at der er dokumentation
for at kunne vise sikker anvendelse til de i EU ansøgte anvendelsesområder for flurpyrsulfuron-
methyl.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater.
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag er det usikkert, om der vil være et
4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 812: Notat om komitésag om ikke at give fornyet godkendelse til aktivstoffet flupyrsulfuron-methyl (plantebeskyttelsesmidler)
1777508_0005.png
kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
EU-vurderingen har vist, at flupyrsulfuron-methyl skal klassificeres for sundhedseffekter.
Stoffet er af lav akut giftighed ved indtagelse, ved hudkontakt og ved indånding. Stoffet er ikke
øjenirriterende eller hudirriterende, og er ikke hudsensibiliserende. Flupyrsulfuron-methyl er ikke
skadeligt for arveanlæggene. Stoffet er fundet at give levertumorer hos mus, og er derfor foreslået
klassificeret som mistænkt for at være kræftfremkaldende i kategori 2. Stoffet er ikke skadeligt for
frugtbarheden, men det er fundet at gøre skade på rottefostre, og er derfor foreslået klassificeret som
mistænkt for at skade fostre i kategori 2. Stofferne er dermed foreslået klassificeret i de laveste
kategorier dvs. ”mistænkt for at forårsage den pågældende effekt”, men ikke ”kan
forårsage den
pågældende effekt”.
Da stoffet er foreslået klassificeret både som mistænkt for at være
kræftfremkaldende og fosterskadeligt, opfylder det kriterierne for at være hormonforstyrrende efter de
midlertidige kriterier. Dermed vil stoffet formelt opfylde et af de såkaldte midlertidige
afskæringskriterier.
Det er vigtigt at bemærke, at EFSA konkluderer, at der er vist sikker anvendelse af stoffet i forhold til
sundheden for sprøjteførere, arbejdstagere, forbipasserende og lokale beboere ved de ansøgte
anvendelser, og at EFSA også konkluderer, at det ud fra de foreliggende data er usandsynligt, at stoffet
skulle have hormonforstyrrende egenskaber. Det betyder, at stoffet ikke forventes at opfylde de nye
kriterier for hormonforstyrrende egenskaber, og stoffet efter de netop vedtagne kriterier derfor ikke
forventes at blive omfattet af afskæringskriterierne. ECHA har endnu ikke behandlet den foreslåede
klassificering, og det vides derfor ikke om den vil blive endelig vedtaget.
Miljøstyrelsen er enig i EFSAs vurdering, og mener derfor, at der er vist sikker anvendelse for så vidt
angår menneskers sundhed.
Som beskrevet nedenfor viser EU-vurderingen udvaskning af flere nedbrydningsprodukter til
grundvandet over grænseværdien på 0,1 mikrogram/L for de i doseringer, der er søgt i EU. For nogle
af disse nedbrydningsprodukter er den eventuelle skadelige virkning på arveanlæggene ikke blevet
karakteriseret tilstrækkeligt.
Flupyrsulfuron-methyl nedbrydes i jord under dannelse af syv nedbrydningsprodukter. Flupyrsulfuron
er moderat persistent, mens nedbrydningsprodukterne er moderat til meget persistente. Studier af
binding til jord for flupyrsulfuron-methyl og dets nedbrydningsprodukter viser, at flupyrsulfuron-
methyl bindes svagt, mens tre nedbrydningsprodukter bindes stærkt, og tre bindes svagt. Der er ikke
data for det sidste nedbrydningsprodukt. De grundvandsmodelleringer, der er udført med den i EU
anvendte høje dosering, viser at for flupyrsulfuron-methyl og tre af nedbrydningsprodukterne, er der
lav risiko for udvaskning over grænseværdien på 0,1 mikrogram/liter. For tre af
nedbrydningsprodukterne, som i EU karakteriseres som relevante på baggrund af aktivstoffets
klassificering, er der høj risiko for udvaskning over grænseværdien for de anvendelser og doseringer,
der er vurderet i EU. Vurderinger for de godkendte danske anvendelser med lavere doseringer, har dog
vist, at disse ikke udgør en risiko for udvaskning til grundvand over grænseværdien. Denne vurdering
bygger bl.a. på resultater fra test i Varslingssystemet for udvaskning af pesticider til grundvand.
For de to sidste nedbrydningsprodukter er der ikke udført en grundvandsmodellering, hvilket
betragtes som en mangel. Miljøstyrelsen har dog vurderet, at disse nedbrydningsprodukter ikke vil
være af betydning under danske forhold. Igangsættelse af en ny undersøgelse i Varslingssystemet for
udvaskning af pesticider til grundvand forventes at kunne bekræfte dette inden produkter med stoffet
skal revurderes i Danmark.
5
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 812: Notat om komitésag om ikke at give fornyet godkendelse til aktivstoffet flupyrsulfuron-methyl (plantebeskyttelsesmidler)
1777508_0006.png
Flupyrsulfuron-methyl
foreslås mærket med ”Meget giftig med langvarige virkninger for vandlevende
organismer”. Der er påvist en mulig risiko for vandlevende organismer, men
det er Miljøstyrelsens
vurdering, at der kan vises sikker anvendelse, hvis der fastsættes risikobegrænsende foranstaltninger
(fx bufferzoner). Bidrag fra drænvand indgår i vurderingerne af risikoen for vandmiljøet.
På baggrund af ovenstående vurderer Regeringen, at der vil kunne vises sikker anvendelse både for så
vidt angår menneskers sundhed og grundvand og miljø.
Det er derfor regeringens holdning, at en forlængelse af godkendelsen af aktivstoffet kan kombineres
med, at der i godkendelsesforordningen skal stilles krav om en lavere dosering samt yderligere
undersøgelser, og at godkendelsen kan tages op til fornyet vurdering, hvis nedbrydningsprodukterne
viser sig at være skadelige for arveanlæggene.
På baggrund af den foreslåede sundhedsklassificering har EFSA foretaget en vurdering af, om der er
"essentielle" anvendelser, hvor stoffet ikke kan undværes (jf. artikel 4.7). Denne vurdering har vist, at
der i Danmark er flere anvendelser, hvor der ikke findes reelle alternativer. Det drejer sig om
bekæmpelse af agerrævehale i hundegræs til frø og spelt (mindre anvendelse i begge afgrøder) samt i
vinterbyg.
Regeringen er derfor ikke enig med Kommissionen i, at stoffet flupyrsulfuron-methyl ikke opfylder
kriterierne for godkendelse iht. i artikel 4 stk. 1-4 i forordning 1107/2009 om
plantebeskyttelsesmidler, idet der kan vises sikker anvendelse, for så vidt angår human sundhed og
miljø.
Regeringen agter på den baggrund ikke at støtte forslaget om ikke godkendelse af flupyrsulfuron-
methyl.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6