Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 753
Offentligt
1771105_0001.png
NOTAT
Erhverv
J.nr. 001-17375
Ref. KRRST
Den 16. juni 2017
MFVM 302
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til beslutning om konklusioner vedrørende bedste
tilgængelige teknikker (BAT-konklusioner) for stor-skala produktion af
organiske kemikalier i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2010/75/EU direktiv om industrielle emissioner (komitésag)
Komitésag
1. Resumé
Formålet med forslaget om BAT-konklusionerne er at forebygge og bekæmpe forureningen fra
større, forurenende virksomheder omfattet af Direktivet om Industrielle Emissioner (IE-direktivet)
ved at anvende de bedste tilgængelige teknikker (BAT). Forslaget indebærer, at det vejledende BAT-
Referencedokument (BREF-dokument) for stor-skala produktion af organiske kemikalier ajourføres
med hensyn til de bedste tilgængelige teknikker, og at BAT-konklusionerne samtidig gøres bindende
for medlemsstaterne i forbindelse med meddelelse af miljøgodkendelser og revurderinger af
godkendelser til virksomheder omfattet af BAT-konklusionerne.
BAT-konklusionerne omfatter bl.a.:
Nye krav om målinger af emission af benzen, formaldehyd, total organisk kulstof, kulilte, støv,
ammoniak, kvælstofoxider og svovldioxid, til luften.
Emissionsniveauer (udledningsniveauer) for total organisk kulstof og en række specifikke
organiske stoffer til luften fra den kemiske produktion.
BAT konklusionerne vil medføre forbedring af beskyttelsesniveauet i medlemsstaterne. Der stilles
krav til store kemiske produktioner i Europa, hvor krav til udledning til luften af organiske stoffer er
bindende. Luftforurening er et grænseoverskridende forureningsproblem, og derfor tilfalder
gevinster ved emissionsreduktion ikke kun landet, som foretager reduktionen
men også de
omkringliggende lande.
Miljøstyrelsen har registreret to kemiske virksomheder i Danmark, som bliver omfattet af BAT-
konklusionerne. Forslaget indeholder ikke skrappere emissionskrav for de berørte virksomheder, og
miljøbeskyttelsesniveauaet vil være uændret.
Samlet set vil forslaget kun have mindre konsekvenser for de to virksomheder. Begge virksomheder
er omfattet af 19 overordnede generelle konklusioner, og virksomhederne vurderer, at de lever op til
BAT-kravene i dag. Begge virksomheder vil dog få lettere forøgede omkostninger til målinger.
Den ene virksomhed er herudover også omfattet af tre særlige konklusioner omhandlende
formaldehydproduktion og dermed af emissionsniveauer for udledning af organiske forbindelser til
luften. Virksomheden lever allerede i dag op til de fastsatte emissionsniveauer.
Miljøstyrelsen
Strandgade 29
1401 København K
Tlf. 72 54 40 00
CVR 25798376
EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019
[email protected]
www.mst.dk
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 753: Notat om komitésag om stor-skala produktion af organiske kemikalier
1771105_0002.png
Der skal stemmes om forslaget den 28. juni 2017 i Kommissionens Artikel 75 udvalg i henhold til
proceduren i denne artikel, hvorefter Kommissionen kan vedtage forslaget, hvis der er kvalificeret
flertal herfor i Komitéen.
Regeringen er positiv overfor, at der udarbejdes BAT-konklusioner for stor-skala produktion af
organiske kemikalier baseret på et solidt vidensgrundlag, der sikrer proportionalitet mellem krav og
miljøeffekter, samt at der i EU arbejdes for at sikre ensartede krav til udledninger på tværs af
medlemslande.
Regeringen kan støtte det foreliggende forslag til BAT-konklusioner for stor-skala produktion af
organiske kemikalier.
2. Baggrund
Kommissionen har den 24. maj 2017 fremsendt et forslag til konklusioner om Bedste Tilgængelige
teknikker (BAT) for
stor-skala produktion af organiske kemikalier,
dvs. anlæg med en samlet
produktionskapacitet på over 20.000 tons/år. Forslaget skal til afstemning den 28. juni 2017 i
Kommissionens Artikel 75 udvalg i henhold til proceduren i IE-direktivets artikel 75 (2). Artikel 75
komitéen arbejder efter undersøgelsesproceduren jvf. artikel 5 i forordning nr. 182/2011 af 16. februar
2011 om de generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere
Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser. Kommissionen kan alene vedtage retsakten,
såfremt artikel 75 komiteen afgiver en positiv udtalelse med kvalificeret flertal.
Forslaget til BAT konklusioner har hjemmel i Artikel 13 i Europaparlamentets og Rådets direktiv nr.
75/2010 af 24. november 2010 om industrielle emissioner (IE-direktivet).
I direktivet stilles der krav om, at større, forurenende virksomheder omfattet af direktivet skal
begrænse forureningen mest muligt ved at anvende de bedste tilgængelige teknikker (BAT). BAT er
udtryk for de bedste tilgængelige teknikker for en bestemt sektor og omfatter den måde, hvorpå
anlægget konstrueres, bygges, vedligeholdes, drives og lukkes ned. BAT-konklusioner fastlægger bl.a.
teknikker til reduktion af emissioner samt opnåelige emissionsniveauer, baseret på repræsentative
anlæg. Teknologien skal sikre et så højt miljøbeskyttelsesniveau som muligt inden for rammerne af
det, der er teknisk og økonomisk gennemførligt for den relevante sektor.
Når der i medfør af direktivet er vedtaget BAT-konklusioner, er disse juridisk bindende for
medlemsstaterne. Dette betyder, at miljømyndighederne herefter er forpligtet til at lægge dem til
grund ved revurderinger og miljøgodkendelser af industrielle anlæg. BAT-konklusionerne får således
direkte betydning for virksomhederne, når de er omsat til krav i en miljøgodkendelse.
3. Formål og indhold
Forslaget til BAT-konklusioner for stor-skala produktion af organiske kemikalier omfatter anlæg, hvor
produktionskapaciteten overstiger 20.000 tons pr år.
Disse anlægstyper er omfattet af listen over godkendelsespligtige virksomheder i bilag 1 til IE-
direktivet under punkt 4.1
”fremstilling i industriel målestok ved kemisk eller biologisk forarbejdning
af organiske kemikalier”.
3.1 Kort præsentation af branchen
Virksomheder, der producerer organiske kemikalier i stor-skala, er kendetegnet ved, at det oftest er
store produktionsfaciliteter, hvor få produkter bliver fremstillet i store mængder. Virksomhederne er i
kontinuert drift og med en høj grad af automatik.
Produktionen af organiske kemikalier i Europa er en vigtig økonomisk sektor. Tyskland er Europas
største producent, mens Danmark bidrager i langt mindre grad.
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 753: Notat om komitésag om stor-skala produktion af organiske kemikalier
1771105_0003.png
3.2 BAT-konklusionernes relevans for Danmark
Der er 2 virksomheder i Danmark, der er godkendelsespligtige under listepunkt 4.1, og som bliver
omfattet af BAT-konklusionerne. En af disse virksomheder producerer biodiesel, og den anden er en
limfabrik, hvor der produceres formaldehyd, der efterfølgende indgår i limproduktionen.
Virksomheden, der producerer formaldehyd, skal efterleve nye bindende emissionsgrænseværdier for
total organisk kulstof og formaldehyd. Virksomheden lever allerede i dag op til forslagets
emissionsniveauer. Der er ikke fastsat emissionsniveauer for produktion af biodiesel, og denne
virksomhed er derfor kun berørt af generelle BAT-konklusioner. Virksomhederne har oplyst, at det
ikke forventes, at der skal udskiftes udstyr eller foretages ændringer på de eksisterende anlæg.
Begge virksomheder skal dog gennemføre flere målinger af de emissioner, der udledes til luften.
Virksomhederne vil derfor få forøgede omkostninger til flere målinger.
4. Europa-Parlamentets og Rådets udtalelser
Europa-Parlamentet og Rådet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Vurdering af nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
IE-direktivet er gennemført ved en ændring af miljøbeskyttelsesloven og jordforureningsloven samt
ændringer af bekendtgørelsen om godkendelse af listevirksomhed, bekendtgørelsen om begrænsning
af visse luftforurenende emissioner fra store fyringsanlæg, bekendtgørelsen om visse luftforurenende
stoffer
fra
fyringsanlæg
platforme
havet,
VOC-bekendtgørelsen
og
affaldsforbrændingsbekendtgørelsen med virkning fra 7. januar 2013.
Miljømyndighederne skal lægge BAT-konklusionen til grund i forbindelse med godkendelse og
revurdering af godkendelser, når BAT-konklusionen er vedtaget og offentliggjort af EU-Kommissionen
i EU-Tidende.
Fraviges emissionsgrænseværdierne i forhold til de opnåelige emissionsniveauer (BAT-AEL) i BAT-
konklusionerne, har medlemsstaterne pligt til at indberette det til Kommissionen jf. IE-direktivets
artikel 15, stk. 4. Denne bestemmelse gælder efter direktivet kun emissioner og ikke de øvrige BAT-
konklusioner.
7. Konsekvenser
a. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Når beslutningen om BAT-konklusionerne er publiceret, blive denne blive tilføjet til bilag 7 i
Godkendelsesbekendtgørelsen (BEK nr. 1517 af 7/12/2016), hvorefter myndighederne skal tage højde
for den ved nye miljøgodkendelser. Myndighederne skal revurdere eksisterende miljøgodkendelser på
baggrund af BAT-konklusionen, og de ajourførte vilkår skal være overholdt på virksomhederne senest
fire år efter offentliggørelsen af BAT-konklusionen i EU-Tidende.
Miljøstyrelsen offentliggør desuden BAT-konklusionerne på Miljøstyrelsens hjemmeside .
b. Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at de erhvervsøkonomiske løbende omkostninger for de to virksomheder vil være på
10.000-20.000 kr. pr. år per virksomhed. Det første år vil udgifterne for den ene virksomhed dog være
op til 180.000 - 240.000 kr, som skyldes opstartsomkostninger af et løbende overvågningsprogram.
De løbende omkostninger omfatter øgede udgifter til prøveudtagning og monitering af emissioner til
luften.
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 753: Notat om komitésag om stor-skala produktion af organiske kemikalier
1771105_0004.png
Det vurderes dog, at der er mulighed for reduktion af omkostningerne ved anvendelse af den videst
mulige fortolkningsramme i forbindelse med implementeringen.
Statsfinansielle konsekvenser
Miljøstyrelsen er godkendelses- og tilsynsmyndighed for virksomheder, der producerer organiske
stoffer. Når BAT-konklusionerne er vedtaget af Kommissionen, skal Miljøstyrelsen revurdere
miljøgodkendelserne for de omfattede anlæg. Omkostningerne til disse revurderinger er som
udgangspunkt behandlet i forbindelse med implementeringen af IE-direktivet.
Eventuelle statsfinansielle konsekvenser afholdes, jf. budgetvejledningens retningslinjer, indenfor
ressortministeriets egne rammer.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det skønnes, at det nuværende forslag til BAT-konklusioner ikke vil medføre samfundsøkonomiske
omkostninger for Danmark.
c. Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget indeholder ikke skrappere emissionskrav for de
miljøbeskyttelsesniveauaet vil være uændret.
berørte
virksomheder,
og
8. Høring
Forslaget til BAT-konklusioner er løbende blevet fulgt af de omfattede virksomheder, som har haft
mulighed for at kommentere på forslaget igennem hele processen, herunder at bidrage med deres
vurdering af konsekvenserne. Virksomhederne har fået tilsendt det endelige udkast til beslutning om
BAT-konklusioner, dateret 24. maj, og har redegjort for, hvordan de allerede lever op til de generelle
konklusioner, og bidraget med oplysninger om forventede udgifter til forøget overvågning.
Nærværende rammenotat er sendt i skriftlig høring i Miljøspecialudvalget i perioden 13 - 16. juni 2017.
Der er i forbindelse med høringen ikke modtaget bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Et endeligt udkast til BAT-referencedokument (BREF) med tilhørende BAT-konklusioner blev
præsenteret for Kommissionens Artikel 13 Forum på et møde den 5. april 2017. Der var bred enighed
om forslaget. Det er Kommissionens vurdering, at der vil være flertal for forslaget på baggrund af den
hidtidige tekniske forberedelsesproces.
10. Regeringens holdning
Regeringen er positiv overfor, at der udarbejdes BAT-konklusioner for stor-skala produktion af
organiske kemikalier, der sikrer proportionalitet mellem krav og miljøeffekter, samt at der i EU
arbejdes for at sikre ensartede krav til udledninger på tværs af medlemslande.
Regeringen kan støtte det foreliggende forslag til BAT-konklusioner for stor-skala produktion af
organiske kemikalier.
11. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
4