Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 731
Offentligt
[Sundheds- og Ældreministeriet]
Notat til Folketingets Europaudvalg om forslag til
kommissionsbeslutning
om
udstedelse
af
markedsføringstilladelse for lægemidlet "CLYNAV - Vaccine
mod pankreassygdom hos laks (rekombinant DNA-plasmid)"
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til vedtagelse af det foreliggende forslag
om at der udstedes en markedsføringstilladelse som meddeles for 5 år til
lægemidlet "CLYNAV - Vaccine mod pankreassygdom hos laks
(rekombinant DNA-plasmid)" (komitésag).
Forslaget indebærer godkendelse af en vaccine der bygger på plasmid
DNA. Der er på nuværende tidspunkt ingen andre plasmid DNA vacciner
godkendt i EU til veterinært brug. Lægemidlet er en vaccine, som kan
anvendes til atlantisk laks mod pancreassygdom hos laks foråsaget af
infektion med Salmonid alfavirus subtype 3 (SAV3). Pankreassydom hos
laks er ikke påvist at være et sundhedsproblem i dansk akvakulturi dag.
Anvendelse af vaccinen vil kunne blive aktuelt, såfremt vores ørred eller
lakse akvakulturer bliver smittet med sygdomsfremkaldende Salmonid
alfavirus subtype 2 (SAV2) eller SAV3. Det skal bemærkes, at en mulig
beskyttende effekt af vaccinen mod sygdom forårsaget af SAV2 ikke er
undersøgt og effekten af vaccinen i ørred er heller ikke dokumenteret. Det
kan ikke udelukkes at især vores ørredproduktion, hvis den bliver smittet,
kan få brug for vaccinen Clynav til at beskytte mod SAV2. Så i den
sammenhæng
udgør
forslaget
en
potentiel
forbedring
af
sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget er sat til afstemning på et møde i Den Stående Komité for
Veterinærlægemidler den 19. juni 2017.
Forslaget
vurderes
generelt
potentielt
at
kunne
forbedre
sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark, hvis smitte med pågældende virus
opstår i fremtiden i Danmark.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionens forslag (EU/ (EMEA/V/C/EMA/CVMP/223807/2016)) til
den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 19. maj
2017.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 35, stk. 2, i Rådets forordning
726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 731: Notat om komitésag om markedsføringstilladelse for lægemidlet "CLYNAV - Vaccine mod pankreassygdom hos laks (rekombinant DNA-plasmid)"
2
overvågning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opret-
telse af et europæisk lægemiddelagentur.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved
ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler ud-
viklet på grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmåder. Proce-
duren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker
med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i
et lægemiddel inden for EU), når de pågældende lægemidler er fremstillet til
behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukker-
syge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler
bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cen-
trale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som
er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt læge-
midler hvor en tilladelse på fællesskabsplan kan være til gavn for patien-
terne.
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det
Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om an-
søgningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved an-
søgninger om godkendelse af lægemidler til dyr afgives udtalelse af CVMP
(Committee for Medicinal Products for Veterinary Use
Udvalget for
Veterinærlægemidler). Hver medlemsstat har udpeget 1 medlem til dette ud-
valg.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af god-
kendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter undersøgelses-
proceduren i Det Stående Udvalg for Veterinærlægemidler. Kommissionen
vedtager de foreslåede foranstaltninger, der straks finder anvendelse. Opnås
der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger Kommissionen sin be-
slutning for Rådet. Kommissionen kan i så fald udsætte anvendelsen af de
foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 måned. Rådet kan med kvalificeret
flertal træffe anden afgørelse inden for 1 måned. Har Rådet ikke inden for
fristen på 1 måned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen
sin beslutning.
3. Formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af
Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet
"CLYNAV - Vaccine mod pankreassygdom hos laks (rekombinant DNA-
plasmid)", som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige
medlemsstater for en periode af 5 år.
Kort beskrivelse af lægemidlet:
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 731: Notat om komitésag om markedsføringstilladelse for lægemidlet "CLYNAV - Vaccine mod pankreassygdom hos laks (rekombinant DNA-plasmid)"
3
Clynav er en genmodificeret DNA vaccine beregnet til atlantisk laks, der
har nået en minimum vægt på 25 gram, og gives ved indsprøjtning i
muskulaturen. Lægemidlet består af et ringsluttet DNA molekyle (plasmid
med navnet pUK-SPDVpoly2#1), der indeholder genetisk kode for 5
virusproteiner fra Salmonid alfavirus subtype 2 (SAV2).
Clynav indgives ved indsprøjtning i muskulaturen omkring rygfinnen på
laks, som ikke bevæger sig, som følge af at de er blevet bedøvet inden
indgivelse af vaccinen.
Vaccinen anvendes med henblik på at stimulere den enkelte vaccinerede
laks til at udvikle immunsvar mod Salmonid alfavirus, der giver
modstandskraft imod udvikling af pankreassygdom i forbindelse med en
efterfølgende smitte med Salmonid alfavirus subtype 3 (SAV3). Den
vaccine-inducerede modstandskraft i laks resulterer i en begrænsning i
forringet daglig tilvækst og reducerer dødelighed, og læsioner i hjerte,
bugspytkirtel (pankreas) og skeletmuskulatur foråsaget af pankreassygdom i
forbindelse med en efterfølgende infektion med SAV3 sammenlignet med
uvaccinerede laks, der udsættes for tilsvarende infektion med SAV3.
Den beskyttende immunitet udvikles inden for 399 graddage (middel
vandtemperatur i °C gange med antal dage) efter vaccination. Den
beskyttende immunitet varer cirka 3 måneder efter vaccination (påvist i
laboratorie ved en vandtemperatur på 12 ±2 °C.
Pankreassygdom (Salmon pancreas disease (SPD)) i atlantisk laks er en
virusbetinget sygdom, som kan resultere i betydelige tab i akvakultur på
grund af øget sygelig, dødelighed, og nedsat produktion.
Sygdommen udvikles som følge af infektion med Salmonid alfavirus virus,
(SAV) også benævnt Salmon pancreas disease virus (SPDV). I alt seks
forskellige undertyper af SAV er kendt, og alle undertyper kan føre til
udbrud af pankreassygdom. SAV3 er udbredt i atlantisk laks i Norge, og
dette virus er ikke beskrevet fra andre geografiske områder i Europa indtil
nu, medens SAV1, 4 og 6 er fundet i Irland og SAV1, 2, 4 og 5 er fundet i
Skotland, og SAV2 i dele af Norge.
Pankreassydom hos laks er ikke påvist at være et sundhedsproblem i dansk
akvakultur, hvorfor der ikke vaccineres mod sygdommen i Danmark idag.
Anvendelse af vaccinen vil kunne blive aktuelt, såfremt vores akvakulturer
bliver smittet med sygdomsfremkaldende SAV3 eller SAV2. Det skal
bemærkes, at en potentiel beskyttende effekt af Clynav kun er undersøgt
overfor subtypen SAV3 og ikke er undersøgt overfor infektion med SAV2
eller andre subtyper af SAV.
I Norge, hvor anvendelse af Clynav vaccinen kunne være relevant, anvendes
der i dag en inaktiveret ”dræbt” hel virus vaccine. Den genmodificerede
Clynav plasmid vaccine repræsenterer således en ny type vaccine mod
pankreasygdom foråsaget af SAV3.
Vaccinens nærmere sammensætning:
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 731: Notat om komitésag om markedsføringstilladelse for lægemidlet "CLYNAV - Vaccine mod pankreassygdom hos laks (rekombinant DNA-plasmid)"
4
Vaccinen består af oprenset, ringsluttet og superoprullet (supercoiled)
plasmid DNA, pUK-SPDVpoly2#1, som indeholder genetisk kode for 5
strukturelle proteiner for SAV 2. Plasmid skelettet i Clynav
ekspressionsplasmidet, pUK-SPDVpoly2#1, indeholder DNA sekvenser,
der er nødvendige for opformering af plasmidet i bakterier og antibiotika
resistens gen (Kanamycin), og sekvenser der muliggør at virus proteinerne,
som der er genetisk kode for i plasmidet, bliver produceret (udtrykt) i den
vaccinerede fisks celler.
Selvom Clynav DNA vaccine ikke er en ”levende” virus vaccine,
er
undersøgelser udført for at afdække muligheden for integration af plasmid
DNA i vaccinerede fisks kromosomer med mulighed for overførsel til nye
genrationer af fisk, og mulighed for overførsel af plasmid DNA til den
vaccinerede fisks tarm mikroflora (bakterier) og muligheden for videre
horisontal overførsel af vaccine plasmidet.
Baseret på de genererede eksperimentielle data (at ingen integration blev
påvist i fiskens arvemasse) og data fra teoretiske eksperimentielle
risikomodeller og udtalelser fra eksperter inklusive repræsentanter fra
European Food Safety Agency (EU Kommissionen anmodede EFSA i juni
2016 om at redegøre for den mulige integration af plasmid DNA fra Clynav
ind i arvemassen (genomet) hos Atlantisk laks, hvorfor EFSA har evalueret
den mulige integration af plasmid DNA vaccine ind i arvemassen hos fisk
og forelagt deres overvejelser til Kommissionen i 2016) konkluderes det
samlet, at muligheden for integration af CLYNAV plasmid DNA (pUK-
SPDV-poly2#1) i laks ikke kan udelukkes, og at risikoen herfor er
ubetydelig (eng: neglicible), og risikoen for miljøet, vaccinatør og forbruger
(end-user in the food chain) i forbindelse med anvendelse af vaccinen som
anbefalet er fundet ubetydelig og acceptabel.
Det skal her fremhæves, at der har været afholdt møde organiseret af EU
Kommissionens services med bred indkaldelse til medlemslandene for
blandt andet at starte dialog vedrørende samspillet mellem lovgivning på
GMO-området og autorisations-proceduren for netop veterinære vacciner
baseret på
plasmid DNA vaccine (”Ad-hoc
Working Group on the interplay
between the GMO legislation and the legislation on medicinal products - 9
February 2017 Albert Borschette conference centre, Brussels, (Group 4). I
mødet deltog nationale repræsentanter for GMO lovgivning og lægemiddel
produkt lovgivningen. En repræsentant fra Lægemiddelstyrelsen i Danmark
deltog.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen
retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevant.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 731: Notat om komitésag om markedsføringstilladelse for lægemidlet "CLYNAV - Vaccine mod pankreassygdom hos laks (rekombinant DNA-plasmid)"
5
6. Gældende dansk ret
Efter dansk ret følger det af § 7 i lægemiddelloven (lov nr. 1180 af 12.
december 2005), at et lægemiddel kun må udleveres eller forhandles her i
landet, når der er udstedt en markedsføringstilladelse enten af Lægemiddel-
styrelsen i medfør af lov om lægemidler eller af Europa-Kommissionen i
medfør af EU-retlige regler om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for
godkendelse og overvågning af human og veterinærmedicinske lægemidler
m.v. (fællesskabsmarkedsføringstilladelse).
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget indebærer ikke i øjeblikket direkte
behandlingsmæssige fordele for dansk fiskeopdræt, da der i dag endnu ikke
er påvist infektion med SAV2 eller SAV3 i dansk akvakultur eller vildlaks
(der opdrættes primært ørreder og er pt. kun to lukkede akvakulturer med
atlantisk laks, og det drejer sig om lukkede akvakulturer med recirkulation
af vandet, hvor risiko for smitte er minimeret men ikke udelukket).
Det kan ikke udelukkes, at især danske ørredakvakulturer og eventuelt også
lakseakvakulturer, hvis de bliver smittet i fremtiden, kan få brug for
vaccinen til at beskytte mod sygdom forårsaget af Salmonid alfavirus. I den
sammenhæng udgør forslaget en potentiel en forbedring af
sundhedsbeskyttelses-niveauet i Danmark.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pågældende lægemiddel fuldt
ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kva-
litet, samt at lægemidlet ikke frembyder sundhedsrisiko for mennesker ved
korrekt håndtering af dette.
Der er på nuværende tidspunkt ingen DNA vacciner godkendt i EU til dyr.
I Canada er en DNA plasmid vaccine, som indeholder tilsvarende DNA
ekspressions plasmid skelet, godkendt til laks mod en anden virussygdom
(APEX_IHN fik licens i 2005), og det er beskrevet at 83 millioner fisk er
blevet vaccineret.
Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det
pågældende lægemiddel kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den
sammenhæng
udgør
lægemidlet
en
forbedring
af
sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
8. Høring
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 731: Notat om komitésag om markedsføringstilladelse for lægemidlet "CLYNAV - Vaccine mod pankreassygdom hos laks (rekombinant DNA-plasmid)"
6
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger
Lægemiddelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da
disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplys-
ninger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CVMP, som med majoritet
har kunnet anbefale markedsføringen af det pågældende lægemiddel. Et
medlem ud af 28 stemmeberettigede medlemmer, der var til stede, stemte
imod.
En divergent opinion er underskrevet af Norges medlem. Baseret på
flertallet af medlemmer i CVMP har anbefalet markedsføringen kan det
forventes, at medlemslandene kan støtte forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalget.