Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 730
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Notat til Folketingets Europaudvalg om forslag til
kommissionsbeslutning
om
tilbagekaldelse
af
markedsføringstilladelser for veterinærlægemidler til orale
formuleringer af zinkoxid til grise bestemt til
levnedsmiddelproduktion, jf. artikel 35 i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2001/82/EF
Udkast til KOMMISSIONENS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om
markedsføringstilladelserne for veterinærlægemidler, der indeholder
zinkoxid, som indgives oralt til arter bestemt til fødevareproduktion, jf. artikel
35 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/82/EF [KOM dok nr.
fremgår ikke af udkastet]
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesafgørelse om
markedsføringstilladelserne for veterinærlægemidler, der indeholder
zinkoxid, som indgives oralt til arter bestemt til fødevareproduktion
(komitésag).
Forslaget regulerer, at medlemsstaterne tilbagekalder eksisterende nationale
markedsføringstilladelser for orale zinkoxid formuleringer til grise beregnet
til forebyggelse og kontrol af fravænningsdiarré. Zinkoxid i lægemiddelform
administreres til smågrise i foderet gennem de første 14 dage efter
fravænning til forebyggelse og kontrol af E. coli fravænningsdiarré.
Tilbagekaldelsen kan ifølge forslaget udskydes i op til 5 år, hvis det vurderes,
at en øjeblikkelig tilbagekaldelse kan medføre skadevirkninger på
medlemsstatens område set i lyset af mulige alternativer og den påkrævede
ændring i metoderne inden for svineproduktion.
Forslaget er sat til afstemning på et møde i Den Stående Komité for
Veterinærlægemidler den 19. juni 2017.
Forslaget vurderes generelt at indebære en fordel for miljøet samtidig med,
at forslaget giver mulighed for en passende afvejning af sundhedsfaglige
hensyn og hensynet til produktionen, samt en reduktion af risikoen for co-
selektion af husdyr MRSA i DK.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionens forslag til den ovenfor nævnte gennemførelsesafgørelse er
fremsendt til medlemsstaterne den 24. maj 2017.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 730: Notat om komitésag om tilbagekaldelse af markedsføringstilladelser for veterinærlægemidler til orale formuleringer af zinkoxid til grise bestemt til levnedsmiddelproduktion
2
Forslaget har som retsgrundlag artikel 35, stk.1, og artikel 38, stk. 1, i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2001/82/EF om opretholdelse af en
fællesskabskodeks for veterinærlægemidler.
Forslaget behandles på et møde i det Stående Udvalg for Veterinære
Lægemidler den 19. juni 2017.
Den 1. februar 2016 indbragte Holland og Frankrig et spørgsmål til udvalget
for Veterinærlægemidler (CVMP) i henhold til artikel 35, stk. 1, i direktiv
2001/82/EF, hvorefter der i særlige tilfælde, hvor Unionens interesser er
berørt, kan indbringes et spørgsmål for dette udvalg, inden der træffes
afgørelse om en ansøgning, en suspension eller en tilbagekaldelse af en
markedsføringstilladelse, eller om en hvilken som helst anden ændring i en
markedsføringstilladelse, der forekommer påkrævet.
Indbringelser anmeldes til Det Europæiske Lægemiddelagentur.
Lægemiddelagenturets udtalelse afgives af et af agenturets videnskabelige
ekspertudvalg. I sager vedrørende lægemidler til dyr afgives udtalelse af
Udvalget for Veterinærlægemidler. Hver medlemsstat har udpeget 1 medlem
til dette udvalg.
Forslaget behandles i Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Det
Stående Udvalg for Veterinærlægemidler. Afgiver Komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver
Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager
Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan
forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge
forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget.
3. Formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til gennemførelsesafgørelse indebærer,
at markedsføringstilladelserne i EU for orale zinkoxid lægemidler, senest 5 år
efter Kommissionens beslutning, skal tilbagekaldes i samtlige 28
medlemsstater.
Kort beskrivelse af lægemidlet:
Veterinærmedicinsk zinkoxid (ZnO) anvendes til forebyggelse og kontrol af
fravænningsdiarré hos smågrise. Zinkoxid bliver i EU hovedsagelig brugt
som fodertilsætningsstof i en dosis på 100 mg per kg kropsvægt svarende til
2500 ppm zink i foderet over en 14 dages periode efter fravænning.
Zinkoxid har været anvendt som lægemiddel i flere EU lande (herunder også
i Danmark) siden slutningen af 1990'erne som alternativ til brug af antibiotika
(Colistin) mod
E. coli
fravænningsdiarré.
Effekter af zinkoxid
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 730: Notat om komitésag om tilbagekaldelse af markedsføringstilladelser for veterinærlægemidler til orale formuleringer af zinkoxid til grise bestemt til levnedsmiddelproduktion
3
Den typiske fravænningsprocedure for smågrise sker ved 3-4 ugers alderen
(6-8 kg levende vægt) samtidig med flytning til nye stier, sammenblanding
med grise fra andre kuld og skift i foder fra somælk til vegetabilske
foderemner. Resultatet af alle disse samtidige belastninger kan resultere i
drastiske ændringer i tarmens morfologi, grisens immunitet og risiko for
udvikling af fravænningsdiarré inden for de første 14 dage efter fravænning.
De eksakte virkningsmekanismer for medicinsk zinkoxids forebyggende
effekt på fravænningsdiarré er ikke fuldt afklarede. Foreslåede mekanismer
er: 1) positive effekter af ZnO på vækst, tarm morfologi og appetit; 2) en
bakteriocidal effekt på det totale antal
E. coli
eller patogene
E. coli
bakterier;
3) medicinsk ZnO forebygger udviklingen af dysbakteriosis enten ved
stabilisering
af
tarmens
mikrobiom
under
de
stressfulde
fravænningsbetingelser eller via andre mekanismer (f.eks. stimulering af
tarmens morfologi, immunitet, anti-inflammatoriske effekter).
Lægemiddelstyrelsen har udført en systematisk gennemgang af den
videnskabelige litteratur og af firmadata. Fokus var på beskrivelse af kliniske
forsøg inkluderende ZnO behandling sammenholdt med kontrol og
rapportering af incidencen af klinisk diarré. Majoriteten af forsøg omhandlede
ZnO anvendt til forebyggelse af fravænningsdiarré (≥2400 ppm ZnO i
foderet) var små studier med undtagelse af et enkelt. Det overordnede risiko
estimat for udvikling af klinisk diarré viste, at medicinsk ZnO kunne reducere
den relative risiko med ca. 50%. Der kunne ikke identificeres kliniske forsøg
med behandlingseffekt, hvorfor behandling af diarré ikke kan indgå som
indikation for brug af produkterne.
Risiko for miljø
Data indikerer, at tilførslen af gylle fra svinebesætninger, hvor dyrene tildeles
medicinsk zinkoxid, resulterer i en gradvis øgning af zinkindholdet i de
gødede jorde, og at zink ligeledes kan udvaskes til vandmiljøet. Da zink på
linje med andre tungmetaller ikke nedbrydes, vil en fortsat tilførsel og
ophobning på sådanne landbrugsjorde kunne føre til en langsigtet
miljøbelastning, der kan være i uoverensstemmelse med god jordkvalitet samt
evt. få negative konsekvenser for vandmiljøet. Danske overvågningstal fra de
sidste 16 år viser således en markant stigning i zinkindhold på
landbrugsjorder, der har modtaget svinegylle. Problemet er især relevant for
sårbare jordtyper (sure, sandjorde samt jorde beliggende tæt ved vandløb),
hvor der allerede i dag kan måles koncentrationer, der er i uoverensstemmelse
med en god jordkvalitet (Belysning af kobber- og zinkindholdet i jord -
Indhold og udvikling i kvadratnettet og måling på udvalgte brugstyper.
Videnskabelig rapport fra DCE
Nationalt Center for Miljø og Energi 2015).
Modellerede fremskrivninger peger derudover på at den nuværende praksis
kan føre til problematiske zinkniveauer på et langt større antal jorde inden for
en periode på relativ få årtier.
Risiko for co-selektion af husdyr methicilin resistente
Staphylococcus
aureus
(LA-MRSA)
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 730: Notat om komitésag om tilbagekaldelse af markedsføringstilladelser for veterinærlægemidler til orale formuleringer af zinkoxid til grise bestemt til levnedsmiddelproduktion
4
Nye publikationer har vist sammenhæng mellem brug af ZnO tilsætning i
foderet og udvikling af antibiotika resistente bakterier, herunder husdyr
methicilin resistente
Staphylococcus aureus
(LA-MRSA/husdyr MRSA).
LA-MRSA ST 398 og relaterede kloner er de mest almindelige i den primære
husdyrproduktion inden for EU. Det gen, som koder for zink resistens (czrC),
er placeret på den samme mobile genkassette, som genet der koder for LA-
MRSA (mecA). Derfor overføres resistensen mod zink og LA-MRSA ofte
samtidigt. For nyligt har FAO publiceret en rapport, som underbygger
risikoen
for
co-selektion,
når
tungmetaller
benyttes
som
fodertilsætningsstoffer til landbrugsdyr. Tungmetaller er også associeret med
opståen og spredning af antibiotika resistens i jordbakterier. Dermed kan
tungmetaller selektere for resistens både i tarmens mikrobiom og i miljøet via
udbringning af gylle på landbrugsjord. På nuværende tidspunkt har LA-
MRSA C398 og andre LA-MRSA kun en meget begrænset indflydelse på
human populationen.
Et dansk studie fra 2011 har sammenlignet incidencen af raske smittebærere
for LA-MRSA hos grise i forskellige EU-lande, hvor man benytter medicinsk
zinkoxid med niveauet i lande som ikke bruger medicinsk zinkoxid. Det viste
sig, at LA-MRSA som bar csrC genet var til stede i alle EU lande, men at
risikoen var højest i de lande som bruger medicinsk zinkoxid.
CVMP’s
konklusion
CVMP fandt, at der var et negativt forhold mellem fordele og ulemper ved
brugen af medicinsk zinkoxid til forebyggelse af fravænningsdiarré hos grise.
CVMP medlemmerne stemte derfor i enighed for at tilbagekalde
markedsføringstilladelser til zinkoxid produkterne. CVMP sendte i den
forbindelse en følgeskrivelse til EU Kommissionen, hvor man anbefalede en
udfasningsperiode for medicinsk zinkoxid, da der ikke for øjeblikket
eksisterer tilstrækkeligt afprøvede alternativer til brugen af zink.
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen
retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Efter dansk ret følger det af § 7 i lægemiddelloven (LBK nr. 506 af 20. april
2013), at et lægemiddel kun må udleveres eller forhandles her i landet, når
der er udstedt en markedsføringstilladelse enten af Lægemiddelstyrelsen i
medfør af lov om lægemidler eller af Europa-Kommissionen i medfør af EU-
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 730: Notat om komitésag om tilbagekaldelse af markedsføringstilladelser for veterinærlægemidler til orale formuleringer af zinkoxid til grise bestemt til levnedsmiddelproduktion
5
retlige regler om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og
overvågning af human og veterinærmedicinske lægemidler m.v.
(fællesskabsmarkedsføringstilladelse).
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget, vil indebære, at Lægemiddelstyrelsen inden for en
5-årig periode, skal tilbagekalde alle danske markedsføringstilladelser til
veterinære lægemidler med zinkoxid. Kommissionens forslag er som
udgangspunkt et omgående forbud, hvor der efter en konkret vurdering i det
enkelte medlemsland er mulighed for at udfase produkterne over en periode
på op til 5 år. Tilbagekaldelsen i Danmark vil ske samtidigt for alle
produkterne.
Et forbud inden for en 5-årig tidshorisont vil mindske tungmetalforureningen
af zink i Danmark, da anvendelsen af medicinsk zink bidrager til høje
koncentrationer af zink i svinegyllen, som senere bliver udbragt på
landbrugsjorde med ophobning til følge og udledning til vandmiljøet. Den
største tilførsel af zink til landbrugsjordene fra husdyrbrug kommer fra den
almindelige tilsætning af zink til foderet for at dække det fysiologiske behov,
og der er derfor også sat udviklingsprojekter i gang mhp. at minimere det
forbrug.
I Danmark produceres ca. 31 mio. smågrise årligt. Der eksisterer 1.873
svinebedrifter med fravænningsgrise. På kort sigt vurderer Miljø- og
Fødevareministeriet, at antibiotikabehandling er det alternativ, langt de fleste
bedrifter vil vælge som alternativ til zinkbehandling af fravænningsdiarré.
Miljø-og Fødevareministeriet vurderer, at et forbud mod lægemiddelzink
forventes at kunne få væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser for
danske svineproducenter.
For at belyse konsekvenserne af et omgående forbud mod markedsføring af
lægemiddelzink er der foretaget en beregning af de erhvervsøkonomiske
konsekvenser. I beregningerne er medtaget konsekvenserne ved at skifte fra
lægemiddelzink til antibiotika, fald i produktivitet som følge af dette skift,
samt besparelser som følge af annullering af nye miljømæssige
forsigtighedsregler ved udbringning af gylle fra smågrisebedrifter. De
erhvervsmæssige konsekvenser ved et omgående forbud vurderes at ville
være 66 mio. kr. årligt baseret på et produktivitetstab pr. gris på 3,12 kr.
Landbrug og Fødevarer skønner, at der skal tillægges en ekstra arbejdsindsats
i form af øget tilsyn og behandling med medicin, og at den udgift vil øge det
samlede produktivitetstab ved en umiddelbar udfasning til 4 kr. pr. gris.
Lægges dette til grund medfører det erhvervsmæssige konsekvenser ved et
omgående forbud på 89 mio. kr. årligt.
Det vurderes, at der aktuelt findes et vaccinealternativ, der delvist kan erstatte
lægemiddelzink som forebyggende behandling mod
E. coli
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 730: Notat om komitésag om tilbagekaldelse af markedsføringstilladelser for veterinærlægemidler til orale formuleringer af zinkoxid til grise bestemt til levnedsmiddelproduktion
6
fravænningsdiarré. Denne vaccine er markedsført i Danmark fra maj 2017,
men effekten af den under danske forhold kan endnu ikke vurderes.
Fødevarestyrelsen vurderer, at det over tid vil være muligt at reducere
omkostningen ved forbud mod lægemiddelzink gennem erfaring med
alternativer og udvikling af både managementtiltag og nye
behandlingsmuligheder. Det har ikke været muligt at vurdere i hvor høj grad
dette vil reducere omkostningerne.
Landbrug og Fødevarer samt Danske Svineproducenter vurderer, at det vil
tage en årrække at opnå erfaringer med ikke at anvende lægemiddelzink.
Erhvervet vurderer på den baggrund, at en overgangsperiode på 5 år vil
reducere omkostningerne med 20-30 procent. Erhvervet vurderer, at
udviklingen af nye alternativer til lægemiddelzink vil tage 8-10 år. 8-10 år er
en sum af den tid, det tager at udvikle, teste, dokumentere og implementere
et eller flere alternativer til zink. På den baggrund vurderer erhvervet, at en
overgangsperiode på 10 år kan reducere omkostningerne med op til 80
procent.
I forhold til effekten på antibiotikaforbruget, vurderes det, at et umiddelbart
forbud vil føre til en stigning i antibiotikaforbruget på ca. 2 tons svarende til
en stigning i antibiotikaforbruget til svin på 2-3 pct.
Ved en 5-årig udfasningsperiode vil dette ikke have indflydelse på MRSA-
handlingsplanens reduktionsmål for antibiotikaforbruget til svin.
Et øget antibiotikaforbrug vil for nogle besætninger medføre, at de kommer
til at overskride de gældende grænseværdier og dermed få et gult kort. Gult-
kort-ordningen blev fornylig omlagt, så der nu er lavere grænseværdier for
Tetracyklin og Colistin, som er de to mest udbredte antibiotikabehandlinger
til smågrise, hvilket betyder, at flere landmænd sandsynligvis vil få et gult
kort sammenlignet med den tidligere ordning. Den nye ordning trådte i kraft
i starten af 2017. Det er ikke muligt at estimere, hvor mange gule kort den
beskrevne stigning i antibiotikaforbruget vil medføre, men problemet med
tildeling af gule kort pga. forbud mod lægemiddelzink vurderes ikke at være
relevant for langt de fleste besætninger. Der er derfor ikke medregnet en
erhvervsøkonomisk omkostning fra gult-kort-ordningen som følge af
forbuddet mod lægemiddelzink. Det er ikke muligt at se isoleret på effekten
af henholdsvis en 5-årig og 10-årig tidshorisont for udfasning af
lægemiddelzink på antibiotikaforbruget.
Ud fra en dyrlægefaglig og lægemiddelmæssig vurdering, er det
Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at det med en tilbagekaldelse inden for en
periode på maksimalt 5 år, er muligt at imødegå eventuelle negative
konsekvenser i form af øget sygelighed eller øget antibiotika.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 730: Notat om komitésag om tilbagekaldelse af markedsføringstilladelser for veterinærlægemidler til orale formuleringer af zinkoxid til grise bestemt til levnedsmiddelproduktion
7
8. Høring
Sager om tilbagekaldelse af markedsføringstilladelser til lægemidler
forelægger Lægemiddelstyrelsen normalt ikke for andre myndigheder eller
organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale
indeholder oplysninger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CVMP, som med enstem-
mighed vedtog beslutningen om at suspendere de omhandlede produkter.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CVMP,
hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget, hvis
sagen afgøres i Kommissionen som i CVMP.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget, idet der arbejdes for, at overgangsordningen
på op til 5 år fastholdes.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.