Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 706
Offentligt
1765560_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Dato: 01-06-2017
NOTAT
Samlenotat
vedrørende Danmarks kandidatur til genplacering af Det
Europæiske Lægemiddelagentur i forbindelse med Storbritanniens
udtræden af Den Europæiske Union
1. Danmarks kandidatur til genplacering af Det Europæiske Lægemiddelagentur i
forbindelse med Storbritanniens udtræden af Den Europæiske Union
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 706: Samlenotat vedr. Danmarks kandidatur til genplacering af Det Europæiske Lægemiddelagentur
1765560_0002.png
1.
Danmarks kandidatur til genplacering af Det Europæiske Lægemiddelagentur i
forbindelse med Storbritanniens udtræden af Den Europæiske Union
1. Resume
Som opfølgning på den britiske notifikation om udtræden af EU fastslog Det Europæiske
Råd (i EU27-format) den 29. april 2017 bl.a., at EU-27 medlemsstaterne hurtigt skal træffe
beslutning om spørgsmålet om hjemsted for EU's agenturer og faciliteter i Det Forenede
Kongerige. Der sigtes, om muligt, mod en endelig beslutning om genplaceringen af de
pågældende agenturer, Det Europæiske
Lægemiddelagentur (EMA) og Den Europæiske
Banktilsynsmyndighed (EBA), til oktober 2017. Den nærmere proces for beslutningen og
genplacering EMA og EBA forventes besluttet i margin af mødet i Det Europæiske Råd d.
22.-23. juni. Regeringen offentliggjorde d. 8. februar 2017, at Danmark vil arbejde for, at
EMA som konsekvens af BREXIT, flyttes fra London til København. Regeringen vil, frem mod
en endelig beslutning om genplacering af EMA og EBA, fortsætte bestræbelserne for, at
EMA genplaceres i København.
2. Bagrund
Regeringen offentliggjorde d. 8. februar 2017, at Danmark vil arbejde for, at Det
Europæiske Lægemiddelagentur (EMA), som konsekvens af BREXIT, flyttes fra London til
København.
EMA
er et af EU’s de e trale orga er ed hidtidigt hovedsæde i Lo do . Age turets
hovedansvar er beskyttelse og fremme af folkesundheden og dyrs sundhed gennem
vurdering og overvågning af human- og veterinærmedicinske lægemidler.
Agenturet er ansvarlig for den faglige vurdering af ansøgninger om europæisk
markedsføringstilladelse for lægemidler. Lægemidlernes sikkerhed overvåges løbende af
agenturet. Agenturet bidrager også til at fremme innovation og forskning i
medicinalindustrien blandt andet gennem videnskabelig rådgivning til virksomheder med
henblik på udvikling af nye lægemidler.
EMA’s virkso hed er således vigtig åde af patie tsikkerheds æssige årsager og af
hensyn til vækst og økonomisk udvikling.
3. Formål og indhold
Den 29. marts 2017 meddelte Storbritannien Det Europæiske Råd, at det agter at udtræde
af EU. Dermed blev udmeldelsesproceduren i artikel 50 i traktaten om Den Europæiske
Union aktiveret. Som opfølgning på den britiske notifikation vedtog Det Europæiske Råd (i
EU27-format) i henhold til art. 50, stk. 2 den 29. april 2017
retningslinjer for EU27’s tilgang
til forhandlingerne med Storbritannien
om den britiske udtræden af EU. Heri fastlås det
bl.a., at EU-27 medlemsstaterne hurtigt skal træffe beslutning om spørgsmålet om
hjemsted for EU's agenturer og faciliteter i Storbritannien.
Fra Kommissionens og Rådsekretariatets side sigtes der nu, om muligt, mod en endelig
beslutning om genplacering af de pågældende agenturer, Det Europæiske
Lægemiddelagentur og Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA), til oktober 2017.
Den nærmere proces for beslutningen og genplacering EMA og EBA forventes besluttet i
margin af mødet i Det Europæiske Råd d. 22.-23. juni.
Side 2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 706: Samlenotat vedr. Danmarks kandidatur til genplacering af Det Europæiske Lægemiddelagentur
1765560_0003.png
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Dansk ret indeholder ikke bestemmelser vedrørende beslutning om genplacering af
eksisterende EU-agenturer.
7.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Regeringen vil stille en ejendom til rådighed for EMA, hvilket vil indebære udgifter for
staten.
I forbindelse med danske EMA-kandidatur er der desuden midlertidigt afsat hhv. 12, 18 og
18 ekstra årsværk til EMA-opgaver i Lægemiddelstyrelsen i perioden 2017-2019. De ekstra
årsværk finansieres i 2017 via opsparede midler. Merbevillingen for 2018 og 2019
indbudgetteres på FFL18. Det lægges til grund, at en del af opgaverne, svarende til 6
årsværk, finansieres via gebyrindtægter efter ca. 2,5 år, dvs. fra medio 2019. Bevillingen til
de midlertidige årsværk genovervejes efter 2019 i lyset af, hvorvidt der er afklaring af
udfaldet af det danske kandidatur. Bevillingen falder væk, såfremt det på dette tidspunkt
ligger fast, at Danmark evt. ikke har fået værtskabet for EMA.
Derudover vil der være en række udgifter forbundet med flytningen af EMA og den
fremtidige husning heraf, såfremt det danske kandidatur er succesfuldt. Omfanget heraf
kan ikke estimeres på nuværende tidspunkt, idet det afhænger af de nærmere forhold for
EMA’s ge pla eri g.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes,
at pla eri g af et age tur af EMA’s
størrelse i København vil have en positiv
sa fu dsøko o isk effekt. Ud over at EMA’s a. 900 stilli ger flyttes til Kø e hav , så
afholder EMA eksempelvis årligt et stort antal internationale møder med deltagelse fra
hele Europa, der vil genere i størrelsesordenen 30.000 hotelovernatninger om året.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
Sundhedsministeriet og Udenrigsministeriet er i løbende dialog med ikke-statslige
interessenter om Danmarks kandidatur til genplacering af EMA. Interessenterne spænder
over blandt andet patientorganisationer, industri- og erhvervsorganisationer,
forskningsinstitutioner, kommunale- og regionale organisationer- og myndigheder samt
lægemiddelindustrien. Der vurderes at være fuld opbakning til det danske EMA-
kandidatur.
9. Generelle forventninger til andres landes holdning
En lang række lande har som Danmark officielt annonceret, at de kandiderer ift. EMA. I alt
forventes 22 lande at være kandidater. En række lande har indikeret at være kandidater til
både EMA og EBA. Enkelte lande har tilkendegivet kun at være kandidat til EBA.
Side 3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 706: Samlenotat vedr. Danmarks kandidatur til genplacering af Det Europæiske Lægemiddelagentur
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen offentliggjorde d. 8. februar 2017, at Danmark vil arbejde for, at EMA, som
konsekvens af BREXIT, flyttes fra London til København. Regeringen finder, at såfremt EMA
placeres i København, vil det sikre, at EMA kan fortsætte med at fungere fra dag 1.
Danmark har en række styrkepositioner, som regeringen finder, vil bidrage til at sikre
EMAs fortsatte virke. Danmark er dét EU-land, der investerer flest offentlige midler i
forskning og udvikling per indbygger. Lægemiddelindustrien i Danmark og det
forskningsmiljø, der er omkring den, er meget stærkt. Danmark er det EU-land, hvor der
investeres flest private midler i lægemiddelforskning per indbygger. Dette er med til at
tiltrække højtkvalificerede personer, der ønsker at arbejde med patientsikkerhed og
lægemidler. Miljøet er væsentligt for, at man vil kunne fastholde den høje kvalitet i
agenturets fortsatte arbejde.
København tilbyder en meget velfungerende international transportinfrastruktur, hvilket
vil være e afgøre de livs erve i EMA’s ar ejde, der
årligt modtager mere end 30.000
internationale besøgende. Samtidig topper Danmarks digitale infrastruktur målinger af EU-
landenes digitale ydeevne.
Endeligt har København allerede stor erfaring med at være vært for internationale
organisationer, for eksempel en række FN-organisationer og Det Europæiske
Miljøagentur, og tilbyder livskvalitetsforhold, der vil kunne bidrage til at tiltrække
internatonal ekspertise.
Regeringen vil, frem mod en endelig beslutning om genplacering af EMA og EBA, fortsætte
bestræbelserne for, at EMA genplaceres i København.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4