Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 692
Offentligt
1761403_0001.png
Ministeren
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Retsudvalget har den 24. april 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 560 (Alm. del)
efter ønske fra Dan Jørgensen (S) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 560:
Vil ministeren oplyse, hvilke initiativer andre EU-lande har iværksat for at sikre
kontrol med afviste asylansøgeres opholdssted frem til udsendelse?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har i forbindelse med besvarelsen af
spørgsmål nr. 560 (Alm. del) anmodet Udenrigsministeriet om bistand til at ind-
hente bidrag fra Belgien, Finland, Frankrig, Nederlandene, Storbritannien, Sverige,
Tyskland og Østrig.
Den danske ambassade i Belgien har den 28. april 2017 oplyst følgende (Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriets oversættelse):
Belgien frihedsberøver ikke systematisk afviste asylansøgere i perioden
frem til deres udsendelse. Under asylsagsbehandlingen tilbyder Belgien
alene materielle ydelser til asylansøgere
hermed forstået, at de tilbydes
indkvartering på asylcentre. Udlændinge, som får afslag på asyl, skal udrejse
af Belgien inden for 30 dage. Belgien prioriterer altid frivillige udsendelser.
Med henblik herpå vil afviste asylansøgere, efter de har modtaget deres
påbud om udrejse, blive overflyttet fra normale asylcentre til særlige (åbne)
centre, hvor de intensivt vil blive guidet hen imod forberedelse af deres fri-
villige udrejse. For så vidt angår tvangsmæssige udsendelser prioriteter man
fra belgisk side på grund af begrænsede resurser, udsendelse af personer,
som udgør en fare for den offentlige orden (personer med kriminel bag-
grund osv.). Afviste asylansøgeres ret til at opholde sig i et asylcenter ophø-
rer på det tidspunkt, hvor deres påbud om at forlade landet træder i kraft
(efter 30 dage). Systematisk frihedsberøvelse af alle afviste asylansøgere
frem til udsendelse er ikke muligt, da a) dette ville kræve en enorm plads-
kapacitet, b) forsinkelser af og grunde for frihedsberøvelse er begrænset af
19. maj 2017
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 6437
226736
Side
1/10
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 692: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 560 om hvilke initiativer andre EU-lande har iværksat for at sikre kontrol med afviste asylansøgeres opholdssted frem til udsendelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
national lovgivning og EU-lovgivning, c) ikke alle lande accepterer tvangs-
mæssige udsendelser.
Den danske ambassade i Finland har den 9. maj 2017 oplyst følgende:
I praksis opholder afviste asylansøgere sig i modtagelsescentre frem til ud-
sendelse.
For at kontrollere afviste asylansøgere kan politiet benytte sig af de sikker-
hedsmæssige foranstaltninger, som er hjemlet i udlændingeloven (§ 118 -
120). I forbindelse med udsendelse af afviste asylansøgere er disse foran-
staltninger tilmeldingsproceduren, bopælskrav og tilbageholdelse. Bopæls-
krav er en ny foranstaltning i lovgivningen, som man ikke har praktisk erfa-
ring af endnu. Det betyder, at en asylansøger kan blive forpligtet til at bo i
et bestemt asylcenter og melde sin tilstedeværelse i asylcentret hver dag.
I virkeligheden er tilbageholdelse den eneste sikkerhedsmæssige foran-
staltning, hvormed man kan sikre, at den afviste asylansøger ikke forlader
landet. I nogle særlige tilfælde
efter overvejelse af efterforskningslederen
kan en afvist asylansøger blive tilbageholdt.
Den danske ambassade i Frankrig har den 9. maj 2017 oplyst følgende:
Frankrig har ikke iværksat særlige initiativer specifikt rettet mod kontrol
med afviste asylansøgeres opholdssted frem til udsendelse.
Såfremt en afvist asylansøger ikke forlader Frankrig inden for en frist på 30
dage, kan der iværksættes en placering i et tilbageholdelsescenter eller på-
læggelse af et specifikt opholdssted.
Pålæggelse af specifikt opholdssted kan ske af hhv. kort og lang varighed
samt ved elektronisk overvågning.
Frankrig har ikke iværksat særlige initiativer for at sikre kontrol med afviste
asylansøgeres opholdssted frem til deres udsendelse. Afviste asylansøgere,
som skal udsendes af Frankrig, behandles således efter den almindelige lov-
givning for udsendelse af udlændinge af Frankrig. Siden vedtagelsen af lov
nr. 2011-
af . ju i
, e ’fo pligtelse til at fo lade det f a ske te -
ito iu ’ ’l’o ligatio de uitte le te itoi e f a çais’
-OQTF) det primære
redskab til brug for udsendelse af udlændinge, herunder afviste asylansøge-
re. Forpligtelsen kan pålægges af en præfekt (statsrepræsentant i et depar-
tement eller en region) i et antal tilfælde. Forpligtelsen pålægger udlændin-
gen at forlade det franske territorium for egne midler inden for en tidsfrist
på 30 dage, eller, i visse begrænsede situationer, straks. Det er muligt at
påklage beslutningen om OQTF.
Præfekten kan kræve, at udlændingen melder sig tre gange om ugen enten
ved præfekturet, ved politiet eller ved gendarmeriet. Udlændingen skal li-
geledes informere administrationen om de skridt, udlændingen foretager
Side
2/10
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 692: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 560 om hvilke initiativer andre EU-lande har iværksat for at sikre kontrol med afviste asylansøgeres opholdssted frem til udsendelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
1761403_0003.png
mhp. udrejse. Udlændingens pas og alle andre identitets- eller rejsedoku-
menter kan tilbageholdes imod en kvittering herpå. Kvitteringen vil herefter
fungere som bevis på identitet og vil ligeledes indeholde oplysning om fri-
sten for udlændingens udrejse af Frankrig.
Efter udløbet af tidsfristen på 30 dage, skal udlændingen have forladt det
franske territorium for egne midler. Såfremt udlændingen stadigvæk op-
holder sig i Frankrig efter udløbet af denne frist, kan udlændingen enten 1.
placeres i et tilbageholdelsescenter eller 2. blive pålagt et specifikt opholds-
sted.
Placering i tilbageholdelsescenter (centre de rétention)
Administrativ frihedsberøvelse i et tilbageholdelsescenter giver mulighed
for, at udlændingen, som er blevet pålagt en forpligtelse om udsendelse,
tilbageholdes på et lukket sted indtil tvangsudsendelse kan effektueres. Til-
bageholdelsen træffes administrativt af præfekten. Beslutningen om place-
ring i tilbageholdelsescenter finder sted i tilfælde af:
at udlændingen arresteres af politiet, eller
såfremt udlændingen har været fængslet, ved afslutningen af dennes
fængsling.
Såfremt udsendelse af udlændingen af Frankrig ikke er muligt inden for 48
timer efter dennes placering i et tilbageholdelsescenter, kan tilbageholdel-
sen af udlændingen forlænges med 28 dage. Beslutning herom træffes af en
domstol for varetægtsfængsling. I visse specifikt fastsatte tilfælde (bl.a. risi-
ko for flugt, og særlig fare for den offentlige orden) kan domstolen forlæn-
ge udlændingens placering i et tilbageholdelsescenter med maksimalt 15
dage. Den samlede placering i et tilbageholdelsescenter må ikke overstige
45 dage, hvorefter udlændingen enten skal udsendes af Frankrig eller løsla-
des.
Tilbageholdelsen finder sted i:
et administrativt tilbageholdelsescenter (centre de rétention admini-
strative), som overvåges af politiet, eller i
et tilbageholdelseslokale placeret på politistationen. Udlændingen kan
ikke tilbageholdes på et sådant sted længere end 48 timer og skal her-
efter overføres til et administrativt tilbageholdescenter.
Pålæggelse af specifikt opholdssted
Pålæggelse af specifikt opholdssted omhandler udlændinge som er blevet
pålagt en forpligtelse til at udrejse, men som ikke kan øjeblikkeligt udsen-
des af Frankrig. Pålæggelse af specifikt opholdssted kan, i visse tilfælde, an-
vendes i stedet for placering af udlændingen i et tilbageholdelsescenter. På-
læggelse af specifikt opholdssted træffes ved administrativ beslutning af
præfekten på det sted, hvor det specifikke opholdssted befinder sig.
Ved pålæggelse af specifikt opholdssted, skal udlændingen opholde sig på
de steder, som fastlægges af præfekten. Udlændingen kan ligeledes ophol-
Side
3/10
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 692: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 560 om hvilke initiativer andre EU-lande har iværksat for at sikre kontrol med afviste asylansøgeres opholdssted frem til udsendelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
1761403_0004.png
de sig inden for et specifikt afgrænset område fra opholdsstedet. Udlæn-
dingen skal desuden melde sig periodisk enten ved politiet eller gendarme-
riet (begrænset til én meldepligt dagligt, medmindre der fastsættes undta-
gelser hertil). Pålæggelse af et specifikt opholdssted kan tage tre former:
hhv. kort varighed, lang varighed, eller elektronisk overvågning.
1. Pålæggelse af specifikt opholdssted af kort varighed
Specifikt opholdssted af kort varighed pålægges af en varighed på 45 da-
ge og kan forlænges én gang, dvs. i alt 90 dage maksimum.
Det retter sig primært mod familier og forsørgere af mindreårige børn.
Pålæggelsen af specifikt opholdssted kan besluttes som et alternativ til
deres placering i tilbageholdelsecentre, såfremt:
udlændi
ge ka p æse te e eelle ga a tie såkaldte ga a ties
de ep ése tatio , d s. ga a tie ase et på sk iftlige doku e te
som f.eks. bevis på bopæl, ansættelseskontrakter, familie-dossier,
mv., som viser, at udlændingen ikke vil unddrage sig fra stæv-
ning eller fra pålæggelse af specifikt opholdssted) af en sådan natur,
at de vil forhindre risiko for flugt, og
deres udsendelse kan ske inden for kort tid.
2. Pålæggelse af specifikt opholdssted af lang varighed
Pålæggelse af specifikt opholdssted af lang varighed retter sig mod ud-
lændinge, som er blevet pålagt en udsendelsespligt af Frankrig, men
hvor det er umuligt for udlændingen at udrejse af Frankrig (enten til ud-
lændingens oprindelsesland eller et andet land) inden for en kort tids-
frist. Dette kan for eksempel være på grund af alvorlig sygdom eller pga.
risiko for at de bliver udsat for fare, såfremt de returnerer til de pågæl-
dende lande. Pålæggelse af specifikt opholdssted af lang varighed auto-
riserer udlændingen til at opholde sig midlertidigt i Frankrig i en periode
på 6 måneder. Denne periode kan fornyes én gang med yderligere seks
måneder, og kan ledsages af en arbejdstilladelse. Desuden finder særlige
regler anvendelse for personer, som er underlagt en udvisningsbeslut-
ning.
3. Pålæggelse af elektronisk overvågning
Pålæggelse af elektronisk overvågning retter sig mod udlændinge, der
befinder sig i en udsendelsessituation og som er:
forældre til et mindreårigt barn som er bosiddende i Frankrig, og
som ikke præsenterer tilstrækkelige garantier reelle garantier (så-
kaldte ga a ties de ep ése tatio , jf. o e fo .
Beslutningen om pålæggelse af opholdssted under elektronisk overvåg-
ning kan kun foretages efter aftale med udlændingen. Beslutningen ta-
ges af præfekten for en indledende periode på 5 dage. Beslutningen kan
forlænges af en domstol for varetægtsfængsling i to gange 20 dage. På-
læggelsen af elektronisk overvågning må ikke overstige 45 dage sam-
menlagt. Udlændingen forbydes at forlade sin bopæl, eller ethvert andet
sted anvist i beslutningen herom, uden for fastsatte tidsrum. Udlændin-
Side
4/10
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 692: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 560 om hvilke initiativer andre EU-lande har iværksat for at sikre kontrol med afviste asylansøgeres opholdssted frem til udsendelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
1761403_0005.png
gen skal desuden bære en sender, der tillader politiet eller gendarmeriet
at fjernovervåge denne, og skal underkaste sig kontrolbesøg effektueret
af disse.
Særlige regler
Særlige regler finder anvendelse overfor udlændinge, som bliver genstand
for en beslutning om udvisning baseret på beskyttelsen af den offentlige
orden. Disse regler berøres ikke nærmere her.
Den danske ambassade i Nederlandene har den 8. maj 2017 oplyst følgende:
Når en asylansøger ikke længere har ret til at opholde sig i Nederlandene
(har fået afslag på sin asylansøgning), er personen forpligtet til at forlade
landet. Udrejse kan finde sted frivilligt på egen hånd, frivilligt med støtte el-
ler ufrivilligt (tvungen udrejse). Samtidig med afslag på asylansøgningen mi-
stes også retten til husly. Personen har ret til 4 ugers husly på et asylcenter
til at forberede sin udrejse. Derefter skal personen selv stå for sit husly, så-
fremt udrejse ikke er sket inden da, og mens der samtidig arbejdes på at
forberede udrejse af Nederlandene.
Der gælder i princippet en regelmæssig meldepligt hos politiet for afviste
asylansøgere. Hvis personen ikke melder sig hos politiet, vil der blive aflagt
et besøg på den opgivne adresse. Hvis personen ikke træffes på de opgivne
adresse, vil personen blive registret som værende MOB, hvilket står for
ejst ed uke dt desti atio
Met O eke de Beste
i g . Politiet ha
efterfølgende ansvaret for at lokalisere disse MOB-personer, hvor fokus er
på de personer, der forårsager problemer eller begår kriminalitet. Hvis en
person lokaliseres, vil tilbagevendelsestjeneste (DT&V) forberede udrejse af
den pågældende person. Denne udrejse kan være frivillig eller tvungen.
Selvom der som regel ikke organiseres husly ud over de 4 uger efter afvist
asylansøgning, findes
de dog t e ulighede fo i dk a te i g :
1: Frihedsbegrænsende center (Vrijheidsbeperkende locatie (VBL))
Den afviste asylansøger kan modtage husly i VBL i 12 uger, hvis personen er
villig til at udrejse af Nederlandene. Personen vil da modtage hjælp fra den
nederlandske tilbagevendelsestjeneste DT&V og IOM (international Organi-
sation for Migration) ift. forberedelse af udrejsen.
Der er tale om et beskedent set-up (kun nødvendig medicinsk hjælp, fi-
nansielt bidrag til leveomkostninger, få fritidsmuligheder) og personer-
ne er begrænset i deres frihed, idet de ikke må forlade den kommune,
hvor centeret befinder sig.
Desuden pålægges der en meldepligt hos udlændingepolitiet 5 gange
om ugen.
Mindreårige børn (såfremt de befinder sig i VBL), fritages dog for disse
begrænsninger, i lyset af undervisningspligten.
Hvis der ikke har fundet udrejse sted efter 12 uger, vil indkvarteringen blive
afsluttet. Personen vil da selv skulle stå for husly, med undtagelse af famili-
er med mindreårige børn vil blive sendt videre til et familiecenter.
Side
5/10
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 692: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 560 om hvilke initiativer andre EU-lande har iværksat for at sikre kontrol med afviste asylansøgeres opholdssted frem til udsendelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
1761403_0006.png
2: Familiecenter (gezinslocatie)
Hvis udrejse ikke finder sted eller kan finde sted inden for de første 4 uger,
vil familier med mindreårige børn blive overført til et såkaldt familiecenter.
Der er tale om et beskedent set-up (kun nødvendig medicinsk hjælp, fi-
nansielt bidrag til leveomkostninger, få fritidsmuligheder) og personer-
ne er begrænset i deres frihed, idet de ikke må forlade den kommune,
hvor centeret befinder sig.
Desuden pålægges der en meldepligt hos udlændingepolitiet 5 gange
om ugen.
Mindreårige børn, fritages dog for disse begrænsninger, i lyset af un-
dervisningspligten.
Som udgangspunkt har personerne også her et eget ansvar for at organise-
re deres udrejse af landet. De modtager dog intensiv vejledning og støtte
fra DT&V og IOM. I modsætning til VBL-opholdsstedet forbliver familierne i
familiecenteret indtil deres udrejse, eller indtil det yngste barn er blevet 18
år.
3: Udlændingefængsling (vreemdelingendetentie)
Afviste asylansøgere kan frihedsberøves, hvis der er en risiko for, at perso-
e ha til he sigt at fo s i de, e s t u ge ud ejse fo e edes.
Den danske ambassade i Storbritannien har den 15. maj 2017 oplyst følgende:
Det britiske Home Office oplyser, at det som udgangspunkt forventes, at
afviste asylansøgere selv forlader UK efter endt ansøgningsproces. Der er
mulighed for at søge assistance hertil, hvilket dog forudsætter, at man selv
har gjort et oprigtigt forsøg på at forlade landet på eget hånd først. I perio-
den frem til afrejsen har afviste asylansøgere ingen rettigheder til arbejde,
sociale ydelser m.m. De har i den periode meldepligt og skal samarbejde
med myndighederne i processen for re-dokumentation dvs. indhentning af
identifikationspapirer og rejsedokumenter.
Den britiske immigrationslovgivning giver hjemmel til tilbageholdelse af
personer uden lovmæssig ret til ophold i UK. Afviste asylansøgere falder i
denne kategori, idet de efter en afvist asylansøgning hører til gruppen af
personer uden lovmæssig ret til ophold i UK. Hvis en asylansøger mod for-
ventning ikke selv forlader UK, eller hvis det kan forventes, at de ikke vil for-
lade UK f i illigt, il de li e til ageholdt i et såkaldt I
ig atio Dete ti-
o Ce t e . I
ig atio s e t e e e lukkede fo a i gs e t e, h o de i -
gen mulighed er for at forlade centret frem mod hjemsendelsen. Det be-
mærkes, at tilbageholdelsestiden søges holdt nede på så kort et tidsrum
som muligt.
Den danske ambassade i Sverige har den 8. maj 2017 oplyst følgende:
I Sverige fører man som hovedregel ikke kontrol med afviste asylansøgere
frem til hjemsendelsen. Det vil sige, at afviste asylansøgere som udgangs-
Side
6/10
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 692: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 560 om hvilke initiativer andre EU-lande har iværksat for at sikre kontrol med afviste asylansøgeres opholdssted frem til udsendelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
punkt kan bo og rejse frit i Sverige. Dog er der mulighed for, at Migrations-
verket kan træffe beslutning om forvaring eller opsyn af den afviste asylan-
søger, hvis Migrationsverket vurderer, at der er en risiko for, at den afviste
asylansøger vil holde sig væk eller på anden måde hindre udvisningen. Be-
slutningen kan både gælde afviste børn og voksne.
Hvis Migrationsverket træffer en beslutning om opsyn, indebærer dette, at
asylansøgeren har pligt til at melde sig til Polisen eller Migrationsverket på
et bestemt sted. Hvor og hvornår en person skal melde sig, står i beslutnin-
gen. Asylansøgeren kan også blive påtvunget at overrække pas eller andre
identitetspapirer til Polisen eller Migrationsverket. Beslutningen om opsyn
gælder som udgangspunkt i seks måneder, men kan forlænges. Normalt vil
asylansøgeren få mulighed for at komme til en mundtlig udredning forud
for en beslutning om opsyn.
Beslutningen om forvaring indebærer, at den afviste asylandsøger skal bo i
en aflåst bolig, som han/hun ikke kan/må forlade. Migrationsverket er an-
svarlig for disse steder. Beslutningen om forvaring træffes, såfremt Migrati-
onsverket vurderer, at opsyn ikke er tilstrækkeligt for at holde kontakt med
asylansøgeren. Dette er tilfældet hvis asylansøgeren ikke møder op for at
melde sig som henvist, eller hvis denne i anden forstand ikke samarbejder
med Migrationsverket. Personer, der er taget i forvaring har ret til at mod-
tage besøg, hvis dette ikke er til skade for processen. I visse tilfælde kan
Migrationsverket beslutte at overvåge besøgene.
Når asylansøgere er tilbageholdt, har de ret til lægehjælp, som ikke kan
vente, og de kan søge om dagpenge og særlige godtgørelser. Migrations-
verket kan træffe beslutning om at forvaringen skal ske i Polisens eller Kri-
minalvårdens arrester eller fængsler, såfremt asylansøgeren er dømt til ud-
visning på grund af kriminelle handlinger, hvis det ikke er tilrådeligt, at per-
sonen bliver i Migrationsverkets varetægt, eller hvis der foreligger andre
ekstraordinære grunde til ikke at være i Migrationsverkets boliger. I Krimi-
nalvården eller Polisens varetægt vil personen have samme rettigheder som
øvrige fanger. Beslutningen om forvaring kan gælde i mellem 48 timer og to
måneder, alt efter årsagen til forvaringen. Beslutningen kan fornyes og i vis-
se tilfælde kan asylansøgere holdes i forvaring 12 måneder eller længere.
Både beslutningen om forvaring samt opsyn kan påklages til migrations-
domstolen når som helst, men asylansøgerne har kun ret til at få tilkendt en
offentlig advokat, såfremt der er tale om forvaring. Beslutninger, der træf-
fes af Migrationsverkets personale, kan normalt påklages indenfor tre
uge .
Den danske ambassade i Tyskland har den 9. maj 2017 oplyst følgende:
Det tyske Indenrigsministerium oplyser, at spørgsmål vedr. kontrol med
afviste asylansøgeres opholdssted frem til udsendelse er et delstatsanlig-
gende, der ikke er central reguleret af forbundsmyndighederne. Delstaterne
har ikke ensrettede regler og praksisser på området.
Side
7/10
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 692: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 560 om hvilke initiativer andre EU-lande har iværksat for at sikre kontrol med afviste asylansøgeres opholdssted frem til udsendelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
Asylansøgere bliver efter deres ankomst til Tyskland fordelt i de tyske del-
stater efter en fastlagt fordelingsnøgle (den såkaldte Königsteiner Schlüs-
sel). I de fleste tilfælde gennemføres denne fordeling inden asylafgørelsen
foreligger. Asylansøgeren får tildelt et opholdssted (bopæl) og har opholds-
pligt i den delstat, vedkommende er blevet omfordelt til.
Ifølge Indenrigsministeriet er der for afviste asylansøgere ofte ikke nogen
streng melde- eller opholdspligt på det opholdssted, vedkommende har få-
et tildelt. Det er op til de lokale udlændingemyndigheder at vurdere, om en
afvist asylansøger opholder sig på sin bopæl i tilstrækkeligt omfang. Mulig-
heden for at forlade opholdsstederne medfører dog ofte, at afviste asylan-
søgere forbliver væk i længere tid eller helt forsvinder. Det nævnes, at en af
de mest effektive måder at føre kontrol med afviste asylansøgeres opholds-
sted er ifm. udbetaling af sociale ydelser, som mange steder kræver person-
ligt fremmøde.
Ifm. udsendelse afhenter myndighederne i mange tilfælde den afviste asyl-
ansøger på opholdsstedet. For at undgå, at afviste asylansøgere forsvinder
umiddelbart inden udsendelsen skal finde sted, informerer myndighederne
ikke om de nærmere detaljer for udsendelsen på forhånd.
Såfremt det vurderes, at en afvist asylansøger eksempelvis er til fare for si-
ne omgivelser eller forventes at ville modsætte sig udsendelse gør nogle
delstater brug af muligheden for at frihedsberøve den pågældende person
A s hie ehaft . Dette gælde l.a. delstate e Bade
-Württemberg og
Bayern. Frihedsberøvelsen bør være så kort som mulig og kan kun finde
sted, hvis der er snarlig udsigt til, at den pågældende person kan hjemsen-
des. "Abschiebehaft" kan potentielt forlænges i op til 18 måneder.
Myndighederne har ligeledes mulighed for at anbringe afviste asylansøgere
i såkaldt ud ejse a etægt Aus eisege ah sa
i op til fi e dage, h ilket
er en mildere form for varetægt end "Abschiebehaft". Indenrigsministeriet
betoner, at delstaterne ikke er kommet særligt langt i oprettelsen og bru-
gen af sådanne centre. Det er tanken, at disse lukkede udrejsevaretægt-
centre skal placeres i nærheden af fx lufthavne og bl.a. huse personer, hvis
udrejsefrist er udløbet eller som frivilligt ønsker at udrejse. I Indenrigsmini-
steriet nævnes det, at man også på forbundsniveau overvejer at implemen-
tere sådanne centre som supplement til den indsats, der gøres i delstater-
ne.
Den danske ambassade i Østrig har den 9. maj 2017 oplyst følgende:
Herværende udlændingestyrelse (Bundesamt für Fremdenwesen und Asyl
- BFA) under det østrigske indenrigsministerium oplyser d.d. overfor ambas-
saden, at man i Østrig - jf. den nuværende lovgivning på området (ny lov-
pakke behandles p.t. i parlamentet, amb. bem.) - grundlæggende ikke fø-
rer kontrol med afviste asylansøgeres opholdssted frem til udsendelse.
Side
8/10
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 692: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 560 om hvilke initiativer andre EU-lande har iværksat for at sikre kontrol med afviste asylansøgeres opholdssted frem til udsendelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
Såfremt de ansvarlige myndigheder dog vurderer, at en afvist asylansøger
eller anden udlænding, der står overfor en planlagt snarlig udsendelse (Ab-
schiebung), udgør en flugtrisiko, kan myndighederne i yderste konsekvens -
og hvis forudsætningerne jf. art. 28 afsnit 1 og 2 i Dublin-forordningen fore-
ligger - anholde og tilbageholde vedkommende (Schubhaft) i det ansvarlige
forbundslands politidirektorats arrest. Jf. østrigsk lovgivning er det grund-
læggende
målsætningen,
at
tidsperioden
for opretholdelsen
af frihedsberøvelsen begrænses så meget som muligt - med forbehold for
Dublin-forordningen dog max. to måneder for myndige mindreåriges ved-
kommende og fire måneder fsva. udlændinge, der er fyldt 18
år. Anholdelsen kan udvides op til 6 måneder, såfremt identiteten på den
pågældende udlænding ikke er afklaret, en sag om tilbageholdelsens ret-
mæssighed verserer eller de nødvendige rejsepapirer ikke er tilgængelige
eller ikke kan anskaffes rettidigt.
Såfremt myndighederne vurderer, at en afvist asylansøger eller udlænding
udgør en flugtrisiko, men myndighederne dog samtidigt vurderer, at den
ovennævnte anholdelse/tilbageholdelse (Schubhaft) er uhensigtsmæs-
sig, og målsætningen om kontrol indtil effektueringen af udsendelsen vil
kunne opnås ved anvendelse af mildere mekanismer, kan følgende iværk-
sættes for at sikre kontrollen med udlændingens opholdssted frem til ud-
sendelsen:
den pågældende udlænding skal opholde sig i bestemte boliger/rum,
der udpeges af den ansvarlige myndighed,
den pågældende udlænding skal i periodiske afstande melde sig ved
et kontor i forbundslandets politidirektorat eller
stille en passende økonomisk sikkerhed ved myndigheden.
Ligeledes kan den ansvarlige myndighed - såfremt tidspunktet
for effektueringen af en udsendelse udsættes - af hensyn til opretholdelsen
af den offentlige orden eller sikkerhed fastsætte nødvendige forpligtigelser,
herunder
1. at den pågældende udlænding udelukkende må opretholde sig indenfor
forvaltningsmyndighedens beføjelsesområde, hvori vedkommendes
opholdssted befinder sig;
2. at den pågældende udlænding i periodiske afstande skal melde sig ved
et servicekontor i forbundslandets politidirektorat;
3. at den pågældende udlænding skal stille en passende økonomisk sik-
kerhed ved myndigheden.
Nyt lovforslag: Den østrigske koalitionsregering enedes d. 20. april d.å. om
en ny udlændinge-lovpakke ('Fremdenrechtsänderungsgesetz 2017'), der
afventer behandling og godkendelse i parlamentet. Indenrigsminister
Sobotka (ÖVP) har fremhævet, at lovpakken vil muliggøre en mere effek-
tiv udsendelse af asylansøgere, der ikke har opnået asyl. Fremadrettet
skal pågældende personer bl.a. ikke oplyses om datoen for de-
res hjemsendelse. Derudover skal højere straffe - fra 5.000 - 15.000 EUR el-
Side
9/10
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 692: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 560 om hvilke initiativer andre EU-lande har iværksat for at sikre kontrol med afviste asylansøgeres opholdssted frem til udsendelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
ler seks uger frihedsstraf - gøre sig gældende for personer, der modsætter
sig eller obstruerer udsendelsen.
Såfremt ingen særlige omstændigheder gør sig gældende, skal asylansøge-
re, der ikke har opnået asyl og ikke medvirker til at få udsendelsen effektue-
ret, kunne blive frataget de sociale ydelser (Grundversorgung) - med undta-
gelse af lægehjælp - som asylansøgere i Østrig ellers har ret til.
Lovpakken indeholder også en opholdspligt for asylansøgere, der ikke har
opnået asyl, i det pågældende forbundsland, hvor asylansøgningen er ble-
vet indgivet (det skal især aflaste hovedstaden Wien). Overtrædelse her-
af skal kunne medføre en forvaltningsstraf på op til 1000 EUR - ved genta-
gelser op til 5000 EUR - og frihedsstraf på op til tre uger.
Fremadrettet skal ikke 'blot' falske oplysninger ifm. asylansøgningen, men
også opgivelsen af falske oplysninger ifm. myndighedernes undersøgelse af
retmæssigheden af indrejsen til Østrig være strafbart. Endvidere skal pro-
cessen med frakendelsen af opholdstilladelsen for personer, der
har foretaget visse lovovertrædelser, fremskyndes.
Lovpakken afventer godkendelse i parlamentet, hvorfor der også fortsat
kan opstå ændringer i lovforslagene!
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
10/10