Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 667
Offentligt
1757341_0001.png
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 667: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 445 om, hvilke statsstøtteregler der gælder for flyselskaber uden for EU, der med statsstøtte i ryggen konkurrerer på afgange internt i EU, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1757341_0002.png
Trafikrettigheder kan være
”begrænsede”
eksempelvis ved, at selskaber fra et
land højst må beflyve en lufthavn et vist antal gange om ugen. Trafikrettigheder
kan også være
”frie”,
hvilket betyder, at selskaber fra et land må flyve så mange
gange, de vil.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har forhørt sig hos de hollandske myndighe-
der, som oplyser, at Hollands bilaterale luftfartsaftale med Qatar indeholder
begrænsede trafikrettigheder, hvilket giver Holland mulighed for at afvise an-
søgninger fra Qatar-selskaber om udvidet beflyvning. Videre har de hollandske
myndigheder oplyst, at deres bilaterale luftfartsaftale med De Forenede Arabi-
ske Emirater ikke indeholder begrænsninger i trafikrettighederne, hvorfor Hol-
land ikke har en sådan mulighed her.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har fået oplyst, at den hollandske transport-
minister tidligere har udtalt, at man ikke ville give tilladelse til flere trafikret-
tigheder til selskaber fra Golf-staterne end dem, der allerede var aftalt, før en
EU-fælles aftale var på plads. Holland har som konsekvens heraf afvist at for-
øge trafikrettighederne for selskaber fra Qatar, da landets bilaterale aftale med
dette land som nævnt giver mulighed herfor.
Det skal bemærkes, at de danske bilaterale luftfartsaftaler med disse to lande
ikke indeholder begrænsninger i trafikrettighederne, hvorfor Danmark ikke har
mulighed for at afvise ansøgninger om udvidet beflyvning.
Udover begrebet trafikrettigheder findes i luftfarten som nævnt også begrebet
slots.
Slots i en lufthavn kan beskrives som den tidsmæssige indplacering af ankom-
ster og afgange i lufthavnen for et luftfartsselskab. Slotsforordningen, forord-
ning (EØF) nr. 95/93 af 18. januar 1993 om fælles regler for tildeling af an-
komst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne (senest ændret i 2009),
gælder både for EU- og tredjelandsselskaber og er baseret på et princip om
ikke-diskriminering.
Med hensyn til spørgsmålet om slotsbegrænsninger i Holland, oplyser de hol-
landske myndigheder, at Amsterdams lufthavn, Schiphol, er ved at nå en græn-
se for kapaciteten af flyvninger om natten. Derfor er man i færd med at lave en
ordning med et maksimum for antallet af slots. Fordelingen af slots vil fortsat
ske på basis af slotsforordningen, og den hollandske ordning vil således ikke
blive brugt til at bekæmpe eventuel konkurrencebegrænsende virksomhed,
men vil alene have teknisk virkning.
For så vidt angår
EU’s statsstøtteregler er
det principielt et anliggende mellem
EU og medlemsstaterne. Reglerne henvender sig således ikke til specifikke sel-
skaber, men derimod til de lande, som har tiltrådt Traktaten om Den Europæi-
ske Unions Funktionsmåde. Reglerne findes i traktatens artikel 107.
Side 2/4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 667: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 445 om, hvilke statsstøtteregler der gælder for flyselskaber uden for EU, der med statsstøtte i ryggen konkurrerer på afgange internt i EU, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1757341_0003.png
Det skal dog bemærkes, at forordning (EF) nr. 868/2004 har søgt at håndtere
illoyal praksis fra lande, der ikke er medlemmer af EU, ved at fastlægge en pro-
cedure til beskyttelse mod støtte og illoyal priskonkurrence i forbindelse med
levering af luftfartsydelser. Denne forordning er aldrig blevet anvendt i EU,
men Kommissionen ventes i år at fremlægge forslag til en revideret forordning.
Det skal også bemærkes, at der i EU’s fælles luftfartsaftaler eller i medlemslan-
denes bilaterale luftfartsaftaler med tredjelande kan være bestemmelser om
fair konkurrence.
I december 2015 fremlagde Kommissionen en strategi for europæisk luftfart,
der bl.a. omfatter initiativ om forhandlinger med udvalgte tredjelande om ind-
gåelse af EU-fælles luftfartsaftaler, som bl.a. skal baseres på fair konkurrence.
De EU-fælles luftfartsaftaler skal afløse medlemslandenes bilaterale luftfartsaf-
taler med de pågældende tredjelande, og aftalerne skal
ligesom bilaterale
aftaler
bl.a. indeholde bestemmelser om trafikrettigheder for landenes sel-
skaber.
Kommissionen forhandler for tiden bl.a. med Qatar om indgåelse af en sådan
EU-fælles luftfartsaftale, og Kommissionen har mandat til at indlede tilsvaren-
de forhandlinger med De Forenede Arabiske Emirater.
Ved drøftelserne blandt medlemslandene om forhandlingsmandatet til Kom-
missionen om EU-fælles luftfartsaftaler var det en gennemgående holdning, at
aftalerne skulle sikre, at EU-landenes luftfartsselskaber ikke kunne blive udsat
for unfair konkurrence fra tredjelandes luftfartsselskaber som følge af statsstøt-
te.
Blandt andet betonede Danmark vigtigheden af, at EU som helhed fortsat har
fokus på sikre så lige konkurrencebetingelser som muligt, herunder særligt at
fremme internationale standarder for arbejdsmarkedet og det sociale område
med relevans for luftfartsbranchen og særligt de, der fremgår af den internati-
onale arbejdsorganisation
ILO’s grundlæggende konventioner,
så EU-
luftfartsselskaber ikke stilles ringere end tredjelandsselskaber i den stigende
globale konkurrence.
Danmark følger forhandlingerne med de lande, som Kommissionen har fået
mandat til at forhandle med.”
Jeg kan henholde mig til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens svar.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen oplyser, at styrelsen generelt ikke har viden
om konkurrenceregler og eventuel statsstøtte eller statsstøtteregler i tredjelan-
de.
Side 3/4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 667: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 445 om, hvilke statsstøtteregler der gælder for flyselskaber uden for EU, der med statsstøtte i ryggen konkurrerer på afgange internt i EU, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1757341_0004.png
På den baggrund, og for at kunne besvare det stillede spørgsmål bedst muligt,
vil jeg bede spørgeren tilkendegive, om der er selskaber og/eller lande, spørge-
ren er særlig interesseret i. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil i så fald kunne
søge informationer hos de pågældende landes myndigheder.
Side 4/4
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen