Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
10. maj 2017
1.
Flygtningenævnet har den 3. maj 2017 i forbindelse med behandlingen af fire
konkrete sager fundet, at det ikke på nuværende tidspunkt vil være muligt at op-
retholde overførslen af asylansøgere til Ungarn.
Flygtningenævnet har ved sine afgørelser lagt vægt på, at Udlændingestyrelsen i
forbindelse med sagernes behandling den 27. april 2017 har udtalt, at det må
antages, at asylansøgere, der måtte blive returneret til Ungarn i medfør af Dublin-
forordningen, vil kunne blive udsat for en behandling i strid med den Europæiske
Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 5, og at Udlændingestyrelsen
derfor vurderer, at det i henhold til Dublinforordningens artikel 3, stk. 2, 2. afsnit,
på baggrund af de nye oplysninger, ikke på nuværende tidspunkt vil være muligt
at opretholde overførslen af asylansøgere til Ungarn i medfør Dublinforordningen.
Udlændingestyrelsen har i sin udtalelse henvist til Den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstols dom af 14. marts 2017 i sagen Ilias og Ahmed mod Ungarn
1
, der
vedrørte to enlige mandlige asylansøgere, som i 2015 ankom til Ungarn via Serbi-
en og søgte asyl i en transitzone ved grænsen. De blev herefter begrænset til at
opholde sig i transitzonen og kunne kun forlade den ved at udrejse til Serbien.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol fandt bl.a., at tilbageholdelse i tran-
sitzonen i Ungarn udgjorde en frihedsberøvelse i strid med Den Europæiske Men-
neskerettighedskonvention (EMRK) artikel 5, stk. 1, idet de ungarske myndigheder
ikke traf en formel afgørelse om at frihedsberøve de pågældende. Frihedsberøvel-
sen fulgte alene af en elastisk fortolkning af en generel lovbestemmelse. Endvide-
re fandt Domstolen, at den omstændighed, at der ikke blev truffet en formel afgø-
relse om at frihedsberøve de pågældende, medførte, at der ikke var adgang til
domsstolsprøvelse af frihedsberøvelsen, hvilket udgjorde en krænkelse af EMRK
artikel 5, stk. 4. For så vidt angår forholdene i transitzonen fandt Domstolen, at
forholdene ikke i sig selv var i strid med EMRK artikel 3, men at den manglende
adgang til at klage over forholdene medførte en krænkelse af EMRK artikel 13
sammenholdt med artikel 3. Endelig fandt Domstolen for så vidt angår afvisningen
af de pågældende til Serbien som et sikkert tredjeland, at den omstændighed, at
der af de ungarske myndigheder ikke blev foretaget en reel prøvelse af mulighe-
den for anvendelse af Serbien som et sikkert tredjeland, men at afgørelsen der-
1
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2016 - 5632
230148
Sagen Ilias og Ahmed mod Ungarn (App. No. 47287/15)
Side
1/3