Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 605
Offentligt
1750870_0001.png
MFVM 270
NOTAT til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
blandinger med chromtrioxid til bestemte anvendelser i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af to anvendelser af
stoffet chromtrioxid i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH).
Den første anvendelse (1) er til industriel sprøjtning eller påføring med børste af en blanding med
chromtrioxid til overfladebehandling af metalliske artikler, der udsættes for et barsk miljø for at
sikre høj-temperatur korrosions- og oxidationsresistens såvel som deponeringsbestandige egenska-
ber eller smøreevne ved høj temperatur til bilindustrien, luftfart, maskineri til el-produktion, olie,
gas og marine anvendelser. Denne anvendelse sker på 5 lokaliteter i UK, Italien og Tyskland.
Den anden anvendelse (2) er til industriel sprøjtning med chromtrioxid-blandinger til overfladebe-
handling af metalliske artikler, der udsættes for et barsk miljø, for at sikre enten en lav-temperatur-
hærdet belægning til korrosions-beskyttelse eller høj-temperatur korrosions- og oxidationsresistens
med reduktion af overfladens ruhed eller et højtemperatur bindemiddel til luftfart, maskineri til el-
produktion, olie, gas og marine anvendelser. Denne anvendelse sker i UK.
Forslaget giver virksomheden Praxair Surface Technologies tilladelse til, efter optag på godkendel-
seslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på hhv. 7 år for anvendelse (1) og
12 år for anvendelse (2) fra ”solnedgangsdatoen” d. 21. september 2017.
Forslaget er sat til mulig afstemning på REACH-komiteens møde den 10. maj 2017
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej
heller statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der ikke findes egnede alternativer. I den
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 605: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid og dichromium tris(chromat) til bestemte anvendelser
konkrete sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der på nuværende tidspunkt
ikke findes alternativer. RAC har desuden konkluderet, at de foreslåede risikohåndteringsforanstalt-
ninger er tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, og den be-
regnede maksimale koncentration i arbejdsmiljøet er ikke højere end Arbejdstilsynets gældende
grænseværdi. Regeringen kan derfor tilslutte sig Kommissionens forslag til godkendelse.
Baggrund
Kommissionen har den 12. april 2017 fremsendt forslag til gennemførelsesretsakt til mulig afstemning
på REACH-komiteens møde den 10. maj 2017. Kommissionen vil herefter i henhold til REACH træffe
en forvaltningsafgørelse vedrørende ansøgningen fra virksomheden Praxair Surface Technologies om
godkendelse til fortsat at anvende chromtrioxid i EU.
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 605: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid og dichromium tris(chromat) til bestemte anvendelser
1750870_0003.png
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Praxair Surface Technologies om fortsat
anvendelse af op til hhv. 0,07 og 0,4 tons chromtrioxid om året.
1.
Til anvendelse til industriel sprøjtning eller påføring med børste af en blanding med
chromtrioxid til overfladebehandling af metalliske artikler, der udsættes for et barsk miljø for
at sikre høj-temperatur korrosions- og oxidationsresistens såvel som deponeringsbestandige
egenskaber ved overfladen eller smøreevne ved høj temperatur til bilindustrien, luftfart,
maskineri til el-produktion, olie, gas og marine anvendelser (0,07 ton pr. år)
2.
Til industriel sprøjtning med chromtrioxid i blandinger til overfladebehandling af metalliske
artikler, der udsættes for et barsk miljø, for at sikre enten en lav-temperatur-hærdet belægning
til korrosions-beskyttelse eller en høj-temperatur korrosions- og oxidationsresistens med
reduktion af overfladens ruhed eller et højtemperatur bindemiddel til luftfart, maskineri til el-
produktion, olie, gas og marine anvendelser (0,4 ton pr. år)
Praxair Surface Technologies GMBH fremsendte den 23. november 2015 ansøgning om godkendelse af
ovennævnte anvendelser. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været
behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socio-
økonomisk vurdering, SEAC, som den 6. september 2016 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndterings-
foranstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og
effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via
miljøet. Udvalget identificerede nogle usikkerheder, der medførte en anbefaling om yderligere
målinger i arbejdsmiljøet, som dog ikke påvirker risikovurderingen, da denne er baseret på
worst-case betragtninger.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 7 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 21. september 2024 for anvendelse (1) og 12 år fra solnedgangsdatoen frem til den 21. september
2029 for anvendelse (2) under forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en forudsætning for godkendel-
sen, at ansøgeren implementerer et overvågningssprogram, som omfatter årlige målinger af arbejdsta-
gernes inhalation af stoffet på alle lokaliteter, hvor der foregår manuel sprøjtning, og af frigivelsen til
luft på alle lokaliteter. Desuden skal der udarbejdes eksponeringsscenarier for vedligeholdelsesopgaver
som f.eks. udskiftning af filtre og ansøger erstatte manuel sprøjtning med automatiserede processer,
hvor muligt.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 605: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid og dichromium tris(chromat) til bestemte anvendelser
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da der er tale
om en begrænset industriel anvendelse.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-miljøspecialudvalget den 26. - 28. april 2017, og der er ikke modtaget
høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Regeringens generelle holdning
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for forslaget.
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socio-økonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om en konkret virksomheds specifikke anvendelse af stoffet til to
industrielle anvendelser i årlige mængder på op til hhv. 0,4 ton og 0,07 ton. Det er dokumenteret, at
der ikke findes egnede alternativer, som ansøgeren kan implementere inden for de søgte godkendel-
sesperioder, og ansøgeren har fremlagt en troværdig plan for den fremtidige substitutionsindsats. På
baggrund af ansøgningen har Kemikalieagenturets risikovurderingskomité, RAC, konkluderet, at de
beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige og effektive til begrænsning af risici for
arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, men RAC har dog påpeget nogle usikkerheder og
anbefalet overvågning, som kan styrke vurderingen af den aktuelle eksponeringsvurdering. Kemikalie-
agenturets socio-økonomiske komité, SEAC, har desuden konkluderet, at de socio-økonomiske fordele
opvejer risici for arbejdstagere. SEAC har på baggrund af ansøgerens oplysninger om analyser og
forskning vedrørende alternativer foreslået, at godkendelsen gives for en periode på 7 år for anvendel-
4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 605: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid og dichromium tris(chromat) til bestemte anvendelser
se (1) og 12 år for anvendelse (2), hvilket Kommissionen har fulgt. Herudover fremgår i Kommissio-
nens forslag til beslutning om godkendelse vilkår om, at ansøgeren skal udvikle og implementere en
strategi for overvågning af arbejdstagernes udsættelse for chromtrioxid og udledningen til luft, og at
resultaterne herfra anvendes til at evaluere om risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesfor-
hold er effektive.
Regeringen kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesretsakt, idet der tages udgangspunkt i, at ansø-
geren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gæl-
dende arbejdsmiljø- og miljøkrav. RAC beregner risikoen ud fra en målt koncentration i arbejdsmiljøet
af chrom (VI), som er den toksiske komponent i chromtrioxid, på 0,08 µg/m
3
for anvendelse (1) og
0,019 µg/m
3
for anvendelse (2). Dette er væsentligt lavere end den gældende danske grænseværdi for
arbejdsmiljøet på 5 µg/m
3
. Regeringen kan på baggrund heraf tilslutte sig forslaget om godkendelse.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5