Onsdag den 26. april.
Åbent brev til medlemmerne af Europa-udvalget
Kommissær Cecilia Malmström er ikke et
sandhedsvidne om CETA
På torsdag d. 7. april får udvalget esøg af EU’s ha delsko
issær Ce ilia Mal strö
. Hun
har stået i spidse for EU’s ha delsforha dli ger ed Ca ada o the Co prehe sive
Economic and Trade Agreement, CETA, som Folketinget står overfor at ratificere. Malmström
har længe forsøgt at sælge den kontroversielle aftale på et uforsvarligt grundlag. CETA er i
vores øjne en trussel mod f.eks. miljøet, arbejdsmiljø, velfærden, og mere generelt mod
demokratisk legitime forsøg på at sikre samfundsmæssige interesser. CETA risikerer at stække
demokratiet og vil give store virksomheder magtmidler, de ikke bør have.
Stillet over for massiv kritik i mange medlemslande, ikke mindst i Tyskland, Belgien, Østrig og
Frankrig, er handelskommissæren slået ind på et spor, som ikke kan forsvares. Hun fremstiller
de afgørende dele af aftalen på en måde, der underspiller de risici, den indebærer. Denne
fremgangsmåde viderebringes i regeringens svar på spørgsmål om aftalen, der viser, at
Udenrigsministeren betragter EU-kommissionen som en slags sandhedsvidne, hvis ord er
tilstrækkelig til at bevise en påstand. Dette har bl.a. resulteret i
ufuldstændige og vildende
svar
på folketingsmedlemmers spørgsmål om CETA.
Det er ikke holdbart og slet ikke i en fase, hvor det må gælde om at få undersøgt aftalens
konsekvenser til bunds. Vi håber derfor, I vil bruge anledningen til at få klare, grundige svar på
tre afgørende spørgsmål af handelskommissæren:
Gennem investeringsbeskyttelsesmekanismen ICS kan canadiske virksomheder og
virkso
heder ed aktivitet i Ca ada sagsøge EU’s edle stater, hvis de liver udsat
for ”u fair og ulige eha dli g” og ”i direkte ekspropriatio ”. Disse este
elser er
ofte blevet brugt til at sagsøge stater for at indføre lovgivning, de selv fandt legitim,
men som voldgiftstribunalerne ikke fandt legitime. Det betyder derfor, at virksomheder
kan sagsøge om få erstatning på baggrund af ny lovgivning, som på alle måder er
legitim. Lytter man til Malmström, lyder det som om dette problem er løst. Derfor må
man spørge:
Hvordan vil CETA hindre, at Danmark bliver sagsøgt for at implementere
demokratisk vedtaget lovgivning?
Ifølge forordet i aftale er ”rette til at regulere” gara teret, e det etyder lot, at
regeringer stadig er de eneste, der kan lovgive. Men de skal gøre det i
overe sste
else ed CETA’s este
elser. CETA’s . 00 sider i deholder a ge
regler, som f.eks. ovenstående vedr. investeringsbeskyttelse og kapitlet om
”intern