Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 581
Offentligt
1745831_0001.png
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 581: Notat om intervention i sag T-890/16, Scandlines Danmark og Scandlines Deutschland mod Kommissionen, og i sag T-891/16, Scandlines Danmark og Scandlines Deutschland mod Kommissionen
1745831_0002.png
nen, og notat til EU-udvalget af 10. marts 2016 om intervention i Rettens sag T-
631/15, Stena Line Scandinavia mod Kommissionen.
Kommissionen har oplyst Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, at Scand-
lines den 2. august 2016 har sendt en formel indsigelse til Kommissionen ved-
rørende passivitet i forhold til en række af Scandlines’ oprindelige klagepunkter
fra 2014 vedrørende Femern Bælt-forbindelsen, som ifølge Scandlines ikke er
håndteret i anlægsafgørelsen. Scandlines’
klagepunkter angår dels statsstøtte i
planlægningsfasen, dels anlægsfasen af projektet. Kommissionen besvarede
Scandlines’ indsigelse i brevet af 30. september 2016.
4
I brevet behandler Kommissionen Scandlines’ klagepunkter og konkluderer, at
de påståede foranstaltninger ydet til A/S Femern Landanlæg og Femern A/S i
henholdsvis planlægningsfasen og i anlægsfasen, herunder skattefordele, stats-
lån, kapitalindskud, vederlagsfri adgang til havbunden mv., ikke udgør ny
(ulovlig) statsstøtte til de pågældende selskaber, som ikke er omfattet af an-
lægsafgørelsen eller planlægningsafgørelsen
5
.
Kommissionens brev er baseret på en række oplysninger om Femern Bælt-
projektet, som er fremsendt til Kommissionen af Transport-, Bygnings- og Bo-
ligministeriet.
Scandlines har herefter valgt at anlægge et passivitetssøgsmål mod Kommissi-
onen vedrørende de forhold, som indsigelsen af 2. august 2016 angår. Samtidig
har Scandlines anlagt en parallel sag ved Retten med påstand om, at brevet af
30. september 2016, som Scandlines opfatter som en afgørelse, annulleres.
Scandlines’ stævning i annullationssøgmålet (sag T-890/16)
Til støtte for påstanden om, at brevet af 30. september 2016 skal annulleres,
gør Scandlines ti anbringender gældende:
Kommissionen begik en fejl, da den fastslog, at den potentielle overkom-
pensation til Femern A/S i forbindelse med jernbanetaksterne udgør eksi-
sterende statsstøtte, som blev godkendt ved anlægsafgørelsen.
Kommissionen begik en fejl, da den fastslog, at Femern A/S’ vederlagsfri
brug af statslig ejendom udgør eksisterende statsstøtte, som blev godkendt
med anlægsafgørelsen.
Kommissionen begik en fejl, da den fastslog, at de statslige garantier til A/S
Femern Landanlæg udgør eksisterende støtte, som blev godkendt med
planlægningsafgørelsen.
Side 2/5
4
SA.39015 og SA.39078
brev fra Kommissionen til Scandlines af 30. september 2016.
Kommissionens afgørelse af 13. juli 2009 i sag N 157/2009
Danmark - Finansiering af planlægningsfa-
sen for den faste forbindelse over Femern Bælt.
5
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 581: Notat om intervention i sag T-890/16, Scandlines Danmark og Scandlines Deutschland mod Kommissionen, og i sag T-891/16, Scandlines Danmark og Scandlines Deutschland mod Kommissionen
1745831_0003.png
Kommissionen begik en fejl, da den fastslog, at kapitalindsprøjtningerne til
Femern A/S udgør eksisterende støtte, som blev godkendt med planlæg-
ningsafgørelsen.
Kommissionen begik en fejl, da den fastslog, at de statslige lån til Femern
A/S udgør eksisterende støtte, som blev godkendt med planlægningsafgø-
relsen.
Kommissionen begik en fejl, da den fastslog, at den statsstøtte til Femern
A/S og A/S Femern Landanlæg, der oversteg det beløb, der blev godkendt
med planlægningsafgørelsen, udgør eksisterende støtte.
Kommissionen begik en fejl, da den fastslog, at visse skattefordele til Fe-
mern A/S og A/S Femern Landanlæg udgør eksisterende støtte, som blev
godkendt med planlægningsafgørelsen.
Kommissionen begik en fejl, da den fastslog, at de anfægtede støtteforan-
staltninger vedrørende planlægningsfasen blev godkendt i anlægsafgørel-
sen.
Kommissionen tilsidesatte sin forpligtelse til at indlede den formelle un-
dersøgelsesprocedure.
Det anfægtede brev er utilstrækkeligt begrundet.
Side 3/5
Scandlines’ stævning i passivitetssøgsmålet
(sag T-891/16)
Til støtte for påstanden om, at Kommissionen har udvist retsstridig passivitet,
jf. TEUF artikel 265, gør Scandlines syv anbringender gældende:
Kommissionen har udvist passivitet som omhandlet i TEUF artikel 265
med hensyn til den tildeling af statsstøtte i form af potentiel overkompen-
sation til Femern A/S for de ikke-kommercielle jernbanetakster, der skulle
betales af den danske nationale jernbaneoperatør DSB for brugen af den fa-
ste forbindelse (anlægsfasen).
Kommissionen har udvist passivitet som omhandlet i TEUF artikel 265
med hensyn til den tildeling af statsstøtte i form af Femern A/S’ vederlags-
fri brug af statslig ejendom, der blev indrømmet Femern A/S i forbindelse
med etableringen af den faste forbindelse (anlægsfasen).
Kommissionen har udvist passivitet som omhandlet i TEUF artikel 265
med hensyn til den tildeling af statsstøtte i form af statslige garantier til
A/S Femern Landanlæg, idet dette ikke blev tilladt i planlægningsafgørel-
sen.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 581: Notat om intervention i sag T-890/16, Scandlines Danmark og Scandlines Deutschland mod Kommissionen, og i sag T-891/16, Scandlines Danmark og Scandlines Deutschland mod Kommissionen
1745831_0004.png
Kommissionen har udvist passivitet som omhandlet i TEUF artikel 265
med hensyn til den tildeling af statsstøtte i form af kapitalindsprøjtninger-
ne til Femern A/S, der gik ud over, hvad der blev godkendt i planlægnings-
afgørelsen.
Kommissionen har udvist passivitet som omhandlet i TEUF artikel 265
med hensyn til den tildeling af statsstøtte i form af statslige lån til Femern
A/S og A/S Femern Landanlæg, mens planlægningsafgørelsen kun tillod
ydelser af statslige garantier.
Kommissionen har udvist passivitet som omhandlet i TEUF artikel 265
med hensyn til den tildeling af statsstøtte i form af statslige lån til Femern
A/S og A/S Femern Landanlæg, der var større end det beløb, der blev tilladt
i planlægningsafgørelsen.
Kommissionen har udvist passivitet som omhandlet i TEUF artikel 265
med hensyn til den tildeling af statsstøtte i form af visse skattefordele til
Femern A/S og A/S Femern Landanlæg, som ikke var godkendt i planlæg-
ningsafgørelsen.
Side 4/5
Regeringens interesse i sagerne
Som nævnt ovenfor har regeringen interveneret i de to annullationssøgsmål
vedrørende anlægsafgørelsen (T-630/15, Scandlines Danmark og Scandlines
Deutschland mod Kommissionen, og T-631/15, Stena Line Scandinavia mod
Kommissionen), jf. notat til EU-udvalget af 10. marts 2016 om intervention i
Rettens sag T-630/15, Scandlines Danmark og Scandlines Deutschland mod
Kommissionen, og notat til EU-udvalget af 10. marts 2016 om intervention i
Rettens sag T-631/15, Stena Line Scandinavia mod Kommissionen.
De to retssager, som dette notat omhandler, drejer sig grundlæggende om, at
Scandlines
anfægter Kommissionens håndtering af Scandlines’ klage fra 2014
og begrundelser for at afvise Scandlines’ synspunkter.
Hvis Scandlines får medhold i retssagerne, kan det betyde, at Kommissionen vil
skulle træffe en ny statsstøtteafgørelse vedrørende finansieringen af anlægs- og
driftsfasen af projektet, som inddrager et eller flere af de forhold, som ifølge
Scandlines ikke er omfattet af Kommissionens godkendelse af projektet fra
2015.
Retten vil endvidere i en dom i sagerne kunne forholde sig til en række faktiske
og retlige omstændigheder ved Femern Bælt-projektet og beskrive dem på en
måde, der kan få betydning for Kommissionens eventuelle efterfølgende be-
handling af en ny statsstøttesag.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 581: Notat om intervention i sag T-890/16, Scandlines Danmark og Scandlines Deutschland mod Kommissionen, og i sag T-891/16, Scandlines Danmark og Scandlines Deutschland mod Kommissionen
1745831_0005.png
Regeringen har en overordnet interesse i, at Kommissionen frifindes i begge
sager, således at Kommissionen ikke bliver forpligtet til at genoptage den stats-
støttesag, som regeringen og Kommissionen anser for afsluttet med Kommissi-
onens afgørelse af 23. juli 2015 (anlægsafgørelsen).
Hertil kommer, at de to retssager vil angå en række faktiske og retlige omstæn-
digheder ved Femern Bælt-projektet, som regeringen har en interesse i bliver
præsenteret korrekt og fyldestgørende under retssagerne.
Regeringen vil derfor intervenere i de to sager til støtte for Kommissionen.
Side 5/5